eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
662 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 #عکس_نوشته| سیاستِ متدیّنانه 💠 #امام_خامنه_ای: این‌که ما می‌گوییم #سیاست ما عین دیانت ماست و #دیانت ما عین سیاست ماست - که #مرحوم_مدرس حرف درستی زد و امام آن را تأیید کرد - معنای واضحی دارد؛ اما یک روی دیگرش این است که سیاست ما باید #دیندارانه و #پرهیزگارانه باشد. هر کار سیاسی‌ای خوب نیست. بعضی کسان هستند که به کار سیاسی، فقط مثل یک کار سیاسی‌ای که هیچ گرایشی به دینداری ندارد، نگاه می‌کنند. هدف این است که این کار، سیاسی پیش برود. این درست نیست؛ کار سیاسی باید #متدیّنانه باشد. 🗓 بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت‌ ۱۳۸۰ #شهید_مدرس #روحانیت_متعهد #روحانیت_مبارز #سیاست_متدینانه #مجلس_شورای_اسلامی 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش پنجم 💠 امین امام خمینی(ره) و مدافع رهبری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش پنجم 💠 امین امام خمینی(ره) و مدافع رهبری 🔹 مرحوم سیداحمد خمینی که تا آخرین لحظات عمر با برکت حضرت امام در کنار ایشان بود و از حضرت امام مدال اعتماد دریافت کرده بود 🔹 پس از امام راحل وظیفه خود را پشتیبانی از و شخص حضرت آیت ‎الله «مد‎ظله‎العالی» می‎دانست و در موقعیت‎های مختلف از ایشان و اصل ولایت فقیه به‎عنوان بزرگترین میراث امام راحل دفاع می‌کرد. 🔹 سخنان و جملات ایشان در خصوص ‎پذیری در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شده است. وی در این برهه وظیفه خود را تقویت رهبری و حراست از آرمان‌های امام راحل می‎دانست به ‎خصوص زمانی که برخی انقلابیون سابق کم‎کم با نظام زاویه پیدا کردند. از آن جهت که سخنان ایشان از اهمیت زیادی برخوردار است، به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می‌شود: 1️⃣ «باید همگی پشت سر رهبری قرار بگیریم و از آرمان‌های امام و رهبر عزیز و محبوبمان، حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای دفاع کنیم». (مجموعه آثار یادگار امام، ج ۱، ص۳۰۷، ت 68/07/13) 2️⃣ «… شما نگذاشتید که امام احساس تنهایی کنند، نباید بگذارید آیت‌ الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری هم احساس تنهایی کنند. بیایید اینجا و در کنار مرقد امام، با امام هم‌پیمان شویم و بگوییم: اماما! حال که تو در بین ما نیستی، ما زنان و مردان انقلابی، پشت سر رهبری و در خط رهبری در مقابل آمریکا، در مقابل ابرقدرت‌ها می‌ایستیم و تا آخرین نفس برای پیاده کردن آرمان‌های انقلابی‌مان از انقلاب دفاع می‌کنیم. هر کس منکر این معنا باشد، مطمئن باشید که در خط امام نیست. هر کس بگوید اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است در خط آمریکاست». (مجموعه آثار یادگار امام، ج۱، ص۵۸۱-۵۸۰، ت 69/11/12) 3️⃣ «هر کس هر اندازه انقلابی باشد، اما در حرکت نکند، به آرمان‌های مردم خیانت کرده است». (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۱۴۶،ت70/11/12) 4️⃣ «در اینجا بر خود واجب می‌دانم این را شهادت بدهم که زندگی داخلی حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای بسیار ساده است، نه از باب اینکه رهبر عزیز انقلابمان به این حرف‌ها نیازی داشته باشند، بلکه وظیفه خود می‌دانم تا این مهم را به مردم انقلابی ایران بگویم. من از داخل منزل ایشان مطلعم. در منزلشان بیش از یک نوع غذا بر سر سفره ندارند. خانواده ایشان روی موکت زندگی می‌کنند. روزی منزل ایشان رفتم، یک فرش مندرس آنجا بود که از زبری آن به موکت پناه بردم.» (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۶۷۰، ت 73/11/12) 5️⃣ «امروز الحمدلله انقلاب ما به دست شاگرد امام، کسی که دقیقاً همان راه امام را می‌رود و فردی است شایسته که رهبری انقلاب را به عهده دارد، [به پیش می‌رود.] سعی کنیم مطیع باشیم … وقتی رهبری مسأله‌ای را گفت، انسان باید همان را انجام دهد. معنای ولایت فقیه این است.» (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۶۹۴، ت 73/12/14) ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4647 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش هشتم 🎙 #مصاحبه| مخالفين تقريب 🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاری‌فر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش هشتم 🎙 | مخالفين تقريب 🔺: 🔸 مقابل این جریان (صلح كل)، چه جریانی است؟ مقابل این جریان درست بر عکس، هستند كه می‌خواهند ارتباط با همه جا را قطع کنند، حتی با برادر مسلمان خودش. 🔸 می‌روند برجسته‌سازی می‌کنند بخش‌هایی را که در جای خودش برجسته است، کسی نمی‌تواند انکار کند، گفتم که بحث سقیفه را کسی نمی‌تواند انکار کند، بحث آسیب به حضرت زهرا(س) را کسی نمی‌تواند انکار کند، امام حسین(ع) را که افراد غریبه نکشتند، این را کسی نمی‌تواند انکار کند، اما آیا ما باید کلاً درب خود را روی همه ببندیم؟ 🔸 همان امام حسین(ع) در حین مقاتله، در حال گفت‌وگو نبود؟ شما این همه خطبه‌های امام حسین(ع) را نگاه کنید، خطبه‌های امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا که چاپ شده است را نگاه کنید؛ امام مرتب روشنگری می‌کند، یعنی احتمال می‌دهد که یک عده را بتوان جذب کرد؛ چون‌که آنجا جنگ خیلی جدّی بود امام افراد خُلَّص را گرفت. 🔸 اما وقتی به عصر امام صادق(ع) می‌رسیم چه؟ امام صادق دنبال کسانی می‌گردد که گوش کنند؛ شما نگاه کنید مگر چهار هزار شاگرد ایشان همه شیعه بودند؟ این‌ها مُحبّ اهل‌بیت(ع) به معنای شیعی بودند، مغرض نبودند اما شیعه ناب نبودند؛ در این چهار هزارتا کم نداریم؛ سرشاخ‌ترین آن‌ها همین ابوحنیفه است که همه می‌دانند شاگرد امام صادق(ع) بود، خودش از این جریان مقابل امام صادق(ع)، دُکّان درست کرد. 🔸 این را ما می‌خواهیم چکار کنیم؟ ما این بدنه اجتماعی که در اثر بستر تاریخی و خانوادگی ایجاد شده را داریم که هر کدام متدین به دینی شده‌اند؛ یکی مسیحی است، یکی حنفی است، یکی حنبلی است، یکی شافعی و یکی شیعه شد، یکی اسماعیلی و یکی زیدی شد، با این واقعیت می‌خواهید چکار کنید؟ 🔸 نمی‌خواهید ارتباط برقرار کنید؟ نمی‌خواهید حرف خود را به آنها برسانید؟ متحجّرین از ابتدا از یک ادبیاتی استفاده می‌کنند که آن طرف اصلاً به آنها نزدیک نشود؛ یا اینکه این افراد متحجر خودشان را خیلی خشن نشان می‌دهند که مظهر آن امروز بحث قمه‌زنی است، یا حملات شدید به طرف مقابل می‌کنند که جایی برای ایجاد ارتباط نمی‌گذارند؛ تازه همه این‌ها در عرصه اندیشه بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش پنجم 🔰 ریشه تفکر #مارکسیستی 2️⃣ عدم پذیرش تفسیر روحانیت از اسلام 🔺 عدم پذیرش تفسیر روحانیت از اسلام یکی دیگر از علل گرایش سازمان به سمت مارکسیست بود البته همانطور که قبلاً نیز اشاره شد در اینجا منظور از روحانیت همان #مرجعیت_دینی است که در ادامه این عدم پذیرش را بیشتر توضیح خواهیم داد. 🔺 سازمان به بهانه اینکه تنها جایی است که مجهز به علم مبارزه است و فقط آن‌ها در شرایط پیچیده امروز قادر به ارائه تفسیر صحیح از شرایط خواهند بود، دست به یک تفسیرات جدیدی از دین زد که با اصل آن سازگار نبود. 🔺 روی آوردن بنیانگذارن سازمان مطالعات به یک سری مطالعات در زمینه اسلام و دیگر زمینه‌ها، امری غیرقابل انکار است؛ اما مجاهدین اطلاعاتی ابتدائی و بسیار ضعیف از اسلام داشتند، کسانی‌که در زندان با آنان بوده‌اند، می‌گویند سران آنان به ظاهر بچه‌های خوبی بودند، ولی حتی وضو گرفتن صحیح را هم نمی‌دانستند. 🔺 اما به چیزی به نام #تقلید معتقد نبودند و با ‌این‌که هیچ‌گونه تخصصی در علوم اسلامی نداشتند خود را صالح‌ترین افراد برای فهم دین می‌دانستند. 🔺 با توجه به موارد مطرح شده مشخص گردید که نباید ورود انحراف به سازمان را امری دانست که در ادامه حیات سازمان پیدا شده است، بلکه از همان اول، شکل‌گیری مجاهدین همراه با انحراف بود. منتها این انحراف در ابتدا خودش را نشان نداد و با گذشت زمان ظهور و بروز پیدا کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش دوم 📝 #یادداشت|آیت‌الله شیخ #عبدالکریم_حائری و دخالت در سیاست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش دوم 📝 |آیت‌الله شیخ و دخالت در سیاست 🔺 لازم است عملکرد علمای بزرگی همچون آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری و آیت‌الله بروجردی در عدم دخالت گسترده در سیاست را با توجه به شرایط زمان ایشان مورد توجه قرار دهیم و عملکرد ایشان را به معنای عدم اعتقاد به دخالت دین در سیاست ندانیم. 🔺 در زمان آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزهٔ علمیه قم، این حوزه در مرحله ابتدایی رشد و باروری قرار داشت. سیاست‌های استعمار انگلیس و دست نشانده‌اش رضاخان در ایران، مجالی برای رشد دینداری باقی نگذاشته بود. 🔺 از این رو شیخ عبدالکریم حائری با درایت سعی کرد ابتدا حوزهٔ قم را بال و پر دهد. منش سیاسی ایشان اگرچه مقبول مخالفان حاکمیت نبود؛ اما حوزهٔ علمیه را از تعرّض جدی و نابودی نجات ‌داد. 🔺 گفته می‌شود ایشان علت عدم دخالت خود در سیاست را این‌گونه بیان نموده است: «من در مسائلی که آگاهی ندارم، به هیچ وجه دخالت نمی‌کنم و از آنجایی که ایران کشور ضعیفی است و پیوسته تحت فشار و استعمار کشورهای قدرتمندی چون روس و انگلیس می‌باشد، امکان دارد سیاست‌ها و خطوط سیاسی که در ایران وجود دارد، از سوی این قدرت‌های استعماری ترسیم شده باشد و کسانی که در سیاست دخالت می‌کنند امکان دارد ملعبهٔ دست این قدرت‌ها بوده و ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن بریزند. 🔸 من اگر در کشور فرانسه و انگلیس و روس بودم، مسلما در سیاست دخالت می‌کردم، چون خطوط سیاسی در آنجا روشن بوده و از جایی دیگر این جریانات تحمیل نمی‌شود، بنابراین دخالت خود را در سیاست مقدور نمی‌بینم.» 🔺 از سوی دیگر شرایط خفقان به قدری در آن زمان حاکم بود که گاهی نیز که ایشان در سیاست دخالت می‌کرد مانند نامه اعتراضی به حکم کشف حجاب رضاشاه، از سوی حکومت به شدت برخورد می‌شد و اساس حوزه در معرض تهدید جدی قرار می‌گرفت. 🔺 در یک مورد شخصا به قم رفت و با حضور در منزل آیت الله حائری تهدید کرد: «رفتارتان را عوض کنید وگرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم! کشور مجاور ما (ترکیه) کشف حجاب کرده و به اروپا ملحق شده است، ما نیز باید این کار را بکنیم و این تصمیم هرگز لغو نمی‌شود!» 🔺 شاید به همین دلیل از (ره) نقل می‌شود که «اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، کاری را انجام می‌دادند که من انجام دادم و تأسیس حوزه علمیه در آن روز، از جهت سیاسی، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نبود.» 🔺 آیت الله خاتم یزدی هم در خاطرات خود از زبان امام خمینی ضمن تأیید رفتار آیت الله حائری می‌گوید: «مرحوم امام نیز در یکی بودن راهش با مرحوم شیخ عبدالکریم حائری فرموده بود: طریقهٔ ما همان طریقهٔ شیخ است. منتهی شیوهٔ برخورد ما با ایشان، به جهت تغییر در اوضاع و احوال زمانه، مقداری متفاوت است.» ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2076 🆔 @asbaat_ir
📸 | بنی‌صدر و درخواست اختيارات بيشتر برای رئيس‌جمهور 💠 : گفتنی است عوامل لیبرالی در مجلس خبرگان نفوذ کرده بودند و البته در اقلیت بودند. این مسأله منحصر به بنی صدر هم نبود. اینها دست و پا می زدند که مواد قانون اساسی را به سمت لیبرالیسم بکشند. 🔹ما و دوستان که اکثریت بودیم می‌خواستیم قانون را به سمت اسلام و انقلاب نه شرقی و نه غربی بکشیم. خیلی فعالیت کردیم وقتی ماده ولایت فقیه با آن اختیارات تصویب شد، بنی‌صدر عصبانی شد و بلند شد و گفت؛ پس برای رییس جمهور چی باقی ماند؟ چرا اختیارات رییس جمهور را به ولی فقیه دادید؟ رییس جمهور موقعیت بالایی در قانون دارد. 🔹بنی‌صدر می‌خواست همه اختیارات را بردارند به رییس جمهور بدهند. بنی‌صدر پیش بینی می‌کرد که رییس جمهور شود و همه اختیارات را به دست می‌گیرد. ۱۳۸۸/۹/۱۶ 🆔 @asbaat_ir
🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش نخست 💠 منورالفکرهای شیفته غرب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 💠 منورالفکرهای شیفته غرب 🔺 پیشینه­‌ی حضور جریان روشنفکری در تاریخ ایران به حدود ۱۵۰ سال قبل، یعنی دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار می‌­رسد. 🔺 نخستین گروه از جوانانی که به دستور عباس میرزا نایب السلطنه برای آموختن علوم و فراگیری فنون جدید، راهی اروپا شدند را می­‌توان نخستین روشنفکران ایرانی به مفهوم امروزین آن دانست. 🔺 این افراد که تدریجا در بین مردم آن روزگار به «منورالفکر» شهرت یافتند، به گواهی اوراق تاریخ و اسنادی که در این ارتباط بیشتر منتشر شده است، سخت شیفته­‌ی نحوه زندگی و تمدن و فرهنگ غرب شدند و خیلی زود و به آسانی به محافل و مجامع فراماسونری راه یافتند و از طریق همین محافل و مجامع، در خدمت اجرای سیاست‌های استعماری در آمدند تا مردم را از ارزش‌های دینی بیگانه سازند و برای اجرای این نقشه از همان ابتدا استحاله تدریجی ارزش‌های دینی – ملی جامعه را در دستور کار خود قرار دادند؛ جامعه­‌ای که اعتقادات دینی چون درختی تناور در تمام شئون زندگی مردمش ریشه دوانیده بود. 💠 فتوای قتل برای سفیر روسیه 🔺 ماجرای قتل گریبایدوف، سفیر روسیه تزاری به جرم دست درازی به نوامیس مردم مسلمان و به فتوای یک روحانی جلیل ­القدر به نام حاج میرزا مسیح مجتهد تهرانی، نخستین زنگ خطر را برای دولت‌هایی که سودای نفوذ استعماری در ایران داشتند، به صدا درآورد و آنان را به اتخاذ تدابیری در این زمینه واداشت و سال‌ها بعد از آن، مقاومت جانانه­‌ی مردم در قضیه قرارداد رژی و لغو امتیاز تنباکو، به فتوای مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی میرزای بزرگ شیرازی و اطاعت بی‌چون و چرای مردم از روحانیت آگاه و متعهد و مبارز شیعه، اهمیت موضوع را در چشم‌انداز اجانب صد چندان کرد و برنامه‌­ریزان و طراحان استعماری در آن دوران را واداشت تا ضمن بررسی و تحلیل بسیار جدی­‌تر، برای یافتن دلایل و چگونگی پیوند مقدس بین روحانیت شیعه و مردم، کوشش نمایند و با تدوین طرح و برنامه‌­ای خاص، تلاش مضاعفی را برای جداکردن مردم از اعتقادات دینی و «از خود بیگانه» ساختن جامعه ایرانی آغاز کنند. 🔺 این امر جز از رهگذر هجوم به مبانی اعتقادی و سنت‌ها و سست کردن بنیان­‌های اخلاقی جامعه ایران ممکن نمی­‌شد. برهمین اساس بود که کارگزاران استعمار به مقوله «تجددگرایی» توجهی ویژه نشان دادند و زیر پوشش «مدرنیسم» به اجرای این برنامه­‌ها همت گماشتند. 🔺 به شهادت اوراق تاریخ، انها برای دستیابی به اهداف خود، بیش از همه به «منورالفکران» امید داشتند و باز به شهادت اسناد و مدارک موجود، منورالفکران شیفته غرب و وابسته هم در این مقطع زمانی، بهترین یار و یاور آنان بودند و بیشترین و ارزشمندترین کمک‌ها را در این زمینه به قدرت‌های استعماری کردند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4722 🆔 @asbaat_ir
🔰 نقد و بررسی آسیب های مشترک / بخش دوم 📝 | فاقد جامعه‌گرایی و انقلاب‌محوری 🔸 یعنی برنامه‌ها ناظر به نیاز‌های انقلاب و جامعه نیست. همان‌گونه که در عنوان قبل گذشت، به‌دلیل فقدان تلقی صحیح از رسالت حوزه و روحانیت در دنیای جدید، طلبه برای خدمت به تک تک افراد جامعه اسلامی آماده می‌شود نه برای خدمت به یک نظام کلان و منسجم. 🔸 از سویی نسبت حوزه و روحانیت با انقلاب یکی از محور‌های اساسی برنامه‌ریزی تحصیلی قلمداد می‌شود. باید حاکمیت دینی مورد حمایت همه‌جانبه تئوریک و عملیاتی حوزه‌ها قرار داشته باشد. 🔸 در این میان حتی اکتفا به نیازهای امروز نیز کافی نیست، بلکه آینده‌پژوهی و شناسایی نیازهایی که در بیست، سی سال آینده برای جهان و جامعه دینی به‌وجود خواهد آمد نیز نباید از نظر دور داشته شود؛ ولی خلأ رویکرد‌های آینده‌نگر به‌خوبی در این دست برنامه‌ها قابل مشاهده است. 🔺 مبتنی بر تلاش یک‌سویه طلبه و فاقد پشتیبانی‌های همه‌جانبه از او 🔸 جریان‌های موجود خدمات تک بعدی و یک خطی به طلبه ارائه می‌دهند. در این مدل‌ها تنها محوریت با تلاش طلبه است، و کسی متولی رصد و پی‌گیری برنامه وی نیست. 🔸 مشاوره، ارزیابی کارآمد و نظارت بر روند عمومی و نیز فردی طلبه جزء خلأ‌های جدی این نوع برنامه‌هاست. 🔺 عدم ارتباط‌گیری مؤثر با طلاب 🔸 سامانه ارتباطی بین این جریان‌ها و طلاب وجود ندارد تنها راه آشنایی طلبه با آن‌ها فضای عمومی است؛ یعنی سامانه ارتباطی ویژه‌ای برای آشنایی طلبه با ظرفیت‌های تحصیلی موجود در حوزه فراهم نیامده است. 🔸 فقدان سامانه اطلاع‌رسانی موجب می‌شود طلبه تنها بر اساس نوع اطرافیانی که دارد یا غلبه فضای حاکم پیرامونی مسیر آینده خود را تعیین کند. چرا که همه افق‌ها را یکجا پیش روی خود نمی‌بیند. 🔸 این جریان‌ها نیز احساس نیاز و ضرورتی برای شناسایی و ارتباط‌گیری با طلاب ندارند. ✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2293 🆔 @asbaat_ir