🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش پنجم
📝 #یادداشت| تضعیف مرجعیت دینی مهمترین ویژگی طیف اصلاح طلب افراطی
🔺 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نخستین حکومت دینی مشروع در عصر غیبت بر مبنای #ولایت_فقیه، جریان مخالف دخالت دین در سیاست همچنان به عنوان یکی از جریانهای مطرح در حوزه نمود روشنتری یافته است.
🔺 جریانی که در لفافه دین و به نام دفاع از آن به مخالفت دخالت دین در عرصه سیاست برخاسته است. این جریان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مشخص میتوان در شاخههایی از گفتمان موسوم به #اصلاحات مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
🔺 طیف اصلاح طلب خود دارای جریانها و شاخههای متعددی با عقاید و دیدگاههای متفاوت است که بعضا خود را در دایره ولایت تعریف نموده و سیطره دین بر تمام ابعاد زندگی بشر را نیز پذیرفته است اما نوشتار حاضر معطوف به شاخههای افراطی از این جریان است که تاکنون ولایت مطلقه فقیه را زیر سوال برده و با تمسک به رویکرد عقلگرایانه محض بر جمهوریت نظام به جای اسلامیت آن تاکید ورزیده است.
🔺 در اصل این گفتمان به دین حداقلی و جدایی آن از سیاست متمایل شده است. و در نهایت مهمترین ویژگی این طیف را میتوان در نفی یا تضعیف #مرجعیت_دینی و حاکمیت سیاسی علما و فقهاء شیعه در عصر غیبت توصیف نمود.
🔺 در ادامه به برخی از سرشاخهها و نمادهای حوزوی این پدیده که در دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب گفتمان اصلاحات ظاهر گردیدند اشاره میکنیم:
🔸 الف - جریان حامی طیف #ملیگرا
🔺 اجمالا طیف ملیگرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جریانی است که بر تقدم عناصر ملی و سرزمینی و جمهوریت نظام بر اسلامیت آن تاکید ورزیدهاند.
🔺 در مقطع بعد از تاسیس نظام جمهوری اسلامی با چهرههايی از حوزه مواجه میشویم که از آنها میتوان با عنوان حامیان سیاسی جریان ملیگرا و جریانات وابسته به آن یاد کرد این چهرهها به دلایل سیاسی همواره مورد حمایت جریانات ملیگرا نیز قرار داشتهاند در میان این چهرهها میتوان به افرادی همچون آقای #شریعتمداری، #یوسفی_اشکوری و محسن #کدیور اشاره کرد.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141
🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش دوم
🔰 تقسیمبندی گروههای اجتماعی ایران در قرن نوزدهم
🔹 اما در عرصهی اجتماعی، جامعهی ایران در سدهی نوزدهم شامل سه گروه اجتماعی عمده نظير:
🔹 ۱- شاه و گروه ممتاز حاکمه
🔹 ۲- اشراف و فئودال از جمله قبایل، روحانیون و بازرگانان
🔹 ۳- دهقانان و اصطلاحا عوامالناس (تودهی مردم، زارعان و کوچندگان دامدار) بودند.
🔹 در این دوره با وجود طایفهها، روستاها، اصناف، محلات شهری و اجتماعات مذهبی بسیار منسجم، گسیختگی در ایران کمتر دیده میشد. با این حال، از دیدگاه برخی محققین، سه علت مرتبط به هم، این تعدد و گوناگونیهای اجتماعی را به رقابت تبدیل میکرد:
🔹 ۱- مبارزه برای دستیابی به منابع کمیاب به ویژه زمینهای آبی، مراتع حاصلخیز و قناتها.
🔹 ۲- اعتقاد رایج به عدم رشد اقتصادی پایدار این باور را تقویت میکرد که شخص، فقط با محروم کردن دیگران میتواند به ثروت و دارایی دست یابد و نفع یک گروه، خسران دیگری را در پی دارد.
🔹 ۳- رقابت برای دستیابی به مناصب محلی، اغلب به درگیری میان گروهها منجر میشد و این مسئله به ویژه در شهرها واقعیت پیدا میکرد. مشاهده میشود که ماهیت کشمکشها در مقطع فوق، بیشتر جنبهی درون قبیلهای و موضوع کشمکشها هم اصطلاحا فرو ملی بوده است و هیچگاه در عرصهی ملی بروز نمییافت.
🔹 از این روی اصطلاحا در دوران پیش از مدرن، به دلیل فقدان یا عدم دسترسی عمومی به منابع قدرت و ثروت، رقابتها و یا کشمکشها نیز متناسب با جامعه سنتی آن دوران بود.
🔹 اما با تأسیس سلسلهی قاجاریه و آشنایی نخبگان سیاسی و روشنفکران با آموزهها و نهادهای غربی، خاصه از اواخر سدهی نوزدهم، تضادها و کشکشها، ماهیتی مدرن، پیدا کردند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریانشناسی_فکری_سیاسی_عاشورا/ بخش سوم
📝 #یادداشت|عاشورا، صفآرایی اسلام محمدی با اسلام بنی امیه
🔸 برخی معتقدند اساسا واقعه عاشورا، تنها چیزی که نداشت، #مذاکره بود، زیرا مذاکره و تعامل در کربلا، اصلا معنا نداشت. بلکه صفآرایی تمام قد، بین لشکر حق و باطل بود.
🔸 این صفآرایی بین حق و باطل همواره در طول تاریخ ادامه خواهد داشت تا به امروز، البته مصادیق آن تغییر میکنند. امام صادق علیه السلام در روایتی به زیبایی عاشورا و بعد از آن را در مصاف حق و باطل به خوبی ترسیم میکند.
🔸 امام صادق(ع) در این خصوص فرمودهاند: «إِنَّا وَ آلُ أَبِي سُفْيَانَ أَهْلُ بَيْتَيْنِ تَعَادَيْنَا فِي اللَّهِ قُلْنَا صَدَقَ اللَّهُ وَ قَالُوا كَذَبَ اللَّهُ قَاتَلَ أَبُو سُفْيَانَ رَسُولَ اللَّهِ وَ قَاتَلَ مُعَاوِيَةُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ قَاتَلَ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ السُّفْيَانِيُ يُقَاتِلُ الْقَائِم[۴]؛ ما و خاندان ابوسفیان، دو خانواده هستیم که به جهت خداوند با یکدیگر دشمنی کردیم. ما خداوند را تصدیق کردیم و آنها تکذیبش کردند. ابوسفیان با پیامبر جنگید و معاویه با علی بن ابیطالب عليه السلام و یزید با حسین بن علی عليه السلام. سفیانی نیز با قائم عليه السلام خواهد جنگید.»
🔸 بر این اساس جنگ بین #حق و #باطل بین اسلام اهلبیت و اسلام بنی امیه، قدمتی به درازای تاریخ اسلام، دارد.
🔸 بنی امیه به عنوان نماد جبهه باطل و نفاق داخلی در میان امت اسلام از یک طرف، و از طرف دیگر، اسلام اهلبیت به عنوان نماد جبهه حق، از ابتدای اسلام با یکدیگر، در حال ستیز و نزاع بودند و این درگیری، به معنای مذاکره نبوده و نخواهد بود، بلکه منشاء این نزاع بر سر اعتلای کلمه الله هی العلیاء (تَعَادَيْنَا فِي اللَّهِ)، بوده است و نه تعامل و مذاکره.
🔸 امروزه این نزاع بین ایران اسلام و غرب به سرکردگی شیطان بزرگ،#آمریکا به خوبی ملموس است. از این رو #مقام_معظم_رهبری بارها به زبانها و گفتارهای مختلف بیان کردهاند که نزاع ما و آمریکا، نزاعی #ایدئولوژیک و بر اساس نظام ارزشها و باورهاست و فقط به امور سیاسی محدود نمیشود که با گفتگو و مذاکره حل شود.
🔸 در این رویکرد در کربلا، مذاکره که هیچ، اماننامه هم جایی نداشت، حتی وقتی مستکبرین زمان چون شمر، عباس بن علی را مخاطب قرار میدهند، بیاذن ولی امر خویش، به شمر نگاه هم نمیکند و آنگاه هم که امام حسین به عباس اذن میدهند که جوابش را بده هر چند فاسق باشد: «أَجِیبُوهُ وَ إِنْ کَانَ فَاسِقاً» و وقتی شمر، برای علمدار کربلا اماننامه میآورد، حضرت عباس(ع) که کانون غیرت، حمیت و وفاداری است، بر شمر بانگ میزند و میفرماید:
🔹 «لَعَنَکَ اللَّهُ وَ لَعَنَ أَمَانَکَ أَ تُؤْمِنُنَا وَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ لَا أَمَانَ لَهُ؛ بریده باد دستان تو و لعنت خدا بر تو و امان نامه تو ای دشمن خدا، ما را فرمان میدهی که از یاری برادر و مولایمان حسین(ع) دست برداریم و سر در طاعت ملعونان و ناپاکان درآوریم آیا ما را امان میدهی ولی برای فرزند رسول خدا(ص) امانی نیست!» عباس بن علی، چنان با قاطعیت سخن میگوید، که دشمن ناامیدانه، به خیمه خویش، باز میگردد.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4773
🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش نخست
🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت اول
🔺 در فروردین ۱۳۵۸ شمسی، از به هم پیوستن هفت گروه مبارز قبل از انقلاب، سازمانی به نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» با هدف «مقابله با خطراتی که نظام نوپا را تهدید میکرد» تأسیس شد. در رأس خطرات مورد اشاره «سازمان مجاهدین خلق (منافقین)» بود.
🔺 آن هفت گروه عبارتند از: 1. گروه امّت واحده؛ 2. گروه توحیدی بدر؛ 3. گروه توحیدی صف؛ 4. گروه فلاح؛ 5. گروه فلق؛ 6. گروه منصورون؛ 7. گروه موحدین.
🔺 نخستین شورای هماهنگی، محمد سلامتی و صادق نوروزی (از امّت واحده)، مرتضی الویری (فلاح)، محمد بروجردی (صف)، محمود بخشنده (موحدین)، محمدباقر ذوالقدر و محسن تحویلزاده از (منصورون)، بودند.
🔺 اعضای کلیدی در بدو تشکیل عبارت بودند از: سعید #حجاریان، #بهزاد_نبوی، محسن آرمین، مصطفی #تاجزاده، محسن رضایی، فیضالله عربسرخی، مجتبی شاکری، محسن مخملباف، حسین فدایی و حسن واعظی.
🔺 مهمترین کار این سازمان در آن هنگام، مبارزه با جریاناتی بود که با خطمشی #لیبرال خود، انقلاب را به بیراهه میبردند اما از همان ابتدا بین اعضای اصلی سازمان، بر سر سیاستهای اقتصادی دولت #میرحسین_موسوی اختلاف نظر وجود داشت.
🔺 با شروع جنگ تحمیلی، عمده افراد این سازمان جذب #سپاه_پاسداران شدند و در سال ۱۳۶۵ منحل شد.بعد از انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان جدیدی با نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» در مهر ۱۳۷۰ شمسی، با کوشش برخی از اعضای جناح چپ سازمان پیشین تأسیس شد.
🔺 اعضای این سازمان عبارت بودند از: محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاجزاده، #هاشم_آغاجری، ابوالفضل قدیانی، فیضالله عربسرخی و صادق نوروزی.
🔺 این سازمان ابتدا مشی چپگرایانه و تند داشت ولی تغییر موضع داد و به مشی لیبرالی گرایش پیدا کرد. نوع اعضای سازمان جدید، به «#پروتستانیزم_اسلامی» معتقدند که مشهورتر از همه هاشم آغاجری است.
🔺 وی در ۲۹ خرداد ۱۳۸۱، به مناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی، به دعوت شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد، در همدان سخنانی تند درباره پروتستانیسم اسلامی و دکتر شریعتی ایراد کرد و برخی احکام شریعت اسلامی را به تمسخر گرفت و به همین جهت تحت تعقیب قرار گرفت، ابتدا حکم اعدام او صادر گردید ولی سرانجام در دادگاه تجدیدنظر حکم او به ۵ سال حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی تبدیل شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش شانزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
2️⃣ #نشريات و #مجلات
📌3. مجله آینه پژوهش
🔹 محمدعلی مهدوی راد که موسس و اولین سردبیر نشریه مجله آینه پژوهش است درخصوص جرقه تأسیس این نشریه در مصاحبهای که در سال 92 با سایت مباحثات داشت گفت:
🔸 «روزی از روزهای آن روزگاران با دوستم حضرت شیخ مصطفی درایتی كه در آن زمان سرپرستی مركز مطالعات و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را به عهده داشت، در تهران به دیدار فرزانه روزگار و فرهیخته دانش و بینش و فرهنگ و قمل حضرت #سیدمحمد_خاتمی – رئیس جمهور محترم – و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت رفتیم.
🔸 آنچه را بدان میاندیشیدم با آن بزرگوار در میان نهادم. طرح را پسندیدند و تأكید كردند كه «اگر به تهران بیایید در وزارت ارشاد امكانات نشر مجلهای با محتوا و هدف یاد شده را فراهم خواهیم آورد». اما من انفصال از حوزه را نمیپسندیدم و بر نشر آن در حوزه علمیه قم تأكید میورزیدم. در آن جلسه و در گفتوگو با آن بزرگوار به جایی نرسیدم.
🔸 به هنگام برگشت، آقای درایتی پیشنهاد كردند این طرح را در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیاده كنیم و در مركز تحقیقات و مطالعات اسلامی.
🔸 باری بعد اللتیا و التی بدینجا رسیدیم كه این بنده تنی چند از فاضلان اهل قلم و اطلاع، بهویژه آشنا با نشر و نقد مطبوعات را دعوت كنم و برای نشر مجلهای با هدف نقد كتاب، كتابشناسی و اطلاعرسانی در حوزه فرهنگ اسلامی رایزنی كنیم.
🔸 اتاقی در محل مركز تحقیقات بدین كار اختصاص یافت. ابتدا از حضرت آقای ابوالفضل #شكوری، محمدعلی سلطانی، #رضامختاری، محمدجواد صاحبی برای رایزنی و تشكیل جلسات جهت تنظیم آییننامه و سرفصلهای مجله دعوت كردیم.
🔸 حضرت آقای صاحبی كه در آن روزگاران كیهان اندیشه را منتشر میكردند، بیش از یک جلسه حضور پیدا نكردند. اما دیگر دوستان جلسات را ادامه دادند.»
🔹 #مهدویراد در ادامه به ویژگی این نشریه و وجه مایز آن با مجلات دیگر در حوزه نقد كتاب اشاره کرد و گفت: «آینه پژوهش راه سوّمی را در میان این دسته مجلهها گشوده است؛ ویژه نقد كتاب، كتابشناسی و اطلاعرسانی، آن هم تنها در حوزه فرهنگ اسلامی.
🔸 از این رو، وجه اشتراک آینه پژوهش با دیگر مجلههای اسلامی، اسلامی بودن آن است و وجه افتراقش با آنها در ویژگی كتابشناختی آن است».
🔹 به هر تقدیر دوماه نامه آینه پژوهش با انگیزه بهسازى پژوهش و نشر از طریق «اطلاع رسانى» و «نقد میراث مكتوب»در خرداد و تیر سال 1369 شروع به فعالیت کرد.
🔹 توجه به نکاتی مانند:
🔸 1. گزارشِ شروع به كار مجله که از جلسه با خاتمی شروع شد
🔸 2. افرادی كه حلقه اول مجله را تشكيل دادند
🔸 3. دیدگاه مهدویراد درباره خاتمی و به کار بردن تعابیر فوق العاده برای او بعد از گذشت چندین سال و عبور از مقاطع حساسی مثل فتنه 88 و دخالت های مستقیم و غیر مستیم خاتمی در فتنه و شعلهور کردن آتش آن
🔹 همه از این مطلب حکایت دارد که جريان روشنفكری دينی بر مجله آینه پژوهش که توسط دفتر تبلیغات پشتیبانی و اداره می شود، حاکم است. همچنین مجلاتی مانند مجله #نقد_و_نظر که در دوره بعدی پژوهش دفتر تبلیغات مورد بررسی قرار میگیرند نیز از این قاعده مستثنا نیستند و روح حاکم بر آنها نیز همین جریان روشنفکری و نواندیشی دینی است که دفتر تبلیغات را پاتوقی انحصاری برای جریان روشنفکری تبدیل کرده است.
✍️ پژوهشگر اسباط
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| گریزان از مرجعیت
💠 پس از وفات #عبدالکریم_حائری_یزدی، مرجعیت و زعامت حوزه به آیات عظام حجت، خوانساری و صدر رسید و این سه، معروف به مراجع ثلاث شدند. هنگامی که آیت الله سیدحسین بروجردی برای معالجه به تهران آمد، #صدر از وی خواست به قم بیاید.
🔹 پس از ورود او جایگاه نماز جماعت خود در حرم حضرت معصومه را به آیت الله #بروجردی واگذار کرد؛ از ریاست حوزه فاصله گرفت و به پشتیبانی گسترده از آیت الله بروجردی بسنده کرد. او در تبیین فلسفه این کار، این آیه قرآن را ذکر میکرد: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ﴿قصص-۸۳﴾
📚 مستدرکات اعیان الشیعه، ص ۴۹-۵۰
🗓 به مناسبت 19 ربیع الثانی سالروز رحلت آیت الله #سیدصدرالدین_صدر
#مرجعیت_خودخوانده
#نشست_اساتید
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش پنجم
🔰 مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹
🔺 دولت میرزا حسن وثوق الدوله به دلیل امضای قرارداد ۱۹۱۹ با دولت انگلستان خشم و نفرت شخصیتهای مذهبی و ملی را برانگیخت. مدرس در راس مخالفان این قرارداد قرار داشت.
🔺 طرفداران قرارداد، بارها با مدرس گفتگو کردند تا او را از مخالفت بازدارند، به گفته مدرس: «هی میآمدند پیش من و میگفتند این قرارداد کجایش بد است. کدامیک از موادش بد است، هرکجایش بد است موردش را ذکر کنیم تا برویم آن را تغییر بدهیم.
🔸 من جواب میدادم: آقایان، من، رجل سیاسی نیستم، یک نفر آخوندم و از رموز سیاست سر در نمیآورم. اما آن چیزی که میفهمم بد است آن مادهاش که میگوید ما #استقلال ایران را [به رسمیت] میشناسیم. این مثل این است که یکی به من بگوید من سیادت تو را میشناسم…
🔸 لکن اگر کسی خوب غور رسی [وارسی] میکرد و روح آن قرارداد را میفهمید و چیز [دیگری] استنباط میکرد و او این بود که ایران تمامش مال ایرانی است، مالش، حالش، حیثیتش، چهاش [و] همه چیزش، متعلق به ایرانی است. فقط این قرارداد در دو چیزش دیگری را شرکت میداد، یکی پولش را [و] یکی قوهاش؛ این روح قرارداد بود… من مخالف بودم، من مخالفت کردم… .»
🔺 کوشش مورخالدوله سپهر برای میانجیگری بین مدرس و #وثوقالدوله نیز بینتیجه ماند. مخالفت آیت الله مدرس و دیگر شخصیتهای ملی با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت #احمدشاه_قاجار در برابر قرارداد یاد شده، دولت #انگلستان را کاملا از سلسله و شاه قاجار ناامید کرد و انگلیسیها را به فکر یافتن جانشینی مناسب و مطمئن برای احمدشاه افتادند.
🔺 ژنرال آیرون ساید؛ فرمانده نیروهای انگلستان در ایران به همراه نورمن سفیر آن کشور در تهران به دستور لردکرزن وزیر خارجه انگلیس، به تکاپو افتادند تا مهره یا مهرههای مطلوب خود را شناسائی و آزمایش نمایند.
🔺 آنان زمینه را برای خارج کردن نیروهای قزاق از کنترل روسها فراهم کردند و استاروسلسکی، فرمانده روسی قوای #قزاق ناچار، امور بریگاد قزاق را به سرهنگ اسمایس انگلیسی واگذار کرد و از ایران خارج گردید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658
🆔 @asbaat_ir