eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
693 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 اعلامیه تاریخی حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی در حمایت از در خرداد ۴۲ 🔹بعد از دستگیری امام خمینی در سحرگاه #۱۵خرداد۴۲، نخستین مرجعی که در حمایت از ایشان به میدان آمد، آیت‌الله مرعشی نجفی بود. 🔹 ایشان با صدور اعلامیه ای (به تاریخ ۱۲محرم ۱۳۸۳/برابر با ۱۵خرداد ۴۲)، از امام به عنوان «آیت الله العظمی آقای خمینی» یاد کرد و تلویحا اشاره کرد که حاضر است خون خود را در این راه نثار کند. 🔹 در بخشی از این اعلامیه تاریخی، چنین آمده است: «بدانید که یکی از آیات عظام و مجاهدین بزرگ اسلامی را دستگاه جبار از تاریکی شب استفاده کرده و ایشان را از خانه خود غفلتا بیرون و به جای نامعلومی برده است. وقاحت و بی شرمی دولت بجایی رسیده که به مراجع وقت حمله می کند.... مبادا از پشتیبانی مراجع عظام دریغی داشته باشید. ما بدینوسیله (هل من ناصر ینصرنا) گفته و تا آخرین لحظه استقامت خواهیم ورزید. خون ما رنگین تر از خون برادر عزیزمان حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی نیست....» (منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص ۱۰۲) 🔶حاشیه 📛 برخی از ضدانقلاب فراری خاصه یک شیخ لندن نشین از افراد بیت آقای منتظری، در سال های اخیر با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی نسل جدید، تلاش کرد مرجعیت امام را امر سیاسی و مرهون اقدامات مراد خود معرفی کند! 📛 عینا همین رویه توسط حامیان داخلی و خارجی آقای شریعتمداری تکرار نیز تکرار شد! ✅ در حالی که یازده خرداد ۴۲، یعنی چهار روز قبل از دستگیری امام، رساله توضیح‌المسائل ایشان به قلم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، وارد بازار شده بود. ✅ پیش از این نیز بارها سران حکومتی در سطح نخست وزیر، با امام به عنوان یکی از مراجع تقلید اربعه قم دیدارهایی داشتند که در رسانه‌ها نیز انعکاس یافته بود. ✅ از این گذشته اگر قرار به ملاک بودن تأییدات دیگران باشد، آیت‌الله مرعشی نجفی پیشتر از همگان بر مسأله مرجعیت امام تأکید ورزیده اند. منبع: روزنه 🆔 @asbaat_ir
✍️ مرجعیّت‌سازی آل‌سعود در حوزه نجف! 🔻 در خبرها آمده است که طبق توافق مقامات سعودی با مسئولین عراقی، قرار است سرکنسولگری عربستان در نجف اشرف تأسیس شود. محمد رایجی پژوهشگر مسائل جهان اسلام در یاداشتی ضمن بررسی ابعاد امنیتی و سیاسی این موضوع، از زمینه‌سازی آل‌سعود برای ایجاد اختلاف در روابط نجف ـ قم و پیشبرد پروژه مرجعیّت‌سازی پرده برداشته و چنین نوشته است: 💢 حوزه علمیه نجف اشرف، افتخار جهان تشیّع، مهد تربیت عالمان بزرگ دینی و دوشادوش حوزه قم از بزرگترین و مهمترین مراکز شیعی جهان اسلام است که از دیرباز، روابط بسیار نزدیکی با حوزه قم داشته و دارد اما عربستان خواستار اختلاف افکنی و از بین بردن وحدت حوزه‌های علمیه از طریق «رقیب تراشی» است. 💢 عربستان سعودی با صرف میلیون‌ها دلار به دنبال ایجاد شبکه بزرگی از روابط درون حوزوی، صف بندی و تحریک جریان‌های مختلف حوزوی عراق برای مقابله با حوزه علمیه قم و نظام جمهوری اسلامی است. 💢 سعودی‌ها با ایجاد دو قطبی تشیّع عراقی ـ تشیّع ایرانی، درصدد معرّفی حوزه عملیه نجف به عنوان نماد و مظهر اعتدال، اصالت و عقلانیت شیعی و معرّفی حوزه علمیه قم به عنوان مهد افراط‌گرایی، تندروی و سیاست‌زدگی به جهانيان است. 💢 بی‌شک افتتاح کنسولگری عربستان در نجف، بستر بسیار مناسبی را در قلب جهان تشیّع و در جوار علمای بزرگ حوزه و مرجعیّت دینی برای سعودی‌ها فراهم کرده تا با نفوذ در جامعه شیعی عراق، از اخبار و اسرار ، حوزه‌های علمیه عراق، مدارس و طلاب علوم دینی آگاهی یافته و از این معلومات برای فتنه‌انگیزی و ایجاد اختلاف و شکاف در میان حوزویان سوء استفاده کند. 💢 پروژه مرجعیّت سازی نیز از دیگر اقداماتی است که عربستان از طریق کنسولگری خود در نجف دنبال خواهد کرد. دشمنان قسم خورده جهان تشیّع، از قدرت علما و مراجع عظام تقلید در ناکام گذاشتن سیاست‌های استکباری خود به خوبی آگاهند از این رو پروژه مرجعیّت سازی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 💢 دستگاه اطلاعاتی بیگانه و سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل از طریق کنسولگری عربستان در نجف، به سهولت می‌توانند پروژه مرجعیّت سازی را از نزدیک مدیریت کنند. حمایت دستگاه اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از تشیّع انگلیسی تنها یکی از هزاران شاهد برای اثبات این مدعاست از این رو حوزه‌های علمیه و دستگاه اطلاعاتی عراق باید بیش از پیش مراقب جریان نفوذ در نجف اشرف باشند. منبع: خبر حوزه 🆔 @asbaat_ir
🎙 مصاحبه| تقسیم‌ بندی جریانات موجود در حوزه علمیه 🔹 می‌‌توان سه جریان را به صورت کلان در حوزه‌‌های علمیه تشخیص داد. جریان اول موجود در ، جریان فرد گرا و غیر اجتماعی است؛ جریان دوم یک جریان فکری، طرفدار اسلام سیاسی است؛ جریان سوم جریانی است که ما آن را اسلام انتحالی می ‌نامیم. بر خلاف جریان فرد گرا، دو جریان دیگر، به مسائل اجتماعی توجه می‌کنند. و از این نظر با هم رقابت دارند. 🔹 جریان دوم در حوزه علمیه، به دنبال تبیین و توصیف ابعاد اجتماعی اسلام و تحقق این مفاهیم در جامعه اسلامی هستند. این جریان فکری با محوریت حضرت امام (ره)، شهید صدر، شهید مطهری و شهید بهشتی به وجود آمد. این جریان در حوزه های مختلف دارای مختصات و ویژگی های متفاوتی است. ما در حوزه فقه از این جریان فکری با تعابیری مانند فقه اجتماعی و یا اسلام سیاسی، یاد می‌کنیم. اساسا این جریان فکری، طرفدار اسلام سیاسی است. 🔹 جریان فکری سومی که در حوزه‌‌های علمیه وجود دارد جریانی است که ما آن را اسلام انتحالی می‌نامیم. انتحال به معنای چیزی را به غلط به چیز دیگری منسوب کردن است. مهم‌ترین خصوصیت این جریان، تاویل عناصر اندیشه اسلامی در ذیل مفاهیم مدرن غربی هست. به عنوان مثال می‌گویند که ما باید فقه را در ذیل بحث حقوق بشر بفهمیم. یا می‌گویند فلسفه اسلامی باید در ذیل یکی از گفتمان‌های فلسفه غربی تعریف بشود. 📝 متن کامل بخش اول مصاحبه حجت الاسلام عابدی نژاد با را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:👇 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2820 🆔 @asbaat_ir
💠 مرجع سازی؛ واقعیت یا ادعا؟ 🔹 حجت الاسلام والمسلمین واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا با پدیده‌ای به عنوان مواجه هستیم یا این بیشتر یک ادعا است؟ گفت: اگر بخواهم خیلی واقع بینانه صحبت کنم ممکن است براساس تمایلات سیاسی تلاش‌هایی در خصوص حمایت‌های خاص از برخی شخصیت‌ها و اساتید در رده‌های پایین صورت بگیرد و به آنها امکاناتی داده شود، اما در رابطه با رده بالای این اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد. 🆔 @asbaat_ir
📝 یادداشت| نبرد، پشت خاکریز خاطرات ✍️ هر چند که شرح حال نویسی بزرگان و عالمان دینی از سنت‌های دیرینه حوزه‌های علمیه است اما شاید نگارش و چاپ کتاب خاطرات آقای منتظری را بتوان اولین شرح حال‌نویسی و خاطره‌نگاری مهندسی شده‌ای نامید که از سوی برخی افراد معلوم الحال با هدف زیر سئوال بردن حرکت امام و انقلاب، آن هم به نام تاریخ‌نگاری نهضت و انقلاب به رشته تحریر در آمد و زمینه نگارش و انتشار کتبی دیگر در داخل و خارج را فراهم ساخت، که پرداختن به آنها مجال دیگری را می‌طلبد. ✍️ خاطره نگاری و شرح حال‌نویسی که می‌توان در یک جمله از آن به عنوان تلاش برخی برای سوژه‌‌یابی و سوژه‌سازی برای رسانه‌های بیگانه در جهت فشار به و اسلام انقلابی و پاشیدن بذر یأس و ناامیدی و ناامنی در داخل کشور و حوزه‌های علمیه یاد کرد. ✍️ در کنار این حرکت دنباله‌دار در داخل و خارج از سوی عناصر شناخته شده، از چند سال پیش و با تأسیس چند شبکه‌ی رسانه‌ای بنام حوزه و با پشتیبانی مالی و معنوی برخی در داخل و خارج، فضای مجازی هم جولانگاه روندی از خاطره‌نگاری و تاریخ‌نویسی از سوی برخی افراد معمّم و غیر معمّم شده است که همان هدف سوژه‌سازی را دنبال و در لایه‌های گوناگون اسلام انقلابی در نوک پیکان تهاجم خود قرار داده است. 📌 ادامه استاد ابراهیم‌زاده را در لینک زیر بخوانید:👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2840 🆔 @asbaat_ir
🎙 وزیر اسبق اطلاعات| تلاش برای نفوذ در حوزه‌های علمیه پس از فتنه 88 💢 اکنون این سئوال مطرح است که اردشیر امیر ارجمندی، مشاور یکی از کاندیداهای سال 88 الان کجاست؟ این فرد بعد انتخابات از کشور خارج شد و با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه طراحی تحریم‌ها را انجام داد. 💢 یک جزوه پس از 88 توسط یکی از مؤسسات وابسته به CIA منتشر شد که این جزوه را دستگاه اطلاعاتی کشور به دست آورد؛ در این جزوه می‌گویند اشتباه کردیم از اول انقلاب ایران، همه سرمایه خود را در دانشگاه گذاشتیم در صورتی که باید در حوزه‌ها نیز کار می‌کردیم. به همین دلیل بعد از انتخابات 88 برای در حوزه‌های علمیه نیز دست به کار شدند و اقداماتی انجام دادند. 🆔 @asbaat_ir
🔺 تبیین اندیشه‌ی مقاومت حضرت توسط در مراسم سی‌امین سالروز ارتحال امام: 👈 اندیشه امام خمینی(ره) دارای پشتوانه عقلانی، علمی و دینی است. ۹۸/۳/۱۴ 🆔 @asbaat_ir
🎙 رییس مرکز فقهی ائمه اطهار| مقاومت سیره امام و رهبری است 🔹 حجت الاسلام والمسلمين فاضل لنکرانی با اشاره به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت (ره)، اظهار داشت: اگر فرمایشات درباره امام راحل جمع آوری شود گنجینه‌ای ارزشمند برای شناخت ایشان خواهد بود. 🔹 وی با تأکید بر این که دقیق ترین شناخت نسبت به امام راحل را رهبر معظم انقلاب دارند، ابراز کرد: خود این موضوع دال بر این است که جانشینی رهبر معظم انقلاب به حق و صحیح بوده است. 🔹 حجت الاسلام والمسلمين فاضل لنکرانی بحث را یکی از شاخص‌های مهم امام و رهبری و از مسائل بنیادین انقلاب اسلامی دانست و به وظیفه در ترویج و تبیین مقاومت اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه باید جایگاه مقاومت را به صورت کلان در دین بررسی کنند و رهبری نیز در این باره فرمودند آیات فراوانی درباره مقاومت در قرآن وجود دارد که باید بررسی شود. 🔹 وی با بیان این که باید امام راحل را بیشتر بشناسیم، نقش حوزه علمیه و علما را در این باره مهم ارزیابی کرد و افزود: حوزه‌های علمیه باید فرمایشات امام و رهبری را تبیین کنند و در سال آینده ان شاءالله مباحث فقه مقاومت در حوزه برپا شود. 🆔 @asbaat_ir
📌 اپوزیسیون داخلی هم به دنبال نفوذ در دفاتر مراجع است! 🔴 حجت‌الاسلام احمد رهدار در تبیین اهمیت جایگاه #مراجع، با بیان اینکه «دفاتر مراجع عظام تقلید از گذشته به دلیل اینکه یک نهاد مهم و حساسی است بعضاً در معرض نفوذ دشمنان قرار می‌گیرد...»، گفته است: «منظور من از دشمن فقط آمریکا و اسرائیل و غرب نیست بلکه حتی جریان‌های داخلی و اپوزیسیون نظام اسلامی هم طمع می‌کنند که تاثیری ولو کم در دفتر مراجع داشته باشند، اما اثر این تاثیر کم به دلیل اهمیت جایگاه مرجع تقلید، زیاد خواهد بود...» 🆔 @asbaat_ir
💢 دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی بخش اول/ حجت الاسلام والمسلمين ليالی در مصاحبه با : 🔻 دانشگاهی وجود دارد که بعد از سی سال که از تاسیس آن می‌گذرد تنها توانسته طلبه‌هایی را تربیت کند که نسبت به غرب و علوم غربی منفعل هستند. بسیاری از طلبه‌هایی که به صورت معمم وارد این دانشگاه شده‌اند، به صورت غیر معمّم از این دانشگاه خارج شده‌اند. 🔻 دانشگاه مفید را می‌توان یک دانشگاه فردی و اختصاصی شخص آیت‌الله موسوی اردبیلی و فرزندان او دانست؛ دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی است؛ این افراد در عین حال خود را در خط (ره) و اندیشه‌ها و تفکرات ایشان می‌دانند؛ هرچند اینگونه نیستند اما اگر هم در خط امام خمینی (ره) بوده باشند، به خط امام باقی ماندند و به امام حاضر نپیوستند. 🔻دانشگاه مفيد با دولت فعلی یعنی دولت آقای روحانی هم که تداوم تفکر هاشمی و خاتمی است؛ رابطه بسیار عاشقانه، عارفانه‌ای و نزدیکی دارند؛ چند نفر از اعضای دانشگاه مفید که با آقای موسوی و کروبی در ۸۸ همراه بودند دستگیر شدند؛ به امام خمینی (ره) تکیه می‌کنند و شش دانگ ایشان را متعلق به خود می‌دانند؛ هرچند اعتقادی به اندیشه امام خمینی (ره) ندارند؛ درباره سکوت می‌کنند و سعی دارند مخالفت رسمی و علنی نداشته باشند؛ ولی ترویج اندیشه‌های رهبری در اینجا وجود ندارد. متن كامل اين مصاحبه را می‌توانيد از لينك زير مشاهده كنيد: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2851 🆔 @asbaat_ir
🔹 در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم با تبیین جایگاه و نقش بی‌بدیل و تأثیرگذار حوزه‌ی علمیه‌ی قم در پیروزی به برخی تلاش‌ها برای انقلاب‌زدایی از حوزه‌های علمیه اشاره و تأکید کردند: حوزه‌ی علمیه‌ی قم باید همچنان یک حوزه‌ی انقلابی و مهد باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق است. 🆔 @asbaat_ir
🚩 نخستین مجتهد شهید نهضت (ره) 🔹 آیت الله سعیدی از طلايه داران و در جريان بود كه پس از روشنگری‌ها و مجاهدت‌های فراوان، توسط رژيم پهلوی در 20 خردادماه 1349 ه.ش به طرز فجيعی شكنجه شد و به شهادت رسيد. 🔹 آيت الله سعيدی علاقه و ارادت خاصی نسبت به حضرت امام خمينی (ره) داشت. درباره امام (ره) گفته بود: «به خدا سوگند اگر مرا بكشيد و خونم را بر زمين بريزيد، در هر قطره خونم نام مقدس خمينی را خواهيد يافت». 🆔 @asbaat_ir