eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم با تبیین جایگاه و نقش بی‌بدیل و تأثیرگذار حوزه‌ی علمیه‌ی قم در پیروزی به برخی تلاش‌ها برای انقلاب‌زدایی از حوزه‌های علمیه اشاره و تأکید کردند: حوزه‌ی علمیه‌ی قم باید همچنان یک حوزه‌ی انقلابی و مهد باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق است. 🆔 @asbaat_ir
🚩 نخستین مجتهد شهید نهضت (ره) 🔹 آیت الله سعیدی از طلايه داران و در جريان بود كه پس از روشنگری‌ها و مجاهدت‌های فراوان، توسط رژيم پهلوی در 20 خردادماه 1349 ه.ش به طرز فجيعی شكنجه شد و به شهادت رسيد. 🔹 آيت الله سعيدی علاقه و ارادت خاصی نسبت به حضرت امام خمينی (ره) داشت. درباره امام (ره) گفته بود: «به خدا سوگند اگر مرا بكشيد و خونم را بر زمين بريزيد، در هر قطره خونم نام مقدس خمينی را خواهيد يافت». 🆔 @asbaat_ir
15.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ| میراث امام 🔺 مروری بر بیانات در مراسم سی‌امین سالگرد رحلت . ۹۸/۳/۱۴ 🆔 @asbaat_ir
💢عدم دخالت مسائل سیاسی در حج ✔️آیت الله جوادی آملی، در دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت: 🔹باید موضوع حج را از مسائل سیاسی بین دو کشور جدا کنید، چون ما باید هرسال به مکه برویم. 🔹حج باید برگزار شود و نباید مسائل سیاسی را در آن دخالت داد، زیرا حج از جایگاه دینی برخوردار است و تعطیل‌بردار نیست و امیدواریم که امسال حج را به‌خوبی اقامه کنید و مشمول دعای شهدا شوید. منبع: حوزه 🕋 فلسفه حج از منظر حضرت (ره) 🔺 سخنان حضرت امام خمینی(س) در جمع آقایان موسوی خوئینی‌ها (نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی) - خاتمی (وزیر ارشاد اسلامی) - روحانیون کاروان های حج - مسئولان وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت: 🔹 فلسفۀ حج؛ یکی از فلسفه‌های بزرگ حج، قضیۀ بُعد اوست که دستهای جنایتکار از همه اطراف برای کوبیدن این بُعد در کار هستند؛ و تبلیغات دامنه دار آنها مع‌الأسف در مسلمین هم تأثیر کرده است که مسلمین سفر حج را بسیاری‌شان یک عبادت خشک خالی بدون توجه به مصالح مسلمین می‌دانند. 🔹 حج از آن روزی که تولد پیدا کرده است، اهمیت بُعد سیاسی‌اش کمتر از بعد عبادی‌اش نیست، بُعد سیاسی علاوه بر سیاستش، خودش عبادت است. 📚 صحیفه امام خمینی (ره)، جلد 18، ص 50-60 🆔 @asbaat_ir
📝 یادداشت| روشن‌فکرهای حقیر ✍️ در میان جمعی از غرب‌زده‌ که تنها راه توسعه و پیشرفت را در تقلید کامل و بی چون و چرا از روش‌ها و سبک زندگی جوامع غربی می‌دانند معدود افراد منتسب به روحانیت نیز مشاهده می‌شود که خوشبین به الگوی تمدنی غرب برای توسعه و پیشرفت جوامع اسلامی هستند. جریانی که از گذشته تا به امروز دنبال الگو گرفتن از آرایه‌های پنهان و آشکار تمدنی غرب برای توسعه است. ✍️ در مقابل افراطی و لیبرال‌های شیفته غرب جریانات دیگری نیز وجود دارند که غرب را به عنوان یک الگوی بدون ‌قید و شرط در همه زمینه‌ها جهت اجرا در جوامع اسلامی نمی‌پسندند اما در عین حال، در بسیاری از ابعاد توسعه‌ای به ویژه توسعه اقتصادی و صنعتی به آن اعتماد دارند و سعی می‌کنند از مدل توسعه‌ای غرب و نظام سرمایه داری برای پیشرفت جوامع اسلامی استفاده کنند. 📌 بخش نخست حجت الاسلام ملک‌زاده را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2873 🆔 @asbaat_ir
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: مرحوم شیخ فضل‌الله نوری هم در اول با مشروطه موافق بود، ولی بعد دید مشروطه از تأیید می‌شود؛ لذا از همان لحظه برگشت و مخالف شد و گفت: مشروطه باید مشروعه باشد. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص١٩۶ 🆔 @asbaat_ir
📝 یادداشت| حوزه انقلابی؛ حوزه تحول گرا ✍️ حوزه‌ای تحول‌گراست، البته این تحول در چارچوب اصول و قواعد است تا سبب تبدل و انقلاب ماهیت در حوزه نشود. از اینجا مفهوم احیاگری در اندیشه دینی مطرح می‌شود. ✍️ امام خمینی در مسیر احیاگری دینی اصالت‌هایی را که در سیر تحول تاریخی به خرافات و افسون‌های ذهنی و داوری‌های غیرواقعی آلوده شده بودند، بازسازی کرد. دستاوردها و تکنولوژی غربی را طرد نمی‌کردند بلکه به ایدئولوژی‌زدایی می‌پرداختند؛ یعنی مبانی مادی‌گرایانه آن را زدوده و از آن به عنوان ابزاری در افق چشمانداز استفاده می‌کردند. ✍️ (ره) در موضع‌گیری‌های بین‌المللی خود مانند نامه به گورباچف و حکم ارتداد سلمان رشدی یک ماهیت کلان اسلامی به نام امت اسلامی را مد نظر داشت و هیچ گاه به مسائل ملی یا شیعی محدود نمی‌شد. متن کامل حجت الاسلام محمدی را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2856 🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 کتاب 'روایت رهبری' منتشر شد 🔹 کتاب روایت رهبری که دارای روایت جامع و دست اولی در خصوص انتخاب به رهبری نظام اسلامی است توسط دفتر و حفظ آثار ایشان منتشر شد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی به بهانه انتشار شماره 368 نشریه حریم امام : 🔹 یکی از کارهای نشریه حریم امام در مدت حیات مطبوعاتی خویش، برجسته سازی افرادی است که در برهه ای از زمان محضر امام را درک کرده اند و جزو صحابی امام به شمار می آیند. 🔹 نکته بسیار مهمی که نشریه حریم امام باید آن را سرلوحه معرفی وچهره سازی افراد قرار دهد این است که این افراد تا چه اندازه به مهمترین میراث حضرت امام یعنی ولایت فقیه پایبند هستند. مگر می‌شود نشریه‌ای که به نام امام و زیر نظر بیت امام اداره می شود بدون لحاظ آرمان و اهداف و دستآوردهای امام به صرف مصاحبت چند صباح برخی از افراد آنان را صحابی امام معرفی کنند و حال آنکه به فرموده حضرت امام ملاک حال فعلی افراد است. 🔹 البته این برجسته سازی با هدف و غرض خاصی همراه است؛ چراکه اشخاصی در این نشریه مطرح می شوند که به نوعی با نظام و ولایت فقیه زاویه و یا انحرافی داشته اند مانند محمد عبایی خراسانی که در شماره 368 نشریه حریم امام از او یاد شده است. 🔹 محمد عبایی خراسانی هر چند فعالیت‌های مبارزاتی قبل از انقلاب در پرونده خود دارد اما پس از رحلت حضرت امام خود را از قطار انقلاب پیاده کرد و با امضای نامه معروف به «جام زهر» در مجلس ششم، بدعهدی خویش را نسبت به میراث امام خمینی نشان داد لذا اینگونه مواضع از جانب نشریه حریم امام، نوعی آنتی تز مبانی امام به شمار می‌آید و در واقع سهم بسزایی در پروژه تحریف امام (ره) ایفاء می‌کند. ✍️ حجت الاسلام فلاحی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 💠 شینزو آبه، حسی از جنس ادوارد شواردنادزه 🔹 منطق که برگرفته از مبانی قرآن کریم است، این است که شعار "نه شرقی، نه غربي" تنها راهكار پيشرفت كشور است، نباید دستمان پیش اجانب دراز باشد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 🎙 | رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی می‌کند 🔹 جریان‌های موجود در حوزه علمیه را می‌توان به سه جریان متجمد، متجدد و مجدد، تقسیم کرد. 1️⃣ جریان متجمد، جریانی است که دنباله روی سلف بوده و از میراث سلف، تجاوز نمی‌کند. 2️⃣ جریان‌های متجدد، مروج و دنباله روی نظامات و فرآورده‌های غربی و مدرنیته هستند. 3️⃣ جریان مجدد هم به جریان فکری اطلاق می‌شود که تحول و پیشرفت رو به جلو را بر اساس آموزه‌های اصیل دینی دنبال می‌کند. 🔺 برخی از نحله‌ها وجود دارند که رویکرد حداکثری به حقوق بشر دارند. یعنی رویکرد حقوق بشری بر فقه آن‌ها حاکم است. این جریان فکری رویکردی حداکثری به عرف دارد. به این معنا که رویکرد فقهی آن‌ها به سمت عرفی شدن و شدن پیش می‌رود. 🔺 رویکرد این جریان نسبت به مقوله فقه، خطرناک است. چون این جریان با رویکرد حداکثری نسبت به حقوق بشر جهانی و بنای عقلا، مقوله فقه را از ذات خود تهی می‌کند. متن کامل گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی را می‌توانید از لینک زیر دنبال کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3187 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 📝 یادداشت| اصول‌ فکری جریان مدعی / بخش نخست 1️⃣ شعار قانون‌گرایی: قانون‌گرایی از شعارهای محوری جریان اصلاح‌طلبی بود ولی به مرور معلوم گردید اینان چندان پایبند به این شعار محوری خود نیستند تا آن‌جا که سعید حجاریان مشاور محمد خاتمی رئیس جمهور می‌گفت: «من معتقدم در ایران نباید بحث حقوق کرد. کتاب قانون را بگذاریم کنار، کتاب کاغذ است، باید دید واقعاً در صحنه اجتماع چه می‌گذرد و چه کسی قدرت دارد.» ✍️ اصلاح‌طلبان در واقع از شعار قانون‌گرایی استفاده ابزاری برای تخریب جناح مقابل داشتند و در عین حال مدام بر تغییر و اصلاح‌ قانون اساسی نیز تأکید می‌کردند. ✍️ این جریان اگر واقعاً به این شعار و لوازم آن در همه جا و تحت هر شرایط پایبند می‌ماند، می‌توانست یکی از امتیازات مثبت ایشان باشد به همین دلیل طرح اولیه این موضوع با حمایت و تأیید مقام معظم رهبری نیز مواجه شد. 🔹 ایشان در دیداری که با اعضای هیئت دولت در دوم شهریور ۱۳۷۶ داشتند فرمودند: «یکی از شعارهای بسیار خوب جناب آقای خاتمی – که من از اوّلی که آن را از ایشان شنیدم، واقعاً خدا را شکر کردم – مسأله قانون‌گرایی بود ... می‌خواهم عرض بکنم که تا لحظه آخر به این شعار تمسک کنید. ✍️ اما مدعیان اصلاح‌طلبی هرگز به این اصل وفادار نماندند و دائماً شعار تغییر قانون اساسی را سر می‌دادند؛ زیرا به این نتیجه رسیده بودند که قانون اساسی موجود هرگز دیدگاه‌های واقعی و منویات ذهنی آنان را عملی نمی‌سازد. ادامه یادداشت حجت الاسلام ملک‌زاده را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3179 🆔 @asbaat_ir