📝 یادداشت| حوزه انقلابی؛ حوزه تحول گرا
✍️ #حوزه_انقلابی حوزهای تحولگراست، البته این تحول در چارچوب اصول و قواعد است تا سبب تبدل و انقلاب ماهیت در حوزه نشود. از اینجا مفهوم احیاگری در اندیشه دینی مطرح میشود.
✍️ امام خمینی در مسیر احیاگری دینی اصالتهایی را که در سیر تحول تاریخی به خرافات و افسونهای ذهنی و داوریهای غیرواقعی آلوده شده بودند، بازسازی کرد. دستاوردها و تکنولوژی غربی را طرد نمیکردند بلکه به ایدئولوژیزدایی میپرداختند؛ یعنی مبانی مادیگرایانه آن را زدوده و از آن به عنوان ابزاری در افق چشمانداز #تمدن_اسلامی استفاده میکردند.
✍️ #امام_خمینی (ره) در موضعگیریهای بینالمللی خود مانند نامه به گورباچف و حکم ارتداد سلمان رشدی یک ماهیت کلان اسلامی به نام امت اسلامی را مد نظر داشت و هیچ گاه به مسائل ملی یا شیعی محدود نمیشد.
متن کامل #یادداشت حجت الاسلام محمدی را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2856
🆔 @asbaat_ir
3.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 کتاب 'روایت رهبری' منتشر شد
🔹 کتاب روایت رهبری که دارای روایت جامع و دست اولی در خصوص انتخاب #امام_خامنه_ای به رهبری نظام اسلامی است توسط دفتر و حفظ آثار ایشان منتشر شد.
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
به بهانه انتشار شماره 368 نشریه حریم امام :
🔹 یکی از کارهای نشریه حریم امام در مدت حیات مطبوعاتی خویش، برجسته سازی افرادی است که در برهه ای از زمان محضر امام را درک کرده اند و جزو صحابی امام به شمار می آیند.
🔹 نکته بسیار مهمی که نشریه حریم امام باید آن را سرلوحه معرفی وچهره سازی افراد قرار دهد این است که این افراد تا چه اندازه به مهمترین میراث حضرت امام یعنی ولایت فقیه پایبند هستند. مگر میشود نشریهای که به نام امام و زیر نظر بیت امام اداره می شود بدون لحاظ آرمان و اهداف و دستآوردهای امام به صرف مصاحبت چند صباح برخی از افراد آنان را صحابی امام معرفی کنند و حال آنکه به فرموده حضرت امام ملاک حال فعلی افراد است.
🔹 البته این برجسته سازی با هدف و غرض خاصی همراه است؛ چراکه اشخاصی در این نشریه مطرح می شوند که به نوعی با نظام و ولایت فقیه زاویه و یا انحرافی داشته اند مانند محمد عبایی خراسانی که در شماره 368 نشریه حریم امام از او یاد شده است.
🔹 محمد عبایی خراسانی هر چند فعالیتهای مبارزاتی قبل از انقلاب در پرونده خود دارد اما پس از رحلت حضرت امام خود را از قطار انقلاب پیاده کرد و با امضای نامه معروف به «جام زهر» در مجلس ششم، بدعهدی خویش را نسبت به میراث امام خمینی نشان داد لذا اینگونه مواضع از جانب نشریه حریم امام، نوعی آنتی تز مبانی امام به شمار میآید و در واقع سهم بسزایی در پروژه تحریف امام (ره) ایفاء میکند.
✍️ حجت الاسلام فلاحی
#دفتر_تبلیغات
#عبایی_خراسانی
#حریم_امام
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
💠 شینزو آبه، حسی از جنس ادوارد شواردنادزه
🔹 منطق #امامين_انقلاب که برگرفته از مبانی قرآن کریم است، این است که شعار "نه شرقی، نه غربي" تنها راهكار پيشرفت كشور است، نباید دستمان پیش اجانب دراز باشد.
#گفتمان_مقاومت
#ادوارد_شواردنادزه
#شينزو_آبه
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🎙 #گفتگو| رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی میکند
🔹 جریانهای موجود در حوزه علمیه را میتوان به سه جریان متجمد، متجدد و مجدد، تقسیم کرد.
1️⃣ جریان متجمد، جریانی است که دنباله روی سلف بوده و از میراث سلف، تجاوز نمیکند.
2️⃣ جریانهای متجدد، مروج و دنباله روی نظامات و فرآوردههای غربی و مدرنیته هستند.
3️⃣ جریان مجدد هم به جریان فکری اطلاق میشود که تحول و پیشرفت رو به جلو را بر اساس آموزههای اصیل دینی دنبال میکند.
🔺 برخی از نحلهها وجود دارند که رویکرد حداکثری به حقوق بشر دارند. یعنی رویکرد حقوق بشری بر فقه آنها حاکم است. این جریان فکری رویکردی حداکثری به عرف دارد. به این معنا که رویکرد فقهی آنها به سمت عرفی شدن و #سکولار شدن پیش میرود.
🔺 رویکرد این جریان نسبت به مقوله فقه، خطرناک است. چون این جریان با رویکرد حداکثری نسبت به حقوق بشر جهانی و بنای عقلا، مقوله فقه را از ذات خود تهی میکند.
متن کامل گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی را میتوانید از لینک زیر دنبال کنید: 👇
#مدرنیته
#سکولاریسم
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3187
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
📝 یادداشت| اصول فکری جریان مدعی #اصلاحات/ بخش نخست
1️⃣ شعار قانونگرایی: قانونگرایی از شعارهای محوری جریان اصلاحطلبی بود ولی به مرور معلوم گردید اینان چندان پایبند به این شعار محوری خود نیستند تا آنجا که سعید حجاریان مشاور محمد خاتمی رئیس جمهور میگفت: «من معتقدم در ایران نباید بحث حقوق کرد. کتاب قانون را بگذاریم کنار، کتاب کاغذ است، باید دید واقعاً در صحنه اجتماع چه میگذرد و چه کسی قدرت دارد.»
✍️ اصلاحطلبان در واقع از شعار قانونگرایی استفاده ابزاری برای تخریب جناح مقابل داشتند و در عین حال مدام بر تغییر و اصلاح قانون اساسی نیز تأکید میکردند.
✍️ این جریان اگر واقعاً به این شعار و لوازم آن در همه جا و تحت هر شرایط پایبند میماند، میتوانست یکی از امتیازات مثبت ایشان باشد به همین دلیل طرح اولیه این موضوع با حمایت و تأیید مقام معظم رهبری نیز مواجه شد.
🔹 ایشان در دیداری که با اعضای هیئت دولت در دوم شهریور ۱۳۷۶ داشتند فرمودند: «یکی از شعارهای بسیار خوب جناب آقای خاتمی – که من از اوّلی که آن را از ایشان شنیدم، واقعاً خدا را شکر کردم – مسأله قانونگرایی بود ... میخواهم عرض بکنم که تا لحظه آخر به این شعار تمسک کنید.
✍️ اما مدعیان اصلاحطلبی هرگز به این اصل وفادار نماندند و دائماً شعار تغییر قانون اساسی را سر میدادند؛ زیرا به این نتیجه رسیده بودند که قانون اساسی موجود هرگز دیدگاههای واقعی و منویات ذهنی آنان را عملی نمیسازد.
ادامه یادداشت حجت الاسلام ملکزاده را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#اصلاحات
#خاتمی
#قانون_اساسی
#حجاریان
#قانون_گریزی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3179
🆔 @asbaat_ir
✅ آبروی هزارسالهی روحانیت
🎙 حضرت آیت الله #خامنهای:
🔺 من یکوقت خدمت امام عرض کردم که در این انقلاب و در پیروزی آن، تمام ذخیرهی آبروی هزارسالهی روحانیت به کار آمد.
🔺 اینطور نبود که فقط روحانیت نسل حاضر و شخص امام بزرگوار (رضواناللَّهتعالیعلیه) به تنهایی این کار را کرده باشند. آن آبرویی که امام ما پیدا کرد، ناشی از هزار سال سابقهی خوب علمای شیعه در بین مردم بود.
🔺 شیخ طوسی و سیّد مرتضی و علمای بزرگ فیمابین آن دوره تا دورهی ما، هر کدام قطرهیی بر این ظرف آبرو و حیثیت روحانیت شیعه اضافه کردند. مجموع این آبرو به کار آمد، تا این انقلاب پیروز شد. ایشان این حرف را تصدیق فرمودند.
#انقلاب_اسلامی
#امام_خمینی
#روحانیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3195
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی بخش اول/ حجت الاسل
📌 اختصاصی #اسباط
🎙 مصاحبه| دانشگاه مفید مهمترین نماد و مظهر تجددگرایی و روشنفکری دینی در میان روحانیت است
حجت الاسلام والمسلمین لیالی:
1️⃣ به جرأت میتوان گفت، دانشگاه مفید مهمترین نماد و مظهر تجددگرایی و #روشنفکری_دینی در میان روحانیت است؛ البته در ادامه اشاره خواهم کرد که این جریان دانشگاه مفید را باید جریانی خاص دانست که هم با جریان تحجر، هم با جریان التقاط، روشنفکری لائیک و روشنفکری بیدین و هم با جریان سنتی حاضر در #حوزه_علمیه و نهاد مرجعیت و مراجعی که در حوزه علمیه هستند زاویه دارد.
2️⃣ زمانی که آقای موسوی اردبیلی به تهران آمد یک مکتبی را با عنوان مکتب امیرالمؤمنین درست کرد؛ از دل این مکتب، کانون توحید برخاست که الان فعالترین مرکز نشستهای علمی جریان اصلاحطلبان است؛ جالب است که مراسم شبهای قدر، احیا، عاشورا، تاسوعا و مراسم دینی دیگر در همین کانون توحید برگزار میشود و افرادی مانند آقایان #کدیور و #مجتهد_شبستری و دیگر اصلاحطلبان در این مجالس حضور دارند و مطرح میشوند.
#پرونده_ویژه
#دانشگاه_مفید
#موسوی_اردبیلی
🆔 @asbaat_ir
🔹برای شناخت جریانها، حوزهها، موسسات، تشکلها و شخصیتهای حوزوی، پایگاه جریانشناسی #اسباط را دنبال کنید.
🔹اسباط پایگاهی برای معرفی روحانیت #اصیل و #متعهد شیعه و تبیین خط #انحرافی در حوزههای علمیه
🔸ایتا:
🆔 @asbaat_ir
🔸 وبسایت:
🌐 https://www.asbaat.ir/
📌 اختصاصی #اسباط
📝#یادداشت| اصول فکری جریان مدعی اصلاحات
✍️ قدرتطلبی مدعیان اصلاحات آنان را به سمت مواضع متناقض در دورههای مختلف کشاند بطوریکه امروز رسانههای خود این جریان اذعان و اعتراف دارند که دیگر نمیشود با این فضاسازی و شعارها مردم را فریب داد و نتیجه دوباره گرفت! جریان مدعی اصلاحطلبی به رهبری خاتمی دارای اصول فکری خاصی است که بدون توجه به آنها نمیتوان این جریان را شناخت.
✍️ یکی از اعتقادات شاخص جریان اصلاحطلب و از جمله آقای خاتمی، پذیرش نظریه پلورالیسم و اعتقاد به قرائتهای مختلف از دین است این جریان به شدت #پلورالیسم را ترویج میکرد و ادعا مینمود ما نباید به دنبال یک نظر به عنوان نظر نهایی باشیم و به آن ملتزم شویم.
✍️ نگاه نسبیگرایانه و پلورالیستی جریان اصلاحطلب از تساهل و تسامح، تفکر و گرایشی را در جامعه گسترش داد که رنگ و بوی گذر از مرزهای عقیدتی و مقدسات نظام اسلامی را داشت.
✍️ در سایه ترویج تسامح و تساهل، حمله به احکام اسلامی و ایجاد تردید و تشکیک در آنها توسط مطبوعات زنجیرهای دوم خردادی بدون هیچ محدودیتی، احکام قطعی دینی چون «قصاص» به عنوان مجازاتی خشن، غیر انسانی و موهن معرفی شد.
ادامه یادداشت حجت الاسلام ملکزاده را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#اصلاحات
#خاتمی
#تسامح
#تساهل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3209
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🎙 مصاحبه| توجیهات و برداشتهای نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی
حجت الاسلام والمسلمین لونی:
🔹 جریانات حوزه علمیه به دو دسته تقسیم میشود:
1️⃣ جریان اول موجود در حوزه، جریان سنتی است که فراتر از تحجر را هم فرا میگیرد.
2️⃣ گروه دوم هم جریان نواندیشان هستند و این گروه خود به دو دسته تقسیم میشود:
🔺 یک گروه از جریان نواندیش، کسانی هستند که فرایند نواندیشی آنها منطبق با مبانی و اصول و روش های اصیل دینی که از قرآن و سنت و عقل گرفته شده است، میباشد.
🔺 گروه دوم از جریان نواندیشی، جریانی است که نواندیشی التقاطی را ارائه میکند. این گروه، مطالبی را از اسلام و مطالبی را هم از غرب مادیگرا میگیرند. به عبارت دیگر این گروه توجیهگر آنچه که غرب، متناسب با نیاز امروزی خود و مبتنی بر مکتب خود ارائه کرده است میباشند و سعی کردهاند به نحوی دستاوردهای غرب را با اسلام وفق دهند.
🔸 این جریان نواندیش تسلیم دستاوردهای عقل ابزاری غرب هستند. عقل ابزاری غربی، عقلی است که شهودی و متصل به وحی و آسمان نیست.
🔸 جریان فکری نواندیشی التقاطی به مانند اهل استحسان و قیاس، عقل خود را محور قرار میدهند. یعنی به جای این که متعبد محض منابع دینی باشند، دستاوردهای غرب را پذیرفتهاند و هرجایی که عقل ابزاری آنها مخالف با منابع دینی باشد، عقل ابزاری خود را بر منابع دینی، مقدم میدارند. این مسئله به ویژه در مباحث کلان اجتماعی، نمود بیشتری دارد.
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#نواندیشی
#عقل_ابزاری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2903
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
📝 #مصاحبه| جریانهای مخالف عرفان در حوزه
حجت الاسلام مظاهری سیف:
✍️ عرفان نظری یکی از شاخههای علوم حکمی اسلامی و از نوع فلسفه است. اگرچه در عرفان نظری درباره دستاوردها و رهاوردهای روش شهودی صحبت میکنیم و تجربههای عارفانه، منبع سازههای ما برای تجزیه و تحلیل است، اما در حقیقت از روش عقلی برای این مطالعات استفاده میشود.
✍️ انجمن حجتیه جدید رسالت خود را این میداند که با شخصیتهای برجسته حوزوی و دینی مقابله کند. آنها میگویند آسیبی که در حوزه باشد از آسیب بیرون حوزه خطرناکتر است و حالا شروع کردند در این فضا کار میکنند و به شدت شخصیتهای عرفانی را زیر سؤال میبرند، تکفیر میکنند و جوسازیهای شدیدی انجام میدهند.
✍️ مخالفان عرفان در مشهد ریشهدارتر و گستردهتر هستند و جوّ عمومی مشهد بیشتر از قم در دستشان است. در قم به سبب وجود شخصیتهای برجستهای که از شاگردان علامه و #حضرت_امام هستند، درسهای فلسفه و عرفان قوی ارائه میشود، یک مقدار برای مخالفان محدودیت وجود دارد و چندان پذیرشی نسبت به افکار آنها وجود ندارد، اما فعالیت آنها بسیار است و بودجههای بسیاری هم دارند؛ هزینه میکنند.
✍️ من در مواردی مطلع هستم که افرادی با پیشینه خارج از کشور، سرمایهگذاری و نظارت میکنند و اگر پولی به دفتر مرجعی میدهند تأکید دارند که بخشی از آن در موضوع مبارزه با تصوف با تأکید بر کوبیدن شخصیتهای برجسته علمی انجام شود.
برای مشاهده کامل متن می توانید از لینک زیر وارد شوید: 👇
#عرفان
#فلسفه
#انجمن_حجتیه
#تصوف
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2882
🆔 @asbaat_ir