💢 دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی
بخش اول/ حجت الاسلام والمسلمين ليالی در مصاحبه با #اسباط:
🔻 دانشگاهی وجود دارد که بعد از سی سال که از تاسیس آن میگذرد تنها توانسته طلبههایی را تربیت کند که نسبت به غرب و علوم غربی منفعل هستند. بسیاری از طلبههایی که به صورت معمم وارد این دانشگاه شدهاند، به صورت غیر معمّم از این دانشگاه خارج شدهاند.
🔻 دانشگاه مفید را میتوان یک دانشگاه فردی و اختصاصی شخص آیتالله موسوی اردبیلی و فرزندان او دانست؛ دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی است؛ این افراد در عین حال خود را در خط #امام_خمینی (ره) و اندیشهها و تفکرات ایشان میدانند؛ هرچند اینگونه نیستند اما اگر هم در خط امام خمینی (ره) بوده باشند، به خط امام باقی ماندند و به امام حاضر نپیوستند.
🔻دانشگاه مفيد با دولت فعلی یعنی دولت آقای روحانی هم که تداوم تفکر هاشمی و خاتمی است؛ رابطه بسیار عاشقانه، عارفانهای و نزدیکی دارند؛ چند نفر از اعضای دانشگاه مفید که با آقای موسوی و کروبی در #فتنه ۸۸ همراه بودند دستگیر شدند؛ به امام خمینی (ره) تکیه میکنند و شش دانگ ایشان را متعلق به خود میدانند؛ هرچند اعتقادی به اندیشه امام خمینی (ره) ندارند؛ درباره #رهبر_انقلاب سکوت میکنند و سعی دارند مخالفت رسمی و علنی نداشته باشند؛ ولی ترویج اندیشههای رهبری در اینجا وجود ندارد.
متن كامل اين مصاحبه را میتوانيد از لينك زير مشاهده كنيد: 👇
#پرونده_ویژه
#دانشگاه_مفید
#موسوی_اردبیلی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2851
🆔 @asbaat_ir
🔹 #رهبر_انقلاب در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهی علمیهی قم با تبیین جایگاه و نقش بیبدیل و تأثیرگذار حوزهی علمیهی قم در پیروزی #انقلاب_اسلامی به برخی تلاشها برای انقلابزدایی از حوزههای علمیه اشاره و تأکید کردند:
حوزهی علمیهی قم باید همچنان یک حوزهی انقلابی و مهد #انقلاب باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامهریزی دقیق است.
🆔 @asbaat_ir
🚩 نخستین مجتهد شهید نهضت #امام_خمینی (ره)
🔹 آیت الله سعیدی از طلايه داران #جهاد و #شهادت در جريان#انقلاب_اسلامی بود كه پس از روشنگریها و مجاهدتهای فراوان، توسط رژيم پهلوی در 20 خردادماه 1349 ه.ش به طرز فجيعی شكنجه شد و به شهادت رسيد.
🔹 آيت الله سعيدی علاقه و ارادت خاصی نسبت به حضرت امام خمينی (ره) داشت. درباره امام (ره) گفته بود: «به خدا سوگند اگر مرا بكشيد و خونم را بر زمين بريزيد، در هر قطره خونم نام مقدس خمينی را خواهيد يافت».
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ| میراث امام
🔺 مروری بر بیانات #رهبر_انقلاب در مراسم سیامین سالگرد رحلت #امام_خمینی. ۹۸/۳/۱۴
🆔 @asbaat_ir
💢عدم دخالت مسائل سیاسی در حج
✔️آیت الله جوادی آملی، در دیدار حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت:
🔹باید موضوع حج را از مسائل سیاسی بین دو کشور جدا کنید، چون ما باید هرسال به مکه برویم.
🔹حج باید برگزار شود و نباید مسائل سیاسی را در آن دخالت داد، زیرا حج از جایگاه دینی برخوردار است و تعطیلبردار نیست و امیدواریم که امسال حج را بهخوبی اقامه کنید و مشمول دعای شهدا شوید.
منبع: حوزه
🕋 فلسفه حج از منظر حضرت #امام_خمینی (ره)
🔺 سخنان حضرت امام خمینی(س) در جمع آقایان موسوی خوئینیها (نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی) - خاتمی (وزیر ارشاد اسلامی) - روحانیون کاروان های حج - مسئولان وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت:
🔹 فلسفۀ حج؛ یکی از فلسفههای بزرگ حج، قضیۀ بُعد #سیاسی اوست که دستهای جنایتکار از همه اطراف برای کوبیدن این بُعد در کار هستند؛ و تبلیغات دامنه دار آنها معالأسف در مسلمین هم تأثیر کرده است که مسلمین سفر حج را بسیاریشان یک عبادت خشک خالی بدون توجه به مصالح مسلمین میدانند.
🔹 حج از آن روزی که تولد پیدا کرده است، اهمیت بُعد سیاسیاش کمتر از بعد عبادیاش نیست، بُعد سیاسی علاوه بر سیاستش، خودش عبادت است.
📚 صحیفه امام خمینی (ره)، جلد 18، ص 50-60
🆔 @asbaat_ir
📝 یادداشت| روشنفکرهای حقیر
✍️ در میان جمعی از #روشنفکران غربزده که تنها راه توسعه و پیشرفت را در تقلید کامل و بی چون و چرا از روشها و سبک زندگی جوامع غربی میدانند معدود افراد منتسب به روحانیت نیز مشاهده میشود که خوشبین به الگوی تمدنی غرب برای توسعه و پیشرفت جوامع اسلامی هستند. جریانی که از گذشته تا به امروز دنبال الگو گرفتن از آرایههای پنهان و آشکار تمدنی غرب برای توسعه است.
✍️ در مقابل #غربگرایان افراطی و لیبرالهای شیفته غرب جریانات دیگری نیز وجود دارند که غرب را به عنوان یک الگوی بدون قید و شرط در همه زمینهها جهت اجرا در جوامع اسلامی نمیپسندند اما در عین حال، در بسیاری از ابعاد توسعهای به ویژه توسعه اقتصادی و صنعتی به آن اعتماد دارند و سعی میکنند از مدل توسعهای غرب و نظام سرمایه داری برای پیشرفت جوامع اسلامی استفاده کنند.
📌 بخش نخست #یادداشت حجت الاسلام ملکزاده را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2873
🆔 @asbaat_ir
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
مرحوم شیخ فضلالله نوری هم در اول با مشروطه موافق بود، ولی بعد دید مشروطه از #سفارتخانه_انگلیس تأیید میشود؛ لذا از همان لحظه برگشت و مخالف شد و گفت: مشروطه باید مشروعه باشد.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص١٩۶
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
📝 یادداشت| حوزه انقلابی؛ حوزه تحول گرا
✍️ #حوزه_انقلابی حوزهای تحولگراست، البته این تحول در چارچوب اصول و قواعد است تا سبب تبدل و انقلاب ماهیت در حوزه نشود. از اینجا مفهوم احیاگری در اندیشه دینی مطرح میشود.
✍️ امام خمینی در مسیر احیاگری دینی اصالتهایی را که در سیر تحول تاریخی به خرافات و افسونهای ذهنی و داوریهای غیرواقعی آلوده شده بودند، بازسازی کرد. دستاوردها و تکنولوژی غربی را طرد نمیکردند بلکه به ایدئولوژیزدایی میپرداختند؛ یعنی مبانی مادیگرایانه آن را زدوده و از آن به عنوان ابزاری در افق چشمانداز #تمدن_اسلامی استفاده میکردند.
✍️ #امام_خمینی (ره) در موضعگیریهای بینالمللی خود مانند نامه به گورباچف و حکم ارتداد سلمان رشدی یک ماهیت کلان اسلامی به نام امت اسلامی را مد نظر داشت و هیچ گاه به مسائل ملی یا شیعی محدود نمیشد.
متن کامل #یادداشت حجت الاسلام محمدی را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2856
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 کتاب 'روایت رهبری' منتشر شد
🔹 کتاب روایت رهبری که دارای روایت جامع و دست اولی در خصوص انتخاب #امام_خامنه_ای به رهبری نظام اسلامی است توسط دفتر و حفظ آثار ایشان منتشر شد.
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
به بهانه انتشار شماره 368 نشریه حریم امام :
🔹 یکی از کارهای نشریه حریم امام در مدت حیات مطبوعاتی خویش، برجسته سازی افرادی است که در برهه ای از زمان محضر امام را درک کرده اند و جزو صحابی امام به شمار می آیند.
🔹 نکته بسیار مهمی که نشریه حریم امام باید آن را سرلوحه معرفی وچهره سازی افراد قرار دهد این است که این افراد تا چه اندازه به مهمترین میراث حضرت امام یعنی ولایت فقیه پایبند هستند. مگر میشود نشریهای که به نام امام و زیر نظر بیت امام اداره می شود بدون لحاظ آرمان و اهداف و دستآوردهای امام به صرف مصاحبت چند صباح برخی از افراد آنان را صحابی امام معرفی کنند و حال آنکه به فرموده حضرت امام ملاک حال فعلی افراد است.
🔹 البته این برجسته سازی با هدف و غرض خاصی همراه است؛ چراکه اشخاصی در این نشریه مطرح می شوند که به نوعی با نظام و ولایت فقیه زاویه و یا انحرافی داشته اند مانند محمد عبایی خراسانی که در شماره 368 نشریه حریم امام از او یاد شده است.
🔹 محمد عبایی خراسانی هر چند فعالیتهای مبارزاتی قبل از انقلاب در پرونده خود دارد اما پس از رحلت حضرت امام خود را از قطار انقلاب پیاده کرد و با امضای نامه معروف به «جام زهر» در مجلس ششم، بدعهدی خویش را نسبت به میراث امام خمینی نشان داد لذا اینگونه مواضع از جانب نشریه حریم امام، نوعی آنتی تز مبانی امام به شمار میآید و در واقع سهم بسزایی در پروژه تحریف امام (ره) ایفاء میکند.
✍️ حجت الاسلام فلاحی
#دفتر_تبلیغات
#عبایی_خراسانی
#حریم_امام
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
💠 شینزو آبه، حسی از جنس ادوارد شواردنادزه
🔹 منطق #امامين_انقلاب که برگرفته از مبانی قرآن کریم است، این است که شعار "نه شرقی، نه غربي" تنها راهكار پيشرفت كشور است، نباید دستمان پیش اجانب دراز باشد.
#گفتمان_مقاومت
#ادوارد_شواردنادزه
#شينزو_آبه
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🎙 #گفتگو| رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی میکند
🔹 جریانهای موجود در حوزه علمیه را میتوان به سه جریان متجمد، متجدد و مجدد، تقسیم کرد.
1️⃣ جریان متجمد، جریانی است که دنباله روی سلف بوده و از میراث سلف، تجاوز نمیکند.
2️⃣ جریانهای متجدد، مروج و دنباله روی نظامات و فرآوردههای غربی و مدرنیته هستند.
3️⃣ جریان مجدد هم به جریان فکری اطلاق میشود که تحول و پیشرفت رو به جلو را بر اساس آموزههای اصیل دینی دنبال میکند.
🔺 برخی از نحلهها وجود دارند که رویکرد حداکثری به حقوق بشر دارند. یعنی رویکرد حقوق بشری بر فقه آنها حاکم است. این جریان فکری رویکردی حداکثری به عرف دارد. به این معنا که رویکرد فقهی آنها به سمت عرفی شدن و #سکولار شدن پیش میرود.
🔺 رویکرد این جریان نسبت به مقوله فقه، خطرناک است. چون این جریان با رویکرد حداکثری نسبت به حقوق بشر جهانی و بنای عقلا، مقوله فقه را از ذات خود تهی میکند.
متن کامل گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی را میتوانید از لینک زیر دنبال کنید: 👇
#مدرنیته
#سکولاریسم
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3187
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
📝 یادداشت| اصول فکری جریان مدعی #اصلاحات/ بخش نخست
1️⃣ شعار قانونگرایی: قانونگرایی از شعارهای محوری جریان اصلاحطلبی بود ولی به مرور معلوم گردید اینان چندان پایبند به این شعار محوری خود نیستند تا آنجا که سعید حجاریان مشاور محمد خاتمی رئیس جمهور میگفت: «من معتقدم در ایران نباید بحث حقوق کرد. کتاب قانون را بگذاریم کنار، کتاب کاغذ است، باید دید واقعاً در صحنه اجتماع چه میگذرد و چه کسی قدرت دارد.»
✍️ اصلاحطلبان در واقع از شعار قانونگرایی استفاده ابزاری برای تخریب جناح مقابل داشتند و در عین حال مدام بر تغییر و اصلاح قانون اساسی نیز تأکید میکردند.
✍️ این جریان اگر واقعاً به این شعار و لوازم آن در همه جا و تحت هر شرایط پایبند میماند، میتوانست یکی از امتیازات مثبت ایشان باشد به همین دلیل طرح اولیه این موضوع با حمایت و تأیید مقام معظم رهبری نیز مواجه شد.
🔹 ایشان در دیداری که با اعضای هیئت دولت در دوم شهریور ۱۳۷۶ داشتند فرمودند: «یکی از شعارهای بسیار خوب جناب آقای خاتمی – که من از اوّلی که آن را از ایشان شنیدم، واقعاً خدا را شکر کردم – مسأله قانونگرایی بود ... میخواهم عرض بکنم که تا لحظه آخر به این شعار تمسک کنید.
✍️ اما مدعیان اصلاحطلبی هرگز به این اصل وفادار نماندند و دائماً شعار تغییر قانون اساسی را سر میدادند؛ زیرا به این نتیجه رسیده بودند که قانون اساسی موجود هرگز دیدگاههای واقعی و منویات ذهنی آنان را عملی نمیسازد.
ادامه یادداشت حجت الاسلام ملکزاده را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#اصلاحات
#خاتمی
#قانون_اساسی
#حجاریان
#قانون_گریزی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3179
🆔 @asbaat_ir
✅ آبروی هزارسالهی روحانیت
🎙 حضرت آیت الله #خامنهای:
🔺 من یکوقت خدمت امام عرض کردم که در این انقلاب و در پیروزی آن، تمام ذخیرهی آبروی هزارسالهی روحانیت به کار آمد.
🔺 اینطور نبود که فقط روحانیت نسل حاضر و شخص امام بزرگوار (رضواناللَّهتعالیعلیه) به تنهایی این کار را کرده باشند. آن آبرویی که امام ما پیدا کرد، ناشی از هزار سال سابقهی خوب علمای شیعه در بین مردم بود.
🔺 شیخ طوسی و سیّد مرتضی و علمای بزرگ فیمابین آن دوره تا دورهی ما، هر کدام قطرهیی بر این ظرف آبرو و حیثیت روحانیت شیعه اضافه کردند. مجموع این آبرو به کار آمد، تا این انقلاب پیروز شد. ایشان این حرف را تصدیق فرمودند.
#انقلاب_اسلامی
#امام_خمینی
#روحانیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3195
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی بخش اول/ حجت الاسل
📌 اختصاصی #اسباط
🎙 مصاحبه| دانشگاه مفید مهمترین نماد و مظهر تجددگرایی و روشنفکری دینی در میان روحانیت است
حجت الاسلام والمسلمین لیالی:
1️⃣ به جرأت میتوان گفت، دانشگاه مفید مهمترین نماد و مظهر تجددگرایی و #روشنفکری_دینی در میان روحانیت است؛ البته در ادامه اشاره خواهم کرد که این جریان دانشگاه مفید را باید جریانی خاص دانست که هم با جریان تحجر، هم با جریان التقاط، روشنفکری لائیک و روشنفکری بیدین و هم با جریان سنتی حاضر در #حوزه_علمیه و نهاد مرجعیت و مراجعی که در حوزه علمیه هستند زاویه دارد.
2️⃣ زمانی که آقای موسوی اردبیلی به تهران آمد یک مکتبی را با عنوان مکتب امیرالمؤمنین درست کرد؛ از دل این مکتب، کانون توحید برخاست که الان فعالترین مرکز نشستهای علمی جریان اصلاحطلبان است؛ جالب است که مراسم شبهای قدر، احیا، عاشورا، تاسوعا و مراسم دینی دیگر در همین کانون توحید برگزار میشود و افرادی مانند آقایان #کدیور و #مجتهد_شبستری و دیگر اصلاحطلبان در این مجالس حضور دارند و مطرح میشوند.
#پرونده_ویژه
#دانشگاه_مفید
#موسوی_اردبیلی
🆔 @asbaat_ir
🔹برای شناخت جریانها، حوزهها، موسسات، تشکلها و شخصیتهای حوزوی، پایگاه جریانشناسی #اسباط را دنبال کنید.
🔹اسباط پایگاهی برای معرفی روحانیت #اصیل و #متعهد شیعه و تبیین خط #انحرافی در حوزههای علمیه
🔸ایتا:
🆔 @asbaat_ir
🔸 وبسایت:
🌐 https://www.asbaat.ir/
📌 اختصاصی #اسباط
📝#یادداشت| اصول فکری جریان مدعی اصلاحات
✍️ قدرتطلبی مدعیان اصلاحات آنان را به سمت مواضع متناقض در دورههای مختلف کشاند بطوریکه امروز رسانههای خود این جریان اذعان و اعتراف دارند که دیگر نمیشود با این فضاسازی و شعارها مردم را فریب داد و نتیجه دوباره گرفت! جریان مدعی اصلاحطلبی به رهبری خاتمی دارای اصول فکری خاصی است که بدون توجه به آنها نمیتوان این جریان را شناخت.
✍️ یکی از اعتقادات شاخص جریان اصلاحطلب و از جمله آقای خاتمی، پذیرش نظریه پلورالیسم و اعتقاد به قرائتهای مختلف از دین است این جریان به شدت #پلورالیسم را ترویج میکرد و ادعا مینمود ما نباید به دنبال یک نظر به عنوان نظر نهایی باشیم و به آن ملتزم شویم.
✍️ نگاه نسبیگرایانه و پلورالیستی جریان اصلاحطلب از تساهل و تسامح، تفکر و گرایشی را در جامعه گسترش داد که رنگ و بوی گذر از مرزهای عقیدتی و مقدسات نظام اسلامی را داشت.
✍️ در سایه ترویج تسامح و تساهل، حمله به احکام اسلامی و ایجاد تردید و تشکیک در آنها توسط مطبوعات زنجیرهای دوم خردادی بدون هیچ محدودیتی، احکام قطعی دینی چون «قصاص» به عنوان مجازاتی خشن، غیر انسانی و موهن معرفی شد.
ادامه یادداشت حجت الاسلام ملکزاده را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#اصلاحات
#خاتمی
#تسامح
#تساهل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3209
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🎙 مصاحبه| توجیهات و برداشتهای نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی
حجت الاسلام والمسلمین لونی:
🔹 جریانات حوزه علمیه به دو دسته تقسیم میشود:
1️⃣ جریان اول موجود در حوزه، جریان سنتی است که فراتر از تحجر را هم فرا میگیرد.
2️⃣ گروه دوم هم جریان نواندیشان هستند و این گروه خود به دو دسته تقسیم میشود:
🔺 یک گروه از جریان نواندیش، کسانی هستند که فرایند نواندیشی آنها منطبق با مبانی و اصول و روش های اصیل دینی که از قرآن و سنت و عقل گرفته شده است، میباشد.
🔺 گروه دوم از جریان نواندیشی، جریانی است که نواندیشی التقاطی را ارائه میکند. این گروه، مطالبی را از اسلام و مطالبی را هم از غرب مادیگرا میگیرند. به عبارت دیگر این گروه توجیهگر آنچه که غرب، متناسب با نیاز امروزی خود و مبتنی بر مکتب خود ارائه کرده است میباشند و سعی کردهاند به نحوی دستاوردهای غرب را با اسلام وفق دهند.
🔸 این جریان نواندیش تسلیم دستاوردهای عقل ابزاری غرب هستند. عقل ابزاری غربی، عقلی است که شهودی و متصل به وحی و آسمان نیست.
🔸 جریان فکری نواندیشی التقاطی به مانند اهل استحسان و قیاس، عقل خود را محور قرار میدهند. یعنی به جای این که متعبد محض منابع دینی باشند، دستاوردهای غرب را پذیرفتهاند و هرجایی که عقل ابزاری آنها مخالف با منابع دینی باشد، عقل ابزاری خود را بر منابع دینی، مقدم میدارند. این مسئله به ویژه در مباحث کلان اجتماعی، نمود بیشتری دارد.
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#نواندیشی
#عقل_ابزاری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2903
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
📝 #مصاحبه| جریانهای مخالف عرفان در حوزه
حجت الاسلام مظاهری سیف:
✍️ عرفان نظری یکی از شاخههای علوم حکمی اسلامی و از نوع فلسفه است. اگرچه در عرفان نظری درباره دستاوردها و رهاوردهای روش شهودی صحبت میکنیم و تجربههای عارفانه، منبع سازههای ما برای تجزیه و تحلیل است، اما در حقیقت از روش عقلی برای این مطالعات استفاده میشود.
✍️ انجمن حجتیه جدید رسالت خود را این میداند که با شخصیتهای برجسته حوزوی و دینی مقابله کند. آنها میگویند آسیبی که در حوزه باشد از آسیب بیرون حوزه خطرناکتر است و حالا شروع کردند در این فضا کار میکنند و به شدت شخصیتهای عرفانی را زیر سؤال میبرند، تکفیر میکنند و جوسازیهای شدیدی انجام میدهند.
✍️ مخالفان عرفان در مشهد ریشهدارتر و گستردهتر هستند و جوّ عمومی مشهد بیشتر از قم در دستشان است. در قم به سبب وجود شخصیتهای برجستهای که از شاگردان علامه و #حضرت_امام هستند، درسهای فلسفه و عرفان قوی ارائه میشود، یک مقدار برای مخالفان محدودیت وجود دارد و چندان پذیرشی نسبت به افکار آنها وجود ندارد، اما فعالیت آنها بسیار است و بودجههای بسیاری هم دارند؛ هزینه میکنند.
✍️ من در مواردی مطلع هستم که افرادی با پیشینه خارج از کشور، سرمایهگذاری و نظارت میکنند و اگر پولی به دفتر مرجعی میدهند تأکید دارند که بخشی از آن در موضوع مبارزه با تصوف با تأکید بر کوبیدن شخصیتهای برجسته علمی انجام شود.
برای مشاهده کامل متن می توانید از لینک زیر وارد شوید: 👇
#عرفان
#فلسفه
#انجمن_حجتیه
#تصوف
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2882
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🔺 چند روز پیش آیت الله سید احمد خاتمی، در خطبههای نماز جمعه بیان کرده بود: «ما افتخار میکنیم سرباز نائب امام زمان(عج) و آخوند حکومتی هستیم.»
🔸 این موضوع بهانهای شد تا فاضل میبدی، روحانی اصلاحطلب و عنصر فعال در فتنه 88 در گفتگو با یک روزنامه اصلاحطلب در پوشش دلسوزی برای علما به اظهارات آیت الله خاتمی حمله کند.
🔸 وی در بخشی از این مصاحبه گفته است: اینکه یک آخوند وابسته به حکومت باشد یا خودش را به نوعی وامدار حکومت بداند، با هیچ دلیل و توجیهی نمیتواند اتفاقی مثبت و تاثیرگذار باشد.
📚 این سخنان فاضل میبدی در حالی مطرح شد که حضرت امام(ره) در منشور روحانیت میفرمایند:
🔹 روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشستهاند بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شدهاند.
🔹 اگر طلبهای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت درامور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانۀ درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه میشود و هرگز عذر او موجه نیست.
#اصلاح_طلبان
#فاضل_میبدی
#روحانی_نما
#منشور_روحانیت
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط/ به مناسبت سالروز رحلت آیت الله العظمی بروجردی(ره):
✅ آیت الله العظمی بروجردی(ره) در قامت یک مرجع مبارز
🔺 اگرچه تصور ابتدایی از مبنای فکری آیت الله بروجردی (ره) این بود که ایشان اعتقادی به مبارزه با خاندان پهلوی و محمدرضا شاه ندارد، اما هنگامی که به منش سیاسی ایشان و نحوه برخورد با محمدرضا شاه مواجه می شویم این نکته روشن می شود که ایشان در قالب یک مرجع مبارز به پاسداری از حریم تشیع و مکتب امام صادق می کوشید و در این راه زحمات زیادی را متقبل شد.
🔺 برای نمونه می توان به مسأله کشف حجاب و رژه دختران دبیرستانی در مدارس با شورت و بلوز سفید در روز ۱۷ دی (روز آزادی زنان ایران) اشاره کرد که ایشان در واکنش به این مسأله با عصبانیت فرمودند:
«مملکت را برای این میخواهند که دختران مردم را به زور در هوای سرد به خیابانها بکشانند و آنها را آنطور نشان دهند و بگویند اینها از قید اسارت چادر آزاد شدهاند. چه اسارتی؟ چه آزادیای؟ چرا دست برنمیدارید؟ من هم به دولت و شخص شاه چیزی نمیگویم، پدر و مادر اینها مسلمان هستند اینها به من شکایت کردهاند که به داد ما آبرودارها برسید. تکلیف چیست؟ این مملکت میخواهد چه بکند؟»
🔺 این موضع انقلابی و دینی باعث شد شب آن روز جراید نوشتند: «به واسطه سردی هوا رژه دختران در روز ۱۷ دی لغو شده است.»!!!
#آیت_الله_بروجردی
#مرجع_مبارز
#کشف_حجاب
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| دارالتبلیغ در نقش انجمن حجتیه
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری:
🔹 انجمن حجتیه، مشغولیتی برای عدهای از مردم بود که به دنبال انقلاب و مخالفت با رژیم نباشند؛ دارالتبلیغ هم در حوزه علمیه قم میتوانست این نقش را بازی کند؛ به نوعی برای رژیم قابل قبول بود که دارالتبلیغ اینجا تأسیس شود تا طلبهها از مسیر انقلاب منحرف شوند؛ اگر دارالتبلیغ میتوانست در این زمینه موفق باشد، طبیعی است که رژیم به آن کمک میکرد.
🔹 امام خمینی (ره) این حرکت را نوعی انحراف از مسیر انقلاب میدانستند هرچند ناخواسته باشد؛ آقای شریعتمداری تیپ فکری دیگری داشت؛ او اصلاً انقلابی نبود، هیچ وقت اهل انقلاب نبود و از اساس انقلاب را قبول نداشت؛ آقای شریعتمداری میگفت شاه بماند و طبق قانون اساسی سلطنت کند؛ از این رو انقلاب را راهکار خوبی نمیدانست؛ بر همین اساس رابطه خوبی با شاه داشت.
🔹 آقای شریعتمداری در مسائل انقلاب هماهنگی لازم را با سه نفر دیگر(حضرت امام، آیت الله گلپایگانی و آیت الله نجفی مرعشی) نداشت، یعنی آن سه نفر خیلی در این مسائل هماهنگتر بودند؛ به یاد دارم که اگر گاهی آقای شریعتمداری در مجالس انقلاب حضور پیدا میکرد به خاطر این بود که وجههای حفظ کند و میدانست اگر در این مجالس شرکت نکند برایش بد میشود و در جامعه زشت است وگرنه آقای شریعتمداری به انقلاب معتقد نبود؛ او به هیچ وجه به دنبال براندازی رژیم نبود.
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
#نفوذ
#انجمن_حجتیه
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2893
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙مصاحبه| قصه پر غصه از رازهای دفتر تبلیغات
آیت الله فهیم کرمانی:
🔺به خوبی به یاد می آورم که روزی در دفتر تبلیغات، جلسه ای منعقد شده بود و ما هم در آن شرکت کرده بودیم. زمانی که ظهر شد و ما قصد داشتیم تا نماز را اقامه کنیم، متوجه شدیم که آقای ری شهری نماز نمی خواند. وقتی از ایشان دلیل کارش را پرسیدیم گفت که من احتیاط می کنم و در این مکان نماز نمی خوانم. از همین جهت و نیز کارهایی سیاسی که دفتر تبلیغات و مخصوصا آقای عبایی و آقای جعفری انجام میدادند که به نظر من تا حدی خلاف شرع هم بود، خود را کنار کشیدیم.
🔺یکی از کارهایی که در دفتر تبلیغات انجام شد و من مخالف بودم این بود که نیمی از شرکتی در تهران که مربوط به ماشینهای سنگین بود، به دفتر تبلیغات اختصاص پیدا کرد. این مصادره توسط برادر موسوی انجام شده بود. علت مخالفت هم این بود که دفتر تبلیغات از روز اول تاسیس شده است تا اسلام را تبلیغ کند و نباید خود را آلوده به این مسائل کند. بعد به آنها هم گفتم که شما هم در آینده دچار مشکل خواهید شد.
🔺دفتر تبلیغات در آن دورهای که ما در آن فعالیت میکردیم به اهداف اولیه خودش دست پیدا نکرد؛ چون از ابتدا هدف ما این بود که دفتر تبلیغات، مرکز تبلیغات اسلامی باشد، نه تبلیغات گروهی و جناحی. برخی از آقایان بعد از مدتی مسائل گروهی و جناحی را وارد دفتر تبلیغات کردند. دفتر تبلیغات با جامعه مدرسین اختلافاتی پیدا کرد.
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#دفتر_تبلیغات
#عبایی_خراسانی
#دارالتبلیغ
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2956
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
✅ روشنفکری در نگاه حضرت امام به سه قسم تقسیم میشود:
1️⃣ روشنفکران متعهد: از منظر #امام_خمینی روشنفکران متعهد خودباوری فرهنگی دارند؛ فعالیت آنان در راستای منافع اسلام و ملت اسلامی انجام میپذیرد و هدف و جهتگیری این گروه، اسلام و ارزشهای اسلامی و رواج شریعت و پاسداری از هویت ملی است.
🔹 اين گروه به هویت ملی بها میدهند و با گفتار و نوشتار از کم رنگ شدن و یا از بین رفتن آن جلوگیری میکنند كه نمونه بارز روشنفکر متعهد در نگاه حضرت امام، شهید مطهری است.
2️⃣ روشنفکران خودباخته که این نیز به دو قسم غافل و فریب خورده، و مزدور و ستیزهگر تقسیم میشوند:
🔺 الف- روشنفکران غافل و فریب خورده: این عده، ساده باورانی بودند که دل در تمدن و جلوههای مادی غرب بستند و راه برون رفت از اوضاع نابسامان را در تقلید کورکورانه از غرب میپنداشتند.
🔺 ب- روشنفکران مزدور و ستیزهگر: بیشترین انتقادات حضرت امام متوجه این دسته از روشنفکران خودباخته غرب و بعضا شرق بود که تمام هویت را در نقش و نگار غرب میدیدند و با این نوع نگاه، غالبا در ستیز با دین و آرمانهای دینی بر میآمدند.
3️⃣ روشنفکران بیتفاوت: این دسته همواره خارج از گود مبارزات بودند و فقط ایام برداشت حضور آنان احساس میشد و با ادعای وطن پرستی و میهن دوستی میخواهند نظراتشان مقبول افتد.
#روشنفکری
#دفتر_تبلیغات
#روشنفکر_متعهد
🆔 @asbaat_ir