پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط : 📸 #عکس_نوشته| بنده شیطان 🎙 آیت الله قائینی: کسی که نسبت به ظلمی بی تفاوت باشد ی
📌 اختصاصی #اسباط :
💢 آخوند درباری
🔴 سید حسن امامی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه "پروکیمنیاژ" که توسط روسها اداره میشد فرا گرفت و سپس برای تحصیلات علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب ، منطق و سایر علوم مرتبط رهسپار حوزه علمیه نجف شد و درجه دکترای حقوق خود را از دانشگاه لوزان دریافت کرد.
🔻 در ادامه فعالیتهایش به عنوان آخرین امام جمعه پیش از انقلاب منصوب شد. خاندان وی نسل اندر نسل و به شکل موروثی امام جمعه تهران بودند و با حاکمان وقت روابط حسنه برقرار کرده و در تحولات سیاسی اجتماعی کشور، پشت قدرت حاکم را خالی نکردند.
🔻 او با اوج گیری انقلاب دو روز بعد از خروج شاه در دی 1357 ایران را به مقصد سوئیس ترک کرد و سرانجام در مرداد ماه سال 1358 در سوئیس بر اثر سرطان و در حالی که ماههای آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر می برد؛ فوت کرد.
💠 نظر حضرت امام درباره آخوند درباری:
🔺 آنقدر صدمه ای که اسلام از یک آخوند فاسد می خورد از محمدرضا نمی خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملاّی فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی کنیم. ما طرفداری از اسلام می کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید. پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است
📚 صحیفه امام - ج 10 - ص 278
#آخوند_درباری
#آخوند_فاسد
#سیدحسن_امامی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| چرایی عدم موفقیت مکتب تفکیک در حوزه علمیه قم؟
حجت الاسلام آهنگران:
🔸 تأثیرات مکتب اخباریگری در حوزه علمیه قم نسبت به حوزه علمیه مشهد و همینطور نسبت به حوزه نجف بسیار کمتر بوده است. با توجه به اینکه مرحوم شیخ «عبدالکریم حائری یزدی» مؤسس حوزه علمیه قم بودند و شاگردان ایشان به ویژه مرحوم «امام خمینی» که دارای نگاه اصولی قوی بودند، سبب شد که تأثیر مکتب اخباریگری بر حوزه علمیه قم بسیار ضعیف باشد.
🔸در کنار مکتب اخباریگری، مکاتب دیگری نیز با نگاه حدیثی و فلسفی ایجاد شدند که بعدها مکتب تفکیک از دل این جریان سربرآورد. قائلان به مکتب تفکیک، مخالف نگاه عقلی و فلسفی هستند و معتقدند که مباحث اعتقادی نباید برون دینی باشد، بلکه باید دروندینی باشد.
🔸پایهگذاری مکتب تفکیک و رشد آن، پیش از انقلاب بوده است. وقتی مرحوم «میرزا مهدی اصفهانی» از شاگردان مرحوم «نائینی» به مشهد آمد، این مکتب را پایهگذاری کرد؛ بنابراین مکتب تفکیک در مشهد و حوزه علمیه مشهد متولد شد و به دنبال آن، حوزه علمیه نجف را به شدت تحت تأثیر قرار داد.
🔺 اما چیزی که سبب شد این مکاتب نتوانند در حوزه علمیه قم عرض اندام کنند، توان و موقعیت علمی مرحوم امام از یک سو و پس از ایشان تأثیر علمی مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان این دو بزرگوار مانند شهید «مطهری» و دیگر چهرههایی که به خوبی مبانی عقلی را تبیین و دنبال کردند.
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#مکتب_تفکیک
#حوزه_مشهد
#اخباری_گری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2373
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| شریعتمداری برای طلبههای مبارز، نقش ترمز را ایفا میکرد
🔹 دو طیف از روحانیون و فضلای قم مخالف دارالتبلیغ بودند: عدهای که موافق اصلاحات بودند ولی زمان طرح این مباحث را مناسب نمیدیدند و طیف دیگر که اصلا مخالف اصلاحات در حوزه بودند.
🔺 مهمترین دلیل مخالفت طیف اول با دارالتبلیغ، ایجاد انحراف از خط مبارزه با رژیم طاغوت و منصرف کردن اذهان طلاب به مسائل فرعی مانند تربیت مبلغ و نیز پاسخگویی به شبهات مسیحیت و بهائیت بود. همانند انجمن حجتیه که آن نیز مسیر مبارزه را به سمت مسألهای فرعی(مبارزه با بهاییت) منحرف کرده بود.
🔺 حضرت امام دلایل هشتگانه مخالفت خویش را با دارالتبلیغ توسط رهبر معظم انقلاب به مرحوم شریعتمداری میرساند. مقام معظم رهبری به برخی از آن ادله اشاره میکنند:
1️⃣ دارالتبلیغ منجر به تجزیه حوزه علمیه خواهد شد.
2️⃣ دو دستگی ایجاد خواهد کرد. محصلان دارالتبلیغ و طلاب حوزه علمیه یکدیگر را نفی خواهند کرد.
3️⃣ اساس این کار مایه اختلاف است.
4️⃣ دستگاه حکومتی میتواند بر دارالتبلیغ سوار شود و در آن سرمایهگذاری نماید.
5️⃣ پول زیادی برای خرید مکان دارالتبلیغ پرداخت شده.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
#انحراف
🌐 yon.ir/7XOJn
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
💠 اسلامیت قانون اساسی به ولایت فقیه است
💢 آیتالله صدوقی از منتقدان پیشنویس قانون اساسی هم بود. ایشان پس از دیدن و بررسی متن پیشنویس گفت:
این متن از قانون اساسی قبلی (قانون رژیم شاهنشاهی) بسیار بدتر است. در قانون اساسی قبلی اگرچه حکومت شاهنشاهی آن را نوشته بود حداقل برای اینکه قانونی تصویب شود پنج مجتهد باید آن را تایید میکردند؛ اما در این پیشنویس حتی این نکته هم رعایت نشده است. قانون اساسی که به جایگاه ولایت اهمیت نمیدهد قانون نیست.
💢 ایشان در مصاحبهای درباره پیشنویس قانون اساسی گفت: «من دقیقا نمیدانم چه کسی آن را تدوین نموده است ولی آنچه از محتوای آن پیداست افکار غربی در آن منعکس است.»
🔺 روی همین مبنا بود که ایشان قبل از انقلاب، بنی صدر را لایق مدیریت در نظام اسلامی نمی دید لذا در نوفللوشاتو به برخی از دوستان گفته بود: شما هم حواستان را جمع کنید. #بنیصدر مالی نیست. حتی یکبار هم به اطرافیان خود گفته بود اگر میخواهید بنیصدر را بشناسید بدانید که این شخص تا آخرین دقایق با نوشتن نام ولی فقیه در #قانون_اساسی مخالفت خواهد کرد.
🔺 در همین زمینه وقتی طاهری امام جمعه مستعفی اصفهان به آیات صدوقی و مدنی زنگ زده بود جهت جلب حمایت ائمه جمعه برای بنی صدر، شهید صدوقی پشت تلفن با لحن بسیار تندی، فریاد می زند: بنیصدر قابل اعتماد نیست. این کار را نکنید.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#ولایت_فقیه
#شهید_صدوقی
🗓 به مناسبت سالروز شهادت شهید صدوقی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| شخصیتی با اندیشههای متمایل به تفکرات نظام سرمایهداری غرب
🔸 مهمترین شاخص در رویکرد جریان #اصلاحات به غرب و نظام سرمایهداری، اندیشههای رهبر این جریان سید محمد #خاتمی، رئیس دولتهای هفتم و هشتم میباشد. او دارای شخصیتی با اندیشههای متمایل به تفکرات #نظام_سرمایهداری_غرب میباشد که در دوران حاکمیت این جریان در ایران، بسیاری از مبانی و مفاهیم غربی و آموزههای برگرفته از نظام سرمایهداری رواج یافت.
🔸 انتخاب و تاکید بر برخی اصطلاحات مانند آزادی، #جامعه_مدنی و دیگر واژههای به عاریت گرفته شده از غرب توسط آقای خاتمی نشانگر میزان مقبولیت این مفاهیم از دیدگاه آقای خاتمی و تلاش ایشان برای کاربرد آنها در جامعه اسلامی ایران است.
🔸 گرچه آقای خاتمی همواره تلاش میکرد این #اصطلاحات را با تعابیر دینی توصیف نموده و جایگاهی برای آنها در متون دینی بیابد اما این عمل بیش از آنکه این اصطلاحات غربی را دینی نماید، تفکرات التقاطی را در جامعه مذهبی ایران رواج داد و حساسیتها را تشدید نمود که گاه به بحرانهای اجتماعی نیز منجر میگردید.
🔸 خاستگاه این نوع تفکر که در #روشنفکری_دینی در تاریخ معاصر ایران امری با سابقه است را باید در همین مقوله مورد مطالعه و بررسی قرار داد که همواره تلاش نموده میان گفتمان اسلامی و غربی پیوند برقرار کند، در حالیکه نتیجه این تلاش متاسفانه چیزی جز تسلیم گفتمان اسلامی در برابر گفتمان غربی نبوده است.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملک زاده را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3057
🆔 @asbaat_ir
🔰 دارالعباده یزد را با شهید صدوقی می شناسیم
🔺 روحانیت در کشور ما همیشه در چشم مردم، نماد دین و معنویت بوده و البته نیز هست. لذا حساسیت بسیار زیادی در بین بزرگان حوزه و مرجعیت وجود داشته که این نماد توسط برخی روحانی نماها مورد خدشه قرار نگیرد.
🔺 این عده قلیل که نان حوزه را خورده اما پازل دشمن را تکمیل می کنند با القائات و ایده های غربی، خود را به عنوان روحانیت اصیل در چشم مردم شهرها نشان دهند که اگر این روند به همین منوال پیش برود طولی نمی کشد که مردم اینان را نماینده امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بدانند و افکار و اندیشه های اینان را همان اسلام ناب تلقی کنند که این نهایت سقوط روحانیت است.
🔺 لذا لازم است هر شهر و استانی به اقتضای داشته های خود چهرهای ناب و روحانیت اصیل و متعهد که هم نسبت به مردم دلسوز باشند و هم هوا و هوس را بر معارف و احکام الهی مقدم ندارند، به عنوان روحانی آن شهر معرفی کنند تا خناسان نتوانند از این آب گل آلود برای خود ماهی صید کنند.
🔺 استان #یزد را می توان به عنوان یکی از این شهرهای مهم و تأثیر گذار نام برد که اتفاقا هر دو قسم روحانیت اصیل و روحانی نما رابه خود دیده است. روحانی نماهایی که مسئولیت های بزرگ اجرایی کشور را در دست داشتند و با داشتن قدرت و نفوذ سیاسی، مالی امنیتی، خود را به عنوان روحانیت به روز و کارآمد معرفی کردند و تلاش کردند چشم مردم شهر را از امثال شهید صدوقی بربایند.
🔺 درحالی که مردم باهوش و بصیر استان یزد به خوبی روحانیت اصیل و متعهد که دل به هوای نفس نسپرده و گوش به فرمان امام زمانش است را می شناسند و یزد را نه با امثال #خاتمی بلکه به امثال شهید صدوقی میشناسند.
🔺 شهید صدوقی که به فرمایش مقام معظم رهبری نه به عنوان فقط یک روحانی برجسته در یک شهر بلکه به عنوان یک رهبر دینی و سیاسی و فرهنگی، یک #رهبر_انقلابی تمامعیار در شهر یزد و در شهرهای سرتاسر استان شناخته میشد.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#شهید_صدوقی
#روحانی_نما
#خاتمی
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط : 🎙 #مصاحبه| اوج سمینارها و همایشهای دانشگاه مفید در دوران آقای خاتمی است حجت ال
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| دانشگاه مفید در مثلث آقایان اردبیلی، صانعی و بیات حرکت میکند
حجت الاسلام والمسلمین لیالی:
🔸 آیتالله موسوی اردبیلی تا زمانی که در قید حیات بود مدیر دانشگاه مفید تلقی میشد اما هیچگاه او این دانشگاه را اداره نکرد و در همان زمان هم آقای دکتر سید مسعود موسوی کریمی (پسر او) به عنوان قائم مقام دانشگاه مفید، اداره این دانشگاه را بر عهده داشت؛ اکنون هم به عنوان مدیریت عالی دانشگاه آن را اداره میکند.
🔸 این دانشگاه با حوزه علمیه ارتباطی نداشت و ندارد؛ حتی در جلسات، نشستها و سمینارها خودش را بخشی از حوزه نمیداند؛ شخصیت آقای اردبیلی خود را مرجع میدانست و نهادهای وابسته به خود را هم از نهاد مرجعیت میدانست بنابراین الزامی در تفاهم و موافقت با شورای مدیریت حوزه و شورای عالی حوزه و مدارج علمی که در حوزه است ندانسته و ارتباطی با آنها نداشت.
🔸 درباره رابطه این دانشگاه با نهاد مرجعیت هم باید تأمل کرد؛ با دقت بیشتر مشخص است که مدیران و دیگر اعضای سیستم دانشگاه مفید آقای موسوی اردبیلی را نهاد مرجعیت میدانند، مرجعیتی که مرجع جریان اصلاحات و اصلاحطلبان هم هست.
🔸 این سیستم با مثلث آقایان موسوی اردبیلی، صانعی و بیات حرکت میکند و دیده نشده است که رابطه رسمی یا غیر رسمی با مرجعیت سنتی مانند بیت آیتالله وحید، آیتالله صافی گلپایگانی، مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی و مانند اینها داشته باشد. البته مشخص است که با نهاد مرجعیت انقلابی مانند آقایان مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی که هیچ رابطهای نداشتند و نیازی هم به ارتباط نبود.
#دانشگاه_مفید
#روشنفکری
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| تقسیم بندی نحلههای مختلف فقهی بر اساس نوع ارتباطشان با حاکمیت حجت ال
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| عدم باور برخی فقها به حاکمیت حداکثری فقه بر جامعه
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی:
🔹 خیلیها به تحقق حداکثری فقه باور نداشتند. این افراد معتقد بودند که امکان حداکثری دین در جامعه وجود ندارد. به عنوان مثال مرحوم نائینی، معتقد بود که امکان تحقق یک حکومت حداکثری بر اساس ولایت فقیه امکان ندارد. به همین دلیل ایشان مشروطه سلطنتی را تبیین کردند تا استبداد از میان برود.
🔹 اما سوالی که در زمان امام(ره) پیش آمد این بود که آیا پس از مشروطه سلطنتی، میتوان حاکمیت فقه را در جامعه به معنای حداکثری آن ایجاد کرد؟ برخی تردید داشتند که بتوان یک حکومت دینی حداکثری به وجود آورد و ما بتوانیم فقاهت را بر همین اساس اجتهاد کنیم.
🔹 مرحوم امام(ره) باور داشت که چنین امکانی وجود دارد و لذا دیدگاه فقهی خود را بر همین اساس تنظیم کرد. اما بسیاری از افراد با توجه به تجربه ناموفق #مشروطه به این مسئله باور نداشتند. لذا این افراد وارد مقوله #فقه_حکومتی نشدند. این قیبل افراد نهایتا به سراغ فقه اجتماعی میروند.
🔹 به عنوان مثال مرحوم آیت الله خوئی به دلیل مسائلی چون وجود صدام، اقتضائات جامعه عراق، درصد جمعیتی شیعیان ومسائل مربوط به حوزه علمیه نجف، میفرماید که ما در نهایت میتوانیم به مقوله حسبه باور داشته باشیم.
🔹 زمانی که مرحوم شیخ #جواد_تبریزی به ایران برگشت، عدهای از ایشان درباره مسئله ولایت فقیه سوال کردند و نظر ایشان را نسبت به این مقوله پرسیدند. شما میدانید که آقای تبریزی از شاگردان آقای خوئی به شمار میآمد. مرحوم میرزا جواد تبریزی در پاسخ گفته بود که نظر من هم در باب مقوله ولایت فقیه همان ولایت حسبه است، اما چه حسبهای مهمتر از حکومت وجود دارد؟ چه جیزی ضروریتر از اداره حداکثری جامعه بر اساس شریعت و دین وجود دارد؟
🔹 گفته میشود که مرحوم آقای خوئی، پیش از #انقلاب_اسلامی به مرحوم امام گفته است که فرض میگیریم که شما انقلاب را به پیش برده و پیروز شدید. مسئله این است که شما بعد از انقلاب با چه ساختار و گروهی میخواهید کشور را اداره کنید؟ شما کسی را برای اداره مطلوب کشور در اختیار ندارید. گروههایی هم مثل نهضت آزادی و سازمان مجاهدین وجود دارند که به مراتب بدتر از شاه هستند. چون شاه را میتوان مدیریت کرد، ولی این گروهها را نمیتوان اداره کرد.
🔹لذا این عدم باور به تحقق حداکثری دین در جامعه، موجب میشود که دیگر مسئله آقای خوئی #حکومت_دینی نباشد. چون ایشان معتقد بود که به چه دلیل باید وارد مقولهای شد و درباره آن بحث کرد که امکان تحقق ندارد. البته مرحوم میرزا جواد تبریزی به تحقق حکومت دینی معتقد بود و لذا مسئله حسبه را بر لزوم حکومت دینی منطبق میدانست.
#ولایت_فقیه
#حکومت_اسلامی
#خویی
#حسبه
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 علامه امینی| الخمینی ذخیرة الله للشیعة
🔺 علامه امینی، همواره نهضت امام خمینی را تأیید و همراهی میکرد. جملهی «الخمینی ذخیرة الله للشیعة»؛ خمینی ذخیرهی الهی برای شیعه است را پس از قیام پانزده خرداد فرمود.[حماسهی غدیر، محمدرضا حکیمی]
همچنین ایشان در موقع خروج امام خمینی از ایران، مبلغ ۱۱۰ هزار تومان خرج تلگراف کرد و مراجع بین المللی را به پشتیبانی از امام خمینی دعوت کرد.[جریانها و سازمانهای مذهبی-سیاسی ایران،رسول جعفریان]
🔺 در جلسه ای که اوایل سال ۱۳۴۲ در منزل امام تشکیل شد پس از سخنان حضرت امام مبنی بر ضرورت تشکیل جلسات علما و عدم تعهد به ساواک و تکیه روی حادثهی فیضیه و حفظ وحدت، شیخ عباسعلی اسلامی که در آن جلسه حضور داشت به علامه امینی که با همهی وجود به سخنان امام گوش سپرده بود، گفت: شما هم مطلبی بفرمائید. علامه امینی فرمود: جایی که فرماندهی کل قوا باشد، به سربازان و پاسبانهای سرچهارراه نوبت نمیرسد.
🔺 حضرت امام فرمودند شما زبان اسلام و مدافع ولایت هستید، بفرمائید. علامه امینی با توجه به خواست امام، مشغول صحبت شد و ضمن بیان مطلبی گفت: آیت عظمای ما، ایشان –امام- هستند.[محمدحسن رحیمیان، حدیث رویش]
📝 به مناسبت 12 تیر، روز بزرگداشت علامه امینی
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#علامه_امینی
#امام_خمینی
🆔 @asbaat_ir