📌 #پرسمان_اسباط
3️⃣ پرسش سوم:
🔹چرا #روشنفکران_غربگرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان #نواندیش_دینی که در بسیاری از مسائل از پایگاه #حوزه_علمیه اظهار نظر مینمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار میکنند، نسبت به #تحریف در عزاداریها و برخی #انحرافات در هیاتهای مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمیدهند و موضع نمیگیرند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#سكولاريسم
#عزاداری
#روشنفكران
#نوانديش_دينی
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣ پاسخِ پرسش دوم اسباط/ بخش نخست
🔹 سؤال: #سیره_علما و #ضوابط حوزههای علمیه در معرفی #مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد #نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی کند؟
🔹چه #جریانهایی و با چه انگیزههایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
✅ فرستاده شده از حسن: مرجعسازی افسانه نیست، همان روزی که #میرزای_شیرازی فتوای تحریم تنباکو را دادند و قدرت شیعه آشکار شد، انگلیسیها به فکر مرجعسازی افتادند.
✅ فرستاده شده از مقداد: سلام علیکم، وقت جنابعالی بخیر
🔺 مبحث بسیار مهمی است، باید تبیین شود که فلسفه حدود 140 مرجع صاحب رساله، در شهر مقدس قم، لزومی دارد؟
حضور و تایید صلاحیت این تعداد مراجع اساسا قرار است کدام گره معنوی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مادی را از زندگی مردم باز کند؟
حضور این تعداد عالم (کمی کمتر یا بیشتر)ظرف مدت این چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چه نتایجی داشته؟
حوزه علمیه قم، و #جامعه_محترم_مدرسین حوزه، تا چه اندازه از نفوذ در آن مجموعه مطلع هستند و برخوردشان با نفوذ جریانی در آن نهاد مقدس چگونه است؟
🔺 و در پایان باید عرض کنم این تعدد آرا (به جهت حضور مراجع متعدد)، که همگی حضرات قرار است حول محور دین مبین اسلام و مذهب تشییع فتوا داشته باشند آیا این تعدد لازم است؟ در دورانهای قبل مگر تعدد علما گرهگشا و منبع خیر و برکت برای اسلام و مسلمین بوده؟
✅ فرستاده شده از ناشناس: حوزه علمیه تشیع همیشه از نداشتن یک سیستم یکپارچه منظم رنج میبرده و میبرد. و اکنون که سیستم سنتی حوزه در حال مدرنیزه شدن است از طرفی میخواهد پایبند به سنتهای دیرینه خود باشد و از طرفی میخواهد با سیل جامعه حرکت کند. این پارادوکس در وجوه مختلفی ایجاد دوگانگی کرده است.
🔺 از جمله مهمترین این مواضع بحث مرجعیت است. اگر قرار است مدرن باشند یقینا وجود یک نهاد بالادستی در امر تعیین مرجع لازم است، و اگر قرار است سنتی باشند حداقل شخص مدعی مرجعیت باید تاییدیه از دو مرجع تایید شده داشته باشند. این رویه حوزه شتر سواری دولا دولاست و راه به جایی نمیبرد.
✅ فرستاده شده از استاد حوزه علمیه: درباره این پرسش شما که فرمودید: «اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد»، چند نکته به عرض مخاطبان محترم میرسانم:
🔺 اولاً: حوزه علمیه صاحب دارد و صاحب اصلی آن وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشرف) است، اقدامات این افراد هرگز به جایی نخواهد رسید.
🔺 ثانیاً: مردم مؤمن و مقلدان محترم تفاوت آنکه به دنبال مرجع شدن است با آنکه از مرجعیت گریزان و تنها به دلیل تکلیف بر این جایگاه مقدس تکیه میزند را به خوبی میشناسند.
🔺 ثالثاً: در صورت بازشدن #بیوت جدیدی توسط کسانی که شأنیت این جایگاه را ندارند، خیلی زمان نخواهد گذشت از رفت و آمدهای نوع افراد به آنجا، مردم خود به ماهیت آن مرجع و آن بیت پی خواهند برد، میخواهم عرض کنم ناراحت نباشید.
✅ فرستاده شده از ح.الف: از انگیزههای جریانها از مرجعسازی در #حوزه_علمیه نوشتید به نظر بنده، این یه چیز طبیعیه. مگر میشه دشمن از آنچه از اون ضربه خورده بگذرد و به مرجعسازی نپردازد.
✅ فرستاده شده از محقق مسائل سیاسی: سؤال شما مرا یاد نشریه «#حریم_امام» قبل از انتخابات خبرگان رهبری انداخت. افرادی را به نام مصاحبه مجتهد معرفی کرد تا آنها را به مجلس خبرگان قالب کند، اینها مراجع آینده هستند!!!
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 ملیگرایی در قالب باستانگرایی در برابر اسلامگرایی 🔺 ناسيوناليسم برگرفته از ناسيون يعنى ملت و به
🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی
2️⃣ قومگرایی
🔸 کلیه گروههایی که با پیشوند «پان» شناخته میشوند، در این مقوله میگُنجند؛ یعنی معتقد به برتری یک قوم بر اقوام دیگر هستند.
🔸 البته این تفکر در بین اقوام ایرانی، جایگاه چندانی ندارد، زیرا مردم ایران، مسلمان هستند و به برتری قومی و نژادی اعتقادی ندارند، اما در عین حال این تفکر، حیات کمرمق خود را تحت عناوین زیر ادامه میدهد.
🔹الف) پان ایرانیسم
🔸 تفکر «پان ایرانیسم» در بین فارسزبانان، تحت عنوان «حزب پان ایرانیست»، از قدیم در ایران فعال بود و الان به خارج از کشور نقل مکان کرده و عمدتاً در فضای مجازی به تبلیغ افکار خود مبادرت میکند.
🔸این تفکر ابتدا در برابر سلطه مسلمانان بر ایران و در برابر ملیگرایی عربی شکل گرفت و منجر به قیام شعوبیه شد و در زمان بابک خرمدین در ایران به اوج رسید، اما مدتی بعد افول کرد و از رونق افتاد.
🔸 رشد مجدد این تفکر در فضای ایران، به زمان رضاشاه برمیگردد. در این زمان کسانی مانند محمدعلی فروغی و علی اکبر داور در ترویج این تفکر نقش عمدهای دارند. پهلوی دوم نیز تنور این تفکر را داغتر کرد، اما انقلاب سبب افول این تفکر شد.
🔸 در سالهای اخیر، گروهی به این تفکر دامن میزنند. نمونه این مسأله را میتوان در تجلیل از بابک خرمدین در سالهای اخیر مشاهده کرد که از زمان دولت اصلاحات به وجود آمد.
🔸 چند سالی است که در ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز تولد بابک خرمدین در قلعه «بذ» در اطراف کلیبر جمع شده و به رقص و پایکوبی میپردازند و مراکز خبری بیگانه نیز آن را ترویج میکنند.
🔸 ملیگرایی فارسی، عمدتاً علیه عربها و گاهی نیز علیه برخی قومیتهای داخل ایران موضع دارد. نمونه آن، دعوا بر سر تعلق بابک خرمدین، به فارس یا ترک است.
#ناسیونالیسم
#باستان_گرایی
#ملی_گرایی
#نژادپرستی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣ پاسخِ پرسش دوم اسباط/ بخش پایانی
🔹 سؤال: #سیره_علما و #ضوابط حوزههای علمیه در معرفی #مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد #نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی کند؟
🔹چه #جریانهایی و با چه انگیزههایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
✅ فرستاده شده از H.A: من نمی دانم شما دنبال چی هستید و کی هستید؟
🔺 به نظر من سایت «#شفقنا» به سایت مرجع سازی و چهره سازی از میان #سکولارها تبدیل شده است.
✅ فرستاده شده از ناشناس: من به سؤال شما جواب نمی دهم. سؤال قحطیه رفتید دنبال #مرجعیت، دیواری کوتاه تر از مرجعیت پیدا نکردید؟!
✅ فرستاده شده از اکبر: این حق مردم است که جنس اصلی را از جنس بدلی بشناسند. این به نفع مرجعیت واقعی و اصیل است تا هرکس از راه رسید خود را مرجع ننامد و خلقی را در بَر خویش جمع کند؟ بهترین کسانی هم که می توانند به عنوان خُبره جنس اصلی را از بدلی تشخیص دهند، #جامعه_مدرسینِ_حوزه_علمیه_قم است.
✅ فرستاده شده از علی: قبای مرجعیت زیبنده بزرگان و علمایی است که در کنار درس و بحث و شاگردپروری، به فکر نظام و انقلاب و مسلمانان جهان هستند، نه کسانی که بعد از پایان درس و بحث، اطرافیانشان فقط به فکر جمع کردن مرید و مریدپروری هستند و از غم و درد مسلمانان جهان بیخبرند!
✅ فرستاده شده از استاد حوزه: روح امام شاد که همین روز را می دیدند که در #وصیتنامه_سیاسی_الهی فرمودند: دشمنان با نفوذ برخی و مشی مقدس مآبانه در طی بیست سال در حوزه های علمیه آنان را مهیای اهداف خود می کنند، راستی از نگارش وصیتنامه سیاسی الهی امام (ره) تا امروز چند سال گذشته است؟!
✅ فرستاده شده از طلبه جامعه المصطفی: فکر می کنم این تلاش #سعودی_ها برای بازکردن سرکنسولگری توی #نجف، هم بوی مرجع سازی و یا پشتیبانی از برخی افراد مورد نظر خود را دارد!
✅ فرستاده شده از ناشناس: سیره علما و ضوابط #حوزه_های_علمیه در معرفی مراجع تقلید تا کنون همین گونه بوده است و تفاوتی نکرده، دیروز مردم به بزرگان رجوع می کردند که چه کسی اعلم است امروز به خاطر وجود رسانه ها بزرگانی دور هم جمع می شوند و به مردم اعلام می کنند، فکر نکنم چیزی فرق کرده باشد. اینکه گفته می شود نهادی شکل گرفته بی مورد است، این نهاد قبلا هم بوده، امروز رسانه اش تغییر کرده.
✅ فرستاده شده از A.F: این بزرگان #نشست_اساتید که اول فرمودند: کسی از این نشست به دنبال مرجعیت نیست حالا چرا در حال سبقت گرفتن از همدیگر هستند.
✅ فرستاده شده از ناشناس: بعضیا از یک طرف داد سخن از استقلال حوزه می زنند و دخالت نکردن در برنامه های حوزه و مراجع اما خود همین دولتمردان از #اصلاح_طلبان و #اعتدالیون مرتب به دیدنشان می روند، اینها کسانی هستند که تلاش می کنند، افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند.
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش ششم
🔰 #مجلس_هتاک!
🔺#مجلس_ششم شورای اسلامی نقطه عطفی در تاریخ قانون گذاری جمهوری اسلامی است. حضور مجید انصاری و جمع زیادی از یاران او در مجمع روحانیون و گروه های زاویه دار دیگر که حالا زیر چتر اصلاح طلبی گرد آمده بودند فضای این مجلس را دگرگون ساخت.
🔺این مجلس محصول سیاست های توسعه سیاسی و اصلاح طلبانه محمد خاتمی عضو شاخص #مجمع_روحانیون_مبارز به عنوان رییس جمهور است. در این مقطع توپخانه مطبوعات و #روزنامه_های_زنجیره_ای همه مبانی نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفتند و انواع و اقسام سخنان هتاکانه به اسم آزادی منتشر می شد حتی راهپیمایی بر ضد خداوند هم مجاز شمرده شد.
🔺حال و هوای مجلس ششم هم از فضای سیاسی بی نصیب نبود بلکه بسیاری از مدیران مسئول و صاحبان روزنامه ها خود نماینده مجلس بودند. آنان حتی به رئیس جمهور وقت هم رحم نکردند و او را هم از دم تیغ انتقاد و اتهام گذراندند. تشنج در این مجلس امر رایجی بود طوری که رئیس جمهور وقت اذعان می دارد که هر ۹ روز یک #بحران را از سر گذراندم.
🔺حوادث مجلس ششم بالا گرفت و منجر به نوشتن نامه هتاکانه و بی ادبانه جمعی از نمایندگان به #مقام_معظم_رهبری شد و در آن خواستار نوشیدن #جام_زهر توسط رهبری شدند. جریان رد صلاحیت برخی از نامزدهای مجلس هفتم، مستمسکی شد تا عده ای از نمایندگان در مجلس تحصن کنند و به صورت دسته جمعی از نمایندگی استعفا کنند.
🔺آنان با ابزار رسانه های داخلی و خارجی، نظام اسلامی را به چالش کشیدند. اوضاع آن قدر زننده بود که بعدها مجید انصاری در اظهار نظری نسبت به عملکرد خود و دوستانش در مجلس ششم گفت: تندرویهایی مثل جریان #تحصنها در مجلس ششم صورت گرفت که از دید من زیبنده نبود.
🔺با ناکامی در انتخابات مجلس مجید انصاری به دولت می پیوندد وی در سال آخر ریاستجمهوری محمد خاتمی بهعنوان معاون حقوقی و پارلمانی رییسجمهور در هیأت دولت فعالیت های خود را ادامه می دهد. این در حالی است که از جمله انتقادات تند وی در این سال ها عدم راهیابی افراد شاخص مجمع روحانیون در منصب های نظام اسلامی است.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش پنجم
🔺 فرید مدرسی شاگرد محمد قوچانی
🔸 #محمد_قوچانی (زاده ۳۱ شهریور ۱۳۵۵ در رشت)، روزنامهنگار اهل ایران وی سردبیر روزنامه اعتماد ملی، شهروند امروز، روزنامه هممیهن، هفتهنامه ایراندخت، روزنامه آسمان ، هفتهنامه آسمان، هفتهنامه صدا و روزنامه مردم امروز بوده و هم اکنون سردبیر ماهنامه مهرنامه و سیاست نامه میباشد. وی همچنین از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است.
🔸 روزنامههای جامعه، نشاط و عصر آزادگان برای قوچانی آغاز دوره جدیدی از روزنامهنگاری بودند که در سالهای پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ تجربه کرد و به تدریج با نوشتههای انتقادی خود علیه اکبر #هاشمی_رفسنجانی و برخی از سیاستمداران محافظهکار به شهرت رسید.
🔸 او در سال ۱۳۷۹ به اتهام نشر اکاذیب و #توهین به مقدسات به مدت ۳۶ روز #بازداشت شد. قوچانی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مهدی #کروبی حمایت کرد. هم چنین پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به سردبیری هفته نامه ایراندخت به مدیریت فاطمه کروبی منصوب شد.
🔸 وی در ادامه بازداشتهای پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، روز شنبه ۳۰ خرداد توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. و سرانجام جمعه ۸ آبان پس از ۱۳۱ روز بازداشت، رها شد. برخی منابع از سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی توسط وی خبر دادند.
🔸محمد قوچانی رکورددار روزنامههای توقیف شده در بین جریان #اصلاح_طلبی است. وی از چهرههای اصلاح طلبی است که سابقه بازداشت و نیز توهین به مقدسات در روزنامههای تحت مسئولیت او، در کارنامه وی موج می زند.
🔸 این چهره رسانهای همان فردی است که اثر ویژهای بر فرید مدرسی داشته است و به نوعی میتوان فرید مدرسی را #شاگرد و نیروی تربیت شده قوچانی به شمار آورد.
🔸 محمد قوچانی فردی است که عملیاتهای #فریب رسانهای گستردهای را در کارنامه خود دارد. اصلی و فرعی کردن مسئلهها، مسئله سازی های انحرافی، منحرف کردن ذهن جامعه از امور اساسی و برجسته سازی اندیشه مخالف و مقابل مکتب فکری امام و رهبری همه از تخصصهای قوچانی به شمار میآید.
🔸 اساساً محمد قوچانی با تأسیس «مهرنامه» خط فکری روشنی را در تقابل با اندیشه بنیادین و تئوریک امام و رهبری در پیش گرفت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش پایانی
🔰 پیآمدهای پیروزی اصولیها بر اخباریها
🔹 در دوره فتحعلی شاه قاجار مجددا برای مدتی نزاع #اخباریها و #اصولیها بالا گرفت، ولی دوباره اخباریها مغلوب شدند.
🔹 از آن پس، اصولیهای برجستهای ظهور یافتند، همچون شیخ جعفر کاشف الغطا، محمدحسن نجفی صاحب جواهر، حاج محمد ابراهیم کلباسی، سید محمدباقر شفتی در اصفهان، شیخ ابوالقاسم قمی صاحب قوانين الاصول در قم و سید مهدی بحرالعلوم در نجف.
🔹 فتحعلیشاه سعی میکرد تا با علما رابطه خوبی داشته باشد. در دوره محمدشاه به دلیل افزایش نفوذ صوفیها در حکومت، مخصوصا از طریق میرزا آقاسی، صدر اعظم حکومت، رابطه شاه و علما تیره شد.
🔹 در دوره ناصرالدینشاه، به دلیل امتیازهایی که به بیگانگان داده میشد، تنش میان علما و دولت بالا گرفت. در این خصوص، میتوان به اعتراض ملاعلی کنی به واگذاری امتیاز به روسها، صدور فتوای تحریم تنباکو از جانب #میرزای_شیرازی و فعالیتهای جمالالدین اسد آبادی، اشاره کرد.
🔹 در این دوره، وضعیت علما در مقایسه با دورههای قبل تغییرات زیادی پیدا کرد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1️⃣ افزایش قدرت سیاسی علما
2️⃣ افزایش آثار مکتوب و علمی علما
3️⃣ افزایش حوزههای علمیه در قم، تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و عتبات
4️⃣ گسترش نظام قضاییِ عالمان دینی در کنار دستگاه قضایی عرفی دولت
🔹 در این دوره، منازل علما، مساجد و امامزادهها جزء اماکن امن محسوب میشد و کسی حق تعرض به آنها را نداشت.
🔹 به هر حال، تغییرات فوق موجب رشد و بالندگی حوزه و علما گردید و وضعیت مناسبتری برای مردم متدین فراهم ساخت. در واقع، این امور را میتوان از پیآمدهای پیروزی اصولیها بر اخباریها دانست.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش دوم 🔸 روشنفکران دینی امروز، یعنی
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی
حجت الاسلام صبوری/ بخش سوم
🔺 معتقد هستیم که در اولین قدم باید ثابت کنیم که #سیاست در قلمرو دین است، بعد از آن به سراغ آیات و روایات میرویم.
🔺 در مراجعه به آیات و روایات به نکته غیر منتظرهای برخوردم که به این نکته اشاره دارد، اگر شما قلمرو دین را محدود کردید نشان میدهد که اینگونه نیست که واقعاً به دین معتقدید ، و تنها دچار خطایی راهبردی شدهاید.
🔺 این آیات و روایات به ما میگویند که نمیتوان بر این افراد نام دیندار گذاشت؛ برای تأیید سخن خودم تنها به آیه شصت سوره نساء اشاره میکنم که خداوند متعال میفرمایند: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ».
🔺 یزعم به معنای گمان باطل و فکر بیهوده است؛ «ای پیامبر دیدی آنهایی که گمان میکنند به تو و حتی ادیان گذشته ایمان دارند» مشخص است که این آیه درباره افرادی است که خود را دیندار میدانند ولی نه ایمان به پیامبر(ص) دارند و نه ادیان گذشته، حال مشکل اینها چیست؟ نماز نمیخوانند؟ یعنی در چارچوبهای حداقلی دین دچار اشکال هستند؟ بلافاصله میفرماید: «يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ»؛ چرا اینها دیندار واقعی نیستند؟
🔺 از نظر فقهی شاید مسلمانند و بدنشان نجس نیست، زوجیت، ارث، دفن و همه اینها سر جای خودش هست و همه احکام مسلم را دارند، اما آیا اینها ایمان واقعی هم دارند؟ تدین واقعی دارند؟ قرآن میگوید، اینها میخواهند به سمت #طاغوت بروند و برنامه زندگی را از طاغوت بگیرند؛ آیا اینها مؤمن واقعی هستن؟ قرآن جواب منفی میدهد.
🔺 قرآن درباره کسانی که در غرب دغدغههای روشنفکری را دنبال میکنند و خود را معتقد به دین مسیحیت میدانند با بیان «يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ»؛ میگوید اینها به مسیح اعتقاد ندارند؛ ردپای این دیدگاه در آیات دیگر هم وجود دارد.
در آیات دیگر میبینیم که هر پیامبری دو چیز را برای مردم به عنوان اصول اصلی دین بیان کرده است؛ «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»؛ این آیات خیلی با هم هماهنگ هستند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| مجالس روضه سیاسی است
💠 #امام_خمینی (ره): در آن وقت، یکی از حرفها که هی رایج بود، میگفتند: «#ملتِ_گریه»؛ برای اینکه مجالس #روضه را از دستشان بگیرند. اینکه همه مجالس روضه را آن وقت تعطیل کردند آن هم به دست کسی که خودش در مجالس روضه میرفت و آن بازیها را در میآورد، قضیه مجلس روضه بود؟ یا از مجلس روضه آنها یک چیز دیگر میفهمیدند و آن را میخواستند از بین ببرند؟ آنها فهمیده بودند که از این #مجالس_عزاداری یک کاری میآید که نمیگذارد اینها کارشان را انجام بدهند. 14 آبان 1359
#عزاداری
#مجالس_روضه
🆔 @asbaat_ir