🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش دوم
✅ نامه آقای شریعتمداری و حمایت ظاهری از امام
🔺با صدور حکم صریح #امام_خمینی (ره) مبنی بر وجوب مبارزه و حتی حرام بودن #تقیه، مسیر صحیح مبارزه روشن شد. آقای شریعتمداری هم چهار روز بعد از این نامه و در جواب تعداد فراوانی نامه و تلگراف که به او فرستاده شده بود اعلامیهای صادر کرد و در بخشی از آن، ضمن دعوت مردم به آرامش، نوشت:
🔸 «این چند روزه علمای اعلام و عموم طبقات مردم از مرکز و شهرستانها مراتب انزجار و تنفر شدید خود را از فاجعه #مدرسه_فیضیه و حملات وحشیانه عدهای از مامورین … و اظهار تاسف از واقعه دردناک مدرسه فیضیه، همدردی و تاثرات عمیق خود را در اين مصیبت بزرگی که به #حوزه_علمیه_قم و بلکه به تمام عالم اسلام وارد گردیده اعلام داشتهاند.
🔸 ویرانیهای مدرسه فیضیه که شاهد گویای آن همه جنایات وحشت زاست به جای خود باقی است. کانون #روحانیت_شیعه مورد تجاوز واقع شده است، بر عالم اسلام اهانت وارد آمده است. قلب امام زمان هم صدمه دیده است.»
🔺 اما به رغم این بیانیه محکم که در آن از صدمه دیدن قلب مبارک صاحب الزمان هم سخن رفته بود، گویی در پس پرده همه این مسائل فراموش شده و حقایق دیگری جریان داشت.
🔺 اولین سند مربوط به ملاقات #رئیس_شهربانی_قم با آقای شریعتمداری در فردای صدور اعلامیه مذکور است: «[مُهر محرمانه] در مذاکراتی که روز 1342/01/18 آیت الله شریعتمداری با رئیس شهربانی قم به عمل آمده است شریعتمداری قول میدهد که در آینده هیچگونه فعالیت و تحریکاتی علیه دولت و لوایح شش گانه ننموده و اعلامیهای هم به چاپ نرساند.
🔸 ضمنا خمینی را هم راضی نماید که به همین نحو عمل نموده؛ دست از #مبارزات و تحریکات خود بردارد. ولی اطلاع رسیده حاکی است در تهران اعلامیهای به امضای شریعتمداری و خمینی تحت عنوان تشکر و اظهار تأسف چاپ و منتشر گردیده است (که دو نسخه رونوشت آنها به پیوست ایفاد می گردد) [البته اینها دو اعلامیه جداگانه با امضاهای جداگانه و مطالب جداگانه بوده است که مطلب سند، گنگ است و کژتابی دارد.
🔸بلافاصله آقای رئیس شهربانی قم [به] وسیله تلفن با شریعتمداری تماس [گرفته] و اظهار میدارد مگر قرار بر این نبود که دیگر اعلامیهای چاپ نکنید و اعمال خلافی انجام ندهید؟ شریعتمداری میگوید این اعلامیهها مربوط به قبل از مذاکرات ما بوده در ضمن آیت الله خمینی را هم نتوانستم راضی کنم و گفته است من دست از مبارزاتم نخواهم کشید.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| همانند حبیببن مظاهر
💠 #شهید_آیت_الله_اشرفی_اصفهانی (ره): وقتی به جبهه میروم تا مدتی روحیهام قوی است. #قدرت_خدا در جبهههاست. هر کس میخواهد خدا و دست خدا را ببیند، به #جبههها برود. باور کنید اگر من دستم رعشه نداشت، چند روزی برای اسلحه آموزی میرفتم و با کمال افتخار مانند #حبیببن_مظاهر، آنجا در راه #اسلام کشته میشدم.
#روحانیت_مجاهد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش دوم
💠 تفکر گولن در ایران
🔸 برخی میپندارند که جنبش گولن در ایران فعالیت ندارد، ولی به نظر میرسد چنین نباشد و این جنبش در ایران نیز به صورت چراغ خاموش فعالیت داشته باشد. نمونهای از نفوذ این تفکر را در ایران، میتوان در چند زمینه مشاهده کرد:
1️⃣ ترجمه کتابهای گولن به زبان فارسی
2️⃣ پخش سریالهای تلویزیونی شبکه گولن از تلویزیون جمهوری اسلامی
🔸 شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، اقدام به پخش سریال کلید اسرار کرد. این سریال محصول شبکه stv است که نام اصلی آن سامان یولو (راه رستگاری) و مربوط به فتحالله گولن یا همان جریان نورجیها است.
🔸 گرچه این سریال، به ظاهر مضمونی اخلاقی داشت، اما نوعی جبرگرایی را تبلیغ میکرد؛ چون در «کلید اسرار» به شکل اغراقآمیزی، ماجراها طوری ختم به خیر میشود که گویی همه چیز از عهده انسان خارج بوده و انسان هیچ اختیاری از خود نداشته و خیر و نیکی هم به دست او نیست.
🔸 طراحی ماجراها در این سریال، به گونهای است که گویی انسان راهی جز تسلیم در برابر سرنوشت ندارد و عنصر عقل و اراده هم جایگاهی در زندگی او ندارند. علاوه بر این، ترویج تفکر سکولار و جدایی دین از سیاست، نیز در همه بخشهای این سریال اشراب شده است.
ادامه دارد ...
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش پنجم
💠 اواخر قاجار تا دوره معاصر
🔺 هر چند رونق دوباره حوزه اصفهان پس از حمله #افاغنه به مدد استادانی بوده است که خود از شاگردان حوزه نجف و کربلا بودهاند؛ ولی اگر اولا حضور علمی بزرگانی مانند #خواجویی و #بیدآبادی در این شهر نبود، این حوزهها نیز استمرار نمییافت و ثانيا فقيهان و محدثان نامداری مانند آقا محمد باقر وحید معروف به استاد الكل (۱۲۰۵) و نیز آقا باقر هزارجریبی (۱۲۰۵) که حوزههای علمی عتبات را اداره میکردند، خود از تربیت یافتگان حوزه اصفهان به شمار میروند.
🔺 در بخش #علوم_عقلی میتوان ادعا کرد که حوزه اصفهان از عصر صفوی تا اواسط دوران قاجار مرکزیت داشته است. استادان فلسفه سایر حوزههای علمی مانند سبزوار، تهران، قزوین، زنجان، تبریز، قم و نجف همگی تربیت یافته حوزه اصفهان و شاگردان حوزه درسی نام آورترین فیلسوف شیعی قرن سیزدهم، حکیم متأله آخوند #ملاعلی_نوری و شاگردان او بودهاند.
🔺 در دوره اخیر حوزه اصفهان وابستگی بیشتری به #حوزه_نجف پیدا کرد. در این دوره بیشتر طلاب، سطوح تحصیلی خود را در این شهر فرا میگرفتند و برای تکمیل تحصیلات خود به حوزه نجف مهاجرت میکردند.
🔺 در این دوران هر چند #طلاب برای تکمیل تحصیلات عالی خود به نجف یا قم عزیمت میکردند، ولی اصفهان جایگاه پیشینی خود را به ویژه در سطوح حفظ کرد و دروس سطح اصفهان رونق بسزایی داشت.
🔺 البته بسیاری از این عالمان پس از تکمیل تحصیلات و کسب درجه #اجتهاد به اصفهان باز میگشتند و به تدریس و تصدی دیگر شئون دینی میپرداختند. البته در علوم عقلی، اصفهان همچنان در این دوره نیز اصالت و مرکزیت خود را حفظ کرد.
🔺 در این دوره با شکلگیری حوزه علمیه قم و مرکزیت یافتن آن، حوزه اصفهان به جز حوزه نجف از دستاوردهای حوزه علمیه قم نیز بهرهمند بوده و استادان برجسته آن درس آموختگان این حوزه نیز بودهاند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هشتم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
3️⃣ #سیدابوالفضل_موسویان در گفتگو با #شفقنا
🔺 سید ابوالفضل موسویان که از اعضای اصلی و مرکزی #مجمع_مدرسین_و_محققین است در ضمن گفت وگو درباره فلسفه وجودی آن مجمع به خط فکری دفتر تبلیغات نیز اشاره میکند.
🔺 وی در خصوص علت شکل گیری مجمع محققین میگوید: این مجمع توسط افرادی شکل گرفت که از لحاظ دیدگاه و افکار و اندیشه تفاوت هایی با #جامعه_مدرسین_حوزه_علمیه_قم داشتند. آنها باور داشتند که دیدگاه هایشان به #امام_خمینی (ره) نزدیکتر است و این تصور بود که باید این دیدگاهها بیان و برای جامعه روشن شود.
🔺 البته موسویان در ادامه اذعان میکند: این در حالی بود که تقریبا نگاه کلی جامعه به حوزه، همان جامعه مدرسین بود و کسانی هم که در انقلاب فعال بودند و از ابتدا همراه امام بودند اعضای جامعه مدرسین بودند درحالیکه بسیاری از اعضای اولیه جامعه مدرسین به دلیل فوت و یا انصراف از عضویت تغییر پیدا کرده بودند بنابراین احساس می شد لازم است جمع دیگری شکل پیدا کند تا در تبیین نظرات امام و مواضع سیاسی که احیانا لازم بود گرفته شود نقشی داشته باشند و نظرات خود را برای جامعه مطرح کنند.
🔺 عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نگاه نواندیشی دینی به عنوان فلسفه وجودی این مجمع میگوید: اگر حوزه بخواهد در چارچوب نگاه #سنتی و بسته خود حرکت کند، پاسخگوی نسل آینده نخواهد بود و دیری نمی پاید که این حوزه منزوی می شود.
🔺 وی در پاسخ به این سؤال که اگر نگاه روشنفکری و نواندیشی که در تقابل با جامعه مدرسین بود، بیشتر با دیدگاه حضرت امام(ره) نزدیک است، چرا در زمان حیات امام خمینی(ره) این مجمع تأسیس نشد؟ میگوید:
🔸 «تمام کسانی که به عضویت مجمع درآمدند تقریبا در زمان حیات امام خمینی(ره)، عهدهدار مناصب مختلف اجرایی کشور از جمله دفتر تبلیغات اسلامی بودند اما بعد که به تدریج این مناصب گرفته و در اختیار دیگران قرار گرفت، احساس کردیم که باید کار دیگری را شروع کنیم تا بتوانیم دیدگاهها و افکار خود را بیان نمائیم تا این تصور نباشد که حوزه همان چیزی است که جامعه مدرسین میگوید».
🔹 نکته مهم این مصاحبه این است که مجمع مدرسین و محققین در واقع ادامه دهنده راه دفتر تبلیغات است که در عصر خویش #روشنفکری و نواندیشی دینی را ترویج میکرد.
🔹 لذا آن گروهی که در دوران پانزده ساله ابتدایی مسئولیت خویش در دفتر تبلیغات، رویکرد نواندیشی و روشنفکری را در دفتر بدون مزاحمت و با امکانات دفتر ترویج و فعالیتها و مکتوبات دفتر را ریل گذاری میکردند، ضرورتی برای تشکیل مجمع نمیدیدند، اما بعد از اینکه از سوی رهبری، هیئت مدیره و رئیسی غیر از این اشخاص برای دفتر تبلیغات انتخاب شد، آن گروه بر آن شدند که مجمع را راهاندازی کنند و آن دیدگاه را در قالبی جدید عرضه کنند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 اصول مبانی فکری #اومانیسم
🔸 اومانیسم با نفی محوریت خدا و وحی الهی و محور قرار دادن انسان در همه امور زندگی در مبانی فکری خود، اصول زیر را ترویج میکرد:
1️⃣ خویشتن مالکی
🔸 انسان، مالک و صاحب اختیار خود است و اوست که میتواند برای خود هر نوع تصمیمی بگیرد و بر زندگی خود مسلط باشد؛ یعنی هر نوع حاکمیت دیگری حتی حاکمیت دین و خدا بر او مردود است. از این رو، قضا و قدر الهی را نمیپذیرد.
2️⃣ اصالت علایق انسانی
🔸 یعنی از آنجا که انسان، محور و مدار ارزش برای همه چیزهاست، هر نوع علاقه و خواست او اعم از عقلانی یا نفسانی، ارزش و معیار محسوب میشود. مثلا اگر مسیحیت بر رهبانیت و ترک لذایذ دنیوی تأکید دارد، اومانیستها با توجه به تمایل طبیعی انسانها، رسیدن به حداکثر #لذت را ترویج میکنند.
3️⃣ #اختیار و آزادی
🔸 آنگاه که انسان در نگاه اومانیسم صاحب اختیار خود محسوب میشود، مجاز به هر ارادهای است و هیچ قید و بندی از سوی کلیسا و دین را نمیپذیرد. پذیرش قيود اجتماعی و قانونی نیز از روی ناچاری است.
🔸 انسان از دیدگاه اومانیسم، در رسیدن به اهداف خود آزاد است و در صورت امکان از هر نوع وسیلهای مشروع یا نامشروع میتواند بهره گیرد؛ مگر اینکه با محدودیتهای اجباری جامعه و دولت روبه رو باشد.
4️⃣ اصالت عقل انسان
🔸 بر این مبنا عقل بشر، خود بنیاد و مستقل از وحی الهی است و توانایی راهنمایی بشر به سعادت را دارد. اومانیسم بر توانایی بالای عقل بشر (عقل منقطع از وحی و مستقل)، برای رفع مشکلات انسان و اجتماع تأکید دارد. از این رو طبق نظر این مکتب، به وحی الهی نیاز ندارد.
5️⃣ طبیعتگرایی
🔸 در مکتب اومانیسم، انسان جزئی از طبیعت است و نمیتواند از امور طبیعی جدا باشد. بنابراین، مکتب یادشده رویکردی بنیادی به جسم و حواس و نیازهای او دارد که انسان را به طبیعت گره میزند. بر این مبنا توجه به لذت جسمانی و تنفر از ریاضت، بسیار مهم است. این اصل، نشان دهنده بالا بودن ارزش جسم و فیزیک انسانی در مکتب اومانیسم است.
6️⃣ مدارا و #تساهل
🔸 آنگاه که فرد انسانی اصالت مییابد و خواستهها و علایق، افکار و احساسات و عملکرد او معیار میشود، مشکلی خود را مینمایاند و آن، تضاد منافع، افکار و احساسات انسانها باهم است.
🔸 در مکتب اومانیسم، از آنجا که بر اصالت انسان تأکید میشود، #عقاید، گرایشها و عمل هیچ فرد یا گروهی بر دیگری برتری ندارد؛ بلکه همه واجد ارزش و اعتبارند. در چنین موقعیتی برای جلوگیری از رویاروییها، اومانیسم انسانها را به مدارا و تساهل با یکدیگر فرا میخواند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| مطیع ولایت
💠 #شهید_آیت_الله_مدنی (ره): بدانید که خط امام ویژگیهایش همان ویژگیهای #قرآن و پیامبر اکرم (ص) است. و امام در حقیقت اسلام راستین را میخواهد پیاده کند. امروز آقای #خمینی مظهر #اسلام است. امام هر فرمانی بدهند باید بدون چون و چرا آن را اطاعت کنیم، حتی اگر به ضرر جانمان باشد.
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مجاهد
#روحانیت_اصیل
🆔 @asbaat_ir