🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش پنجم
🔰#نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت دوم
🔸دشمنان انقلاب اسلامی در هر برهه از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی با دسیسه و نیرنگهای مختلف به تغییر فرهنگ اسلامی در جامعه ما پرداختهاند. بحث آزادی زنان در حجاب و حضور آنان با معیارهای غربی در اجتماع اسلامی یکی از مسائلی است که دشمنان روی آن سرمایهگذاری فراوانی نموده و به قول خودشان با این حربه بسیاری از کشورها و انقلابها را بدون جنگ نظامی نابود کردهاند.
🔸امروزه بحث ورود زنان به ورزشگاهها مورد توجه نهادهای صهیونیستی و بین المللی ست تا با این مسئله نظام اسلامی را به چالش بکشند و متاسفانه در داخل هم برخی از قشر فرهیخته، نسخههای غربپسند میپیچند.
🔹یکی از کسانی که تمام قد در این مسئله ورود کرده سید محمد موسوی بجنوردی است. وی میگوید: «تماشای مسابقات فوتبال برای زنان فی نفسه هیچ اشکالی ندارد و اگر کسی با این مسئله مخالف است باید دلیل دینی و شرعی برای این مساله بیاورد که در شرع هیچ دلیلی برای این مسئله وجود ندارد. در اسلام آمده: «کل شیء لک حلال حتّی تعرف الحرام بعینه». براساس این روایت اسلام همه چیز را حلال و مباح اعلام کرده مگر اینکه قانونگذار اسلامی که حکم خدا را اجرا میکند آن را بهصلاح جامعه اسلامی تشخیص ندهد و حرام اعلام کند.در نتیجه نفس حضور زنان در ورزشگاه اشکال شرعی ندارد».
🔸وی تاکید میکند که «برگزاری مسابقه ورزشی و تماشای آن نهتنها اشکالی ندارد، بلکه برای شادی و ایجاد نشاط در جامعه لازم است. با این وجود تماشای مسابقات ورزشی نباید به جلسات معصیت و گناه تبدیل شود و زنان و مردان باید با اخلاق اسلامی در این اماکن حضور داشته باشند».
🔹او توجیه میکند که: «در جلسات روضه و حسینیهها نیز زنان و مردان در کنار هم و بدون اینکه شئونات اسلامی خدشهدار شود به عزاداری یا مولودی خوانی میپردازند. واین وضعیت باید در ورزشگاهها نیز وجود داشته باشد و زنان و مردان با حفظ شرعیات، مسابقات ورزشی را تماشا کنند. بدون شک در این زمینه حفظ حجاب اسلامی توسط زنان میتواند به انگیزه بیشتر مسئولان برای دادن چنین مجوزی کمک کند. اگر زنان برای حضور در ورزشگاه حجاب خود را به خوبی رعایت کنند بسیاری از مسائل حل میشود و در نتیجه شرایط برای حضور آنان در ورزشگاه مهیا خواهد شد».
🔸این در حالی است که در جمهوری اسلامی ورود زنان به ورزشگاه مسئله اصلی زنان نیست. والبته ورود آنان به ورزشگاه هم ممنوع نیست بلکه ورود زنان به ورزشگاه مردان ممنوع است، همانگونه که ورود مردان به ورزشگاه زنان ممنوع است. و زنان آزادانه در ورزشگاههای مختص به خود در همه رشتههای ورزشی مشغول فعالیت هستند و در بسیاری از رشتهها در عرصه بین المللی با حفظ حجاب و ارزشها حضور دارند و مدال جهانی هم گرفتهاند.
🔹موسوی بجنوردی مخالفت مراجع و علما با این اقدام را چنین نفی میکند: «کسانی که چنین مسائلی را مطرح میکنند حتما به مراجع گزارش اشتباه دادهاند. مراجع افرادی عادل و باتقوا هستند و به احکام اسلامی آشنایی کامل دارند. به احتمال زیاد برخی این مساله را به شکلی با مراجع مطرح کردهاند که اگر چنین اجازهای صادر شود بین زنان و مردان اختلاط و التقاط صورت میگیرد و مسائل اخلاقی از بین میرود. این در حالی است که اگر صورت مساله بهصورت حقیقی برای مراجع مطرح شود و عنوان شود که جایگاه زنان و مردان در ورزشگاهها از هم فاصله دارد و هیچمساله غیراخلاقی صورت نمیگیرد مراجع نیز با این مساله مخالفت نخواهند کرد و اجازه این کار را خواهند داد».
🔸موسوی بجنوردی این بحث را تا مرجع تقلید شدن زنان هم پیش میبرد و میگوید: باید بپذیریم در عقلانیت تفاوتی بین زن و مرد نیست و زنان باید بکوشند و با هم اتحاد داشته باشند. بنده یقین دارم جامعه بشری به این سمت می رود که فرقی بین زن و مرد نباشد.
🔹او اظهار می کند: «من معتقدم در قانون اساسی ایران زن می تواند رییس جمهور باشد، زیرا آنجا حرف از رجال سیاسی زده شده است و رجال در عرب به معنی شخصیت هاست نه مردها. در غیر این صورت باید به طور مستقیم واژه مردان سیاسی را میآوردند. پس طبق قانون اساسی رجال به معنی شخصیت، زن نیز می تواند رییس جمهور باشد و از نظر من زن می تواند مرجع تقلید یا فقیه شود و فتوا بدهد، زیرا مرجعیت براساس علم است».
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 لغو #لايحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی توسط هیئت دولت
🔺 اصرار مراجع خصوصا #امام_خمینی (ره) بر لغو صریح و رسمی لایحه (انجمنهای ایالتی و ولایتی)، حمایت روحانیون، وعاظ، علمای طراز اول شهرها، مراجع نجف و مشهد از نهضت، وضعیت ایران را کاملا بحرانی و ملتهب کرده بود.
🔺 موضوع اصلی سخنرانیها در #فاطمیه اول و دوم «لايحه» شده بود. با همهی دقت و سانسور رژیم هر روز صدها طومار، تلگراف و نامه از سرتاسر ایران به مراجع قم، آیت الله #بهبهانی در تهران و مقامات رژیم ارسال میشد.
🔺 #بازاریان، اصناف و مردم تهران هر چند روز برای حمایت از نهضت به #قم میآمدند. در قم تقریبا هر روز راهپیمایی برقرار بود و اوضاع متشنج بود. بازار تهران و قم تا نتیجهی نهایی اعلام تعطیلی نمودند. با همهی فعالیتی که مطبوعات وابسته برای متهم کردن نهضت از خود نشان میدادند، رهبری و نیروهای مذهبی مصمم به ادامهی مبارزه تا پیروزی بودند.
🔺 نخست وزیر مجددا دست به فریبکاری رنگ باختهی دیگری زد و در پنجم آذر تلگرافی به مراجع قم مخابره کرد و اعلام کرد که «تصویب نامه مورخ ۱۴/۷/۴۷ موضوع انجمنهای #ایالتی و #ولایتی قابل اجرا نخواهد بود.»
🔺بدیهی بود که مراجع قم با وصول این تلگراف بدبینتر شوند؛ زیرا این تلگراف جز تکرار مکررات سابق چیزی نبود. امام خمینی (ره) تنها در صورتی قانع میشد که اولا #هیئت_دولت مصوبه را لغو کند، نه نخست وزیر؛ ثانیا خبر لغو آن در جراید و رسانهها اعلام شود، نه توسط تلگراف. بنابراین علما به مخالفت خود ادامه دادند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3840
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش پنجم
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
4️⃣ «سند چهارم»
🔺 «من در طول مدت درک میکردم که حضرت امام از دست من نگرانند و به دنبال چارهجویی بر میآمدم، یکبار آیت الله #طاهری به من گفتند حضرت امام به من فرمودهاند که باید از سیدمهدی فاصله بگیرید و همین امر را نیز به آیت الله منتظری گفتهام، من به آقا و اخوی مراجعه کردم که چنین صحبتی را آقای طاهری از قول حضرت امام نقل کردهاند.
🔸 آقا فرمودند گوش به این حرفها نده و مشغول کارت باش. اینها یک عده هستند میروند خدمت امام علیه تو جوسازی میکنند و به مرور زمان این حساسیتها حل خواهد شد.
🔸 البته من قبول دارم که اگر آقا از لغزشها و افکار انحرافی من اطلاع داشتند چنین برخوردی را با مسئله نمیکردند ولی به هر جهت همين حمایتها نیز مرا بیشتر در عجب و غرور فرو میبرد و در راه غلطی که پیش گرفته بودم استوارتر میساخت.»
🔺 «از یک سال قبل از بازداشتم رفت و آمد مسئولین محترم جمهوری اسلامی خدمت آقا شروع شد و همه آنان نسبت به سوابق من از قبل انقلاب و نقاط ضعف بعد از انقلاب خدمت آقا صحبتهایی را مطرح میساختند، از قبیل: رابطه با ساواک، جمع کردن نیروهای تندرو، داشتن اسلحه و مهمات، جریان آقای شمس آبادی و … این روند چندین ماه بطول انجامید و حضرت آیت الله #منتظری همچنان در مقابل صحبتهای آنان مقاومت میکردند.
🔸 من از اخبار رفت و آمدها توسط اخوی که در جلسات آنان حضور داشت مطلع میشدم و سعی نمودم با نوشتن گزارشاتی خدمت آقا تحلیلهای غلط و انحرافی را در جهت جلب نظر ایشان به خودم و انتقاد از مسئولین کشوری و اینکه منشاء این بدگوییها حسد آنان و ناراحتی ایشان از من است و … القاء کنم تا بلکه نظر حمایت معظم له از خود را تقویت کرده باشم، اخوی نیز سهم مؤثری داشت و او نیز همين تحليلها را حضورا با آقا مطرح میساخت.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش ششم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت نخست
🔰 نقش پررنگ #میرداماد در گسترش مکتب فلسفی اصفهان
🔺 فلاسفه و حکمای این دوره اصفهان در عصر #صفویه روح تازهای به کالبد فلسفه دمیدند و مکتب تازهای را که بعدها به نام مکتب اصفهان معروف شد، پایهریزی کردند.
🔺 مکتب فلسفی اصفهان نگرشی نو به #فلسفه_اسلامی و ایرانی داشت و در واقع می توان آن را تجدید حیات فلسفه در جهان اسلام دانست. این مکتب با میرداماد آغاز شد و به جرأت میتوان گفت که اگر میرداماد نبود، حوزه فلسفی اصفهان به این شکل که اکنون شناخته شده است، شکل نمیگرفت.
🔺 وی با هماهنگ کردن تفکر برهانی و احوال #عرفانی، توانست «حکمت یمانی» را پایهریزی و با #فلسفه_یونانی که تنها بر عقل متکی بود مقابله کند؛ تلاش او در این راستا تا جایی حائز اهمیت است که وی را «#معلم_ثالث» خواندهاند.
🔺 میرداماد میان تفکر عقلی #ابن_سینا با اندیشههای #اشراقی و عرفانی #ابن_عربی هماهنگی میدید و گویی وحدت خاصی میان جنبههای فلسفه مشایی و حکمت #سهروردی در تفکر او ایجاد شده بود.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش سوم
💢 سخنان مخفیانه ی آقای شریعتمداری و اعلام برائت از امام!
🔸 امام همان طور که به آقای شریعتمداری هم فرموده بودند، دست از مبارزات نکشيدند و چندی بعد در روز ۱۳ خرداد ۴۲ سخنرانی مهمی در فیضیه ایراد کردند و این بار مدار مبارزات را از دولت به شخص #شاه و شجره منحوس پهلوی ارتقا دادند.
🔸 در همین فضا که خون مسلمانان ایران به جوش آمده بود، تمامی علمای بزرگ اقدام به نشر اعلامیه نموده و صریحا دولت را محکوم کردند. آقای شریعتمداری هم در این بین در روز ۱۳ محرم (مطابق با ۱۶ خرداد) اعلامیه ای صادر کرد. در بخشی از این اعلامیه آمده بود: « … وجه عموم را به نکات ذیل جلب می کنم:
🔹 حضرت آیت الله خمینی تنها نیستند و #اعتراضات شرعی و قانونی معظمله به دولت، مورد تایید تمام علمای شیعه و ملت مسلمان ایران و جهان است ... از گرفتاری آیت الله خمینی و سایر آیات و حجج اسلام و گویندگان متأثریم و هیچ انتظاری از این دولت به جز اینکه ما را هم گرفتار نموده و در وضع مشابه آن ها قرار دهد نداریم…»
🔸 طبیعی است که اگر کسی این اعلامیه را ببیند و حتی آن را با دیگر اعلامیهها قیاس کند حکم خواهد داد که نویسنده این اعلامیه از انقلابیترین و شجاعترین مراجع وقت بوده، اما در پس پرده باز هم جریانات به نحو دیگری بوده است.
🔺 اما سند دیگری هم وجود دارد که اصل مطلب را بهتر نشان می دهد. این سند «خیلی محرمانه » #ساواک مربوط است به روز پس از صدور آن اعلاميه ظاهرا انقلابی آقای شریعتمداری. در متن این اسناد «خیلی محرمانه» ساواک چنین آمده است:
🔸 «مُهر خیلی محرمانه ریاست ساواک تهران پیرو تلگراف ۲۲۵-۴۲/۳/۱۷ آیت الله شریعتمداری
🔸 بعد از ظهر گذشته نامبرده فوق تلفنی با تبریز صحبت [نمود و] مخاطب اظهار داشته مردم قصد تظاهرات داشتند ولی ما از بیرون رفتن و تظاهرات جلوگیری کردیم تا از شما کسب دستور نماییم. شریعتمداری اظهار نموده: «من دو مطلب را به شما توصیه می کنم که باید طبق آن عمل شود:
🔸 الف) مردم را به آرامش دعوت کنید و از تظاهرات جدا خودداری شود چون از تظاهرات نتیجهای گرفته نخواهد شد. در #قم مردم تظاهرات نمودند. ولی با قوای انتظامی روبه رو شدند، آخر گلوله با جان مناسبت ندارد پس باید از اجتماع و تظاهرات جلوگیری نمایید.
🔸 ب) سعی کنید به اعلیحضرت معظم توهین و بی احترامی ننمایند. من از طرف خمینی خیلی ناراحت هستم. چند نفر از علمای دیگر را در شهرستانها گرفتهاند چون با #شاهنشاه مخالفت کرده بودند. خواهش میکنم با شاهنشاه مخالفت نکنید و باعث ناراحتی او نشوید. من به خمینی گفتم که با شاه این طور رفتار نکن و برخلاف دولت سیاست نزن. اما او گوش نداد تا به این روز افتاد. در ضمن طوماری هم به نفع من تهیه نمایید.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir
🔺 قالبهای ترویج ملیگرایی
2️⃣ قومگرایی
🔹ه) #پانعربیسم
🔸 پانعربیسم حرکتی است که برای اتحاد نژاد عرب، فارغ از باورهای دینی آنان تلاش میکند. تفکر #ناسیونالیستی عربی قبل از اسلام وجود داشت، اما اسلام با آن مبارزه کرد. در دوره بعد از پیامبر اکرم(ص) این تفکر توسط خلیفه دوم مجدداً زنده شد.
🔸 شکل جدید ملیگرایی عرب، «پانعربیسم» است که سرآغاز آن، با حرکات ضد عثمانی شریف مکه، پیش از جنگ جهانی اول به تحریک #انگلیس صورت گرفت که در سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ منجر به معاهده بین دولت انگلیس و شریف مکه گردید.
🔸 حالت شناختهشده پانعربیسم برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی، توسط میشل عفلق، در سوریه بنا گذاشته شد. او بنیانگذار حزب بعث بود که خط فکری آن آمیزهای از مارکسیسم و ملیگرایی است.
🔸 درایران نیز گروه کوچکی از عربهای ساکن #خوزستان، به این تفکر متمایل شدهاند. البته چون این تفکر بین مردم متدین خوزستان، طرفدار چندانی نداشت، مطرحکنندگان آن گرایش وهابیت پیدا کردند تا بتوانند از پول و امکانات قارونهای #وهابی منطقه استفاده کنند. غائله خلق عرب خرمشهر در سال ۵۸، نمونهای از اقدامات پانعربیستها بود.
🔸 «#حزب_الوفاق_الاسلامی»، گروهی ملیگرا در خوزستان و تنها حزب متعلق به عربهای ایرانی است که پس از دوم خرداد از وزارت کشور ایران مجوز دریافت کرد و توانست در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا در اهواز به موفقیت دست یابد.
🔸 منتهی همانطور که اشاره شد، تدین مردم خوزستان و به ویژه عربهای این منطقه، و پایبندی آنان به انقلاب اسلامی تا به حال اجازه عرض اندام چندانی به حرکتهای #ملیگرایانه ناسازگار با دین و تفرقه افکنانه نداده است و نخواهد داد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش نهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان روشنفکری و نواندیشی دینی
🔹 پس از اینکه روشن شد در دوره پانزده ساله ابتدایی تاسیس دفتر تبلیغات، جريان #روشنفكری، جریان حاکم آن مجموعه بوده است، لازم است اصل جريان روشنفكری و اقسام آن به صورت مختصر بیان شود تا اولا مشخص شود كداميك از اقسام جريان روشنفكری، مذموم است و ثانيا دفتر تبليغات با عملكرد خويش در كدام يك از اقسام روشنفكری قرار داشته است.
🔹 روشنفکری که عمری یکصدوپنجاه ساله در ایران دارد، به دنبال ارائه روشی است که ادعا میکند قدم نهادن در آن مسیر میتواند راه حلی برای جبران عقب ماندگی جهان اسلام و ایران از #تکنولوژی برتر باشد.
🔹 همین امر سبب شد تا بیشتر روشنفکران مذهبی در چالش میان دنیای قدیم و جدید، کم و بیش به جانبداری از تفکر مدرن پرداختهاند و اندیشه #کلاسیک دینی را مورد نقد قرار داده و به باز خوانی متون دینی با هدف سازگاری با اندیشههای جدید دعوت نمودهاند.
🔹 این گروه در این مسیر به اصطلاح آبادگرایانه و توسعه محورانه، برای ماندن در مسیر توسعه، فقهیسازی دستاوردهای #تمدنی_غرب را پیشنهاد دادهاند.
🔹 به عبارت دیگر این عده به دنبال #مدرن_کردن_آموزههای_دینی هستند و با ارائه تفسیرهایی جامعه گرایانه و غیره از دین، درصدد هماهنگی آموزهای دینی با مدرنیته برآمدند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| جهاد، دو راهی پیروزی و بهشت
💠 آیت الله #مشکینی (ره): برادران! شما بین دو راه که #بهشت و پیروزی است، قرار گرفتهاید و اگر خداوند هر یک از این دو راه را برای شما انتخاب کند بهترین سعادت نصیب شما خواهد شد.
🔹 به خداوندی خدا سوگند میخورم که آرزوی این رزم شما را دارم و دلم میخواهد با شما میان راه بهشت و #پیروزی باشم، ولی متأسفانه سن من گذشته است.
🎙 پیام آیت الله مشکینی به رزمندگان در #عملیات_والفجر 2 به وسیله بیسیم
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مجاهد
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط
🔹 سؤال: فلسفه پوشیدن لباس #روحانیت چیست؟
🔹 سنت #بزرگان و #علمای_دین در ارتباط با این لباس چگونه بوده است؟
🔹 آیا لباس روحانیت مانعی برای #تبلیغ_دین و یا تاثیر کلام #مبلّغین است؟
🔹چرا دشمنان اسلام و جریانهای #ضد_دین همواره به #تخریب و #تنقیص این لباس مشغول بودهاند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشود و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ در دوران پیامبر (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام)، جامعه و شهرها کوچک بودند، مردم، اصحاب خاص و محدثان را میشناختند و به آنها رجوع می کردند، مثل امروز نبود، امروز حتی یک دانشجوی یک دانشگاه با دانشجوی یک دانشگاه دیگر با نشانه هم شده از همدیگر متمایز می شوند تا چه رسد به اصناف و ادارات و ارگانها، اینها میخواهند روحانیت دیده نشود، میترسند.
2️⃣ بزرگی فرمود میفرمودند: لباس روحانیت بپوشید، دو ثواب میبرید، آنهایی که اسلام را دوست ندارند ناراحت میشوند این یک ثواب و آنهایی که دوست دارند و شما را میبینند خوشحال میشوند و این یک ثواب دیگر.
3️⃣ در دنیایی که حتی نیروهای انتظامی و امنیتی هم لباسهای مختلف خود را دارند و حتی لباس نیروی راهنمایی و رانندگی با پلیس انتظامی متفاوت است و حتی در بیمارستانها هم لباس دکتر با لباس پرستار و سایر نیروها، هم در رنگ و هم پوشش متفاوت است، چگونه میتوان گفت: روحانیت نباید لباس خاصی داشته باشد.
🔸 این چه حرف غلطی است، حتی اگر قبلاً لباس خاصی برای روحانیت نبوده، امروز ضرورت عقلی جامعه امروز است، آنانی که این حرفها را میزنند عقل دارند؟!
4️⃣ بعضیها میخواهند کار #رضاخان را انجام دهند، او با سرنیزه میخواست، لباس روحانیت را از بین ببرد و بعضی هم میخواهند با قلم و بیان و پراکنده کردن شبهات این کار را انجام دهند، به این آقایان باید گفت گندهتر از شما هم نتوانست تا چه برسد به شما.
5️⃣ اگر روحانیت لباس نداشته باشد، مردم مومن و متشرع از کجا بدانند چه کسی روحانی است تا پرسشهای فقهی و اعتقادی خود را از آنها داشته باشند، اینها که میگویند لباس روحانیت نباشد میخواهند، رابطه مردم را با دین قطع کنند، از اول این #نهضت_آزادی با روحانیت و لباس روحانیت مشکل داشت و میخواست خودش محور شود به خاطر همین پشت سر خیلیها خودش را پنهان کرد.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش ششم
🔰#پدر_فقهی_اصلاح_طلبان/ قسمت نخست👇👇👇
🆔 @asbaat_ir