🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش هشتم و پایانی
🔰 #تداوم_مواضع_افراطی!
🔺مجید انصاری در سال های بعد از #فتنه_88 با تداوم مواضع افراطی و تند، همواره خود را در صدر اخبار رسانه های مدعی اصلاح طلبی قرار داده است؛ از حمایت های بی دریغ او از #محصورین_فتنه گرفته تا بحث های جنجالی در مورد #حجاب_زنان و حضور آنان در ورزشگاه ها،
🔺برگزاری کنسرت ها، دفاع مفرط و همه جانبه از عملکرد #هاشمی_رفسنجانی ، پافشاری بر تعامل با دنیا برای حل مشکلات و اشتغال جوانان و تجلیل از برجام _ با این که #خسارت_محض بود و دستاورد آن به قول دولتمردان فقط هیچ بود_ از موضاعاتی است که او با رسانه ها و در مجامع مطرح می کند.
🔺وی همچنین نظرات خود در رابطه با موضوعات در دستور کار #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام را با فشار رسانه ای به دیگران تحمیل نموده و تهدید می کند که اگر لوایحی مثل #پالرمو در مجمع تصویب نشود با #رفراندوم آن را به رای ملت واگذار می کنیم. او معتقد است ما هیچ راهی جز تصویب لوایح تحمیلی خارجی نداریم و باید هرچه زودتر این لوایح تعیین تکلیف شوند.
🔺بحث سیاسی شدن مداحی روز عید فطر، #مداحان و مراسم مذهبی از موضوعاتی است که وی اظهار نظر تندی درباره آنها دارد. تناقض گفتار و رفتار انصاری آن جا آشکار می شود که وی در مصاحبه ای می گوید: «در جلسه نیمه شعبان یا غدیر یا مجالس سوگواری محرم و صفر، مردم برای انجام وظیفه دینی یا ابراز علاقه خود به #اهلبیت (ع) میآیند،
🔺بنابراین انتظار ندارند این مجالس به مسائل سیاسی آلوده شود... مردم در آن مراسم برای خواندن دعا و مناجات آمدهاند نه شنیدن #تحلیل_سیاسی. مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی میروند نه دعای عرفه و هیئات مذهبی».
🔺اما دو هفته پس از این سخنان مجید انصاری، یک سخنرانی سیاسی در مراسم عزاداری محرم در #حسینیه_دارالزهرا ایراد می نماید و طبق معمول، به شدت از #شورای_نگهبان و رد صلاحیت ها برای مناصب نظام از جمله #مجلس_خبرگان انتقاد می کند،
🔺وی که شدیداً معترض به سیاسی شدن منابر مداحی اهلبیت علیهم السلام بود، خود از فرصت حضور مردم در مراسم عزاداری بهره برده تا نظرات سیاسی جناح متبوع خود را بیان کند او به کلام خودش هم عمل نکرد که مردم برای عزاداری آمدهاند و اگر قرار بود تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی میرفتند!.
🔺انصاری را میتوان نمادی از اعتراض اصلاح طلبان به سیاسی شدن عزاداریها دانست؛ البته آنها فقط وقتی مخالف سیاسی شدن منبرها هستند که آن سیاسی شدن به ضرر جناحشان باشد، وگرنه وقتی پای بیان مواضع خودشان وسط باشد، بهترین مکان برای ارائه بحث های سیاسی همین محافل و #هیئت_های_مذهبی است.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_الملّه/ بخش سوم
💠 آیا #مشروطیت برای تحدید #سلطنت کافی است یا نه؟
🔺 آيت الله نائینی در فصل سوم کتاب «تنبيه الامه و تنزيه الملّه» این سؤال را مطرح میکند که آیا #مشروطیت برای تحدید سلطنت کافی است یا نه؟ آنگاه در جواب، سه مطلب را بیان میکند:
1️⃣ نخست اینکه چون تصرفات زمامدار بسیار محدود است، پس نمیتواند بدون #مشورت و رای عموم ملت تصرف و اقدام نماید. ایشان با آیات و روایات بر این نکته تأکید میکند که مشورت ضروری است؛
2️⃣ دوم آنکه چون حاکمان فعلی معصوم نیستند، لذا باید قوای قانونی به جای ملكات نفسانی باشد تا از طغیان حاکم جلوگیری گردد، اما برای معصوم ملكات نفسانی کفایت میکند؛
3️⃣ سوم آنکه حفظ حکومت اسلامی بر اساس دو رکن تعیین #قانون اساسی و #انتخاب است و آن هم جز در سایه اصل آزادی و مساوات ممکن نیست.
🔺 مباحث فصل چهارم کتاب، درباره اختلاف نظرهای ایشان با #شیخ_فضل_الله_نوری است. نائینی در این فصل، به همه اشکالاتی که درباره مشروطیت مطرح شده، پاسخ میگوید؛ از جمله اینکه مخالفين، آزادی را به معنای رهایی از دیانت تعریف کردهاند، ولی منظور ما از #آزادی و حریت، آزاد شدن از استبداد و خودکامگی است. نکته شایان ذکر اینکه شیخ فضل الله نوری، زمانی تعبیر «کلمه قبیحه آزادی» را مطرح نمود که وی در مرحله سوم مشروطه به سر میبرد.
🔺 مرحوم نائینی درباره مساوات این طور آورده است: عدهای از مخالفین میگویند: مساواتی که مشروطهخواهان میگویند به معنای یکسان بودن مردم در احکام اسلامی و زیر و رو شدن اسلام است؛ یعنی مرد و زن، کافر و مسلمان، بالغ و نابالغ، و عاقل و مجنون در ابوابی، مانند توارث، #نکاح، #قصاص، دیات و … ، مساوی هم باشند؛ حال آنکه منظور ما این نیست، بلکه مراد ما اجرای احکام و قوانین درباره مصادیق هر موضوع و عنوان، به تساوی بین مردم و حاکم است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش سوم و پایانی
💠 تفکر گولن در ایران
3️⃣ تبلیغ تفکر گولن توسط برخی روشنفکران
🔸 این اقدام نیز در سالهای اخیر رخ داده است، برای مثال #مقصودفراستخواه در مصاحبه با مجله ایران فردا میگوید: «در ترکیه یک بستهبندی نسبتاً جذابی از دین اتفاق افتاد … نهایتاً از دل درسخانههای نورچیها ـ سعید نورسی و مجموعه تعالیمشـ فتحالله گولن به عرصه میآید که عرف را میپذیرد.
🔹 برای اجتماع و آموزش ارزش قائل است. معتقد است که لزومی ندارد، دین مستقیماً حضور پیدا کند، بلکه میتواند غیرمستقیم غایتهایش را دنبال کند. عنصر باطنی نقشبندیه نیز از سوی دیگر برای این طرز تفکر گولن زمینه ایجاد میکند. من تعبیر «اسلام بدون اسلام» را به کار میبرم؛ یعنی پیامهای غیرمستقیم معنوی، اخلاقی و اجتماعی.
🔹 فتحالله گولن به عوض «متافیزیک حضور» (حضور مستقیم متولی دین و کنترل داشتن در جامعه)، «متافیزیک اثر» (حضور غیرمستقیم و اثرگذاری درونی دعوت دینی) را دنبال میکند. بر عکسِ متولیان رسمی دین در ایران که متافیزیک حضور دارند! ماه محرم ما، نمونهای از متافیزیک حضور است ... در #ایران اصرار بر تبلیغ مستقیم و دولتی مناسک و اجبار مستقیم است و نتیجه این متافیزیک حضور، طبعاً #ریاکارانه شدن و نمایشی شدن و تکلفآمیز شدن و بیاثر شدن اعمال و تجربههای دینی است، اما گولن به جای متافیزیک حضور با متافیزیک اثر پیش رفت و قلمرو اجتماعی و مدنی و عرفی را جدی گرفت.»
🔸 سخنان برخی از شخصیتهای حوزوی نیز میتواند موجب زمینهسازی برای نفوذ تفکر گولنی شود. آشنایی برخی از فضلای حوزه با این جریانات، مربوط به حدود نیم قرن پیش است؛ در آن زمان که در کشوری مانند #ترکیه بردن نام اسلام، غنیمت و یک ارزش تلقی میشد.
🔸 شاید هم تفکر آن روز سردمداران اسلامگرایی در ترکیه تفکری سالم بود، اما آیا امروز نیز میتوان سلامت فکری ادامهدهندگان آن تفکر را در ترکیه تأیید نمود؟ اگر جواب منفی نباشد، حداقل مورد تردید است، اما برخی شخصیتهای حوزوی از این نکته غفلت کرده و در همین ایام نیز به تعریف و تمجید از این تفکر و ادامهدهندگان آن میپردازند.
🔸 برای نمونه، آقای #سیدهادی_خسروشاهی، در مصاحبه با شماره ۱۴۲ مجله حوزه که در مهر و آبان ۱۳۸۶ منتشر شده است، در مورد این تفکر چنین میگوید:
🔹 «تركیه مسلمان #نواندیشی چون ملاسعید نورسی و فتحالله گل را در طلیعه روشنفكران مسلمان قرن اخیر میشناسد كه پیروان و هواداران او تحت عنوان نورجیها (یا نور طلبهلری) تقریباً همه جریانهای روشنفكری دینی و احزاب اسلامی تركیه را زیر چتر خود قرار داده است.»
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (علیهالسلام)/ بخش نخست
🔰 تحلیلی از دوران امام مجتبی(ع) و صلح ایشان با #معاویه
🔺 دوران امام مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام) و حادثهی #صلح آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثهی سرنوشتساز و بینظیری در کل روند انقلاب اسلامیِ صدر اول بود.
🔺 دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم. انقلاب اسلام، یعنی تفکر اسلام و امانتی که خدای متعال به نام اسلام برای مردم فرستاد، در دورهی اول، یک نهضت و یک حرکت بود و در قالب یک مبارزه و یک نهضت عظیم انقلابی، خودش را نشان داد و آن در هنگامی بود که رسول خدا (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم)، این فکر را در مکه اعلام کردند و دشمنان تفکر توحید و اسلام، در مقابل آن صفآرایی نمودند؛ برای اینکه نگذارند این فکر پیش برود.
1️⃣ دورهی اول انقلاب اسلام
🔺 پیامبر، با نیرو گرفتن از عناصر #مؤمن، این نهضت را سازماندهی کرد و یک مبارزهی بسیار هوشمندانه و قوی و پیشرو را در #مکه به وجود آورد. این نهضت و #مبارزه، سیزده سال طول کشید. این، دورهی اول بود.
2️⃣ دورهی دوم انقلاب اسلام
🔺 بعد از سیزده سال، با تعلیمات پیامبر، با شعارهایی که داد، با سازماندهی که کرد، با فداکاری که شد، با مجموع عواملی که وجود داشت، این تفکر، یک حکومت و یک نظام شد و به یک نظام سیاسی و نظام زندگی یک امت تبدیل گردید و آن هنگامی بود که #رسول_خدا (ص) به #مدینه تشریف آوردند و آنجا را پایگاه خودشان قرار دادند و #حکومت_اسلامی را در آنجا گستراندند و اسلام از شکل یک نهضت، به شکل یک حکومت تبدیل شد. این، دورهی دوم بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان #روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست
🔹 قبل از بررسی جریان روشنفکری و نواندیشی دینیِ دفتر تبلیغات لازم است مواضع حضرت امام درباره روشنفکری بازگو شود تا به عنوان سنجه تشخیص سِرِه از ناسره مورد نظر قرار گیرد.
🔹 روشنفکری در نگاه حضرت امام به سه قسم تقسیم میشود: 1. روشنفکران #متعهد؛ 2. روشنفکران #خودباخته که این نیز به دو قسم #غافل و فریب خورده، و #مزدور و ستیزهگر تقسیم می شوند؛ 3. روشنفکران #بی_تفاوت.
1️⃣ روشنفکران متعهد
🔸 از منظر امام خمینی روشنفکران متعهد، خودباوری #فرهنگی دارند؛ فعالیت آنان در راستای منافع اسلام و ملت اسلامی انجام میپذیرد و هدف و جهتگیری این گروه، #اسلام و ارزشهای اسلامی و رواج شریعت و پاسداری از #هویت_ملی است.
🔸 اين گروه به هویت ملی بها میدهند و با گفتار و نوشتار از کم رنگ شدن و یا از بین رفتن آن جلوگیری میکنند كه نمونه بارز روشنفکر متعهد در نگاه حضرت امام، شهید مطهری است. ایشان در پیام معروف خود به مناسبت سالگرد شهادت #شهید_مطهری فرمودند:
🔹 «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود».
2️⃣ روشنفکران خودباخته
🔶 الف) روشنفکران غافل و فریب خورده
🔸 این عده، ساده باورانی هستند که دل در تمدن و جلوههای مادی غرب بستند و راه برون رفت از اوضاع نابسامان را در تقلید کورکورانه از غرب میپندارند.
البته موضع حضرت امام نسبت به این جریان فقط ردّ و دفع نبود بلکه در موضع #اصلاح این گروه برآمده و میفرمایند: «اساتید دانشگاه ما، همه نویسندگان ما، روشنفکرهای ما، همه بیدار بشوند، متوجه بشوند که غفلتها شده است، تا حالا اغفالها ما را کردند، مغزهای ما را عوض کردند ... باید فکر این معنی باشید که ما خودمان انسانیم، خودمان فرهنگ داریم، ما خودمان میتوانیم تعلیم و تربیت کنیم و میتوانیم کار انجام دهیم».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش چهارم و پایانی
💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با #ساواک و ضد انقلاب
🔸 #پرویز_ثابتی، نام آشناترین مقام امنیتی رژیم طاغوت بود که مستقیما در طراحی سیستم امنیتی رژیم و سرکوب انقلابیها نقش بلاواسطهای داشت، ثابتی در مصاحبهای درباره شریعتمداری میگوید:
🔺 «از یکی از مقامات ساواک شنیدهام که حتی فکر کنم عید سال ۱۳۵۷ بوده که [شریعتمداری] به شما یا یکی دیگر از مقامات ساواک گفته: آقا گفتیم که این خمینیچیها را جدی بگیرید که نگرفتید. من به شما میگویم که من به عنوان یک مجتهد به شما میگویم که او دارد #فتنه علیه اسلام میکند و قتلش واجب است و شما میتوانید آدم بفرستید و این را بکشید.»
🔸 ثابتی هم صریحا این گفته را تایید کرده و گفته است: «به من این مطلب را گفت و من گفتم: حضرت آیت الله، شما که این همه پیرو دارید، خب به یکی از اینها فتوایتان را بدهید. ما که نمیتوانیم چنین کاری بکنیم، گفت: نه. من چرا بکنم؟ باید شما بکنید و شما مسئول #امنیت هستید. برای اینکه امنیت مملکت را به هم زده. یعنی تا این حد مخالف [امام خمینی] بود.»
🔸 بدین ترتیب برای کسانی که نسبت به حضور او در نقشههای خونینی مثل #کودتای_نوژه یا کودتای قطب زاده (که در هر دو، قتل امام جزو برنامههای اصلی بود) شک داشتند، ثابت میشود که از این شخص، چنین کارهایی نه تنها بعید نبوده بلکه دقیقا انتظار میرفته است!
🔸 ثابتی در جواب مصاحبهگر که میپرسد: «واقعا آیت الله شریعتمداری با ساواک همکاری میکرد؟» میگوید: «من با او ارتباط داشتم و هر سال دوبار او را میدیدم… به مناسبت #عیدنوروز، در قم میرفتم دیدنش.
🔺 بعد هم تابستان میرفت مشهد و وقتی میآمد چند روزی تهران میماند و در خانهای در خیابان امیریه و من میرفتم و دیداری میکردیم. بقیهاش همهاش #عباسی [داماد شریعتمداری که بعدها هم جز متهمان اصلی توطئه براندازی قطبزاده بود و دستگیر شد] بود که واسطه بود.
🔺 اما شریعتمداری مأمور ما نبود. او شخصیتی وارسته و مستقل بود و در پارهای موارد هم نظریاتی بر خلاف سیاست #شاه و #ساواک داشت. قبل از اینکه عباسی دامادش، رابط ما بشود، زنجانی نامی که پیشکارش بود رابط با ساواک بود… شریعتمداری همیشه به من میگفت: «جلوی این خمینیچیها را بگیرید.» بعد هم لیست اسامی خمینیچیها یعنی طرفداران خمینی را عباسی میآورد به ما میداد که اینها کی هستند که برای خمینی دارند در شهرستانها کار میکنند.»
🔸 چنان که دیدیم، از سخن ثابتی برمیآید که این لودادن انقلابیون به ساواک عملی مستمر بوده. فرح پهلوی هم در خاطراتش که چند سال قبل از این در #پاریس منتشر شد به یکی از همین لیستها اشاره کرده و نوشته است:
🔺 «آیت الله شریعتمداری در نگرانیهای همسرم شریک بود. او تعصب #خمینی را نمیپذیرفت و پیامهایی برای #پادشاه میفرستاد و با ذکر نام روحانیان افراطی تقاضای دستگیریشان را میکرد. او معتقد بود که تظاهرات با ساکت کردن این افراد به پایان خواهد رسید. من این فهرست را دیده بودم. »
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir