📚 #معرفی_كتاب|مکتب در فرآیند نواندیشی
🔰 كتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در سه بخش نواندیشی در حوزه امامت، #نواندیشی در حوزه فقاهت و نواندیشی در حوزه مکاتب تنظیم گشته است و نسبت به نظرات #کدیور در هر سه حوزه به بحث میپردازد.
1️⃣ بخش اول: نواندیشی در حوزه امامت
🔸 کدیور در حوزه امامت به انکار ابعاد چهارگانه به نام امامت کلامی میپردازد: #عصمت، علم غیب، نصب الهی و نص را منکر میشود و میگوید: «اعتقاد به عصمت، علم لدنی و غیر کسبی و نص الهی درباره ائمه ذاتی شیعه نخواهد بود، زیرا #تشیع و ایمان مذهبی ناباوران به این امور بعید شمرده نشده است.»
2️⃣ بخش دوم: نواندیشی در حوزه #فقاهت
🔸 یکی از مسائلی که برای مردم مسئله و مهم شده است و این اواخر نسبت به آن موضوع شبکههای ماهوارهای نشستها، مستندات و … میسازند، مسئله #حجاب است. کدیور مدعی شده است که پوشاندن گردن به بالا و زانو به پائین برای زنان لازم نیست و برای حجاب حکم اولی و ثانوی قائل است و محدودههایی که ذکر شد را واجب نمیداند، مگر برای هنگامی که موجبات مفسده باشد.
3️⃣ بخش سوم: نواندیشی در حوزه مکاتب: بزرگترین ریسک کدیور در حوزه نواندیشی به حمایت از #عكس_نوشته بهائیان برمیگردد.
📔 كتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» اثری است انتقادی پیرامون بازخوانی نواندیشی محسن کدیور در حوزه شیعهشناسی که توسط حسن علی پور وحید نوشته شده است و در نشر معارف سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1388
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصههای جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لی
🎙 #مصاحبه| قرار بود حکومت از کانال منتظری به منافقین و اسلام آمریکایی برسد
🔺 حجت الاسلام والمسلمین #لیالی در پاسخ به این سؤال که آیا جریان سیاسی دانشگاه مفید، به نظام سیاسیای غیر از نظام جمهوری اسلامی میاندیشند؟ و آیا مدل جایگزین دارند؟ گفت:
🔸 جمهوری اسلامی نباشد، هیچ کس نیست؛ مرحوم آقای #فلسفی، خطیب معروف، یک سخنرانی زیبایی داشت که همیشه در خاطرم میماند؛ میگفت اگر نظام #جمهوری_اسلامی ساقط شود، حرف الف از حروف الفبا حذف خواهد شد، چون آزادی را با الف مینویسند پس باید به گونهای باشد که کسی نتواند آزادی را بیان کند.
🔺 من خیلی صریح میگویم، اولین کسانی که پس از سقوط هر حکومت ساقط میشوند همان کسانی هستندکه در سقوط آن حکومت همکاری داشتهاند؛ یعنی بر فرض محال اگر جمهوری اسلامی سقوط کند، #اصلاح_طلبان به قدرت نمیرسند؛ امام به آقای #منتظری میگوید، «قرار بود از کانال شما حاکمیت و حکومت به منافقان و اسلام آمریکایی برسد».
🔺 بر فرض محال اگر آقای منتظری بود و حکومت عوض میشد، انها به آقای منتظری رحم نمیکردند؛ اگر حکومت عوض شود آنها به آقای خاتمی رحم نمیکنند؛ به به مراکزی امثال دانشگاه مفید رحم نمیکنند؛ اتفاقاً اولین کسانی که از ریشه کنده میشوند همینها هستند چون در حکومت سابق منافق و دو رو بودند با بعدیها هم #منافق و دو رو خواهند بود.
🔺 قبل از این حرفها باید بگویم که تغییر نظام امکان ندارد یا به عبارتی محال است، اما شاید بتوانند نظام را استحاله کنند؛ این نظام بهترین نظام است؛ به تعبیر #امام_خمینی (ره) منافقان بارها اعلام کردهاند که حرفهای خود را از زبان سادهلوحان موجه میزنند؛ آنها یک آقای منتظری داشته باشند بهترین حرفهایشان را میزند، اما اینها برای بقا بهترین عنصر نخواهند بود.
🔺 اگر بر فرض محال نظام سقوط کند اینها هم سقوط میکنند؛ فردا آخوندی وجود نخواهد داشت؛ اینها دیگر نمیتوانند مدرسه، دانشگاه، امکانات، بودجه و مانند اینها را داشته باشند؛ بساط #حوزههای_علمیه با خاک یکسان خواهد شد.
#دانشگاه_مفيد
#روشنفكری
#منتظری
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نخست
🔰 #تجربه_قضاوت:
🔺 علی یونسی در خصوص زندگی خویش قبل و بعد از #انقلاب اینگونه میگوید: «از سال ۴۷ وارد مبارزات انقلاب شدم و مبارزاتم در شکلهای مختلف از چریکی تا سخنرانی و حتی توزیع اعلامیههای امام انجام میشد که حتی کارم به زندانهای #ساواک و فرار از کشور هم انجامید.
🔺 بعد از پیروزی انقلاب چون شاگرد شهید #بهشتی و شهید #قدوسی بودم آنها از من دعوت کردند تا وارد دستگاه قضایی شوم در حالی که خودم بیشتر مایل بودم تا کارهای فرهنگی و آموزشی انجام دهم. با این حال از سال ۶۰ وارد قوه قضائیه شدم و قضاوت را در تمامی دادگاهها اعم از مواد مخدر، دادگاه انقلاب، مفاسد و غیره را تجربه کردم. هدف من هم بیشتر نجات مردم گرفتار بود.
🔸 از همین رو با دوستان و همكارانم هم درگير شدم. تا حدی كه مسئولان صلاح نديدند من در دادگاه #اوين بمانم چرا كه به روشهای آن موقع معترض بودم. بعد هم وارد دادگاه نظامی ارتش شدم. وقتی هم به دادگاه ارتش آمدم ماجراي كودتا و حزب توده تمام شده بود و محاكمه اين افراد دست من نبود.
🔸 البته همزمان وقتی مسئول دادگاه نظامی #ارتش بودم مسئوليتهای ديگری هم داشتم. از كارهای نظارتی و امنيتی تا نماينده فرمانده كل قوا در حفاظت اطلاعات ارتش و از بنيانگذاران سازمان قضايی نيروهای مسلح بودم.»
🔺 علی یونسی به آنچه در خبرها آمده مبنی بر اینکه وی در مقام ریاست شعبه دادگاه نظامی، بیش از یک صد نفر از اعضای شبکه مخفی و نظامی #حزب_توده ایران و سی نفر از اعضای #سازمان_فداییان، شاخه اکثریت را محاکمه و برخی را به جوخه اعدام سپرده واکنش نشان داد و گفت: «اصل خبر دروغ است. البته هدف از جعل این خبر این بوده تا بنده را #تخریب کنند تا نتوانم به برخی پستها دست یابم.»
🆔 @asbaat_ir
🚩 نقش علما در تشیع ایرانیان
🔹 ورود امام رضا، حضرت معصومه و شاه چراغ (علیهم السلام) به ایران و صدها امامزاده دیگر در سراسر ایران، از جمله دلایل مهم گرایش مردم ایران به مذهب #تشیع میباشد.
🔹 همچنین در عصر #آلبویه، زمینههای تبلیغ فراهم شد. در این دوره، کتابهای مهم شیعی، مثل #تهذیب ، استبصار، #کافی و من لا يحضره الفقيه تألیف شد و بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی، اسلام شیعی را به مردم معرفی کردند.
🔹 در دوره ایلخانان، علامه #حلی به مدت حدود ده سال در ایران حضور یافت. ایشان که در علوم اسلامی، از جمله فقه، کلام و … ، مهارت خاصی داشت، به ترویج احکام همت گماشت.
🔹 همچنین باید از تلاشهای ارزنده خواجه نصیرالدین #طوسی یاد کرد. همه این فعالیتها در گرایش ایرانیان به تشیع نقش مهمی داشته است.
🔹 حلقه آخر این جریان، تأسیس دولت #صفویه، رسمیت یافتن مذهب تشیع، دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام و حضور آنان در ایران بوده است. این همه سبب گردید تا پس از طی ده قرن، سرانجام در عصر صفویه، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به یک مکتب و مذهب فراگیر در این کشور تبدیل شود.
📚 منبع: کتاب تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر به قلم حجت الاسلام والمسلمين نجف لک زایی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3616
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش سوم
📝 #يادداشت| شیخ ابراهیم زنجانی از صدور حکم اعدام #شیخ_فضل_الله_نوری تا تاثیرپذیری از #وهابیت
🔻 شیخ ابراهیم زنجانی فرزند محمد هادی زنجانی، در تاریخ دهم ذیحجه ۱۲۷۲ه.ق. در سرخه دیزج از توابع زنجان به دنیا آمد. او در ۸ سالگی وارد مکتب خانه شد و در ۱۶ سالگی(۱۲۸۸ق) پدرش را از دست داد.
🔻 او پس از فوت پدر به کار مکتب داری مشغول شد و در همین ایام به زن بیوهای دل بست و خاطره آن را که گفته میشود به کامیابی پنهان نیز کشیده شد تا پایان عمر از یاد نبرد.
🔻 فرزندان مربوط به ازدواج دومش همچون پدرشان دارای اعتقادات دینی محکمی نبودند به عنوان مثال دو دختر وی از این ازدواج، از پیشگامان #کشف_حجاب در دوران پهلوی بودند.
🔻 شیخ ابراهیم زنجانی، از زمره دانشآموختگان حوزه دینی نجف، و واعظان زنجان در عصر #قاجار است که داراي شخصيتی نامتوازن و سرشار از افراطها و تفريطهاست، وی ابتدا به سنت معمول طلاب و عالمان دین، از انجام فرائض و حتی مستحبات دینی غافل نبود.
🔻 اما به مرور دچار استحاله فکری گردید وآموزههای آن فاصله گرفت و با تاثیرپذیری از افکار شبه وهابی در ایران، با این جریان همراه شد. و در کسوت روحانيت به همسويي با عناصر دينستيز در عرصه سياست و اجتماع پرداخت و حتی زمينه اعدام شيخ فضلالله نوري و تبعید ملا قربانعلی زنجانی را نیز فراهم ساخت.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3606
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش چهارم 🔰 #فرزند_خلف_خمینی 🔺پس از واقع
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پنجم
🔰 #حلقه_وصل_مبارزین
🔺با ظهور رهبر سیاسی ـ مذهبی و قدرتمندی چون #امام_خمینی (ره)، مبارزان مسلمان از ایران، عراق، کشورهای اسلامی، اروپا و امریکا متوجه #نجف_اشرف شدند و با وجود اختلاف نظرها و برخورداری از سطوح مختلف فکری و مبارزاتی، رهبری حضرت امام را پذیرفتند.
🔺در مقاطعی، حتی نیروهای #چپ_گرا و مخالفین رژیم #پهلوی با گرایشهای غیراسلامی نیز سعی فراوانی به عمل آوردند که از حمایت امام خمینی (ره) برخوردار شوند، اما موفق نشدند. در این شرایط حاج آقا مصطفی یکی از بااهمیتترین و سختترین نقشها را در ایجاد و برقراری رابطه با مبارزان علیه حکومت پهلوی در سطوح مختلف برعهده گرفت.
🔺در یکی از گزارشهای #ساواک در تاریخ 18 اسفند 1352 در این زمینه آمده است: «مصطفی خمینی که سرپرستی قسمت اجرایی فعالیتهای خمینی را برعهده دارد، در ضمن، مسئولیت ارتباطات خارج از عراق نیز برعهده وی است و با سفرهایی که انجام میدهد بر فعالیتهای خارج، نظارت مینماید».
🔺عمدهترین انگیزۀ سفرهای متعدد حاج آقا مصطفی به کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی، سوریه، لبنان و کویت، ارتباط با مبارزین مسلمان ایرانی و طرفداران غیر ایرانی امام خمینی (ره) و راهنمایی آنها بود که در بسیاری موارد در قالب زیارت دو طرف انجام میگرفت.
🔺از طریق حاج آقامصطفی، کارهای بیرون از #نجف در رابطه با حضرت امام هماهنگ میشد و ایشان با تیزهوشی و تیزبینی خاصی که در مسائل سیاسی داشت، حد و حدود ارتباط افراد را با حضرت امام تنظیم میکرد.
🔺ایشان به برخی افراد اصلاً اجازه ملاقات با حضرت امام را نمیداد؛ مثلاً، تیمور بختیار زیاد سعی کرد که با حضرت امام در ارتباط باشد، به وسیله بسیاری از افراد پیغام و سلام فرستاد که به نحوی برای حفظ وجهۀ خود در مخالفت با رژیم #شاه با حضرت امام دیدار کند، ولی به او اجازه داده نشد.
🔺البته حضرت امام در جریان این امر بود و خود ایشان به صراحت گفته بودند: به هیچ وجه حاضر به همکاری با تیمور #بختیار علیه رژیم پهلوی نیستند.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
🔻 جبهه مشارکت ایران اسلامی
🔸 این حزب آذرماه سال ۱۳۷۷ شمسی تأسیس شد. از ابتدا تا سال ۱۳۸۵ #محمدرضا_خاتمی دبیرکل آن بود و بعد از وی محسن میردامادی دبیرکل شد. هسته اصلی این حزب از دانشجویان پیرو خط امام تشکیل شده بود. افرادی از طبقه متوسط شهری با گرایش چپ اسلامی که شاخصه اصلی آنان، آرمانگرایی و عملگرایی بود. آنان از #نواندیشان_دینی محسوب میشدند که قرائت انسانگرایانهای از اسلام داشتند.
🔸 آنان شعار خود را «ایران برای همه ایرانیان» و «معنویت، عدالت، #آزادی» قرار دادند. ظاهرا شعارها مخالفتی با نظام اسلامی و انقلاب نداشت و حزب بر رفتار مسالمتآمیز تأکید میکرد اما در صحنه عمل، چیز دیگری را نشان میداد.
🔸 #حزب_مشارکت در پی «سکولاریزه کردن ایران» و «استحاله نظام اسلامی» بود. و برای رسیدن بدین منظور، «فتح سنگر به سنگر تا رسیدن به فرماندهی» را راهبرد خود قرار داده بود. #حجاریان در مصاحبهای که ۱۷ آذر ۷۷ با روزنامه دولتی ایران ترتیب داد، بدین منظور تصریح کرد. بر اساس این راهبرد، «گرفتن قدرت در بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» در دستور کار حزب بود تا موفق به تاسیس دولتی شوند که قدرت در انحصار آن باشد.
🔸 فتح سنگر به سنگر با موانعی روبرو بود که باید از سر راه برداشته میشد. لذا برای برداشتن موانع قدرت یافتن، اقدامات متعددی انجام دادند که موارد زیر نمونههایی از آن است.
1️⃣ استفاده ابزاری از قتلهای زنجیرهای
2️⃣ شرکت در راهاندازی بلوای تیرماه ۷۸
3️⃣ #تحصن در مجلس ششم
4️⃣ تنظیم نامه درخواست نوشیدن #جام_زهر توسط رهبری
5️⃣ شرکت در طرح خروج از حاکمیت
6️⃣ طرح عبور از رهبری
7️⃣ شرکت در #فتنه ۸۸
🔸 حزب مشارکت در طراحی و راهاندازی فتنه ۸۸ شرکت فعال داشت. سران اين حزب با ارائه طرحی كه به «مانيفست براندازی» مشهور شد دقیقاً در راستای براندازی نظام حركت كردند.
🔸 از همين روی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در تاریخ ۲۸ فروردین ۸۹ به علت «اقدامات خلاف قانون اساسی، قوانین موضوعه و خلاف اساسنامه و مرامنامه، توسط حزب مشارکت»، پروانه حزب مشارکت را توقیف نمود. و مقامات قضایی نیز بر اساس اسناد موجود، در 25 ارديبهشت 89 حکم به انحلال حزب دادند و فعالیتهای حزب را غیرقانونی اعلام کردند.
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| الیگارشی یهود حاکم بر یثرب (مدینه)
🔺 یکی از مدعیات دکتر #فیرحی اين است كه مدل حاکمیتی قبل از ورود حضرت رسول (ص) به یثرب، مدل شورایی بود و حضرت رسول(ص) برای اداره جامعه خود، هیچ مدل تاسیسی ارائه نکرده و همین مدل را امضا نمودند.
🔺 شواهد نشان میدهد که مدل دولت شهر یثرب هم مدلی #الیگارشی منتها مبتنی بر حاکمیت یهود بر این شهر بود. برای بررسی بهتر این مساله قدری راجع به تاریخچه و ویژگیهای یثرب توضیح خواهیم داد.
1️⃣ یثرب بر خلاف مکه که اقتصادش بر پایه سوداگری وتجارت بنا نهاده شده بود، اقتصادی #فئودالی و مبتنی بر زراعت و باغداری و کشاورزی داشت.
2️⃣ در یثرب دو قبیله عرب به نامهای #اوس و #خزرج که خزرج جمعیتی بسیار بیشتر از اوس داشت زندگی میکردند؛ در کنار این دو قبیله عمده عرب، سه قبیله یهودی که در مجاورت مدینه حضور داشتند، زندگی می کردند، آنها عبارت بودند از: بنی نضیر، بنی قریظه و بین قینقاع.
3️⃣ قبایل اوس و خزرج هر کدام محلی برای شور سران خود داشتند که به #سقیفه مشهور بود. چیزی شبیه به #دارالندوه مکه، منتها باز هم تنها مردان آزاد و بالغ حق اظهار نظر داشتند که البته اظهار نظر آنها در برابر شیخ و بزرگ قبیله،کان لم یکن بود.
🔺 شیوه اقتصادی حاکم بر #مدینه فرصت بسیار مغتنمی برای یهودیان ایجاد کرد که با ایجاد اختلاف و درگیری بین دو قبیله عرب حاضر در یثرب یعنی اوس و خزرج، آنها را سرگرم جنگ و نزاع و درگیری و ناامنی کرده و خود مشغول زراعت و کشاورزی و عمران و آبادانیِ مزارع و باغات و استحکام حصونشان شوند.
🔺 ضمن اینکه آنها در کنار اشتغال به زارعت در صنعت #اسلحهسازی نیز تبحر یافته و با ایجاد نزاع و درگیری بنیانافکن بین اوس و خزرج، که منجر به جنگ می شد، بازار بسیار بزرگی برای فروش اسلحه های خود ایجاد میکردند. (ر.ک: حضارة العرب في عصر الجاهلية، ص ۱۷۸)
🔺با سرگرم شدن اوس و خزرج به جنگ و درگیری، که لازمه آن ناامنی و عدم رشد اقتصادی بود، بیش از پیش نیاز به پول برای خرید مایحتاج زندگی و اسلحه پیدا کردند، این نیاز آنها را به سمت یهودیان میکشاند و #یهودیان هم با یک شیوه همیشگی یعنی دادن قرض ربوی به آنها پول مورد نیازشان را تامین میکردند.
🔺 از طرفی اوس و خزرج توانایی بازپرداخت آن قرض ربوی را نداشتند و یهودیان در مقابل قرض خود، زمینهای آنها را صاحب میشدند و بعد هم برده و فرزندان آنها را، در نتیجه اوس و خزرج بعد از یک پروسه زمانی کاملا به خاک سیاه نشانده و استثمار کامل شده بودند.
🔺 قدرت اقتصادی و البته خباثت یهودیان که مدام سعی در ایجاد تفرقه بین اوس و خزرج داشتند، منجر به ایجاد قدرت سیاسی فراوان برای یهودیان شد و عملا دولت شهر یثرب هیچ اختیاری از خود نداشت و به مثابه یک شهر استعمارزده و استثمارشده کاملا در اختیار اراده و سیاست های یهودیان قرار گرفت.
🔺 آیات 99 تا 103 سوره آلعمران به خوبی نشان میدهد که یهودیان بعد از ورود پیامبر به #یثرب که نام آن شهر را به مدینه تغییر داده و مقر حکومت خود کرده بودند، در صدد بودند تا مجدد سلطه و نفوذ خود را بازیابند و این آیات قرآن در مقام هشدار به مسلمین و یادآوری گذشته #استثمارزده و افتراق و زندگی رقت آمیز آنهاست.
🔺 لذا نه مکه دیکتاتوری محض مورد نظر دکتر فیرحی بود و نه یثرب مدل شورایی و دموکرات مورد نظر ایشان، بلکه هم مکه و هم یثرب هر دو الیگارشی بودند. الیگارشی قریش در مکه و الیگارشی یهود در مدینه! و پیامبر اسلام با هردوی این الیگارشیها مبارزه کردند و مدلی خاص و ویژه برای حکومت بنا نهادند.
✍️ حجت الاسلام محمد علی رنجبر
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2400
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نخست 🔰 #تجربه_قضاوت: 🔺 علی یونسی در خصو
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش دوم
🔰 #حامی_حصر_منتظری:
🔺 در کنار بسیاری از رسانههای خارجی و حتی برخی از مقامات #آمریکایی و #اسرائیلی، طیفی از #اصلاحطلبان نیز در داخل کشور به دنبال عمومی کردن مطالبات خود برای برداشته شدن #حصر هستند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که این مطالبه از جانب طیفی صورت میگیرد که قبل از این از دست اندرکاران و حامیان حصر منتظری بودند.
🔺 این مسئله به قدری مشخص و واضح است که #عباس_عبدی از فعالین اصلاحطلب نیز در یکی از یادداشتهای خود به این مسئله اشاره میکند و ادعای اصلاحطلبان برای رفع حصر را در حالی که خود از دست اندرکاران و حامیان حصر آیتالله #منتظری بودند بیمورد میداند.
🔺 يكی از اين شخصيتها اصلاحطلب، علی يونسی است. وی در بازدید از غرفهی انصاف نیوز در نمایشگاه مطبوعات در خصوص حصر #موسی و #كروبی گفت: «دولت اختیاری در این زمینه ندارد، اما میتواند زمینه را فراهم کند. اما خیلیها نمیخواهند، همیشه میخواهند جو با التهاب باشد. شرایط اگر آرام شود و از جو سیاسی فاصله بگیریم، اگر فضا عادی و آرام شود ممکن است که دولت بتواند به این وعدهاش برسد.»
🔺 اين اظهارات توسط شخصيتی مطرح میشود كه در برهه مسئوليت امنيتی خويش از حامیان حصر منتظری بود تا جايی كه بعد از برداشته شدن حصر منتظری در جلسه #خانه_احزاب گفت: «صحبتهای امام برای ما حجت است و اجازه نمیدهیم کسی منتظری را وارد فعالیتهای سیاسی کند؛ این عمل جرم است و با شدت با آن برخورد میکنیم و از احزاب خواستهایم که به دیدار آقای منتظری نروند.»
🆔 @asbaat_ir