🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 6
📝 #یادداشت| دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت
🔺 دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت چیست و چه ضرورتی بر این امر مترتب است. طبق آنچه میتوان از دیدگاه مقام معظم رهبری در این مورد بیان کرد، ۶ علت مهم است که ذیلا به آن میپردازیم:
1️⃣ وابستگی این نظام به #روحانیت
🔺 یکی از مهمترین دلایل لزوم سیاسی بودن حوزههای علمیه، وابستگی نظام جمهوری اسلامی به روحانیت و علمای دین است. بر همین اساس لازم است تا روحانیان نسبت به مسائل سیاسی آگاهی کامل داشته باشند:
🔸 «نظام جمهوری اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر را داشتهاند و هم از این جهت که مردم درباره نظام به آنها مراجعه میکنند و هم از این جهت که خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسؤولند …
🔸 باید از وضعیت و موجودیت نظام، آن چنان که هست، مطلع باشند؛ نقایص را بشناسند و پیشرفتها را بدانند؛ آن جا که کمک لازم است، آن را تشخیص بدهند؛ آن جا که دشمن به آن توجه پیدا کرده و هدف گرفته است، آن را شناسایی کنند تا بتوانند نقش صحیح خود را در تداوم این نظام ایفا کنند. حوزه علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی نمیتوانند از وضع نظام بی خبر باشند و بیخبر بمانند و این بیخبری را تحمل کنند.»
2️⃣ نیاز نظام به روحانیت
🔺 همانگونه که این نظام وابسته به روحانیت است، به این نهاد نیز نیاز دارد. به اعتقاد مقام معظم رهبری: «علت فعّالیت حوزههای علمیّه……. نیاز حکومت اسلامی است که در طول تاریخ بعد از حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهم الصّلاة والسلام، دیگر حکومتی با این خصوصیّات، متکّی بر احکام و مقرّرات دینی تا امروز تشکیل نشده است.
🔸 این اوّلین بار است که حکومتی بر اساس قرآن تشکیل میشود و جامعهای اسلامی -با همه مشکلات و زحماتی که این کار داشته و دارد- به وجود آمده است. این نظام و حکومت الهی، برای عمل، اوّلاً به معارف و مقرّرات اسلامی احتیاج دارد. ثانیاً در برخی از جاها به اشخاصی برای اداره بعضی از امور این نظام نیاز است که بایستی این دو نیاز را حوزهها تأمین کنند.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4919
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 13
📝 #یادداشت|تاکتیک تبلیغاتی جریان اصلاحات
🔸 آقای خاتمی در این دوره با عنوان «دکتر خاتمی» از سوی #مجمع_روحانیون_مبارز برای کاندیداتوری مطرح شد. در این میان آنچه تعجب همگان را برانگیخت، حمایت حزب کارگزاران سازندگی از کاندیداتوری آقای خاتمی بود.
🔸 حمایتی که پیوند دو جریان «#چپ_مدرن» و «#راست_سنتی» را نشان میداد و #هاشمی را رسما از تیم روحانیت مبارز جدا میساخت.
🔸 البته این روند با یک تاکتیک تبلیغاتی هوشمندانه نیز همراه بود زیرا با وجود اینکه #کارگزاران_سازندگی به طور رسمی و آشکار از کاندیداتوری آقای خاتمی حمایت کرده بود و شخص آقای هاشمی نیز طبعا ریاست جمهوری آقای خاتمی را «روند تکاملی» دولت خود میدانست، اما جریان چپ ترجیح داد به نقد عملکرد دولت آقای هاشمی رفسنجانی بپردازد و انتقاد از ایشان را به عنوان رئیس جمهور جریان راست، در محور مبارزات انتخاباتی خود قرار دهد.
🔸 در چنین فضایی، جریان چپ یک هدف اساسی دیگر را نیز دنبال میکرد و آن، کشاندن عقبه تئوریک حلقههای «#کیان»، «#آئین» و «#سلام» به عرصه جامعه و سیاست بود.
🔸 اندیشههای این جریان به واسطه سخنرانیهایی که آقای خاتمی و حامیانش در مناطق و شهرهای مختلف کشور انجام میدادند به سرعت در قالب برنامههای انتخاباتی رواج مییافت.
🔸 محور این مباحث غالبا تبیین ادبیات اندیشه #سکولاریسم و پیاده نمودن آن اصول در جامعه ایران بود. از این رو در این سخنرانیهای تبلیغاتی مباحثی همچون«#جامعه_مدنی»، «جایگاه #ولایت_فقیه»، «توسعه سیاسی»، «#آزادی» و … مطرح گردید و آقای خاتمی گاهی آشکار و گاهی با ادبیاتی محتاطانه و در لفافه، به باز تعریف جایگاه «ولی فقیه» و لوازم «توسعه سیاسی» در ایران میپرداخت.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2207
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش 5
💠 روشنفکران در آستانه انقلاب اسلامی
🔺 سال ۱۳۵۷ به دلیل ویژگیهای خاص خود، از سالهای دیگر این دوره متمایز میشود. در این سال روشنفکران وابسته ایرانی با اشاره و هدایت کانونهای قدرت وابسته به محافل #استکباری به تحرکات هدفداری دست زدند و به صورتی فعالتر از سالیان پیش به عرصه اجتماع و رودررویی با مردم آمدند.
🔺 این سال مقارن با ایامی بود که مبارزات و تلاشهای آزادیخواهانه ملت ایران هر لحظه شتاب بیشتری میگرفت و مردم مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، در حال برانداختن بنیاد جور و ستم «#طاغوت» بودند و قدرتهای استکباری شرق و غرب تلاش و تکاپوی وسیعی را برای به انحراف کشاندن انقلاب و حذف پسوند «اسلامی» آن آغاز کرده بودند.
🔺 «روشنفکران» و کارگزاران فرهنگی و #مطبوعاتی وابسته، اصلیترین تکیهگاه و مهمترین یار و یاور این قدرتها به شمار میآمدند که هر یک به فراخور میزان وابستگی و در حد توان و مقدورات خود به تلاشهای سازمان یافتهای روی آورده بودند و میکوشیدند تا با طرح مباحث انحرافی و عمده کردن اخبار و تیترهای «جهتدار» و گفتگو با چهرههای به اصطلاح ملی و غیرمذهبی، به #تحریف حرکت انقلاب بپردازند و از نفوذ رهبران اسلامی انقلاب جلوگیری کرده و افراد و جریانهای مورد نظر غرب و دلخواه جریان جهانی #سلطه را تقویت نمایند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4939
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش 4
🔰 مجلس قوی از منظر شهید مدرس میتواند امور کشور را سامان دهد
🔹 از دید تیز بین مدرس به رغم هیاهوی گسترده برخی از حامیان رضاخان و #منورالفکران در قبال فرهنگ ملی و بومی مردم ایران، هدف از تغییر #قاجار به #پهلوی امری ساده نبود.
🔹 هدف آن بود که حیات ملی ایران دستخوش تغییرات اساسی گردد که با وجود رژیم قاجار این امکان وجود نداشت یا بسیار مشکل بود. چرا که با وجود تمامی ضعفها و سستیهای که پادشاهان قاجار داشتند و خرابیهایی که از ناحيه آنان بر کشور ایران وارد گردید، روحانیت از اعتبار لازم برخوردار بود، و در ثانی مجلس نقش تعیین کنندهای داشت، ولی با تغییر رژیم مسلما این دو ابزار مهم مواجه با آسیب جدی میشدند.
🔹 لذا انگیزه مدرس از حمایت قاجاریه همانگونه که خود گفته، از روی میل شخصی نبود بلکه انگیزههای سیاسی و آیندهنگری، او را وا میداشت که به وسیله #احمدشاه دفع افسد به فاسد کند، بلکه مملکت را از شر #رضاخان نجات دهد.
🔹 بنابر اعتقاد مدرس استقلال #اقتصادی ایران با تغییر رژیم از بین میرفت. در اینجا این سؤال مطرح میشود که آیا در زمان قاجار این استقلال وجود داشت؟
🔹 مسلما با سیاستهای غلط اقتصادی قاجارها، استقلال اقتصادی ایران بشدت در معرض تهدید قرار گرفته بود، ولی امید مدرس و امثال او آن بود که از طریق حکومت #مشروطه و مبارزات پارلمانی که نظارت بر مصوبات را برعهده پنج تن از علمای طراز اول میگذاشت، از ادامه روند غلط سابق جلوگیری کنند.
🔹 این امر در صورتی امکانپذیر بود که حکومتی تابع مجلس و مجلسی برخاسته از مردم، زمام امور را به دست گیرد، نه به شیوه رضاخان که نظامیان در مجلس و دولت سلطه یافته و با ایجاد اختناق و رعب و وحشت، امیال خطرناك برخی از منورالفکران غربزده را فراهم آورد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| غلط میکنی شورای نگهبان را قبول نداری
💠 #امام_خمینی (ره): غلط می کنی قانون را قبول نداری! قانون ترا قبول ندارد. نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت، که ما شورای نگهبان را قبول نداریم. نمی توانی قبول نداشته باشی، مردم رأی دادند به قانون اساسی.
📚 صحیفه امام ج 14 ص 377
#شورای_نگهبان
#قانون_مندی
#قانون_اساسی
#تمکین_از_قانون
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش یازدهم
🔰 #توبه_نامه
🔺 متن پیاده شده از فیلم استغفار حجت الاسلام محسن غرویان که سال ١٣٨٣ و پس از مصاحبه با روزنامه شرق، مقابل آیت الله مصباح یزدی و اساتید موسسه امام خمینی قم قرائت شد را در زیر میخوانیم:
🔺 گریه های ممتد به طوری که غرویان قادر به حرف زدن در اوایل صحبت نبود:
بسم الله الرحمن الرحیم. (قرائت آیاتی از سوره نساء)
🔺 خدایا اگر هیچ کس نمیبیند خود شاهدی که این #توبه_نامه را در حالی که اشک بر دیده دارم مینویسم. وقتی کلمه #کسروی، میرزا علیمحمد #باب و میرزا حسینعلی #بهاء_الله را در سخنرانی آیت الله #مصباح در داخل ماشین شنیدم ناگهان بر خود لرزیدم.
🔺 اشکی که میریزم از ترس آینده خودم است وقتی نگاههای برخی را میبینم که به من به عنوان خائن به دین و امام زمان نگاه میکنند چگونه اشک نریزم. عمری نان امام زمان بخورم و عاقبت خائن از کار در آیم. خدایا چه شده است میان این همه آدم مرا برای عبرت آموزی انتخاب کردی؟ میدانم خواستی غرورم را بشکنی، خواستی پوزهام را به خاک بمالی، خواستی گوشمالیم بدهی.
🔺 خواستی مرا به […] خوردن و غلط کردن بیندازی ممنونتم. خواستی به من بگی این نمک نشناس، این نمک نشناس، ای نمک نشناس. خدایا راستشو بهت میگم غرورم مرا به این هلاکت انداخت. فکر کردم آدمی شدم٬ فکر کردم خری شدم. الانم غرورم میگه اینها را جلو اینها نخوان. خدایا ریشه این غرور را بکن.
🔺 خدایا کمکم کن که برگردم به آن حالات خوش سابق. توی دعای ندبهها و توی دعای کمیلها. خدایا ضربه سنگینی بر من وارد شد اینجور چیزها را شنیده بودم ولی ندیده بودم.
🔺 خدایا دل دوستان را دوباره نرم کن. خدایا دل استادم را دوباره نرم کن خدایا فهمیدم خیلی بد کردم. خدایا فهمیدم خیلی بد کردم. تا چند روز پیش متوجه نشده بودم. نمیدانم چرا چنین شده بودم؟ حالا میفهمم که این دوستان و رفقا چه کشیدهاند از دست من. چرا اینقدر خودشان را به آب و آتش میزدند که مرا نجات دهند.
🔺 حرفهایم در آن مصاحبه لعنتی (مصاحبه با #روزنامه_شرق) خیلی کثیف بود که این همه آدمهای خوب را به ولوله انداخته. خدایا شاهد باش که من تمام آن مصاحبه را باطل میدانم. خدایا به این نتیجه رسیدهام که آن مطالب و محتوا را شیطان در دهان من و بر زمان گذاشته «ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم». خدایا خیلی توهینها شنیدهام. حقم بود. دستت درد نکند٬ حال مرا به جا آورد.
🔺 خدایا این توهینها تازیانه تو بود. خدایا باز هم بزن. خدایا بزن تا آدم بشم. خدایا به من رحم کن. به من رحم کن. خدایا از آنچه گفته ام توبه میکنم. #توبه مرا بپذیر. خدایا می دانم که باز هم برای من تلههای آزمایش گذاشتهای. خودت دستم را بگیر. برادران عزیز٬ من #عبرت هستم برای همه دوستان دیگر. توجه داشته باشن. نقشه کشیدن. نقشه کشیدن. اصلا من انگار تازه از خواب بیدار شده ام.
🔺 بعضی چیزها تازه برایم روشن میشه. اینا چرا #خبرنگار_زن با #مانتو برای من فرستادن از تهران. حالا می فهمم اینم رو حساب بود. نقشه بوده. این نقشهها را برای دیگران هم کشیدن و میکشن. من این چند روز در جلو چشمم کسروی مجسم میشد. میرزا علی محمد باب مجسم میشد. فهمیدم اینا میخواستن از من و امثال من یک همچون چهره بسازند.
🔺 به هر حال این چند سطر را من در حالی که حالم خوش نبوده و همینطور نوشتم و نه ادبیاتش درست شده. از محضر آیت الله مصباح عذر خواهی میکنم و از همه دوستان التماس دعا دارم. ببخشید.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892