📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 مصاحبه| از نظر امام خمینی (ره) دارالتبلیغ در نهایت به شاه متصل بود
آیت الله بطحایی:
🔺 یک روز از مرحوم مفتح در مدرسه فیضیه پرسیدم که نظر آقای خمینی درباره دارالتبلیغ چیست؟ گفت: «امام خمینی میگویند اگر ده واسطه هم هست، شاه توی این قضیه دست داره.» بالاخره منظور این بود که شیطنت شاه در این قضیه دخیل است و این دیدگاه بر خوشبین نبودن ما درباره دارالتبلیغ اثر میگذاشت.
متن کامل این گفت وگو را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
🌐 yon.ir/pG4CZ
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| مهر سکوت
✍️ نکته مهم درباره اساسنامه دارالتبلیغ تدوین آن بود که گردانندگان موسسه دارالتبلیغ فرآیند تدوین اساسنامه را بر عهده مرحوم شریعتمداری و پسر و دامادش نهاده بودند.
✍️ مضمون یکی از موارد اساسنامه این بود که «هرگونه سخنرانی علیه و بر له اشخاص ممنوع است.» برای روشن شدن فحوای این بند از اساسنامه نظرتان را به دیداری آیت الله یکتایی، امام جمعه فقید خلخال با شریعتمداری داشت،جلب میکنم.
✍️ آیت الله یکتایی در خرید ساختمان حوزه خلخال مشکلاتی داشت و در واقع توان مالی برای خرید آن را نداشت لذا در این دیدار مرحوم شریعتمداری برای حل این مشکل پیشنهاد میدهد که آیت الله یکتایی حوزه خلخال را زیر مجموعه دارالتبلیغ اسلامی قرار دهد، اما ایشان با این موضوع مخالفت میکند.
✍️ دلیل مخالف آیت الله یکتایی، این بند از اساسنامه دارالتبلیغ بود که در آن آمده بود «هرگونه سخنرانی علیه و بر له اشخاص ممنوع است» لذا آیت الله یکتایی در مخالف با این بند می گوید: «منظور از لهِ کسی، حضرت آیتالله العظمی خمینی هستند و از علیهِ کسی هم شاه میباشد.» و حاضر نشد به جهت مشکلات مالی، از مبارزات انقلابی دست بکشد.
✍️ پس روشن می شود مخالفت امثال آیت الله یکتایی با شریعتمداری و دارالتبلیغ، سکوت در جریان مبارزات انقلابی حضرت امام(ره) بود.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1928
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🗓 به مناسبت 29 خرداد 88 سالروز اقامه نماز جمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب و دعوت ایشان از سران فتنه به پایبندی به قانون؛
💢 حضرت #امام_خمینی (ره): اگر یک جایی عمل به قانون شد و یک گروهی در خیابانها بر ضد این عمل بخواهند عرض اندام کنند، این همان معنای دیکتاتوری است که مکرر گفتهام که قدم بقدم پیش می رود، این همان دیکتاتوری است که به هیتلر مبدل میشود انسان، این همان دیکتاتوری است که به استالین، انسان را مبدل میکند.
#فتنه_88
#قانون_گریزی
#ولایت_گریزی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| درآمدی بر جریانهای علمی، سیاسی و فکری حوزههای علمیه
✍️ یکی از مبادی برنامهریزی برای هر مجموعه و سازمانی، داشتن اطلاعات و شناخت دقیق و صحیح از بدنه انسانی آن مجموعه است. اساساً برنامهریزی برای تحول در حوزه بدون شناخت دقیق جریانهای موجود و مؤثر در حوزه، امری بیهوده و بیثمر خواهد بود.
✍️ جریانشناسی این امکان را به ما میدهد که شناختی عینی و نه انتزاعی از شرایط واقعی محیط مورد مطالعه خود داشته باشیم. شناخت واقعی، برنامهریزی اجرایی و عملیاتی در پی خواهد داشت؛ به خلاف شناختهای انتزاعی که برنامههای مبتنی بر آنها نیز غیراجرایی است. جریانشناسی یکی از فایلهای پشتیبان تحول در حوزههای علمیه است.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را از لینک زیر مشاهده کنید:👇
#حوزه
#تحول
🌐http://www.asbaat.ir/?p=1822
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| جریانهای فکری فعال در عربستان سعودی
بخش نخست/ جریان جامی (التيار الجامي / الحركة الجامية)
✍️ آنگونه که پیداست ابتدای شکلگیری جریان جامیهم زمان با جنگ خلیج فارس (هجوم عراق به رهبری صدام حسین به کویت) در سال 1990م میباشد.
✍️ در یک نگاه تحلیلی اینگونه میتوان نتیجه گرفت که جریانی با عملکردی اینگونه متلاطم و متغیر از سطح علمی به سطح سیاسی ـ نظامی آن هم در بالاترین سطوح تنها میتواند یک بازوی بازدارنده (در عرصه علمی) یا مقابلهگر (در عرصه سیاسی و نظامی) در جهت مصالح حکام باشد.
✍️ پر واضح است که هر حاکمی مورد حمایت این جریان قرار نگرفته بلکه تنها یک نوع حاکمیت مد نظر است. با بررسی عملکرد، کنشها و واکنشهای جریان جامی در ۳ دهه اخیر و جریان وهابی شبه جزیره به عنوان ریشه و خواستگاه جامی در تاریخ معاصر و قبل از آن، شباهت قابل توجهی بین سلفی وهابی جامی و جریانات حدیثی در عصر تصدی معاویة بن ابی سفیان و بنی امیه به دست می آید.
✍️ فلذا به هیچ عنوان شریک قابل اتکا و مطمئنی نه تنها برای جبهه حق و به صورت مصداقی ایران و مقاومت بلکه برای سلفیهایی همچون اخوان المسلمین و جریانهای مشابه مانند حماس و همچنین سلفیت شبه قاره و حتی کشوری مانند ترکیه، نخواهد بود؛ چرا که نه تنها جز انفعال در موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عقیدهای دیگر برای آن قابل تصور نیست بلکه برای این جریان هیچ وظیفهای جز پوشش دینی اعمال و رفتار حکومت سعودی در جهت منافع تمدن غرب در قلب جهان اسلام تعریف نشده است.
متن کامل یادداشت عبدالزهراء سیستانی را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#عربستان
#سلفیه
#وهابیت
🌐 yon.ir/GP6CY
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| ارتباط خدمتکار دفتر آیت الله شریعتمداری با ساواک حتمی است
آیت الله گرامی:
🔺 از همان اول مرحوم امام مخالف دارالتبلیغ بود. مخالفت ایشان یک جهتش این بود که اگر بناست کاری بشود، باید در عموم حوزه باشد نه اینکه یک قسمتی رو جدا کنید یک موسسه تأسیس کنید، کانّ میخواستند بگویند که تکه تکه کردن حوزه صلاح نیست. میگفتند اسمش را دارالتبیلغ نگذارید، بلکه بگذارید مدرسه آیت الله شریعتمداری که همگام با بقیه تشکیلات حوزه باشد.
🔺 آقای گلپایگانی با کارهای آقای شریعتمداری موافق نبود. به عنوان نمونه عرض کنم، در جریان دستگیری ما در سال ۵۱ نامههایی آقای محلاتی از شیراز به مراجع نوشته بودند. یکی از این اشخاص آقای گلپایگانی بود که هنگامی که پیش ایشان بردیم و صحبت کردیم آقای گلپایگانی به صراحت گفت که ما با دولت مربوط نیستیم، آقای شریعتمداری که دولتی هستند، با ایشان صحبت کنید. معتقد بود که ایشان دولتی هستند و با آنهاست.
🔺 شاید گرفتاری ما در سال 51 همین آشیخ غلامرضا زنجانی بود. معروف بود که او رابطهای، چیزی دارد. یکی از مراجع فعلی هم آن موقع برای من نقل کرد که این آقای آشیخ غلامرضا انواع خرابکاریها داشت، از جمله روابط غیر صالح اخلاقی در تهران. کسی که در این مسائل اینگونه باشد، رابطهاش با ساواک و اینها دیگر حتمی است.
متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#شریعتمداری
#دارالتبلیغ
#ساواک
#شاه
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3125
🆔 @asbaat_ir
💠 ابوالقاسم خزعلی دوستدار آیتالله خمینی
🔹 آیت الله خزعلی نمونه ای از علمای #اصیل و #متعهد بود که در طول حیات مبارک خود، در خط اصیل و صراط مستقیم انقلاب ثبات قدم داشت. ایشان به دلیل علاقه به حضرت امام(ع) وصیت کرد روی سنگ مزارش نوشته شود: «ابوالقاسم خزعلی دوستدار آیتالله خمینی».
💢 خناسان زمان وقتی دیدند او از میدان به در نمیرود سراغ نزدیکان ایشان رفتند تا بتوانند در عزم این عالم گرانقدر خلل ایجاد کنند که البته با شکست مواجه شدند. متن بیانیه ایشان در اعلان برائت از مهدی(فرزندش) نشان از شکست مفتضحانه منافقان داشت.
💢 در بخشی از این بیانیه آمده است: دعا میکنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد وگرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و مسللمین را از شرّ او مصون و محفوظ بفرماید.
✅ در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت ارتحال ایشان آمده است: عُمر با برکت این روحانی با فضیلت، سرشار از نقطههای درخشان است، سالیان دراز بهرهگیری از درس امام خمینی و دیگر فقهای بزرگ در قم و مشهد، همراهی با امام بزرگوار از آغازین روزهای نهضت انقلابی و دفاع شجاعانه از آن بزرگمرد و در دوران دشوار اختناق طاغوتی با بیانی رسا و صریح، حضور در مسئولیتهای سنگین پس از پیروزی و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان، صبر جمیل بر شهادت فرزندش در قم و در هنگامه ی حرکات انقلابی ملت ایران و آنگاه حفظ قرآن و انس با آن و با دریای بیپایان حدیث و نیز فعالیت بلند مدت در تبلیغ و بیان معارف اسلامی، و آنگاه ثبات قدم در خط #اصیل و #صراط_مستقیم انقلاب در همه حال و تا پایان زندگی... اینها سرفصلهای مهم زندگی این عالم متقی و پرکار است که در دیوان الهی مضبوط و مأجور است انشاءالله.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| خطرنفوذ اندیشه سکولار در حوزههای علمیه
💢 جداسازی روحانیت از سیاست و در نتیجه،بیرون راندن این نهاد از عرصه اجتماع و فرهنگ و همین طور تضییق و تجدید فعالیتهای روحانیان از نقشههای دشمنان به شمار میآید. با عملی ساختن این توطئه، وظیفه حوزهها فقط در کنج حجرهها و یا حداکثر در محراب مسجد معنا مییابد، بدین گونه پای روحانیت از اجتماع و سیاست قطع میشود. این توطئه را میتوان در قالب همان تئوری «نفوذاندیشه سکولاریسم در بدنه حوزههای علمیه» مورد بررسی قرار داد.
🔹 مولفه های حوزه سکولار عبارتند از : ۱- کناره گیری و انزوا؛ ۲- تحجر و جمود؛ ۳- بی خبری؛ ۴- بی تفاوتی؛ ۵- نگاه غیر جدی؛ ۶- بی بصیرتی
🔹 از آفات سکولاری شدن حوزه ها، تضعیف حکومت اسلامی است: «امروز اگر روحانیت در قبال حكومت، بیاعتنا و بیمبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف میشود.»
متن کامل یادداشت حجت الاسلام عالمیان را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#حوزه_علیمه
#نفوذ
#سکولار
#روحانیت_غیر_متعهد
🌐 yon.ir/kQNeU
🆔 @asbaat_ir
💢 دارالتبلیغ محلی برای تردد میهمانان مذهبی شاه
✍️ دارالتبلیغ یکی از چاپخانههای بسیار مجهز کشور را در اختیار داشت تا جایی که میتوانست مجله مکتب اسلام که وابسته به آن مرکز بود را تا 120 هزار نسخه چاپ و منتشر کند. اما نکته بسیار مهم این است که در زمانی که کوچکترین فعالیتهای حوزوی رصد و خنثی میشد چگونه نشریهای با این تعداد از نسخه، بدون مزاحمت در اختیار علاقهمندان قرار میگرفت.
🔹 آیتالله بنیفضل در همین رابطه میگوید: «وقتی سردمدارن رژیم به ماهیت دارالتبلیغ پیبردند بلافاصه در مقابل تفکرات سلطنتستیزی حضرت امام از آن حمایت کردند تا جایی که در اولین فرصت، بزرگترین چاپخانه متعلق به دارالتبلیغ به حمایت و هماهنگی دولت وقت برای اولینبار از خارج وارد شد و در ساختمان این مرکز راهاندازی گردید، این در حالی بود که شاگردان و منسوبان امام در تهیه یک دستگاه بسیار ساده با دهها مشکل و مانع روبهرو میشدند.»
✍️ همین امر سبب میشود که مؤسسه دارالتبلیغ محلی برای تردد میهمانان مذهبی رژیم شاه در ایران بود. سیدحسین موسوی تبریزی در این خصوص میگوید:
«دارالتبلیغ جایگاه خوبی برای مهمانان مذهبی رژیم هم بود، این شخصیتهای مذهبی که به دعوت دولت رسماً وارد کشور میشدند وقتی میخواستند برای دیدن علما به قم بیایند با هماهنگی که قبلاً صورت میگرفت به دارالتبلیغ میرفتند و از آنجا هم بازدید میکردند و خیال رژیم از این بابت کاملاً راحت بود. یکی از کسانی که من یادم هست به قم آمد و به دارالتبلیغ رفت، شیخ کفتارو از علمای اهل تسنن کشور سوریه بود که به دعوت رسمی دولت وارد ایران شده بود.»
متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
#نفوذ
🌐 http://www.asbaat.ir/?p=1971
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📚 برشی از کتاب «جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران»:
📛 عقاید باطل اهل حق
💢 يکی از جريانات شريعتگريز، در برخی از کشورهای اسلامی، از جمله در ايران، جريان اهل حق است. پيروان اين جريان را در ايران، «اهل حق» و «علیاللهى» مینامند.
💢 أهلِ حَقّ یا یارسایان عنوان پیروان طریقتی مذهبی ـ عرفانی است با آداب و متون مذهبی خاص خود و دارای بعضی اعتقادات که در مواردی با اسلام مطابقت ندارد.
💢 این آیین که در میان طوایف کُرد، لُر و تُرکزبان پیروان بسیار دارد، در بستری اسلامی رشد کرده و در عین حال، به سبب غلو در حق حضرت علی (ع) با سایر فرق غالی شیعه قرابت دارد، اما با این همه، بعضی از مبادی آن را میتوان در اعتقادات و سنتهای فکری و فرهنگ عامه مردمان ساکن غرب ایران جستوجو کرد و رگههایی از اعتقادات ایرانی پیش از اسلام را نیز در آن یافت.
💢 مهمترين متن دينی فرقه اهل حق «كلام خزانه» يا «سرانجام» نام دارد كه در نظر غالب اهل حق، در حكم وحى مُنزَل و تعليمات آن كامل و بالاترين سند مسلكى و حاكم بر جميع شئون زندگانى اهل حق است. همه مراسمات و تشريفات مذهبى و دعاهاى يارسان از آن سرچشمه گرفته است. «كلام خزانه» مجموعه كتابها و رسالههايى است كه در قرن هفتم و هشتم هجرى، توسط رهبران و بزرگان اهل حق تدوين شده و داراى شش بخش يا جزء است.
متن کامل این بخش از کتاب حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#اهل_حق
#فرقه_انحرافی
#شریعت_گریز
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3234
🆔 @asbaat_ir