💢 پاسخ کوبنده حجت الاسلام #فلسفی به #عَلَم نخست وزیر وقت
🔺 اوایل آذرماه هم زمان با ایام فاطمیه دوم بود. مساجد و مجالس تهران با طرح مسئله #لایحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی نهضت را به اوج رساندند. مهمترین این مجالس، #مسجد_ارک بود که از شب ۲۳ جمادی الثانی (۳۰ آبان) شروع شده بود.
🔺 در این دهه آقای فلسفی سخنرانی میکرد. نخست وزیر هم در همان ایام (ششم آذر) دست به یک جنگ روانی زد و در یک نطق رادیویی اعلام کرد چرخ زمان به عقب برنمیگردد و دولت از اصلاحاتی که شروع کرده عقب نشینی نخواهد کرد.
🔺 آقای فلسفی چند ساعت بعد در مسجد ارک پاسخی کوبنده به علم گفت: «امروز کشور ایران به صورت یک گورستان در آمده و #دیکتاتوری با تمام قدرت فعالیت میکند. تمام مظاهر آزادی در این مملکت مرده است.
🔸 مجلس شورای ملی و مجلس سنا مرده است. #قانون_اساسی عملا لگدکوب شده و مطبوعات در حداکثر خفقان هستند و قدرت ندارند که حتی یک جملهی مخالفتآمیز را بنویسند. تنها یک نور امیدبخش و یک چراغ آزادگی در این مملکت روشن است و آن چراغ حضرت محمد بن عبد الله (ص) است.
🔸 این فرومایگان تصمیم گرفتند این یگانه نور امید را هم خاموش کنند و تنها مرجع و ملجأ مردم را نیز از دست آنها بگیرند تا #دیکتاتوری مطلق در سراسر این کشور حاکم باشد؛ ولی به فضل الهی روحانیت بیدار و جوانان غیور مسلمان از حریم مقدس پیغمبر (ص) دفاع خواهند کرد.»
🔺 سخنرانی آقای فلسفی و تظاهرات نیروهای مذهبی تأثیر به سزایی در عقب نشینی دولت و پس گرفتن لایحه داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3658
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| جریان نواندیش دینی و موجه سازی گزارههای غربی
حجت الاسلام رضائیان/بخش سوم:
🔺 بعضی وقتها شخص به دلیل همین ضعف در مبانی، نظراتی را در حوزه #اعتقادات ارائه میکند که با مبانی همه علما و فقها متفاوت است.
🔺 جریانی در حوزه وجود دارد که گویا مبانی را کنار گذاشتهاند و فقط به دنبال موجه نشان دادن گزارههای پذیرفته شده #غربی با تمسک به دین هستند. لذا این افراد معمولا با استناد به ظاهر برخی از آیات و روایات، در پی موجه نشان دادن نظریات خود برای عموم مردم هستند.
🔺 یک نکتهای که وجود دارد این است که شریعت برگرفته از علم مطلق الهی است. تغییر در خدایی که علم مطق دارد، راهی ندارد. برخی از این احکام با توجه به موضوع #اجتماعی دارای ثبات و تغییر است و این مسئله صحیح است.
🔺 اما این به این معنا نیست که قسمت اعظم فقه هم از جمله احکام متغیر باشد. اساسا جعل چنین احکامی خلاف حکمت است. چون چیزی که بخش اعظم آن در حال تغییر است، نیازی به #جعل ندارد.
🔺 این #عرفی_نگری در خیلی از حوزهها از جمله اعتقادات و #فلسفه_اخلاق به دلیل عدم استحکام در مبانی فکری و همچنین ضعف سلوک عملی است.
🔺 میتوان گفت که برخی از افراد منتسب به این جریان، عرفینگری را به مرزهای #سهلانگاری رسانده اند. یعنی آن قدر شریعت را تنزل دادهاند که حتی از معنای عرف هم آن را سهلتر دیدهاند.
#نواندیشی
#سهل_اندیشی
#ضعف_مبانی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3269
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش نخست
🔺 یکی از مسائل مهم دوره صفویه، بحث اصولیگری و اخباریگری است. در این دوران، پس از استقرار مذهب تشیع در ایران، مسائل مهمی اتفاق افتاد که پیآمدهای سیاسی خاصی داشت، از جمله میتوان به مبانی اخباریها و اصولیون و تعارض آنها را مطرح کرد. كه در ذيل به برخی از تفاوتها در حوزه فقه سياسی اشاره میشود.
1️⃣ از دیدگاه اصولیون ادله یا منابع به چهار دسته تقسیم می شوند: کتاب، سنت، اجماع و عقل اما اخباریون، که طیف گستردهای از افراد افراطی و غیرافراطی را در خود جای دادهاند، در خصوص منابع، دیدگاههای مختلفی ارائه کردهاند.
🔸 اخباریون افراطی، حدیث را تنها منبع معتبر میشناسند، زیرا در دیدگاه اینها، فقط معصومین علیهم السلام مخاطب قرآن میباشند و غیر معصوم نمیتواند از این کتاب الهی استفاده کند؛ پس کتاب نمیتواند برای ما حجت باشد. و باید به احادیث ائمه مراجعه کنیم.
🔸 آنها اجماع را هم معتبر نمیدانند، زیرا آن هم به معصوم مربوط است. به نظر این گروه، عقل نیز معتبر نیست، چرا که عقل نمیتواند در خصوص آیات و احادیث اظهار نظر کند.
🔸 در این خصوص میتوانیم طیفی را در نظر بگیریم که در یک طرف آن اصولیها و در طرف دیگرش اخباریها قرار میگیرند؛ به گونهای که هر چه به وسط این طیف نزدیکتر شویم، اعتدال بیشتر میشود؛ به عبارت دیگر، در بین اصولیها و اخباریها، افراط و تفریط به چشم میخورد.
2️⃣ تفاوت دیگر اخباریها با اصولیها، مربوط به نوع تقسیم جامعه است: اخباریها مردم را به دو بخش «محدِّث» و «مستمع» تقسیم میکنند.
🔸 صنف محدث کسانی هستند که با احادیث ائمه آشنا بوده، آنها را برای مردم میخوانند؛ در حالی که صنف مستمع، به تکالیفی که محدثین بیان کردهاند، عمل مینمایند. در مقابل، اصولیها جامعه را به دو بخش مقلَّد (مجتهد) و مقلِّد (پیرو) تقسیم می کنند.
#اخباری_گری
#اصوليون
#اهل_حديث
برای مطالعه بيشتر میتوانيد به لينك زير مراجعه كنيد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
🔹 باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند
🔺 مشروطهخواهان پس از برقراری حکومت به تصفیه حساب با مخالفان مشروطه پرداختند. طرفداران استبداد یعنی شاه و درباریان وحشت زده هر کدام به جایی پناه بردند امّا مشروطه مشروعه به رهبری شیخ فضل الله چون کوه مقاوم و استوار بودند.
🔺 پیشنهادهای مختلفی به شیخ فضل الله رسید تا به جایی پناهنده شود. سعدالدوله برای او پیام فرستاد که با وزیر مختار روس و انگلیس گفتگو کردم و برای شما جای مناسبی در سفارتخانه تهیه کردهام تا از خطر محفوظ باشید. یاران شیخ فضل الله خوشحال شدند امّا شیخ بدون عکس العمل در مقابل این پیام «لا حول و لا قوه الاّ بالله» میگفت.
🔺 پیشنهاد شد که اجازه بدهید پرچم هلند را که کشور بیطرفی است بر بام خانه نصب کنیم تا در امان باشید. شیخ با تبسمی استهزا گونه فرمودند: «باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت به من که از مبلغین احکام هستم اجازه فرماید، پناهنده به خارج از شریعت شوم.»
🔺 وی در پاسخ پیشنهاد دیگری اینچنین فرمود: «آیا رواست که من پس از هفتاد سال که محاسنم را برای اسلام سفید کردهام حالا بیایم و زیر پرچم بیگانه بروم!»
🔺 سرانجام مشروطهطلبان برای انتقام از شیخ فضل الله به منزل وی حمله کردند و شیخ را به شهربانی بردند. شیخ فضل الله چند روزی در شهربانی بود و در روز سیزدهم رجب برای محاکمه او را به عمارت گلستان بردند.
#مشروطه
#شيخ_فضل_الله
#روحانيت_متعهد
#روحانيت_اصيل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3740
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهارم 🔰 #ناکارآمدی_در_مدیریت: 🔺 به اذعا
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش پنجم
🔰 #یونسی_و_قتلهای_زنجیره_ای:
🔸 محمد خاتمی در فتنه قتلهای زنجیرهای پس از چند سخنرانی آتشین، گروهی سه نفره را مأمور پیگیری ماجرا کرد. #علی_ربیعی، مسئول اجرایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، #علی_یونسی، رئیس وقت سازمان قضایی نیروهای مسلح و ناصر سرمدی پارسا، معاون وقت امنیت داخلی وزارت اطلاعات اعضای این کمیته سه نفره بودند که گفته میشود، #سعید_حجاریان آنها را به محمد خاتمی پیشنهاد کرده است.
🔸 علی ربیعی بعدها در تنها مصاحبهاش درباره قتلهای زنجیرهای درباره چگونگی دستگیری متهمان میگوید: ما به افراد عمده این گروه یعنی عالیخانی و اسلامی (#سعيد_امامی)، بدون تردید شک داشتیم و حدس قوی میزدیم که قتلها کار آنها است.
🔸 لذا یک برنامهای در جلسهای ریخته شد که من یقین داشتم که به گوش اسلامی میرسد. در آن جلسه گفتیم که قرار است در چند روز آینده این افراد دستگیر شوند و اتفاقاً با آقای یونسی نیز هم نظر بودیم.
🔺 حجت الاسلام والمسلمین روح الله #حسینیان درباره سرنوشت کمیته تحقیق #خاتمی میگوید: «بعد از یک سال از رسیدگی به این پرونده خود آقای خاتمی به این نتیجه رسید که آن گروه، جریان رسیدگی را منحرف کردند.
🔹 پس از کشف این موضوع که گروه بازجویی اول انحرافی عمل کرده است، یونسی #وزیر_اطلاعات وقت در جلسهای از طرف آقای خاتمی پیام آورد که این مسئله در هیأت دولت مطرح شده است اما ما جواب حسینیان را چه بدهیم و خاتمی خواهش کرده بود که من دیگر موضوع را پیگیری نکنم تا به آن رسیدگی شود.»
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣ پرسش نخست:
🔹 چرا برخی از روحانیون و یاران حضرت امام(ره) در دهه اول #انقلاب همسو با ایشان مواضع بسیار محکمی در مقابل دشمنان به ویژه آمریکا داشتند اما با گذشت زمان با تغییر مواضع خود، روند گذشته را نادرست دانسته و در سالهای اخیر جزء حامیان #مذاکره بلکه ارتباط با #آمریکا شدهاند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#مذاكره
#آمريكا
🆔 @asbaat_ir
🔖#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش نخست
🔰#جوانترین_نماينده_مجلس:
🔺مجید انصاری نحوه آشنایی خود با حضرت امام را چنین شرح می دهد: سالها قبل از انقلاب، اولین بار نام امام خمینی (ره) را از زبان حضرت آیت الله سبحانی که با دعوت ابوی در روستای خانوک منبر می رفت شنیدم و با دیدن تمثال مبارک ایشان بر روی کارت پستال شیفته ایشان شدم و اینها انگیزه ای شد برای رفتن به حوزه علمیه و قدم نهادن در راه انقلاب.
🔺اوج مبارزات مجید انصاری بين سال های 56 و 57 است که به شهرهای مختلف سفر کرده و در مبارزات مردمی ایفای نقش می کند. وی در جریان تظاهرات 19 دیماه در شهر قم مجروح شده و بعد از بهبودی مبارزات خود را ادامه می دهد.
🔺در آستانه پیروزى انقلاب در زرند کرمان و پابدانا مرکز معادن ذغالسنگ کشور به امر سازماندهى مبارزات کارگرى و دیگر اقدامات ضرورى مشغول می شود.
🔺وی در سالهای پس از انقلاب در کنار برخی دیگر از هم رزمان خود به تشکیل و سازماندهی کمیتههای انقلاب اسلامی پرداخت. مجید انصاری در سال 1359، در سنّ 26سالگى به نمایندگى از سوى مردم زرند کرمان به مجلس شوراى اسلامى راه می یابد و به عنوان جوان ترین عضو مجلس در هیئت رئیسه سنی مجلس قرار می گیرد.
🔺وی در دفتر و بیت حضرت امام و بعدها در مؤسّسه تنظیم و نشر آثار و مرقد امام خمینى(ره) مشغول فعاليت های سیاسی می شود.
🔺پیش از آغاز جنگ، محمود انصارى یکی از اخوان انصاری در مصاف با گروهک هاى ضدّ انقلاب در کردستان به شهادت می رسد. بعدها مجید انصاری در حسرت شهادت چنین می نویسد: نمی دانم چرا علی رغم حضور در جبهه از هنگام حصر آبادان، عملیّات بیت المقدّس، فاو و غیره و علی رغم عضویّت ثابت در جلسه هفتگى حزب جمهورى اسلامى ایران و دیگر صحنه هاى ایثار و شهادت، از قافله شهیدان عقب مانده و در کویر عطش زاى زندگى دنیایى، همچنان در حسرت جرعه آبى از کوثر شهادت به سر می برم.
ادامه دارد...
پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| گسترش شبكه شیعه
💠 #امام_خامنه_ای: در شهر سامرا عدهای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی (عليه السلام) توانست آنها را اداره كند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. این شبكههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مكتب را زیادتر كنند. 84/5/20
#امام_هادی
#امامت
#تشیع
#قم
#یمن
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش نخست
🔺 برداشت دیگری از اسلام وجود دارد که به «اسلام آناتولیایی» مشهور است. اسلام آناتولیایی، چهرهای مدرن و بیآزار از اسلام ارائه میکند و منادی اسلامی است که دین را به حد شخصی تقلیل میدهد. رهبران این تفکر، آن را «اسلام رحمانی» نیز معرفی میکنند. این برداشت از اسلام نیز نوعی التقاط با لیبرالیسم است.
🔺 اسلام آناتولیایی امروز توسط محمد فتحالله گولن رهبری میشود. وی معتقد است، رهیافتی سکولار که ضدیتی با دین ندارد و اجازه آزادی مذهبی را میدهد هیچ مغایرتی با اسلام ندارد. وی عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است. او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتابهای آسمانی است.
🔺 گولن نوعی لیبرالیسم را در نگاه به ادیان رواج داد که بر مبنای آن نوعی بیقیدی نسبت به فعالیتهای ضد اسلامی سایر ادیان، به ویژه ادیان غیرالهی، ترویج میشود. گولن به شدت با حکومت جمهوری اسلامی ایران مخالف است.
🔸 بعد از انقلاب، طرح اسلام رحمانی و ترویج آن عمدتاً با انگیزه ترویج لیبرالیسم و یا به قصد مقابله با انقلاب اسلامی صورت میگیرد. این انگیزه، به خصوص در کلمات کسانی چون محسن کدیور، چهره خارجنشینِ ضد انقلاب، هویدا است.
🔸 زیرا وی طرح اسلام رحمانی را بهانه قرار داده تا حکومت جمهوری اسلامی را دیکتاتور معرفی کند و در نهایت نهادهای مدعی حقوق بشر را علیه ایران تحریک نماید.
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| نقش علماء و روحانیون، قبل و بعد از انقلاب
✍️ دکتر اسدالله بادامچیان/ بخش نخست
🔺در این سال (1341) استکبارجهانی ضد اسلام یعنی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم، تصور کردند که با رحلت مرحوم آیتالله العظمی بروجردی، محوریت مرجعیت مقتدر در ایران دچار تفرّق مرجعیت دینی شده و با رحلت مرحوم آیتالله کاشانی، مرجعیت سیاسی اسلامی، از بین رفته و با تسلط استبداد و دیکتاتوری محمدرضا شاه پهلوی و سلطه شبکه فراماسونری و فرهنگ غربی، زمان برای براندازی اسلام و تشیع عاشورایی و مهدوی، مساعد شده و میتوانند در پوشش اصلاحات! ملوکانه و انقلاب شاه و مردم و همه پرسی ملی (رفراندم) زمینه را برای لغو متمم قانون اساسی مشروطه که دین رسمی کشور را اسلام و مذهب را شیعه اثنی عشری اعلام کرده و آن را اصل لایتغیر تا ظهور امام زمان(عج) دانسته است، مساعد کنند تا یک نظام غیر دینی(لائیک) در ایران حاکمیت یابد و برای همیشه از مزاحمت اسلام، قرآن، عاشورا و مهدویت راحت شوند.
🔺 این برنامه که مورد حمایت و تأیید دولت آمریکا بود توسط نخستوزیر، اسدالله عَلَم که خود و پدرانش نوکران انگلستان در ایران بودند با پوشش لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی آغاز گردید.
🔺 امام خمینی(ره) به سرعت توطئه را شناخت و با مراجع تقلید در نشست منزل مرحوم آیتالله حائری در قم موضوع را به بررسی نهاد و توافق روحانیت را برای مقابله جدی با این توطئه شوم براندازی اسلام کسب نمود و سپس حرکت مردمی خود را با مردم متعهد مسلمان مطرح فرمود که اسلام در خطر است و من برای حفظ اسلام، یاری میطلبم.
🔺 مردم مسلمان و متعهد نیز با رهبری امام خمینی(ره) در صحنه حضور یافتند و ظرف دو ماه نهضت روحانیت به پیروزی مقدماتی رسید. شاه و عَلَم و اربابان آنها عقبنشینی کردند و لایحه مذکور با اعلام رسمی دولت لغو شد.
🔺 این قیام اولین قیام مردمی اسلامی ایران پس از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد سال۳۲ بود که با رهبری مرجعیت و حضور روحانیت و قیام مردم متدین به پیروزی رسید و نقش روحانیت در این پیروزی نقش اوّل بود.
🔺 امام خمینی پس از این رویداد هشدار داد که این یک آزمایش بود و رژیم بهزودی برنامه اصلی توطئه را شروع میکند و از مردم خواست تا صفوف مجاهدان مردمی فشردهتر باشد.
🔺 شاه در دیماه سال ۴۱ این توطئه را شخصاً شروع کرد یعنی با تمام قوا وارد جنگ با اسلام شد و امام با بسیج مردم متدین به مقابله برخاست و ظرف ۱۶ سال نظام ستمشاهی را پایان داد و نظام جمهوری اسلامی آغاز گردید.
🔺 رهبری این انقلاب با مرجعیت و مدیریت اصلی در تودههای مردم با روحانیت بود و الا گروهها و احزابی مثل جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق یا چریکهای کمونیست هیچکدام قادر به رهبری مردم ایران نبودند.
🔺 بنابراین روحانیت، همانطور که امام بارها فرمودهاند نقش مهم و ارزشمندی در همه نهضتهای قبل از انقلاب و درون انقلاب اسلامی داشتهاند و امام در برابر خطوط منهای روحانیت و مخالف روحانیت بارها هشدار دادند که روحانیت سد محکم در مقابل استعمار و استکبار و همه ضد ارزشهاست و شما این سد را نشکنید و قدر بدانید.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مرجعیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1967
🆔 @asbaat_ir
💠 ضرورت کار تشکیلاتی، درس مبارزاتی امام هادی برای مقابله با دشمن
🔹 در نبرد بین امام هادی (علیهالسّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیهالسّلام) بود.
🔻 در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصلهی کوتاهی مُرد.
🔻 این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی بهدست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزادهاش و به همین ترتیب بنیعباس تارومار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبهروز وسعت پیدا کرد؛ قویتر شد.
🔹 حضرت هادی (علیهالسّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی میکردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت.
🔹 در همین شهر سامرا عدهی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیهالسّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام – با نامهنگاری و… – برساند.
🔹 این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. این عده چون شبکهی قویای بهوجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
📚کتاب انسان 250 ساله
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3757
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| عدم حمایت از بنیصدر نشانهای از بصیرت سیاسی جامعه مدرسین
دکتر یعقوب توکلی:
🔺 پس از انقلاب، مسؤولیت جامعه مدرسین تغییر کرد و از صورت مبارزه با رژیم طاغوتی به صورت مشارکت در تأسیس و تثبیت حکومت اسلامی تبدیل شد.
🔺 در همین رابطه در نهادهای مختلف حضور فعال پیدا کرد، مانند شورای انقلاب، مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، دستگاه قضائی، شورای تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، که تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در این نهادها حضور فعال داشته و دارند.
🔺 در انتخابات مختلف، رأی جامعه مدرسین یک رأی بسیار تأثیرگذار بود، البته گاهی هم ممکن بود که مردم به نظر جامعه مدرسین اقبال نمیکردند. یکی از این موارد عدم اقبال که بعداً سند افتخاری شد در دفتر جامعه مدرسین به عنوان یک جریان با بصیرت، این بود که علیرغم اقبال عمومی و حتی حزبی از بنیصدر، جامعه مدرسین ابتدا از جلالالدین پارسی حمایت کرد.
🔺 اما بعد به دلیل مشکل شناسنامهای که وی داشت و از انتخابات کنار کشید، جامعه مدرسین به سمت حسن حبیبی رفت. این موضوع دقیقاً زمانی بود که بنیصدر توانسته بود آراء مختلف را به طرف خود بکشاند؛ اما در عین حال جامعه مدرسین به دلیل معلومالحال بودن بنیصدر از وی حمایت نکرد و رضایت به شهرت و اشتهار فراگیر او در فضای سیاسی کشور که منتهی به ریاست جمهوری او شد نداد.
#روحانیت_اصیل
#بصیرت
#جامعه_مدرسین
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1185
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| اشتباه محاسباتی #مصدق
🔺 #امام_خامنه_ای: آن نكتهای كه فوق العاده اهمیت دارد این نكته است كه بعد از آن مجددا دولت مصدق روی كار آمد اولین عكس العملی كه نشان داده شد بی اعتنائی به مرحوم آیت الله كاشانی است.
🔺 مصدق دید مردم آمدند توی خیابانها و شعار دادند و یا مرگ یا مصدق گفتند و یك عدهای كشته شدند مطلب بر او مشتبه شد خیال كرد این مردم از او حمایت میكنند نفهمید كه مردم از دین و از احساسات دینیشان دارند حمایت میكنند.
🔺 آن روزی كه به اسلام پشت كردند آن روزی كه خودشان را از اسلام و از قرآن و از احكام اسلامی و از فقاهت اسلامی جدا كردند مردم به آنان آن چنان پشت كردند كه درتاریخ به عنوان یك درس تاریخی باقی ماند.
(روزنامه جمهوری اسلامی 63/4/30)
#کاشانی
#مصدق
#بی_بصیرتی
#شاه
🆔 @asbaat_i
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش ششم
🔰 #یونسی_و_فتنه_88:
🔺 در بین طیف اصلاحطلب شاید امثال علی یونسی را کم بتوان یافت که از اغتشاشات سال 88 تعبیر به فتنه می کند. وی در مصاحبه ای فتنه 88 را چالش امنیتی قلمداد کرد و معتقد است در این فتنه بیش از هر کس به جمهوری اسلامی، رهبری، #ولایت_فقیه و به امام(ره)، مردم، جناحهای سیاسی ضربه وارد شد.
🔺 وی همچنین معتقد است اغتشاشات سال 88 دستپخت طیف #اطلاح_طلبان است که در #مجلس_ششم نیز با ورود به برخی مسائل کلی نظام، برای حاکمیت نگرانی و تشویش ایجاد کردند.
🔺 علی یونسی که خود را متعهد به امنیت کشور میداند، به وقت نیاز و در آن برهه حساس به بهانه هایی مانند اینکه مورد تهمت قرار میگیرد سکوت اختیار می کند و وارد دفاع از حریم نظام و ولایت نمیشود، وی در این خصوص میگوید:
🔸 «در آن موقع صدای هیچکس شنیده نمی شد، صدای من نیز آن موقع به گوش کسی نمیرسید زیرا من آن زمان هیچ مسئولیتی نداشتم و تریبونی در اختیار بنده نبوده است.»
🔺 وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در ادامه میگوید: «من به شدت مخالف هرگونه تحرک غیرقانونی، تشنج خیابانی و شعارهای خلاف قانون و مصالح جمهوری اسلامی بوده و هستم. آن زمان هم مخالف بودم و از این که دوستان، #فرزندان و افراد وابسته به من، در آن اعتراضات شرکت کنند، مطلقا آنان را منع میکردم.»
🔺 با این حال خانواده علی یونسی از جمله کسانی بودند که در حوادث فتنه 88 به صورتی فعال نقش داشتند. #حسن_یونسی فرزند علی یونسی، در حالی که با هدف شرکت در تجمع پراکنده و غیرقانونی 1 اسفند 88، در میدان انقلاب حاضر شده بود، توسط عوامل امنیتی و انتظامی دستگیر شد.
🔺 نامبرده که وکیل دادگستری بوده چندین بار با حضور در دادگاه انقلاب استان تهران، برای دفاع از برخی متهمین همسو با جریان فتنه 88 اعلام آمادگی نموده است.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریانشناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش دوم
📝 #يادداشت| انقلاب اسلامی و تحول در عرصه حج
🔺 امام خمینی با روحیه احیاگرانهای که نسبت به دین داشت انقلاب اسلامی ایران را پایهریزی کرد و حج را نیز در همین فضا تحلیل نمود و احیاگر حج ابراهیمی نام گرفت.
🔺 احیاگری دینی امام خمینی, با نگاهی جامعگرایانه به دین و معطوف به بهرهگیری از عناصر دینی در نوسازی جهان بود. امام خمینی در مسیر احیاگری دینی اصالتهایی را که در سیر تحول تاریخی به خرافات و افسونهای ذهنی و داوریهای غیرواقعی آلوده شده بودند, بازسازی کرد.
🔺 از این رو احیاگری امام خمینی نه به معنای عقبماندگی و عدم بهرهمندی و بروز تمدن بود و نه با ایمان متدینین در تضاد بود. امام خمینی با طرح ابعاد واقعی اسلام به مسلمانان فهماند که اسلام علاوه بر ابعاد مناسکی, منبع قوی و پرتحرک در زمینههای مختلف سیاسی, اجتماعی و اقتصادی است.
🔺 از نظر امام خمینی# سیاست از #دیانت جدا نیست بلکه “اسلام تمامش سیاست است” و جدایی دین از سیاست از توطئههای #استعمار است. از نظر امام بین دیانت و سیاست رابطه تعاملی (تاثیر و تاثر) برقرار است.
🔺 امام خمینی با همین رویکرد و مبنا نگرشی جامع به حج داشت که هیچ گاه حج را در ابعاد فقهی و مناسکی خلاصه نمیکرد.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش دوم
3️⃣ در دیدگاه اصولیون، اجتهاد واجب است و عموم شیعیان باید از مجتهد زنده تقلید کنند؛ در حالی که از نظر اخباریها، اجتهاد و به تبع آن، تقلید، حرام است.
4️⃣ به عقیده اخباریها، رهبران دینی در زمان غیبت کار ویژهی سیاسی ندارند یا دست کم این جایگاه تضعیف شده است. این دیدگاه برخلاف نظر اصولیون است.
5️⃣ در خصوص حوادث واقعه نیز دیدگاه دو گروه با یکدیگر تفاوت میکند:
🔺 اخباریها امور را بر سه قسم میدانند:
🔸 الف) حلال بیّن یا واجب بیّن؛
🔸 ب) حرام بيّن؛
🔸 ج) امور مشتبه. اخباریون در امور شبههناک قائل به «توقف» هستند؛ یعنی به اصالة الاحتياط، اصالة الحظر و منع معتقد شدهاند.
🔺 در مقابل، از منظر اصولی ها امور بر سه قسم است:
🔸 الف) حلال بیّن یا واجب بين؛
🔸 ب) حرام بیّن؛
🔸 ج) امور نامعلوم. اصولی امور نامعلوم را مباح میداند؛ به عبارت دیگر، اصولی بر حسب مورد، به اصاله البرائه و اصاله الاباحه قائل می شود. اصولی، اصاله الاباحه را هم در کلام، هم در اصول و هم در فقه به کار میبندد.
🔹 در کلام بحث بر سر این است که آیا ما اصالتا مکلف آفریده شدهایم یا آزاد؟ مطابق نظر اصولیها، اصل، عدم تكليف است، مگر آنکه تکلیف ثابت شود؛ اما به عقیده اخباریها، اصل آن است که ما مکلف آفریده شدهایم، مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ بنابراین مطابق دیدگاه اخباری، اصل بر توقف و محدودیت است؛ اما بر اساس دیدگاه اصولی، اصل بر آزادی است و به این طریق، دامنه آزادیهای انسان توسعه مییابد.
6️⃣ مطابق دیدگاه اخباری، بسیاری از علومی که امروزه کاربرد دارند، ممنوع است؛ حتی در حالت افراطی، ترجمه و تفسیر قرآن نیز ممنوع است؛ همچنین فلسفه حرام میباشد، زیرا فلسفه علمی است که پای عقل را به میان میآورد. اصول فقه و رجال نیز ممنوع است، چرا که به نظر این گروه، همه احادیث صحیح هستند.
#اخباری_گری
#اصوليون
#اهل_حديث
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| رهبر جبهه ملی
🔺 #امام_خمینی (ره): یک گروهی که با اسلام و روحانیت اسلام سر سخت مخالف بودند. از اولش هم مخالف بودند. اولش هم وقتی که مرحوم آیت اللّه کاشانی دید که اینها خلاف دارند می کنند و صحبت کرد، اینها [این] کار کردند [که] یک سگی را نزدیک مجلس عینک به آن زدند و اسمش را «آیت اللّه » گذاشتند! این در زمان آن [محمد مُصدّق، رهبر جبهۀ ملّی] بود که اینها فخر می کنند به وجود او. او هم مُسلِم نبود.
🔺 من در آن روز در منزل یکی از علمای تهران بودم که این خبر را شنیدم که یک سگی را عینک زده اند و به اسم «آیت اللّه » توی خیابان ها می گردانند. من به آن آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست؛ این سیلی خواهد خورد. و طولی نکشید که سیلی را خورد. و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می زد.
📚 صحیفه امام، ج ۱۵، ص 15
#مصدق
#اعتماد
#آمریکا
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| بررسی اندیشههای #تجدیدنظر_طلبانه محمد خالصیزاده
🔸 در عصر #رضاخان، همزمان با اوجگیری گرایش به غرب و گرایشات ضددینی رضاخان، فعالیتهایی در عرصه انتقاد از دین تحت عنوان خرافهزدایی از فرهنگ عامه آغاز شد.
🔸 محمد خالصیزاده از جمله افرادی است که به بسیاری از عقاید و سنن و دیدگاههای #تشیع انتقاد داشت. وی در دوره #محمدرضا_پهلوی کمکم به سمت انتقاد از علمای شیعه و شعائر شیعی در قالب #خرافات و بدعتها نزدیک میشود. از آن میان ایرادات وی به برخی دعاها یا تقبیح رسومی چون #زنجیرزدن و گل مالیدن در عزاداری سیدالشهداء درخور ذکر میباشد.
🔸 خالصیزاده در کتاب «حقیقت #حجاب در اسلام» مینویسد: «متدینین زن را در گور سیاه (چادر) متحرک میگذارند و از دیدن فضا و تنفس هوا محروم میسازند … متجددین زن را به امراض سوزاک و سفلیس و شانگر مبتلا و علاقه او را نسبت به شوهر و خانه سلب میکنند.»
🔸 وی در آثار دیگر خود دایره بدعت را به حدی وسیع میگیرد که بسیاری از امور از جمله نذر و قسم خوردن به غیر خدا، تشکیل مجالس قانونگذاری و نمایندگی و وضع قوانین توسط این مجالس، ساختن گنبد و بارگاه و تزیین آنها به طلا و نقره، #تضرع و طلب دعا نزد قبور ائمه و آوردن اموات نزد #ضریح را بدعت و حرام میداند.
✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3693
🆔 @asbaat_ir
🔰 نقش سیدمحمد بهبهانی در کودتای 28 مرداد
🔺 غالباً در حوادثی که به کودتای ۲۸ مرداد انجامید، نام سیدمحمدبهبهانی نیز مطرح است، اما در چند و چون آن اختلاف نظر وجود دارد تا جایی که برخی برای او نقش تعیین کنندهای قائلاند.
🔺 پس از کودتا، محمدرضاشاه، طی تلگرافی از رم به بهبهانی، خواست که دستورات دولت زاهدی، رهبر کودتا، اجرا شود؛ بهبهانی نیز طی تلگرافی به شاه پاسخ مثبت داد. در سوم شهریور همان سال نیز بهبهانی در کاخ سعدآباد با شاه ملاقات و گفتگو کرد.
🔺 روابط بهبهانی با حکومت، از ۱۳۳۷ ش به بعد رو به تیرگی نهاد. مهمترین اختلافات میان دربار خصوصاً محمدرضا شاه و بهبهانی میتوان به این موارد اشاره کرد:
1️⃣ زنان و انتخابات
2️⃣ نبود آزادی بیان
3️⃣ قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی
4️⃣ انقلاب سفید
5️⃣ تحریم همه پرسی
6️⃣ فاجعۀ مدرسۀ فیضیه
7️⃣ قضیۀ پانزده خرداد
🔺پس از قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲، بهبهانی بیانیهای صادر و در آن «جنایت هیئت حاکمه» را بشدت محکوم کرد. او با به کار بردن عباراتی صریح، از «مقاومت مجدّانه روحانیت مذهب مقدس جعفری در مقابل اعمال و فجایع ناشیانه دولت» سخن گفت و از آن زمان بود که بیش از پیش مورد غضب حکومت واقع شد.
🔺 پس از این مواضع و تحرکات بود که شاه پیغام تندی فرستاد که اگر بخواهی با این آقایان همکاری و همراهی کنی من دیگر آن فرد قبل نیستم، حتی ممکن است بدهم ریش تان را خشک خشک بتراشند. بهبهانی هم در پاسخ میگوید: «بعد از 28 مرداد، مردم آن قدر آّب دهان به صورت من انداختهاند که دیگر نمیشود ریش مرا خشک خشک تراشید!»
✍ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش دوم
🔰 #پدر_آیین_نامه_مجلس!👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش دوم
🔰 #پدر_آیین_نامه_مجلس!
🔺چندین دوره نمایندگی مجلس در کارنامه آقای مجید انصاری به ثبت رسیده، در مجلس اول به شدت پیگیر مطالبات جریان انقلابی است و نقطه اوج آن هم رأی به عدم کفایت سیاسی #بنی_صدر اولین رئیس جمهور ایران است.
🔺پس از انشعاب در جریان #خط_امام، مواضع وی هم تغییر کرد. در آن دوره، دو جریان سیاسی بر محور دیدگاههای اقتصادی آن زمان شکل گرفت و تعریف جدیدی از گروههای چپ و راست ارائه شد. جریان راست اقتصادی بیشتر مدافع اقتصاد سنتی بازار بود و چپ اقتصادی بیشتر بر کنترل دولت و اقتصاد دولتی تاکید میکرد.
🔺با تشکیل #مجمع_روحانیون_مبارز، مجید انصاری حیات سیاسی خود را به این گروه، گره زد و مواضع وی دیگر در قالب نگاه یک سویه جناحی شکل می گرفت. بعد ها با تغییر دیدگاه مجمع روحانیون مبارز نسبت به اصل ولایت فقیه او هم مدل خود را از اطاعت پذیری از #ولی_فقیه به نمایش گذاشت و تفسیر خود از قانون را درست و لازم الاجرا می دانست.
🔺مثلا روزگاری در مجلس سوم، مجید انصاری به حضرت امام نامه نوشت که از نامه حضرت عالی به هیات وزیران استشمام می شود که احتمالا با یک وزیر خاص مخالفید که اگر این گونه است ما به تکلیف خود عمل کنیم و از امام درخواست تصریح و روشن شدن مطلب را می کند.
🔺اما در روزگاری پس از سخنان صریح مقام معظم رهبری درباره ماهیت #فتنه سال 88، مجید انصاری به نهاد های انقلابی مثل #شورای_نگهبان و #سپاه می تازد و باغیان فتنه سال 88 را شخصیت های محبوب حضرت امام معرفی می کند و خائن معرفی کردن آنها را ترور شخصیت های انقلاب می پندارد.
🔺این در حالی است که ایشان خود را قانون مدار و ملزم به رعایت قانون می داند وی می گوید: «در دوره پنجم، بنده خودم آئیننامه مجلس را نوشتم و یکی از موضوعاتی که بنده همواره به آن پایبند بودهام رعایت آئیننامه داخلی مجلس است تا جایی که به بنده پدر آئیننامه مجلس نیز گفته می شد».
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش ششم
🔰 مکتبهای فمینیسم
🔺 فمینیسم سه مکتب اصلی دارد که آموزههای هر یک، اختلافات زیادی با دیگری دارد. «فمینیسم لیبرال»، «فمینیسم مارکسیستیـ سوسیالیستی» و «فمینیسم رادیکال».
🔺 اما این تفکر شاخههای دیگری نیز دارد که ذیل هیچ یک از این سه مکتب جای نمیگیرد. «فمینیسم پست مدرنیسم»، «فمینیستهای سیاه»، «فمینیستهای آنارشیست» و «اکوفمینیسم» نیز گرایشهای دیگری از این تفکر هستند.
1️⃣ فمینیسم #لیبرال، اصل را بر آزادى عملكردها، لذتجویى و رضایت خودمحورانه قرار مىدهد و چون نقش مادرى و همسرى را محدودكننده تمایلات افراد خانواده مىداند، نسبت به آنها بدبین است.
2️⃣ فمینیسم #ماركسیستىـسوسیالیستی، سبب اسارت زن را در مالكیت خصوصى و نظام اقتصادى سرمایهدارى مىداند كه تنها با تغییر آنها، زن از اسارت آزاد مىشود.
3️⃣ فمینیسم #رادیكال، تندترین گرایش فمینیستى، معتقد است در میان تبعیضها و ستمهاى قومى، نژادى، طبقاتى، مذهبى و جنسیتى، بنیادىترین ستم، همین ستم جنسیتى است.
4️⃣ فمینیسم #پست_مدرن و پساساختارگرا به شاخص زبان توجه زیادی دارد. نگرانی آن در درجه نخست، ساختشکنی زبان و متون موجود است. زبان، سلاح نیرومندی برای کاستن از تأثیر قدرت زنان تلقی میشود و مردسالاری را بر تمام قلمرو فرهنگ و ادبیات حاکم کرده است.
5️⃣ فمینیسم #سیاه، یک جریان فمینیستی نسبتا متأخر است و بیان میدارد زن سفیدپوست تنها ستم بین زن و مرد را تحمل میکند؛ در حالیکه زن سیاهپوست هم ستم طبقاتی را تحمل میکند، هم ستم نژادی و هم ستم جنسیتی را. بنابراین زنان سیاهپوست نمیتوانند دنبالهرو جریان فمینیستی تحت سلطه زنان سفیدپوست باشند.
6️⃣ فمینیسم #آنارشیسم، نافی اقتدار مردانه و بدان معنی است که زنان، خود عهدهدار مسائل خویشند. در مسائل خصوصی، به طور شخصی و در مسائلی که با زنان دیگر مرتبط است، با همکاری دیگر زنان تصمیم میگیرند. در باب موضوعات مربوط به هر دو جنس، نیز زنان و مردان باید در جایگاهی برابر، تصمیمگیرنده باشند.
7️⃣ #اکوفمینیسم، معتقد است، نظام مردسالاری، توأم با انهدام و آلودگی زمین بوده است، حال آنکه زنان همواره نسبت به طبیعت و زمین، احساس نگرانی و مسئولیت میکردهاند.
8️⃣ اخیراً گرایش دیگری نیز به نام «فمینیسم #مدنی» مطرح شده و به دنبال آن است که خانواده باقی بماند ولی زن و مرد در آن نقشی مساوی داشته باشند؛ زندگی زنان به هیجوجه با پرورش کودکان مختل نشود و تمایل به جنس مخالف، به عنوان یک هنجار تلقی شود.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962
🆔 @asbaat_ir