📸 #عكس_نوشته| گسترش شبكه شیعه
💠 #امام_خامنه_ای: در شهر سامرا عدهای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی (عليه السلام) توانست آنها را اداره كند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. این شبكههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مكتب را زیادتر كنند. 84/5/20
#امام_هادی
#امامت
#تشیع
#قم
#یمن
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش نخست
🔺 برداشت دیگری از اسلام وجود دارد که به «اسلام آناتولیایی» مشهور است. اسلام آناتولیایی، چهرهای مدرن و بیآزار از اسلام ارائه میکند و منادی اسلامی است که دین را به حد شخصی تقلیل میدهد. رهبران این تفکر، آن را «اسلام رحمانی» نیز معرفی میکنند. این برداشت از اسلام نیز نوعی التقاط با لیبرالیسم است.
🔺 اسلام آناتولیایی امروز توسط محمد فتحالله گولن رهبری میشود. وی معتقد است، رهیافتی سکولار که ضدیتی با دین ندارد و اجازه آزادی مذهبی را میدهد هیچ مغایرتی با اسلام ندارد. وی عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است. او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتابهای آسمانی است.
🔺 گولن نوعی لیبرالیسم را در نگاه به ادیان رواج داد که بر مبنای آن نوعی بیقیدی نسبت به فعالیتهای ضد اسلامی سایر ادیان، به ویژه ادیان غیرالهی، ترویج میشود. گولن به شدت با حکومت جمهوری اسلامی ایران مخالف است.
🔸 بعد از انقلاب، طرح اسلام رحمانی و ترویج آن عمدتاً با انگیزه ترویج لیبرالیسم و یا به قصد مقابله با انقلاب اسلامی صورت میگیرد. این انگیزه، به خصوص در کلمات کسانی چون محسن کدیور، چهره خارجنشینِ ضد انقلاب، هویدا است.
🔸 زیرا وی طرح اسلام رحمانی را بهانه قرار داده تا حکومت جمهوری اسلامی را دیکتاتور معرفی کند و در نهایت نهادهای مدعی حقوق بشر را علیه ایران تحریک نماید.
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| نقش علماء و روحانیون، قبل و بعد از انقلاب
✍️ دکتر اسدالله بادامچیان/ بخش نخست
🔺در این سال (1341) استکبارجهانی ضد اسلام یعنی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم، تصور کردند که با رحلت مرحوم آیتالله العظمی بروجردی، محوریت مرجعیت مقتدر در ایران دچار تفرّق مرجعیت دینی شده و با رحلت مرحوم آیتالله کاشانی، مرجعیت سیاسی اسلامی، از بین رفته و با تسلط استبداد و دیکتاتوری محمدرضا شاه پهلوی و سلطه شبکه فراماسونری و فرهنگ غربی، زمان برای براندازی اسلام و تشیع عاشورایی و مهدوی، مساعد شده و میتوانند در پوشش اصلاحات! ملوکانه و انقلاب شاه و مردم و همه پرسی ملی (رفراندم) زمینه را برای لغو متمم قانون اساسی مشروطه که دین رسمی کشور را اسلام و مذهب را شیعه اثنی عشری اعلام کرده و آن را اصل لایتغیر تا ظهور امام زمان(عج) دانسته است، مساعد کنند تا یک نظام غیر دینی(لائیک) در ایران حاکمیت یابد و برای همیشه از مزاحمت اسلام، قرآن، عاشورا و مهدویت راحت شوند.
🔺 این برنامه که مورد حمایت و تأیید دولت آمریکا بود توسط نخستوزیر، اسدالله عَلَم که خود و پدرانش نوکران انگلستان در ایران بودند با پوشش لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی آغاز گردید.
🔺 امام خمینی(ره) به سرعت توطئه را شناخت و با مراجع تقلید در نشست منزل مرحوم آیتالله حائری در قم موضوع را به بررسی نهاد و توافق روحانیت را برای مقابله جدی با این توطئه شوم براندازی اسلام کسب نمود و سپس حرکت مردمی خود را با مردم متعهد مسلمان مطرح فرمود که اسلام در خطر است و من برای حفظ اسلام، یاری میطلبم.
🔺 مردم مسلمان و متعهد نیز با رهبری امام خمینی(ره) در صحنه حضور یافتند و ظرف دو ماه نهضت روحانیت به پیروزی مقدماتی رسید. شاه و عَلَم و اربابان آنها عقبنشینی کردند و لایحه مذکور با اعلام رسمی دولت لغو شد.
🔺 این قیام اولین قیام مردمی اسلامی ایران پس از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد سال۳۲ بود که با رهبری مرجعیت و حضور روحانیت و قیام مردم متدین به پیروزی رسید و نقش روحانیت در این پیروزی نقش اوّل بود.
🔺 امام خمینی پس از این رویداد هشدار داد که این یک آزمایش بود و رژیم بهزودی برنامه اصلی توطئه را شروع میکند و از مردم خواست تا صفوف مجاهدان مردمی فشردهتر باشد.
🔺 شاه در دیماه سال ۴۱ این توطئه را شخصاً شروع کرد یعنی با تمام قوا وارد جنگ با اسلام شد و امام با بسیج مردم متدین به مقابله برخاست و ظرف ۱۶ سال نظام ستمشاهی را پایان داد و نظام جمهوری اسلامی آغاز گردید.
🔺 رهبری این انقلاب با مرجعیت و مدیریت اصلی در تودههای مردم با روحانیت بود و الا گروهها و احزابی مثل جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق یا چریکهای کمونیست هیچکدام قادر به رهبری مردم ایران نبودند.
🔺 بنابراین روحانیت، همانطور که امام بارها فرمودهاند نقش مهم و ارزشمندی در همه نهضتهای قبل از انقلاب و درون انقلاب اسلامی داشتهاند و امام در برابر خطوط منهای روحانیت و مخالف روحانیت بارها هشدار دادند که روحانیت سد محکم در مقابل استعمار و استکبار و همه ضد ارزشهاست و شما این سد را نشکنید و قدر بدانید.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مرجعیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1967
🆔 @asbaat_ir
💠 ضرورت کار تشکیلاتی، درس مبارزاتی امام هادی برای مقابله با دشمن
🔹 در نبرد بین امام هادی (علیهالسّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیهالسّلام) بود.
🔻 در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصلهی کوتاهی مُرد.
🔻 این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی بهدست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزادهاش و به همین ترتیب بنیعباس تارومار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبهروز وسعت پیدا کرد؛ قویتر شد.
🔹 حضرت هادی (علیهالسّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی میکردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت.
🔹 در همین شهر سامرا عدهی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیهالسّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام – با نامهنگاری و… – برساند.
🔹 این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. این عده چون شبکهی قویای بهوجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
📚کتاب انسان 250 ساله
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3757
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| عدم حمایت از بنیصدر نشانهای از بصیرت سیاسی جامعه مدرسین
دکتر یعقوب توکلی:
🔺 پس از انقلاب، مسؤولیت جامعه مدرسین تغییر کرد و از صورت مبارزه با رژیم طاغوتی به صورت مشارکت در تأسیس و تثبیت حکومت اسلامی تبدیل شد.
🔺 در همین رابطه در نهادهای مختلف حضور فعال پیدا کرد، مانند شورای انقلاب، مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، دستگاه قضائی، شورای تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، که تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در این نهادها حضور فعال داشته و دارند.
🔺 در انتخابات مختلف، رأی جامعه مدرسین یک رأی بسیار تأثیرگذار بود، البته گاهی هم ممکن بود که مردم به نظر جامعه مدرسین اقبال نمیکردند. یکی از این موارد عدم اقبال که بعداً سند افتخاری شد در دفتر جامعه مدرسین به عنوان یک جریان با بصیرت، این بود که علیرغم اقبال عمومی و حتی حزبی از بنیصدر، جامعه مدرسین ابتدا از جلالالدین پارسی حمایت کرد.
🔺 اما بعد به دلیل مشکل شناسنامهای که وی داشت و از انتخابات کنار کشید، جامعه مدرسین به سمت حسن حبیبی رفت. این موضوع دقیقاً زمانی بود که بنیصدر توانسته بود آراء مختلف را به طرف خود بکشاند؛ اما در عین حال جامعه مدرسین به دلیل معلومالحال بودن بنیصدر از وی حمایت نکرد و رضایت به شهرت و اشتهار فراگیر او در فضای سیاسی کشور که منتهی به ریاست جمهوری او شد نداد.
#روحانیت_اصیل
#بصیرت
#جامعه_مدرسین
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1185
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| اشتباه محاسباتی #مصدق
🔺 #امام_خامنه_ای: آن نكتهای كه فوق العاده اهمیت دارد این نكته است كه بعد از آن مجددا دولت مصدق روی كار آمد اولین عكس العملی كه نشان داده شد بی اعتنائی به مرحوم آیت الله كاشانی است.
🔺 مصدق دید مردم آمدند توی خیابانها و شعار دادند و یا مرگ یا مصدق گفتند و یك عدهای كشته شدند مطلب بر او مشتبه شد خیال كرد این مردم از او حمایت میكنند نفهمید كه مردم از دین و از احساسات دینیشان دارند حمایت میكنند.
🔺 آن روزی كه به اسلام پشت كردند آن روزی كه خودشان را از اسلام و از قرآن و از احكام اسلامی و از فقاهت اسلامی جدا كردند مردم به آنان آن چنان پشت كردند كه درتاریخ به عنوان یك درس تاریخی باقی ماند.
(روزنامه جمهوری اسلامی 63/4/30)
#کاشانی
#مصدق
#بی_بصیرتی
#شاه
🆔 @asbaat_i
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش ششم
🔰 #یونسی_و_فتنه_88:
🔺 در بین طیف اصلاحطلب شاید امثال علی یونسی را کم بتوان یافت که از اغتشاشات سال 88 تعبیر به فتنه می کند. وی در مصاحبه ای فتنه 88 را چالش امنیتی قلمداد کرد و معتقد است در این فتنه بیش از هر کس به جمهوری اسلامی، رهبری، #ولایت_فقیه و به امام(ره)، مردم، جناحهای سیاسی ضربه وارد شد.
🔺 وی همچنین معتقد است اغتشاشات سال 88 دستپخت طیف #اطلاح_طلبان است که در #مجلس_ششم نیز با ورود به برخی مسائل کلی نظام، برای حاکمیت نگرانی و تشویش ایجاد کردند.
🔺 علی یونسی که خود را متعهد به امنیت کشور میداند، به وقت نیاز و در آن برهه حساس به بهانه هایی مانند اینکه مورد تهمت قرار میگیرد سکوت اختیار می کند و وارد دفاع از حریم نظام و ولایت نمیشود، وی در این خصوص میگوید:
🔸 «در آن موقع صدای هیچکس شنیده نمی شد، صدای من نیز آن موقع به گوش کسی نمیرسید زیرا من آن زمان هیچ مسئولیتی نداشتم و تریبونی در اختیار بنده نبوده است.»
🔺 وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در ادامه میگوید: «من به شدت مخالف هرگونه تحرک غیرقانونی، تشنج خیابانی و شعارهای خلاف قانون و مصالح جمهوری اسلامی بوده و هستم. آن زمان هم مخالف بودم و از این که دوستان، #فرزندان و افراد وابسته به من، در آن اعتراضات شرکت کنند، مطلقا آنان را منع میکردم.»
🔺 با این حال خانواده علی یونسی از جمله کسانی بودند که در حوادث فتنه 88 به صورتی فعال نقش داشتند. #حسن_یونسی فرزند علی یونسی، در حالی که با هدف شرکت در تجمع پراکنده و غیرقانونی 1 اسفند 88، در میدان انقلاب حاضر شده بود، توسط عوامل امنیتی و انتظامی دستگیر شد.
🔺 نامبرده که وکیل دادگستری بوده چندین بار با حضور در دادگاه انقلاب استان تهران، برای دفاع از برخی متهمین همسو با جریان فتنه 88 اعلام آمادگی نموده است.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریانشناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش دوم
📝 #يادداشت| انقلاب اسلامی و تحول در عرصه حج
🔺 امام خمینی با روحیه احیاگرانهای که نسبت به دین داشت انقلاب اسلامی ایران را پایهریزی کرد و حج را نیز در همین فضا تحلیل نمود و احیاگر حج ابراهیمی نام گرفت.
🔺 احیاگری دینی امام خمینی, با نگاهی جامعگرایانه به دین و معطوف به بهرهگیری از عناصر دینی در نوسازی جهان بود. امام خمینی در مسیر احیاگری دینی اصالتهایی را که در سیر تحول تاریخی به خرافات و افسونهای ذهنی و داوریهای غیرواقعی آلوده شده بودند, بازسازی کرد.
🔺 از این رو احیاگری امام خمینی نه به معنای عقبماندگی و عدم بهرهمندی و بروز تمدن بود و نه با ایمان متدینین در تضاد بود. امام خمینی با طرح ابعاد واقعی اسلام به مسلمانان فهماند که اسلام علاوه بر ابعاد مناسکی, منبع قوی و پرتحرک در زمینههای مختلف سیاسی, اجتماعی و اقتصادی است.
🔺 از نظر امام خمینی# سیاست از #دیانت جدا نیست بلکه “اسلام تمامش سیاست است” و جدایی دین از سیاست از توطئههای #استعمار است. از نظر امام بین دیانت و سیاست رابطه تعاملی (تاثیر و تاثر) برقرار است.
🔺 امام خمینی با همین رویکرد و مبنا نگرشی جامع به حج داشت که هیچ گاه حج را در ابعاد فقهی و مناسکی خلاصه نمیکرد.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش دوم
3️⃣ در دیدگاه اصولیون، اجتهاد واجب است و عموم شیعیان باید از مجتهد زنده تقلید کنند؛ در حالی که از نظر اخباریها، اجتهاد و به تبع آن، تقلید، حرام است.
4️⃣ به عقیده اخباریها، رهبران دینی در زمان غیبت کار ویژهی سیاسی ندارند یا دست کم این جایگاه تضعیف شده است. این دیدگاه برخلاف نظر اصولیون است.
5️⃣ در خصوص حوادث واقعه نیز دیدگاه دو گروه با یکدیگر تفاوت میکند:
🔺 اخباریها امور را بر سه قسم میدانند:
🔸 الف) حلال بیّن یا واجب بیّن؛
🔸 ب) حرام بيّن؛
🔸 ج) امور مشتبه. اخباریون در امور شبههناک قائل به «توقف» هستند؛ یعنی به اصالة الاحتياط، اصالة الحظر و منع معتقد شدهاند.
🔺 در مقابل، از منظر اصولی ها امور بر سه قسم است:
🔸 الف) حلال بیّن یا واجب بين؛
🔸 ب) حرام بیّن؛
🔸 ج) امور نامعلوم. اصولی امور نامعلوم را مباح میداند؛ به عبارت دیگر، اصولی بر حسب مورد، به اصاله البرائه و اصاله الاباحه قائل می شود. اصولی، اصاله الاباحه را هم در کلام، هم در اصول و هم در فقه به کار میبندد.
🔹 در کلام بحث بر سر این است که آیا ما اصالتا مکلف آفریده شدهایم یا آزاد؟ مطابق نظر اصولیها، اصل، عدم تكليف است، مگر آنکه تکلیف ثابت شود؛ اما به عقیده اخباریها، اصل آن است که ما مکلف آفریده شدهایم، مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ بنابراین مطابق دیدگاه اخباری، اصل بر توقف و محدودیت است؛ اما بر اساس دیدگاه اصولی، اصل بر آزادی است و به این طریق، دامنه آزادیهای انسان توسعه مییابد.
6️⃣ مطابق دیدگاه اخباری، بسیاری از علومی که امروزه کاربرد دارند، ممنوع است؛ حتی در حالت افراطی، ترجمه و تفسیر قرآن نیز ممنوع است؛ همچنین فلسفه حرام میباشد، زیرا فلسفه علمی است که پای عقل را به میان میآورد. اصول فقه و رجال نیز ممنوع است، چرا که به نظر این گروه، همه احادیث صحیح هستند.
#اخباری_گری
#اصوليون
#اهل_حديث
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| رهبر جبهه ملی
🔺 #امام_خمینی (ره): یک گروهی که با اسلام و روحانیت اسلام سر سخت مخالف بودند. از اولش هم مخالف بودند. اولش هم وقتی که مرحوم آیت اللّه کاشانی دید که اینها خلاف دارند می کنند و صحبت کرد، اینها [این] کار کردند [که] یک سگی را نزدیک مجلس عینک به آن زدند و اسمش را «آیت اللّه » گذاشتند! این در زمان آن [محمد مُصدّق، رهبر جبهۀ ملّی] بود که اینها فخر می کنند به وجود او. او هم مُسلِم نبود.
🔺 من در آن روز در منزل یکی از علمای تهران بودم که این خبر را شنیدم که یک سگی را عینک زده اند و به اسم «آیت اللّه » توی خیابان ها می گردانند. من به آن آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست؛ این سیلی خواهد خورد. و طولی نکشید که سیلی را خورد. و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می زد.
📚 صحیفه امام، ج ۱۵، ص 15
#مصدق
#اعتماد
#آمریکا
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| بررسی اندیشههای #تجدیدنظر_طلبانه محمد خالصیزاده
🔸 در عصر #رضاخان، همزمان با اوجگیری گرایش به غرب و گرایشات ضددینی رضاخان، فعالیتهایی در عرصه انتقاد از دین تحت عنوان خرافهزدایی از فرهنگ عامه آغاز شد.
🔸 محمد خالصیزاده از جمله افرادی است که به بسیاری از عقاید و سنن و دیدگاههای #تشیع انتقاد داشت. وی در دوره #محمدرضا_پهلوی کمکم به سمت انتقاد از علمای شیعه و شعائر شیعی در قالب #خرافات و بدعتها نزدیک میشود. از آن میان ایرادات وی به برخی دعاها یا تقبیح رسومی چون #زنجیرزدن و گل مالیدن در عزاداری سیدالشهداء درخور ذکر میباشد.
🔸 خالصیزاده در کتاب «حقیقت #حجاب در اسلام» مینویسد: «متدینین زن را در گور سیاه (چادر) متحرک میگذارند و از دیدن فضا و تنفس هوا محروم میسازند … متجددین زن را به امراض سوزاک و سفلیس و شانگر مبتلا و علاقه او را نسبت به شوهر و خانه سلب میکنند.»
🔸 وی در آثار دیگر خود دایره بدعت را به حدی وسیع میگیرد که بسیاری از امور از جمله نذر و قسم خوردن به غیر خدا، تشکیل مجالس قانونگذاری و نمایندگی و وضع قوانین توسط این مجالس، ساختن گنبد و بارگاه و تزیین آنها به طلا و نقره، #تضرع و طلب دعا نزد قبور ائمه و آوردن اموات نزد #ضریح را بدعت و حرام میداند.
✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3693
🆔 @asbaat_ir
🔰 نقش سیدمحمد بهبهانی در کودتای 28 مرداد
🔺 غالباً در حوادثی که به کودتای ۲۸ مرداد انجامید، نام سیدمحمدبهبهانی نیز مطرح است، اما در چند و چون آن اختلاف نظر وجود دارد تا جایی که برخی برای او نقش تعیین کنندهای قائلاند.
🔺 پس از کودتا، محمدرضاشاه، طی تلگرافی از رم به بهبهانی، خواست که دستورات دولت زاهدی، رهبر کودتا، اجرا شود؛ بهبهانی نیز طی تلگرافی به شاه پاسخ مثبت داد. در سوم شهریور همان سال نیز بهبهانی در کاخ سعدآباد با شاه ملاقات و گفتگو کرد.
🔺 روابط بهبهانی با حکومت، از ۱۳۳۷ ش به بعد رو به تیرگی نهاد. مهمترین اختلافات میان دربار خصوصاً محمدرضا شاه و بهبهانی میتوان به این موارد اشاره کرد:
1️⃣ زنان و انتخابات
2️⃣ نبود آزادی بیان
3️⃣ قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی
4️⃣ انقلاب سفید
5️⃣ تحریم همه پرسی
6️⃣ فاجعۀ مدرسۀ فیضیه
7️⃣ قضیۀ پانزده خرداد
🔺پس از قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲، بهبهانی بیانیهای صادر و در آن «جنایت هیئت حاکمه» را بشدت محکوم کرد. او با به کار بردن عباراتی صریح، از «مقاومت مجدّانه روحانیت مذهب مقدس جعفری در مقابل اعمال و فجایع ناشیانه دولت» سخن گفت و از آن زمان بود که بیش از پیش مورد غضب حکومت واقع شد.
🔺 پس از این مواضع و تحرکات بود که شاه پیغام تندی فرستاد که اگر بخواهی با این آقایان همکاری و همراهی کنی من دیگر آن فرد قبل نیستم، حتی ممکن است بدهم ریش تان را خشک خشک بتراشند. بهبهانی هم در پاسخ میگوید: «بعد از 28 مرداد، مردم آن قدر آّب دهان به صورت من انداختهاند که دیگر نمیشود ریش مرا خشک خشک تراشید!»
✍ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش دوم
🔰 #پدر_آیین_نامه_مجلس!👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش دوم
🔰 #پدر_آیین_نامه_مجلس!
🔺چندین دوره نمایندگی مجلس در کارنامه آقای مجید انصاری به ثبت رسیده، در مجلس اول به شدت پیگیر مطالبات جریان انقلابی است و نقطه اوج آن هم رأی به عدم کفایت سیاسی #بنی_صدر اولین رئیس جمهور ایران است.
🔺پس از انشعاب در جریان #خط_امام، مواضع وی هم تغییر کرد. در آن دوره، دو جریان سیاسی بر محور دیدگاههای اقتصادی آن زمان شکل گرفت و تعریف جدیدی از گروههای چپ و راست ارائه شد. جریان راست اقتصادی بیشتر مدافع اقتصاد سنتی بازار بود و چپ اقتصادی بیشتر بر کنترل دولت و اقتصاد دولتی تاکید میکرد.
🔺با تشکیل #مجمع_روحانیون_مبارز، مجید انصاری حیات سیاسی خود را به این گروه، گره زد و مواضع وی دیگر در قالب نگاه یک سویه جناحی شکل می گرفت. بعد ها با تغییر دیدگاه مجمع روحانیون مبارز نسبت به اصل ولایت فقیه او هم مدل خود را از اطاعت پذیری از #ولی_فقیه به نمایش گذاشت و تفسیر خود از قانون را درست و لازم الاجرا می دانست.
🔺مثلا روزگاری در مجلس سوم، مجید انصاری به حضرت امام نامه نوشت که از نامه حضرت عالی به هیات وزیران استشمام می شود که احتمالا با یک وزیر خاص مخالفید که اگر این گونه است ما به تکلیف خود عمل کنیم و از امام درخواست تصریح و روشن شدن مطلب را می کند.
🔺اما در روزگاری پس از سخنان صریح مقام معظم رهبری درباره ماهیت #فتنه سال 88، مجید انصاری به نهاد های انقلابی مثل #شورای_نگهبان و #سپاه می تازد و باغیان فتنه سال 88 را شخصیت های محبوب حضرت امام معرفی می کند و خائن معرفی کردن آنها را ترور شخصیت های انقلاب می پندارد.
🔺این در حالی است که ایشان خود را قانون مدار و ملزم به رعایت قانون می داند وی می گوید: «در دوره پنجم، بنده خودم آئیننامه مجلس را نوشتم و یکی از موضوعاتی که بنده همواره به آن پایبند بودهام رعایت آئیننامه داخلی مجلس است تا جایی که به بنده پدر آئیننامه مجلس نیز گفته می شد».
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش ششم
🔰 مکتبهای فمینیسم
🔺 فمینیسم سه مکتب اصلی دارد که آموزههای هر یک، اختلافات زیادی با دیگری دارد. «فمینیسم لیبرال»، «فمینیسم مارکسیستیـ سوسیالیستی» و «فمینیسم رادیکال».
🔺 اما این تفکر شاخههای دیگری نیز دارد که ذیل هیچ یک از این سه مکتب جای نمیگیرد. «فمینیسم پست مدرنیسم»، «فمینیستهای سیاه»، «فمینیستهای آنارشیست» و «اکوفمینیسم» نیز گرایشهای دیگری از این تفکر هستند.
1️⃣ فمینیسم #لیبرال، اصل را بر آزادى عملكردها، لذتجویى و رضایت خودمحورانه قرار مىدهد و چون نقش مادرى و همسرى را محدودكننده تمایلات افراد خانواده مىداند، نسبت به آنها بدبین است.
2️⃣ فمینیسم #ماركسیستىـسوسیالیستی، سبب اسارت زن را در مالكیت خصوصى و نظام اقتصادى سرمایهدارى مىداند كه تنها با تغییر آنها، زن از اسارت آزاد مىشود.
3️⃣ فمینیسم #رادیكال، تندترین گرایش فمینیستى، معتقد است در میان تبعیضها و ستمهاى قومى، نژادى، طبقاتى، مذهبى و جنسیتى، بنیادىترین ستم، همین ستم جنسیتى است.
4️⃣ فمینیسم #پست_مدرن و پساساختارگرا به شاخص زبان توجه زیادی دارد. نگرانی آن در درجه نخست، ساختشکنی زبان و متون موجود است. زبان، سلاح نیرومندی برای کاستن از تأثیر قدرت زنان تلقی میشود و مردسالاری را بر تمام قلمرو فرهنگ و ادبیات حاکم کرده است.
5️⃣ فمینیسم #سیاه، یک جریان فمینیستی نسبتا متأخر است و بیان میدارد زن سفیدپوست تنها ستم بین زن و مرد را تحمل میکند؛ در حالیکه زن سیاهپوست هم ستم طبقاتی را تحمل میکند، هم ستم نژادی و هم ستم جنسیتی را. بنابراین زنان سیاهپوست نمیتوانند دنبالهرو جریان فمینیستی تحت سلطه زنان سفیدپوست باشند.
6️⃣ فمینیسم #آنارشیسم، نافی اقتدار مردانه و بدان معنی است که زنان، خود عهدهدار مسائل خویشند. در مسائل خصوصی، به طور شخصی و در مسائلی که با زنان دیگر مرتبط است، با همکاری دیگر زنان تصمیم میگیرند. در باب موضوعات مربوط به هر دو جنس، نیز زنان و مردان باید در جایگاهی برابر، تصمیمگیرنده باشند.
7️⃣ #اکوفمینیسم، معتقد است، نظام مردسالاری، توأم با انهدام و آلودگی زمین بوده است، حال آنکه زنان همواره نسبت به طبیعت و زمین، احساس نگرانی و مسئولیت میکردهاند.
8️⃣ اخیراً گرایش دیگری نیز به نام «فمینیسم #مدنی» مطرح شده و به دنبال آن است که خانواده باقی بماند ولی زن و مرد در آن نقشی مساوی داشته باشند؛ زندگی زنان به هیجوجه با پرورش کودکان مختل نشود و تمایل به جنس مخالف، به عنوان یک هنجار تلقی شود.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| سکولاری شدن حوزهها؛ آرزوی دیرینه دشمنان
🔺 نباید از نظر دور داشت که حوزه سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینه ترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. یكی از اصلیترین حربههای دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن #جامعه_اسلامی، تبلیغ این ایده بود كه اصولاً دین هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.
🔺 این حربه، با مؤلفههای خوش آب و رنگی به جامعه القاء میشد، مؤلفههایی از قبیل: پاكی و پیراستگی دین و عالمان و آلودگی سیاست، ناسازگاری قدسی بودن دین با ناسوتی بودن سیاست، #قداست_دین و نقدپذیری سیاست و… در قالب شبهاتی ظاهراً باورپذیر، فقط از این جهت ترویج میگردید تا مسلمانان را تنها به مسجد و محراب مشغول سازند و آنان را از آوردن دین به عرصه اجتماع باز دارند.
🔺 این تز در جهان اسلام برای اولین بار پس از رحلت پیامبر گرامی اسلامی (ص) ـ غیر از دوره تقریباً ۵ ساله خلافت علی (ع) ـ آغاز گردید. در دوران حاكمیت حاكمان #اموی، سكولاریسم در تمام ابعاد آن یعنی در ساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ اجرا شد.
🔺 بعد از امویان، حاكمان #عباسی نیز با استفاده ابزاری از دین، سیاست دنیاگرایانهای را اتخاذ نمودند. در دوران پس از عباسیان نیز این روند كاملاً پیگیری شد. در قرون گذشته نیز روند «جداسازی دین از سیاست» و «تضاد بین دین و علم» شتاب فزایندهای به خود گرفت.
🔺 این روند به ویژه در یك قرن اخیر به اوج خود رسید به گونهای كه جوامع اسلامی این مسئله را تقریباً امری پذیرفته شده تلقی كردند. بسیاری از متدینین و رهبران مذهبی با همان ذهنیتها و جهان بینیهایی كه به جدایی و تعارض میان دنیا و آخرت، آسمان و زمین، ماده و معنی، معاش و معاد، عقل و دین، علم و ایمان و عقیده و عمل، متمایل بودند، به طور طبیعی قائل به جدایی #دین از #سیاست نیز بودند.
🔺 دقیقاً بر همین اساس است که تلاش همه جانبه دشمنان بر جدا ساختن #حوزههای_علمیه به عنوان اصلی ترین منبع تغذیه فکر دینی از سیاست و حکومت استوار گردیده است.
🔺 به تعبیر #مقام_معظم_رهبری: «سیاست سلطهگران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بیروحیّه، بیابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند. آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند: این ترفند نسبت به حوزههای علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.»
#نفوذ
#حوزههای_علمیه
#سکولاریسم
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1437
🆔 @asbaat_ir
🚩 مشی سیاسی علامه مجلسی
🔹 علامه مجلسی از سال ۱۰۹۸ در زمان شاه سلیمان صفوی و در حالی که ۶۱ ساله بود به منصب #شیخ_الاسلامی رسید. بعد از مرگ این پادشاه و جانشینی سلطان حسین، مجلسی از سوی پادشاه جدید بر منصب شیخ الاسلامی ابقا شد.
🔹 شیخ الاسلام در دوران صفویان علاوه بر دریافت وجوهات شرعی به نظارت بر اجرای احکام شرعی و دستگاه قضاوت، اداره امور مدارس و مساجد و زیارتگاهها و تعیین #ائمه_جمعه و سایر مسائل مذهبی کشور میپرداخت.
🔹 مهم ترین اثرسیاسی علامه مجلسی، کتاب «آداب سلوک حاکم بارعیت» است. نگاه ایشان در این کتاب که ترجمه #عهدنامه_مالک_اشتر است، فقط به مباحث و مسائل #سیاسی است.
🔹 علامه مجلسی در معرفی این رساله و انگیزه تالیف آن می گوید: «این رساله ای است درترجمه بعضی از احادیث شریفه که در کیفیت سلوک ولات عدل با کافه عباد که ودایع رب الاربابند وارده شده. برای تنبیه ارباب غفلت و اصلاح اصحاب دولت که هم گنان منوط به صلاح ایشان است، و فساد ایشان، مورث اخلال نظام بنی نوع انسان که زبده مکنونات و اشرف مخلوقاتند.»
🔹 علامه مجلسی بعد از محقق کرکی از با نفوذترین علمای دوران صفوی بود. از فعالیتها و اقدامات مهم سیاسی وی در دوران تصدی شیخ الاسلامی که در تاریخ این دوران از آنها سخن به میان آمده است:
1️⃣ شکستن بت کفار هند در شهر اصفهان
2️⃣ بستن شمشیر سلطنت به کمر شاه و انشا خطبه مراسم تاجگذاری
3️⃣ به نگارش رساله «آداب سلوک حاکم با رعیت»
🗓 به مناسبت 30 مرداد سالروز بزرگداشت علامه مجلسی
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی
حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست
🔸 لفظ روشنفکری دینی در ابتدا از سوی کسانی به کار رفت که دارای دغدغههای #روشنفکری بودند و بیان حقایق موجود و کاستن از آلام جامعه را با نگاه خودشان در سر داشتند.
🔸 آنها چون در جامعهای دینی قرار گرفتند مجبور بودند چارچوبهای اصلی را رعایت کنند و خود را به اصل #دین معتقد نشان دهند، در حالی که این افراد دین را پایه و خاستگاه عمل خود قرار نمیدادند و قصد نداشتند که نگاه روشنفکری و #نواندیشی را از منظر دین بیان کنند.
🔸 برای مثال در مبارزات #انقلاب_اسلامی، خیلی از افراد به این نکته رسیده بودند که ما باید در مقابل نظام موجود مبارزه کنیم، اینها بیتوجه به اینکه مذهبی بودند یا نبودند، خود را روشنفکر مینامیدند.
🔸 پس این روشنفکران حتی با وجود اینکه به دین اعتقادی نداشتند، اما چون در محیط دینی فعالیت میکردند، خود را معتقد به آن نشان میدادند و سعی میکردند که در پوشش دین به کار خود ادامه دهند؛ البته برخی از این افراد چند گام جلوتر رفتند و دین را کنار گذاشتند.
🔸 برخی از #مارکسیستها در زندان به این نتیجه رسیدند که دین توانایی مبارزه ندارد؛ اینها کار اصلی و هدف خود را مبارزه تعریف کردند، پس از آن، هدف مبارزه را به اهداف خردتر با راهبردهای مشخص تبدیل میکنند که دین با بعضی از اینها مخالف است؛ ازاینرو در نهایت میبینیم یا دین را کنار میزنند و یا به دین حداقلی معتقد میشوند که امروز روشنفکری دینی ما به معنای منفی خود دچار همین نقیصه است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هفتم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت نخست
🔹 الف) کمک به موج ایران هراسی
🔸 همواره در برخی از دولت ها کسانی بودهاند که اظهار نظرهای گاه و بی گاه آنان باعث شده است که مشکلات فراوانی برای آن دولت به وجود بیاید. دولت یازدهم هم از این قاعده مستثنی بود با این تفاوت که اظهارات آقای حاشیه ساز دولت یازدهم، تبعاتی فراتر از دولت داشت.
🔸 علی یونسی یکی از افرادی است که در دولت در موارد زیادی که لب به سخن گفتن گشوده، اظهارات او حاشیه های فراوانی به وجود آورده که تا مدتها این حاشیهها وجود داشته است.
🔸 وی در دولت یازدهم دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیتها بود که در این جایگاه نیز حواشیهایی داشته است. به عنوان مثال علی یونسی در همایش بزرگ هویت ایرانی در اظهار نظری عجیب گفته بود:
🔹 «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»
🔺 این اظهارات باعث شد که رسانه های غربی و عربی در راستای پروژه ایران هراسی این قسمت از سخنان او را برجسته کرده تا مسئولان عراقی نسبت به این گفته ها واکنش نشان دهند.
🔺 وزیر امور خارجه عراق در واکنش به سخنان یونسی، گفت: «عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.»
🔺 همچنین وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیهای از آن ابراز انزجار کرد. در این بیانیه آمده است «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیتها، اعلام میکند».
🔺 وزارت امور خارجه عراق ضمن «ابراز انزجار از این سخنان غیرمسئولانه» تأکید کرد: «کشور عراق حاکمیتی دارد که فرزندان آن از آن برخوردارند و روابط مثبت با همسایگان از جمله ایران دارد و عراق اجازه نخواهد داد که در امور داخلی آن دخالت یا حاکمیت ملیاش خدشهدار شود.»
🔺 این اظهارات نسنجیده به نوعی بر زحمات مستشاران نظامی ایران در عراق سایه افکند به طوری که عبدالباری عطوان، نویسنده معروف منطقه تصریح کرد:
🔹 «در حالیکه بیشتر ملتهای عربی، ایران را قهرمانی در برابر اشغالگریهای اسرائیل و توطئههای تجزیهطلبانه آمریکا قلمداد میکنند ولی اظهارات یونسی در زمانیکه مستشاران نظامی ایران در عراق حضور نظامی دارند، تصور خوب این ملتها از ایران قهرمان را تخریب کرد.»
🔺 همین امر سبب شد ۱۰۹ نفر از نمایندگان مجلس با امضای "تذکر کتبی" از حسن روحانی درخواست عزل وی را داشتند، همچنین برای ادای توضیحاتی از سوی دادستان ویژه روحانیت به دادگاه ویژه احضار شد.
پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| انتقاد #شهید_بهشتی از نهضت آزادی در بدو پیدایش
...وقتی در اساسنامه [نهضت آزادی] از #اسلام به عنوان يک مکتب و از نهضت آزادی به عنوان يک #حزب_اسلامی تمامعيار ياد نشده بود، به دوستان بنيانگذار نهضت آزادی انتقاد کردم و گفتم که اين حزب مکتبی نيست. اسمش را هم گذاشتهايد نهضت آزادی. آزادی که همه اسلام نيست.
🔹دوستان گفتند: براي اينکه ما میخواستيم آنان که آلرژی دارند روی عنوان اسلام، از اين تشکيلات فرار نکنند. ولی حقيقتش اين است که مرامنامه نشان ميداد که يک عده مسلمان آمدهاند يک حزب درست کردهاند. اما در اين تشکيلات سياسی، #اسلام را به عنوان يک #مکتب تمامعيار مطرح نکردهاند.
🔹به همين دليل كه از نظر مكتبی و مرامی ملتزم به اسلام نبودند، از اينكه عضو آن بشوم خودداری كردم.
📚او به تنهايي يک امت بود، ص 467
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣#مجید_انصاری/ بخش سوم
🔰#اتحاد_نامبارک!
🔺انتخابات ریاست جمهوری سال 84 پایانی است بر امتداد خط مشی مجمع روحانیون مبارز که مجید انصاری از اعضای اصلی آن است. اعضای مجمع بین حمایت از دبیرکل وقت خود و یا حمایت از رفیق سابق خود که حالا سال ها منتقد جدی سیاست های تعدیل اقتصادی او بودند متحیر می مانند.
🔺بالاخره اختلافات درون گروهی در این مقطع به اوج خود می رسد و عملا مجمع روحانیون مبارز به دو گروه تقسیم می شود. حامیان کروبی حزب اعتماد ملی را تشکیل می دهند و گروه باقی مانده، محمد خاتمی که چندی است ریاست جمهوری اش به پایان رسیده را به عنوان دبیرکل جدید خود قرار می دهند.
🔺مجید انصاری با ماندن در کنار دبیرکل جدید از نزدیکی نامزد های ناکام در انتخابات یعنی هاشمی رفسنجانی و کروبی با محمد خاتمی ابراز رضایت می کند و آن را امر مبارکی برمی شمارد.
🔺وی می گوید: «به اعتقاد من هر سه نفر در مباني فكري و اصولي مشترك هستند، دليلش نيز اين است كه هر سه به گرد محور امام جمع شده بودند. تجربه انتخابات رياست جمهوري نهم نشان داد كه جريان خط امام بايد به هم نزديك تر باشد. اگر جريان اصيل خط امام بخواهد قاعده تقسيم بر دو شدن را همين طور ادامه دهد مستهلك خواهد شد. از اين جهت نزديك شدن هاشمي، خاتمي و كروبي به يكديگر پديده مباركي است كه مي تواند براي كشور منشأ خير باشد».
🔺البته روند تاریخ نشان داد که این اتحاد نه تنها مبارک نبود بلکه سرمنشاء بسیاری از حوادث سیاسی تلخ بود و فتنه های بعدی در انقلاب اسلامی را رقم زد.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣ پاسخِ پرسش نخست اسباط:
🔹 سوال: چرا برخی از روحانیون و یاران حضرت امام(ره) در دهه اول #انقلاب همسو با ایشان مواضع بسیار محکمی در مقابل دشمنان به ویژه آمریکا داشتند اما با گذشت زمان با تغییر مواضع خود، روند گذشته را نادرست دانسته و در سالهای اخیر جزء حامیان #مذاکره بلکه ارتباط با #آمریکا شدهاند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، به دو نمونه از آنها اشاره میکنیم:
✅ پاسخ سوال اول: جریانی که در ابتدا هم سو با امام و ضد لیبرالیسم بود عمدتا در جریان چپ تعریف می شود. جریان چپ با پیروزی در سال 1918 با شعار های ضد امپریالیستی قدرت میگیرد. در ایران هم با جریاناتی مثل مجاهدین خلق،حزب توده و دانشجویان خط امام ظهور و بروز پیدا می کند. اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جریان چپ و اینتلکتچوال شکست سختی می خورد و کنار گذاشته می شود. در پی شکست این جریان جریان لیبرال و اینلایتنمنت اقدام به جذب باقی ماندههای این جریان میکند و کسانی که دریک زمان شعار های ضد امپریالیستی میدادند، خودشان حامی هژمونی سلطه و ضد جریان مذهبی موجود در ایران شدند.
این خلاصهای از روند تحول و علت تحول جریان چپ در ایران است.
✅ حجت الاسلام سید مهدی هاشمی:
سلام علیکم
علت برگشتن برخی از افراد، مخصوصا روحانیون انقلابی، از مواضع انقلابی خود، ریشه های مختلفی دارد :
1. برخی به مجرد یک پیش آمد و کم ظرفیتی خودشان از عقاید انقلابی برمیگردند، مثلا به آنها توهینی می شود یا احترامی نمی بینند.
2. خانواده و فرزندان بسیار اثر گذارند. در طول تاریخ بسیاری از شخصیت ها بواسطه انحراف فرزندان منحرف شده اند یا اسیر خواسته های آنها شده اند.
3. گاهی واقعا به آنها ظلمی می شود که نمی توانند بین خطای یک فرد در نظام اسلامی با اصل نظام تفاوت قائل شوند لذا احساس می کنند نظام از آرمان های خود منحرف شده و هیچ راهی جز تغيير نظام نیست.
4. برخی افراد از اول مبانی فکری اسلامی و اصولی نداشته اند و با توجه به جو اول انقلاب آنها هم نظر انقلابی داده اند، با فاصله گرفتن از آن فضا و قرارگرفتن در جو ضد انقلابی تغییر موضع داده اند.
5. برخی هم به دلیل ضعف بینش، با تغییر شرایط و برای حفظ وضع موجود مصلحت سنجی می کنند که اگر میخواهیم اسمی از جمهوری اسلامی بماند باید با نظام سلطه کنار آمد.
6. بعضی از افراد که دنیا دیده می شوند و پيشرفت ظاهری غرب را می بینند، دچار ضعف می شوند و راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی را کوتاه آمدن از اصول انقلابی و پذیرش سلطه آمریکا و غرب میدانند.
7. شاید همه این موارد خلاصه شود در عدم داشتن منظومه فکری اسلامی همه جانبه، پویا و مبتنی بر آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی.
اگر عقیده شخص درست شکل بگیرد به این راحتی منفعل عمل نمی کند و ثابت قدم می ماند. و همواره پشت سر ولی فقیه حرکت می کند نه جلوتر و نه عقب تر از ایشان.
والسلام.
🔹ما را در #پرسمان_اسباط، همراهی کنید.
🆔 @asbaat_ir