📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش چهارم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
2️⃣1️⃣ در پاسخ به این پرسش مهم باید عرض کنم که به برکت انقلاب اسلامی، ظرفیت فوق العاده زیادی برای حوزه علمیه ایجاد شده است که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. اما باید دید آیا مدیران و مسوولین حوزه از این ظرفیت بسیار عظیم خوب استفاده می کنند یا خیر؟
در پاسخ به این سوال 3 مورد از سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب مطرح می کنم که امیدوارم مسوولین و بزرگان حوزه بیش از پیش به این سخنان توجه داشته باشند:
🔺1. ما الان در کشور چهقدر حوزهی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزهی علمیهیی چون حوزهی علمیهی قم وجود داشته است؟ نه نجف، نه قم، نه اصفهان، نه مشهد، نه تبریز، و نه حوزههای بزرگ دیگر، هیچکدام شاهد آن #شکوفایی و #عظمتی که حوزهی علمیهی قم در این دوره و در قُبیل زمان ما داشته و دارد، نبودند. چه کسی برای این گنجینهی به این عظمت، با حوزههای دیگری که امروز بحمداللَّه در سرتاسر کشور هست - چه حوزههای بزرگی مثل مشهد و اصفهان و تبریز و بعضی شهرهای دیگر، و چه حوزههای کوچکی که در سرتاسر کشور هست - برنامهریزی میکند؟ چند درصد وقت ما برای برنامهریزی صرف میشود؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است!
🔹 ما باید بدانیم که برای حوزههای علمیه، به برنامهریزی احتیاج داریم. باید گروههای متخصص و متمحض در #برنامه_ریزی، برای این کار باشند؛ بنشینند و مرتب به حوزهی علمیه و مسیر آن، نگرش داشته باشند و برای فردا و فرداهایش، برنامهریزیهای علمی کنند. ۷۰/۶/۳۱
🔺2. امروز وظایف حوزههای علمیه با گذشته تفاوتهای زیادی کرده است. حوزهی علمیه فقط برای اقامهی جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتی هم اگر محتوای عالی و پُر مغزی نداشته باشد، کافی نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک مینشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی - بلکه هر ناکسی - از آن طرفِ دنیا دریافت میکند. امروز #اینترنت و #ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصهی کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای #معارف_الهی و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.
🔹 امروز حوزههای علمیه وظیفهی #هدایت قشرهای گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما - که مسجد و #منبر و سخنرانىِ روبهروست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. اینکه شما بنشینید بایک نفر روبهرو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری بهقدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد.۸۴/۲/۱۱
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
🔺 3. خوب، حوزههای علمیه - بخصوص حوزهی علمیهی قم - در هیچ دورهای از تاریخ خود، به قدر امروز مورد توجه افکار جهانی و انظار جهانی قرار نداشتهاند؛ به قدر امروز مؤثر در سیاستهای جهانی و شاید مؤثر در سرنوشت جهانی و #بین_المللی نبودند. حوزهی قم هرگز به قدر امروز دوست و دشمن نداشته است. شما ملتزمان حوزهی علمیهی قم، امروز از همیشهی این تاریخ، دوستان بیشتری دارید؛ دشمنان بیشتر و خطرناکتری هم دارید. امروز حوزهی علمیهی قم - که در قلهی حوزههای علمیه قرار گرفته است - یک چنین موقعیت حساسی را داراست.
🔹 در اینجا یک #مغالطه_ای هست که باید به آن اشاره کنم. ممکن است بعضی بگویند اگر حوزههای علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترمتر از امروز بودند. این مغالطه است. هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعهی باارزشی به خاطر #انزوا و کنارهگیری و گوشهنشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترامبرانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. احترام به مجامع و نهادهای بیتفاوت و تنزهطلب که دامن از مسائل چالشی برمیچینند، یک احترام صوری است؛ یک احترامِ در معنا و در عمق خود بی احترامی است؛ مثل احترام به اشیاء است، که احترام حقیقی محسوب نمیشود؛ مثل احترام به تصاویر و تماثیل و صورتهاست؛ احترام محسوب نمیشود. گاهی این احترام، اهانتآمیز هم هست؛ همراه با تحقیر باطنىِ آن کسی است که تظاهر به احترام میکند. آن موجودی که زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمیانگیزد؛ هم در دل دوستان خود، و هم حتّی در دل دشمنان خود. دشمنی میکنند، اما او را تعظیم میکنند و برای او احترام قائلند.۸۹/۷/۲۹
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش سوم
🔺 #میرزاصالح_شیرازی
🔸 از اولین ایرانیانی است که از افکار و اوضاع اروپا اثر میپذیرد. میرزا صالح شیرازی از نخستین دانشآموختگان ایرانی در اروپا و فرزند حاج باقر کازرونی است.
🔸 او به همراه چهار نفر دیگر به نامهای میرزا جعفر طبیب، میرزا جعفر مهندس، میرزا رضا و محمدعلی چخماق ساز به فرمان عباس میرزا، همراه کلنل دارسی از طریق روسیه به #لندن رفت تا پس از ادامه تحصیل و کسب تخصص بیشتر، برای خدمت به ایران بازگردد.
🔸 او به همراه سه تن از همسفرانش پس از سه سال و نه ماه (در ۱۸۱۹م) به ایران بازگشت؛ در حالی که عضو برجسته و استاد تشکیلات #فراماسونری بود.
🔸 او در سفرنامهای که از خود به جا گذاشته، به عضویت در فراماسونری و رسیدن به مقام استادی اعتراف کرده است: «در صحن کلیسای مستر حریص نامی را که بزرگخانهی فراموشان بود و بنده را به دو مرتبه از مراتب مربوطه رسانیده، مرا دیده، مذکور ساخته که یک هفته دیگر عازم به ایران هستید و فردا فراموشخانه باز است. اگر فردا شب به هر حال مهندس، خود را به آنجا رسانیدی، مرتبهی استادی را به تو میدهیم و گرنه ناقص به ایران میروی.»
🔹 پدر روزنامهنگاری در ایران
🔸 میرزاصالح که فن چاپ را در انگلستان آموخته بود، پس از بازگشت به ایران با برادران ماسونیاش به ترویج مرام و آیین #اومانیستی فراماسونری پرداخت. از او که به روزنامه نگاری و سفرنامه نویسی شهرت داشت، با عنوان پدر روزنامه نگاری در ایران نام برده میشود؛ زیرا او اولین روزنامه را با عنوان «کاغذ اخبار » که ترجمهی «news paper» است، با چاپ سنگی و با خط نستعلیق در ۲۵ محرم ۱۲۵۳ قمری در ایران (تهران) منتشر کرد.
🔸 میرزاصالح شیرازی، تحت تأثیر #مدرنیسم اروپا و در مقام پیشگام تجددخواهی در سفرنامهاش، ایرانیان را با تمدن و تجدد غرب آشنا میکند و درباره نوع حکومت در انگلستان، آزادی احزاب، مجالس انگلیس و قدرت مجلس در برابر پادشاه و همچنین درباره انقلاب کبیر فرانسه (بلوای عام در سال ۱۷۸۹م در ولایت فرانسه) سخن میگوید.
🔸 توجه ویژه او به تمدن غربی و نظام سیاسی مشروطه در غرب، به ویژه بحث «#آزادی_بیان» و «قدرت مجلس» – که میتواند در برابر پادشاه مقاومت کند و حکم شاه را بی اثر سازد، اثرپذیری او را از فرهنگ اومانیستی غرب نشان میدهد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3866
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش ششم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
🔸 با توجه به اینکه رفتار و منش هر مجموعهای ناظر به ساختار فکری حاکم بر آن موسسه و مجموعه است باید برای شناخت دقیق و موشکافانه آن مرکز ابتدا خط فکری و #بُعد_معرفتی آن مجموعه دانسته شود سپس عملکرد آن در بوته #نقد و #نظر قرار گیرد و از آن جا که پژوهش حاضر ناظر به بازه زمانی پانزده ساله ابتدایی دفتر تبلیغات است یعنی از زمان تأسیس تا سال 73 لذا خط فکری این دوره مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.
🔸 با استفاده از مصاحبهها و گفتگوهای دستاندركاران آن مركز اين مطلب بدست میآيد كه جريان #روشنفكری، جریان حاکم دفتر تبليغات بوده است كه در ادامه به برخی از آن اشاره میشود.
1️⃣ مصاحبه #سیدحسین_موسوی_تبریزی با مهرنامه
🔸 وی که جزو هیئت موسسین و هيئت مدیره دفتر تبليغات به شمار میآید در این مصاحبه ریشه اختلاف و تقابل دفتر تبلیغات با جامعه مدرسین را نگاه روشنفکری و #نواندیشی_دینی میداند که قبل از پیروزی انقلاب وجود داشته است.
🔸 موسوی تبریزی در اینباره گفت: «نحله فکری ما با دوستان #جامعه_مدرسین تفاوت داشت. از زمان شاه با حضور گروهی از شاگردان آیتالله #مطهری و آیتالله #طالقانی یک نوع روشنفکری دینی در قم شکل گرفته بود که پس از انقلاب در قالب دفتر تبلیغات، منسجم شد».
🔸 همانطور که ملاحظه میشود، او که جزو گردانندگان اصلی دفتر محسوب میشد خط فکری دفتر تبلیغات را یک جریان روشنفکری میداند که دارای ریشه و سابقه است و اگر این گروه در زمان شاه بدون داشتن #تشکیلات فعالیت داشتند، پس از انقلاب توانستند با تشکیلاتی سازمانی به نام دفتر تبلیغات همان روش و منش فکری را دنبال کنند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهاردهم
🔰 ایجاد دو قطبی جنگ و مذاکره برای #برجام 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهاردهم
🔰 ایجاد دو قطبی #جنگ و #مذاکره برای #برجام
🔸 با پیروزی #دولت_روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بحث مذاکره با آمریکا داغتر از گذشته شد آن هم در سطح وزیر امور خارجه با موضوع هسته ای.
🔸 این مسأله در داخل کشور به یکی از پرتنشترین مسائل در طول چهل ساله انقلاب اسلامی تبدیل شد. هر طیف و جریانی برای اثبات دیدگاه خویش ادلهای اقامه می کرد.
🔸 دربین موافقان مذاکره که عمدتاً اصلاحطلبان بودند آنچه بیش از همه نمود داشت، القای دوقطبی «مذاکره یا جنگ» بود. این طیف با این ترفند توانستند باب مذاکره را باز و کشور را وارد بازی خطرناکی کنند که طراح اصلی آن آمریکاییها بودند.
🔸 از موافقان مذاکره می توان به علی یونسی اشاره کرد. وی نیز به همراه طیف #اصلاح_طلبان درصدد القای این دوگانگی برآمد. اما نکته جالب این است که او پس از گذشت حدود سه سال از برجام و عدم دستیابی ایران به هیچ یک از دست آوردهای برجام، باز بر طبل دوقطبی جنگ یا #مذاکره می کوبید.
🔸 علی یونسی عصر یکشنبه 23 دی 97 در شورای اداری شهرستان آق قلا در همین زمینه گفت: علت اینکه رهبری به رئیس جمهور اجازه دادند برجام را به نتیجه برسانند این بود تا جنگی رخ ندهد و ما تحریم نشویم و دولت هم به خوبی توانست این کار را به نتیجه برساند.
🔹 نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی اظهار کرد: دست آورد برجام از ملی شدن صنعت نفت هم مهمتر بود چرا که اگر محقق نمیشد #جنگ رخ میداد.
🔺 تحلیل امثال یونسی از برجام و نسبت دادن دست آورد برجام به رهبر معظم انقلاب درحالی مطرح می شود که #مقام_معظم_رهبری دوسال قبل، یعنی 27 بهمن 95 در دیدار مردم آذربایجان شرقی به صراحت اینگونه نتیجه گیری از برجام را دروغ برشمردند.
🔺ایشان در آن دیدار فرمودند: «چه در دورهی دولت قبلی آمریکا، چه در دولت فعلی آمریکا، یکی از ترفندهای دشمن این بوده است که مرتّب تهدید کنند به جنگ؛ و [اینکه] گزینهی #نظامی روی میز است و مانند اینها.
🔹 آن مسئول اروپایی هم، به مسئولین ما میگوید که جنگ در ایران حتمی بود؛ اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ #دروغ_محض! چرا میگویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [امّا] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصههای کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است؛ این جنگ واقعی است.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📎 به بهانه خداحافظی آیتالله #اراکی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
📝 #یادداشت| پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش نخست 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| پستی برای شخصی یا شخصی برای پستی/ بخش نخست
🔺 اینکه مدیر زحمتکش یک مجموعه بعد از عمری تلاش و کسب تجربه باید تکریم شود و بابت زحماتی که کشیده اجر و پاداش لازم و در خور شأنش را از نظام اسلامی دریافت کند، امری بدیهی و غیرقابل انکار است.
🔺 و حتی اینکه معدود افرادی در بین روحانیت با دور شدن از فضای علمی مورد علاقه خود، وارد عرصههای اجرایی و مدیریتی شده و آرامش آن فضا را با شلوغیها و زحمات کار اجرایی عوض کردهاند، امری قابل تقدیر و مأجور است.
🔺 لکن آنچه در این میان قدری نگران کننده به نظر میرسد، این است که ظاهرا قرار نیست به هیچ عنوان گردش نخبگانی صورت بگیرد و کسانی که سالیان متمادی بر مسندهای مدیریتی تکیه زدهاند، بازنشسته شده و جای خود را به افراد تازه نفس و با انگیزهتر دهند.
🔺 به طور مثال با مروری گذرا در رزومه و سوابق علمی و اجرایی «#حمید_حوالی_شهریاری» که این روزها شایعه آماده شدنش برای تصدی ریاست #مجمع_تقریب_مذاهب بر سر زبانها افتاده، قبل از هر چیزی حکایت از این دارد که سابقه و تجربه ایشان که سررشته در رایانه و احیانا فضای مجازی داشته و قدری هم به مناسبت در غرب به سر برده است ارتباط خاصی با فضای مذاهب ندارد.
🔺 اما اینکه چنین شخصی به چنین جایگاهی معرفی شود، تنها این گزینه را در ذهن مجسم میکند که به احتمال زیاد تصمیم بر این شده که به هر قیمتی این بزرگوار پست قبلی خود را ترک کند و با توجه به سوابق سیاسی مشکوک خود مانند امضای نامه کذایی در #فتنه_88 برای آنکه به خاطر عزل از سمت مدیریتی ۲۵ ساله! و عدم توان حضور در تیم آقای رییسی در قوه قضاییه، تبدیل به #اپوزیسیونی برای نظام نشود، لاجرم پستی را برایش خالی کردهاند که اصطلاحا دفع افسد به فاسد شود!
🔺 نگران کنندهتر آنکه اخبار جسته و گریخته میدانی نیز موید چنین تحلیلهای ابتدایی باشند. حال باید دید چرا و با چه منطقی شاهد وضعیتهای مشابه در سطح مدیریتی کشور و احیانا در میان حوزویان هستیم.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3927
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش سوم
🔺 بيوگرافی اشتباهات و انحرافات عملی قبل از انقلاب
2️⃣ قتل مرحوم #شمسآبادی
🔸 (سری)
🔸 به کلیه سازمانهای اطلاعات و امنیت (به استثنای اردوگاه شمال)
🔸 از: مرکز
🔸 رمز شود
🔹 همانطوریکه از طريق جرايد آگاه شدهاند، روز 1335/02/18 آیت الله شمسآبادی که از روحانیون بیطرف و مورد احترام مردم شهرستان #اصفهان و جامعه روحانیت بود، هنگامی که با همسرش برای برگزاری نماز از منزلش عازم مسجد بود، بوسیله اشخاص ناشناسی ربوده شد و به قتل رسید و جسدش در کنار جاده همایون شهر (خمینی شهر) اصفهان انداخته شد.
🔹 با پیگیریهایی که بعمل آمد، روز 1335/02/21 قاتلین توسط #سازمان_اطلاعات_و_امنیت اصفهان شناسایی و دستگیر شدند و بعمل خود اعتراف کردند. قاتلین از طرفداران کتاب #شهید_جاوید میباشند.
🔹 در این کتاب علم غیب امامان نفی شده و این تهمت به امام حسین (ع) وارد آمده که برای رسیدن به حکومت و کسب جاه و مقام به کربلا رفت و شهید شد.
🔹 نویسنده کتاب شيخ نعمت الله #صالحی_نجف_آبادی است که از طرفداران (امام) خمینی است و هم اکنون در تبعيد بسر میبرد و شیخ حسینعلی #منتظری نجف آبادی یکی از عوامل نزدیک (امام) خمینی نیز بر این کتاب تقریظ نوشته و مفاد آن را تأیید کرده است. وی نیز مدتی قبل به علت فعالیتهای ضد امنیتی بازداشت و به ده سال حبس محکوم شده است.
🔹 قاتلين به اسامی:
۱ – محمد حسين جعفرزاده، دانشجوی سال دوم رشته زمینشناسی دانشگاه اصفهان
۲ – اسداله شفيعزاده، نفت فروش
۳ – محمد اسماعيل ابراهیمی، مکانیک
۴ – سید مهدی هاشمی، طلبه علوم دینی از اهالی #نجفآباد و تحت تأثير مفاد کتاب مذکور و نظریات نامبردگان که مورد مخالفت شدید آیت الله شمسآبادی بوده، نامبرده را به صرف مخالفت با کتاب و نظریات آنان به قتل رسانیدهاند.
🔹 روز جاری جریان امر و دستگیری قاتلین با کیفیت و چگونگی آن در جراید درج خواهد شد و رادیو و تلویزیون نیز موضوع را پخش خواهد کرد. بفرموده مقرر است از موضوع علیه طرفداران و ایادی (امام) خمینی حداکثر بهرهبرداری تبلیغاتی بعمل آید.
🔹 با فراهم کردن ترتیبات لازم، جنایت مذکور و نقش عوامل (امام) خمینی در این قتل فجیع در محافل و مجامع مذهبی که با هدایت آن سازمان ترتیب مییابد توسط وعاظ و گویندگان مذهبی تشریح و بازگو و موضوع در جراید محلی نیز درج گردد. اقدامات فوق بنحوی ترتیب و انجام پذیرد که دخالت #ساواک و سایر سازمانهای دولتی در آن محسوس نباشد.
نتیجه اعلام ……………………… ثابتی
«سند دوم»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir