🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش سوم
🔰 #سودای_غرب!
🔸سید محمد موسوی بجنوردی همزمان با فعاليتهای سیاسی، اجتماعی و امور اجرایی، كار تدريس در دانشگاه ها را پی میگیرد و تا سال 1382 به رتبه استادی رسیده و به نشر افکار و دیدگاه خود در دانشکده های مختلف میپردازد.
🔸او از علاقه شخصی خود به #دانشگاه_آزاد و نحوه شکلگیری آن چنین میگوید: «زمان تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بنده عضو شورای عالی قضایی بودم به همین خاطر با کسب اجازه از حضرت امام راحل، طی بخشنامهای به تمام دادسراهای انقلاب، از آنها درخواست کردم تا از ارائه کمکهای نقدی و غیرنقدی برای توسعه دانشگاه دریغ نکنند».
🔸البته دانشگاه آزاد از جمله مراکزی است که در شادیها همه متصدی و بوجود آورنده آن بودهاند ولی گاه پاسخگویی، کسی جوابگو نیست.
🔸وی علاوه بر دانشکده های حقوق و الهیات دانشگاههای مختلف، در موسسه عالی بانکداری ایران و پژوهشکده امام و انقلاب #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام_خمینی (ره) هم مشغول به تدريس میشود. نظرات وی در این سالها همواره مورد بحث مجامع علمی بوده است.
🔸موسوی بجنوردی تجربه تدریس در دانشگاههای خارجی از جمله: کانادا، آمریکا، مراکش و... در کارنامه خود دارد. يكی از جلسات جالب و مورد توجه وی حضور در دانشگاه بريتيش كلمبيای کانادا و تدريس خصوصی به #موريس_كاپيتورن كميسر عالی حقوق بشر می باشد.
🔸پروفسور كاپيتورن كه استاد دانشگاه #بريتيش_كلمبيا است در آن سال كه هنوز نماينده سازمان حقوق بشر در ايران نبوده، جلساتی درباره «حقوق جزا در اسلام» را به صورت خصوصی نزد سید محمد موسوی بجنوردی میگذراند.
🔸موسوی بجنوردی پس از چندی حضور در غرب، دانشگاههای ایران را ترجیح میدهد و به ایران برمیگردد. وی پیشنهاد دکتر #سيدحسين_نصر مبنیبر تصدیگری مسئوليت بخش علوم اسلامی دانشگاه جرج تاون واشنگتن دی سی را هم قبول نمیکند و معتقد است دانشگاههای داخل كشور بيشتر از خارج، نيازمند اسلام راستين هستند!
🔸البته ظاهرا، پربیراه نیست که وی در نقل خاطرهای #هالهی_نورگونه! به مخاطب این گونه القا کرده که سالها قبل، دانش بیپایان ایشان، از طرف یکی از افراد مرتبط با امام زمان (عج) تأیید شده است!
🔸او در هفته نامه آسمان به خاطره ای مربوط به سال 56 اشاره کرده که به همراه دو فرزند حضرت امام به لبنان سفر و در قهوه خانه ای در شهر #بعلبک با یک کف بین برخورد میکنند!
🔸آن فرد بعد از دیدن کف دست و پشت گردن #حاج_آقا_مصطفی و پرسیدن اسم مادر، به حاج آقا مصطفی خطاب میکند شما همین امسال فوت میکنید و آرزویت را نمیبینی. سپس به سمت #حاج_احمدآقا رفته و با ایشان نیز همین کار را کرده سپس به حاج احمدآقا میگوید که شما آرزوی ایشان را میبینی و بسیار بالا میروی!
🔸بجنوردی میگوید وی سپس به طرف من آمد من در آن لحظه ترسیدم و با خودم گفتم الان میخواهد بگوید که تو هم میمیری! به من گفت: دریا پایان دارد ولی علم تو پایان ندارد! من بسیار خوشحال شدم که در مورد مردن من چیزی نگفت!
🔸هنگامی که میخواستم پول ایشان را بدهم یک دفعه دیدیم که ایشان نیست! و هیچ کدام از سه نفرمان ایشان را ندیدیم و انگار زمین سوراخ شد و او رفته بود. دقیقا حدود یک ماه بعد از این حادثه حاج آقا مصطفی فوت کردند!... من خیلی میل داشتم که ببینم ایشان چه کسی است و فکر کردم که شاید جزو #اَبدال هستند؛ جزو آن هفتاد نفری که خدمت امام زمان (عج) میرسند و از خیلی چیزها خبر دارند!
🔸موسوی بجنوردی در حالی این خاطره را با این کیفیت بیان میکند که یکی از یاران نزدیک حضرت امام(ره) آن را به گونه دیگری مطرح میکند که ما در اینجا از ذکر آن معذوریم.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش یازدهم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
8️⃣ حمله، تخریب و تنقیص #جریان_انقلابی
🔸 اما وی (فرید مدرسی) به همین ها اکتفا نمیکند. بلکه به تخریب، تنقیص و حمله به جریان انقلابی و چهرههای شاخص این جریان نیز میپردازد. او مانند دیگر #اصلاح_طلبان کینه خاصی از آیت الله #مصباح_یزدی و آیت الله #یزدی و امثال این بزرگواران دارد. پس گاه و بیگاه به ایشان میپردازد و میتازد.
🔸 نگاهی به آرشیو مقالات و یادداشتهای وی در وبلاگش نشان میدهد تحلیل و نقد اندیشه و عملکرد آیت الله مصباح یزدی و آیت الله محمد یزدی چقدر برای وی دارای اهمیت است.
🔸 وی پس از نامه آیت الله یزدی خطاب به آیت الله #شبیری_زنجانی در انتقاد از دیدار ایشان با سید محمد خاتمی، یادداشتی با این عنوان منتشر میکند: «محمد یزدی ۸۷ ساله چگونه بود؟» وی در این یادداشت جهتدار چهرهای غیر منطقی، عصبی و متعصب از آیت الله یزدی ارائه میدهد.
🔸 این یادداشت که کاملا مغرضانه به نگارش درآمده است تصویری تک بعدی و خشن و عصبی از یک شخصیت برجسته انقلابی ارائه میدهد. فرید مدرسی نمیتواند احساس خود نسبت به جریان انقلابی را کتمان کند. پس #نفرت را با قلمش منتشر می کند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هفتم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
2️⃣ گفتگوی #سیدمحمدعلی_ایازی با #شفقنا
🔸 با توجه به اینکه ایازی (عضو مجمع مدرسین و محققین) در سالهای ابتدایی تأسیس دفتر تبلیغات، سرپرستی انتشارات آن مرکز را از سویی و سردبیر #مجله_حوزه که به گفته او از مجلات #روشنفکری به حساب میآمد، را نیز از سوی دیگر برعهده داشت، مواضع و دیدگاه وی برای روشن شدن ابعاد فکری دفتر تبلیغات در آن زمان دارای اهمیت است.
🔸 وی در ابتدای این گفت وگو در خصوص فلسفه تشکیل #مجمع_محققین_و_مدرسین به این مطلب اشاره داشت که دفتر تبلیغات پاتوقی برای گروه روشنفکر به حساب میآمد؛ زیرا این گروه پس از انقلاب برای اینکه در حوزه علاوه بر نگاه سنتی یک نوع نگاه دیگر نیز وجود داشته باشد، دفتر تبلیغات را تشکیل دادند، وی در این رابطه گفت:
🔻 «انقلاب اسلامیکه پیروز شد جمعی به این میاندیشیدند که باید در حوزه به جزء آن نگاه #سنتی که وجود دارد، نگاه نواندیشانه به صورت تشکّل نیز وجود داشته باشد. ابتدا دفتر تبلیغات اسلامی كه اصلاش به عنوان دفتر تبلیغات امام بود، تشکیل شد و جمعی از فضلا هم در آن مجموعه قرار گرفتند».
🔸 ایازی در ادامه با اشاره به اینکه هدف اصلی دفتر تبلیغات ترویج همین نگاه #نواندیشانه در قالب نشریات و مجلات بود گفت: «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد.
🔻 اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت. در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانشهای مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود؛ مثل #علوم_سیاسی، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب #آموزش دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم به عنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد».
🔸 مطابق این اظهار نظر به خوبی روشن میشود كه خط فكری موسسین و گردانندگان دفتر تبلیغات در دوره ابتدایی رویکرد روشنفکری بوده است و همین مبنای عملکرد دفتر در عرصه آموزش و پژوهش قرار میگیرد و هر روز با نشریه و مجلات جدید درصدد پررنگ کردن این نوع رویکرد برآمدند، و به جای آنکه عرصه #تبلیغ را که رسالت اصلی دفتر بود گسترش دهند، به سمت آموزش و پژوهش با رویکرد روشنفکری حرکت کردند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش دوم
3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظامسازی سیاسی)
🔺 نهضتهای اسلام گرایانه پس از پیروزی باید نظامی سیاسی برای اداره و حکومت بر جامعه طراحی و اجرا نمایند. بر این اساس مسلمانان باید در مقابل نظام #لیبرال_دموکراسی یک نظام سیاسی براساس اصول و تعالیم دینی بنیان نهند.
🔺 به عبارت دیگر جنبشهای اسلامی برای تداوم مسیر خود و بقاء در صحنه مبارزات سیاسی و اجتماعی باید در اداره جامعه وارد شوند و در امور حکومتی مشارکت کنند.
🔺 این مسئله با توجه به فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای اسلامی از تشکیل #احزاب و شرکت در انتخابات و اختصاص برخی از کرسیهای پارلمانی تا تشکیل حکومت تمام عیار اسلامی متفاوت است.
🔺 به این ترتیب میتوان گفت تنها راه نجات مسلمانان از استعمار و استبداد و راه تحقق احکام همه جانبه اسلامی برپایی دولت توانمند دینی است نه دین دولتی.
🔺 بهترین نمونه این مرحله از نهضتهای اسلامی، #جمهوری_اسلامی_ایران است که با سرنگونی حکومت شاهنشاهی، حکومتی دینی و اسلامی را مستقر کرده است. جالب اینکه ایران با وجود اینکه مرحله نهضت و جهاد را دیرتر یا ضعیفتر آغاز کرد ولی مرحله ایجاد حکومت را به سرعت و قدرت به انجام رساند.
🔺 قبل از این اندیشمندان جهان اسلام #مبانی_نظری تشکیل حکومت اسلامی را تبیین نموده بودند.
🔺 در جهان تسنن دعوت به بازگرداندن عنصر خِلافت بهعنوان محور تشکیل حکومت اسلامی، توسط اندیشمندان گوناگونی مطرح گردید؛ رشیدرضا، از پایهگذاران تفکر سَلفی، موضوع خلافت را به صورت جدی مطرح کرد.
🔺 در این زمینه، پیشنهاد عملی وی تشکیل حکومت فراگیر اسلامی به مرکزیت موصل و بیعت با «امام هادی»، امام زیدی یمن در عصر رشیدرضا، به عنوان خلیفة مسلمین بود.
🔺 در حوزه تشیع، آیت الله #نائینی اندیشه تشکیل حکومت اسلامی در عصر جدید را در کتابی با نام تنبیه الامة و تنزیه الملّة مطرح کرد و #امام_خمینی (ره) با طرح موضوع #ولایت_فقیه شکل امروزین نظریة حکومت اسلامی را مطرح نمود.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| هشدار حضرت امام به اشرافیت در حوزه
💠 #امام_خمینی (ره): مبادا توجه به گسترش بناها و ابزار دست و پاگیر اداری، آنان را از مساله اصلی; یعنی #فقاهت باز دارد. رواج فرهنگ عافیتطلبی در نسلهای بعدی اثر بد میگذارد و میراث پیشینیان صالح فراموش میگردد و خدای نکرده بر سر حوزه آن خواهد آمد که نگرانیم!
📚 صحیفه نور، ج 17
#اشرافیت
#حوزه_علمیه
#عافیت_طلبی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش پانزدهم
🔰 #اسلام_رحمانی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش پانزدهم
🔰 #اسلام_رحمانی!!!
🔸 گرچه واژه اسلام رحمانی مدتها قبل توسط #محسن_کدیور برای تمایز قرائتهای مختلف اسلامی به کار برده شد اما این اصطلاح در چند سال اخیر علاوه بر اینکه در میان حامیان و رهبران و همراهان #جنبش_سبز به وفور به چشم میخورد، توسط حسن روحانی رئیس جمهور در فضای سیاسی کشور نیز استفاده میشود و توسط طیف همفکر و همراه رئیس جمهور با استقبال بسیار گستردهای رو برو میشود.
🔸 یکی از این افراد علی یونسی است. وی که با حکم #حسن_روحانی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی میشود، در نشستها و همایشها بر اسلام رحمانی تأکید میکند.
🔸 به عنوان نمونه علی یونسی 25 آذر 95 در جمع اعضای #مجمع_مدرسین_و_محققین گفت: «باید با تئوریسازی، عشق و محبت و اسلام رحمانی را در میان جوامع و جوانان ترویج کرد.»
🔸 وی همچنین 30 تیر 97 در دیدار جمعی از مشایخ، علما و صوفیان اهل سنت هندوستان با اشاره به حضور علمای اهل سنت و نمایندگان مذاهب و ادیان مختلف در مناصب تصمیمگیری از جمله مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری کرد که با ارتباط بیشتر علما و اندیشمندان کشورهای اسلامی بتوانیم چهره واقعی اسلام رحمانی را به جهانیان معرفی کنیم.
🔺 این سخنان علی یونسی نیز مانند دیگر سخنان وی، درحالی مطرح میشوند که #رهبر_معظم_انقلاب 20 تیر 94 در دیدار جمعی از دانشجویان درتبیین واژه اسلام رحمانی فرمودند: «گاهی یک شعارهایی داده میشود، شعارهای به ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جملهی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان میشنود در نوشتهها و در گفتهها، «اسلام رحمانی» [است].
🔹 خب، کلمهی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانیاش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای #بهشت است، هم دارای #جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یکجور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون.
🔹 اسلام رحمانی که گفته میشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همینطور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمقیابی، کاری است غلط و احیاناً گمراهکننده.
🔹 بعضیها که در حرفها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار میبرند، انسان مشاهده میکند و خوب احساس میکند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژهای است برای معارف نشئتگرفتهی از #لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته میشود.
🔹 اگر اسلام رحمانی اشارهی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم -یعنی زیربنای فکری #اومانیستی که نفی معنویّت و خدا و مانند اینها است- سرچشمه میگیرد.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔺 قالبهای ترویج ملیگرایی
2️⃣ قومگرایی
🔹ج) #پانکردیسم
🔸 پانکردیسم بر مبنای مولفههای جغرافیایی، نژادی، زبانی، تجربههای تاریخی و وقایع سیاسی شکل گرفته است؛ یعنی گروهی از انسانها که در مناطق #کردنشین کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه زندگی میکنند که گروهی از آریائیان هستند که به نام کرد شناخته میشوند و با زبان کردی سخن میگویند.
🔸 مردمانی که به زعم خود، گاهی در این مناطق، دولت مستقل کردی داشتند و بر اساس پیمان سور باید مجدداً این دولت مستقل تحقق مییافت. بر این اساس، مردم مناطق کردنشین، همواره کوس استقلال و خودمختاری زده و برای یکی از دولتهای متبوع خود گرفتاری درست کردهاند. #انقلاب_اسلامی_ایران نیز چندین سال، گرفتار همین مسأله در کردستان بود.
🔹 د) #پانترکمنیسم
🔸 در سالهای اخیر رگههایی از این تفکر، در منطقه ترکمن صحرا نیز مشاهده شده و تحت عنوان سازمان آزادیبخش ترکمن صحرا یا «تورکمن صحرا آزادلیق قوراماسی»، اقدام به پخش شبنامه علیه #جمهوری_اسلامی میکند، اما تدین مردم منطقه، مجال را از آنان گرفته است.
🔸 یکی از آفتهای تفکر #ملیگرایی در هر منطقه آن است که زمینه بهرهبرداری برای #استعمارگران را به وجود میآورد. هرگاه این کشورها قصد تحت فشار قرار دادن حکومتی را داشته باشند، ملیتهای نامتجانس را علیه آن حکومت تحریک میکنند. این حکومتها و دولتها هستند که باید با سیاستهای درست، زمینه تحریکپذیری ملیتها را از استعمارگران بگیرند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش چهارم
💠 ظهور #قاجار تا اواخر دوران قاجار
🔸 از دوران قاجار به بعد حوزه علمیه اصفهان به همت عالمانی چون آخوند ملا علی نوری (۱۲۴۶)، حاجی کرباسی (۱۲۶۱)، سید حجة الاسلام (۱۲۶۰) شیخ محمد تقی نجفی صاحب حاشیه ( ۱۲۴۸)، شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی (۱۲۴۵)، سید صدرالدین عاملی(۱۲۶۴)، میر سید حسن مدرس(۱۲۷۳)، ملاحسینعلی تویسرکانی(۱۲۸۶) و میرسیدمحمد شهشهانی (۱۲۸۷) رونقی دوباره یافت.
🔸 اگر ویژگی حوزه اصفهان را در دوره صفویه بتوان تأسیس #علوم_عقلیه و به ویژه حکمت و نیز ابتکار و قوام علوم نقلی به ویژه فقه اجتهادی دانست، ویژگی این حوزه در عصر قاجار را میتوان شرح و تبیین و توسعه علوم و معارف دانست.
🔸 در این دوران دانش #اصول_فقه به سبک کاملا جدیدی به همت دانشمندان اصفهان مانند آقامحمد باقر پسر ملا محمد اکمل اصفهانی و شاگردان وی مانند سید علی صاحب ریاض، ملامحمد مهدی نراقی و سایر شاگردان بی واسطه یا با واسطه وی مانند حاجی کرباسی، سید شفتی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی (صاحب حاشیه)، سید صدر عاملی، شیخ محمد حسین نجفی صاحب فصول و شیخ محمد علی هزارجریبی شکل گرفت.
🔸 آقامحمد باقر اصفهانی معروف به استاد الكل، تحصیلات خود را در اصفهان نزد پدر خود و سایر بزرگان اصفهان سپری کرد و در اثر حمله افغانها ناچار به مهاجرت به بهبهان و سپس کربلا شد و شاگردان برجستهای را تربیت نمود که برخی از اعاظم آنها به ایران و از جمله اصفهان بازگشتند و به ترویج و تبیین مبانی اصول فقه و تحکیم #فقه_اجتهادی همت گماردند.
🔸 حوزه اصفهان در عصر قاجار بزرگترین مرکز تدریس اصول فقه در ایران بود و سه تن از دامادهای شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء، یعنی سید صدرالدین عاملی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی و شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی و نیز برجستهترین شاگردان او مانند حاجی کرباسی، سید شفتی و سید محمد مجاهد در این شهر به تدریس و تعلیم مشغول بودهاند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir