eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 قالب‌های ترویج ملی‌گرایی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹ج) 🔸 پان‌کردیسم بر مبنای مولفه‌های جغرافیایی، نژادی، زبانی، تجربه‌های تاریخی و وقایع سیاسی شکل گرفته است؛ یعنی گروهی از انسان‌ها که در مناطق کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه زندگی می‌کنند که گروهی از آریائیان هستند که به نام کرد شناخته می‌شوند و با زبان کردی سخن می‌گویند. 🔸 مردمانی که به زعم خود، گاهی در این مناطق، دولت مستقل کردی داشتند و بر اساس پیمان سور باید مجدداً این دولت مستقل تحقق می‌یافت. بر این اساس، مردم مناطق کردنشین، همواره کوس استقلال و خودمختاری زده و برای یکی از دولت‌های متبوع خود گرفتاری درست کرده‌اند. نیز چندین سال، گرفتار همین مسأله در کردستان بود. 🔹 د) 🔸 در سال‌های اخیر رگه‌هایی از این تفکر، در منطقه ترکمن صحرا نیز مشاهده شده و تحت عنوان سازمان آزادیبخش ترکمن صحرا یا «تورکمن صحرا آزادلیق قوراماسی»، اقدام به پخش شب‌نامه علیه می‌کند، اما تدین مردم منطقه، مجال را از آنان گرفته است. 🔸 یکی از آفت‌های تفکر در هر منطقه آن است که زمینه بهره‌برداری برای را به وجود می‌آورد.‌ هرگاه این کشورها قصد تحت فشار قرار دادن حکومتی را داشته باشند، ملیت‌های نامتجانس را علیه آن حکومت تحریک می‌کنند. این حکومت‌ها و دولت‌ها هستند که باید با سیاست‌های درست، زمینه تحریک‌پذیری ملیت‌ها را از استعمارگران بگیرند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش چهارم 💠 ظهور #قاجار تا اواخر دوران قاجار 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش چهارم 💠 ظهور تا اواخر دوران قاجار 🔸 از دوران قاجار به بعد حوزه علمیه اصفهان به همت عالمانی چون آخوند ملا علی نوری (۱۲۴۶)، حاجی کرباسی (۱۲۶۱)، سید حجة الاسلام (۱۲۶۰) شیخ محمد تقی نجفی صاحب حاشیه ( ۱۲۴۸)، شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی (۱۲۴۵)، سید صدرالدین عاملی(۱۲۶۴)، میر سید حسن مدرس(۱۲۷۳)، ملاحسینعلی تویسرکانی(۱۲۸۶) و میرسیدمحمد شهشهانی (۱۲۸۷) رونقی دوباره یافت. 🔸 اگر ویژگی حوزه اصفهان را در دوره صفویه بتوان تأسیس و به ویژه حکمت و نیز ابتکار و قوام علوم نقلی به ویژه فقه اجتهادی دانست، ویژگی این حوزه در عصر قاجار را می‌توان شرح و تبیین و توسعه علوم و معارف دانست. 🔸 در این دوران دانش به سبک کاملا جدیدی به همت دانشمندان اصفهان مانند آقامحمد باقر پسر ملا محمد اکمل اصفهانی و شاگردان وی مانند سید علی صاحب ریاض، ملامحمد مهدی نراقی و سایر شاگردان بی واسطه یا با واسطه وی مانند حاجی کرباسی، سید شفتی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی (صاحب حاشیه)، سید صدر عاملی، شیخ محمد حسین نجفی صاحب فصول و شیخ محمد علی هزارجریبی شکل گرفت. 🔸 آقامحمد باقر اصفهانی معروف به استاد الكل، تحصیلات خود را در اصفهان نزد پدر خود و سایر بزرگان اصفهان سپری کرد و در اثر حمله افغان­‌ها ناچار به مهاجرت به بهبهان و سپس کربلا شد و شاگردان برجسته‌ای را تربیت نمود که برخی از اعاظم آنها به ایران و از جمله اصفهان بازگشتند و به ترویج و تبیین مبانی اصول فقه و تحکیم همت گماردند. 🔸 حوزه اصفهان در عصر قاجار بزرگترین مرکز تدریس اصول فقه در ایران بود و سه تن از دامادهای شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء، یعنی سید صدرالدین عاملی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی و شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی و نیز برجسته‌ترین شاگردان او مانند حاجی کرباسی، سید شفتی و سید محمد مجاهد در این شهر به تدریس و تعلیم مشغول بوده‌اند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان التقاط اسلام و اومانیسم/ بخش چهارم 🔺 #میرزا_فتحعلی_آخوندزاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش چهارم 🔺 🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همان­جاست. 🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین­ شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت. 🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد. 🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش ­نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران می‌پردازد و با تمجید از و ، به هجو و طرد سنت می­‌پردازد. 🔺 اصلاح دینی و 🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشه­‌های دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد. 🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را ایران می­‌دانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد. 🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملی‌گرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه می­‌کرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که می­­‌گوید: 🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کرده‌اند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروم‌اند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.» 🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیت­‌خواهی و » در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه می­‌کند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران می­داند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت می­‌کند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| افتخار به لباس روحانیت 💠 #شهید_مطهری (ره): استاد دانشگاه بود ... آمد پشت تریبون ایستاد، گفت: 🔹 «من این جمله را با کمال جرات می‌گویم، اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی {شهید مطهری} افتخار لباس #روحانیت است.» 🔺 آتش گرفتم از این حرف، ایستاده سخنرانی می‌کردم، رو کردم به آن شخص، گفتم: «آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلا می‌فهمی چه داری می‌گویی؟! من چه کسی هستم که تو می‌گویی فلانی افتخار این لباس است؟» 🔺 «آقا من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین #عمامه و #عباست ... .» 📚 حماسه حسینی؛ ج 1 ،ص 299 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش دوم 🔺 مرحوم نائینی در فصل نخست کتاب «تنبيه الامّه و تنزيه المله» در تعریف سلطنت گفته است: « عبارت است از امانت­داری نوع و ولایت بر حفظ نظم، نه از باب قاهریت و مالکیت. حکومت مالک مملکت نیست و در همه ادیان بر این مسئله تأکید شده و در اسلام، بیشتر از ادیان دیگر بر این محدودیت تأکید شده است؛ در تشیع به علت حرکت در مرز مقررات و احکام اسلامی و همچنین به علت عصمت ائمه علیهم ­السلام، و در اهل سنت به دلیل عدم تجاوزان از سنت و سیره نبویه.» 🔺 فصل دوم کتاب، درباره اثبات وجوب محدود کردن سلطنت به قدر امکان است؛ گرچه اصل آن غصب و غیر مشروع باشد. مرحوم نائینی در این فصل برای اثبات این مطلب، سه دلیل آورده است: وجوب ، وظایف حسبیه که از این منظر علما باید مراقب باشند تا اختلال نظام پیش نیاید، و تقليل ظلم و تحدید غصب تاجایی که ممکن باشد. وی آن­گاه در بحث «تحدید سلطنت» می‌گوید: 🔹 «مجال شبهه و تشکیک در وجوب تحدید سلطنت جائرة غاصبه از نحوه اولی () به نحوه ثانیه () با عدم مقدوریت از ید آن باقی نخواهد بود، چه، بعد از آنکه دانستی که نحوه اولی هم اغتصاب ردای کبریایی (عز اسمه) و ظلم به ساحت اقدسِ احدیت است و هم اغتصاب مقام ولایت و ظلم به ناحیه مقدسه امامت و هم اغتصاب رقاب و بلاد و ظلم درباره عباد است؛ به خلاف نحوه ثانیه که ظلم و اغتصابش فقط به مقام مقدس راجع و از آن دو ظلم و غصب دیگر خالی است … .» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوازدهم و پایانی 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوازدهم و پایانی 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 🔸 فرید مدرسی که جوانی روزنامه نگار است و حیات صنفی خود را در ویژه بودن و برخورداری از اخبار دسته اول می داند، گاه برای افزودن به جذابیت های خود و خودنمایی بیشتر اقدام به نشر نیز می کند. 🔸 اگر کسی معتقد باشد که هدف وسیله را توجیه می کند، از گفتن نیز إبایی ندارد. البته گاه این اخبار غیر واقعی دلایل دیگری داشته است که گاه موجب عصبانیت مدرسی جوان نیز شده است. 🔸 او علاقه شدیدی به تعبیر «» برای خبرهایش دارد تا همه او را ویژه، برخوردار از خبر های دسته اول و یک مبنع خبری قابل اتکا بدانند. البته در این میان گاه و بیگاه نیز سنگ او به هدف نیز می خورد. در ادامه تنها به یکی از این خبر پراکنی های کذب وی اشاره می کنیم. 🔸 وی در خبری کوتاه نوشت: « به عنوان منصوب می‌شود.» خبری کوتاه که به سرعت در همه رسانه‌ها پخش شد. خبری که هیچ پایه و اساسی نداشت و حتی آیت الله میرباقری نیز از آن بی خبر بود. اما اصل ماجرا چه بود؟ 🔸 فرید مدرسی با رصد جریان انقلابی و آینده این جریان می‌کوشد چهره‌هایی را که امکان هدایت و راهبری این جریان را بالقوه و یا نسبتا بالفعل دارا هستند، پیش از آنکه موقعیت تثبیت شده‌ای بیابند، تخریب کند. 🔸 برای این چهره‌ها ابتدا باید درجه حساسیت نسبت به ایشان را بالا برد و تا حد زیادی آنها را در کانون توجهات قرار داد. سپس در مخاطب حساسیت‌هایی نسبت به وی ایجاد کرد. 🔸 آیت الله میرباقری که از بدنه اجتماعی خوبی در سطح عموم جامعه و حوزویان برخوردار است، یکی از افرادی است که نگرانی این طیف را برانگیخته است. 🔸 حتی پس از انتشار تکذیبیه رسمی شورای سیاست گذاری أئمه جمعه نسبت به انتصاب ایشان به امامت جمعه تهران، وی اخلاق حرفه‌ای را زیر پا گذاشته و اقدام به انتشار تکذیبیه نکرد. 🔸 فقر اخلاق حرفه‌ای و توسل به اخبار کذب و تخریب رقیب با هر ابزار و ادبیاتی، امری است که این جریان به آن مبتلا هستند. ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش چهارم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش چهارم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 1️⃣ همان اصل که قبل از انقلاب در افکارم ریشه دوانیده بود، شدت گرفت و اعتقاد داشتم در همه زمینه‌ها باید در انقلاب اسلامی از خشونت کمک گرفت. حوادث بحرین و اروپا و انفجارات بی‌رویه و مسلح کردن بی ملاک گروه‌های افغانی و عراقی و خلیجی از این انحراف سرچشمه گرفته بود. 2️⃣ اینکه هدف وسیله را توجیه می‌کند. با اینکه در شعار و سخنرانی بر خلاف آن حرف می‌زدم ولی روش عملی‌ام درست بر خلاف آن بود و برای دستیابی به اهدافم از هر وسیله‌ای استفاده می‌کردم. مانند حوادث اختلاف سپاه و کمیته در اصفهان – لنجان و جو تشنج و خشونتی که به منتهی شد. 3️⃣ ضعف تعبد و معنويت و پرداختن به تعقل و تجزیه و تحلیل و اینکه همه چیز را با منطق تعقلی باید فهمید که بدنبال انحراف فکری، سخنان مقام ولایت فقیه را نیز با اندیشه و عقل خودم می‌سنجيدم و نتیجه‌گیری می‌کردم. 4️⃣ مطلق کردن مسایل خارجی صدور انقلاب تا آنجا که به مسایل بسیار حساس مانند جنگ و اقتصاد و مشکلات داخلی کشور را یک می‌دانستم و اعتقاد داشتم چنانچه همه نیروها و مسئولین در راه انداختن جنبش آزادی‌بخش در جهان حرکت کنند، مسایل داخلی خودبخود حل خواهد شد لذا چندان اعتقادی به اهیمت جنگ نداشتم و همین امر موجب ارانه تحلیل‌های انحرافی شده بود که مثلا این مسئولین کشورند که جنگ را علم کرده‌اند. 5️⃣ خصلت‌های مانند، که نتیجه غرور و عجب بود. و خود محوری و استبداد فکری، ریا، تکبر، خود بزرگ ‌بینی مرا احاطه کرده بود و منشأ بسیاری از برخوردهای عملی‌ام در قتل‌ها، انباشتن اسلحه و مهمات، افشاگری علیه مسئولین و … از این خصلت شیطان سرچشمه گرفته. «سند سوم» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش چهارم 🔰 / قسمت اول👇👇👇 🆔 @asbaat_ir