🔺 قالبهای ترویج ملیگرایی
2️⃣ قومگرایی
🔹ج) #پانکردیسم
🔸 پانکردیسم بر مبنای مولفههای جغرافیایی، نژادی، زبانی، تجربههای تاریخی و وقایع سیاسی شکل گرفته است؛ یعنی گروهی از انسانها که در مناطق #کردنشین کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه زندگی میکنند که گروهی از آریائیان هستند که به نام کرد شناخته میشوند و با زبان کردی سخن میگویند.
🔸 مردمانی که به زعم خود، گاهی در این مناطق، دولت مستقل کردی داشتند و بر اساس پیمان سور باید مجدداً این دولت مستقل تحقق مییافت. بر این اساس، مردم مناطق کردنشین، همواره کوس استقلال و خودمختاری زده و برای یکی از دولتهای متبوع خود گرفتاری درست کردهاند. #انقلاب_اسلامی_ایران نیز چندین سال، گرفتار همین مسأله در کردستان بود.
🔹 د) #پانترکمنیسم
🔸 در سالهای اخیر رگههایی از این تفکر، در منطقه ترکمن صحرا نیز مشاهده شده و تحت عنوان سازمان آزادیبخش ترکمن صحرا یا «تورکمن صحرا آزادلیق قوراماسی»، اقدام به پخش شبنامه علیه #جمهوری_اسلامی میکند، اما تدین مردم منطقه، مجال را از آنان گرفته است.
🔸 یکی از آفتهای تفکر #ملیگرایی در هر منطقه آن است که زمینه بهرهبرداری برای #استعمارگران را به وجود میآورد. هرگاه این کشورها قصد تحت فشار قرار دادن حکومتی را داشته باشند، ملیتهای نامتجانس را علیه آن حکومت تحریک میکنند. این حکومتها و دولتها هستند که باید با سیاستهای درست، زمینه تحریکپذیری ملیتها را از استعمارگران بگیرند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش چهارم
💠 ظهور #قاجار تا اواخر دوران قاجار
🔸 از دوران قاجار به بعد حوزه علمیه اصفهان به همت عالمانی چون آخوند ملا علی نوری (۱۲۴۶)، حاجی کرباسی (۱۲۶۱)، سید حجة الاسلام (۱۲۶۰) شیخ محمد تقی نجفی صاحب حاشیه ( ۱۲۴۸)، شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی (۱۲۴۵)، سید صدرالدین عاملی(۱۲۶۴)، میر سید حسن مدرس(۱۲۷۳)، ملاحسینعلی تویسرکانی(۱۲۸۶) و میرسیدمحمد شهشهانی (۱۲۸۷) رونقی دوباره یافت.
🔸 اگر ویژگی حوزه اصفهان را در دوره صفویه بتوان تأسیس #علوم_عقلیه و به ویژه حکمت و نیز ابتکار و قوام علوم نقلی به ویژه فقه اجتهادی دانست، ویژگی این حوزه در عصر قاجار را میتوان شرح و تبیین و توسعه علوم و معارف دانست.
🔸 در این دوران دانش #اصول_فقه به سبک کاملا جدیدی به همت دانشمندان اصفهان مانند آقامحمد باقر پسر ملا محمد اکمل اصفهانی و شاگردان وی مانند سید علی صاحب ریاض، ملامحمد مهدی نراقی و سایر شاگردان بی واسطه یا با واسطه وی مانند حاجی کرباسی، سید شفتی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی (صاحب حاشیه)، سید صدر عاملی، شیخ محمد حسین نجفی صاحب فصول و شیخ محمد علی هزارجریبی شکل گرفت.
🔸 آقامحمد باقر اصفهانی معروف به استاد الكل، تحصیلات خود را در اصفهان نزد پدر خود و سایر بزرگان اصفهان سپری کرد و در اثر حمله افغانها ناچار به مهاجرت به بهبهان و سپس کربلا شد و شاگردان برجستهای را تربیت نمود که برخی از اعاظم آنها به ایران و از جمله اصفهان بازگشتند و به ترویج و تبیین مبانی اصول فقه و تحکیم #فقه_اجتهادی همت گماردند.
🔸 حوزه اصفهان در عصر قاجار بزرگترین مرکز تدریس اصول فقه در ایران بود و سه تن از دامادهای شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء، یعنی سید صدرالدین عاملی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی و شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی و نیز برجستهترین شاگردان او مانند حاجی کرباسی، سید شفتی و سید محمد مجاهد در این شهر به تدریس و تعلیم مشغول بودهاند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش چهارم
🔺 #میرزا_فتحعلی_آخوندزاده
🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همانجاست.
🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت.
🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد.
🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران میپردازد و با تمجید از #تجدد و #مدرنیسم، به هجو و طرد سنت میپردازد.
🔺 اصلاح دینی و #پروتستانتیسم
🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشههای دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد.
🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را #مارتین_لوتر ایران میدانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد.
🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملیگرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه میکرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که میگوید:
🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کردهاند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروماند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.»
🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیتخواهی و #ناسیونالیسم» در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه میکند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران میداند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت میکند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| افتخار به لباس روحانیت
💠 #شهید_مطهری (ره): استاد دانشگاه بود ... آمد پشت تریبون ایستاد، گفت:
🔹 «من این جمله را با کمال جرات میگویم، اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی {شهید مطهری} افتخار لباس #روحانیت است.»
🔺 آتش گرفتم از این حرف، ایستاده سخنرانی میکردم، رو کردم به آن شخص، گفتم: «آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلا میفهمی چه داری میگویی؟! من چه کسی هستم که تو میگویی فلانی افتخار این لباس است؟»
🔺 «آقا من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین #عمامه و #عباست ... .»
📚 حماسه حسینی؛ ج 1 ،ص 299
🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_الملّه/ بخش دوم
🔺 مرحوم نائینی در فصل نخست کتاب «تنبيه الامّه و تنزيه المله» در تعریف سلطنت گفته است: «#سلطنت عبارت است از امانتداری نوع و ولایت بر حفظ نظم، نه از باب قاهریت و مالکیت. حکومت مالک مملکت نیست و در همه ادیان بر این مسئله تأکید شده و در اسلام، بیشتر از ادیان دیگر بر این محدودیت تأکید شده است؛ در تشیع به علت حرکت در مرز مقررات و احکام اسلامی و همچنین به علت عصمت ائمه علیهم السلام، و در اهل سنت به دلیل عدم تجاوزان از سنت و سیره نبویه.»
🔺 فصل دوم کتاب، درباره اثبات وجوب محدود کردن سلطنت به قدر امکان است؛ گرچه اصل آن غصب و غیر مشروع باشد. مرحوم نائینی در این فصل برای اثبات این مطلب، سه دلیل آورده است: وجوب #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر، وظایف حسبیه که از این منظر علما باید مراقب باشند تا اختلال نظام پیش نیاید، و تقليل ظلم و تحدید غصب تاجایی که ممکن باشد. وی آنگاه در بحث «تحدید سلطنت» میگوید:
🔹 «مجال شبهه و تشکیک در وجوب تحدید سلطنت جائرة غاصبه از نحوه اولی (#سلطنت_استبدادی) به نحوه ثانیه (#سلطنت_مشروطه) با عدم مقدوریت از ید آن باقی نخواهد بود، چه، بعد از آنکه دانستی که نحوه اولی هم اغتصاب ردای کبریایی (عز اسمه) و ظلم به ساحت اقدسِ احدیت است و هم اغتصاب مقام ولایت و ظلم به ناحیه مقدسه امامت و هم اغتصاب رقاب و بلاد و ظلم درباره عباد است؛ به خلاف نحوه ثانیه که ظلم و اغتصابش فقط به مقام مقدس #امامت راجع و از آن دو ظلم و غصب دیگر خالی است … .»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دوازدهم و پایانی
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دوازدهم و پایانی
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب
🔸 فرید مدرسی که جوانی روزنامه نگار است و حیات صنفی خود را در ویژه بودن و برخورداری از اخبار دسته اول می داند، گاه برای افزودن به جذابیت های خود و خودنمایی بیشتر اقدام به نشر #اخبار_کذب نیز می کند.
🔸 اگر کسی معتقد باشد که هدف وسیله را توجیه می کند، از #دروغ گفتن نیز إبایی ندارد. البته گاه این اخبار غیر واقعی دلایل دیگری داشته است که گاه موجب عصبانیت مدرسی جوان نیز شده است.
🔸 او علاقه شدیدی به تعبیر «#اختصاصی» برای خبرهایش دارد تا همه او را ویژه، برخوردار از خبر های دسته اول و یک مبنع خبری قابل اتکا بدانند. البته در این میان گاه و بیگاه نیز سنگ او به هدف نیز می خورد. در ادامه تنها به یکی از این خبر پراکنی های کذب وی اشاره می کنیم.
🔸 وی در خبری کوتاه نوشت: «#سیدمحمدمهدی_میرباقری به عنوان #امام_جمعه_تهران منصوب میشود.» خبری کوتاه که به سرعت در همه رسانهها پخش شد. خبری که هیچ پایه و اساسی نداشت و حتی آیت الله میرباقری نیز از آن بی خبر بود. اما اصل ماجرا چه بود؟
🔸 فرید مدرسی با رصد جریان انقلابی و آینده این جریان میکوشد چهرههایی را که امکان هدایت و راهبری این جریان را بالقوه و یا نسبتا بالفعل دارا هستند، پیش از آنکه موقعیت تثبیت شدهای بیابند، تخریب کند.
🔸 برای #تخریب این چهرهها ابتدا باید درجه حساسیت نسبت به ایشان را بالا برد و تا حد زیادی آنها را در کانون توجهات قرار داد. سپس در مخاطب حساسیتهایی نسبت به وی ایجاد کرد.
🔸 آیت الله میرباقری که از بدنه اجتماعی خوبی در سطح عموم جامعه و حوزویان برخوردار است، یکی از افرادی است که نگرانی این طیف را برانگیخته است.
🔸 حتی پس از انتشار تکذیبیه رسمی شورای سیاست گذاری أئمه جمعه نسبت به انتصاب ایشان به امامت جمعه تهران، وی اخلاق حرفهای را زیر پا گذاشته و اقدام به انتشار تکذیبیه نکرد.
🔸 فقر اخلاق حرفهای و توسل به اخبار کذب و تخریب رقیب با هر ابزار و ادبیاتی، امری است که این جریان به آن مبتلا هستند.
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش چهارم
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
1️⃣ همان اصل #خشونت_مطلق که قبل از انقلاب در افکارم ریشه دوانیده بود، شدت گرفت و اعتقاد داشتم در همه زمینهها باید در انقلاب اسلامی از خشونت کمک گرفت. حوادث بحرین و اروپا و انفجارات بیرویه و مسلح کردن بی ملاک گروههای افغانی و عراقی و خلیجی از این انحراف سرچشمه گرفته بود.
2️⃣ اینکه هدف وسیله را توجیه میکند. با اینکه در شعار و سخنرانی بر خلاف آن حرف میزدم ولی روش عملیام درست بر خلاف آن بود و برای دستیابی به اهدافم از هر وسیلهای استفاده میکردم. مانند حوادث اختلاف سپاه و کمیته در اصفهان – لنجان و جو تشنج و خشونتی که به #قتل_نفوس_زکیه منتهی شد.
3️⃣ ضعف تعبد و معنويت و پرداختن به تعقل و تجزیه و تحلیل و اینکه همه چیز را با منطق تعقلی باید فهمید که بدنبال انحراف فکری، سخنان مقام ولایت فقیه را نیز با اندیشه و عقل خودم میسنجيدم و نتیجهگیری میکردم.
4️⃣ مطلق کردن مسایل خارجی صدور انقلاب تا آنجا که به مسایل بسیار حساس مانند جنگ و اقتصاد و مشکلات داخلی کشور را یک #جریان_انحرافی میدانستم و اعتقاد داشتم چنانچه همه نیروها و مسئولین در راه انداختن جنبش آزادیبخش در جهان حرکت کنند، مسایل داخلی خودبخود حل خواهد شد لذا چندان اعتقادی به اهیمت جنگ نداشتم و همین امر موجب ارانه تحلیلهای انحرافی شده بود که مثلا این مسئولین کشورند که جنگ را علم کردهاند.
5️⃣ خصلتهای #شیطانی مانند، #قدرت_طلبی که نتیجه غرور و عجب بود. و خود محوری و استبداد فکری، ریا، تکبر، خود بزرگ بینی مرا احاطه کرده بود و منشأ بسیاری از برخوردهای عملیام در قتلها، انباشتن اسلحه و مهمات، افشاگری علیه مسئولین و … از این خصلت شیطان سرچشمه گرفته.
«سند سوم»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش چهارم
🔰 #نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت اول👇👇👇
🆔 @asbaat_ir