🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش چهارم
🎙 #مصاحبه|آسیبها و ضعفهای موجود در حوزههای علمیه لبنان
حجت الاسلام شاکر:
🔸 در لبنان حوزههایی زیر نظر حزب أمل هست که صبح تا ظهر درس میخوانند، یا لااقل بگویم که علمایشان، موسسش، مدیرش، فارغ التحصیل نجف هستند، بین حوزههای #حزب_أمل و #حزبالله را میتوان اینطور فرق بگذاریم که معمولاً بزرگان حزب أمل منتسب به نجف هستند و فکر نجف را دارند اما حزبالله وابستگی شدید و کاملی به جمهوری اسلامی ایران و #حوزه_علمیه_قم دارد.
🔸 اینها را اگر بخواهیم با هم مقایسه کنیم، حوزههایی که نجفی هستند و حزب أمل پشت سرشان است، صبح تا ظهر طلبه میآید و ظهر قبل از ناهار همه مرخص میشوند، میگویند بروید خانههایتان ما هزینه نداریم به شما بدهیم.
🔸 حالا من ضعفهایشان را بگویم، یکی از مهمترین ضعفهایشان عدم ارتباط مدیریتی بین حوزههای علمیه لبنان است، مثلا من در یک حوزه علمیه درس میخوانم، به هر نحو و به هر دلیل ممکن است آن حوزه عذر من را بخواهند در این هنگام من به راحتی میتوانم در حوزه بعدی ثبت نام کنم، یعنی اصلاً این حوزهها با هم ارتباطی ندارند.
🔸 شاید به چشم نیاید که چه آثار منفی دارد، همین #حَسَنالحاج که طلبه معممی است و با #ترامپ عکس دارد، یکی از آثار منفی همین مساله است، شش ماه اینجا درس خوانده است بعد به مدرسه بعدی رفته و گفته است مثلاً من فلان کتاب را خواندم آنها هم گفتهاند بیا کتاب دیگر را بخوان، بعد از آنجا اخراج شده رفته و در مدرسه دیگر کتابهای دیگر را خوانده، به این طریق معمّم شده است، خوانده یا نخوانده است نمیدانم، به شخصش کار ندارم، به صورت کلی امثال این آقا خروجی این مدیریت هستند.
🔸 بحث دومش همان عدالت اقتصادی است، مثلاً یک حوزه دویست دلار شهریه میدهد، یک حوزه سیصد دلار، حوزه دیگر مثلاً پنجاه دلار میدهد، یک حوزه اصلاً شهریه نمیدهد، ناهار هم نمیدهد میگوید برو کار کن من پول ندارم، طبیعی است که اگر یک #مدیریت_واحد باشد این دست مشکلات به وجود نمیآید.
🔸 همه معضلات حوزههای علمیه دوا و دارویشان یکی است، یعنی دردها زیاد است ولی درمانشان یکی است، به عنوان مثال یکی از دردهایش این است که فعالیت مدرسه ارتباط مستقیم و صددرصد تا حیات موسّس یا حوصله موسس دارد، لذا بسیاری از این حوزهها بسته شدهاند چون موسّسش از دنیا رفته است، چه ربطی دارد؟!
🔸 مثلاً به فرض من توانایی مالی دارم و یک حوزه تاسیس میکنم، تا اینکه پنج یا ده سال دیگر از دنیا رفتم و این حوزه تمام میشود و طلبهها میروند، مدیریتی نیست که سریع جایگزین شود یا حتی در مواردی موسس زنده است اما دیگر حوصله ندارد، خسته میشود و استعفا میدهد و همان لحظه همه چیز به اصطلاح تمام میشود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش چهارم
🔰مناسک شیطانپرستی
🔺 مناسک شیطانپرستی آیینه تمامنمای عقاید و افکار فاسد آنان است که عمدهترین آنها چنین است:
1️⃣ #موسیقی
🔸 یکی از مناسک شیطانپرستی، موسیقی خصوصاً نوع «راک اند رول» است. این نوع موسیقی به صورت عادی نیز برگزار نمیشود، بلکه همراه با خودزنی یا دیگ زنی و زخمی کردن بدن است و احیاناً خوردن خون را نیز به همراه دارد. اصولاً شیطانپرستی بیشتر از هر چیزی، خود را در قالب گروههای موسیقی به جوامع معرفی كرده است.
2️⃣ #موادمخدر
🔸 یکی از مناسک شیطانپرستان، استفاده از مواد مخدر قوی است. در بین شیطانپرستان، مصرف موادی مانند کوکائین و ماری جوانا، به عنوان چیزی که انسان را وارد جهان ارواح میکند، بسیار رایج است.
3️⃣ #سکس
سکس و اعمال منافی عفت نیز دیگر مناسک شیطانپرستان است. آنان بیش از هر چیزی، به این عمل میپردازند. حتی موسیقی محبوب آنان که به «راک اند رول» مشهور است نیز بیربط با این عمل نیست. البته شیطانپرستان همین عمل را نیز به صورت عادی انجام نمیدهند، بلکه سکس آنان همیشه با خشونت و آزار جنسی همراه است.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaa_ir
📸 #عکس_نوشته|اشتباه محاسباتی مسئولین
💠 آیت الله #مهدوی_کنی (ره): كسانی كه به اسم اينكه ما در مجامع بينالمللی #منزوی نشويم، به ما احترام كنند و اين حرفها را بزنيم #دشمن كوتاه بيايد اينها اشتباه میكنند چون اين تعبير قرآن است «و لن ترضی عنك اليهود و النصاری حتی تتبع ملتهم»، يهود و نصاری از شما راضی نخواهند شد مگر اينكه تابع آنها باشيم.
🗓 ۱۳۸۹/۳/۱۷
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#دشمن_شناسی
#بصیرت
🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با #شیعیان_غیراثنیعشری/ بخش نخست
1️⃣ فرقه اسماعیلیه 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با #شیعیان_غیراثنیعشری/ بخش نخست
1️⃣ فرقه اسماعیلیه
🔺 دستهای از شيعيان به نام «اسماعليه» مشهورند. چون اين دسته بعد از امام صادق(ع) ، به امامت اسماعيل فرزندايشان اعتقاد پيدا کردند، بدين نام معروف شدند. در حال حاضر اسماعيليان به دو شاخه منشعب شدهاند.
🔸 اول: «بهرهها» که در مناطقي از هند و پاکستان ساکن هستند و تقريباً قشر متدين اسماعيليان را تشکيل ميدهند.
🔸 دوم: «آقاخانیها» که شاخه ديگر از اسماعيليه هستند. اسماعیلیه در همه زمانها به امام حی و حاضر اعتقاد دارند. تعداد امامان آنها از ابتدا تا کنون ۴۹ نفر است. چون چهار نفر از امامان اخیرآقاخانی از خانواده ایشان هستند، به همین جهت به #آقاخانی موسوم شدهاند، امام فعلی، چهل و نهمین امام آنان، کریم الحسینی یا آقاخان چهارم است.
🔺 آقاخان چهارم متولد یکشنبه ۱۳ دسامبر ۱۹۳۶ میلادی (۲۳ آذر ۱۳۱۵ شمسی) در ژنو است. در مدرسه «لهروزه» سویس تحصیل کرد و تحصیلاتش را در دانشگاه هاروارد، در رشته تاریخ اسلام ادامه داد. و در ۱۱ جولای ۱۹۵۷ م (۲۰ تیر ۱۳۳۶ ش) به امامت رسید و جانشین پدربزرگ خود شد.
🔺 وی شهروند انگلیس است، و تا قبل از انقلاب، پاسپورت ایرانی نیز داشت، اخیراً شهروندی #کانادا را نیز دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۵ پول نقد او در بانکهای انگلیسی یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون پوند اعلام شده است و لذا او را پنجاه و نهمین ثروتمند جهان معرفی میکنند.
💵 در آمد او از هتلها، خطوط هوایی و مجموعه توریستی ساردینا سالانه ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. وی قبل از انقلاب در ساخت هتل لاله (هتل کنتینتال سابق) با #بنیادپهلوی مشارکت داشت.
🔺 #کریم_آقاخان که منصب امامت این فرقه را دارد، به هیچ یک از ظواهر دین ملتزم نیست. زن و دخترانش بیحجاب هستند و دخترش زن یک مسیحی است. با همه کشورهای استکباری روابط حسنهای دارد، همانگونه که پیش از این نیز با رژیم پهلوی رابطهای حسنه داشت.
🔺 شرکت زنجیرهای بینالمللی «صندوق توسعه اقتصادی آقاخان» به عنوان محور اقتصادی این فرقه، مشغول سرمایهگذاری و اجرای طرحهای اقتصادی در سراسر جهان است. آقاخانیها به دنبال ارائه چهرهای غربپسند از اسلام هستند و امروزه به جای تبلیغ دین، تبلیغ اخلاق شهروندی میکنند.
🔺 شیعیان آقاخانی در دوره پهلوی، نفوذ زیادی در ایران داشتند، انقلاب اسلامی برای مدتی به نفوذ آنان پایان داد ولی #دولت_اصلاحطلبان مجدداً پای آنان را به کشور باز کرد.
🔺 این فرقه در حال حاضر، در سیرجان، شهر بابک و بیرجند فعالیت دارند و در سالهای اخیر از فعالیت آنان در دلیجان نیز اخباری میرسد. اسماعیلیان در دلیجان، محلات، نیمور و روستای یکهچاه از توابع محلات، جماعتخانه (به جای مسجد) دارند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2365
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش نخست
📝 #یادداشت| #معاویه بنیانگذار تفکر #سکولاریسم در جهان اسلام 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش نخست
📝 #یادداشت| #معاویه بنیانگذار تفکر #سکولاریسم در جهان اسلام
🔺 اندیشه سکولاريسم، را باید یکی از مهمترین چالشهای فراروی دین به شمار آورد. گرچه به تعبیر آیت الله #جوادی_آملی در کتاب نسبت دین و دنیا: «دوره نوزایی و #رنسانس پیام آور قطعی «جدا انگاری دین و دنیا» است»، اما در جهان اسلام میتوان رگههایی از این نظریه را در دوره معاویه مشاهده کرد و وی را اولین بانی و متفکر این نظریه دانست.
🔺 او در جریان صلح با امام حسن(ع) اعتراف کرده بود که: «من با شما جنگ نکردم که نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج برگزار کنید و یا زکات دهید. شما خود این کارها را میکنید، بلکه من با شما جنگ کردم تا بر شما حکومت کنم».
🔺 مرحوم #علامه_طباطبائی در تحلیل این جمله معاویه میگوید: «معاویه اشاره میکرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقررات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگهداشتن حکومت خود به کار خواهد بست.»
🔺 گرچه زمینههای پیدایش این تفکر در آئین مسیحیت معلول عواملی نظیر: علم گرایی، عقل گرائی، انسان محوری، الهیات خشک #کلیسا، فساد مالی کلیسا و تفتیش عقاید میباشد، اما در اسلام این عوامل به گونهای دیگر رخ نموده است. یعنی اینکه خود خلیفه بر این اندیشه اصرار ورزیده و با به کارگیری همه ظرفیتها به دنبال محور قراردادن این اصل انحرافی بوده است.
🔺 سکولاریسم در طول تاریخ با عناوین و مفاهیمی نظیر: قداستزدایی کردن از دین، دنیویکردن و غیرروحانی شدن دین، خصوصیشدن دین و مانند آن نیز تبیین شده است.
🔺 با پیروزی #انقلاب_اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی مهر باطلی بر این اندیشه باطل زده شد اما در همان نخستین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما برخی گروهکهای سیاسی با استفاده از تفسیرهای #ماتریالیستی و #دیالکتیکی و به ظاهر انقلابی و علمی از اسلام، درواقع به دنبال سکولاریزه کردن دین بودند و اگر نبود مجاهدتهای علمی بزرگانی مانند #شهیدمطهری و مبارزه با اینگونه تفسیرهای نادرست و انحرافی، معلوم نبود که چه بر سر اسلام وانقلاب میآمد.
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش دهم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت پنجم
🔰 جریانهای فلسفی اصفهان در دوران #صفویه
5️⃣ مدرسه فلسفی ملارجب علی تبریزی (حکمت تنزیهی):
🔺 وی با پرورش شاگردانی مانند قاضی سعید قمی، فاضل سراب، ملاعباس مولوی، فرجعلی خان حکیم، ملاحسن لنبانی، ملا صادق اردستانی، محمدحسن قمی و امیر قوام الدین رازی و دیگران تأثیر بسیاری بر روند مکتب فلسفی اصفهان گذاشت، این جریان فکری از حیث روش، اسلوب و مفاد در تقابل با #فلسفه_صدرایی بوده و حتی گاه اندیشههای متفردی نیز دارد.
6️⃣ مدرسه فلسفی مشائیان جدید (حکمت نومشایی):
🔺 همان گونه که حوزه فلسفی #میرداماد خود به دو گروه شارحان آرای میر و گروه #ملاصدرا و پیروانش انشعاب یافت، میتوان گفت که دستپروردگان میرفندرسکی نیز دو گروه شدهاند.
🔺 گروهی طریقه فلسفی حکیم تبریزی را در پیش گرفتند و گروهی کاملا به روش فلسفی #شیخ_الرئیس وفادار ماندند و با تدریس و تربیت شاگردان و نوشتن حواشی و شروح بر آثار شیخ به پارهای از آراء ابداعی صدرا خرده گرفته و به دفاع از فلسفه استدلالی مشایی پرداختند.
🔺 از فیلسوفان مشایی و شارحان حکمت سینوی حوزه اصفهان میتوان به آقا حسین خوانساری، علامه سبزواری، میرزا رفيعا نائینی و حکیم لنجانی اشاره کرد.
🔺 از بین این شش مدرسه، مدرسه فلسفی ملاصدرا و ملا رجبعلی تبریزی با هم تقابل جدیتری داشته و نسبت به دو جریان دیگر استمرار تاریخی بیشتری داشتهاند.
🔺 هرچند نیمه دوم قرن یازدهم و بخشی از اوایل قرن دوازدهم آرای ملا رجبعلی تبریزی و شاگردانش بر حوزه فلسفی اصفهان سیطره داشت، ولی با ظهور بیدآبادی و نهایتا #ملاعلی_نوری و شاگردانش #حکمت_متعالیه به مهمترین و برجستهترین نفكر فلسفی در ایران و تفکر شیعی تبدیل شد. با این حال تفکرات ملا رجبعلی تبریزی در دورههای بعد نیز تأثیرگذار بود و به شکلگیری جریانهای فکری خاصی انجامید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش چهارم
🔰 واکنش آیات عظام #بهشتی و #خامنهای به نامه شیخ علی تهرانی
🔺 آیت الله خامنهای که آن زمان نماینده #امام_خمینی (ره) در #دانشگاه_تهران نیز بود، در جمع دانشجویان در پاسخ به سوالی پیرامون اتهامات و توهین های علی تهرانی چنین گفتند:
🔸 «بعضی از حرفهایی که ایشان زدهاند، اتهام نیست دشنام است. مثلا فلانی آدم جاه طلبی است. این دیگر تهمت نیست، دشمنی است _ بنده به نوبه خودم از اینکه یک شخصی به من اهانت کند، نه فقط ناراحت نمیشوم و اهمیت نمیدهم، بلکه به آسانی حاضرم از اهانت و #دشنام او بگذرم و اگر تهمتی هم وجود داشته باشد، حاضرم که اصلا درصدد رفع تهمت بر نیاییم. به این علت که « آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.»
🔺 آیت الله دکتر بهشتی در نامهای به تهرانی درباره اتهاماتی که به وی منتسب شده بود در صفحه اول روزنامه اطلاعات مورخ ۲ بهمن ۱۳۵۸ چنین مینویسد:
🔸 «همان طور که امام امت تأکید فرمودند _ و نظر بسیار صحیحی هم هست و نظر ما نیز این است که_ تا این اصل از سوی #شورای_نگهبان تفسیر نشده اگر آقای فارسی انتخاب میشدند یک انتخاب دارای شائبه، انتخابی که در آن یک شائبه و خدشهای وجود دارد، امام امت تاکید داشتند که انتخاب رئیس جمهور مستلزم خدشهای بر #قانون_اساسی نباشد یا رعایت قانون اساسی مستلزم خدشهای در انتخاب رئیس جمهوری نباشد، پس برای اینکه هم قانون اساسی هم رئیس جمهوری از هر نوع خدشه و شائبه به در و منزه بمانند انصراف آقای فارسی در این دوره موجه بود.»
🔺 شهید مظلوم بهشتی این گونه ادامه میدهد: ایشان گفتهاند که آقایان هاشمی، بهشتی و خامنهای تصمیم دارند از طریق کار حزبی در مجلس شورا برنده شوند، آیا فعالیت یک حزب برای اینکه رئیس جمهوری نامزد کند.
🔸 برای اینکه فعالیت کند برای انتخاب شدنش و برای اینکه نمایندگانی که صالح میداند اینها را به مجلس بفرستند. اینها توطئه است؟ اصولا فلسفه تشکیل حزب این است و ما به همین منظور اقدام کردیم برای تشکیل #حزب_جمهوری_اسلامی.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نخست
🔰 شاگردِ #حسن_روحانی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir