💠حسن ختام
🍃
الا یا ایهاالساقی زِمِی پر ساز جامم را
که از جانم فرو ریزد هوای ننگ و نامم را
🍃
از آن می ریز در جامم که جانم را فنا سازد
برون سازد ز هستی؛ هستهی نیرنگ و دامم را
🍃
از آن می ده که جانم را؛ ز قید خود رها سازد
به خود گیرد زِمامم را؛ فرو ریزد مقامم را
🍃
از آن می ده؛ که در خلوتگهِ رندانِ بی حرمت
به هم کوبد سجودم را؛ به هم ریزد قیامم را
🍃
نبودی در حریمِ قدسِ گلرویانِ میخانه
که از هر رُوزَنی آیم؛ گلی گیرد لجامم را
🍃
روم در جرگه ی پیرانِ از خود بی خبر؛ شاید
برون سازند از جانم؛ به مِی افکار خامم را
🍃
تو ای پیک سبک باران دریای عدم از من
به دریادارِ آن وادی رسان؛ مدح و سلامم را
🍃
به ساغر ختم کردم این عدم اندر عدم نامه
به پیر صومعه برگو ببین حسن ختامم را
🍃
✍روح الله موسوی #خمینی
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱٨ سوره هود)
💠آیه با لحن تندی آغاز میشود و تا انتهای آیات بعد هم خداوند با عتاب سخن میگوید و میخواهد بفهماند که این اعمال نابخشودنی میباشند و بعد انجام این عمل؛ تمام راهها به دوزخ ختم میشود.
💠میفرماید چه کسى ستمکارتر است از آن کس که بر خدا دروغ مى بندد.
(وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ کَذِباً)
یعنى نفى دعوت پیامبر در واقع نفى سخنان خدا است. زیرا پیامبر از خودش چیزی ندارد و تمام گفتارش وحی می باشد؛ لذا تکذیب پیامبر، تکذیب خدا است، و دروغ بستن بر کسى که جز از طرف خدا سخن نمى گوید، دروغ بستن بر ذات پاک خدا محسوب مى شود.
⁉️چندین آیه در قرآن وجود دارد که گروهى را به عنوان ستمکارترین مردم با تعبیر "أَظْلَمُ" معرفى نموده است، در حالى که ظاهراً کارهاى آنها با هم مختلف است، و ممکن نیست چند گروه با داشتن چند کار مختلف، هر کدام ستمکارترین مردم شمرده شوند، بلکه باید این گونه گفته شود که؛ گروهى ستمکار یا ستمکارتر و گروه دیگرى ستمکارترین بوده باشند.
▫️در تفاسیر بیان شده؛ علت این است که ریشه تمام این اعمال به یک چیز، یعنى شرک و تکذیب آیات الهى باز مى گردد و این بزرگترین تهمتها و گناهان است.
💠آنگاه، آینده شوم آنها را در قیامت چنین بیان مى کند: آنها در آن روز به پیشگاه پروردگار، با تمامى اعمال و کردارشان عرضه مى شوند، و در دادگاه عدل او حضور مى یابند.
(أُولئِکَ یُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ)
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
🔰اصلاح رابطه انسان با خداوند و تأثير آن در روابط با ديگران
✍ آیت الله #جوادی_آملی
🔹براي اينكه هويت انسان و قلمرو هستي هر كسي مشخص شود يك بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) دارد كه اينها همه در روانشناسي اسلامي و معرفت نفس ديني ما هم سهم تعيينكننده دارد. فرمود: «مَن أَصلَحَ مَا بَينَهُ وَبَينَ اللهِ أَصلَحَهُ اللهُ بَينَهُ وَ بَينَ النَّاسِ» فرمود اگر كسي رابطه خودش با خدا را درست كند، رابطه او با مردم هم درست ميشود.
🔹مگر نه آن است كه مردم قلوب آنها در دست خداست؟! مگر نه آن است كه مردم جنود و سپاه و ستاد الهي هستند؟! چه كسي بر دلهاي مردم مسلط است؟! چه كسي بر زبانهاي مردم مسلط است؟!
🔹فرمود: «ضَمَائِرُكُمْ عُيُونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِيَانُهُ»، مردم سپاه خدا هستند، ستاد الهي می باشند، اگر ستاد الهي هستند، و اگر بين ما و خداي ما، صلح و صفا بود، نه بيراهه رفتيم، نه راه كسي را بستيم، ذات اقدس الهي بين ما و جامعه اصلاح ميكند، نه كسي بدِ ما را ميخواهد، نه با ما بد میكند.
📚 نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت٨٩ _ خطبه ۱٩٩
🔹درس اخلاق؛ قم ٢٣ بهمن ۱٣٩٣
🌐 @ashora_karbala
22.safaee_harekat_F-22.mp3_101123.mp3
3.54M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "حرکت الی الله"
✔️ قم اللیل الا قلیلا
حرکت، شناخت ؛ برگرفته از تفسیر سوره ی مزمل؛ برای سرافرازی در روز روشن، برنامه ای در دل شب تار باید ریخته شود.
⏯[جلسه نوزدهم]
⏰ مدت: ۱۴:۴۴
📶حجم: ٣ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰نشانه های تقوا (بخش سوم)
🔻۴- یاد خدا و استغفار
🔹دیگر از نشانه های باتقواها چیست؟
"وَ الَّذِینَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِم" آن کسانی که چون گناه بزرگی انجام دهند، یا بر خویشتن ستم کنند، بر
نفسهای خود ظلم روا بدارند،"ذَکَرُوا اللَّهَ" فوراً به یاد خدا بیفتند. در وادی غفلت، زیر سرپوش غفلت، دیر نپایند.
🔹یک آیه ای در قرآن، خیلی عجیب است ،در زمینه تذکر پیدا کردن؛ اتفاقاً این هم برای باتقواهاست، "إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِف مِنَ الشَّیطَانِ تَذَکَّرُوا"؛ وقتی یک گروه شیطان با آن معنای وسیعی که شیطان دارد وقتی یک گروهی شیطان و شیطان صفت؛ او را احاطه میکنند تا گمراه کنند؛ تا از راه به در ببرند تا او را به فراموشی بیندازند، "ذَکَرُوا اللَّهَ" فوراً به یاد خدا بیفتد انسان.
🔹یاد خدا یک چنین چیزی است. یاد خدا حربه ای است در دست ما علیه شیطانها، یاد خدا ریسمانی است در اختیار ما، برای نجات از ورطه ای که دشمنان هوشیاری ما، در برابر ما به وجود آورده اند. یاد خدا خیلی چیز ارزشمند و قیمتی است.
🔹 "ذَکَرُوا اللَّهَ" چون کار خلافی بکنند یا بر خویشتن ظلم بکنند، خدا را به یاد میآورند. "فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ" پس طلب غفران و مغفرت میکنند برای گناهانشان ، در جستجو می آیند که این گناه، این خلأ التیام پیدا کند، اما همین هم بدون کمک پروردگار ممکن نیست. "وَ مَنْ یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ" و چه کسی غفران و مغفرت می بخشد گناهان را به جز خدا؟
🔻۵- عدم اصرار بر گناه
🔹تلاش از تو و حرکت از تو و برکت از خدا؛ تلاش و کوشش از ما و قبول از خدای ما. پس تلاش را از پرونده خودمان ، حق نداریم حذف کنیم. "وَ لَمْ یصِرُّوا عَلَی مَا فَعَلُوا وَ هُمْ یعْلَمُونَ" بر آنچه که می دانند گناه است، اصراری نورزند.
🔹"أُولئِکَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَة مِنْ رَبِّهِمْ" اینچنین کسانی که از تلاش و کوشش بازنمی ایستند، استغفار میکنند برای گناهان، اصرار نمی ورزند در راه خطا و خلاف؛ این چنین آدمهایی پاداششان مغفرت از سوی پروردگارشان است. "وَ جَنَّات تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ" و بهشت هایی که در زیر آن نهرها جاری است، "خَالِدِینَ فیها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ" در آن جاودانه اند و چه نیکو پاداش عمل کنندگان است. باز اینجا میگوید پاداش عمل کنندگان، "أَجْرُ الْعَامِلِینَ" مسأله عمل یکی از مسائل بسیار مهم است...
___________
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۶٣)
💠امام(ع) در اين جمله كوتاه و پرمعنا اشاره به اهميت شفاعت كرده مى فرمايد: 🍃الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ
شفاعت كننده بال و پَرِ طلب كننده است
💠شفاعت بر دو گونه است: تكوينى و تشريعى؛ شفاعت تكوينى آن است كه موجودات قوى تر اين جهان به موجودات ضعيف تر براى پرورش و تكامل و نموّ كمك كنند، تابش آفتاب، ريزش باران و وزش نسيم نوعى شفاعت در عالم تكوين نسبت به پرورش گياهان است. باغبان نيز در حدّ خود در مورد گياهان و درختان شفاعت مى كند. اين گونه شفاعت دامنه وسيعى در جهان هستى دارد
💠در عالم تشريع نيز انسان هايى كه در درگاه خدا مقرب ترند افراد ضعيف و آلوده به گناه و وامانده در راه را كمك كرده آنها را به سرمنزل سعادت مى رساند. به يقين هر دو نوع شفاعت هنگامى مؤثر واقع مى شود كه در شفاعت شونده قابليت و لياقت لازم وجود داشته باشد وگرنه به يك دانه فاسد گياه هر قدر آفتاب بتابد و باران ببارد و نسيم بوزد گياهى از آن نمى رويد و همچنين انسانى كه رابطه خود را با شفيعان به كلى قطع كرده شفاعت شافعان نفعى به حال او نخواهد داشت.
💠اين كه حضرت مى فرمايد: شفاعت كننده بال و پر طلب كننده است واقعيت مسلّم عقلى و نقلى است. همان گونه كه هيچ پرنده اى بدون بال و پر نمى تواند پرواز كند بسيارى از طلب كنندگان نيز بى بال و پر شفاعت پرواز در آسمان قرب خدا براى آنها غير ممكن است. پرنده بايد همه چيز او كامل باشد تا بعد از رويش بال و پر بتواند پرواز كند.
🔹براى اطلاعات بيشتر در مورد شفاعت و آثار و شرايط آن به تفسير نمونه؛ ذيل آيه ۴٨ سوره «بقره» مراجعه فرماييد
🌐 @ashora_karbala