🌷به مناسبت وداع و تشییع پیکرهای مطهر۱۵۰ شهید تازهتفحصشده دوران دفاع مقدس
🍃 #پیام_شهدا
ماگوشمان سنگین است ؛این پیامها را درست نمیشنویم ؛ اگر به ما بشنوانند این پیامها را، دیگر این گرایش به شرق و به غرب و به دشمن و به کفر و الحاد و مانند اینها، از بین ما رخت بر خواهد بست. این ضعفهایی که شما مشاهده میکنید در ما، به خاطر این است که این پیام را نمیشنویم.
💠مقام معظم رهبری (۱۳۹۷/۰۸/۱۴)
@sh_enayatnejad
۵ تیر ۱۳۹۸
۶ تیر ۱۳۹۸
۶ تیر ۱۳۹۸
#تفسیر_قرآن_کریم
🍃 یخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ ما یخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما یشْعُرُونَ
(بقره آیه ٩)
🍃 آنان که در صدد نیرنگ زدن به خدا و به کسانی که ایمان آورده اند، برمی آیند. و آنان نیرنگ نمی زنند، مگر به خودشان و نمی فهمند
💠شعور از ریشه ی «شَعر» به معنای مو می باشد. کسی که دارای فهم دقیق و موشکافانه باشد، اهل درک و شعور است. بنابراین منافق گمان می کند که دیگران را فریب می دهد، زیرا درک درست ندارد. (لایشعرون)
💠مراد از حیله ومکر منافقان با خدا، یا خدعه ونیرنگ آنان با احکام خدا و دین الهی رسول خدا است که آنرا مورد تمسخر و بازیچه قرار می دهند.
یعنی همانگونه که اطاعت و بیعت با رسول خدا، اطاعت و بیعت با خداست(من یطع الرّسول فقد اطاع اللّه) هرکس از رسول پیروی کند، قطعاً از خدا پیروی کرده است ؛ خدعه با رسول خدا به منزله خدعه با خدا می باشد که روشن است اینگونه فریبکاری و نیرنگ بازی با دین، خدعه و نیرنگ نسبت به خود است.
💠چنانکه اگر پزشک، دستور مصرفِ دارویی را بدهد و بیمار به دروغ بگوید که آنها را مصرف کرده ام، به گمان خودش پزشک را فریب داده و در حقیقت خود را فریب داده است و فریب پزشک، فریب خود اوست.
💠برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام می آورد، اسلام نیز او را در ظاهر مسلمان می شناسد. او در دل ایمان ندارد و کافر است، خداوند نیز در قیامت او را با کافران محشور می کند.
💠قرآن، بازتاب کار نیک و بد انسان را برای خود او می داند. چنانکه در این آیه می فرماید: خدعه با دین، خدعه با خود است نه خدا.
@sh_enayatnejad
۶ تیر ۱۳۹۸
۶ تیر ۱۳۹۸
#شرح_حکمتهای_نهج_البلاغه
🍃 وَ قَالَ عليه السلام أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ
(حکمت ٢٨)
🍃 بالاترين نوع پارسايى، پنهان داشتن آن است.
💠امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه و گهربارش اشاره به برنامه اى دارند که زاهدان ریایى در آن عصر و این عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى کردند؛ لباس هاى ساده و مندرس و گاه از کرباس و خانه اى محقر و طعامى بسیار ساده براى خود برمیگزیدند تا مردم به آنها اقبال کنند.
💠 ذکر سه نکته از این حدیث ارزشمند:
1⃣ نخست این که اگر سؤال شود چگونه مى توان زاهد بود و زهد را پنهان کرد⁉️
در پاسخ مى گوییم:
شخص زاهد باید در مجامع مانند دیگران رفتار کند. مثلاً اگر سر سفره اى است که غذاهاى مختلف در آن است مقدارى از هر کدام تناول کند نه این که همه غذاها را کنار بزند مثلا به نان و پنیرى قناعت نماید. از نظر لباس، لباس ساده معمولى بپوشد نه لباس غیر متعارف زاهدانه و به این ترتیب مى تواند در باطن زاهد باشد و در ظاهر فردى معمولى.
2⃣ نکته دوم اینکه زهد حقیقی آن است که انسان دستش از دنیا تهی نباشد یعنی دنیا به او رو کرده باشد و به سراغش آمده ولی او زندگی زاهدانه را بر نعم دنیا ترجیح داده باشد ؛ نه آنکه دستش از همه چیز تهی باشد.
3⃣ نکته سوم این که هر گاه زاهد به زهدش افتخار کند و آن را اظهار نماید در واقع زاهد نیست، چرا که دلبستگى به زهد و افتخار به آن و جلب نظر مردم از این طریق خود عین رغبت در دنیا و بر ضد زهد است.
@sh_enayatnejad
۶ تیر ۱۳۹۸
۶ تیر ۱۳۹۸
#شرح_دعای_صحیفه_سجادیه
(دعای /۱۵)
🍃 اللَّهُمَّ لَكَ....ِ أمْ وَقْتُ الْعِلَّةِ الَّتِي مَحَّصْتَنِي بِهَا، وَ النِّعَمِ الَّتِي أَتْحَفْتَنِي بِهَا، تَخْفِيفاً لِمَا ثَقُلَ بِهِ عَلَيَّ ظَهْرِي مِنَ الْخَطِيئَاتِ، وَ تَطْهِيراً لِمَا انْغَمَسْتُ فِيهِ مِنَ السَّيِّئَاتِ، وَ تَنْبِيهاً لِتَنَاوُلِ التَّوْبَةِ، وَ تَذْكِيراً لِمَحْوِ الْحَوْبَةِ بِقَدِيمِ النِّعْمَةِ
💠در مسئلهی بیماری، جالب است امام (عَلَیهِ السَّلَام) میفرمایند: خدایا تو را شکر میکنم به خاطر بیماری که به من دادی.
💠شکر بر نعمت سلامتی واضح است، چون یک نعمت آشکار، برجسته، پر فروغ و تا حدّ زیادی برای انسان شناخته شده است. در ادامه دعا فرمودند: تو را حمد میگویم و سپاس میگذارم به خاطر بیماری که در جسم من پیدا شده است. این به چه معنا است⁉️
🔹معلوم میشود که در بیماری هم نعمتهایی وجود دارد؛ چون انسان بر نعمت سپاس میگذارد. منتها نعمتهایی که در بیماری است، مستُور و مخفی هستند. امام (ع) ما را به رؤیت و دیدار نعمتهای پنهان میبرند و رمز گشایی میکنند و میفرمایند:
🔸هنگام بيمارى كه مرا از آلودگىها پاك كردى
🔸 یا غیر از این پاکسازی، هدیههایی به من میدهی، که عبارت است از تعالی و تقرّب.
🔸یا با بیماری مقدّمات توبه را برای من فراهم کردی.؛ در بیماری چشم انسان باز میشود و از حالت غفلت قبلی بیرون میآید.
🔸 متوجه كردى مرا كه قدر نعمت پيشين را بدانم
@sh_enayatnejad
۶ تیر ۱۳۹۸
۶ تیر ۱۳۹۸
🔰جوان و فرصت سوزی...
✍استاد #علی_صفایی_حائری:
💠واقعيتش اين است كه من هنوز براى اين دنيا،براى اين هفتاد سالم كارى نكردهام،برنامه ريزى نكردهام حتى موجودى خودم را ارزيابى نكردهام چه رسد به اين كه بخواهم براى دنياهاى ديگر،برنامه كه هيچ، امكاناتى،بودجهاى و وسائلى فراهم بكنم.در دعاى شعبانيه هم هست: «فقد افنيت عمرى فى شرة السهو عنك و ابليت شبابى فى سكرة التباعد منك» ؛ خدايا! من تمامى سرمايهام را با سهو،با فراموشى نابود كردهام. يادم رفته تا كجا مىخواهم بروم.
💠«افنيت عمرى فى شرة السهو عنك و ابليت شبابى» ؛ واقعاً جوانىمان را كهنه كردهايم، كهنه كه هيچ، پير شديم... من گاهى مىخواهم بلند شوم بايد از دستهايم كمك بگيرم، از ديوار كمك بگيرم ... من به هر دو داستان اشاره كردم؛ جوان مشكلش اين است كه تواناست و باكش نيست، اصلاً فكر نمىكند؛ يعنى حساب نمىكند كه نيروى اين چشم تمام مىشود،باطرى او آخرين لحظههايش را طى مىكند.با چشمش به هر چيزى نگاه مىكند. با گوشش هر چيزى را مىشنود.با دلش هر چيزى را جمع مىكند.به هر چيزى اجازه ورود به لحظههايش را مىدهد و باكش هم نيست، خيال مىكند چون به همان كه مىخواهد، مىتواند برسد، هميشه هم همينطور خواهد بود.
💠دليل آن هم اين است كه يا توانمندىاش او را مغرور كرده و يا جهلش به دورى راه و به حجم مشكلات و اندازههاى عظيم موانع او را مغرور كرده است و ...اين حرفها تازه شروع روضه است! هنوز اول حرف است. خوب دقت كنيد! حضرت مىگويد من جوانىام را تمام كردهام،با سهو و با فراموشى و...
«و ابليت شبابى فى سكرة التباعد منك» ؛ من جوانىام را كهنه كردم در اينكه با مستى از تو دور شدهام و باكم نبود. دورى كه تو هم پاداشم را مىدادى؛ تباعد بود
💠تنها من از تو دور نشدم، تو هم مرا رها و واگذارم كردى. گفتى بروم درها را بزنم،بنبستها را ببينم و تجربه كنم. وقتى از تو نپذيرفتم و هدايت تو را نخواستم، آن وقت تو رهايم كردى.من در مستى، خيال مىكردم. مست بودم و متوجه نبودم كه در چه درصدى از مشكلات هستم. «سكرة التباعد» ، مستى و دورى دو طرفه است.
📚 #خط_انتقال_معارف ص۱۳۴
🆔 @ashora_karbala
۶ تیر ۱۳۹۸
⁉️ پرسش شهید مطهری از #مردان طالبِ #همسر_دوم!
✍ استاد متفکر #شهید_مطهری
⬅️ در فقه اسلامی میگویند: «اگر بیم داری که #استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در #فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را میبینید که میپرسند: میترسم آب برایم #زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ میترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، #روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسشها پرسشهای درستی است. چنین #اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند.
✅ ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان #زنان خود به #عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر از یک نفر شنیدهاید که بگوید: میخواهم زن دوم بگیرم اما #بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیدهام. حتماً شما هم نشنیدهاید.
🔻 سهل است، مردم ما با #علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند زنان متعدد میگیرند و این کار را به نام #اسلام و زیر سرپوش اسلامی انجام میدهند. اینها هستند که با عمل #ناهنجار خود اسلام را بدنام میکنند.
📚 نظام حقوق زن در اسلام، ص۳۵۲
🆔 @ashora_karbala
۶ تیر ۱۳۹۸
۶ تیر ۱۳۹۸