سه گونه اسلام - دکتر بهشتی.pdf
544.8K
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"سه گونه اسلام"
✍مؤلف: شهيد آيت الله سيد محمد حسينى بهشتى
📕 این کتاب از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول شامل گفتاری از شهید بهشتی با عنوان «سه گونه اسلام» است که در سال ۵٧ در اتریش و در جمع دانشجویان عضو اتحادیة انجمن های اسلامی در اروپا ایراد شده است. دکتر بهشتی در این گفتار به تحلیل جامعه شناختی نهضت اسلام، موضع آیات قرآن نسبت به گروه های گرونده به آن، و پیامدها و دستاوردهای این بحث می پردازد. بخش دوم کتاب نیز شامل گفتاری در سال ۴٧ با عنوان «مراحل اساسی یک نهضت» ایراد شده است.
📕 هرچند تحلیل تاریخی و محتوایی این دو گفتار با توجه به زمینة زمانی ـ مکانی و نیز اندیشه و شخصیت دکتر بهشتی به مثابه یکی از رهبران انقلاب اسلامی و معماران جمهوری اسلامی بحث مبسوطی است که در این مختصر نمی گنجد، اما توجه به دو نکته حایز اهمیت است. نخست، شیوه نگاه وی به قرآن، سنت و برخی مسائل تاریخی صدر اسلام به عنوان منابع جهت دهنده به زیست مسلمانی در دنیای امروز؛ که دین را از متنی تاریخمند به متنی تاریخ ساز تبدیل می کند.
📕 نکتة دیگر، نگرش منظومه ای به دین و معارف برخاسته از آن که در تلاشی موفقیت آمیز، دست به تألیف مؤلفه های گوناگون زده، عرفان و عبادات را به صحنة عمل اجتماعی می کشاند و میان ایمان و زیسمت مصلحانه پیوندی استوار برقرار می سازد.
🆔 @ashora_karbala
🔰افرادی مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند.
🔹 اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعهای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنی ای را شیعه خواهد کرد. آن کسانی که مایلند همهی مردم دنیای اسلام به محبت اهلبیت و ولایت اهلبیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد و به ولایت اهلبیت متوجه کرد
🔹 اینجور نباشد که کسی از یک گوشهای خیال کند دارد از شیعه دفاع می کند و تصور کند دفاع از شیعه به این است که بتواند آتش دشمنی ضد شیعه و غیر شیعه را برانگیزد. این دفاع از شیعه نیست؛ این دفاع از ولایت نیست. اگر باطنش را بخواهید، این دفاع از آمریکاست؛ این دفاع از صهیونیست هاست.
🔹 به آن شیعهای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض - این را هم سراغ داریم و افرادی را هم از بین شیعیان میشناسیم که فقط مسئلهشان مسئلهی نادانی نیست، بلکه مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند - به مقدسات اهل سنت اهانت می کند، عرض می کنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است.
🎙مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۲/۲۲
🆔 @ashora_karbala
🔰 مبهم بودن مسئله ی امامت برای نسل امروز
✍ استاد #علی_صفایی_حائری
💠 امروز و در اين نسل، ما امامت را پذيرفتهايم، ولى شايد طرح امامت و در نتيجه، امام زمان براى خود ما كه شيعه هستيم، گنگ و مبهم باشد و به صورت ميراثى از آن پاسدارى شود؛ ميراثى كه هنوز عمق و ضرورتش را نچشيدهايم، عمقى كه گذشتگان با خون خود سرشارش مىكردند و ضرورتى كه با هر ذره ذره از وجود خود گواهش مىبودند، تا آنجا كه ديوار كاخها را بر روى نعشهاى خويش مىگرفتند.
💠 شايد بعضى، داستان امامت را داستان خويشاوندى و فاميلى، داستانى غمانگيز، داستانى محدود، حساب كنند، كه شعاعش در محدودۀ خويش روشنگر است و سپس بايد فراموشش كرد و حتى احتياجى به آن همه يادآورى و بازگو كردنش نيست. و شايد بعضى ديگر اين داستان را با داستان سلطنت و دنياطلبى و محروميتِ يك دستۀ وابسته به رسول، عوضى بگيرند. و شايد در دل خوشحال باشند كه خوب شد، براى يك بار هم كه شده نورچشمها در تاريخ داغ شدند و سوختند و كنار رفتند.
💠 ولى مسأله، نه مسألۀ دلسوزى و احساس است و نه داستان سلطنت و محروميت، كه درست يك بينش مترقى از مسألۀ رهبرى است؛ بينشى كه معتقد است بايد رهبر، جلوتر از زمان و امام زمان و جلودار زمان باشد، نه تنها آگاه از زمان و همراه آن. آن همه خون نه به خاطر خويشاوندى و دلسوزى ريخته شده و نه به خاطر محروميت يك دسته نورچشمى و مقربِ درگاه. شايد اين گمانها از آنجا برخاسته كه ما امامت را مبهم مطرح كردهايم و آثارش و مرزهايش و اثراتش را نشان ندادهايم و اين طرح حكومتى را جدى نگرفتهايم.
📚 تو مي آيی، صفحه ۶٩
🆔 @ashora_karbala
🔰 از علل عدم توفیق دیدار با امام عصر (عج) ؟؟؟
▫️علی بن مهزیار می گوید:خدمت امام رسیدم و وقتی سلام کردم، جوابی از سلام خود بهتر شنیدم.
🍂 فرمودند: ای علی بن مهزیار، ما شب و روز منتظر ورودت بودیم، چرا این قدر دیر نزد ما آمدی؟
▫️عرض کردم: آقای من! تاکنون کسی را نیافته بودم که دلیل و راهنمای من به سوی شما باشد.
🍂 فرمودند: آیا کسی را نیافتی که تو را دلالت کند؟!! بعد انگشت مبارک را به روی زمین کشیده، سپس فرمودند: نه لکن شماها اموالتان را فزونی بخشیدید، و بر بینوانان از مؤمنین سخت گرفته، آنان را سرگردان و بیچاره کردید، و رابطة خویشاوندی را در بین خود بریدید (صله رحم انجام ندادید) دیگر شما چه عذری دارید؟
▫️گفتم: توبه، توبه، عذر میخواهم. ببخشید، نادیده بگیرید.
🍂 سپس فرمودند: ای پسر مهزیار، اگر نبود که بعضی از شما برای بعضی دیگر استغفار میکنید، تمام کسانی که بر روی زمین هستند، نابود میشدند به جز خواص شیعه؛ همانهایی که گفتارشان با رفتارشان یکی است.
🍃 على بن مهزيار نقل مى كند كه امام زمان(عج) علّت عدم توفيق ديدار را چنين دانسته بودند: «لا و لكنّكُم كَثَّرتُم الأموالَ و تَجَبَّرتُم على ضُعفاء المؤمنين و قطّعتم الرّحم الّذى بينكم فاَىُّ عُذر لَكُم؟»؛ «شما اموالتان را زياد كرديد و بر مؤمنان ضعيف كبر و بزرگى نموديد و قطع رحم كرديد؛ پس هيچ عذرى براى شما نيست».
📚کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص ( ۴۴۶ و ۴۶۷)
🆔 @ashora_karbala
🔰فریاد بر سر فقر...
✍استاد محمد رضا حکیمی
🔹 در همه جنبش های مردمی و حرکت های خَلقی و انقلاب های اجتماعی و قیام های دینی، باید در مرتبه نخست انسان محروم و سامان بخشی به زندگی انسان محروم هدف باشد و عمل گردد و محرومیت رفع شود. اگر انقلاب ها برای برانداختن ریشه ظلم است باید گام نخستین و نخستین گام در جهت برطرف کردن ظلم از مظلوم ترین ها باشد یعنی محرومان، وگرنه قیام هایی خواهد بود در جهت جابه جایی قدرت و ثروت، نه بیشتر؛ و هر چه جز این گفته شود، حرف است و باد هوا و اغفال خلق و اضلال عینینت
🔹 در روایت تکان دهنده ای، آمده است که روزی حضرت امیرالمومنین از جایی می گذشتند که می بینند پیرمرد از کار افتاده و نابینایی مشغول گدایی کردن است. حضرت با مشاهده این صحنه می فرمایند این چه وضعی است؟ اطرافیان پاسخ می دهند که ای امیرالمومنین این مرد نصرانی است. حضرت در پاسخ می فرمایند در روزگار جوانی و سلامت، او را به کار گرفتید و اکنون که پیر و کور شده او را از حق خویش محروم ساخته به حال خود رها کردهاید؟ سپس دستور می دهند که از بیت المال به او بدهند.
🔹«پرسش امیر المؤمنین «ع» درباره آن مرد با لفظ «ما چیست»؟ که براى سؤال از اشیاء است نه اشخاص، دلیلى آشکار است براى ناپسند شمردن این پدیده (حضور محتاج در مردم و سرگردان در کوچه و خیابان)، براى جامعه اى که پرچم قرآن بر آن در حال اهتزاز است.»
📚 کتاب منهای فقر؛ ص ۱۴
🆔 @ashora_karbala
🔰هشدارهای رهبری به مسؤلان نظام/ ما اگر دنبال عدالت اجتماعی نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است!
⭕️ یک وقت هست که ما مسئولان جلوی چشم مردم یک مانور اشرافیگری می دهیم؛ این دیگر مباح و مکروه ندارد؛ همهاش حرام است... ریخت و پاش ما اولاً از جیبمان نیست، از بیتالمال است؛ ثانیاً ریخت و پاش ما مشوق ریخت و پاش دیگران است. واقعاً «النّاس علی دین ملوکهم». ملوک در اینجا به معنی پادشاهان نیست که بگوییم ما پادشاه نداریم؛ نه، ملوک شماها هستید؛ النّاس علی دین ماها.
⭕️ برادران و خواهران ! صراط برای من و شما خیلی حساس است. ما مسئولیم. ما با آدمهای معمولی کوچه و بازار فرق داریم. ما چه نماینده مجلس باشیم، چه عضو دولت باشیم، چه مدیر فلان بخش نظامی باشیم، چه بخش قضایی باشیم، همین که شما آقایان و خانمها مسئولان بخشهای مختلف هستید، کار من و شما سخت است. ما اگر تخطی و لغزش پیدا کنیم و اشکالی در کارمان پیدا شود، ضررش فقط به خود ما نمیرسد؛ ضررش به جمع وسیعی میرسد. ما اگر کمکاری و کوتاهی کنیم، کشور ضرر میکند. ما اگر خدای نکرده از هوای نفس خود در تصمیم گیری ها پیروی کنیم، از رفیق بازی و خط بازی و عدم ملاحظه ی ارزشهای حقیقی تبعیت کنیم، کشور صدمه می بیند. کار ما سخت است.
⭕️ ما بیشتر از دیگران باید به فکر جهنم و عبور از این صراط دشوار باشیم. این چند سال مسئولیت، ابدی نیست. نماینده ی مجلس هستید، عضو دولت هستید، وزیرید، مدیرید؛ این سه سال، چهار سال، پنج سال، ده سال می گذرد. اگر این چند سال را دندان روی جگر بگذارید و دنبال کسب پول، دنبال درآمدهای نامشروع، دنبال رانت خواری، دنبال استفاده ی از امکانات دولتی و دنبال تعرض به بیت المال نباشید اینکه خیلی دشوار نیست.
⭕️ آتش دوزخ کسانی را که مسئولیت مضاعف دارند، بیشتر تهدید میکند تا آدم های معمولی که خودشان هستند و بار مسئولیت خودشان در دایره ی خیلی محدود و کوچکی. وضع ما سخت تر است.
⭕️ ما اگر دنبال #عدالت_اجتماعی نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است و جمهوری اسلامی معنی ندارد. باید عدالت اجتماعی را تحقق ببخشیم؛ باید ارزشهای اسلامی را در جامعه پیاده کنیم؛ باید جامعه را، جامعه ی دینی و اسلامی کنیم.
🎙بیانات #مقام_معظم_رهبری در دیدار مسئولان نظام ۶/۸/۱۳۸۳
🆔 @ashora_karbala
88081247_124867.mp3
5.41M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: "طبقه فراموش شده"
این محفل مجلس ختم نمادینی است برای از چشم افتادهها، حاشیه نشینها، کارتن خوابها و همه موجودات دیده نشده که در نبود عدالت علوی؛ از چشم مسئولان و مدیران افتاده اند و مُردند...
⏰ مدت: ٣۰:۰۱ دقیقه
📶 حجم: ۵ مگابایت
🗓 مسجد هدایت تهران، ٢٩ آذر ۱٣٨٣
🆔 @ashora_karbala