7.mp3
10.63M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی"
تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ جریان اختلاط حق و باطل و تفکیک آنها بوسیله رسولان الهی
☑️ فلسفه تاریخ نگاه کلی به جریان عالم دارد و ابتدا و انتهای آن را روشن کرده و مسیری که عالم طی می کند را روشن می کند. این نگاه در ادبیات دینی گاهی با ادبیات تفکیک بیان شده است که جریان حق و باطل اختلاطی پیدا کرده اند و در مسیری که درگیری و ابتلائات است تفکیک رخ خواهد داد.
☑️این مسیر به ظهور و اظهار دین و اتمام نور ختم می شود و مسیر آن هم تلاوت حضرت بر کتب قیمه است و انتهای این تفکیک هم در عوالم بعدی به خلوص محض و بهشت و جهنم ختم می شود....
7⃣ جلسه هفتم
⏰ مدت: ٧٨:۵۴ دقیقه
📶 حجم: ٩ مگابایت
🗓 جمع نخبگان استان البرز در تاریخ ٢٩ مهر ماه ٩۵
🆔 @ashora_karbala
صدحاشیه بر گام دوم.pdf
3.39M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"جهاد تمدنی جوانان" صد حاشیه بر بیانیه گام دوم انقلاب؛ با ترسیم هندسه بیانیه و تحلیل آن؛ برگرفته از بیانات #امام_خامنه_ای
✍مؤلف: حسین بغدادی
📘 قصد بر این بوده تا این نسخه فشرده به شکل یک "درسنامه بیانیه" در آورده شود. لذا شرح و بسط بیشتر و دقیقتر محتوای بیانیه با گزینش و استفاده از متون کلیدی رهبر انقلاب تا پیش از صدور بیانیه می باشد. یعنی متن بیانیه؛ از زبان مقام معظم رهبری شرح و تفسیر می شود؛ تا کسی در دام تحلیل های تحمیلی و یا ابهام های متنی گرفتار نشود. به همین دلیل تمرکز کار در این نسخه روی گزینش نقاط حساس و مهم و یا پر ابهام بیانیه بود تا به کمک دیگر بیانات مقام معظم رهبری آن ابهام ها رفع گردد.
📘 بنابر این برای درک بهتر روح حاکم بر بیانیه در ابتدای آن به کمک یک نمودار و چند توضیح کوتاه به ترسیم «هندسه بیانیه» اقدام نموده و در انتها نیز طی ده گام به «تحلیل بیانیه» پرداخته است. از حیث محتوا نیز حاشیههای بیانیه به سه دسته تقسیم میشوند، یک دسته تکرار متن، یک دسته تشریح متن و دسته سوم نیز مکمل متن هستند. و هدف آن بوده که با حاشیههای دسته اول نشان داده شود که اندیشههای بیانیه گام دوم به طور مکرر در گام اول نیز توسط مقام معظم رهبری بیان شده که در واقع محکمات انقلاب و اندیشههای مستمر و لا یتغیر ایشان میباشد.
📘 نکته دیگر اینکه؛ تمرکز بر تحلیل بیانیه در بستر نظام فکری ایشان می باشد و پرداختن تفصیلی به راهبردها و راهکارهای عملیاتی و تحقق توصیه ها کاملا مد نظر قرار گرفته است.
🆔 @ashora_karbala
🔰انتظار چیست؟
✍ #امام_موسی_صدر
🔸 عقیدۀ به مهدویت، مؤمنان را واداشته است تا همواره در آمادگی کامل بهسر برند. ما به انتظار ایمان داریم. انتظار چیست؟ انتظار به معنای آمادگی است. اگر اکنون شما با کسی قراری داشته باشید و موعد شما ساعت نُه صبح باشد، و به خانهاش بروید و ببینید که وی هنوز روی تختش دراز کشیده و برنخاسته است و لباسش را نپوشیده و آمادۀ بیرون رفتن نشده است، آیا چنین شخصی میتواند بگوید که من منتظر شما بودم؟ این انتظار نیست.
🔸 انتظار یعنی اینکه شخص در لحظۀ مشخص آماده باشد و نه اینکه شما در را بزنید تا او آماده شود. این مفهوم درست انتظار است. در ادعیهای که دربارۀ مهدی وارد شده و از جمله در دعای عهد این امر واضح و روشن است، چندانکه گویی وی شمشیرش را کشیده است. شخص منتظر باید آمادۀ خروج باشد.
🔸 به یاد میآورم که در زمان کودکیام در شهر مشهد خراسان ساکن بودیم. پدرم که از علمای بزرگ بود، شمشیری بلند داشت -در آن زمان کلاشینکف وجود نداشت- اکنون باید کلاشینکف داشته باشیم. مؤمنان همواره آمادۀ قیام بودهاند. مفهوم انتظار همین است، نه آنکه ما کاری نکنیم و منتظر بمانیم تا امام زمان بیاید و همه چیز را اصلاح کند. این انتظار نیست. چنین فهمی از انتظار همانند تحریفی است که در مفاهیم اسلامی دیگر رخ داده است. عقیدۀ مهدویت مبتنی بر امید و آمادگی است. عقیدۀ درست مهدویت این است.
📚 مسیره الامام السید موسی الصدر؛
ترجمه مجید مرادی صفحه ۴٩۶
🆔 @ashora_karbala
🔰 هیچ کس به من نگفت...
🔹 شکایت از نوجوانیم را به چه کسی عرضه کنم؟ چه کسی حاضر است این شکایت را از من بشنود؟
خدای مهربان در قرآن و پیشوایان دین در کلمات نورانی شان همه آنچه را که زمینه پرواز انسان را فراهم کند گفته اند.
اما گاهی این گفته های نورانی، به گوش من و شما نمی رسد. مقصر کیست؟! کاری نداریم، اما این را باید دانست که
نوجوانی همان دورانی است که قلب، تشنه نور است و در تب و تاب آن می سوزد، اگر نور نیامد و انتظار نوجوان بی پاسخ ماند، ظلمت قدم زنان وارد می شود، چرا که خانه قلب از مهمان خالی نیست.
🔹 من از کسانی هستم که از نوجوانی شان شکایت دارند، چرا که به من نگفتند. دنبال مقصر نمی گردم و گناه را بر گردن کسی نمی اندازم اما...
🔹 هیچ کس به من نگفت که... غیبت شما، به معناي نبودن نیست، بلکه به معناي ندیدن هم نیست، چرا که تو روي فرش مجالس ما، قدم می گذاري، در
بین مائی، ما را می بینی و میشناسی؛ ما هم تو را می بینیم، ولی نمی شناسیم. مگر نه این است که شما را تشبیه کرده اند به
یوسف (ع) که برادران را دید و شناخت، ولی برادران، او را با اینکه دیدند نشناختند.
🔹مگر نه این است که در دعای ندبه می خوانیم، اي غایبی که غایب از ما نیستی؛ فدایت شوم، ای دور از مایی که از ما دور
نیستی. مگر نه این است که وقتی می آیی، خلایق انگشت به دهان می مانند که ما این آقا را نه یک بار، بلکه بارها دیده ایم، پس تو این جایی در بین ما، ولی غایبی، یعنی ناشناخته ای، نشناختن هم گناه ماست، مشکل تو نیست، تو براي من غایبی که نمی شناسمت.
📚 کتاب هیچ کس به من نگفت؛ حسن محمودی ص ۱۱ و ۱٢
🆔 @ashora_karbala
4443-fa-shivehaye-yari-resandan-be-ghaeme-ale-mohamad.pdf
2.1M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"شیوه های یاری قائم آل محمد" [علیهم
السلام]
✍مولف: محمد باقر فقیه ایمانی
📘 از بزرگترین نوع نصرت ائمه (علیهم السلام) احیاء و ابقاء امر آنها و تحبیب قلوب دوستان، وهدایت آنان به سوی اهل بیت (علیهم السلام) است و این عنوان با نوشتن و تألیف فرمایشات آنها؛ خصوصا آنچه مربوط به فضائل و مناقب و شئونات و خصائص آنهاست؛ حاصل می شود. و در کتاب شیوه های یاری قائم آل محمد (علیهم السلام) سه فصل به طور کامل شیوه های یاری و نصرت صاحب الامر علیه السلام را بیان کرده است
📘 در بیان کیفیّت حصول نصرت الهی؛ که بنده مؤمن باید در امر دین نسبت به وجود مبارک حضرت صاحب الأمر (عج) نصرت ویاری نماید. در بیان احادیث وارده در فضل نصرت و یاری ائمّه أطهار (ع). بیان روشهای نصرت ویاری امام زمان (عج) در امر دین. بیان طریقه های نصرت ویاری حضرت صاحب الأمر (عج) در آن جهت که راجع به خود ایشان است.
📘 بدیهی است که ادای فرض نصرت الهی بر وجه مزبور و نیز ادای حقّ رسالت نبوی به عنوان مسطور مهمتر و بزرگتر از آن است که بتوان بر آن وجهی که سزاوار است از عهده آن بر آمد. اما به مضمون حدیث شریف:«ما لا یدرک کلّه لایترک کلّه» لازم و مهم است هر کس بر حسب امکانات خود ــ در حالی که اقرار و اعتراف به قصور و تقصیر خود دارد ــ در اداء آن حق؛ّ سعی و کوشش لازم را بنماید، و هر چند سعی و کوشش او بزرگ جلوه کند، ولی باید بداند که در کنار حقّ عظیم الهی جلّ شأنه؛ و حقّ جلیل نبوی (ص) بسی حقیر و اندک است.
🆔 @ashora_karbala
8.mp3
11.45M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی" تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ تبیین پایگاه حسن و قبح و مسئله اخلاق در حدیث عقل و جهل
☑️ از مسائل جدّی تمدنی؛ مسئله اخلاق و مبنا و فلسفه آن است که حسن و قبح از کجا متولد می شود و چه تحلیلی از اخلاق و فعل اخلاقی در عالم باید داشت.
☑️ مسئله عقل و جهل؛ بحث بر سر طاعت و استکبار؛ در مقابل خداوند می باشد. که اخلاق قوای این دو موجود برای طاعت یا عصیان بوده است و با تولّی و تبرّیِ نسبت به این دو موجود است که؛ بقیه سیر در درجات اخلاق؛ برایشان اتفاق می افتد. این دو جریان با تمام قوا در مقابل هم قرار می گیرند و قوای خود را می خواهند در عالم سرایت دهند.
☑️ مسئله حسن و قبح هم در اخلاق با همین دید باید تحلیل شود که حسن تناسبات پرستش و طاعت است و ذاتی ورای این مسئله در افعال نیست. در خطبه قاصعه نیز امیرالمومنین(علیه السلام) این مسئله را بیان کرده اند که جریان الوهیت و عزت الهی است که باید انسان در مقابل آن خاضع باشد و استکبار قبح و بدی این عالم است و بقیه هم از فروع همین جریان است.
8⃣ جلسه هشتم
⏰ مدت: ٨۵:٢۱ دقیقه
📶 حجم: ۱۰ مگابایت
🗓 جمع نخبگان استان البرز در تاریخ ٢۵ آذرماه ٩۵
🆔 @ashora_karbala
◾️ راهی بیتالنور...
▪️و به همراه همان ابر که باران آورد
مهربانی خدا در زد و مهمان آورد
▪️باد یک نامهٔ بیواژه به کنعان آورد
بوی پیراهنی از سوی خراسان آورد
▪️به سر شعر هوای غزلی زیبا زد
دختر حضرت موسی به دل دریا زد
▪️ چادرش دست نوازش به سر دشت کشید
دشت هم از نفس چادر او گل میچید
▪️چه بگویم که بیابان به بیابان چه کشید من به وصف سفرش هیچ به ذهنم نرسید
▪️باور این سفر از درک من و ما دور است شاعرانه غزلی راهی «بیتالنور» است
▪️ آمد اینگونه ولی هر چه که آمد نرسید
عشق همواره به مقصود، به مقصد نرسید
▪️که اویس قرنی هم به محمد نرسید عاقبت حضرت معصومه به مشهد نرسید
▪️ماند تا آینهٔ مادر دنیا باشد
حرم او حرم حضرت زهرا باشد
▪️ صبح شب میشد و شب نیز سحر، هفده روز
چشم او چشمهای از خون جگر هفده روز
▪️ بین سجاده، ولی چشم به در
هفده روز
چشم در راه برادر شد اگر هفده روز
▪️روز و شب پلک ترش روضه مرتب میخواند
شک ندارم که فقط روضهٔ زینب میخواند
✍ #حمیدرضا_برقعی
#حضرت_معصومه (س)
🆔 @ashora_karbala
💠 آن که با یاد خدا همدم نیست؛ آدم نیست!
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🔹 آن که برای خدا یک چله کشیک نفس کشد، چشمه های دانش از دلش بر زبانش آشکار گردد. چنانکه خواجه عالم ( ص) فرموده است: "من أخلص لله اربعین صباحاً ظهرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه" آن که در گوهر نفس خود، ساعتی به فکرت بنشیند دریابد که اگر خود او آن را به تباهی نکشاند، هیچ کس نتواند آن را تباه کند. و آنچه که او را از تباهی باز می دارد، دانش بایسته و کردار شایسته است که دانش؛ آب حیات ارواح است، چنانکه آب؛ مایه حیات اشباح است.
🔹 آن که از خواب غفلت بیدار شده است از نامحرمان؛ اعنی از خفتگان و مردگان؛ دوری گزیند و حیات ابد آرزو کند، چنان که گرفتار به درد چشم در یافتن چشم پزشک برآید، او دو صد چندان در جستن زنده کننده.
🔹 در اصحاح هشتم انجیل متی آمده است که: یکی از شاگردان حضرت مسیح (ع) بدو گفت: ای آقا! اجازه بده که ابتدا بروم پدرم را به خاک بسپارم و برگردم. بدو فرمود: پیرو من باش، مردگان را بگذار مردگان به خاک بسپارند! و در شریعت خاتم (ص) مردی انصاری از رسول خدا(ص) پرسید: هر گاه جنازه و مجلس عالمی پیش آید کدام یک در نزد تو محبوب تر است تا حاضر شوم؟ فرمود: اگر برای تجهیز و دفن جنازه کسی هست، همانا که حضور مجلس عالم برتر از حضور هزار جنازه است.
📚 پندهای حکیمانه؛ ج ۱؛ صد دانه در یک دانه ص ۱۴٣
🆔 @ashora_karbala
🔰مراحل سهگانهی غربزدگی
✍استاد #اصغر_طاهر_زاده
🔻 در تاریخ غرب و غربزدگی، سه مرحله قابل توجه است، مرحلهای که انسان نظر به دین دارد و سخن دین را از زبان کشیش و یا روحانی میگیرد. مرحلهی بعدی که به بهانهی رجوع به علم، به دین پشت کرد و پیرو آن به مقابله باروحانیت پرداخت. به طوری که در کشور ما بعد از مشروطه، روشنفکران غربزده به بهانهی آن که شیخ فضلالله نوری حرفهایی که میزند علمی نیست، جوّ جامعه را آنچنان مسموم کردند که با شهادت او عدهای جشن گرفتند که دیگر مانع بزرگ علمی شدن کشور برطرف شد.
🔻 چون در این مرحله علم را جای حق نشانده بودند؛ لذا هرکس سخنی مطابق سخن غربیان نگوید، ضد علم سخن گفته، و چون به گمان آنها علم همان حق است، پس ضد حق موضعگیری کرده است. مرحلهی سوم، مرحلهای است که نظر مردم را به جای حق نشاندند.
🔻 فعلاً روح کلی مردم دنیا در مرحلهی سوم است و سخن عمومی را بدون هیچ قیدی، ملاک حق و باطل میداند، بدون آن که سخن مردم را با حقیقتی به نام وَحی ارزیابی کنند. در مکتب لیبرال دموکراسی حق آن چیزی است که مردم بگویند، و در همین راستا بد آن است که مردم نخواهند. آری، مردم عموماً با توجه به فطرتی که دارند اگر غرضی در میان نباشد، درست تشخیص میدهند ولی آنچنان نیست که بدون مقیاسی مطمئن بتوان نظر مردم را حجت کامل جهت تشخیص حق و باطل دانست. و طبیعی است که با چنین ملاکی جامعه گرفتار آشفتگی میشود.
📚 انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی؛ ص ٨٧
🆔 @ashora_karbala
9.mp3
12.19M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی"
تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ مرجع صفات انسانی در محیط ولایت؛ و بهجت به صفات اولیاء
☑️ محوری ترین فعلی که متصف به حسن اخلاقی می شود، پرستش خدای متعال و خضوع و تواضع در مقابل خدای متعال است؛ و محوری ترین فعلی که متصف به قبح اخلاقی می شود، استکبار در مقابل خدای متعال است. اخلاق کریمه و اخلاق رذیله، دو جریان هستند که به دو نظام گسترده تبدیل می شوند و بر محور این دو نظام و این دو دستگاه اراده، یک حیات اجتماعی و تاریخی شکل می گیرد.
☑️ ما اگر بتوانیم تحمل ولایت امام (علیه السلام) را بکنیم، از طریق جریان ولایت امام در ما، همه صفات نورانی در ما محقق خواهد شد. معرفت امام و نسبت به جهل درک پیدا کردن، مدار هدایت انسان است. معرفت النفس، نقش جدّی ای در معرفت الهی دارد اما امام، مدار توحید در عالم هست و با امام، توحید در عالم بسط پیدا می کند. اگر حقیقت امام در قلب انسان ظهور پیدا کرد، انسان به معرفت الله می رسد...
9⃣ جلسه نهم
⏰ مدت: ۶٧:٢۴ دقیقه
📶 حجم: ۱۱ مگابایت
🗓 جمع نخبگان استان البرز در تاریخ ٩ دی ماه ٩۵
🆔 @ashora_karbala
13565-fa-tanzha-va-latayef-akhlaghi-dar-adabe-farsi.pdf
2.23M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"طنزها و لطایف اخلاقی در ادب فارسی"
✍ مؤلف: فاطمه عسگری
📘در این روزگار پرتمطراق که افسردگی و دلتنگی؛ افراد جامعه را فراگرفته و زندگی ماشینی روز به روز رونق بیشتری پیدا کرده و ارزش هاي اخلاقی ازجامعه رخت بربسته است و تنبلی وسستی ره آوردش شده؛ باید کاري کرد تا نشاط و
سر زندگی به زندگی باز آید و مردم را به کوشش و تلاش و همت وا داشت و این با طنز میسر می شود. به ویژه اگر
طنز اخلاقی باشد.
📘 بی گمان، یکی از مقوله هاي هنري اثرگذار در اندیشه، رفتار وشخصیت آدمی، طنز است. در محیطی که به هر دلیلی نمیتوان واقعیت هـاي تلخ را به صورت جدّی بیان کرد، طنزهایی که دارای پیام
اخلاقی مثبتند، با ظرافت و لطافت خاص خود، نقشی ارزنده ایفا میکنند. ناگفته پیداست برخی معارف بلند و پر محتوا تنها در
قالب لطایف وحکایات طنزگونه براي مردم، قابل درك است. گاهی طنزهایی که داراي پیامی سودمند و اخلاقی هستند، با
چاشنی منطق و برهان، نتیجه اي مطلوب می دهند و بر اندیشه هاي غلط، آداب و رسوم نادرست و بديها وکژيها خط
بطلان می کشند.
📘 یکی از ویژگیهاي مجموعه پیشرو، بهره گیري از ظرافت هاي فکری مثبت در زمینه اخلاقی، فردي و اجتماعی؛ در متن و ادب فارسی است و همه افراد جامعه در سطح هاس گوناگون می توانند از آن استفاده کنند. افزون بر این، تلاش شـده است با مثبت اندیشی، پاسخگوي بخشی از اوقات فراغت مخاطبان باشـد. همچنین نوشتارحاضر
کوشیده است با بهره گیري از مطالب اخلاقی وحکمی در جامه طنز، از تلخی پند و نصیحت بکاهد
🆔 @ashora_karbala