🔰 آب حیات جان های زنده...
✍ #علامه_جعفری
🔹انسان برای قرار دادن زندگی خود در جاذبیت کمال؛ بایستی بر یک حقیقتی تسلیم شود و در برابرش به زانو بیفتد و پیشانی برای سجده به آن بر زمین بگذارد. این تسلیم و سجده نه تنها احساس عمیق کمال گرایی را به بار می نشاند، بلکه پاسخ عملی برای چهار سئوال اساسی حیات "من کیستم؟ از کجا آمده ام؟ برای چه آمده ام؟ به کجا می روم؟" را نیز با کمال وضوح در می یابد.
🔹 باید به یقین بدانیم که اگر ما در برابر آن کامل مطلق تسلیم نشویم و سر به سجده نگذاریم، باید به شماره خواسته ها و تمایلات و وابستگی های وجود خود؛ خدایانی بتراشیم و در برابر آنها تسلیم شده و به زانو بیفتیم و سر به سجده بگذاریم! مگر این که چنان تخدیر شویم که حتی توانایی پاسخ به این سئوال ساده را هم نداشته باشیم که ما زنده ایم یا مرده؟ هستیم یا نیستیم؟
🔹 تا سر برای پیوستن به جاذبیت کمال به پیشگاه ربوبی به عنوان نماز بر زمین نهاده نشود، محال است سر از خود پرستی و لذت گرایی و پرستش خواسته های حیوانی و تخدیر پذیری بالاتر برده و هستی خود را دریابیم
🔹 نماز این بیان کننده بُعد بی نهایت گرایی آدمیان، این آب حیات جان های زنده آدمیان چه احتیاجی به توضیح و تفسیر ما دارد؟ در این جهانِ معنی دار که حرکت تکاملی آن، با تسبیح و سجده ای که خداوند هستی آفرین به آن نسبت داده است: "ولله یسجد من فی السماوات و الارض" و برای خدا سجده می کنند آنچه که در آسمان و زمین است، فقط بعضی از انسان نماها هستند که از این حرکات تکاملی (نماز) بی بهره مانده اند
📚 نماز زيباترين جلوه نيايش، ص ٣٩
🆔 @ashora_karbala
Namaz_jast.pdf
430.5K
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"نماز چیست؟"
✍مؤلف: دکتر #شهید_بهشتی
📘هر يك از ما در زندگى روزانه خود سرگرم كار و هدف
خويش است و كمتر به چيزى ديگر جز آن مىانديشد. سرگرمى به كار و تلاش روزانه در راه زندگى، براى
بشر امرى طبيعى و ضرورى است؛ ولى در عين
حال او را چنان در خود و آرزوهايش فرو مىبرد كه
گه گاه براى رسيدن به اين آرزوها؛ از شخصيت واقعى
و انسانى خود بيگانه اش مىسازد و جسم و جانش را
آلوده مىكند.
📘 همانطور که در اثنای کارها لباس و دست و صورتش کثیف میشود و نیاز به تنظیف دارد، روح ما نيز روزانه درمعرض آلودگى است؛ آلودگى بـه هوسهاىتحريك شده و لجام گسيخته، خود خواهىها و غرور ناشى از پيروزى و
كاميابى، يا عقده روانى ناشى از شكست و ناكامى، و به
دنبال آن حسد و كينه و انتقام و صدها آلودگى ديگر.
📘 اين آلودگىها روح را تيره مىكند و ما را از راه پاكى و فضيلت و تقوا منحرف مىسازد و به راه فسادمىكشاند و از ياد خدا غافل مىكند. بنابراين، بايد همان طور كه لباس و تن خود را
پاكيزه مىكنيم، دل و جان خود را هم باید تطهیر کنیم وخود را به خدا، سرچشمه پاكى و كمال، نزديك سازيم؛
لحظاتى را به ياد او، به نيايش او و راز و نياز با او بگذرانيم و
روح آلوده را در چشمه صاف و زلال الهى شستوشو دهيم. اين است نمازى كه مسلمان روزى چند بار مىخواند.
📘 کتابی که پیش روی شماست به دلیل شیوایی قلم نگارنده آن و آراسته بودن آن به زبان فطرت ، همواره با استقبال فراوان از سوی کسانی که به دنبال درک معنا ، مفهوم ، جایگاه و صورت و سیرت نماز به عنوان زیباترین شعار یکتاپرستان هستند روبرو بوده است
🆔 @ashora_karbala
🔰نماز برای ذکر است و یادآور حرکت...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
🔸 اگر مى بينى كه نماز برايت معنايى ندارد، به اين خاطر است كه تو حركتى نداشته اى كه نماز يادآور آن حركت و ذكر آن فكر باشد.
🔸 اما آنها كه با آزادى و تفكر به شناخت "شهادت" و به عمل و قيام و ركوع و سجود رسيده اند، با اين عمل، به يقين و تشهد مى رسند و با اين تشهد به تسليم. و اين است كه نماز براى اينها ذكر است و يادآور اين حركت است.
🔸 نماز براى اينها همچون رود جارى بر سر راه خانه توست كه هر روز پنج بار در آن شستشو كنى و از زنگها و غفلتها خودت را تطهير بدهى. اين نماز اين گونه در تو ذكر را و ياد را زنده نگه مى دارد و اين گونه تو را به آن جريانى كه طى كرده اى تذكر مى دهد.
📚 تطهير با جارى قرآن، ج٢؛ ص ۱٢٣
🆔 @ashora_karbala
27.mp3
8.01M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "بررسی صفات متقین" اقامه صلاة و جایگاه اهتمام به نوافل؛ ایجاد حاشیه امن برای نماز
☑️از اوصاف متقین اینست که: «وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ» نماز را اقامه می کنند. در باب نماز تعابیر مختلفی در قرآن آمده، گاهی می فرماید: "الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ»" اولین خصوصیتی که برایشان ذکر می کند این است که اینها در صلات خودشان مداومت دارند. یک معنای این آیه اینست که از نماز هیچ وقت بیرون نمی آیند.
☑️یعنی طوری نماز را اقامه می کنند که وقتی هم که از نماز فارغ می شوند، در نماز باقی می مانند. چون «الصلاة قربان کل تقی» نماز انسان را مقرب می کند،«الصلاة معراج المومن» انسان با این نماز به عروج می رود،« أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْری» نماز ذکر الله است. اهل صلات و مصلین آن کسانی هستند که از نمازشان بیرون نمی آیند. اگر ذکری در نماز برایشان حاصل شد دیگر به وادی غفلت برنمی گردند، اگر عروجی در نماز برایشان حاصل شد دیگر در منزلت اولشان برنمی گردند، اگر تقربی برایشان حاصل شد آن قرب برایشان می ماند و این خیلی مسأله مهمی است
☑️ حال چه طور می شود انسان برای نماز حریم درست کند تا دست شیطان به این حریم نرسد و حالات و ذکر حضور و قرب و عروجی که در نماز پیدا می شود را از انسان نگیرد؟ فرمود آنهایی در صلاتشان دائم هستند که اهل مداومت بر نوافل هستند. گویا نوافل یک حریمی درست می کند برای نماز که دیگر شیطان نمی تواند انسان را از حالت نماز بیرون ببرد.
⏰ مدت: ۵٩:٢۶ دقیقه
📶 حجم: ٧ مگابایت
🗓 تاریخ ۴ دی ٩٢
🆔 @ashora_karbala
🔰تأثیر گناه و معاشرت با بدان در سیاهی دل
✍ استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 در احادیث آمده است: هیچ چیزی به اندازه خطا و لغزش و گناهکاری روح را بیمار و فاسد نمی کند، روح پشت سر هم کار سیاه انجام می دهد تا آنجا که یکسره زیر و رو می شود و آنقدر نقطه سیاه در دل او توسعه پیدا می کند تا تمام آن سفیدی دل را بگیرد، همینکه دیگر قسمت سفیدی باقی نماند، سقوط این آدم قطعی است، امیدی به بازگشت او نیست.
🔹 تنها؛ عمل سیاه نیست که روح را سیاه می کند؛ عوامل دیگر هم هست که در تاریک کردن روح و تیره ساختن دل مؤثر است، از آن جمله است "محیطها و معاشرتها". تأثیر معاشرت چه در جهت نیکی و چه در جهت بدی خیلی واضح و روشن است. آدمی روح بسیار حساسی دارد، زود تحت تأثیر واقع می شود، و ممکن است بعضی اشخاص خودشان را گول بزنند و خیال کنند محیط و معاشرت در آنها تأثیر ندارد ولی اشتباه است، انسان با روحی بسیار حساس و قابل تغییر آفریده شده است.
🔹 تغییرات روحی که در انسان پیدا می شود باید خیلی زیاد باشد که خودش بفهمد و الّا کمتر خود شخص متوجه تغییرات و تبدیلات روحی خود است. علی(ع) فرمود: "و اعلموا ان ... مجالسة اهل الهوی منساه للایمان" بدانید، همنشینی با هواپرستان فراموشخانه ایمان است، یعنی انسان آن قدر تحت تأثیر دوستان و معاشران بد هست که تا وقتی که با آنها هست مثل این است که او را در فراموشخانه برده اند، افکار و عقایدِ پاک خود را موقتاً از یاد می برد، مثل این است که در آن وقت همچو افکار و عقایدی نداشته است.
📚حکمتها و اندرزها؛ ج۱؛ ص ٢٧٩
🆔 @ashora_karbala
🔰همه بدبختیها از آن جا شروع میشود که انسان خودش را چیزی بداند. تو مال خدایی
✍ آیت الله #حائری_شیرازی
🔹 خدا میفرماید: "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" آسمان و زمین نور دارند. نور الهی است که آسمان و زمین را روشن کرده است. پس کسی که عالم را روشن ببیند با نور خدا آشنا شده است. نور خدا را در خودش هم ببیند؛ چون خود انسان هم جزء آسمان و زمین است. وقتی میگویی: "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"، خود انسان نباید از قلم بیفتد و اگر انسان بخواهد خدا را ببیند، با آن نوری که در خودش هست باید خدا را ببیند، چون نزدیکترین جا به انسان خود انسان است.
🔹 اگر خدا را در خودش ببیند، خوب اگر کسی خدا را در خودش دید چه حالتی پیدا میکند؟ آیا ادعای خدایی میکند که خدا را در خودش دیده است، یا استغفار میکند؛ استغفار میکند. چرا؟ چون میگوید من در محضر خدا چه کردهام، وقتی خدا را در خودش میبیند در مقابل دشمنان خدا احساس ناتوانی نمیکند؛ در مقابل دوستان خدا اظهار خودنمایی نمیکند. مشکل انسان این است که خودش را قبول دارد که من کسی هستم و چیزی هستم.
🔹 همه بدبختیها از همین جا شروع میشود که انسان خودش را چیزی بداند، زمانی خدا را در خودش میبیند که خودش را چیزی نداند. اگر خودش را دید، او را نمیبیند؛ اما اگر او را دید، خودش را نمیبیند و این راهی است که قرار دادهاند برای انسان که ببیند هرچه هست در عالم، آثار خداست، مالکش خداست، ولیاش خداست.
♻️ پایگاه نشر آثار و اندیشههای حضرت آیت الله حائری شیرازی
🆔 @ashora_karbala
🔰جمعِ بین کار و زندگی
🔸 جوانانی که مشغول کاری در راه خدا هستند، با گرفتن همسر، با ازدواج، نباید کارشان را متوقف کنند. ما به مردها همیشه سفارش میکنیم وقتی کار دارند، اشتغال دارند، از خانه و زندگی قهر نکنند. بعضی ها صبح اول وقت میروند بیرون تا ساعت 10 شب.
🔸 نه! ما معمولاً به کسانی که برایشان ممکن است سفارش میکنیم حتی ظهرها را بروند با زن و بچهشان باشند. در محیطِ خانوادگی، غذایشان را بخورند، یک ساعتی با هم باشند، بعد بیایند دنبال کارشان، باز حتماً در زمان مناسب، اول شب بروند بچهها را ببینند، ملاقات خانوادگیِ حقیقی داشته باشند.
📚مطلع عشق؛ گزیدهای از رهنمودهای آیت الله العظمی #امام_خامنه_ای به زوجهای جوان ص۱۴٢
🆔 @ashora_karbala