#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠در بررسی علتهای آزمایشهای الهی دو مورد را عرض کردیم و فی الحال دو مورد دیگر هم عرض میکنیم
3⃣ سومین مورد؛ مشخص شدن عمل احسن است
اعمال آدمی در فرهنگ قرآنی در یک تقسیم کلی دو نوع است:
۱) عمل صالح ٢) عمل غیر صالح
عمل صالح هم به دو قسم تقسیم می شود:
۱) عمل حسن ٢) عمل احسن
ازفلسفه های آزمایش الهی این است که مشخص شود چه کسی عمل احسن انجام داده است. فرمود: او همان کسی است که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک بهتر عمل می کنید (ملک/٢)
⬅️در توضیح عمل احسن گفته می شود که عمل نیک از دو حیثیت برخوردار است:
۱) کمیت عمل ٢) کیفیت عمل
💠اگر تعبیر این بود که چه کسی بیشتر عمل می کند، تکیه بر روی کمیت عمل بود، ولی وقتی که فرمود: «لیبلوکم ایکم احسن عملا»، تکیه روی کیفیت است. خدا انسان را مورد آزمون بهترین عمل قرار داده است، نه آزمون زیادترین عمل. این است که در حدیث آمده است که مراد از -احسن عملا- ، -اصوب عملا-است. آن چه جنبة صواب بودنش بیشتر باشد
4⃣چهارمین مورد؛ برگشت به سوی حق است
خداوند انسان را در بوته گرفتاری ها قرار می دهد تا انسان عقل و فکر خود را به کار اندازد و از علت سختی ها و بلاها عبرت بگیرد و مسیر خود را به سوی خدا سوق دهد. قرآن به این حقیقت که برگشت بشر به سوی حق از علل فلسفه آزمایش الهی است، اشاره نموده و می فرماید: و آن ها را (قوم بنی اسرائیل) در زمین به صورت گروهی پراکنده ساختیم، گروهی از آنان صالح و گروهی غیر آن هستند و آن ها را به نیکی و بدی آزمودیم شاید بازگردند (اعراف/۱۶٨)
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂بهترین بندگان خدا.......
🎬 شرح حدیثی از #امام_باقر(علیه السلام) توسط امام خامنه ای.
💠عَن أَبِی جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ (عَلَیهِالسَّلَام) قَال سُئِلَ رَسُولُ الله صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه عَن خِیارِ العِباد؟
فَقَال أَلَّذِینَ : إِذَا أَحسَنُوا إِستَبشَرُوا؛ وَ إِذَا أَسَاءُوا إِستَغفَرُوا؛ وَ إِذَا أُعطُوا شَکَرُوا؛ وَ إِذَا ابتلوا صَبرُوا؛ وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا
💠امام محمد باقر (علیه السلام) فرمود؛ از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) سؤال کردند؛ بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟ حضرت در پاسخ فرمودند:
وقتی کار نیک میکنند خوشحالند؛ وقتی کار بدی کردند استغفار می کنند، وقتی خدا به آنهاچیزی میدهد، سپاسگزار باشند ؛ وقتی ابتلایی پیش آمد؛ در آن صبر کنند؛ و وقتی از کسی خشمگین شدند، از او بگذرند
📚الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۶۰
🌐 @ashora_karbala
🔰گاهی حجابها را نمیتوانیم ببینیم
و خودمان را مُدام به درهای بسته میکوبیم!!
✍استاد سید محمّدمهدی #میر_باقری
💠اهلِ سیر؛ اهلِ عبرت هستند. عبرت این است که انسان بتواند پشت صحنه های یک واقعیتِ ملموس را ببیند
💠دیدهاید گاهی یک پرندهای وارد یک فضای بستهای میشود؛ از یک جایی وارد میشود و خودش را مدام به شیشه میکوبد! خیال میکند آنجا راه باز است.
💠آن آدمی که اهل عبرت است، وقتی این صحنه را میبیند، درس عبرت میگیرد که ای چهبسا ما هم در مسیر خودمان حجابهایی داریم و خودمان را به درهای بستهای میکوبیم و متوجه نیستیم که از آنجا راه نجاتی نیست و نمیشود از آن درهای بسته بیرون رفت.
💠باید یک درِ گشودهای باشد یا کسی یک دری را به روی ما باز کند تا بتوانیم از این زندان نجات پیدا کنیم.
🌐 @ashora_karbala
1.safaee_harekat_F-1.mp3_101156.mp3
4.91M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "خود باوری"
وقتی به داشته های خود باور داشته باشیم، ضرورت حرکت الی الله پیش می آید.
1⃣[جلسه اول]
🕙مدت: ٢۰:٢٣
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰شما چه هستید!؟.....
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💠شخصی می گوید: با امام زین العابدین (ع) در صحرای عرفات بودیم؛ دیدم صحرا از حاجی موج می زند. به امام عرض كردم:[ما اَكْثَرَ الْحَجیج] الحمدللّه چقدر امسال حاجی زیاد است! امام فرمود: [ما اَكْثَرَ الضَّجیجَ وَ اَقَلَّ الْحَجیج]َ چقدر فریاد زیاد است و چقدر حاجی كم است!
💠می گوید: من نمی دانم امام چه كرد و چه بینشی به من داد كه وقتی به من گفت: حالا نگاه كن، دیدم صحرایی است پر از حیوان، یك باغ وحش كامل كه یك عده انسان هم در لابلای این حیوانها حركت می كنند. فرمود: حالا می بینی؟ باطن قضیه این است ؛ از نظر اهل باطن و اهل معنی این امری واضح است؛ حالا اگر ذهن متجددمآب بعضی از ما نمیخواهد قبول کند اشتباه میکنیم.
💠انسانی كه مانند یك بهیمه و چهارپا جز خوردن و خوابیدن و جز عمل جنسی فكر دیگری ندارد و فقط در فكر اینها است ؛ اصلاً روحش یك چهارپاست و غیر از این چیزی نیست. واقعاً باطن و فطرت چنین انسانی مسخ شده است؛ یعنی خصلتهای انسانی و انسانیت بكلی از او گرفته شده و بجای آنها خصلتهای حیوانی و خصلتهای بهیمه ای و درندگی كسب كرده است
💠 {یُحْشَرُ النّاسُ عَلی نِیّاتِهِم} مردم در قیامت مطابق منویّات و مقاصد و خواسته ها و مطابق خصلتها و صفات واقعی شان محشور می شوند. شما در این دنیا چه هستید؟ چه می خواهید باشید؟ چه چیز را می خواهید؟ آیا خواسته های شما خواسته های یك انسان است یا خواسته های یك درنده است یا خواسته های یك چرنده؟ هرچه كه خواسته ی شما باشد، شما همان هستید و همان محشور می شوید كه هستید
📚مجموعه آثار (ج٢٣، ص: ۱۰٨)
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬این جامعه لجن است....
#شهید_بهشتی:
🌒 بالا بروید یا پایین بیایید، اصلاً قرآن رابر سر جامعه ای پهن کنید، مادام که در آن #جامعه در یک سو گرسنه بیچاره ی از سرما لرزان وجود دارد، و از سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز، این جامعه #لجن است. تمام چهره اش را هم که با #قرآن بپوشانید باز لجن است.
🌒آیا کسی در دنيا منتظر این می شود که ببیند ان جامعه جامعه قرآنی است، یا انجیلی، یا توراتی، بودایی، اوستايي، یا مائوئیست؟
🌒نگاه می کند اگر در جامعه به همه انسانها به چشم انسان نگاه می شود و ضرورتهای زندگی آنها تأمین می شود و در جامعه ای دیگر به انسانها به عنوان انسان نگاه نمی شود، احتیاجات آنها بی ارزش است، خیابانهای یک طرف شهر گلکاری دارد، اما طرف دیگرش چندین سال است که چاله چوله هایش به دره و ماهور تبدیل شده. این جامعه هر برچسبی می خواهد داشته باشد.
🌒آیا مردم سالم دنیا در رده بندی این دو نوع جامعه و خوب و بد کردنش حالت انتظار پیدا می کنند و می گویند ببینیم آیات قرآن در این زمینه چه می گوید. یا انجیل در این باره چه گفته؟ یا نصوص اوستا چه می فرماید؟ یا اوپانیشادهای آیین هندی چه می گوید؟ کتاب مائو در این باره چه آورده؟ لنین در این زمینه چه گفته؟ مارکس چه گفته؟ این حرفها نیست. منتظر اینها نیستیم. می گوییم این #جامعه_بد است؛ #نافص است؛ دارای #کمبود است. شکی نیست. این قدر بحث نمی خواهد."
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ۴٧)
💠امام(ع) در چهارمين و آخرين سخن حكيمانه اش مى فرمايد:
🍃وَعِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ
عفت هر كس به اندازه غيرت اوست
💠غيرت به معناى حفظ ارزش هاى مربوط به خود و جلوگيرى از تجاوز ديگران به حريم اوست كه غالباً در عرف ما در امور ناموسى به كار مى رود
💠انسان غیرتمند حاضر نیست پاکدامنی خود و خانواده اش مخدوش شود بنابراین با تمام مظاهر فساد و هر آنچه سبب میشود به عفاف صدمه وارد کند ستیز مینماید.
در صد عفت افراد به اندازه درصد غیرت آنهاست؛ هر چه برخورداری از غیرت در
آنها ضعیف باشد پاکی و عفاف نیز در آنهاضعیف است
💠امام صادق (ع) فرمود:
اِنَّ اللهَ تبارَکَ و تعالی غیُورٌ یُحِبَّ کُلَّ غیورٍ و لِغیرتِهِ حَرَّمَ الفواحِشَ ظاهِرها وَ باطِنَها
خدای تبارک و تعالی غیرتمند است و هر غیرتمندی را دوست میدارد و از غیرتمندی اوست که زشتکاریها را پیدا و ناپیدا حرام فرموده است
💠عفت به معناى خوددارى و حالت انزجار از ملاحظه صحنه هاى زشت و غيرت؛ هرگونه اهتمام و دفاع از حقوق الهى و انسانى خويش است و بعيد نيست كه منظور از امام(ع)از جمله بالا همان معناى وسيع كلمه در هر دو مورد باشد
💠 از اين رو در حديثى از امام باقر(ع) مى خوانیم: برترين عبادت پاك بودن از نظر تغذيه و امور جنسى است. یا فرمودند:هيچ كس خدا را عبادتى بهتر از اين نداشته كه عفت را در مورد شكم و امور جنسى رعايت كند
💠 نتیجه آنکه هر مومنی که از حرام و فحشاء خود و خانواده اش را بر حذر بدارد عفیف است و غیرتمند.
🌐 @ashora_karbala
Sorkh-Siah.rar
7.41M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
- رمان "سرخ و سیاه"
✍نویسنده : "استاندال" ، نویسندهٔ مشهور فرانسوی
🔰 #مقام_معظم_رهبری ؛ در مقایسهی رمان «سرخ و سیاه» استاندال و داستان حضرت یوسف(ع) که شبیه همان ماجرا میباشد؛ میگویند:
📕ماجرای یوسف فقط ماجرای چشم پوشیدن از یک شهوت جنسی نیست. مسئله از این فراتر است. پسر جوان زیبای برازندهای در یک خانوادهی صد در صد اشرافی مورد توجه ویژهی بانوی آن خانه و مورد اعتماد مرد آن خانه قرار میگیرد. این را در ذهنتان فرض کنید. در خانهی عزیز مصر، نوکران، خدمتکاران و مباشرین؛همه نوع انسانی هستند. وقتی جوانی که خود از شخصیتی هم برخوردار است عاقل است، آگاه است، نجیب و پاکیزه است و در نهایت زیبایی است ؛ به یک صورت سوگلی مرد خانه و به یک صورت هم مورد نظر زن خانه است. همهی اجزای این خانه از او فرمان میبرند و برایش احترام قائلند. ناگهان این جوان در معرض یک امتحان قرار میگیرد. در آن امتحانی که هم شنیدهاید و میدانید و این جوان، سربلند بیرون میآید. غلبه بر شهوت جنسی بخش کوچکتر مسئله است. ببینید! فرهنگ قرآنی این است. این هنوز مرحلهی پایینتر آن است.
📕 این کتاب هم از رمانهای درجهی یک و یکی از ۱۰ رمان معروف دنیاست. رمان را فقط برای این نمینویسند که کسی سرگرم شود. اینها پیام دارند و نشان دهندهی فرهنگند. یعنی در واقع زندگی را به نحوی به خوانندهی خودش تعلیم میدهند.
🔷دیدار با تشکل های مختلف دانشجویی ٧٧/۱۰/٢۴
📚کتاب دو جلد می باشد؛ لذا برای بارگذاری در قالب یک فایل فشرده شده قرار داده ایم.
🌐 @ashora_karbala
🔰 اسارت ها، ما را از حسین جدا می کند...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠اسارتها را بايد شناخت. وقتى كه من به تجارت، به صنعت، به علم و طبابت و يا فقه و اصول خودم مشغول باشم و در كنار اين شغلها به تربيت مردم و تلقى جديد تودهها فكر نكنم و در كنار شغلها به تربيت مهرههاى كارساز و به جايگزينى آنها فكر نكنم،
💠 فقط و فقط خودم را بخواهم و پفك، شيرينى و لباس رنگارنگ و هوسهاى بچههايم را، خوب معلوم است كه ولىّ محصور مىشود و تنها مىماند و معلوم است كه وتر موتور مىگردد.
💠مشكل در همين اسارتهاست كه ما را از حسين (عليه السلام) جدا مى كند. معيّت حسين (عليه السلام) و همراهى او در دنيا و آخرت، رزق معرفت و رزق برائت مىخواهد.
📚 وارثان عاشورا (ص ٢٧۱)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠بعد از بیان علل آزمایش و امتحانات الهی می خواهیم ببینیم ویژگی امتحانات الهی چیست؟
1⃣مجهول بودن
در امتحان باید نقطة مجهولی گنجانده شود تا میزان قابلیت موجودِ مورد آزمایش روشن شود
💠برای مثال اگر حضرت ابراهیم(ع)از ابتدا می دانستند قوچی بهشتی فدای اسماعیل(ع)می شود، به دست گرفتن کارد و کشیدن برگلوی فرزند هنری نبود. آن چه اهمیت داشت، این بود که تا آخر بپندارد این کار باید انجام شود و اراده جدّی خداوند است. چنان که هنگام پرتاب شدن در دل آتش می بایست از گلستان شدن آتش تا قبل از وقوع بی اطلاع باشد؛ اینگونه مقام تسلیم و رضا حاصل میشود و الا امتحانات سخت نمیبود
2⃣تناسب با افراد
آزمایش باید به گونه ای باشد که توان پاسخگویی وجود داشته باشد؛ مثلاً هیچ گاه حل فرمول های پیچیده ریاضی را از یک دانش آموز ابتدایی نباید خواست، از این رو اگر خداوند یک هزارم امتحان های انبیا و اولیا را از ما به عمل آورند، همان اول مردود خواهیم شد
💠در روایات آمده است که آزمایشات الهی متناسب با ایمان افراد تنظیم میگردد و امکان ندارد خداوند بنده ای را بیش از توانش مبتلا کند و مورد امتحان قرار دهد
💠لذا روایات میفرماید آزمایش الهی نسبت به مؤمن مانند دوکفه ترازو است هر چقدر که ایمان انسان بیشتر باشد میزان امتحانات هم بالاتر میرود. پس اگر شخصی دچار مشکلی دشوار شد این بدان معناست که خداوند توان فائق آمدن از این مشکل را به او داده است
🌐 @ashora_karbala
🔰 مقام «بسم الله الرحمن الرحیم»
✍استاد آیت الله #میر_باقری
💠 خدای متعال بهترین بتشکن است؛ یعنی بتهای ما را میشکند و بتکدهی ما را ویران میکند؛ چه بتکدههای علنی ما و چه بتکدههایی که با شرک خفی برای خودمان درست کردهایم
💠ما هزار واسطه درست کردهایم؛و به اینها تکیه میکنیم،و با اینها خوش هستیم،و از اینها لذت میبریم،و به اینها دل میبندیم،و به همین واسطهها امیدواریم،و از نبودن اینها میترسیم
💠ما باید به مقام «بسم الله» برسیم؛ یعنی مقامی که در همهی احوال، به او اتکا داشته باشیم و به غیر او تکیه نکنیم:«أستعین علی أموري کلها باللّٰه»
💠شخصی بر حضرت امیر (ع) وارد شد و روی صندلی نشست. یکباره روی زمین افتاد و سرش طوری شکست که زخم به استخوان رسید. امام (ع) بر سرش دست کشیدند و شفایش دادند و سرش را بستند. وقتی دردش آرام شد، فرمودند: الحمدلله! خدای متعال مجازات دوستان ما را در دنیا قرار داده است ؛مزد دشمنان ما را هم در دنیا داده است؛ آنان مستحق مزد نیستند، چون برای خدا کار نمی کنند، ولی خدا در دنیا به آنان مزد داده است
💠آن شخص فهمید که حضرت چه میگویند. گفت: آقا! من چه جرمی کردم؟حضرت فرمودند:چرا «بسم الله» نگفتی؟
💠مکرر این را به رفقا میگویم که اگر ما روی صندلیای بنشینیم که میخهایش سست باشد، چهل تا بسمالله میگوییم؛ همین که میخهایش را میکوبیم و سفت میشود، دیگر «بسم الله» نمیگوییم! این بی انصافی نیست؟! یعنی این میخ شما را نگه میدارد؟! آن وقت مستحق نیستیم که خدای متعال همین صندلی را بلغزاند که ما زمین بخوریم؟
📚تأملات قرآنی، جلد۱، گفتار دوم
🌐 @ashora_karbala
2.safaee_harekat_F-2.mp3_101153.mp3
4.99M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله"
✔️ وقتی انسان نیازهای اساسی اش را درک کند سپس متوجه قدر و ارزش خود شود، ضرورت حرکت پیش می آید.
2⃣[جلسه دوم]
🕙مدت: ٢۰:۴۵
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰علی(علیه السلام) آزاد مرد معنوی.....
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💠خطابه ای دارد مولا علی (ع) كه من قسمتی از آن را برایتان می خوانم، ببینید واقعاً كسی كه آزادمرد معنوی است چه روحی دارد! آیا شما می توانید یك چنین روحی در دنیا پیدا كنید؟ اگر پیدا كردید، به من نشان بدهید.
💠خطبه؛ خیلی مفصل است، راجع به حقوق والی بر مردم و حقوق مردم بر والی است. مسائلی دارد كه حضرت بحث می كند، بعد در ذیل آن جملاتی دارد. ببینید،اینها را چه كسی می گوید؟ خودِ والی و حاكم است كه به مردم می گوید.
💠علی (ع) می گوید با من كه حاكم هستم این گونه نباشید، آزادمرد باشید.
[لا تُكَلِّمُونی بِما تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبابِرَة] مبادا آن اصطلاحاتی را كه در مقابل جبّاران به كار می برید كه خودتان را كوچك و ذلیل و خاك پا می كنید و او را بالا می برید و به عرش می رسانید، برای من به كار نبرید.
مبادا با من این گونه حرف بزنید! با من همان طور كه با دیگران حرف می زنید، صحبت كنید.
💠 [وَلا تَتَحَفَّظوا مِنّی بِما یُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ اَهْلِ الْبادِرَة] و اگر دیدید احیاناً من عصبانی و ناراحت شدم، حرف تندی زدم، خودتان را نبازید، مردانه انتقاد خودتان را به من بگویید، از من حریم نگیرید.
💠 [وَلا تُخالِطونی بِالْمُصانَعَةِ] با باری به هر جهت، هر چه شما بفرمایید صحیح است، هر كاری كه شما می كنید درست است (این را می گویند مصانعه و سازش) با من رفتار نكنید. هرگز با من به شكل سازشكارها معاشرت نكنید.
💠 [وَلا تَظُنُّوا بِیَ اسْتِثْقالاً فی حَقٍّ قیلَ لی] گمان نكنید كه اگر حقّی را در مقابل من بگویید، یعنی اگر علیه من كلمه ای بگویید كه حق است، بر من سنگین خواهد آمد. بحق از من انتقاد كنید، ابداً بر من سنگین و دشوار نخواهد بود، با كمال خوشرویی از شما می پذیرم.
💠 [وَلاَ الِْتماسَ اِعْظامٍ لِنَفْسی] ای كسانی كه من حاكم و خلیفه تان هستم و شما رعیّت من هستید، خیال نكنید كه من از شما این خواهش را دارم كه از من تمجید و تعظیم كنید، از من تملّق بگویید، مرا ستایش كنید، ابداً.
⬅️بعد یك قاعده ی كلّی را ذكر می كند: [فَاِنَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ اَنْ یُقالَ لَهُ اَوِ الْعَدْلَ اَنْ یُعْرَضَ عَلَیْهِ كانَ الْعَمَلُ بِهِما اَثْقَلَ عَلَیْه] یعنی آن آدمی كه وقتی حق را به او می گویی دشوارش می آید و ناراحت می شود كه چرا حق را گفتی، عمل كردن حق برای او سخت تر است.
👤كریستین سن می نویسد:
انوشیروان عده ای را به عنوان مشورت جمع كرده بود و با آنها درباره ی مسئله ای مشورت می كرد. عقیده ی خودش را گفت، همه گفتند هرچه شما بفرمایید همان درست است. یكی از دبیران، بیچاره گول خورد، خیال كرد واقعاً جلسه ی مشورت است و او هم حق دارد رأیش را بگوید. گفت اگر اجازه بفرمایید من نظرم را بگویم. نظرش را گفت، عیبهای نظر انوشیروان را هم بیان كرد.
👈انوشیروان گفت: ای بی ادب! ای جسور! و بلافاصله دستور داد كه مجازاتش كنند. قلمدانهایی را كه آنجا بود درحضور سایرین آنقدر به سرش كوبیدند تا مُرد.
💠آن كه حق را سنگین می شمرد و اگر به او بگویند كه به عدالت رفتار كن، بر او سخت است، قطعاً بدانید كه عمل به حق و عدالت خیلی برایش سخت تر است.
💠و در آخر خواهش می كند:
[فَلا تَكُفُّوا عَنْ مَقالَةٍ بِحَقٍّ اَوْمَشْوَرَةٍ بعَدْلٍ] ای اصحاب من، یاران من، ایّهاالناس! از شما خواهش می كنم كه هرگز از سخن حق و انتقاد حق و از اینكه مشورت خودتان را به من بگویید نسبت به من مضایقه نكنید.
⬅️این نمونه ای كامل از مردی است كه از نظر معنوی آزاد است و در مقام حكومت بدین گونه به دیگران آزادی اجتماعی می دهد.
📚مجموعه آثار شهید مطهری (ج٢٣، ص: ۴۴۶
📚 نهج البلاغه فیض الاسلام، (خطبه ٢۰٧، صفحه ۶٨۶)
🌐 @ashora_karbala
🔰 حکومتها، سرچشمه ی مفاسد و بی عدالتی
✍ #امام_خمینی (ره)
💢تمام گرفتاریهایی که برای ملتها هست برای این است که #تزکیه در کار نبوده است. چنانچه سران قوم، آنهایی که کشور را اداره میکنند، تزکیه شده بودند، نفسشان تزکیه شده بود، تربیت شده بود، این گرفتاریها برای ملت ما پیش نمیآمد.
💢منشأ تمام این گرفتاریها، در همه جا، این است که آنهایی که متکفّل امور ملت هستند تزکیه نشدهاند. یک نفر آدمی که تزکیه نشده، سلطه بر یک ملت پیدا بکند، این همه گرفتاریهایی که در طول پنجاه و چند سال برای ملت ما پیش آمد، این همه گرفتاریها را ایجاد میکند.
💠آن کسی که به یک ملتی سلطه دارد، به یک ملتی حکومت دارد، این فرد چنانچه #عدالت_پرور باشد، دستگاه او عدالتپرور خواهد شد؛ قشرهایی که به او مرتبط هستند قهراً به عدالت گرایش پیدا میکنند؛ تمام اداراتی که تابع آن مملکت است، تابع آن حکومت است، خواه ناخواه به عدالت گرایش پیدا میکند. عدالت گسترده میشود.
💠لذا از حکومتها سرچشمه میگیرد #مفاسد و سرچشمه میگیرد #مصالح. #حکومتِ_عدل، تمام مصالح کشور را تامین میکند به اندازه قدرت؛ و #حکومت_ظلم، تمام بدبختیها را برای یک ملتی ایجاد میکند.
💠دولت واقعاً باید با تمام قدرت آن طوری که علی (علیه السلام ) برای #محرومین دل می سوزانداین هم با تمام قدرت،دل بسوزاند برای محرومین،مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند،چطور با دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد.
🔵بیانات در باب حاکمان تزکیه نشده و حکومت فاسد، ٢۶ تیر ۵٨
🌐 @ashora_karbala
🔰طفیلی گری حرام است نه كلاه لگنی
✍استاد #شهید_مرتضی_مطهری:
💢امثال من گاهی با سؤالاتی مواجه می شویم كه با لحن تحقیر و مسخره آمیزی می پرسند: آقا سواره (ایستاده) غذا خوردن شرعاً چه صورتی دارد؟
با قاشق و چنگال خوردن چطور؟ آیا كلاه لگنی به سر گذاشتن حرام است؟ آیا استعمال لغت بیگانه حرام است؟ ! . . .
💢در جواب اینها می گوییم: اسلام دستور خاصی در این موارد نیاورده است. اسلام نه گفته با دست غذا بخور و نه گفته با قاشق بخور؛ گفته به هر حال نظافت را رعایت كن. از نظر كفش و كلاه و لباس نیز اسلام مد مخصوصی نیاورده است. از نظر اسلام زبان انگلیسی و ژاپنی و فارسی یكی است. اما. . .
💢اما اسلام یك چیز دیگر گفته است؛ گفته شخصیت باختن حرام است، مرعوب دیگران شدن حرام است، تقلید كوركورانه كردن حرام است، هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است، طفیلی گری حرام است، افسون شدن در مقابل بیگانه (مانند خرگوشی كه در مقابل مار افسون می شود) حرام است، الاغ مرده ی بیگانه را قاطر پنداشتن حرام است، انحرافات و بدبختیهای آنها را به نام «پدیده ی قرن» جذب كردن حرام است، اعتقاد به اینكه ایرانی باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی بشود حرام است، چهار صباح به پاریس رفتن و مخرج «را» را به مخرج «غین» تبدیل كردن و به جای «رفتم» «غفتم» گفتن حرام است.
📚مجموعه آثار (ج۱٩ ص: ۱٢٣)
🌐 @ashora_karbala
🔰مهمتر از دعا برای تعجیل فرج....
✍ حضرت آیتالله #بهجت:
💠مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او میباشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیای چند روزه فانی است، اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاکت ابدی از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنم است.
💠 لذا حضرت امیر(ع) در لیلةُالمَبیت از رسول اکرم(ع) میپرسد: «أَفِی سَلامَةٍ مِنْ دِینِی؟؛ آیا دین من سالم خواهد بود؟ یعنی از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را ؛ که از خود شهادت بالاتر است ؛ از آن حضرت سؤال میکند.
💠 این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود، که: {یا أَللهُ یا رَحْمانُ یا رَحِیمُ! یا مُقَلبَ الْقُلُوبِ، ثَبتْ قَلْبِی عَلی دِینِک} ای خدا، ای رحمتگستر، ای مهربان، ای گرداننده دلها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۱۰۱
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۴٨)
💠امام(ع) در این گفتار حکیمانه در سه جمله کوتاه رمز پیروزى را در کارها بیان مى کند و مى فرماید: الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ پیروزى در گرو تدبیر است
💠 (حَزْم) که به معناى دوراندیشى و مطالعه عواقبِ کار است، یکى از مهم ترین عوامل پیروزى است، زیرا افراد سطحى نگر که گرفتار روزمرّگى هستند در برابر حوادث پیش بینى نشده به زودى به زانو در مى آیند و رشته کار از دستشان بیرون مى رود و شکست مى خورند. در حدیث دیگرى مى فرماید: کسى که حزم و دوراندیشى بر گیرد پیروز مى گردد و کسى که آن را ضایع کند به هلاکت مى افتد
💠سپس امام(ع) در جمله دوم مى فرماید: وَالْحَزْمُ بِإِجَالَهِ الرَّأْیِ «حزم و دوراندیشى در گرو به کار گرفتن فکر است. اجاله به معناى جولان دادن و رأى به معناى فکر است و منظور از جولان دادن فکر این است که انسان همچون اسب سوارى که در تمام اطراف میدان نبرد، قبل از شروع گردش مى کند تا از نقاط ضعف و قوت با خبر شود، باید در مسائل مهم نیز چنین کند و تمام جوانب یک مسئله را از خوب و بد بدون اغماض بررسى کند تا بتواند تصمیم صحیح بگیرد
💠شخصى به رسول خدا(ص) عرض کرد: به من سفارشى کن. فرمود: اگر بگویم مى پذیرى؟ گفت آرى! پیامبر این جمله را سه بار تکرار کرد و در هر سه بار آن مرد گفت: آرى اى رسول خدا! پیامبر فرمود: من به تو سفارش مى کنم هنگامى که تصمیم بر انجام کارى گرفتى در عاقبت آن بیندیش اگر کار صحیحى بود انجام ده و اگر گمراهى بود از آن خوددارى کن
💠 در حدیثى دیگر از رسول خدا(ص) پرسیدند حزم و دوراندیشى چیست؟ فرمود: مشورت با صاحب نظران و پیروى از آنها
🌐 @ashora_karbala