10747-fa-niyayesh dar arafat.pdf
1.71M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(نیایش در عرفات)
✍نویسنده:آیت الله صافي گلپايگاني
🔰مقدمه نویسنده:
میدانیم که قیام سیدالشهدا(علیه السلام) برای بقای دینِ توحید و دفع شرک بود و در حقیقت در کربلا جبهه موحّدین و اهل توحید و عدل؛ در برابر مشرکین و اهل شرک قرار گرفت که: «العدل والتوحید علویان والجبر والتشبیه امویان»؛ لذا بر آن شدم که توسلاً به آن شهیدالموحدین و موحدالشهدا پیرامون ده بخش از بخشهای دعای مشحون به معارف توحیدی آن حضرت، که در روز #عرفه با آن حال سراسر خلوص، توجه و چشم گریان انشا و قرائت فرمود، کلمه ای تقدیم نمایم. و پیش از ورود در این دریای ژرف بیکران، پیرامون اهمیّت دعا و نقش آن در حیات عرفانی و اجتماعی انسان و پرسشی که در بعض اذهان است، دو مطلب را زیر عنوان: فضیلت دعا و توضیح مهم به عرض میرسانم...
📖عناوين اصلي كتاب:
▫️فضیلت دعا
▫️توضیح مهم
▫️بخش اول: جهان بينى اسلامى
▫️بخش دوم: نعمت هاى الهى
▫️بخش سوم: بصيرت در دين
▫️بخش چهارم: ترس از غضب خداوند
▫️بخش پنجم: حرم رحمت
▫️بخش ششم: زبان حال بندگان
▫️بخش هفتم: سلامت دين
▫️بخش هشتم: صفات فعليه و جماليه
▫️بخش نهم: بحث هاى مهم اخلاقى و اعتقادى
▫️بخش دهم: دعا ترجمان دل
📕 کتاب در مورد نيايش اسوهي کامل آزاديخواهان عالم، حضرت امام حسين (عليه السلام) درمکان معنوي عرفات است، که اين مرجع تقليد آن را با شيوهاي بديع، تعابيري لطيف و مؤثر، و توضيحاتي ارزنده و تأثيرگذار در تربيت انسان، نگارش كردهاند.
🌐 @ashora_karbala
🔰بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده میشود، مهمتر از بابی است که در عرفات گشوده میشود.
✍استاد سید محمّدمهدی #میر_باقری:
💠بنابر روایات، بابی که از امام حسين(ع)در عرفه گشوده میشود، مهمتر از بابی است که در عرفات گشوده میشود. عرفه غير از فيض زمانی، يک فيضی هم دارد که از دو مکان [کربلا و عرفات] منتشر میشود. در اين فيوضاتی که منتشر میشود ما هم میتوانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان میتوانيم در آن صحنهها باشيم. البته هر کس به اندازه خودش سهم و درجه دارد. آن بیقراری است که مهم است. اگر کسی دلش از محيط، کنده شده باشد و دلش در عرفه و در کربلا باشد ان شاء الله در ثوابها شريک است
💠عرفه روزی است که انسان بايد به معرفت برسد و با زوار امام حسين(ع) و اهل عرفات شريک شود و دلش آنجا باشد. در دريای ظلمانی و امواج فتنههای شياطين، تنها چراغ و پناهْ وجود مقدس سيدالشهدا(ع) است. در روز عرفه خودمان را به آن حضرت برسانيم؛ محور سلوک و تهذيب ما زيارت سیدالشهداست
💠در روز عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) جزء اعمال اصلی است که نبايد فراموش شود. حتی از راه دور هم باشد؛ چه بسا از راه نزديک بيشتر قبول کنند. جواب حضرت هم میرسد
💠دومين کار اين است که در روز عرفه، دعاهاي عرفه را هم بخواند، بهخصوص دعايی در صحيفه است که در آن قسمت عمدهاش دعا برای امام زمان(عج) است. اصل دعای بعدازظهر عرفه را صلوات قرار بدهيد و دعا بر امام زمان(عج). بقيه حاجات، فرع بشوند.»
💠 ما در روز عرفه بايد خودمان را به عِتْق از آتش جهنم برسانيم. در روايت، وارد شده که اگر کسی در ماه رمضان آمرزيده نشد، بايد منتظر روز عرفه باشد. پس بايد خودمان را برای روز عرفه آماده کنيم.
💠در عرفه چه کار بايد کرد که به خدا برسيم، درحالی که در عرفات نيستيم؟ روايت آمده است که فردی به حضرت عرض کرد که من نتوانستم به مکه بروم و به کربلا رفتم. حضرت فرمود: تو کم نياوردی. طرف برايش جای سوال شد. حضرت طوری از فضيلت کربلا گفتند که فضيلت عرفات محو شد
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠بعد از بررسی علل و اهداف و ویژگیهای ابتلائات و امتحانات الهی در آیات قرآن؛ میخواهیم علل دیگری را که در روایات وارد شده را بررسی کنیم
💠بلا و امتحان در روایات جنبه های مختلفی دارد که اگر به این جنبه ها توجه شود، مسیر زندگی بشر عوض میشود و از درد و رنج، جزع و فزع نمیکند؛ بلکه خدا را سپاس می گوید
1⃣ از مهم ترین جنبه بلاها، خاصیت رشد دهندگی آن هاست. شهید مطهری در این زمینه می فرماید: این خصوصیت مربوط به موجودات زنده بالاخص انسان است که سختی ها، مقدمة کمال ها و پیشرفت هاست. ضربه ها، جمادات را نابود می سازد و از قدرت آنان می کاهد؛ ولی موجودات زنده را تحریک می کند و نیرومند می سازد؛ {بس زیادت ها که اندر نقص هاست} مصیبت ها و شدائد، برای تکامل بشر ضرورت دارد، والا بشر تباه می گردد
2⃣ جنبه دومِ بلایا و شدائد، پاک کردن گناهان و لغزش های انسان است. ممکن است انسان دچار لغزش هایی شده باشد که پیامدهای تلخی به دنبال آورد. ماندن آنها برای آخرت خیلی سخت است. اگر بتوان آنها را در این دنیا تسویه کرد موقعیت ممتازی است. این کار به وسیله بلاها و شدائد صورت می گیرد
💠امام باقر (ع) می فرماید: وقتی آیه «من یعمل سوءاً یجز به» نازل شد، هرکس عمل بدی انجام دهد کیفر آن را می بیند. بعضی از اصحاب پیامبر (ص) گفتند: آیه ای از این سخت تر نیست پیامبر (ص) فرمود: آیا در اموال و جان ها و خانواده تان دچار مصیبت نمی شوید؟ گفتند: بله حضرت فرمود: این از آن چیزهایی است که خداوند به وسیله آن، برای شما حسنه می نویسد و به وسیلة آن بدی ها را محو می کند
🌐 @ashora_karbala
🔰امروز کاری کن خدا پیش تو بیاید؛ این که دیگر سخت نیست....
🍃آیت الله #جوادی_آملی:
💠 #عرفه روز دعا و روز نیایش و مناجات با پروردگار عالمیان است، این دعایی که طبق فرموده علی (ع) همه هستی انسان هاست. اساساً انسان از خودش چیزی ندارد و در این عالم او فقط مالک دعاست. وجود مبارک امام حسین (ع) ناتوان ترین مردم را کسی می داند که از دعا کردن عاجز باشد و می فرماید: اعجز النّاس من عجز عن الدّعا؛ به همین جهت در روز عرفه گرچه روزه گرفتن مستحب است اما به خاطر اهمیت آن فرموده اند که اگر روزه موجب ضعف می شود و از دعا کردن بازمی دارد دعا خواندن بر روزه تقدم دارد. یکی از زیباترین و شیرین ترین دعاها مناجات امام حسین (ع) در #روز_عرفه است
💠برخی از روزها هم برای دعا آمادگی بیشتری دارد. گرچه در هر فرصتی کسی بخواهد با خدای خود زمزمه کند، رواست؛ ولی بعضی زمان ها و بعضی زمین ها برای دعا کردن آماده تر است.
در همین سرزمینِ ما یکی علامه طباطبائی می شود، یکی علامه امینی، یکی هم یک انسان عادی؛ همه جا هم همین طور است؛ همه استعدادها یکسان نیست؛ اما اصل این است که (النّاس معادن کمعادن الذّهب والفضّه) ایام هم اینطور هستند. اگر طلا نباشند نقره هستند؛ حالا که به طلا رسیدیم چرا کوتاهی کنیم؟
💠یک وقت است خدا به کسی استعداد قوی نداد، آن هم مصلحت است. به همان اندازه؛ خدای سبحان از او مسئولیت می خواهد. ممکن است در معاد یک کسی که عالِمِ روستا شد، زحمت کشید، دین مردم را با اخلاص حفظ کرد، این اگر جلوتر از یک عالم حوزوی نباشد، دنبال تر هم نیست! این از بیانات نورانی حضرت امیر (ع ) است که : (الغنا والفقر بعد العرض علی الله) چه کسی توانگر است، چه کسی تهی دست است که در دنیا معلوم نمی شود! در قیامت ممکن است معلوم بشود که آن عالمی که در روستا با اخلاص عمل کرد، اجرش اگر بیشتر از فلان استاد حوزوی نباشد، کمتر نیست. این به (عند المنکسره قلوبهم) بر می گردد، به اخلاص بر می گردد، به صفای باطن بر می گردد، به اینکه برای چه کسی دارد کار می کند و چه چیزی را دارد می بیند بر می گردد. هزارها امّا و اگر دارد.
💠ما امروز خدا را می خواهیم. چون کار از غیر او ساخته نیست. یا باید برویم پیش اوکه خیلی سخت است؛ کار؛ کار مقرّبین است. یا حالی داشته باشیم که او پیش ما بیاید. این که دیگر سخت نیست. فرمود: اگر دل شکسته داشتی، منم ؛ منم نگفتی، خود را ندیدی، مغرورنشدی، همیشه قلب شکسته داشتی، آنجا خدا هست. آنجا من هستم . ما حالا اگر نشد به حدّ سلمان واباذر برسیم، لاأقل یک دل شکسته ای داشته باشیم. این که سخت نیست...
🔵درس اخلاق ؛ قم؛ اول بهمن ماه ۱٣٨٣
🌐 @ashora_karbala
100-21-doaye_arafeh_(Trimmed).mp3
4.51M
🎙 کلام استاد #علی_صفائی_حائری
🔰موضوع: شرح #دعای_عرفه
💠الهى أنت الذى ... و أنا الذى ...
اين زمزمه هاى سرشار، آدمى را آنگونه طهارت مى دهد كه آگاه شود و بشكند و با دست خالى سر بردارد و با همه ى بدى هاى خود به شكار تمام خوبى هاى او برود، كه اين بدى را جز آن خوبِ خوب، درمانى نيست.
💠أنت الذى مننت، أنت الذى أنعمت، أنت الذى أحسنت؛ أنا الذى هممت، أنا الذى جهلت، أنا الذى غفلت....
به تو روى آورده ايم و از تو مى خواهيم تا به ما آنگونه ببخشى كه اگر هيچ چيز ديگر نبخشيدى زيان نكنيم و كم نياوريم. چون همه ى بخششها اگر به جوار و قرب و انس تو راه نيابد، همه ى آنها سوختن است و آتش است و درد و حسرت. آتشى كه دل را مى گيرد و از درون مى سوزاند و حسرتى كه تمامى وجود را در بر مى گيرد و هيچ مخاطبى جز حسرت را باقى نمى گذارد كه: يا حسرة على العباد ... اى حسرت نشسته بر اين خلق!!
💠الهى أنا الفقير فى غناى فكيف لاأكون فقيراً فى فقرى....
خداى من! من در متن بى نيازى و غنا، محتاجم؛ پس چگونه در وسعت فقر و نيازهاى خود، فقير نباشم. من در آنچه كه مى دانم جاهل و نادان هستم؛ پس چگونه در جهل و نادانى خودم، جهول نباشم. غنا و بى نيازى و علم و آگاهى من، محدود و محكوم است
⏱مدت: ٧۵:٣
📶حجم: ۵ مگابایت
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠بعد از بیان علل و اهداف و ویژگیهای آزمایش های الهی؛ در آیات و روایات؛ میخواهیم عوامل پیروزی در امتحانات و ابتلائات را با توجه به آیات قرآن کریم بررسی کنیم
💠بدون شک در انجام هرکاری باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند تا فاعل کار با موفقیت کامل، کار را به اتمام برساند. مثلا؛ برای موفقیت در تحصیل دانشجو، عواملی از جمله محیط مناسب، استاد خوب، انگیزة دانشجو و ...باید وجود داشته باشد تا دانشجو بتواند با موفقیت دوره تحصیلی خود را به اتمام برساند، ولی اگر شرایط و عوامل مذکور مهیا نباشد، توقع موفقیت و پیروزی خیالی بیش نیست. برای پیروزی در امتحان و آزمایش الهی از نگاه قرآن کریم عوامل متعددی دخیل است که عبارتند از:
1⃣ از عوامل ریشه ای و اصیل در موفقیت هر کاری به خصوص پیروزی در آزمایش الهی، صبر و پایداری است که هم عقل صدق آن را تأیید می کند و هم شرع مقدس بر آن تأکید دارد
🍃وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الأمُور
و اگر استقامت کنید و تقوای الهی پیشه سازید شایسته تر است؛ زیرا این ها از کارهای محکم و قابل اطمینان است
🍃وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ*الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَة
این آیه با صراحت می گوید رمز پیروزی در امتحان الهی اعم از نیک و شر؛ صبر و پایداری است و به همین دلیل بشارت پیروزی را تنها به صابران و افراد با استقامت می دهد
💠گاهی اینطور است که برخی را با برخی دیگر امتحان میکنند( وَجَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً) تا عیار صبرشان معلوم شود (أَتَصْبِرون)
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
🔰من به اسلام اعتماد دارم؟.....
✍استاد #شهید_مرتضی_مطهری
💠این را من مخصوصاً به جوانان عرض می كنم كه از نظر مقام عبودیت؛ با اینكه
انسان خوب است كوشش كند فلسفه های احكام را بفهمد اما یك وقت این در دِماغ آدم نیاید كه من هر دستوری را كه فلسفه اش را بفهمم به كار می بندم اما اگر فلسفه اش را نفهمم به كار نمی بندم
اسلام گفته باشد، ولی من به كار نبندم چون من نمی فهمم فلسفه اش چیست؟ این معنایش این است كه من به اسلام اعتماد كامل ندارم؛ او دستورش را بدهد، من هم اگر خودم فلسفه اش را فهمیدم عمل می كنم، اگر نفهمیدم نه. پس تو به حرف اسلام گوش نمی كنی، به اسلام اعتماد نداری، به حرف خدا اعتماد نداری، به حرف قرآن اعتماد نداری
💠 می خواهی بفهمی، اگر فهمیدی عمل می كنی. نه، شما این جور باید باشید كه بگویید من به دستور اسلام اعتماد دارم، هرچه اسلام بگوید می گویم «آمَنّا و سَلَّمْنا» ، من عمل می كنم. ولی برای اینكه معرفتم زیاد بشود می خواهم فلسفه اش را بفهمم، نه اینكه برای اینكه عمل بكنم می خواهم فلسفه اش را بفهمم؛ نه، من به هرحال به اسلام اعتماد دارم
💠 به من گفته اند نماز صبح دو ركعت است، نماز ظهر چهار ركعت. چرا نماز صبح دو ركعت، نماز ظهر چهار ركعت؟ من نمی دانم، ولی من به دستور اسلام اعتماد دارم. كوشش هم می كنم، اگر توانستم بفهمم بسیار خوب؛ اگر نتوانستم، فهمیدن من مقدمه ی عمل كردن نیست. فهمیدن مقدمه ی معرفت است ولی عمل كردن من به این است كه اسلام دستور داده باشد.
این است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ این نمی رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند. در مقام معرفت سراغ فلسفه می رود، در مقام عمل تسلیم محض است
💠اگر به ابراهیم، قهرمان توحید، می گفت: ابراهیم! پسرت را بفرست در فلان جنگ كه باید با كفار بجنگد و در آنجا در راه مثلاً جهاد كشته بشود و ابراهیم فرمان را عمل می كرد، آنقدرها مهم نبود.
به ابراهیم در عالم رؤیا امر می شود ابراهیم! فرزند جوانت اسماعیل را به دست خودت به منی می بری؟
ابراهیم اعتمادش به امر خدا و تسلیمش در مقابل امر خدا تا آنجاست كه یك امری كه از نظر عقل و فكر او هیچ فلسفه ای نمی توانست داشته باشد چون اعتماد داشت گفت خدا گفته است من باید عمل بكنم، من در مقابل امر خدا تسلیمم چون اعتماد و اطمینان دارم، مطمئنم خدا كه دستور بدهد بیهوده نیست.
📚مجموعه آثار(ج٢۵ ص۱۱٣)
🌐 @ashora_karbala
3.safaee_harekat_F-3.mp3_101152.mp3
4.57M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله"
✔️ ضرورت حرکت؛ ضرورت هدف را در بردارد و هدف منحصر در این ظواهر نیست
3⃣[جلسه سوم]
🕙مدت: ۱٩:۱
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰هدف زندگی در اسلام چیست؟
✍ #علامه_محمد_تقی_جعفری
💠هدف زندگی در اسلام، حرکت رو به جاذبیت ربوبی است. مجرد دریافت کلیات درباره وضع روحی، کافی نیست. باید «من » به اندازه قدرت شناخته بشود. خداوند متعال از عنایات خداوندی، برای بندگانش آن مقدار مقدماتِ علم را فراهم فرموده است که اگر به همان مقدار حرکت کند، می تواند او را به حرکت بیاورد.
💠دید موسی یک شبانی را به راه، از آن جا بگیرید و بروید تا ابراهیم خلیل (علیه السلام) همه در آن مسیرند. این مقدار هست که [انسان ] بداند باید حرکت کرد.
💠گر بدانم خانه ات را من مدام
شیر و روغن آرَمَت هر صبح و شام
این عبارات را شبان به خدا می گوید. مولوی درباره مناجات شبان در عهد حضرت موسی (علیه السلام) می گوید:
ای فدای تو همه بزهای من
ای به یادت هی هی و هی های من
💠این ها مناجات عمیقی است که اگر روزی عظمت الهی کشف شود، شاید بگویند: مقام ربوبی آن قدر عظمت دارد که ابن سینا هم با آن عظمتش در مقابل عظمت ربوبی، یک شبان دیگر بود، ولی شبانی در سطح خیلی بالا.
📚 تفسير و نقد و تحليل مثنوى،( ج ۴، ص ٣۰٧)
🌐 @ashora_karbala
🔰معرفت خودتـان را بـالا ببریـد.
🔹 #مقام_معظم_رهبری
▫️عزیزان من! سـقف معرفـت خودتان را، سـایتهای سیاسی و اوراق روزنامه هـا و پرسه زدن در سـایتهای گوناگـون قرار ندهید؛ سـقف معرفت شـما اینهـا نیسـت...
▫️سطح معرفت را بالا ببرید ؛ با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزههای علمیه حضور دارند، آشنا شوید
▫️باید سـطح معرفت دینـی بالا بـرود؛ ایـن یکی از کارهاسـت که حتمـا لازم اسـت.
▫️به نظـر مـن آن کاری که مهم اسـت انجـام بگیـرد، مطالعات اسلامی اسـت.
🔹بیانات در دیدار دانشجویان ۱۶/۵/۹۱
🌐 @ashora_karbala
🔰عدالت این نیست ....
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠عدالت این نیست که تمام انسان ها جوجه های ماشینی یکنواخت و یکسان به وجود بیایند و آفریده شوند، بلکه این حماقت و کوتاه فکری است.
💠عدالت این است که از هر کس به اندازه ی وسعت و سرمایه اش، کوشش و سود بخواهند. اگر تمام اجزای یک ماشین فریاد بردارند که باید ما همه برابر و یکسان باشیم از یک جنس و یا یک اندازه و در یک جا، آیا این ماشین کاملا عادلانه، جز مقداری مواد یکسان و جز توده ای بی خاصیت ولی همرنگ، چیز دیگری هست ؟
💠پس تفاوت ها باید باشند به شرط این که معیار افتخار نباشند. و به شرط این که از هر کس به اندازه وسعش و سرمایه اش بخواهند و به شرط این که در هنگام مزد و پاداش نسبت سود هر کس را با سرمایه ی خودش بسنجند و براساس این نسبت پاداش بگذارند
📚 کتاب فقر (صفحه ۱۹)
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۴٩)
💠حضرت امیر(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميزش به يكى از تفاوت هاى ميان افراد با شخصيت و بزرگوار و افراد پست و بى ارزش اشاره مى كند و مى فرمايد:
🍃احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ، وَاللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ
بترسيد از حمله افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى و از حمله افراد پست به هنگام سيرى.
💠در اين كه منظور از گرسنگى و سيرى در اين عبارت حكيمانه معناى كنايى آن مراد است يا معناى حقيقى در ميان مفسران نهج البلاغه گفت و گو است. جمعى گرسنگى را كنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن دانسته اند
💠 بدين ترتيب معناى جمله چنين مى شود: افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى كنند. ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى كنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى كه پس از سيرى، مست مى شوند.
💠در حالى كه بعضى ديگر معتقدند «جُوع» در اينجا به همان معناى حقيقى يعنى گرسنگى است و «شَبَع» به معناى سيرى است و آن را اشاره به اين نكته مى دانند كه افراد شجاع و با شخصيت پيش از رفتن به ميدان نبرد كمتر غذا مى خوردند مبادا ضربه اى بر شكم آنها وارد شود و غذا بيرون ريزد و موجب سرافكندگى آنان شود؛ ولى لئيمان چنين نيستند و در هر حال تفسير اول مناسب تر به نظر مى رسد.
🌐 @ashora_karbala
زن و بازیابی هویت حقیقی.pdf
5.75M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(زن و بازیابی هویت حقیقی)
💢گزیده بیانات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مدظله العالی)
📕این کتاب به تبیین مسائل مختلف مربوط به حوزهی زنان با موضوع بازیابی هویت حقیقی و با نگاهی به شرایط موجود در جوامع مختلف، خصوصاً جوامع اسلامی و جوامع غربی پرداخته است.
📖بخشی از مقدمهی کتاب:
استکبار جهانی در کنار حمایت از جنبشهای فمینیستی، القای جهانیسازی یعنی تبدیل همهی عالم به دهکدهای کوچک و واحد را متمم فاعلیت خویش ساخت تا هرچه سریعتر بر طراحی ساختار هویتی مطلوب خویش و جهانشمولی تئوریها و خواستههایش نایل آید
📖بخشی از بیانات رهبری مندرج در کتاب:
این ما هستیم که (به دنیای غرب) میگوئیم شما به بشریت عموماً و به زن خصوصاً خیانت کردهاید؛ با کشاندن زن و مرد به وادی ابتلائات جنسی و برافروختن و دامن زدن به آتش زیادهرویهای جنسی بیقانون و بینظم در جامعه، آوردن زن به شکل متبرج به وسط میدان
📘این کتاب با توجه به اهمیت و جایگاه ویژهی زن در حوزههای فردی، خانوادگی و اجتماعی در چهار بخش، توسط جمعی از محققان و پژوهشگران، زیر نظر مؤسسهی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است.
1⃣بخش اول این کتاب به «کلیات مباحث زن و خانواده» در چهار فصل پرداخته است.
2⃣در بخش دوم آن، موضوع «سیمای زن در بعد فردی» در پنج فصل مورد بررسی قرار گرفته است.
3⃣«سیمای زن در بعد خانوادگی»
موضوع بخش سوم این کتاب است که در هفت فصل تهیه و تدوین شده است.
4⃣«سیمای زن در بعد اجتماعی»
موضوع بخش چهارم کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی» است.
🌐 @ashora_karbala
🍃الهی توخدایی نه بازرگان..
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
▫️به حقیقت برو و بگو آمدم
❔اگر گفتند اینجا چرا آمدی؟
▫️بگو به کجا روم و به کدام در رو کنم؟ این ره است و دیگر ره نیست. این دَرست و دیگر دَر نیست
❔اگر گفتند: به اذن که آمدی؟
▫️ بگو شنیدم بر ضیافتخانهِ فیضِ نوالت منع نیست؛ در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته
❔اگر گفتند تا به حال کجا بودی؟
▫️بگو راه گم کرده بودم
❔اگر گفتند چی آوردی؟
▫️بگو: اولا: دل شکسته که از شما نقل است: در کوی ما شکسته دلی میخرند و بس؛ بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است
▫️ثانیا: جز نداری نَبُود مایه دارائی من ؛ طمع بخششم از درگه سلطان من است
▫️ثالثا: الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان، تو خدایی نه بازرگان
❔اگر گفتند بیرونش کنید!
▫️بگو: نمیروم ز دیار شما به کشور دیگر؛ برون کنید از این در؛ در آیم از در دیگر
❔اگر گفتند این جرئت را از که آموختی؟
▫️بگو از حلم شما
❔اگر گفتند قابلیت استفاضه نداری!
▫️بگو قابلیت را هم شما افاضه میفرمایید
❔اگر گفتند: مذنبی!
▫️بگو: شنیدم شما غفارید
▫️ثانیا: ملک نیستم. آدم زاده ام
▫️ثالثا:نا کرده گنه در این جهان کیست بگو؛آن کس که گنه نکرده و زیست بگو ؛من بد کنم و تو بد مکافات کنی؛ پس فرق میان من و تو چیست بگو
❔اگر گفتند: این حرفها را از کجا یاد گرفتی؟
▫️بگو:بلبل از فیض گل آموخت سخن؛ ور نه نبود؛ اینهمه قول و غزل تعبیه در منقارش
❔اگر گفتند: چه میخواهی؟
▫️بگو:جز تو مارا هوای دیگر نیست؛ جز لقای تو هیچ در سر نیست
📚هزار و یک نکته
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠در بررسی عوامل پیروزی در امتحانات و ابتلائات الهی نکته ای را عرض کردیم و فی الحال نکات دیگر را با توجه به آیات الهی بیان میکنیم
2⃣دومین عامل پیروزی در امتحان الهی توجه به گذرا بودن سختی ها و مشکلات است که آیه : (إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون)به آن اشاره دارد
💠امیرالمؤمنین(ع) در تفسیر این جمله فرمود: «این که می گوییم (إِنَّا لِلَّهِ) اعتراف به این حقیقت است که ما مملوک اوییم و این که می گوییم (وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون) اقرار به این است که ما از این جهان خواهیم رفت و جایگاه ما جای دیگری است.
💠این که می بینیم بزرگان اسلام به هنگام بروز مصائب سخت این جمله استرجاع را با الهام گرفتن از قرآن مجید تکرار می کردند، برای این بوده است که شدت مصائب آن ها را تکان ندهد و در پرتو ایمان به مالکیت خداوند و بازگشت همه موجودات به سوی او، این حوادث را در خود هضم کنند
3⃣سومین عامل؛ استمداد از نیروی ایمان و الطاف الهی است که از بعضی از آیات کریمه استفاده می شود.
💠خداوند می فرماید:
( وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا)
کسانی که در راه ما به جهاد برخیزند، ما آن ها را به راه های خود هدایت می کنیم.
💠روشن است که هر که در راه خدا مجاهده نماید و بر بلا و گرفتاری و آزمایشات الهی صبر نماید و ایمان داشته باشد، خداوند او را به راه خودش هدایت می کند تا در انتخاب راه صحیح دچار اشتباه نشود؛ چون تحمل بعضی از مصائب چنان برای عده ای سخت میشود که العیاذ بالله تا مرز کفر و شرک پیش میروند
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala