3.safaee_harekat_F-3.mp3_101152.mp3
4.57M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله"
✔️ ضرورت حرکت؛ ضرورت هدف را در بردارد و هدف منحصر در این ظواهر نیست
3⃣[جلسه سوم]
🕙مدت: ۱٩:۱
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰هدف زندگی در اسلام چیست؟
✍ #علامه_محمد_تقی_جعفری
💠هدف زندگی در اسلام، حرکت رو به جاذبیت ربوبی است. مجرد دریافت کلیات درباره وضع روحی، کافی نیست. باید «من » به اندازه قدرت شناخته بشود. خداوند متعال از عنایات خداوندی، برای بندگانش آن مقدار مقدماتِ علم را فراهم فرموده است که اگر به همان مقدار حرکت کند، می تواند او را به حرکت بیاورد.
💠دید موسی یک شبانی را به راه، از آن جا بگیرید و بروید تا ابراهیم خلیل (علیه السلام) همه در آن مسیرند. این مقدار هست که [انسان ] بداند باید حرکت کرد.
💠گر بدانم خانه ات را من مدام
شیر و روغن آرَمَت هر صبح و شام
این عبارات را شبان به خدا می گوید. مولوی درباره مناجات شبان در عهد حضرت موسی (علیه السلام) می گوید:
ای فدای تو همه بزهای من
ای به یادت هی هی و هی های من
💠این ها مناجات عمیقی است که اگر روزی عظمت الهی کشف شود، شاید بگویند: مقام ربوبی آن قدر عظمت دارد که ابن سینا هم با آن عظمتش در مقابل عظمت ربوبی، یک شبان دیگر بود، ولی شبانی در سطح خیلی بالا.
📚 تفسير و نقد و تحليل مثنوى،( ج ۴، ص ٣۰٧)
🌐 @ashora_karbala
🔰معرفت خودتـان را بـالا ببریـد.
🔹 #مقام_معظم_رهبری
▫️عزیزان من! سـقف معرفـت خودتان را، سـایتهای سیاسی و اوراق روزنامه هـا و پرسه زدن در سـایتهای گوناگـون قرار ندهید؛ سـقف معرفت شـما اینهـا نیسـت...
▫️سطح معرفت را بالا ببرید ؛ با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزههای علمیه حضور دارند، آشنا شوید
▫️باید سـطح معرفت دینـی بالا بـرود؛ ایـن یکی از کارهاسـت که حتمـا لازم اسـت.
▫️به نظـر مـن آن کاری که مهم اسـت انجـام بگیـرد، مطالعات اسلامی اسـت.
🔹بیانات در دیدار دانشجویان ۱۶/۵/۹۱
🌐 @ashora_karbala
🔰عدالت این نیست ....
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠عدالت این نیست که تمام انسان ها جوجه های ماشینی یکنواخت و یکسان به وجود بیایند و آفریده شوند، بلکه این حماقت و کوتاه فکری است.
💠عدالت این است که از هر کس به اندازه ی وسعت و سرمایه اش، کوشش و سود بخواهند. اگر تمام اجزای یک ماشین فریاد بردارند که باید ما همه برابر و یکسان باشیم از یک جنس و یا یک اندازه و در یک جا، آیا این ماشین کاملا عادلانه، جز مقداری مواد یکسان و جز توده ای بی خاصیت ولی همرنگ، چیز دیگری هست ؟
💠پس تفاوت ها باید باشند به شرط این که معیار افتخار نباشند. و به شرط این که از هر کس به اندازه وسعش و سرمایه اش بخواهند و به شرط این که در هنگام مزد و پاداش نسبت سود هر کس را با سرمایه ی خودش بسنجند و براساس این نسبت پاداش بگذارند
📚 کتاب فقر (صفحه ۱۹)
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۴٩)
💠حضرت امیر(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميزش به يكى از تفاوت هاى ميان افراد با شخصيت و بزرگوار و افراد پست و بى ارزش اشاره مى كند و مى فرمايد:
🍃احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ، وَاللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ
بترسيد از حمله افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى و از حمله افراد پست به هنگام سيرى.
💠در اين كه منظور از گرسنگى و سيرى در اين عبارت حكيمانه معناى كنايى آن مراد است يا معناى حقيقى در ميان مفسران نهج البلاغه گفت و گو است. جمعى گرسنگى را كنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن دانسته اند
💠 بدين ترتيب معناى جمله چنين مى شود: افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى كنند. ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى كنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى كه پس از سيرى، مست مى شوند.
💠در حالى كه بعضى ديگر معتقدند «جُوع» در اينجا به همان معناى حقيقى يعنى گرسنگى است و «شَبَع» به معناى سيرى است و آن را اشاره به اين نكته مى دانند كه افراد شجاع و با شخصيت پيش از رفتن به ميدان نبرد كمتر غذا مى خوردند مبادا ضربه اى بر شكم آنها وارد شود و غذا بيرون ريزد و موجب سرافكندگى آنان شود؛ ولى لئيمان چنين نيستند و در هر حال تفسير اول مناسب تر به نظر مى رسد.
🌐 @ashora_karbala
زن و بازیابی هویت حقیقی.pdf
5.75M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(زن و بازیابی هویت حقیقی)
💢گزیده بیانات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مدظله العالی)
📕این کتاب به تبیین مسائل مختلف مربوط به حوزهی زنان با موضوع بازیابی هویت حقیقی و با نگاهی به شرایط موجود در جوامع مختلف، خصوصاً جوامع اسلامی و جوامع غربی پرداخته است.
📖بخشی از مقدمهی کتاب:
استکبار جهانی در کنار حمایت از جنبشهای فمینیستی، القای جهانیسازی یعنی تبدیل همهی عالم به دهکدهای کوچک و واحد را متمم فاعلیت خویش ساخت تا هرچه سریعتر بر طراحی ساختار هویتی مطلوب خویش و جهانشمولی تئوریها و خواستههایش نایل آید
📖بخشی از بیانات رهبری مندرج در کتاب:
این ما هستیم که (به دنیای غرب) میگوئیم شما به بشریت عموماً و به زن خصوصاً خیانت کردهاید؛ با کشاندن زن و مرد به وادی ابتلائات جنسی و برافروختن و دامن زدن به آتش زیادهرویهای جنسی بیقانون و بینظم در جامعه، آوردن زن به شکل متبرج به وسط میدان
📘این کتاب با توجه به اهمیت و جایگاه ویژهی زن در حوزههای فردی، خانوادگی و اجتماعی در چهار بخش، توسط جمعی از محققان و پژوهشگران، زیر نظر مؤسسهی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است.
1⃣بخش اول این کتاب به «کلیات مباحث زن و خانواده» در چهار فصل پرداخته است.
2⃣در بخش دوم آن، موضوع «سیمای زن در بعد فردی» در پنج فصل مورد بررسی قرار گرفته است.
3⃣«سیمای زن در بعد خانوادگی»
موضوع بخش سوم این کتاب است که در هفت فصل تهیه و تدوین شده است.
4⃣«سیمای زن در بعد اجتماعی»
موضوع بخش چهارم کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی» است.
🌐 @ashora_karbala
🍃الهی توخدایی نه بازرگان..
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
▫️به حقیقت برو و بگو آمدم
❔اگر گفتند اینجا چرا آمدی؟
▫️بگو به کجا روم و به کدام در رو کنم؟ این ره است و دیگر ره نیست. این دَرست و دیگر دَر نیست
❔اگر گفتند: به اذن که آمدی؟
▫️ بگو شنیدم بر ضیافتخانهِ فیضِ نوالت منع نیست؛ در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته
❔اگر گفتند تا به حال کجا بودی؟
▫️بگو راه گم کرده بودم
❔اگر گفتند چی آوردی؟
▫️بگو: اولا: دل شکسته که از شما نقل است: در کوی ما شکسته دلی میخرند و بس؛ بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است
▫️ثانیا: جز نداری نَبُود مایه دارائی من ؛ طمع بخششم از درگه سلطان من است
▫️ثالثا: الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان، تو خدایی نه بازرگان
❔اگر گفتند بیرونش کنید!
▫️بگو: نمیروم ز دیار شما به کشور دیگر؛ برون کنید از این در؛ در آیم از در دیگر
❔اگر گفتند این جرئت را از که آموختی؟
▫️بگو از حلم شما
❔اگر گفتند قابلیت استفاضه نداری!
▫️بگو قابلیت را هم شما افاضه میفرمایید
❔اگر گفتند: مذنبی!
▫️بگو: شنیدم شما غفارید
▫️ثانیا: ملک نیستم. آدم زاده ام
▫️ثالثا:نا کرده گنه در این جهان کیست بگو؛آن کس که گنه نکرده و زیست بگو ؛من بد کنم و تو بد مکافات کنی؛ پس فرق میان من و تو چیست بگو
❔اگر گفتند: این حرفها را از کجا یاد گرفتی؟
▫️بگو:بلبل از فیض گل آموخت سخن؛ ور نه نبود؛ اینهمه قول و غزل تعبیه در منقارش
❔اگر گفتند: چه میخواهی؟
▫️بگو:جز تو مارا هوای دیگر نیست؛ جز لقای تو هیچ در سر نیست
📚هزار و یک نکته
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠در بررسی عوامل پیروزی در امتحانات و ابتلائات الهی نکته ای را عرض کردیم و فی الحال نکات دیگر را با توجه به آیات الهی بیان میکنیم
2⃣دومین عامل پیروزی در امتحان الهی توجه به گذرا بودن سختی ها و مشکلات است که آیه : (إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون)به آن اشاره دارد
💠امیرالمؤمنین(ع) در تفسیر این جمله فرمود: «این که می گوییم (إِنَّا لِلَّهِ) اعتراف به این حقیقت است که ما مملوک اوییم و این که می گوییم (وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون) اقرار به این است که ما از این جهان خواهیم رفت و جایگاه ما جای دیگری است.
💠این که می بینیم بزرگان اسلام به هنگام بروز مصائب سخت این جمله استرجاع را با الهام گرفتن از قرآن مجید تکرار می کردند، برای این بوده است که شدت مصائب آن ها را تکان ندهد و در پرتو ایمان به مالکیت خداوند و بازگشت همه موجودات به سوی او، این حوادث را در خود هضم کنند
3⃣سومین عامل؛ استمداد از نیروی ایمان و الطاف الهی است که از بعضی از آیات کریمه استفاده می شود.
💠خداوند می فرماید:
( وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا)
کسانی که در راه ما به جهاد برخیزند، ما آن ها را به راه های خود هدایت می کنیم.
💠روشن است که هر که در راه خدا مجاهده نماید و بر بلا و گرفتاری و آزمایشات الهی صبر نماید و ایمان داشته باشد، خداوند او را به راه خودش هدایت می کند تا در انتخاب راه صحیح دچار اشتباه نشود؛ چون تحمل بعضی از مصائب چنان برای عده ای سخت میشود که العیاذ بالله تا مرز کفر و شرک پیش میروند
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala