حضرت آیت الله #بهجت:
💠 #حضرت_معصومه (علیهاالسلام) از قبیل امامزادههای مطلق نیست که هنگام زیارت او، زیارتنامه مطلق امامزادهها خوانده شود، بلکه زیارت مخصوص به خود دارد ؛ زیرا در روایت است:
🍃«مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنةُ»
هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب میگردد؛ خیلی کلمه بزرگی است.
💠نقل شده که روزی حضرت امام موسی کاظم (علیهالسلام) در مدینه، در خانه تشریف نداشتند، شخصی آمد که سؤالی از آن حضرت بنماید، حضرت معصومه (علیهاالسلام) که در سن کودکی بودند و در خانه تشریف داشتند، میفرمایند: آن حضرت تشریف ندارند، چه کار دارید؟ آن شخص عرض کرد: مسئلهای دارم. میفرماید: بنویس. مینویسد، ایشان پاسخ آن را میدهد، بعد که حضرت امام کاظم علیهالسلام به خانه برمیگردد، مادرش جریان را به آن حضرت عرض میکند، حضرت میفرماید: 🍃«بِأَبِی هِی وَ أُمی، حَکمَتْ بِما حَکمَ اللهُ»
پدر و مادرم به فدایش، به آنچه خداوند حکم فرموده، حکم نموده است.
💠اینها افراد عادی نبودهاند، خدا میداند این خاندان چه شخصیتهایی بودهاند، این همه کرامات برای ایشان ذکر کردهاند.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۱۳۷
🌐 @ashora_karbala
💠جمله ای بلند بالا در مقام #حضرت_معصومه از علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
آیتالله حسن رمضانی میگفت: چندین سال قبل، دانشگاه قم برای تجلیل از مقام حضرت #فاطمه_معصومه (سلام الله علیها) گردهمایی تشکیل دادند و از من خواستند که واسطه شوم و حضرت استاد علامه حسن زاده آملی را برای این مجمع دعوت کنم؛ معمولا حضرت استاد به خاطر کسالت و اشتغالات فراوانشان این دعوتها را قبول نمیکردند، اما وقتی این مساله را مطرح کردم با کمال صفا و صمیمیت و تمام وجود، سریعا قبول کردند؛ حتی با مسئولین آنجا تماسی نگرفتیم که وسیلهای برای حضور استاد در مراسم بفرستند.
خود ایشان به محل جلسه تشریف آوردند و به محض حضور در مجلس، جلسه منقلب شد.
💠قرار نبود ایشان سخنی بگویند، اما اصرار مسئولین و دیگران ایشان را به حرف آورد و جملهای که با تمام وجود فرمودند و ابراز کردند و همه را منقلب کرد این بود:
🍃«اگر برای من ممکن بود و مواجه با مشکل نمیشدم برای تجلیل از شخصیتی مانند فاطمه معصومه سلام الله علیها این مسیر را سینهخیز میآمدم!»
💠 همچنین علامه میفرمود: «ما امامزاده زیاد داریم و خود موسی بن جعفر (علیهم السلام ) فرزندان زیادی داشتند، اما کدام یک از ایشان مانند #فاطمه_معصومه (سلام الله علیها) درخشید و #منشأ_خیرات و برکات شد.
💠 باید یک مقام ثبوتی باشد که این مقام اثبات رقم خورده باشد و ای کاش من میتوانستم در این مسیر اینطور به محضر شما تشرف پیدا کنم.
🌐 @ashora_karbala
#رهبر_معظم_انقلاب
💠بدون تردید نقش #حضرت_معصومه "سلام الله علیها" در قم شدن قم و عظمت یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیتشدهی دامان اهلبیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه "علیهمالسّلام" و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت "علیهمالسّلام" در آن دورهی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهلبیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.
۸۹/۷/۲۹
#حضرت_فاطمه_معصومه
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
🍃بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ
(۱٢۵ _ آل عمران)
🍃آری، اگر شکیبایی ورزید و پرهیزکاری کنید و دشمنان در همین لحظه، جوشان و خروشان بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشان دار یاری می دهد
💠صبر یعنی چه؟
صبر یعنی در میدان باقی ماندن، بیرون نرفتن. بعضی از میدان میگریزند؛ بعضی نمیگریزند امّا بتدریج از میدان کناره میگیرند؛ این خلاف صبر است. صبر یعنی پایداری کردن، در میدان ماندن، استقامت کردن. صبر یعنی چشم به هدفهای دور و به افقهای دور دوختن خداوند میفرماید: اگر صبور باشید به وسیله ملائک برای تو تسهیلات و موفقيت خاص ايجاد میكنم؛
جزع و فزع نداشته باشید ناله و شکایت نکنید
این سنت الهی است که باید بشود و به شرط صبر و تقوا میشود(من فورهم) فوری هم میشود
💠شرط دوم تقواست
تقوا با معنای گستردهی خود در این آیهی شریفه مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم به معنای عامّ تقوا است ؛ یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّهی مستقیم شریعت اسلامی؛هم به معنای پرهیز و مراقبت از خود در مقابل دشمن
💠مراقب باشیدچون در مقابل دشمنید انسان در میدان جنگ یک جور زندگی میکند؛در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی میکند؛در اتاقِ راحتِ داخلِ خانهی خود یک جور زندگی میکند.
تقوا به این معنا است؛ مراقبت از خود در مقابلهی با دشمن، پرهیز از اعتماد به دشمن ؛ پرهیز از کار خلاف قاعده و خلاف عقلانیّت و پرهیز از سستی و سهلانگاری؛تقوا به این است.
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ٣۱)
💠پایه دومِ ایمان: یقین
امام علیه السلام در این فراز از شاخه هاى یقین سخن مىگوید و مىفرماید:
🍃وَالْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلى تَبْصِرَهِ الْفِطْنَهِ، وَتَأَوُّلِ الْحِکْمَهِ، وَمَوْعِظَهِ الْعِبْرَهِ، وَسُنَّهِ الْأَوَّلِین
🍃یقین بر چهار شاخه استوار است:
بر بینش هوشمندانه و عمیق و پى بردن به دقایق حکمت و پند گرفتن از عبرتها و اقتدا به روش پیشینیان صالح
💠ممکن است این چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد:
نخست علوم تجربى است که از «تبصره الفطنه» سرچشمه مىگیرد
دوم علوم نظرى است که از «تأویل الحکمه» به دست مىآید
سوم علومى است که از تاریخ نصیب انسان مىشود و مایه عبرت اوست
و چهارم علوم نقلى است که از سنن پیشنیان به دست مىآید.
هنگامى که انسان این چهار رشته علمى را پیگیرى کند و از آنها بهره کافى ببرد به مقام یقین مىرسد.
💠مثلًا درباره خداشناسى نخست چشم باز کند و به خوبى آثار پروردگار را در
جهان هستى ببیند سپس با اندیشه عمیق رابطه آن را با مبدأ آفرینش قادر و حکیم درک کند آنگاه از حوادث تاریخى عبرت بگیرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پیشنیان صالح و عالم به دست آمده مرور کند و علوم آنها را به علم خود بیفزاید تا یک خداشناس کامل گردد. همچنین در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار.
🌐 @ashora_karbala
#شرح_صحیفه_سجادیه
(دعای ۵۴-در زدودن غم و اندوه)
#جلسه_اول
🍃يَا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ، يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّى، وَ اكْشِفْ غَمِّى
🍃اى زداینده اندوه و برطرف کننده غم،اى رحمن دنیا و آخرت ورحمت آورنده در دو دنیا،بر محمد و آلش درود فرست،و اندوه مرا برطرف ساز،و غم دلم را بزداى
💠می خواهیم ببینیم در جغرافیای فرهنگ قرآنی و اسلامی و روایی، به مسئلهی غم و اندوه چگونه نگاه میشود. پس از آن؛ زاویهی دید خود را با مبانی دینی هماهنگ سازیم.
💠ما در فارسی نیز دو واژهی همّ و غم را استفاده میکنیم.
از روایات و کتب لغت استفاده میشود که این دو عنوان، معانی کاملاً منطبقی با یکدیگر دارند. هر دو به معنای اندوه است و البته تفاوتهایی دیده شده.
💠به هر ترتیب در مورد تعریف همّ گفتهاند:
(إنَّ الهمّ هو الفکر فی إزاله المکروه و اجتلاب المحبوب)
همّ یعنی انسان چطور چیزی را که دوست ندارد، از خود دور کند و چیزی را که دوست دارد و مفید میداند، برای خود به دست آورد.
💠غم چیست؟!
غم عبارت از وقتی است که انسان یک محبوب را از دست میدهد و فرصت ازدواج یا تحصیل یا ... از دست میرود. تلاش کرده، اما به آن نرسیده است یا چیزی که نمیپسندد، نظیر مصیبت از دست دادن یک عزیز برای او اتفاق افتاده است.
💠اینها حالتی در شخص به وجود میآورد که غم نامیده میشود و حالت انقباض روانی است. مراتب این انقباض و گرفتگی با هم فرق میکند و هر مرتبه، آثار فکری و روانی و رفتاری، نظیر تمایل به انزوا دارد.
🌐 @ashora_karbala