eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ حکم دریافت یارانه نقدی توسط افراد متمکّن ❓پرسش: با توجه به تأکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران؛ آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند جایز است؟ ✅ پاسخ: با توجه به اینکه بیت المال در شرایط کنونی در اختیار دولت اسلامی است و باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور می بیند صرف کند، بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاورین آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند دیگر اقشار نمی توانند از آن استفاده کنند و اینکه بعضی می گویند اموال بیت المال مربوط به همه اقشار است و امیر مؤمنان علی علیه السلام به طور مساوی بیت المال را تقسیم می نموده تعبیری اشتباه است، زیرا اموالی که وارد بیت المال می شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی شده است و با توجه به اینکه امروزه اموال خراجیه وجود ندارد مسئله مساوات مطرح نیست. بنابراین برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند، ان شاء الله خداوند برکاتش را از محل دیگر نصیب آنها خواهد نمود و اضافه بر این انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد، ان شاء الله دولت محترم به عهد خود وفا می کند و بخش مهمی از آن را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور خواهد شد. [1] 🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام): "محبوب‏ترين مؤمن نزد خداوند، كسي است كه مؤمن فقيري را، در تنگدستي دنيا و گذران زندگي، ياري رساند." [2] ☑️ نکته: انصراف افراد غیر نیازمند از دریافت یارانه نقدی زمینه را برای توسعه رفاه اجتماعی، از جمله بهداشت، آموزش، اشتغال، توسعه حمل‌ونقل عمومی فراهم می کند. کاهش در تعداد دریافت کننده های یارانه، سبب افزایش درصد اختصاصی بودجه در حوزه سلامت و کاهش بار سنگین هزینه پرداخت خدمات درمانی از جیب تمام مردم خواهد شد. --------------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی. [2]. تحف العقول، ص ۳۷۶ . ❇️ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
🌹 امام رضا(عليه السلام) مى‏ فرمایند: "ما سرپرست مؤمنان هستیم که به سود آنان حکم مى‏ کنیم و حقوقشان را از ستمگران مى ستانيم." ✔️ بحارالانوار، ج 78، ص 83 ◼️ @ask_ahkam
❌♨️ اختلاط زنان و مردان هنگام شنا ❓ سوال: آيا شنا كردن در ساحلى كه زنان و مردان بطور مختلط در آن شنا مى‌كنند، اشكالى دارد؟ ✅ پاسخ: شنا كردن در دريا و غيره منعى ندارد، ولى اختلاط زن و مرد و يا نظر زن و مرد به بدن لخت همديگر حرام است. [1] 🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام): "اختلاط و گفتگوی مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل ها را منحرف می سازد." [2] ✅ نکته: از دیدگاه اسلام، ارتباط میان زن و مرد فی نفسه ممنوعیتی ندارد. طبیعی است، در جامعه ای که معمولاً نیمی از آن را جنس مرد و نیمی دیگر را جنس زن تشکیل می دهد، چاره ای جز ارتباط دو جنس مخالف با همدیگر نیست. به تعبیر دیگر، اجتماع مجموعه ای از زنان و مردان است و قابل تقسیم به جامعه مردان و جامعه زنان نیست ولی روابط زن و مرد نامحرم نباید به گونه ای باشد که تمتعات جنسی در آن سهمی داشته باشد؛ زیرا تمتعات جنسی، منحصرا در چارچوب زندگی زناشویی مجاز است و کشاندن آن از محیط خانه به اجتماع، موجب تضعیف فعالیت های اجتماعی می شود و در کنار عوامل دیگر، در کاهش آمار ازدواج تأثیر مستقیم و بسزایی دارد. زیرا ازدواج، مانعی برای لذت جویی های نامحدود و آزاد محسوب می شود. و ------------------------ پی نوشت: ⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام برخی از گناهان، احکام متفرقه. [2]. میزان الحکمه، ج 13، ص12، ح6. ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ❇️ http://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اربعینی ها! محرم و صفر تمام شد ... 🔻یک پیشنهاد تا محرم سال بعد #تصویری @Panahian_ir
⛔️ یا های رایج ❓سوال: گفتن يا شنيدن لطيفه‌هاى رايج در کشور که مربوط به اقوام مختلف است چه حکمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر غيبت بوده و يا موجب اذيت و هتک مؤمنى باشد، جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): "حرمتِ حیثیت و آبروی مؤمن همانند حرمتِ جان و مال اوست." [2] ✅ نکته: متاسفانه گاهی ناخواسته در رواج و گسترش لطیفه های اهانت آمیز سهیم می‌شویم و این تصویر لودگی و ناخوشایند را برجسته تر و بزرگ تر به نمایش می گذاریم.این کار ناشایست نه تنها هویت فرهنگی ما که حاوی ارزشها و فضایل بسیاری است را تهدید و تخریب می کند بلکه با ارائه تصویری ناخوشایند و نامناسب از اقوام بزرگ،اصیل و باشرافت، بار گناه خود را سنگین کرده و بازار غیبت و تهمت رونق پیدا می کند و به دنبال آن می تواند با توهین ، تحقیر و تخریب دیگران ، اختلافات را دامن زده و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را به بار آورد. --------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات، اهانت به دیگران. [2]. لئالی الاخبار، ج ٥، ص ٢٢٦. =========== 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام ❇️ http://eitaa.com/ask_ahkam
✅ گفتن اسامی افراد به صورت مختصر ⁉️ سوال: مى خواستم بدانم که: اگر به جاى محمد به دوستان خودمان بگوييم ممد اشکالى دارد يا نه؟ ✅ پاسخ: اشکال ندارد ولى مناسب است اسم را صحيح بگوييد و اگر اينگونه ناميدن موجب ايذاء يا هتک او شود جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): "برادران دینی خود را با بهترین نام آنان صدا بزنید و آنان را با لقبهای ( زشت ) نخوانید." [2] ✅ نکته: اگرچه به کار بردن نام کوچک مخاطب، ممکن است احساس صمیمیت بیشتری را در فرد ایجاد کند، اما نام خانوادگی احساس محترم بودن و اهمیت دادن بیش‌تری را ایجاد خواهد کرد. اگر قصد معرفی دو نفر را با یکدیگر دارید، هرچقدر هم با آنها صمیمی باشید بهتر است آنها را با نام کوچک معرفی نکرده و از نام خانوادگی استفاده کنید. استفاده آقا یا خانم همراه با نام خانوادگی صمیمیت توام با احترام را در فرد ایجاد می‌کند. 💠 ------------------------ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات، اهانت به دیگران. [2]. کنزالعمال، جلد ۱۶، صفحه ۴۲۱، حدیث ۴۵۲۱۹. ========== 🖥 رسانه تخصصى فقه واحكام ❇️ http://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️اگر قبل از آنکه به مقدار خم شود ذکر را بگوید نمازش چه حکمی دارد؟ 1⃣ اگر پيش از آن كه به مقدار ركوع خم شود و بدن بگيرد عمداً ذكر ركوع را بگويد، نمازش باطل است. 👈بنابراین بنا بر احتياط، لازم است دوباره ذكر را بعد از آرام گرفتن بدن بگويد و را اعاده كند.[۱] 2⃣اگر پيش از تمام شدن ذكر واجب، عمداً سر از ركوع بردارد نمازش باطل است. 👈اگر سهواً سر بردارد نماز او صحيح است. [۲] 🔆بعد از تمام شدن ذكر ركوع، بايد راست بايستد و بعد از آن كه بدن آرام گرفت به سجده رود.[۳] ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ [1].توضیح المسائل مراجع، م۱۰۳۲ [2].توضیح المسائل مراجع،م ۱۰۳۳ [۳]. توضیح المسائل مراجع،م۱۰۴۰ 💠رسانه تخصصی فقه و احکام 🔸http://eitaa.com/ask_ahkam
✅ معیار ✳️ برای تحقق عادت بار_خون_ مماثل ( مثل هم) دیدن کافی است حالا چه از نظر وقت مثل هم باشند چه عدد، چه هم وقت هم عدد. پس سه صورت پیدا می کند. 1) اگر در دو ماه تعداد روزها یکی بود ولی وقت حیض فرق داشت، او صاحب عادت عددیه است، مثلا در هر دو ماه هفت روز خون دیده ولی ماه اول در وسط ماه خون دیدن شروع شد ولی ماه دوم چند روز بعد از وسط ماه شروع شده بوده. 2) اگر در دو ماه پی در پی در وقت معین خون دید، مثلا اول ماه ولی تعداد روزها با هم فرق داشت و معلوم نبود چند روزه حیض می شود، او صاحب عادت وقتیه است. 3) اگر در دو ماه پی در پی، هم در وقت، هم در عدد، یک جور خون دید، مثلا در هر دو ماه، اول ماه و هشت روز خون دیده بود، او صاحب عادت وقتیه و عددیه است. 🔹منبع ؛ رساله مراجع همه https://b2n.ir/79156 رهبری https://b2n.ir/95686 💠رسانه تخصصی فقه و احکام 🔸http://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 عقیقه 1. برای فرزند - پسر و دختر – مستحب مؤکد است. باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد. 2.مستحب است نکات زیر برای عقیقه رعایت گردد: •مستحب است براي پسر، حیوان نر و برای دختر، ماده باشد. •مستحب است انجام شود. •اگر عقیقه تا زمان بلوغ فرزند انجام نشود، مستحب است خودش انجام دهد بلکه اگر در زمان حیاتش انجام نشد، مستحب است بعد از فوت برایش انجام دهند. •مستحب است پا و ران عقیقه به داده شود و أفضل از آن، این است که یک چهارم عقيقه به او داده شود و اگر پا و ران داخل در یک چهارم باشد، به هر دو مستحب عمل شده است و اگر دسترسی به قابله نباشد، سهم قابله به مادر داده شود تا آن را صدقه بدهد. 🔸توجه: •صدقه دادن کفايت از عقيقه نمي کند. •تفاوت نمي کند گوشت عقيقه به صورت خام يا پخته تقسيم شود. •اگر گوشت عقيقه پخته شود، جمعي از مؤمنين - حداقل ده نفر، اگر بيشتر باشند افضل است - دعوت شوند و پس از غذا براي فرزند دعا کنند. 🔸رسانه تخصصی فقه و احکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
🛑 آگاهی از کسب درآمد نامشروع محل کار ⁉️ سوال: اگر فردى در يک شرکت خصوصى شاغل باشد و به مرور زمان پى ببرد که قسمتى از درآمد شرکت از طريق نيرنگ و دروغ و مستندسازى مدارک جعلى حاصل مى‌شود، جهت ادامه درآمد و امرار معاش چه وظيفه شرعى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر مى‌دانيد كارى كه انجام مى‌دهيد حرام است، بايد ترک كنيد ولى اگر نمى‌دانيد، به صِرف احتمال ترتيب اثر ندهيد. [1] 🌸 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): "كسی که دنیای خود را با عفّت نفس و از راه حلال تأمین می‌كند مقام و منزلت شهیدان را خواهد داشت." [2] ✔️ نکته: پیشوایان ما با گفتار، عمل و تشویق همواره پیروان خود را به تلاش برای طلب روزی حلال سوق داده و حلال بودن را ویژگی لازم درآمد دانسته اند. از این نکته استفاده می شود که هر قدر دامنه درآمدهای حلال گسترش یابد و شناسایی شود و مورد استفاده سطوح مختلف جامعه با توانایی ها، سلیقه ها، تخصص ها و امکانات مختلف قرار گیرد، به طور طبیعی نظام مالی و اقتصادی سالمی بر جامعه ساری می شود و راه های نامشروع کسب درآمد از بین می رود و یا به حداقل می رسد. 🛑 --------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام برخی از گناهان، احکام متفرقه. [2]. المحجةالبیضاء، ج ٣، ص ٢٠٣. ============ ❇️ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ زدن ریش با تیغ برای بار اول جهت تنظیم و رشد آن ❓ سوال: در بين دوستان شنيده‌ام كه پسر مى‌تواند براى يكبار ريش‌هايش را با تيغ بزند (براى درست رشد كردن ريش). آيا اين درست است؟ ✅ پاسخ: تا وقتى كه مويى به صورت نروئيده است، كشيدن تيغ مانعى ندارد ولى اگر مو بر صورت روييده باشد ـ ولو به شكل پراكنده و كم ـ كشيدن تيغ، بنابر احتياط جايز نيست. [1] 🌺 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): "شارب ها (سیبیل) را کوتاه کنید و ریش را بگذارید و خود را همانند مجوس نکنید." [2] ✅ نکته: به تجربه ثابت شده است از عالم و عاقل و تجربه آزموده پيروى كنيم و آنچه مسلم است اين است كه علم و عقل و تجربه ما در مقابل علم و عقل و تجربه انبياء الهى قطره اى است در مقابل دريا. انسان حكيم تسليم جاهل نمى شود. بنابراين بهتر است در مقابل احكام الهى هر چند مصالح مادى آنها را ندانيم سر تسليم فرود آوريم و در اصطلاح بنده فرمانبر الهى بدون هر گونه چون و چرا شويم تا خداوند ما را از محرمان درگاه خويش قرار دهد و علوم الهى خود را بر ما افاضه فرمايد. ✴️ با ----------------------- ✴️ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام برخی از گناهان، احکام متفرقه. [2]. بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۱۱۱. =========== 🛑 رسانه تخصصی فقه واحکام ✴️ http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ عدم پرداخت مالیات و عوارض ❓سوال: بعضی از افراد و شرکتها و مؤسسات خصوصی و دولتی برای فرار از پرداخت مالیات و عوارضی که دولت مستحق دریافت آن است، از راه های مختلف مبادرت به مخفی کردن بعضی از حقایق می‏ کنند، آیا این کار برای آنان جایز است؟ ✅ پاسخ: خودداری کردن از اجرای قوانين دولت جمهوری اسلامی و عدم پرداخت ماليات وعوارض و ساير حقوق قانونی دولت اسلامی برای هيچکس جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام): "حکومت، با نابودی مالیات جز اندکی دوام نمی آورد." [2] ✅ نکته: مالیات مانند یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت کنند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع، فراهم شود. میان خمس و زکات با مالیات تفاوت های اساسی وجود دارد. اصولاً مالیات در نظام های دینی یا غیر دینی برای هزینه های جاری دولت ها اخذ می شود که در هر کشور تابع مقررات خاص خود است. در برخی از کشورها برای در آمدهای پایین یا متوسط نیز مالیات وضع شده است. 🔻 ---------------------- ✴️ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام مالیات و عواضر. [2]. شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید – جلد 17 صفحه 71. =========== 🛑 رسانه تخصصی فقه واحکام ✴️ http://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 شرکت در نماز جماعت و جمعه اهل سنت و حکم غیبت از ایشان ❓ پرسش: محل کار من در یکی مناطق کردنشین است که اکثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حکمی دارد و آیا غیبت آنها جایز است؟ 🔷 پاسخ: مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد و از غيبت بايد پرهيز شود. [1] 🌸 حدیث: امام صادق (علیه السلام): "هركس با اهل سنت، در صف اوّل آنها نماز بگزارد، مانند كسى است كه پشت سر رسول اللّه (ص) در صف اوّل نماز گزارده است." [2] ✅ نکته: شرکت نکردن شیعیان در نمازهاى جماعت و یا خارج شدن آنان در هنگام نماز از مساجد موجب وهن تشیع بوده و و این امر به هیچ وجه جایز نمى باشد. در شرایط فعلى که دشمنان بدنبال ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان هستند شرکت نکردن در نمازهاى جماعت بهانه لازم را در اختیار بدخواهان و دشمنان اسلام خواهد داد که به مصلحت مسلمانان و شیعیان نخواهد بود. 🔲 🔲 ------------------------ پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی. [2]. كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 ه ق، ج‏3، ص 3 =========== 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔲 http://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 پس گرفتن زمین وقفی و فروش آن برای صرف در موارد وقفی بیشتر ❓سوال: زمینی را به آموزش و پرورش برای ساختن مدرسه هدیه کردم، ولی بعد از مشورت و اطلاع از اینکه با پول آن زمین می‏توان چندین مدرسه در محله‏ های دیگر شهر ساخت، برای فروش زمین تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و مصرف پول آن برای ساختن چند مدرسه در جنوب شهر یا در مناطق محروم، به آن وزارتخانه مراجعه کردم، آیا انجام این کار برای من جایز است؟ ✅ پاسخ: اگر وقف زمين مدرسه با انشاء وقف و تحويل آن به آموزش و پرورش به اعتبار اينکه مسئول و متولّی اين امر است، تمام شده باشد، بعد از آن حق رجوع و دخالت و تصرّف در آن زمين را نداريد، ولی اگر وقف هرچند به زبان فارسی انشاء نشده باشد و يا زمين به عنوان قبضِ وقف تحويل وزارت آموزش و پرورش نشده باشد، در اين صورت زمين بر ملکيّت شما باقی است و اختيار آن در دست شماست. [1] 🥀 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): "هر گاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع می‏شود مگر از سه چیز: صدقه ‏ی جاریه (وقف به عنوان نمونه‏ ای از صدقه جاریه) علمی که از آن سود برده شود. یا فرزند صالحی که برای او دعا کند.[2] ✅ نکته: از آثار فردی وقف 🔻 یکی تزکیه نفس و پالایش درون واقف است، یعنی آن کسی که مال را وقف می کند این سبب پاکی نفس و پالایش درون آن شخص می شود. 🔻 دوم از بین رفتن روحیه مال اندوزی و دنیاطلبی و تعلقات و وابستگی های مادی است. 🔻 سومین مطلب از آثار وقف اعتلای فرد به مراتب ارزشمند انسانی و معنوی است. 🔻 و چهارم جلب خشنودی پروردگار عالم و بسته نشدن پرونده عمل خیر واقف است. ❇️ مادامی که آن عین موقوفه موجود است و دیگران از منافع آن بهره می برند برای شخص واقف و وقف کننده ثواب نوشته می شود اگر چه فرد از دنیا رفته باشد. 🔶 ----------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام فروش وقف وتبدیل آن. [2]. وسائل الشیعة، 292 / 13. عوالی اللئالی، 283 / 3،ج 17. مسند ابن حنبل، 372 / 2، ش 8627. بحار الانوار، 22. ========== 🔸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 http://eitaa.com/ask_ahkam
⚪️ صرف پول دیه تصادف فرزند در غیر از احتیاجات وی ❓ سوال: پول ديه ناشى از تصادف فرزند (شكستن پا) را پدر او مى تواند صرف تامين مخارج زندگى خود و خانواده‌اش نمايد يا خير و آيا لازم است براى آن فرزند نگهدارى نمايد و يا بعداً به او برگرداند و يا براى او خرج نمايد؟ 💠 پاسخ: فقط در صرف براى احتياجات بچه مجاز است و در غير آن جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام): "حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد." [2] ✅ نکته: تعليم و تربيت فرزندان و وادار كردن آنان به كارهاي نيك و درست و باز داشتن آنها از كارهاي زشت، وظيفه ي سنگين پدر مي باشد. زيرا اين مسأله به دنيا و آخرت آنان و سعادت وشقاوت آنان، ارتباط دارد. 🌹 بر هر پدر مسلمان لازم است كه فرزند خود را ازابتداي كودكي، علم دين بياموزد، علمي كه راه وروش زندگي و سعادت دنيا وآخرت را براي آنان بيمه كرده و تأمين نمايد. 💠 💠 ---------------------- 🔻 پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام دیات. [2]. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 399. ============ 💻 رسانه تخصصى فقه واحكام ⚪️ http://eitaa.com/ask_ahkam
🌸سوال:🔽 ♦️ نماز خوندن با چادر نازک چه حکمی دارد؟ ✨💫✨💫✨💫✨ 🔷پاسخ: 🔶اگر زن در هنگام نماز غیر از چادر لباس کامل داشته باشد، سر و گردن هم با روسری و امثال آن پوشیده باشد، طوری که بدون چادر هم غیر از صورت و دست ها تا مچ پیدا نشود، نماز خواندن با چادر نازک اشکال ندارد. 💠‼️اما اگر غیر از چادر لباس خانم کامل نباشد، مثلا لباس آستین کوتاه پوشیده و یا گردن و موهای او پیدا باشد، در هنگام نماز باید چادر کاملا بدن او را بپوشاند. اگر چادر نازک باشد، طوری که از زیر چادر بدن پیدا باشد و دست و مو از زیر چادر پیدا باشد، نماز باطل است هر چند نامحرم هم حضور نداشته باشد. 🌷🍀🌷🍀🌷 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال رسانه تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌹 قال الامام الحسن العسكرى عليه السلام: 🌹 "لَيْسَ مِنَ اَلْأَدَبِ إِظْهَارُ اَلْفَرَحِ عِنْدَ اَلْمَحْزُونِ." "شادمانى كردن در حضور اندوهگين دور از ادب است." 💻 رسانه تخصصى فقه واحكام ◼️ @ask_ahkam
🔘 برای و شیوه جبران آن ⏺ سوال: آیا اجرتی که آرایشگر بابت تراشیدن ریش می گیرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس آن، خمس آن را دوبار بپردازد یاخیر؟ 🔴 پاسخ: بنا بر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يارضايت وی را جلب کند و اگر مالک آن را هرچند درتعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولی مالک آن را بشناسد واجب است به نحوی رضايت او را به‌دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد واجب است آن را بپردازد تامالش از حرام پاک شود و در صورتی که مقدار باقی‌مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان ادای خمس منفعت کسب، واجب است. [1] 🌹 حدیث: امام کاظم (علیه السلام): مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد، ره توشه او به سوی آتش جهنم است. [2] ✔️ نکته: در آموزه‌های اسلامی تحصیل مال مشروع و طیب همانند جهاد در راه خدا دانسته شده است؛ زیرا پاسخ گویی به نیازهای مادی و جنبه‌های دنیوی، امری لازم و ضروری است و انسان‌ها در سایه اقتصاد سالم، می‌توانند بسترهای رشد کمالی خود را فراهم آورند. از سویی مال حرام به سبب آنکه تاثیر شگرف منفی در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث مهم در فقه زندگی است. احکام بسیاری در منابع اسلامی برای تبیین این مهم وجود دارد؛ چرا که انسان باید در این حوزه بیشترین توجه و دقت را داشته باشد تا زندگی پاک و سالمی در دنیا داشته و مسیر کمالی خود را به خوبی بپیماید. کسانی که دنیاگرا هستند، به مال و منال دنیا دل می‌بندند و می‌کوشند تا از هر راهی هرچند نامشروع آن را به دست آورند. ------------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام تراشیدن ریش. [2]. مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص379. 🔲 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ استفاده متقابل از نفاق و دروغ در مقابل کسانی که به این صفات مشهورند ⭕️ سوال: آيا مى‌شود در مقابل كسانى كه نفاق و دورويى و دروغ در رفتار و گفتار آنها مشهود است و به اين صفات مشهورند از حربه‌هاى خودشان يعنى نفاق و دروغ و دورويى استفاده كرد؟ ✅ پاسخ: جايز نيست. [1] 🌹 حدیث: امام سجاد (علیه السلام): "منافق کسی است هرگاه با تو حرف می‌زند دروغ می‌گوید و اگر به تو وعده می‌دهد خُلف وعده می‌کند، هر وقت امانت به او سپردی به تو خیانت می‌نماید و چنانچه با او مخالفت کنی در پشت سر، تو را غیبت می‌کند." [2] ✔️ نکته: از نظر اسلام نفاق بدترین انواع کفر، و منافقان دورترین مردم از خدا هستند و به همین دلیل جایگاه آنها بدترین و پست ترین نقطه دوزخ است، و باید هم چنین باشد، زیرا خطراتی که از ناحیه منافقان به جوامع انسانی می رسد با هیچ خطری قابل مقایسه نیست. آنها با استفاده از مصونیتی که در پناه اظهار ایمان پیدا می نمایند، ناجوانمردانه به افراد بی‏دفاع حمله‏ور شده، از پشت به آنها خنجر می زنند. 🔻 و -------------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام برخی از گناهان، احکام متفرقه. [2]. بحار، ج ٧٢، ص ٢٠٥. ========= 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔲 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ موارد مکروه هنگام خوردن: 1ـ غذا خوردن در حال #سیری. 2ـ #پرخوری، در روایت است که خداوند بیش از هر چیز از شکم پر بدش می آید. 3ـ نگاه کردن به صورت دیگران هنگام #غذا_خوردن، 4ـ خوردن #خوراکی_داغ. 5ـ فوت کردن خوراکی داغ. 6 ـ با وجود نان، منتظر غذای دیگر بودن. 7ـ #تکه_کردن_نان با کارد و امثال آن. 8ـ گذاشتن ظرف غذا روی نان. 9 ـ پاک کردن کامل گوشت از استخوان. 10 ـ پوست کندن میوه. 11 ـ دور انداختن باقی ماندۀ میوه. #احکام_خوردن_آشامیدن #آداب_غذا_خوردن 🆔 @ask_ahkam
➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ⁉️ 58 👇 سوال: وظیفه مردان نسبت به بلند یا آهسته خواندن حمد و سوره در نماز چیست ؟ گزینه 1️⃣: در نماز ظهر و عصر باید آهسته بخواند ولی در نمازهای صبح و مغرب و عشا باید تمام آن را بلند بخوانند. گزینه 2️⃣: در نمازصبح و ظهر و عصر باید بلند بخواند ولی در نمازهای مغرب و عشا باید تمام آن را آهسته بخوانند. گزینه 3️⃣: در نمازصبح و ظهر و عصر باید آهسته بخواند ولی در نمازهای مغرب و عشا باید تمام آن را بلند بخوانند. گزینه 4️⃣: در نماز های روزانه مخیر هستند که بلند بخوانند یا آهسته بخوانند. . . . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه 18 آبان ۹۸⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا