🌿🌹🌿💫🌿🌹🌿💫
#حکم_روزه_در_صورت_اختلاف_بین_پزشکان
پرسش: اگر پزشکان در مورد ضرر داشتن روزه براي بيمار اختلاف نظر داشته باشند وظيفه شخص چيست؟
پاسخ: امام، خامنه اي، خويي، تبريزي، فاضل، سيستاني، وحيد، مکارم، صافي، شبري، نوري: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر، وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخص بداند و يا احتمال ضرر دهد نبايد روزه بگيرد.
بهجت: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخصي بداند يا گمان کند که روزه گرفتن ضرر دارد نبايد روزه بگيرد واگر احتمال ضرر بدهد مي تواند روزه نگيرد.
منبع:
منهاج الصالحين، کتاب الصوم،ترخيص الافطار،قبل از م.1029.1032- وسيله النجاه .مسأله 1140-هدايه العباد. ج 1.کتاب الصوم. م1351- العروه الوثقي. کتاب الصوم. فصل في شرايط صحه الصوم،السادس
برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه
http://pasokhgoo.ir
#احکام_روزه
#پنج_شنبه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🌿🌹🌿💫🌿🌹🌿💫
☀️امام صادق (عليه السلام)ـ در سفارشهاى خود به فرزندانش به هنگام حلول ماه رمضان ـ :
🌸جانهاى خود را به تلاش و كوشش وا داريد، زيرا در اين ماه روزى ها قسمت و اجلها نوشته مى شود و در آن نام هاى ميهمانان خدا كه بر او وارد مى شوند، نوشته مى گردد. در اين ماه شبى هست كه عمل (عبادت) در آن از عمل (عبادت) هزار ماه بهتر است.
📚بحارالانوار، ج96، ص375
#پنج_شنبه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
پرسش:
متن عربی و کامل روایت زیر را ذکر کنید:
یک روز شخصی دانشمند از کشوری می آید نزد امام علی (ع) و میگوید تفسیر قران را برای من بگویید تا تبلیغ کنم...امام علی او را میبرد خانه و از سر شب بصورت دکلمه جمله جمله (با قافیه ) میگوید و آن دانشمند محقق می نویسد....انقدر امام علی میگوید و او می نویسد که اذان صبح شد!...بعد آن عالم که چندین جلد کتاب نوشته بود گفتند گمان کنم الان من عالمترین دانشمند و مفسر قران هستم!...که امام علی گفت این همه که نوشتید فقط تفسیر حرف بای بسم الله الرحمن الرحیم بود!!
پاسخ:
در مورد مضمون روایتی که ذکر کردید با جستجویی که در منابع روایی داشتیم چیزی یافت نشد. تنها این روایت های مشابه نقل شده است که:
ابن عباس نقل نموده كه حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) از اول شب تا وقت صبح براى من تفسير فاتحة الكتاب مى فرمود و هنوز از تفسير باء نگذشته بود. بعد از آن فرمودند: انا نقطة تحت الباء: من نقطه زير باء مى باشم، يعنى نقطه و مركز علوم اولين و آخرين هستم. (1)
و همچنین ابن عباس روايت نموده از حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) كه فرمودند:
«لَوْ شِئْتُ لَأَوْقَرْتُ سَبْعِينَ بَعِيراً فِي تَفْسِيرِ فَاتِحَةِ الْكِتَابِ»:يعنى: اگر بنويسم معانى و حقائق فاتحه را، هر آينه هفتاد شتر از شرح آن بار شود.(2)
پی نوشت ها:
1.آملي سيد حيدر، نقد النقود، وزارت فرهنگ و آموزش عالى، چاپ اول 1368ش، ص 695.
2. تفسير برهان، بحرانى، هاشم بن سليمان،موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية، ايران- قم، 1415 ه. ق،چاپ: 1، ج اوّل،ص 4.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60898
#پنج_شنبه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃
🍃🌻🍃✨🍃🌻🍃✨
#حکم_وضعی_روزه_با_احتمال_ضرر
پرسش: بيماري که احتمال ضرر يا احتمال تشديد بيماري مي دهد اما با اين حال روزه ميگيرد حکم روزه وي چيست؟
پاسخ: امام، خويي، فاضل، تبريزي، وحيد وشبيري: نبايد روزه بگيرد واگر روزه بگيرد صحيح نيست مگر اينکه به قصد قربت بگيرد وبعد معلوم شود که روزه برايش ضرر نداشته باشد.
خامنه اي ،مکارم ،صافي و نوري: نبايد روزه بگيرد واگر روزه بگيرد صحيح نيست.
بهجت: مي تواند روزه اش را افطار کند ومي تواند با اميد ضرر نداشتن روزه بگيرد ودر صورت روزه گرفتن اگر بعد معلوم شود ضرر داشته بايد قضاي روزه هايش را بجا آورد واگر بعد معلوم شود ضرر نداشته بنابراحتياط واجب بايد قضاي روزه هايش را بجا آورد.
سيستاني: اگر ضرر به حدي باشد که ارتکابش حرام باشد نبايد روزه بگيرد واگر روزه بگيرد صحيح نيست اما اگر ضرر دراين حد نباشد مي تواند رجاء روزه گيرد وروزه اش صحيح است هرچند بعد معلوم شود که روزه براي او ضرر اندکي داشته است.
منبع:
منهاج الصالحين، کتاب الصوم،ترخيص الافطار،قبل از م1029.1032- وسيله النجاه .مسأله 1140-هدايه العباد. ج 1.کتاب الصوم. م1351- العروه الوثقي. کتاب الصوم. فصل في شرايط صحه الصوم.السادس
.................
برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه
http://pasokhgoo.ir
#جمعه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🍃🌻🍃✨🍃🌻🍃✨
🍁🌼🍁⚜️🍁🌼🍁
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش:
آیه 4 سوره توحید که می فرماید «برای او هیچ همتا (یا کفوی) نیست» در این جا منظور از کلمه کفو چیست؟ آیا منظور این است که برای خدا همسری وجود ندارد؟
✍️پاسخ:
«وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»؛ و براى او هيچگاه شبيه و مانندى نبوده است.(1)
«کُفو» یعنی مثل، مانند، شبیه، نظیر.(2)
این آیه شریفه می فرماید برای خداوند هیچ شبیه و نظیری نیست.
کفو بودن، اختصاص به ازدواج ندارد و می تواند موضوعات مختلفی را شامل شود.
سوره توحید، خداوند متعال را این گونه معرفی می فرماید:
یگانه و یکتا است(هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ)؛ بی نیاز است و همه نیازمندان به او رو می آورند(اللَّهُ الصَّمَدُ)؛ نمی زاید(لَمْ يَلِدْ)؛ زاده هم نمی شود(لَمْ يُولَدْ)
پس از آن می فرماید او بی همتا و بی مانند است، یعنی در همه این ویژگی ها و اوصاف، اعم از یگانگی و بی نیازی و ...، هیچ مانند و هیچ کفوی ندارد؛ بی مانند و بی همتا است.
به بیان دیگر؛
در همه صفات ذات و صفات فعل، خداوند متعال بی همتا است، یعنی مثلا موجودی مانند او نیست که واجب الوجود باشد و او در واجب الوجودی، بی همتا و بی شبیه است. موجودی مانند او نیست که بیافریند، او در آفریدن، بی همتا و بی مانند است. موجودی مانند او نیست که تدبیر کند، او در تدبیر عالَم، بی همتا و بی مانند است. و...
در خطبه «توحید» نهج البلاغه، آمده است:
«... وَ لَا كُفْءَ لَهُ فَيُكَافِئَهُ وَ لَا نَظِيرَ لَهُ فَيُسَاوِيَهُ ...»؛ مانندى ندارد تا با او همتا گردد، و شبيهى براى او تصور نمى شود تا با او مساوى باشد.(3)
خلاصه:
هیچ شریک و همتا و همانندی در هیچ کدام از صفات، ندارد و او در خدایی، بی همتا و بی شریک و بی مانند است.
«لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْء»؛ هيچ چيز همانند او نيست.(4)
بنابر این:
کفو و همتا نداشتن، مفهومی عام و گسترده است و اختصاص به همسر ندارد. خداوند در ذات و صفات، هیچ مانندی ندارد.
پی نوشت ها:
1. الاخلاص: 112/ 4.
2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 6، ص 121.
3. شریف الرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، انتشارت: هجرت ـ قم، خطبه 186، ص 275.
4. شوری: 42/ 11.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62349
#جمعه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🍁🌼🍁⚜️🍁🌼🍁
🌸پيامبر (صلي الله عليه و آله):
🌕 ماه خدا به سوى شما روى آورده است . . . جان شما در گرو اعمال شما است ؛ پس آن را با استغفار آزاد كنيد.
📚عيون أخبار الرّضا (عليه السلام)، ج 2، ص 265
#شنبه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🍃🌻🍃🍃🌻🍃🍃🌻🍃
#روزه_با_اعتقاد_به_عدم_ضرر
⁉️پرسش: تكليف شخصي كه اعتقاد داشته روزه برايش ضرر ندارد و بعد از مغرب بفهمد روزه برايش ضرر داشته، چيست؟(1)
✍️پاسخ: امام، خامنه اي، شبيري، سبحاني، نوري: بايد روزه را قضا نمايد.
خويي، وحيد: روزه صحيح است مگر ضرري باشدكه وارد كردن چنين ضرري به خود حرام باشدكه در اين صورت روزه باطل است و بايد قضا كند.
بهجت، تبريزي، سيستاني، فاضل، مكارم، صافي: بنا بر احتياط واجب بايد روزه را قضا نمايد.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1745؛ امام: تحرير الوسيله، في شرائط صحه الصوم، م 1؛ العروه الوثقي، كتاب الصوم، شرائط صحه الصوم، السادس؛ منهاج الصالحين، ج 1، م 1032؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، م 1351؛ شبيري: رساله، م 1754؛ اجوبه الاستفتائات، س 746 و 751؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1140
.................
برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه
http://pasokhgoo.ir
#شنبه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🍃🌻🍃🍃🌻🍃🍃🌻🍃
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: در آیه ۸۷ سوره حجر ؛ منظور از سبع من المثانی چیست؟
مفسران می گویند منظور سوره فاتحه است، ولی من قبول ندارم چون این سوره جزو قرآن است و در ادامه این آیه می فرماید که سبع من المثانی و القرآن العظیم را دادیم .
از طرفی تقسیم بندی آیات قرآن تسهیل در پیدا کردن کلمات قرآن بعد از نزول قرآن توسط افراد انجام شده است و به هفت آیه سوره فاتحه ربطی ندارد، لطفا راهنمایی کنید .
✍️پاسخ: خداوند متعال می فرماید: «وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ»؛(1)ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم!»
«سَبْع» در لغت به معنى هفت و «مَثانِى» به معنى دوتاها است، و بیشتر مفسران و روایات، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى» را کنایه از سوره «حمد» گرفته اند، زیرا سوره «حمد» بنا بر معروف، هفت آیه است و از این نظر که، به خاطر اهمیت این سوره و عظمت محتوایش، دو بار بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل گردیده، و یا این که: از دو بخش تشکیل شده (نیمى از آن، حمد و ثناى خداست و نیمى از آن، تقاضاهاى بندگان است)(2) و یا این که: دوبار در هر نماز خوانده مى شود، به این جهات، کلمه «مَثانِى» یعنى دوتاها بر آن اطلاق شده است.(3)
بعضى از مفسران نیز این احتمال را داده اند که: «سبع اشاره به هفت سوره بزرگ آغاز قرآن است، و مَثانِى کنایه از خود قرآن،، چرا که قرآن دو بار بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شد یک بار به طور جمعى، و یک بار تدریجى و به حسب نیازها و در زمانهاى مختلف. بنابراین، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى»» یعنى هفت سوره مهم، از مجموعه قرآن. ضمناً آیه 23 سوره «زمر» را نیز شاهد بر این معنى گرفته اند که می فرماید: «اللّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ»؛ (خداوند همان کسى است که بهترین حدیث را نازل فرمود، کتابى که محتوایش هماهنگ و شبیه یکدیگر، کتابى که دو بار بر پیامبر (صلى الله علیه وآله) نازل گردید).
ولى تفسیر اول، صحیحتر به نظر مى رسد به ویژه این که: در روایاتى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده مکرر به همین معنى، یعنى سوره «حمد» تفسیر شده است. « راغب» در «مفردات» اطلاق کلمه «مَثانِى» را بر قرآن از این نظر مى داند که: به طور مکرر آیات آن خوانده مى شود و همین تجدید و تکرار، آن را از دستبرد حوادث، محفوظ مى دارد. افزون بر این، حقیقت قرآن در هر زمان، تکرار و تجلى تازه اى دارد که همه اینها ایجاب مى کند، به آن مثانى گفته شود.(4)
پی نوشت:
1. حجر/ 87
2.در حديثى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) می خوانيم: خداوند می فرمايد: من نماز (سوره حمد) را بين خود و بنده ام به دو قسمت تقسيم كرده ام، نيمى مربوط به من و نيم ديگر از بندگان است. (مجمع البيان،فضلبنحسن طبرسی، تهران، انتشارات ناصر خسرو، جلد 1، ص17).
3. تفسیر نور الثقلين،الجمعه العروسی الحویزی،تهران، مطبعه العلمیة، جلد 3، ص 28 و 29.
4. ر.ک: تفسیر نمونه، آيت الله ناصر مکارم شيرازي، تهران،دارالکتب الإسلامیۀ، چاپ بیست و هفتم، ج 11، ص 148.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62102
#شنبه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: در آیه ۸۷ سوره حجر ؛ منظور از سبع من المثانی چیست؟
مفسران می گویند منظور سوره فاتحه است، ولی من قبول ندارم چون این سوره جزو قرآن است و در ادامه این آیه می فرماید که سبع من المثانی و القرآن العظیم را دادیم .
از طرفی تقسیم بندی آیات قرآن تسهیل در پیدا کردن کلمات قرآن بعد از نزول قرآن توسط افراد انجام شده است و به هفت آیه سوره فاتحه ربطی ندارد، لطفا راهنمایی کنید .
✍️پاسخ: خداوند متعال می فرماید: «وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ»؛(1)ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم!»
«سَبْع» در لغت به معنى هفت و «مَثانِى» به معنى دوتاها است، و بیشتر مفسران و روایات، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى» را کنایه از سوره «حمد» گرفته اند، زیرا سوره «حمد» بنا بر معروف، هفت آیه است و از این نظر که، به خاطر اهمیت این سوره و عظمت محتوایش، دو بار بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل گردیده، و یا این که: از دو بخش تشکیل شده (نیمى از آن، حمد و ثناى خداست و نیمى از آن، تقاضاهاى بندگان است)(2) و یا این که: دوبار در هر نماز خوانده مى شود، به این جهات، کلمه «مَثانِى» یعنى دوتاها بر آن اطلاق شده است.(3)
بعضى از مفسران نیز این احتمال را داده اند که: «سبع اشاره به هفت سوره بزرگ آغاز قرآن است، و مَثانِى کنایه از خود قرآن،، چرا که قرآن دو بار بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شد یک بار به طور جمعى، و یک بار تدریجى و به حسب نیازها و در زمانهاى مختلف. بنابراین، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى»» یعنى هفت سوره مهم، از مجموعه قرآن. ضمناً آیه 23 سوره «زمر» را نیز شاهد بر این معنى گرفته اند که می فرماید: «اللّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ»؛ (خداوند همان کسى است که بهترین حدیث را نازل فرمود، کتابى که محتوایش هماهنگ و شبیه یکدیگر، کتابى که دو بار بر پیامبر (صلى الله علیه وآله) نازل گردید).
ولى تفسیر اول، صحیحتر به نظر مى رسد به ویژه این که: در روایاتى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده مکرر به همین معنى، یعنى سوره «حمد» تفسیر شده است. « راغب» در «مفردات» اطلاق کلمه «مَثانِى» را بر قرآن از این نظر مى داند که: به طور مکرر آیات آن خوانده مى شود و همین تجدید و تکرار، آن را از دستبرد حوادث، محفوظ مى دارد. افزون بر این، حقیقت قرآن در هر زمان، تکرار و تجلى تازه اى دارد که همه اینها ایجاب مى کند، به آن مثانى گفته شود.(4)
پی نوشت:
1. حجر/ 87
2.در حديثى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) می خوانيم: خداوند می فرمايد: من نماز (سوره حمد) را بين خود و بنده ام به دو قسمت تقسيم كرده ام، نيمى مربوط به من و نيم ديگر از بندگان است. (مجمع البيان،فضلبنحسن طبرسی، تهران، انتشارات ناصر خسرو، جلد 1، ص17).
3. تفسیر نور الثقلين،الجمعه العروسی الحویزی،تهران، مطبعه العلمیة، جلد 3، ص 28 و 29.
4. ر.ک: تفسیر نمونه، آيت الله ناصر مکارم شيرازي، تهران،دارالکتب الإسلامیۀ، چاپ بیست و هفتم، ج 11، ص 148.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62102
#شنبه_های_مهدوی
🆔 @askquranir
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷