eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
773 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله): ☀️درهاى آسمان در نخستين شب ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرين شب آن بسته نمى شود. 📚بحار الأنوار، ج96، ص346 🆔 @askquranir
📱 اپلیکیشن پاسخگو 1️⃣ پاسخگویی آنلاین (گفتگوی مستقیم متنی با کارشناسان پاسخگو) از ساعت 8 صبح تا 24 (در ماه مبارک رمضان بصورت 24 ساعته) 2️⃣ پاسخگویی آفلاین ارسال پرسش و دریافت پاسخ کمتر از 24 ساعت 3️⃣ دسترسی به کانال های تخصصی پاسخگویی 4️⃣ امکان جستجوی از بانک سوالات مرکز ملی پاسخگویی 5️⃣ دسترسی به نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی 📱 دریافت "اپلیکیشن پاسخگو": cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 💠 کارشناسان مرکز ملی در بخش‌های تخصصی قرآن، حدیث، احکام شرعی (بصورت مجزا با حضور کارشناسان خواهر و برادر)، اخلاق و تربیت، کلام و عقاید، تاریخ و سیره، مشاوره و روانشناسی پاسخگوی سؤالات هموطنان عزیز می‌باشند مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 www.pasokhgoo.ir 🍀 پرسش کلید دانایی 🍀
🍂🌼🍂☀️🍂🌼🍂☀️ ( ) پرسش: اگر روزه دار قصد داشته باشد كاري كه روزه راباطل مي كند انجام دهد ولي انجام ندهد تكليف روزه اش چيست؟ پاسخ: الف: در روزه واجب معين مانند ماه رمضان(1) بهجت، خوئي، تبريزي، وحيد، صافي، شبيري، نوري، مكارم: روزه باطل ميشود بايد تا مغرب از انجام مبطلات خودداري كند و بعدا قضاي روزه را بگيرد. سيستاني، خامنه اي: بنابر احتياط واجب روزه را تمام كند و بعدا آن را قضا نمايد. امام، فاضل، مظاهري: روزه اش باطل نمي شود. ب: روزه واجب غير معين(غير روزه استيجاري)(2) خامنه ‏اي، خوئي، تبريزي، وحيد، صافي، نوري، بهجت، مكارم، سيستاني: چنانچه قبل از ظهر دوباره نيت روزه كند روزه اش صحيح است. امام، فاضل، مظاهري: روزه اش باطل نمي شود. شبيري: در قضاي ماه رمضان اگر تا قبل غروب نيت كند روزه اش صحيح است ولي در ساير روزه هاي واجب غير معين، نميتواند به ان اكتفا كند اگر چه تا قبل ظهر نيت روزه نمايد. ج: روزه مستحب(3) * اگر تا قبل مغرب دوباره نيت روزه كند روزه او صحيح است: خوئي، تبريزي، وحيد، شبيري، نوري، صافي، خامنه‏اي، * اگر تا قبل غروب دوباره نيت روزه كند روزه او صحيح است:سبحاني، مكارم، بهجت * اگر تاقبل مغرب نيت روزه كند روزه اش صحيح است ولي اگر ميداند خورشيد غروب كرده، در فاصله بين غروب افتاب تا مغرب، روزه اش به احتياط واجب صحيح نيست:سيستاني پاورقي: 1- خامنه اي: اجوبه الاستفتائات، س 758؛ توضيح المسائل 16 مرجع، م 1570. 2- خامنه اي: رساله آموزشي، ج 1، ص 242؛ توضيح المسائل 16 مرجع، م 1571. 3- خامنه اي: رساله آموزشي، ج 1، ص 240؛ توضيح المسائل 16 مرجع، م 1571 ................. برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه http://pasokhgoo.ir 🆔 @askquranir 🍂🌼🍂☀️🍂🌼🍂☀️
🌿🌹🌿💫🌿🌹🌿💫 پرسش: اگر پزشکان در مورد ضرر داشتن روزه براي بيمار اختلاف نظر داشته باشند وظيفه شخص چيست؟ پاسخ: امام، خامنه اي، خويي، تبريزي، فاضل، سيستاني، وحيد، مکارم، صافي، شبري، نوري: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر، وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخص بداند و يا احتمال ضرر دهد نبايد روزه بگيرد. بهجت: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخصي بداند يا گمان کند که روزه گرفتن ضرر دارد نبايد روزه بگيرد واگر احتمال ضرر بدهد مي تواند روزه نگيرد. منبع: منهاج الصالحين، کتاب الصوم،ترخيص الافطار،قبل از م.1029.1032- وسيله النجاه .مسأله 1140-هدايه العباد. ج 1.کتاب الصوم. م1351- العروه الوثقي. کتاب الصوم. فصل في شرايط صحه الصوم،السادس برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه http://pasokhgoo.ir 🆔 @askquranir 🌿🌹🌿💫🌿🌹🌿💫
☀️امام صادق (عليه السلام)ـ در سفارشهاى خود به فرزندانش به هنگام حلول ماه رمضان ـ : 🌸جانهاى خود را به تلاش و كوشش وا داريد، زيرا در اين ماه روزى ها قسمت و اجلها نوشته مى شود و در آن نام هاى ميهمانان خدا كه بر او وارد مى شوند، نوشته مى گردد. در اين ماه شبى هست كه عمل (عبادت) در آن از عمل (عبادت) هزار ماه بهتر است. 📚بحارالانوار، ج96، ص375 🆔 @askquranir
🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 پرسش: متن عربی و کامل روایت زیر را ذکر کنید: یک روز شخصی دانشمند از کشوری می آید نزد امام علی (ع) و میگوید تفسیر قران را برای من بگویید تا تبلیغ کنم...امام علی او را میبرد خانه و از سر شب بصورت دکلمه جمله جمله (با قافیه ) میگوید و آن دانشمند محقق می نویسد....انقدر امام علی میگوید و او می نویسد که اذان صبح شد!...بعد آن عالم که چندین جلد کتاب نوشته بود گفتند گمان کنم الان من عالمترین دانشمند و مفسر قران هستم!...که امام علی گفت این همه که نوشتید فقط تفسیر حرف بای بسم الله الرحمن الرحیم بود!! پاسخ: در مورد مضمون روایتی که ذکر کردید با جستجویی که در منابع روایی داشتیم چیزی یافت نشد. تنها این روایت های مشابه نقل شده است که: ابن عباس نقل نموده كه حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) از اول شب تا وقت صبح براى من تفسير فاتحة الكتاب مى ‏فرمود و هنوز از تفسير باء نگذشته بود. بعد از آن فرمودند: انا نقطة تحت الباء: من نقطه زير باء مى‏ باشم، يعنى نقطه و مركز علوم اولين و آخرين هستم. (1) و همچنین ابن عباس روايت نموده از حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) كه فرمودند: «لَوْ شِئْتُ لَأَوْقَرْتُ سَبْعِينَ‏ بَعِيراً فِي تَفْسِيرِ فَاتِحَةِ الْكِتَابِ»:يعنى: اگر بنويسم معانى و حقائق فاتحه را، هر آينه هفتاد شتر از شرح آن بار شود.(2) پی نوشت ها: 1.آملي سيد حيدر، نقد النقود، وزارت فرهنگ و آموزش عالى‏، چاپ اول 1368ش، ص 695. 2. تفسير برهان، بحرانى، هاشم بن سليمان‏،موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية، ايران- قم‏، 1415 ه. ق‏،چاپ: 1، ج اوّل،ص 4. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60898 🆔 @askquranir 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃
🍃🌻🍃✨🍃🌻🍃✨ پرسش: بيماري که احتمال ضرر يا احتمال تشديد بيماري مي دهد اما با اين حال روزه ميگيرد حکم روزه وي چيست؟ پاسخ: امام، خويي، فاضل، تبريزي، وحيد وشبيري: نبايد روزه بگيرد واگر روزه بگيرد صحيح نيست مگر اينکه به قصد قربت بگيرد وبعد معلوم شود که روزه برايش ضرر نداشته باشد. خامنه اي ،مکارم ،صافي و نوري: نبايد روزه بگيرد واگر روزه بگيرد صحيح نيست. بهجت: مي تواند روزه اش را افطار کند ومي تواند با اميد ضرر نداشتن روزه بگيرد ودر صورت روزه گرفتن اگر بعد معلوم شود ضرر داشته بايد قضاي روزه هايش را بجا آورد واگر بعد معلوم شود ضرر نداشته بنابراحتياط واجب بايد قضاي روزه هايش را بجا آورد. سيستاني: اگر ضرر به حدي باشد که ارتکابش حرام باشد نبايد روزه بگيرد واگر روزه بگيرد صحيح نيست اما اگر ضرر دراين حد نباشد مي تواند رجاء روزه گيرد وروزه اش صحيح است هرچند بعد معلوم شود که روزه براي او ضرر اندکي داشته است. منبع: منهاج الصالحين، کتاب الصوم،ترخيص الافطار،قبل از م1029.1032- وسيله النجاه .مسأله 1140-هدايه العباد. ج 1.کتاب الصوم. م1351- العروه الوثقي. کتاب الصوم. فصل في شرايط صحه الصوم.السادس ................. برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه http://pasokhgoo.ir 🆔 @askquranir 🍃🌻🍃✨🍃🌻🍃✨
🍁🌼🍁⚜️🍁🌼🍁 ⁉️پرسش: آیه 4 سوره توحید که می فرماید «برای او هیچ همتا (یا کفوی) نیست» در این جا منظور از کلمه کفو چیست؟ آیا منظور این است که برای خدا همسری وجود ندارد؟ ✍️پاسخ: «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»؛ و براى او هيچگاه شبيه و مانندى نبوده است‏.(1) «کُفو» یعنی مثل، مانند، شبیه، نظیر.(2) این آیه شریفه می فرماید برای خداوند هیچ شبیه و نظیری نیست. کفو بودن، اختصاص به ازدواج ندارد و می تواند موضوعات مختلفی را شامل شود. سوره توحید، خداوند متعال را این گونه معرفی می فرماید: یگانه و یکتا است(هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ)؛ بی نیاز است و همه نیازمندان به او رو می آورند(اللَّهُ الصَّمَدُ)؛ نمی زاید(لَمْ يَلِدْ)؛ زاده هم نمی شود(لَمْ يُولَدْ) پس از آن می فرماید او بی همتا و بی مانند است، یعنی در همه این ویژگی ها و اوصاف، اعم از یگانگی و بی نیازی و ...، هیچ مانند و هیچ کفوی ندارد؛ بی مانند و بی همتا است. به بیان دیگر؛ در همه صفات ذات و صفات فعل، خداوند متعال بی همتا است، یعنی مثلا موجودی مانند او نیست که واجب الوجود باشد و او در واجب الوجودی، بی همتا و بی شبیه است. موجودی مانند او نیست که بیافریند، او در آفریدن، بی همتا و بی مانند است. موجودی مانند او نیست که تدبیر کند، او در تدبیر عالَم، بی همتا و بی مانند است. و... در خطبه «توحید» نهج البلاغه، آمده است: «... وَ لَا كُفْ‏ءَ لَهُ فَيُكَافِئَهُ وَ لَا نَظِيرَ لَهُ‏ فَيُسَاوِيَهُ‏ ...»؛ مانندى ندارد تا با او همتا گردد، و شبيهى براى او تصور نمى ‏شود تا با او مساوى باشد.(3) خلاصه: هیچ شریک و همتا و همانندی در هیچ کدام از صفات، ندارد و او در خدایی، بی همتا و بی شریک و بی مانند است. «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء»؛ هيچ چيز همانند او نيست‏.(4) بنابر این: کفو و همتا نداشتن، مفهومی عام و گسترده است و اختصاص به همسر ندارد. خداوند در ذات و صفات، هیچ مانندی ندارد. پی نوشت ها: 1. الاخلاص: 112/ 4. 2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏6، ص 121. 3. شریف الرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، انتشارت: هجرت ـ قم، خطبه 186، ص 275. 4. شوری: 42/ 11. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62349 🆔 @askquranir 🍁🌼🍁⚜️🍁🌼🍁
🌸پيامبر (صلي الله عليه و آله): 🌕 ماه خدا به سوى شما روى آورده است . . . جان شما در گرو اعمال شما است ؛ پس آن را با استغفار آزاد كنيد. 📚عيون أخبار الرّضا (عليه السلام)، ج 2، ص 265 🆔 @askquranir
🍃🌻🍃🍃🌻🍃🍃🌻🍃 ⁉️پرسش: تكليف شخصي كه اعتقاد داشته روزه برايش ضرر ندارد و بعد از مغرب بفهمد روزه برايش ضرر داشته، چيست؟(1) ✍️پاسخ: امام، خامنه‏ اي، شبيري، سبحاني، نوري: بايد روزه را قضا نمايد. خويي، وحيد: روزه صحيح است مگر ضرري باشدكه وارد كردن چنين ضرري به خود حرام باشدكه در اين صورت روزه باطل است و بايد قضا كند. بهجت، تبريزي، سيستاني، فاضل، مكارم، صافي: بنا بر احتياط واجب بايد روزه را قضا نمايد. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1745؛ امام: تحرير الوسيله، في شرائط صحه الصوم، م 1؛ العروه الوثقي، كتاب الصوم، شرائط صحه الصوم، السادس؛ منهاج الصالحين، ج 1، م 1032؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، م 1351؛ شبيري: رساله، م 1754؛ اجوبه الاستفتائات، س 746 و 751؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1140 ................. برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه http://pasokhgoo.ir 🆔 @askquranir 🍃🌻🍃🍃🌻🍃🍃🌻🍃