eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌برق ملت، گروگان مذاکرات دولت گره زدن مساله برق به مذاکرات وین، خط خبری جریان دولت و رسانه‌های‌‌ اصلاح‌طلب 🔹روزنامه فرهیختگان در یک تیتر و عکس انتقادی شیک نوشته: سرنوشت تاریکی، آیا در ۱۰۰ روز پایانی دولت، مساله حل شدنی است؟ بنظر می‌رسد اوج تیترهای این روزنامه جایی باشد که گفته: اگر چرخ سانتریفیوژها می چرخید. با این توضیح که در برخی کشورهای توسعه یافته، ۷۰درصد برق کشور، از بخش هسته ای تامین می شود اما این رقم در ایران،تنها "یک‌درصد" است. 🔹وطن امروز از دومین روز در لندن گزارش داده و از تدبیر خاموش، صف دوباره مرغ و سقط برنامه های فرزندآوری در کشور تیتر زده است. لازم به ذکر است که ایران از نظر نرخ باروری، در رتبه ۱۴۶جهان قرار دارد. 🔹 ، ضد مشارکت عمل می کنند. این تیتری است که روزنامه جوان کار کرده است و ابطال پذیری برجام، عبارتی است که بر روی عکس صفحه نخست رسالت دیده می شود. 🔹آرمان ملی به نقد ‎نژاد و سوال هایی که پاسخ نداده، پرداخته است و همچنین تصویب FATF را برای خالی شدن دست مخالفان برجام، ضروری خوانده است. 🔹آفتاب یزد، و آسیب هایش برای بیماران کرونایی و امتحانات دانش آموزان‌را مطرح کرده و در کنارش به و ضرورت ادامه اش پرداخته است که این ملازمه و یکجانشینی در صفحه نخست، تداعی کننده یک مهندسی و تعمد در تحمیل یک هزینه برای کسب یک امتیاز از خستگی ذهنی ملت است. 🔹اعتماد، به پرسش و پاسخ از حقوقدان جوان پیرامون احراز صلاحیت ها پرداخته و مساله جنسیت و کاندیداتوری زنان را برجسته کرده است. 🔹روزنامه شرق نیز سه محور، ۱.فشار بر شورای نگهبان با احتمال برخی از کاندیداها، ۲.رویای دوم خردادی اصلاح‌طلبان که در کمال ناباوری، ریاست جمهوری را فتح کردند و ۳. انشقاق در جبهه اصولگرایی و چرخش به سمت لاریجانی را به عنوان محورهای عملیات روانی امروز خود کار کرده است. 🔹ارگان رسمی دولت نیز درباره علیه صلاحیت نامزدها را تیتر نخست خود قرار داده و در عکس صفحه اول و تیترهای حاشیه ای، رپرتاژ خدمات دولت در این روزهای پایانی و تداوم مذاکرات وین را در دستور کار قرار داده است که این پوشش ندادن نابسامانی هایی چون قرمز، قطعی برق و اقلام، تکنیک گزینش گویی اتاق فکر رسانه ای دولت می تواند تلقی شود. 🆔@andisheengelabi
📌چندکلامی گلایه محضر آیت الله آملی لاریجانی 🔹با توجه به اعلام تایید و هایی که امروز شورای محترم نگهبان صورت داد، تقریبا تمام ردصلاحیت شده ها مساله را پذیرفتند و با بیانیه یا طعنه و شعر و توییت، در برابر نظر شورای نگهبان که مبتنی بر قانون و اطلاعات مستند بود، تمکین نمودند.در این میان اعتراض و بیانیه تند آیت الله لاریجانی به عنوان عضوی از اعضای شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه نظرات شورای نگهبان جالب توجه و قابل تعجب بود. 🔹از آیت الله آملی لاریجانی باید پرسید، مشکل کجاست وقتی همه دواطلبان پذیرفته اند؟ وقتی همه قانعند چرا چنین شتابان لب به انتقاد و تندی باز بکنید و در شان و جایگاه شورای نگهبان که به مرّ قانون عمل کرده، ایجاد تردید می کنید؟ 🔹واقعا شما را صالح مقام ریاست می دانید که سابقه تندی های جدی علیه همدیگر را داشته اید؟ یا مثلا آقای را با سند و مدرک جدی علیه کم کاری و پرونده های موجود علیه ایشان قابل دفاع می دانید؟ 🔹قطعا که بخاطر اعتراض نکرده اید و از سیاق کلامتان چنین سویی برنمی آید. سایرین هم که تقریبا تکلیفشان معلوم است و یا سابقه اجرایی ندارند یا دلایل مشخصی در ساحت پروتکل های مطروحه از جانب خودتان در شورای‌نگهبان. 🔹اما اگر مساله فقط برادرتان است که جای تعجب است چرا به جای ایشان می خواهید تصمیم بگیرید وقتی خودشان پذیرفته اند؟ واقعا آقای علی در گفتار و جایگاه چه کم دارند و چه لکنتی ایشان را از اعتراض عادی هم بازداشته است؟ 🔹قطعا علی فیلسوف لاریجانی ها اگر بدون دلیل ردصلاحیت می شد، بعد از چنددهه حضور در ساختارها و شناخت سیاسی بالا از وضعیت قوانین در کشور، به راحتی و با ریل مشخص ورود اعتراضی می کردند که نکردند.... 🔹جای بسی تعجب است از آیت الله آملی که اعتراضی جهت دار ابراز می کنند که انسان را برای فهم و تحلیل این دیدگاه، انگشت بر دهان می گذارد. کاش قانون و ساختارها را اهالی صاحب منصب محترم نگهدارند و چنین تند و ملتهب بر مخالفان نظراتشان ننوازند... 🔻احترام امامزاده بر دوش متولی آن است... 🖊علیرضا محمدلو صدای حوزه 💢 @sedayehowzeh
🔎دوقطبی متفاوتی که رهبرانقلاب خاتمه داد 🔸موج ماجرای احرازصلاحیت ها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری طعم جدیدی داشت. مطابق قانون و روال همیشگی، عده ای که پرونده های مفتوح داشتند یا مسائلی خلاف شرایط ریاست جمهوری به پرونده شان اضافه شده بود یا بالاخره در فاکتورهای کاندیداتوری، شرایط کامل احراز‌صلاحیت را دارا نبودند، از قطار رقابت پیاده شدند. امری که در همه جای دنیا معمول بوده و جهت برقراری یک و ، بدیهی و ضروری است. 🔸اما آنچه که به عنوان موج جدید و دوقطبی متفاوت جلوه کرد، موافقین و مخالفینی بود که در باب تصمیم شورای نگهبان رقم خود. موضوع دوقطبی هم این بود که با ردصلاحیت های برخی از رقیبان، و انگیزه شرکت پایین خواهد آمد. 🔸در حقیقت، غیر از اپوزیسیون همیشه معترض و البته علیزاده ها و داناها و نادان های آن‌‌طرف آب و این‌طرف آب، بدنه انقلابی نیز دچار یک و تردید و ترس شده بود. موضوع دوقطبی هم مصلحتی بود که از نظر مخالفین نظر شورای نگهبان، به عنوان اولویت مشارکت بر قانون تعبیر می‌شد. 1⃣سوال جدی این بود که عمل به مرّقانون در است یا مشارکت بیشتر و فضای رقابتی تر. این صورت مساله بقدری تعمیق یافته بود که آیت الله رئیسی نیز احساس مسئولیت کرده بود و به رایزنی با مسئولین شورای نگهبان و... جهت حضور یکی دونفر از ردصلاحیت شدگان همت گماشت. 2⃣فضای ملتهبی بود و بچه های انقلاب بیش از خارج نشینان و ضدانقلاب، دچار تردید و تشویش و شده بودند. عده ای جهت دچار نشدن در تله "تایید شورا یعنی شراکت در مفاسد مبتلابه در امر اجرا" و البته عمل به مرّقانون، جانب شورای نگهبان‌را گرفته بودند و عده ای نیز مشارکت‌را اصل قرار داده و به فرمایش حضرت آقا و فرار از طعنه های رقیب و بیگانه، علیه شورای نگهبان موضع گیری های سفت و سختی اتخاذ کرده بودند. 3⃣امروز که حضرت آقا در دیدار ویدئوکنفرانسی با نمایندگان مجلس، ضمن حمایت و /شورای_نگهبان در انجام وظیفه، علیه هرج و مرج ها و حاشیه های انتخاباتی موضع جدی گرفتند، عمق تئوریک دیدگاه ایشان در باب انتخابات، کاملا شفاف شد. 4⃣همان شخصیتی که مشارکت را در انتخابات، بر انتخاب صالح یا اصلح، ارجح می‌دانست، را در احراز صلاحیت‌ها در اولویت قرار داد و اعلام کرد که حتی دمکراسی و مردم سالاری نیز باید در چارچوب درست و قانونی صورت بگیرد. 5⃣شکستن دوقطبی مشارکت_قانون از نگاه ایشان بدین گونه رقم خورد که اولا مشارکت را دائرمدار شخص و جناح ندانستند و و مشارکت را مدیران قوی و برنامه کارآمد معرفی کردند. ثانیا هرگونه ساختارشکنی برای دیده شدن را تقبیح نمودند که نوعی تایید و تقویت ساختار و قانون انتخابات به شمار می آید. 6⃣در حقیقت از نگاه مقام معظم رهبری، دوقطبی های کاذب و برای انتخابات چندان امر مهمی نیست و حتی چهارسال پیش صریحا در توضیح نصیحت به احمدی نژاد برای نیامدن به عرصه انتخابات، فرمودند که دوقطبی های هیجانی برای کشور مضر است. 7⃣در دیدگاه ایشان طی دوره های متمادی انتخاباتی، آنچه که در اولویت قرار داشته و حاکم بر سایر اصول و قواعد و مصالح مدنظر قرار دارد، عمل به قانون است. عنصر قانون در یک نگاه تحلیلی، و ایمن ساز دمکراسی از هرگونه تحریف و ابتذال و دلسردی است. اگر قانون در یک جامعه محترم باشد، آزادی و امنیت و عدالت، زمینه بیشتری برای ظهور و بروز خواهند داشت. 8⃣اساسا هرگونه شل شدن و ضعف در ساحت قانون، حتی مشارکت را به مرور دچار استهلاک خواهد نمود و دلیل آن هم سوءاستفاده ها و ناکارآمدی های اعتمادسوزی است که نسبت میان مردم و حاکمیت را دچار خواهد کرد. 9⃣هرگاه قانون به نفع مصالح دیگر شل شده و به استثناءِاکثر مبتلا شود، نتیجه ای جز تسامح بی ضابطه نخواهد داشت. به اصطلاح می توان گفت که پلورالیسمِ ناشی از شل شدگی و وارفتگی قانون، در بلندمدت به نارضایتی های مدنی و و سیاسی خواهد انجامید. 🔟رهبرمعظم انقلاب در بیانات امروزشان با تیزهوشی نشان دادند که حتی دمکراسی هم ذیل یک قانون محترم و مدیران کارآمد، امکان بقا و پایداری خواهد داشت و این سبک فصل‌الخطابی، ممکن نیست جز با یک نگاه نافذ و راهبردی که الحمدلله در رهبرمعظم انقلاب، شاهد بودیم و هستیم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
ضرورت سوادرسانه ای در مواجهه با کلیشه ای بنام "کاهش مشارکت" 🔻اریک ژیویان روان‌پزشک و مدیر پروژه‌های ارتباطی دانشگاه هاروارد معتقد است، همه‌ی انسان‌ها نیاز دارند در ذهن خود و تصاویری را نسبت به اشیاء، افراد و حتی موقعیت‌های جغرافیایی گوناگون ترسیم کنند، این کار کمک می‌کند تا افراد احساس کنند در زمینه‌های مختلف قابلیت سخنرانی و نظر دهی دارند و جهان اطراف خود را به‌خوبی می‌شناسند. 🔸 با توجه به آن‌که عمده اطلاعات لازم برای خلق این طرح‌ها و تصاویر در هر فرد از طریق رسانه‌ها به دست می‌آید، بنابراین طبیعی است که ذهن ما مرتب در دام کلیشه‌های رسانه‌ها بیفتد.  🔸در فرآیند ، رسانه ها با تکرار تصاویری در ذهن مخاطب به دیدگاه او در برابر موضوعات شکل می دهند و عملا بر روی قضاوت و تصمیمات وی اثر می گذارند. در واقع با تکرار یک واژه آن را به تبدیل کرده و نسبت به یک موضوع، شخص یا جریان، انگاره ای را تعمیق می بخشد. 🔸شاید بتوان اسمش را در رسانه هم نام نهاد. چرا که وقتی یک گزاره، از فاز عادی یک گزاره خنثی، با تکنیک تکرار حرفه ای و در بازه های زمانی مختلف و از طریق تریبون های متفاوت و چه بسا در مدیوم های متنوعی بازنشر و مرور می شود، بدلیل فاصله گرفتن از سایر عبارات و واژه ها، برجسته سازی در ذهن شکل می یابد. 🔸این برجسته سازی بدلیل مقاومت ذهنی پایین در عموم مردم و نداشتن سوادرسانه ای و تحلیل سیاسی در نقد یا دفع آن موضوع برساخته، به تدریج تعمیق یافته و تبدیل به یک طرحواره یا سنگ بنا و به اصطلاح مبنای فکری شده و رفتار یک شخص یا جامعه را رقم می زند که در رسانه به آن نام می‌نهند. 🔻اگر به تناسب حال، این تکنیک را بررسی کنیم باید گفت که اصل انتخابات، میدان حاصلخیزی است تا دوست و دشمن از آن بهره برداری کنند. 🔹استفاده دوستان که معلوم است و اما چه مزیتی برای بیگانه دارد؟ سیاهنمایی، القای بحران های مصنوعی، القای ناکارآمدی، مخدوش کردن فراروایت های نظام و ایجاد بی اعتمادی و شکاف میان مردم و حکومت، تضعیف انسجام اجتماعی، ، به چالش کشیدن اخلاق و..‌‌.همگی دستاورد فضای رسانه زده و هیجان محور ایام انتخابات است. 🔹با توجه به آنچه که گفته شد، یکی از محورهای جنگ روانی که از اخبار شبکه های معاند بدست می آید، کلیشه سازی در باب در انتخابات است. این گزاره که "مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد" هرچند حاکی از حقایقی عیان در معیشت و اقتصاد مردم است، اما تمام واقعیت این نیست. 🔹اینکه مردم برای تغییر وضعیت از صندوق رای قهر خواهند کرد، یا مثلا چون فلان شخص یا جناح، نفرات اصلی شان ردصلاحیت شده، پس شور انتخاباتی کم خواهد شد و مشارکت دستخوش کاهش جدی خواهد بود، از گزاره هایی است که تکنیک های ، و سازی را ترکیب کرده و با موج سازی رسانه ای و در بستر یک ضعف اقتصادی مشهود و غیرقابل انکار، تلازمی بی ربط و کلیشه ای را تولید می کند. 🔎حضرت آقا در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس، این کلیشه دست ساز خارجی مشارکت پایین را به نقد کشیدند و فرمودند: "من معتقدم میزان مشارکت مردم ارتباطی با این اسم یا آن اسم ندارد بلکه مردم به‌دنبال فردی هستند که دارای مدیریت و اراده قوی و کارآمدی بالا برای حل مشکلات کشور باشد و برای مردم هم مهم نیست که این فرد چه عنوانی دارد و یا از چه جناحی است، البته شاید این موضوع برای گروههای سیاسی مهم باشد ولی برای عامه اینگونه نیست. مهم این است که نامزدها مردم را کنند که مشکلات جامعه را می شناسند، مدیر و مدبر و با صداقت هستند و توانایی اداره کشور را دارند. در این صورت به لطف خدا مردم با مشارکت بالا در پای صندوق های رأی حاضر خواهند شد". ✔️پس مراقب باشیم در ای عمل نکنیم و با تعابیر احساسی و نادقیق و تحلیل های ناقص از وضعیت اجتماعی_سیاسی کشور، به دستپخت رسانه های بیگانه در بستر ضعف ها و کاتالیزورهای داخلی ضریب اضافی در اذهان عمومی نبخشیده و روایت آلوده به تحریف و تضعیف در باب مشارکت را به ذهنیت اجتماعی پمپاژ نکنیم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از یادداشت
نه به دولت سوم غیر از دولت بنی صدر که به دلیل بی کفایتی عزل شد و از ایران گریخت و دولت کوتاه شهید رجایی، سایر دولت ها در جمهوری اسلامی دوره دوم نیز توانسته اند رأی اعتماد مردم را جلب کنند. با این حال همیشه رئیس جمهورها و جریان منتسب به آنان تلاش کرده اند تا دوره سوم دولت خود را نیز تشکیل دهند ولی تاکنون موفق نشدند و مورد اقبال عمومی قرار نگرفته اند. دولت سوم موسوی نخست وزیر دوره جنگ با وجود حاشیه نشینی طولانی مدت از سیاست، در سال ۸۸ با دعوت برخی سیاسیون شاخص به میدان رقابت آمد تا با شال سبز سیادت و تصویری که به عنوان منجی دوران بحران از او تبلیغ می شد، رای مردم را جلب کند ولی نه تنها رقابت را به احمدی نژاد واگذار کرد بلکه آبروی داشته خود را نیز با برپایی فتنه تقلب ریخت و به روسیاهان تاریخ انقلاب پیوست. دولت سوم هاشمی مرحوم رفسنجانی که از شخصیت های تراز اول انقلاب اسلامی به شمار می آمد با شعار و جریان سازندگی دو دوره ریاست مجریه را تصاحب کرد و در سال۸۴ برای سه گانه کردن به رقابت پرداخت که نتوانست رضایت اکثریت را کسب کند. دولت سوم خاتمی سید محمد خاتمی بعد از دو دوره پیروزی در انتخابات، تا کنون جرأت ورود دوباره به عرصه رقابت را نداشته ، ولی برای تکرار دولت خود در سال ۸۴ تمام توانش را برای پیروزی "معین" هزینه کرد که به نتیجه نرسید. از این به بعد بود که اصلاح طلبان روی گردانی مردم را از جریان دوم خرداد متوجه شده و سراغ حمایت از نامزدهای جناح های دیگر‌رفتند. همچنانکه در سال ۹۲ "محمد رضا عارف" که زمانی معاون اول خاتمی بود به نفع حسن روحانیِ اعتدالی کنار کشید و در سال ۹۶ "جهانگیری" اصلاح طلب ضربه گیر حسن روحانی شد. در سال ۱۴۰۰ نیز برای مهرعلی زاده امید چندانی ندارند. دولت سوم احمدی نژاد محمود احمدی نژاد که دو دوره رقابت ها سنگین با افراد باسابقه و شناخته شده نظام داشت، مثل سایرین برای استمرار دولت خود در سال۹۲ نامزدی معرفی کرد که از فیلتر شورای نگهبان نگذشت و با این حال مردم بالای هفتاد درصد در انتخابات شرکت کردند، ایشان درسال۹۶ نیز ثبت نام کرد که احراز صلاحیت نشد و باز مردم بالای هفتاد درصد در انتخابات مشارکت داشتند. دولت سوم روحانی حسن روحانی که با حمایت مرحوم هاشمی در رقابت بسیار نزدیک سال۹۲ پیروز انتخابات شد و در سال۹۶ با ایجاد دو قطبی های جنگ و صلح و وعده گلابی های برجام به قدرت رسید، در پایان دولت خود که کارنامه قابل ارائه ای برای ملت ندارد سعی می کند با رئیس بانک مرکزی خود، اولین دولت سومی را به نام خود رقم بزند. دولت سوم رضایی محسن رضایی که دو دوره تا کنون خود را با آرای مردم محک زده است و نتیجه جالبی بدست نیاورده، برای سومین و شاید آخرین بار ملت را به شنیدن برنامه هایش دعوت می کند. https://eitaa.com/AminM313/730
📌رصد شبکه های ماهواره ایِ 12 خرداد 1400؛ شبکه های بیگانه همچنان حول محور "مشارکت" میچرخد 1️⃣ تلاش گسترده برای جوسازی علیه مردم در از طریق آمارسازی منفی، برجسته کردن اپوزیسیون و مخالفان مشارکت همچون مجمع روحانیون مبارز و تشکیل کمپین های مجازی با عناوینی همچون رای بی رای و... 2️⃣ تحریک ها برای پیوستن به کمپین های ضدمشارکت و ضربه زدن به عواطف مردم علیه مشارکت و در نتیجه ایجاد شکاف در بدنه اجتماعی 3️⃣ نمایشی خواندن کاندیداها و قطع اتصالی فکری و عاطفی مردم با نامزدها که نتیجه ای جز بی رغبتی برای شرکت و رای دادن و پایین آوردن میزان مشارکت ندارد. 4️⃣ برخط نگه داشتن انتقادات به عملکرد و اینکه انتخابات در ایران آزاد نیست و امیدی به تغییر وجود ندارد. 5️⃣ مضطرب و مردد و ملتهب نشان دادن وضعیت کشور با توجه به دو حادثه نظامی در کشور و همچنین با این خط خبری که هنوز وارد چرخه تولید انبوه نشده است و از طرفی کشور دچار خشکسالی بی سابقه و کم آبی است. 6️⃣ بازتکرار مساله سانسورینگ و در ایران که کلیدواژه هایی در خدمت یک گفتمان خاص هستند و مبتنی بر اظهار نظر جدید وزیر ارتباطات در باب احتمال فیلتر برخی شبکه ها! از طرفی و پخش نشدن مستند انتخاباتی در از طرفی دیگر مطرح و برجسته می شود. 🖊علیرضا محمدلو، سردبیر 🆔 @sedayehowzeh
🔎ضرورت سومی بنام هنر جنگ روانی با نزدیک شدن به مناظرات رباست جمهوری، مینی نکات نگران کننده و تاکتیکالی وجود دارد که برای کاندیداهای جبهه انقلاب، نیاز به تذکر و یادآوری دارد. 🔹یادمان نمی رود سه کلیدواژه ای که فقط در ۷۲ ساعت پایانی تبلیغات انتخاباتی سال۹۶، ورق را برگرداند یا سال ۹۲ از یک چهره ناشناخته و بازنده حداقل روی کاغذ و تجربه، یک رئیس جمهور ساخت. ۱.آیت الله قتل عام(حجت الاعدام): با این کلیدواژه، مردم مهندسی کردند و رقیب هراسی راه انداختند. ۲.دلار پنج هزارتومانی: ذائقه اقتصادی مردم‌را با این گزاره تحریک نموده و کشور را نشان دادند و رقیب هراسی را به شکلی دیگر نیز رقم زدند. ۳.دیوارکشی: قشر خاکستری، رای اولی ها، اهالی هنر و سینما و ادبیات و بطور کلی، عده ای از مردم را هم با این عبارت دستکاری نموده و چهره ای خشن و منفور و نچسب از رقیب در ذهنیت اجتماعی پمپاژ کردند. 🔸همه این سه مساله در ۷۲ ساعت پایانی رخ داد. نکته اینجاست که رقیب هراسی و می تواند از زوایای مختلف مطرح شود. غفلت از پرسش های خاک خورده و قدیمی، می تواند سربزنگاه یقه نامزد انقلابی را بگیرد. باید نسبت به تمام لحظه های غافلگیر کننده آمادگی لازم را داشت و با این نگاه به مناظرات وارد شد که یک عملیات روانی است نه صرفا یک تریبون روشنگری. 🔸تریبون های شفاف و روشنگر برای ماقبل و مابعد مناظرات است ‌که حالت مونولوگ برقرار بوده و در کمین کاندیدای انقلابی و گفتمان ولایی وجود ندارد. 🔸این یک خواهد بود که اخلاق و تببین برنامه را نافی و کافی از فهم عملیاتی نماییم. مردم همانقدری که نیاز به شناخت برنامه دارند، بایستی سکاندار و مدیر اجرایی شان را هم جسور، کاریزما و قابل اعتماد تشخیص دهند‌. 🔸کسی که اهل مبارزه علنی و بدون پارازیت با فساد و مافیا و رانت بوده و اجازه ندهد که از تریبون ۸۵میلیونی، افکار عمومی دچار فریب و و یاس شوند. 🔸لطفا در کنار تخصص و اخلاق، مهارت جنگ روانی را هم برای حضور در مناظرات جدی بگیرید. ما از نجابت و تخصص بدون مهارت در دوره های گذشته خاطرات خوبی نداریم. لطفا اجازه تَکرار وضعیت ندهید... ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
های_عملیات‌روانی که تا به الان استفاده شده: ۱.رفتارهای عوام فریبانه(زبان بدن هنگام خواندن اسامی) ۲.دروغ بزرگ(آقای رئیسی فقط شش کلاس، سواد کلاسیک دارند) ۳.تخریب شخصیت( همگی پوششی هستند الا...) ۴.بهترین دفاع، حمله است(فرار از پاسخگویی در تمام سوالات) ۵.مظلوم نمایی(پنج نفر به یک نفر) ۶.اعتباربخشی و چشم پرکنی و وام گیری از مدرک: من اقتصاد دانم اما بقیه... ۷.ابجاد کانال انحرافی، شاه ماهی سرخ و شروع از پله دوم: در پاسخ به وضعیت اقتصادی نابسامان، به مجمع تشخیص و موضوع فرعی عدم تصویب اف ای تی اف حمله می کند. ۸.تفکیک وضعیت، خلق تبرئه و فاصله گیری از کانون: من نماینده روحانی نیستم هرچند ایشان بیان بهتری از همه دارد. ۹.ماکیاولیسم و اینکه هدف وسیله را توجیه می کند: جای زنان خالی است که نماینده ای در این مناظرات ندارند. ۱۰. دوقطبی سازی: رقیب من فقط آقای رئیسی است. آقای رئیسی با اینکه به شما ارادت ویژه ای دارم اما... ۱۱. رقیب هراسی: آقای رئیسی امان نامه می دهید که بعد مناظرات بنده را مورد پیگرد قانونی قرار ندهید...بماند که آقای مهرعلیزاده هم در انشائیات خود بحث نخ نمای اعدام ها را ذخیره دارد. تا تکنیک های دیگر خدانگهدار... ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
#تکنیک های_عملیات‌روانی که تا به الان استفاده شده: ۱.رفتارهای عوام فریبانه(زبان بدن هنگام خواندن اس
اضافه کنید به مثال در عملیات روانی امروز مناظرات، یدک کشیدن نام یاغی انقلاب را، .... تکنیک را هم اضافه کنید که گفت: می خواهم زندگی بدون جنگ‌ را احیا کنم.... مثال دیگری که را کامل کرد: که دوبار و چندبیت خوانده شد تا اهالی زبان‌ خاصی را همراه خود نماید
تحلیل رفتار کاندیدها
عصرتبیین عصررسانه
اضافه کنید به مثال #اعتباربخشی در عملیات روانی امروز مناظرات، یدک کشیدن نام یاغی انقلاب را، .... تک
از مثال های دیگری که با القا شد و یادمان نمی رود: هزینه سفرهای استانی آقای رئیسی است که ادعا شد ۳۰_۴۰ میلیارد هزینه برمی‌داره...😳؟!
میگه هرکی از ناراضیه به من رای بده! لامصب تو خودت وضع موجودی. ده نفر چیه، هشتادوپنج میلیون نفری باید جمع بشیم از دستت فرار کنیم عموجان. ✍محمدرضاباقری 🆔@andisheengelabi
مثلث گفتمان انقلاب در برابر پوپولیسم نقابدار ◽️این روزها فضای سیاسی کشور، در حال بدست آوردن تجربه جدیدی است. گفتمان لیبرال و غربزده تمام قد شکست خورده و نمود بارزش، قهر مردم با نمایندگان این جریان در مناظرات انتخاباتی است. البته پس لرزه های جدی این ، دامن حیات سیاسی کشور را نیز گرفته و در برخی افکارسنجی ها، شاهد مشارکت زیرپنجاه درصد هستیم. 🔸هرچند که در مساله مشارکت حتی در بدترین شرایط ماقبل انتخاباتی، اگر هندسه کنشگری شامل ترکیب منسجم و مسئولیت پذیرانه سیاستمدار و رسانه و روشنفکر باشد تا حدود زیادی خیلی از مردم را ترمیم می نماید و با خلق عقلانیت و توجیهات فنی، یک حماسه سیاسی را رقم می‌زند. 🔹شاهد مثال این جلب مشارکت، که در بدترین و وخیمترین حال سیاسی و اقتصادی مردمش، مشارکت ۱۶۰ میلیونی رقم زد که یک طرف ماجرا، دیوانه ای چون ترامپ بود طرف دیگر، پیرمردی چون بایدن. 🔸حال فارغ از پوپولیسم نقابداری که در مناظرات انتخاباتی از جانب کاندیداهای گفتمان لیبرال به نمایش درآمد که در سخیف ترین حالت، میان آب بازی در پارک و فرار مغزها نسبت منطقی برقرار می‌کند، آنچه مایه امید و دلگرمی را فراهم می کند، مثلثی است که در سپهرسیاسی آینده کشور خواهد درخشید. جمهوری اسلامی نشان داد که پس از بدترین نمایش قوه اجرایی خود نیز، هوش و امید و اراده را باهم در چنته دارد. 🔸شاهد این ادعا، گفتمان انقلابی است که از جذاب بهره می برد. آیت الله که بدون شوآف و متلک گویی و زبان بازی، چهره کارآمد و مدیریتی نظام است. دکتر و قاضی زاده که چهره تئوریک و راهبردی نظام را یدک می کشند. دکتر هم که چهره صریح و بی لکنت نظام را به نمایش گذاشت و البته آقا محسن که چهره متعصب انقلابی است و احترامش بجا واجب. 🔸در حقیقت آنچه که در ماراتن تبلیغات و مناظرات، یک پکیج جذاب را به عرضه گذاشته، ترکیبی از ، و است. چهره هایی که ذیل گفتمان انقلاب، هم فعل خواستن را خوب صرف می کنند، هم نشان دادند که خوب می دانند و اهل جنگ روانی و متلک پرانی نیستند و در آخر نیز، کارنامه ای پر از توانستن دارند. 🔹 اگر گام دوم انقلاب، نقطه عطف عبور از قبیله ی پررو، جریان تحریف و گفتمان غربزده و ناکارآمد باشد، شک نکنید که زین پس، جمهوریت و اسلامیت را در بالاترین سطوح، تنفس و تجربه خواهیم کرد. 🔸 ، همان نااهلانی هستند که به نام انقلاب ولی با مغز و اراده ای لیبرال، به اتاق فرمان انقلاب نفوذ کرده و در دوره های مختلف با فریب جمهوریت، اسلامیت و کارآمدی نظام‌را با چالش و بحران مواجه کرده اند. امید که با عبور از و سخیفی چون صالح و اصلح، امید واقعی و نه تخیلی را به مردم هدیه دهیم و تدبیر اصیل و درونزا‌ را در صحنه سیاسی کشور به نمایش گذاریم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید: انتخابات با طعم فوتبالی شاید برامون جالب باشه بدونیم که همه چیز تکرار یه چیزای دیگه س. شاید زنجیره اتفاقات و قانون علت و معلول، مساله ای هس که کمتر تو حافظه هامون نگهش میداریم.. خوبه که توجه کنیم زندگی و سیاست و اقتصاد و فرهنگ و امنیت و لذت و غم و شادی و افسردگی و مرغ و بورس و دلار و بازهم زندگی، دومینوی لاینفک و تخلف ناپذیر جهان هستی است. چه اگزیستانسیالیست باشید و پدیدارشناس، چه فیلسوف صدرایی باشید و چه تفکرات دکارتی و خدای ساعت ساز را قائل باشید، دنیا همین است: هرچیزی نتیجه چیزهایی دیگر است و هیچ چیز بدون چیزهای قبل و بعدش، کامل نیست، اساسا هرچیزی هم پیش دارد و هم پس، هم علت دارد هم نتیجه.😉 بیایید بقول اون مایکل اسکافیلد سریال فرار از زندان، بخشی از راه حل باشیم و نه فقط صورت مساله. هزینه اش فقط یک است... 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک مقتدر محبوب، یک کاریزما، یک اینتروپر و افق گشا که آچمزهای مدیریتی را سروسامان دهد...مردم کسی می خواهند که چارچوب های سیاسی و منافع جناحی او را خفه نکند... 🆔@andisheengelabi
خط مقدم مبارزه، امروز همینجاست.رای مقدس.... انسان دیندار و انقلابی باید زمان شناس باشد تا حوادث زمانه اش او را دچار هلاکت نکند. 🆔@andisheengelabi
ایران قوی، پیروز جنگ استراتژی ها 🔹وقتی سرمایه اجتماعی یک کشور، و شانتاژ رسانه ای را به زانو در می آورد، یعنی این جامعه به یک بلوغ تمدنی نزدیک شده است. وقتی پیش بینی های رقیب، با حداقل بیست درصد اختلاف، به خطا می رود، شیب افسردگی به سمت اتاق های فکر بیگانه سرازیر می شود. 🔹قریب به یکسال، در چندین شبکه فارسی زبان همچون بی بی سی، صدای آمریکا، من و تو و ایران ، بطور اختصاصی روی مساله انتخابات ایران کار شد. 🔹از تمام همچون، دروغ بزرگ، برچسب زنی، سانسور، پاره حقیقت گویی، منفی بافی، القای بحران و...علیه انتخابات استفاده شد. اما نتیجه نداد. 🔹وقتی جامعه ای، در پارادایم فکری رقیب، قابل تحلیل و پیش بینی نباشد، یعنی به یک منطقه فراامنی نائل شده که تمام اندیشکده های علیه خودش را به یک فروپاشی ذهنی و رسانده است. 🔹مردم ایران با عبور از این گردنه سخت و طاقت فرسا، یکی از بزرگترین صحنه های را با موفقیت پشت سر گذاشت. 🔹باید فصل جدیدی در کتب جامعه شناسی و رشته های علوم سیاسی و دروس جنگ روانی رقم بخورد و جمهوری اسلامی و مردم ایران، به عنوان ، مورد واکاوی قرار بگیرد که توانست بارها و بارها، هم غیرقابل پیش بینی عمل کند و هم کنش های نوین و معجزه آسایی را به ارمغان آورد. 🔹از استراتژی هویچ و چماق و قورباغه آب پز و پلیس خوب و بد تا استراتژی مرد دیوانه و ماشه و ، همگی علیه مردم ایران استفاده شد. 🔹بدلیل اینکه این ملت در جنگ های روانی و شناختی، به یک چون تاریخ پرافتخار، آرمان مهدویت، مکتب فکری و قهرمانان ملی و رهبری افق گشا مجهز بودند و هستند، نسخه لیبی و مصر و اکراین و تونس و افغانستان و عراق و...عمل نکرد و خنثی شد. 🔹این کشور هم امیدوار است، هم غیور است، هم باهوش است و هم متعصب. این چندویژگی، هنوز از خلوص خاصی برخوردارند و ان شاالله با همین ترکیب درست جمهوریت و اسلامیت، گام دوم و گام های بعدی تمدنی را با دقت و سرعت، طی خواهند نمود. ✍علیرضامحمدلو 💯 @sedayehowzeh
رئیسی هراسی رسانه های بیگانه عکس نوشته ها را خوب نگاه نکنید. این که رسانه های خبیث ملکه انگلیس، شاه سعودی و شیطان بزرگ در فضای مطبوعاتی بین الملل در حال راه اندازی بودند و هستند، در امتداد همان است که سالهاست به بهانه انرژی هسته ای و قدرت موشکی و منطقه ای و قوانین اسلامی علیه کشورمان ایران رقم خورده است. اساسا هرجا که بوی می آید و به نفع سلطه و ثروت آمریکا، بریتانیا، اسرائیل و رفقای اروپایی و نوچه های منطقه ای شان نیست، باید تحریم شده و تهدید به حساب آید. انتخاب ملت ایران درست بوده و کار درست هم صورت گرفته است. پس به فرموده قرآن کریم، بعد از ایمان باید استقامت کنیم و و عملیاتی انقلاب را محکم‌تر برداریم. 🆔 @andisheengelabi
📌 دوخط موازی محمود_میرحسین، همدیگر را قطع کردند 🔹 نیامد ولی مردم آمدند. حتی کروبی و خاتمی هم آمدند. اما نکته ای که حائز اهمیت است، آن بخشی از جامعه می باشد که تحت تاثیر بیماری کرونا و تخت بیمارستان و یا دلخور از وضعیت معیشتی و بی کفایتی دولت نشد یا نخواستند که شرکت کنند. 🔹 این طیف از مردم، قطعا خوانش احمدی نژادی از نظام را قبول ندارند. منطق یا من یا هیچ در نگاه مردم یک منطق سوخته و بازنده است. یک اندیشه رادیکال و دیکتاتوری روشن است. 🔹 احمدی نژاد و میرحسین موسوی که سایه همدیگر را با تیر می‌زدند و دوخط کاملا موازی و متباین از هم بودند، در ریل دنیای سیاست، به تلاقی و توافق کلان رسیدند. هردو دیگر نظام را قبول ندارند و انتخابات را تحریم کردند. با این تفاوت که افول میرحسین، سال ۸۸ بود و سقوط احمدی‌نژاد، سال ۱۴۰۰. 🖊علیرضا محمدلو، سردبیر 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«شایعه» از پرتکرارترین کلماتی است که روزانه می‌شنویم. این سؤال مطرح است که شایعه دقیقاً چیست؟ 🔸شایعه پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن‌ها می‌پردازد. شایعه جایی مطرح می‌شود که زمینه دسترسی به اخبار موثق امکان‌پذیر نباشد. 🔸 شایعه، انتقال شفاهی پیامی است که برای برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تأثیر در روحیه آنان ایجاد می‌شود. مطالب کلی شایعه باید حول محورهای اساسی و مهمی باشد که مخاطب نسبت به آن حساسیت بالایی دارد. 🔸بهترین شیوه برای القای پیام موردنظر در زمان‌هایی که پخش پیام به‌طور شفاف و روشن امکان‌پذیر نیست یا فرستنده فکر می‌کند با مشکلات قانونی روبه‌رو می‌شود استفاده از شایعه است. 🔸شایعه به دلیل غیرصریح و مبهم بودن، معمولاً تأثیرات عمیقی بر شنونده دارد. اصطلاحاتی مانند «گفته می‌شود»، «شنیده می‌شود»، «به گفته منبعی ناشناس»، «فردی که نمی‌خواست نامش فاش شود»، «در خبرها آمده است» از عبارت‌های رایجی هستند که برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی برای بیان محتوای خودشان استفاده می‌کنند تا صحت خبرشان را به افکار عمومی القا ‌کنند. بهتر است با دقت و هوشمندی در مواجهه با اخبار، آن‌ها را از منابع موثق پیگیری و درباره صحت آن‌ها اطمینان پیدا کنید تا اسیر اخبار دروغین و شایعات فضای مجازی نشوید. http://www.andishkadeboshra.ir/1400/03/31/ 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از دین و رسانه
📌 تلویزیون، «تصور از والدین» و «تصور از خدا» در کودکان 🔹 مطالعات زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند بین «تصویر ذهنی کودک از والدین خود» و «تصویر ذهنی کودک از خداوند» همبستگی قابل توجهی وجود دارد. برخی مطالعات، این همبستگی را در بین جوانان دانشجوی دانشگاه نیز اثبات کرده است. در مطالعه‌ای که در سال 1969 در آمریکا انجام گردید، از آزمودنی‌ها خواسته شد که خداوند، پدر و مادر خود را بر اساس هجده ویژگی پدرانه و هجده ویژگی مادرانه ارزیابی کنند. ویژگی‌های پدرانه شامل مواردی همچون قوی بودن، قدرت، هدایتگری، ذهنیت منسجم، قانون‌مداری، ابتکار عمل، دانش، اقتدار و غیره در نظر گرفته شد. ویژگی‌هایی مادرانه بر اساس مؤلفه‌هایی همچون صبر زیاد، گرم بودن، پناه بودن، لطافت، آسایش و غیره، تقسیم‌بندی شد. یافته‌ها نشان داد که تصویر ذهنی از خدا ابتدا پدرانه است و به تدریج مادرانه‌تر می‌شود. مطالعه دیگری بر روی کودکان 4 تا 11 ساله نشان می‌دهد که همبستگی بین «تصویر ذهنی از والدین» و «تصویر ذهنی از خداوند» متأثر از نژاد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و حتی وابستگی‌های مذهبی نیست. همچنین این پژوهش نشان داد که در اوایل کودکی، تصویر ذهنی کودکان از خداوند، بیشتر پدرانه است و سپس به تدریج شبیه مادر و یا شبیه ترکیبی از پدر و مادر می‌شود. 🔹مطالعه سیگمن نشان می‌دهد که یک کودک شش ساله تقریباً یک سال کامل از عمر خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کند و ارتباط چشمی او با تلویزیون بیش از ارتباط چشمی او با والدین است. تلویزیون از دو منظر می‌تواند بر روابط کودک با والدین اثرگذار باشد: 1- جلب توجه کودک به خود و کاهش سطح کمّی و کیفی تعامل کودک و والدین؛ 2- تأثیرات شناختی، احساسی و رفتاری برنامه‌های تلویزیونی بر کودکان. جمعی از پژوهشگران تأثیرات دسته دوم را از خلال دو نکته مورد ارزیابی قرار داده‌اند: 1- کودکان، نمی‌توانند مرز دقیقی بین واقعیت و تخیّل فرض کنند و خانواده‌های به تصویر کشیده در تلویزیون را تا حدّی واقعی می‌پندارند. بنابراین ممکن است آن را سنگ‌بنایی برای ارزیابی تجربیات خود قرار دهند و روابط خود با سایر اعضای خانواده را بر مبنای آن تحلیل نمایند. 2- کودکان، فهم خود از ساختارها و روابط درون خانواده را از تلویزیون می‌گیرند. اهمیت نکات فوق سبب شده که مطالعات متعددی در رابطه با بررسی بازنمایی خانواده در تولیدات سینمایی و تلویزیونی و به ویژه برنامه‌های خاص کودکان شکل بگیرد. به عنوان نمونه در مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام شد، بیش از 85 انیمیشن شرکت دیزنی از سال 1937 تا سال 2018 بررسی شده و بازنمایی خانواده در آنها از منظر نوع خانواده (مثلاً تک سرپرست یا عادی)، نوع روابط درون خانواده (گرم یا سرد)، نوع تعامل شخصیت قهرمان با خانواده خود و سایر مؤلفه‌ها، مورد ارزیابی قرار گرفته است. 🔹تلویزیون می‌تواند بر رابطه کودک و والدین و در نتیجه تصویر ذهنی کودک از والدین خود، تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر، تصویر ذهنی کودک از والدین خود، بر تصویر ذهنی او از خداوند تأثیرگذار است، یا به عبارت دیگر، بین «والدین در ذهن کودک» و «خداوند در ذهن کودک» ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. این دو نکته، فرآیند غیرمستقیم تأثیرگذاری تلویزیون بر تصویر ذهنی کودکان از خداوند را نشان می‌دهد. این نتیجه، از بُعد سیاستگذاری رسانه‌ای حائز اهمیت است و ضرورت توجه مضاعف به نوع «بازنمایی خانواده» در برنامه‌های تلویزیونی مورد مشاهده توسط کودکان (از جمله سریالهای شبانه تلویزیونی) را خاطرنشان می‌کند. در یک جمله می‌توان گفت که: اگر دغدغه خدا دوستیِ فرزندتان را دارید، به نوع بازنمایی خانواده در تلویزیون منزلتان حساس باشید! پی‌نوشت : یادداشت فوق، تلخیصی کوتاه از مقاله‌ای است که اخیرا نوشته‌ام و هنوز منتشر نشده است. @dinrasaneh