عصرتبیین عصررسانه
✏️یادداشت
"سایه اقدامات غیرمسئولانه بر اعتماد عمومی"
🔻حدود دو هفته قبل خبری مربوط به یکی از برنامه های بومی در فضای مجازی حاشیه های زیادی ایجاد کرد.
ماجرا از این قرار بود که برخی از بازیکنان باشگاه پرسپولیس در صفحه اینستاگرام خود اعلام کردند در روبیکا، صفحه ای جعلی و بدون اطلاع آنها برایشان ایجاد شده که حتی تیک آبی (احراز هویت) هم دارد.
🔺پس از انتشار این اخبار در اینستاگرام، کاربران دیگری در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر اعلام کردند که بدون اطلاع آنها، صفحاتی به نامشان در روبیکا ایجاد شده و در عین حال از مطالبی که در صفحه عمومی اینستاگرامشان قرار دادند، برای پر کردن محتوای صفحات استفاده شده است.
🔸روبیکا دو روز پس از انتشار این اخبار اعلام کرد در حال پیگیری اقداماتی برای فراهم کردن امکان گزارش دادن این اکانت ها است؛ اما هنوز نمی داند این حسابها چگونه و توسط چه کسانی ساخته شده اند.
🔹روبیکا در پاسخ به انتقادات اعلام کرد چون صفحات اشخاص در روبیکا عمومی است و همه به آن دسترسی دارند، هر فردی می تواند به ساختن صفحات اقدام کرده باشد.
ضمن این که بنابر اعلام روبیکا، اگر فردی درخواست دارد صفحه او بسته شود، باید در تماس با پشتیبانی این برنامه احراز هویت و پس از آن صفحه اش از دسترس خارج شود.
▪️با اوج گرفتن انتقادات و انتشار تصویر صفحاتی که بدون اطلاع افراد ساخته شده بود، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، اقدام به بررسی بیشتری کرد.
در نهایت ساترا مجوز صوت و تصویر سوپر برنامه روبیکا را باطل کرد.
▫️انتقادها و پویش های اعتراضی که کاربران در این خصوص به راه انداختند منجر به حذف روبیکا از گوگل پلی نیز شد.
معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا در این رابطه بیانیه ای را صادر و اعلام کرد کلیه تخلفات مربوطه به روبیکا در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح شده است و نتیجه اقدامات متعاقبا اعلام خواهد شد؛
🚫اما در خصوص اقدام اخیر روبیکا چند نکته حائز اهمیت است که بی توجهی به آن یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت در طرحهای مربوط به فضای مجازی است.
⛔️خبر اکانتهای جعلی روبیکا درست در زمانی منتشر شد که به دنبال طرح اخیر نمایندگان مجلس موسوم به طرح صیانت، مباحث زیادی در این خصوص میان کاربران مطرح گردیده بود.
یکی از استدلالهای حامیان طرح صیانت، حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی و حفاظت از حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی دشمن بود که روبیکا با اقدام اخیر خود که نوعی ضربه به اعتماد عمومی بود، همه استدلالهای حامیان طرح صیانت را با چالشی جدی مواجه کرد.
⚠️از طرف دیگر برنامه روبیکا تاکنون با بهره گیری از بودجه دولتی توانست بود به مرحله ای از موفقیت و اعتبار دست یابد، اما این اقدام ناشیانه که منجر به بی اعتباری این برنامه گردید، بودجه های مصرف شده در آن را نیز از بین برد.
📵این اقدام که در فضای بین المللی نیز بازتاب داشت، به بهانه ای برای فضاسازی و حمله جریان معاند تبدیل شد و این جریانات اقدام غیرحرفه ای روبیکا را دستاویزی برای حمله به طرح اینترنت ملی قرار دادند تا همچنان از نابسامانی فضای مجازی در ایران بیشترین بهره برداری را داشته باشند.
♨️موضوع دیگر رفتار غیرمسئولانه روبیکا در قبال این اقدام بود که نه تنها هیچ گونه عذرخواهی از کاربران نداشت بلکه هیچ گونه توضیح و استدلال قانع کننده ای را نیز برای اقناع افکار عمومی مطرح نکرد و همین موضوع به افزایش نارضایتی ها دامن زد.
حواشی مربوط به روبیکانشان داد علیرغم آنکه اقدامات ما در حوزه مدیریت و ساماندهی فضای مجازی از سایر کشورها کمتر نیست، اما هنوز بسیاری از مدیران مرتبط با این حوزه از تخصص و فهم لازم برای مدیریت پیام رسان ها برخوردار نیستند و در قبال جلب اعتماد عمومی، رفتار غیرمسئولانه ای از خود نشان می دهند.
💢در دنیای رقابتی پیام رسان ها و برنامه ها در کنار امکانات و قابلیتهای فنی صیانت از حریم خصوصی و دفاع از حقوق کاربران، جزو مهم ترین عوامل موفقیت به شمار می رود که نادیده انگاشتن آن می تواند یک پیام رسان را برای همیشه از دایره رقابت بیرون کند و تمام تلاشها و هزینه های صرف شده برای آن را بی اثر نماید.
🆔 @andisheengelabi
سندروم «نتیجه فوری»
موفقیت نامحدود در ۲۰ روز! چاقی و لاغری در سه روز! بدون زحمت پولدار شوید! یادگیری ۳۵ زبان دنیا در ۱۰ روز! ترک اعتیاد فوری بدون درد در ۴۵ روز! و...
سندروم «نتیجه فوری» گریبان جامعه ما را گرفته است.
آنقدر درگیر «جنون سرعت » برای رسیدن به خواسته هایمان هستیم که دوست داریم همه این تبلیغات رسانه ای عجیب را یکجا باور کنیم.
این پیام های تبلیغاتی همگان را دچار نوعی بیماری به نام «سندرم نتیجه فوری» کرده است.
جدای از تأثیرات آن در تمام حوزه های زندگی، این نوع نگرش تأثیر بسیار بدی بر روی تمرکز و نحوه مدیریت ما بر زندگی می گذارد.
هیچ کدام از اینها واقعیت ندارد. موفقیت آسان، ساده و سريعا فقط در فیلمهای علمی تخیلی یافت می شود.
حتی گاهی میبینیم که در کتاب های موفقیت یا مدیریت، بیان می کنند که موفقیت یک سازمان حاصل یک ایده خلاقانه سریع بوده و سازمان یک شبه ره صدساله را طی کرده است.
حتی اگر سازمان در کوتاه مدت به منفعتهای اساسی برسد، پشت آن تصمیم، سالها تجربه و دانش خوابیده است و در ضمن حفظ نتایج آن در بلندمدت خود کار دشواری است.
واقعیت آن است که موفقیت های چشم گیر و پایدار، حاصل سخت کوشی، تلاش، تداوم، نظم و انتخاب های دردناک است.
🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودکان اینستاگرامی، کودکان لایک، کودکان مجازی
🔸 متاسفانه هر روز به تعداد کودکانی که توسط والدینشون تو #فضای_مجازی مشهور میشن بیشتر میشه، لباسهای عجیب میپوشن، آرایشهای خاص دارن، حرفهای تبلیغاتی قلمبهسلمبه رو حفظ میکنن و باید جلوی دوربین ادا دربیارن و حتی الکی بخندن، والدین هم اینجوری درآمد کسب میکنن، شاید بپرسید چه اشکالی دارد؟
🔻 فکر نمیکنید کودکی که به اینهمه توجه کاذب #عادت کرده بعد از رشد و در دوره نوجوونی دچار مشکلات روحی میشه؟
#اینستاگرام
🆔 @andisheengelabi
نکاتی که از علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه، در باب بینش و #سوادرسانه_ای به یادگار ماند....
🆔 @andisheengelabi
مسیری برای رهایی از قفس آهنین و تراژدی فرهنگ
🔸در عصری هستیم که به تعبیر زیمل، جامعه شناس آلمانی، ساختارها و دولت ها فربه تر و چاق تر می شوند و عامل ها و افراد، کوچک و کوچک تر. او اسم این رویداد را #تراژدی_فرهنگ می نامد.
🔸یعنی مدرنیته با سرعت بالا و نامهربانی تمام، در حال حذف و محو و یکسان سازی انسان هاست. #مرگ_سوژه یعنی همین حالت که دیگر کسی توان و جرات دیده شدن نخواهد داشت و مدرنیته و ساختارهای مدرن، یکه تاز میدان سلطه خواهد بود.
🔸انسان بی هویت و سرگردان، محصول همین بی تفاوتی و نامهربانی مدرنیته است. مرگ سوژه در چهره اجتماعی خود، #انسان_پرسه_زن را میسازد که هدف خاصی جز پرسه زنی و گذران وقت را در سر نمی پروراند و در چهره فرهنگی خود، انسان شهرت طلب و به تعبیر امروزی، #سلبریتی را رقم میزند.
🔸حال در این هیاهو و سرگردانی، عده ای هستند که قصد و مرام مقدس را برای رهایی از #قفس_آهنین_مدرنیته انتخاب کرده اند. از اتوبان به ظاهر شیک و در باطن، چدنیِ مدرنیته، به جاده در ظاهر خاکی و در باطن پر از معنا و آزادی و آزادگی نجف تا کربلا پناه میبرند.
🔸معنایی که گمشده عصر جدید است و اربابانش با چاشنی تکنیک و فن سالاری و رسانه، آنرا از ملت ها دریغ میکنند. چرا که #بیداری و آگاهی و معنویت، شاه کلید آغاز دوران طلایی بشریت خواهد بود.
🔸اربعین نه یک روز در میان روزها و کربلا نه شهری در میان شهرهاست. پیاده روی اربعین یک تفریح اجتماعی و توریستی نیست که بیست سی میلیون عاشق را هرساله تجربه میکند. یک #مسافرت_لاکچری نیست که با کت وشلوار و کراوات آغاز شده و با چمدان های پر از سوغاتی های آنچنانی به پایان برسد.
🔸این پیاده روی یک حرکت تمدنی است. تجلی فرهنگی است که از ۱۴۰۰سال پیش آغاز شده و تا برپایی کامل حقیقت و عدالت در سایه ولایت ادامه خواهد داشت.
🔸 مسافرت نیست بلکه یک هجرت از خویشتن و ماتریالیسم تاریخ و جامعه بهت زده و گرفتار است. یک #هجرت از خویشتن برای رسیدن به خودآگاهی و خودشناسی.
🔸تلاشی که در مسیر بازگشت، در خدمت جامعهسازی قرار خواهد گرفت. نورانیت و اتحاد و سلامت و معنویت و گذشت را به جامعه و محیط، هدیه خواهد داد و گام های رسیدن به تمدن سازی را سرعت خواهد بخشید.
🔸افرادی را تربیت خواهد کرد که خودخواهی را رها کنند و به یک #خودتعمیم_یافته برسند. انسانی بامرام و دوست داشتنی که اهل دروغ و ریا و تنبلی و خیانت در امانت نیست و آیتم ها و اقتضائات مدرنینه را با اخلاق اربعینی دُور خواهد زد.
🔸اینجا کسی طالب #شهرت و دیده شدن نیست و احدالناسی در خیل جمعیت میلیونی، احساس غربت و تنهایی ندارد. اینجا مثل لندن، #وزارت_تنهایی لازم ندارد و مثل ژاپنِ تا دندان تکنولوژیک، از بحران #خودکشی رنج نمی برد. اینجا خلوت ها و شلوغی هایش یک طعم و رنگ دارد. تمامش صفاست و بوی زندگی و عشق میدهد.
🔸اما یادمان نرود که مُبدع و مبدا مکتب اربعین، پاهای مقدس شیرزنی است که در سوریه مدفون است و ما این مسیر را به نام و یاد عمه سادات میشناسیم. ویزای لشگر اربعینی ها در سفارت زینب کبری(س) به امضا رسیده و این حرکت نورانی تا رسیدن به آن #مقصد_مقدس در جان های عاشقانش ادامه خواهد داشت.
🔸ما جاماندگان نیز همچون مدافعان حرمش میسراییم #کلنا_عباسکِ_یا_زینب. بی بی جان برای دیدن برادرت سر از پا نمی شناسیم و نشد که پای پیاده به حرمش رهسپار شویم. اما بدان و شاهدباش که برای عزت و امتداد قیامی که شما آغازگرش بودید، نه دست و پا که سر و جانمان را فدا می کنیم و نشان میدهیم که اگر آنروز همراه شما بودیم نه سری بالای نیزه ها می رفت و نه به گوشواره و معجری جسارت میشد.
یا زینب یا زینب ما عاشق حسینیم
یازینب یازینب ما سائل دمشقیم
یازینب یازینب بی نام و بی نشانیم
یازینب یازینب تاکربلا روانیم
✍️علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سوادرسانه
تأثیرفضای مجازی بر روابط خانواده
🆔 @andisheengelabi
#سوادرسانه
اگر از خودتان بدتان میآید، اینستاگرام را کنار بگذارید
🔺تحقیق فیس بوک نشان می دهد:
🔹 محتوایی که سلبریتیها در اینستاگرام منتشر میکنند به ایجاد احساس منفی در فالوئرهایشان منجر می شود.
🔹به طور دقیقتر محققان فیس بوک متوجه شدند هرچه کاربر محتوایی که #سلبریتی ها در این شبکه به اشتراک میگذارند، بیشتر تماشا کند، با #احساس_منفی بیشتری در نتیجه مقایسه اجتماعی روبرو میشود.
🆔 @andisheengelabi
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌فیلمی که با تماشای آن دیگر به چشمانتان اعتماد نمیکنید!
دنیای رایانهها به قدری پیشرفت کرده است که میتوان با کمک آنها تصاویری تا حد ممکن حقیقی ایجاد کرد. ویدئوی زیر با #جلوههای_تصویری رایانهای ویدئویی خلق شده است که در نگاه اول باعث حیرت افراد میشود.
🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت اول)
🔻مسئله هویت دیرزمانی است که در کانون توجه اندیشمندان و محققان جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته است.
🔹هویت نه تنها ارتباط اجتماعی را امکان پذیر می کند، بلکه به زندگی افراد معنا می بخشد، در این میان هویت یابی کودکان نیز فرآیندی برای خودشناسی آن به عنوان کنشگران اجتماعی است که معناسازی نیز به واسطه آن صورت می گیرد.
🔹هویت ها معانی کلیدی هستند که ذهنیت کودکان را شکل می دهند. به واسطه هویت کودکان به سایرین می گویند که چه کسی هستند و مهمتر اینکه نزد خودشان نیز شناسانده می شوند و کیستی روشنی پیدا میکنند.شکل گیری هویت در اجتماعات گوناگون به شکل های متفاوتی صورت می گیرد.
🔹با این مقدمه وقتی از هویت میخواهیم صحبت کنیم هدف این است که پاسخ های درست و تکیه گاه مستحکمی برای سوال "من که هستم" یا من کیستم؟ داشته باشیم.
🔹انسان از همان ابتدای تولد این سوال را در پس ذهن خود دارد ولی به دلیل غرق شدن در محیط و جابجا شدن نظام نیازها و ارضاها و به هم خوردن ترتیب سوالات اصلی و فرعی و عقب رفتن سوالات بنیادین و پیش آمدن سوالات روزمره بدلیل اقتضائات زندگی جمعی حس فراموشی و فاصله گرفتن از این دست سوالات به انسان دست می دهد.
🔹ارتباطات باعث می شود که اطلاعات از کانال های متعدد وارد ذهن انسان شده و #فرصت_خودکاوی و عمیق شدن در مبانی و بنیادهایی چون "من چه کسی هستم؟" را از شخص سلب می نماید .
🔹دغدغه هویت نه یک دغدغه فردی که یک دغدغه فلسفی_دانشی و البته اجتماعی و فرهنگی است که امروزه ابعاد سیاسی و اقتصادی نیز پیدا کرده است و باعث و بانی جهت یافتن فناوری ها و سیاست گذاری ها در سطح کلان جوامع و حتی تغییر و تحول #مدل_حکمرانی در جهان شده است.
🔹در این میان صحبت از هویت دیجیتال، یک دغدغه و سوال جدی تری است که مطرح شده و مساله ای است که کودکان ما را درگیر کرده است. مقابل چشمان والدین، فرزندان جامعه در حال شکل گرفتن به #سبک_متفاوتی هستند. جنس سوالاتشان و نوع رفتارشان و سطح تخیل و میزان تعقل و رنگ باورهایشان متفاوت شده و شکل جدیدی را تجربه می کند.
🔹انعکاس متفاوتی از جهان و جامعه و انسان ارائه می دهند و جهان بینی متفاوتی را #درونی_سازی می کنند.
🔹بازی و سرگرمی را حداکثری زندگی می کنند و ابزار بازی را بازوهای زندگی و عین خوشبختی تلقی می کنند. اسباب بازی در واقع #اسباب_هویت_سازی است و در زمینه سرگرمی، شخصیت کودک را می سازد. بهانه ای است که #ضمیر_ناخودآگاه_کودک را تسخیر می کند و نقش معماری رفتار کودک را به دوش می کشد. همین کودک درعصر جدید و به عنوان نسل جدید، آلوده به ابزاری چون کامپیوتر و تبلت و لپ تاپ شده است.
ادامه دارد...
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت دوم)
🔸زندگی کودک هویتی دیجیتالی پیدا کرده و از حالت عادی و روتین خارج شده است. دیگر مثل قبل ساده نمی اندیشد و معمولی عمل نمی کند. مختصات ذهنی اش و منطق زندگی اش تغییر پیدا کرده و لذت و منفعت را جور دیگر و نوع دیگری می چشد و مدل دیگری درک می کند. نه تنها زاویه نگاهش به زندگی از چارچوب جعبه ای جادویی و دیجیتالی است اساسا دنیایی که ترسیم می کند نیز حال و هوایی متفاوت تر از قبل پیدا کرده است.
🔸زمان و مکان تصویری جدید و غیرمشخص یافته و دیگر تصور از حال و جغرافیا و پیشرفت نیز دچار نسبیت شده است. شخصیت کودک آن ثبات گذشتگان را ندارد و تزلزلی عجیب اطراف حال کودک را احاطه نموده است. نگرانی جای خود را به استرس داده و خوشحالی و مسرت رنگ و بوی هیجانی و تپش قلب گرفته است.
🔸#سرعت، چاشنی زندگی شده و شتاب دهنده های مصنوعی دیجیتال، تصمیم ساز حال و احوال خوش و ناخوش بچه ها شده اند. بدون رسانه، حس نشاط از روح کودک رخت بربسته و ذهن بچه نسبت به تجربه شادابی در کنار رسانه و کارتون ها و بازی های دیجیتالی، #شرطی شده است.
🔸وقتی از کودک درباره خودش سوال می شود، در پاسخ، از دیدنی ها و شنیدنی های دیجیتالش دریافت می کنیم و وقتی حال کودک را در طول روز و هفته مانیتورینگ می کنیم و در سبد آنالیز و ارزیابی قرار می دهیم، مشاهده می شود که انس جدی و مداومی با رسانه و اسباب بازی های دیجیتالش پیدا کرده است. تا رها می شود خود را بسمت #کلبه_دیجیتالش پرتاب می کند و وابستگی جدی با فضای رسانه ساخته اش پیدا کرده است.
🔸هویت دیجیتالی بطور کلی و باهمه توضیحات مطرح شده یعنی بینش ها و گرایش ها و کنش های کودک تحت تاثیر ابزار و فضا و مسائل زندگی دیجیتالی قرار می گیرد و در سطح بینش دچار #کم_عمقی و سطحی نگری می شود.
🔸در سطح گرایشی نیز محبت ها و احساسات کم عمق و زودگذر را تجربه می کند و #لذت_های_موقت مانع دریافت و ادراک لذت های عمیق خواهد شد. در سطح کنشی نیز #رفتارهای_خطی و بدون تحلیل و کم بهره از هوش و آینده نگری را شاهد خواهیم بود.
🔸برآیند این فرایند دیجیتالیستی، چیزی جز یک شخصیت کم عمق و کمترجذاب و بی بهره از موفقیت های بنیادین نخواهد بود.
ادامه دارد....
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi