🔎عادی سازی با تکنیک خلق اعتبار و همنشینی
از نظر لندننشین ها و رسانه های انگلیسی_سعودی، میتونی فوتبالیست باشی تا #همجنس_گرا بودنت توجیه بشه.
همونطور که میتونی یک کشتی گیر درجه چندم باشی مثل #نویدافکاری، تا قاتل بودنت به چشم نیاد و دوسه سال با اسم و عنوانت، مانور رسانه ای بدن و #پروپاگاندا راه بندازن.
#تکنیک_خلق_اعتبار و #تولیدِپوشش
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔊 سردبیر صدای حوزه در نشست رادیو گفتگو:
راهبردهای رهبر انقلاب در سطح نخبگانی دچار تعارف و محافظه کاری می شود/رسانه های معاند و غیرمسئول، دلیل گسست میان مردم و حکومت ها هستند
🛎از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری، #وحدت_اسلامی مسئلهای راهبردی و جزء ایمان و اعتقاد ماست. ایشان در مورد وحدت تعبیر اوجب واجبات را دارند که پیش از آن فقط در مورد مسئله #حفظ_نظام این تعبیر را به کار برده بودند.
🛎آنها در باطل خودشان یک مخرج مشترکی گرفتند و به یک نقطه اشتراک رسیدند؛ اما ما در #جهان_اسلام با حداکثر اشتراکاتمان با حداقل مخرج مشترک ها روبرو هستیم! سوال این است که چگونه میشود که نقطه قوت ما تبدیل به نقطه ضعف می شود؟
🛎در عرصه #شبکه_سازی ما ضعف بسیاری داریم زیرا غالباً به صورت انفرادی عمل میکنیم؛ آدم خوب های ما نگاه هم افزا ندارند؛ به عنوان مثال یک کانال و رسانه ندارند که افکار خود را ضریب دهند و #جهاد_تبیین داشته باشند؛ در حالی که در طرف مقابل، این شبکه سازی را جدی می گیرند و ثمره آن ها را هم برداشت می کنند.
متن کامل خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=29517
🆔 @sedayehowzeh
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎رسانه ها و #شبکه_های_اجتماعی، چگونه ما را مصرف میکنند؟
مکانیزم #تجارت در رسانه با چاشنی اطلاعات و خشونت و مصرف....
#اینستاگرام
#فضای_مجازی
🆔@andisheengelabi
🔎پدیدارشناسی فالوور در فضای مجازی/پنج مدل هواداری که باید بهتر شناخت!
🔸دنیای مدرن، تعریف خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. عصرمجازی حدود معانی را دستکاری کرده و چه بسا یک انقلاب مفهومی صورت گرفته که از اساس با معنای گذشته متفاوت بوده و به یک مشترک لفظی بدل شده است.
🔸از جمله مفاهیمی که دستخوش تغییر گشته، معنای موفقیت است. عده زیادی در عصر جدید، موفقیت را یا حداقل بخشی از آن را در تعداد فالوورهایش دانسته یا دچار چنین تصوری شده اند.
اما ماجرای این فالوورها چیست و چقدر واقع نمایی دارد؟ فالوور یا دنبال کننده، نماینده چه حسی از دنیای اطراف ماست و ترجمه این پدیده دقیقا چیست؟
🔸برای پی بردن به واقعیت برساخته ای بنام دنبال کننده، باید به یک واکاوی و تجزیه از طریق دسته بندی این پدیده دست یابیم.
1⃣دسته ای از دنبال کننده ها انسان های پرسه زنی هستند که سر تمام سفره ها پلاس بوده و هر کانال و پیجی را چه بسا عضو هستند. هوادار واقعی نیستند و در گردش مجازی، در ایستگاه شما هم بدلیل کنجکاوی یا #بیکاری برای مدتی توقف داشته و چه بسا هیچ واکنشی نسبت به کنشگری های شما نداشته باشند.
2⃣دسته ای هستند که کنجکاوی بیشتری داشته و صرفا بدلیل رصد و بررسی محتوایی شما وارد پیج یا کانال شده اند و انگیزه بیشتری از وبگردها و پرسه زن ها دارند ولی بازهم هوادار نیستند و ارضای حس کنجکاوی و رصدگری شان در اولویت است. به اصطلاح #ماموریت دارند که باشند و انگیزه بالاتری آنها را در پیج شما نگه نداشته است.
3⃣دسته سوم هم افرادی هستند که برای بهره بردن از جذابیت ها و جلب #منفعت معنوی و معرفتی وارد کانال یا پیج شما شده اند و در پی خودتان نیستند. در حقیقت هوادار شما نبوده و در حال جمعآوری دیتا و تکمیل اطلاعات خود هستند تا پروژه های ذهنی شانرا به سرانجام برسانند.ماموریت ندارند ولی چه بسا منتقدین جدی شما باشند.
4⃣دسته چهارمی هم هستند که چون کمی تا قسمتی شبیه آنها فکر می کنید تا مدتی همراه می شوند و لایک و کامنت هم میگذارند تا جذب لایک و کامنت کنند. در واقع دنبال شما هستند تا دنبالشان باشید و یک دیالکتیک معنوی و عاطفی و یک فالوور بودن #شرطی در پس هواداری شان به چشم می خورد.
5⃣اما دسته پنجمی هم هستند که از ابتدا با شناخت و اراده شما را انتخاب کرده اند و به مبانی و مدل و افق شما #علاقمند بوده یا شده اند. رفته رفته حس مشترک پیدا کرده اند و بلحاظ ذهنی نیز همراه و همسو عمل میکنند. لایک و کامنت هایشان بوی پرسه زنی و شرطی شدن و جلب منفعت نمیدهد.
◽️هستند چون باورتان دارند و سر بزنگاه ها همچون کاتالیزور شما برای حرکت رو به جلو عمل میکنند. سوخت حرکت را گاها تامین میکنند و نظراتی سرشار از آگاهی و حمایت را صادر میکنند.
◽️شاید اگر بدانیم که در بهترین شرایط یک تا بیست درصد دنبال کننده ها بسته به نفر و دانش و جایگاه و تاثیرگذاری اش دنبال کننده واقعی به معنای پنجم هستند، کمی ناراحت شویم.
◽️اما آنچه که در دنیای مجازی اهمیت دارد، این است که حواس خود را به همین تعداد اندک بسپاریم چرا که حواسمان را از هدفمان پرت نمی کنند.
الباقی یا موقت هستند یا از بودنشان هم دستاوردی خاصی نصیبتان نخواهند نمود، اگر باعث آفت نشوند.
پس تعداد فالوور را دلیل محبوبیت و موفقیت افراد تلقی نکنیم و واقف باشیم که خیلی ها در #مارپیچ_سکوت و جوّ زمانه، هواداری را یدک می کشند، والا حوصله یک لایک و کامنت بیدریغ و باحوصله و از سرشناخت هم ندارند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔊سردبیر پایگاه خبری تحلیلی #صدای_حوزه در گفت و گو با ایکنا مطرح کرد؛
راهبرد فرهنگ سازی در فضای مجازی یعنی طراحی زمینبازی و نقشه راه متفاوت/ وقتی مسائل از مدیریت پیشی گرفت لجامگسیختگی فرهنگی شکل می گیرد
🔺حجت الاسلام علیرضا محمدلو:
🔹وقتی مسائل از #مدیریت پیشی گرفت، جامعه دچار دگرگونی میشود و در نهایت لجامگسیختگی فرهنگی شکل خواهد گرفت که منجر به تخریب فکر و اخلاق در این حوزه میشود.
🛎 مشکل #مدیران_فرهنگی کشور این است که شناختی از راهبردها و #فضای_مجازی و #رسانه نداشته و توان و انگیزه لازم برای حل مسائل این حوزه را ندارند. برخی از مدیران فرهنگی کشور نگاههای کوتاهمدت و موضعی نسبت به مقولات فرهنگی و دینی دارند.
🛎 برخی از ساختارهای رسمی کشور کارایی لازم را ندارند لذا بر همین اساس ساختارهای غیررسمی و موازی شکلگرفته که با #هویت_انقلاب گره خورده است.
متن کامل گفت و گو:
v-o-h.ir/?p=29738
🆔 @sedayehowzeh
فیسبوک چگونه خوراک رسانهای ما را شکل میدهد؟
🔸الگوریتم خبری فیسبوک به خاطر دامن زدن به درگیری فرقهای، سوق دادن کاربران به سمت افراطگرایی و توطئهپردازی و تشویق سیاستمداران به اتخاذ مواضع تفرقهافکنانهتر، مورد سرزنش قرار گرفته است.
🔸اما این الگوریتم دقیقاً چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به این سئوال باید گفت که زمانی که عبارت «الگوریتم» -حتی با معانی افسانهای- به کار برده میشود، در سادهترین حالت به معنای سیستمی است که بر مبنای #پیشبینیهایی درباره #ترجیحات و #تمایلات هر یک از کاربران، تصمیم میگیرد که موقعیت یک پست در بین درجگاه خبری کجا باشد؟
🔸فیسبوک دادههای فراگیر را بر مبنای جایگاه واقعی آنها در درجگاه هر کاربر فرضی یا در کل فیسبوک منتشر نمیکند.
🔸بلکه درجگاه هر کاربر تا حد بالایی شخصیسازی شده است. اما اسناد داخلی و مکالمات با افشاگران فیسبوک نشان میدهند که چگونه رویکردهای مختلف در الگوریتم میتواند به طور چشمگیری طبقهبندیهایی را که احتمال نمایش داده شدن دارند، تغییر دهد.
🔸زمانی که فیسبوک درجگاه خبری را در سال 2006 راهاندازی کرد، نسبتاً ساده بود. این درجگاه #فهرست_شخصیسازیشدهای از فعالیتهای بهروز دوستان را نشان میداد؛ مثلاً «آتالی عکس پروفایلش را تغییر داد» و «جیمز به گروه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا پیوست».
🔸در آغاز سال 2009، #الگوریتم_رتبهبندی تقریباً مشخصی ترتیب داستانهای هر کاربر را مشخص میکرد و اطمینان حاصل میکرد که چیزهای پرسروصدا -مثل اخبار «قطع رابطه» یک دوست- در نزدیکی بالای صفحه نمایش داده شوند.
🔸در طول دوازده سال گذشته، تقریباً همه چیز دربارهی #الگوریتم_درجگاه_خبری تغییر کرده است؛ اما اصل قراردادن چیزهای پرسروصدا -یا حداقل چیزهایی که با احتمال بیشتری در هر کاربر فرضی ایجاد علاقه کنند- در بالای صفحه، حفظ شده است.
🔸به گفته جیسون هیرش، رئیس بخش راستیآزمایی شرکت فیسبوک، این الگوریتم تا حدی پیچیده شده است که امروزه می تواند بیش از ده هزار سیگنال مختلف را برای پیشبینی خود دربارهی #احتمال_درگیرشدن_یک_کاربر با صرفاً یک پست، دریافت کند.
🔸با این حال، دیگر سیستم رتبهبندی درجگاه اخبار کاملاً رازآلود نیست. [اما همچنان] عنصرهای حیاتی کاملاً تحت کنترل کارکنان انسانی [و نه الگوریتم] فیسبوک است و به #نبوغ، شهود و در نهایت قضاوت ارزشی آنها بستگی دارد [که تصمیم بگیرند چه پستهایی نمایش داده شود].
منبع: واشنگتن پست
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️ آقای رئیسی لطفا بورس را دریابید:
افق ریزش های بورسی، افول قدرت نرم انقلاب اسلامی/تداوم شوک های اقتصادی به تراژدی فرهنگی می انجامد
🛎 اگر این #ریزش_های_بورسی که جیب مردم را هر روز بیشتر از دیروز تهدید می کند متوقف نشده و جراحی ضرب الاجلی صورت نگیرد، تمام توجیحات صورت گرفته و حتی قابل قبول نسبت به نقش دولت گذشته در ایجاد این دره های عمیق، دیگر محلی از اعراب و گوشی برای شنیدن نخواهد داشت.
🛎نکته مهم تر و بنیادی تر این اتفاقات، تبدیل افسردگی سیاسی و ناامیدی از مشارکت در فرایندهای انتخاباتی به یک افسردگی و #تراژدی_فرهنگی است. یعنی ذهن و روان مردم در نگاه #علوم_شناختی اصطلاحا سِر شده و از واکنش نشان دادن به هرگونه فرایند فرهنگی و معرفتی نیز عاجز می شود.
🛎 هرگاه باورپذیری کف جامعه نسبت به سیستم به حداقل برسد و سنسورهای ذهنی مردم در نسبت با حاکمیت عمل نکرده و بی تفاوت باشد، بدین معناست که سیستم دچار فلج مغزی شده و در ارتباط با بدنه اش توانایی تولید فرمان و حرکت و راهبری را ندارد.
🛎در واقع ادامه روند نزولی #بورس و به اصطلاح رکود معاملات و #ریزش_بورس و چسبندگی رفتاری فعالان #سرمایه، فراتر از افسردگی سیاسی به افسردگی فرهنگی خواهد انجامید و ذهن و ذائقه جامعه دیگر توان و انگیزه همراهی در سطح ا#یدئولوژیک را از دست داده و نظام دچار یک بحران معنا و ایدئولوژی خواهد شد.
🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو #سردبیر #صدای_حوزه
متن کامل یادداشت:
v-o-h.ir/?p=29868
🆔 @sedayehowzeh
تلنگری در باب رژیم مصرف رسانهای/فقدان تکنولوژی، فرصتی برای فکرکردن
🔹کریستوفر نولان #کارگردان_سرشناس_سینما در مصاحبه ای می گوید که او ایمیل و تلفن همراه ندارد.
➖ چند سوال که احتمالا با یک یا دو جمله میتوانی جوابشان را بدهی: برای شروع، درست است که تو آدرس ایمیل یا تلفن همراه نداری؟
➕ درست است.
➖ چطور؟ کسی که چنین کارهای شگفتانگیز #تکنولوژیکی میسازد، یعنی میشود که ابتداییترین چیزها را نداشته باشد؟
➕ خب، هیچوقت از #ایمیل استفاده نکردم چون دیدم به هیچکدام از کارهایی که انجام میدهم کمکی نمیکند. واقعا نمیتوانستم بگذارم اذیتم کند. همینطور در مورد تلفن همراه؛ شنیدید که میگویند در نیویورکسیتی هرجا که باشید در شعاع نیممتری شما یک موش پیدا میشود؟ اما در شعاع نیممتری من هرگز یک #تلفن_همراه پیدا نمیشود.
منظورم این است که خب، من با ١٠ نفر دیگر سر کاری هستم و همهشان تلفن همراه دارند، پس وقتی کسی با من کار دارد، دسترسی به من خیلی راحت است. وقتی این شغل را شروع کردم، آدمهای زیادی نبودند که تلفن همراه داشتند، من هم نداشتم.
تا بهحال نگران این نبودم که یکی از آنها بخرم و خوشبختانه پیوسته کار کردم، پس همیشه یکی دور و برم بوده که اگر کسی با من کار داشت، گوشی را بدهد دستم. واقعیتش، مایل نیستم موبایل داشته باشم چون نبودش به من فرصت میدهد #تا_فکر_کنم. وقتی یک گوشی هوشمند داشته باشید و ١٠ دقیقه وقت گیرتان بیاید زود میروید سروقتش و بنا میکنید به نگاه کردن و…
🆔@andisheengelabi
🔎یک جریان سازی رسانه ای و #پنج_دلیل بر محور یک موضوع آشنا
◀️ انتشار عکسی که در آن حدود ۱۵نفر از دانشجویان دختر با لباس فارغ التحصیلی در مقابل سردر دانشگاه تهران حجاب از سر خود برداشته یا بهاصطلاح #کشف_حجاب کرده بودند، واکنشهای بسیاری را در شبکههای اجتماعی بهدنبال داشته است.
🔸البته از #جریانسازی رسانه هایی مثل بیبیسی، من و تو و ایران اینترنشنال جهت داغ و برخط نگهداشتن این قضیه تا به امروز نمی توان چشمپوشید.
🔸از طرفی دیگر در یک حرکت تقابلی، عده دیگری از بانوان و دانشجویان #ارزشی و چادری اقدام به گرفتن عکس در مقابل دانشگاه تهران کردند که این تصویر نیز دست به دست شد و رسانه های بیگانهی مذکور نیز آن را پوشش دادند.
🔹پوشش رسانهای این مساله توسط شبکه های معاند، نکاتی را به ذهن تداعی میکند:
1⃣تولید گسل اجتماعی با #دوقطبی_سازی باحجاب و بیحجاب
2⃣ #عادی_سازی رفتارهاری خلاف شرع و قانون با عنوان ساده "عکس یادگاری"
3⃣استفاده از #برچسب "حجاب اجباری" جهت ایجاد مقاومت ذهنی در برابر مفاهیم و گزاره های دینی
4⃣ بکار بردن عنوانی مثل"صفکشی" برای دختران محجبه جهت القای گروه فشار بودن آنها و #تداعی_تنفر در ذهنیت افکارعمومی
5⃣حاشیه سازی و تولید #کانال_انحرافی برای دولت و حواسپرتی از موضوعات اصلی با تحریک مدیران جامعه
#سوادرسانه
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi