eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊سردبیر پایگاه خبری تحلیلی در گفت و گو با ایکنا مطرح کرد؛ راهبرد‌ فرهنگ سازی در فضای مجازی یعنی طراحی زمین‌بازی و نقشه راه متفاوت/ وقتی مسائل از مدیریت پیشی گرفت لجام‌گسیختگی فرهنگی شکل می گیرد 🔺حجت الاسلام علیرضا محمدلو: 🔹وقتی مسائل از پیشی گرفت، جامعه دچار دگرگونی می‌شود و در نهایت لجام‌گسیختگی فرهنگی شکل خواهد گرفت که منجر به تخریب فکر و اخلاق در این حوزه می‌شود. 🛎 مشکل کشور این است که شناختی از راهبرد‌ها و و نداشته و توان و انگیزه لازم برای حل مسائل این حوزه را ندارند. برخی از مدیران فرهنگی کشور نگاه‌های کوتاه‌مدت و موضعی نسبت به مقولات فرهنگی و دینی دارند. 🛎 برخی از ساختار‌های رسمی کشور کارایی لازم را ندارند لذا بر همین اساس ساختار‌های غیررسمی و موازی شکل‌گرفته که با گره‌ خورده است. متن کامل گفت و گو: v-o-h.ir/?p=29738 🆔 @sedayehowzeh
فیسبوک چگونه خوراک رسانه‌ای ما را شکل می‌دهد؟ 🔸الگوریتم خبری فیسبوک به خاطر دامن زدن به درگیری فرقه‌ای، سوق دادن کاربران به سمت افراط‌گرایی و توطئه‌پردازی و تشویق سیاستمداران به اتخاذ مواضع تفرقه‌افکنانه‌تر، مورد سرزنش قرار گرفته‌ است. 🔸اما این الگوریتم دقیقاً چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به این سئوال باید گفت که زمانی که عبارت «الگوریتم» -حتی با معانی افسانه‌ای- به کار برده می‌شود، در ساده‌ترین حالت به معنای سیستمی است که بر مبنای درباره و هر یک از کاربران، تصمیم می‌گیرد که موقعیت یک پست در بین درجگاه خبری کجا باشد؟ 🔸فیسبوک داده‌های فراگیر را بر مبنای جایگاه واقعی آنها در درجگاه هر کاربر فرضی یا در کل فیسبوک منتشر نمی‌کند. 🔸بلکه درجگاه هر کاربر تا حد بالایی شخصی‌سازی شده است. اما اسناد داخلی و مکالمات با افشاگران فیسبوک نشان می‌دهند که چگونه رویکردهای مختلف در الگوریتم می‌تواند به طور چشمگیری طبقه‌بندی‌هایی را که احتمال نمایش داده شدن دارند، تغییر دهد. 🔸زمانی که فیسبوک درجگاه خبری را در سال 2006 راه‌اندازی کرد، نسبتاً ساده بود. این درجگاه از فعالیت‌های به‌روز دوستان را نشان می‌داد؛ مثلاً «آتالی عکس پروفایلش را تغییر داد» و «جیمز به گروه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا پیوست». 🔸در آغاز سال 2009، تقریباً مشخصی ترتیب داستان‌های هر کاربر را مشخص می‌کرد و اطمینان حاصل می‌کرد که چیزهای پرسروصدا -مثل اخبار «قطع رابطه» یک دوست- در نزدیکی بالای صفحه نمایش داده شوند. 🔸در طول دوازده سال گذشته، تقریباً همه چیز درباره‌ی تغییر کرده است؛ اما اصل قراردادن چیزهای پرسروصدا -یا حداقل چیزهایی که با احتمال بیشتری در هر کاربر فرضی ایجاد علاقه کنند- در بالای صفحه، حفظ شده است. 🔸به گفته جیسون هیرش، رئیس بخش راستی‌آزمایی شرکت فیسبوک، این الگوریتم تا حدی پیچیده شده است که امروزه می تواند بیش از ده هزار سیگنال مختلف را برای پیش‌بینی خود درباره‌ی با صرفاً یک پست، دریافت کند. 🔸با این حال، دیگر سیستم رتبه‌بندی درجگاه اخبار کاملاً رازآلود نیست. [اما همچنان] عنصرهای حیاتی کاملاً تحت کنترل کارکنان انسانی [و نه الگوریتم] فیسبوک است و به ، شهود و در نهایت قضاوت ارزشی آنها بستگی دارد [که تصمیم بگیرند چه پستهایی نمایش داده شود]. منبع: واشنگتن پست 🆔@andisheengelabi
✍️ آقای رئیسی لطفا بورس را دریابید: افق ریزش های بورسی، افول قدرت نرم انقلاب اسلامی/تداوم شوک های اقتصادی به تراژدی فرهنگی می انجامد 🛎 اگر این که جیب مردم را هر روز بیشتر از دیروز تهدید می کند متوقف نشده و جراحی ضرب الاجلی صورت نگیرد، تمام توجیحات صورت گرفته و حتی قابل قبول نسبت به نقش دولت گذشته در ایجاد این دره های عمیق، دیگر محلی از اعراب و گوشی برای شنیدن نخواهد داشت. 🛎نکته مهم تر و بنیادی تر این اتفاقات، تبدیل افسردگی سیاسی و ناامیدی از مشارکت در فرایندهای انتخاباتی به یک افسردگی و است. یعنی ذهن و روان مردم در نگاه اصطلاحا سِر شده و از واکنش نشان دادن به هرگونه فرایند فرهنگی و معرفتی نیز عاجز می شود. 🛎 هرگاه باورپذیری کف جامعه نسبت به سیستم به حداقل برسد و سنسورهای ذهنی مردم در نسبت با حاکمیت عمل نکرده و بی تفاوت باشد، بدین معناست که سیستم دچار فلج مغزی شده و در ارتباط با بدنه اش توانایی تولید فرمان و حرکت و راهبری را ندارد. 🛎در واقع ادامه روند نزولی و به اصطلاح رکود معاملات و و چسبندگی رفتاری فعالان ، فراتر از افسردگی سیاسی به افسردگی فرهنگی خواهد انجامید و ذهن و ذائقه جامعه دیگر توان و انگیزه همراهی در سطح ا را از دست داده و نظام دچار یک بحران معنا و ایدئولوژی خواهد شد. 🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو متن کامل یادداشت: v-o-h.ir/?p=29868 🆔 @sedayehowzeh
تلنگری در باب رژیم مصرف رسانه‌ای/فقدان تکنولوژی، فرصتی برای فکرکردن 🔹کریستوفر نولان در مصاحبه ای می گوید که او ایمیل و تلفن همراه ندارد. ➖ چند سوال که احتمالا با یک یا دو جمله می‌توانی جوابشان را بدهی: برای شروع، درست است که تو آدرس ایمیل یا تلفن همراه نداری؟ ➕ درست است. ➖ چطور؟ کسی که چنین کارهای شگفت‌انگیز می‌سازد، یعنی می‌شود که ابتدایی‌ترین چیزها را نداشته باشد؟ ➕ خب، هیچ‌وقت از استفاده نکردم چون دیدم به هیچ‌کدام از کارهایی که انجام می‌دهم کمکی نمی‌کند. واقعا نمی‌توانستم بگذارم اذیتم کند. همین‌طور در مورد تلفن همراه؛ شنیدید که می‌گویند در نیویورک‌سیتی هرجا که باشید در شعاع نیم‌‌متری شما یک موش پیدا می‌شود؟ اما در شعاع نیم‌متری من هرگز یک پیدا نمی‌شود. منظورم این است که خب، من با ١٠ نفر دیگر سر کاری هستم و همه‌شان تلفن همراه دارند، پس وقتی کسی با من کار دارد، دسترسی به من خیلی راحت است. وقتی این شغل را شروع کردم، آدم‌های زیادی نبودند که تلفن همراه داشتند، من هم نداشتم. تا به‌حال نگران این نبودم که یکی از آنها بخرم و خوشبختانه پیوسته کار کردم، پس همیشه یکی دور و برم بوده که اگر کسی با من کار داشت، گوشی را بدهد دستم. واقعیتش، مایل نیستم موبایل داشته باشم چون نبودش‌ به من فرصت می‌دهد . وقتی یک گوشی هوشمند داشته باشید و ١٠ دقیقه وقت گیرتان بیاید زود می‌روید سروقتش و بنا می‌کنید به نگاه کردن و… 🆔@andisheengelabi
🔎یک جریان سازی رسانه ای و بر محور یک موضوع آشنا ◀️ انتشار عکسی که در آن حدود ۱۵نفر از دانشجویان دختر با لباس فارغ التحصیلی در مقابل سردر دانشگاه تهران حجاب از سر خود برداشته یا به‌اصطلاح کرده بودند، واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است. 🔸البته از رسانه هایی مثل بی‌بی‌سی، من و تو و ایران اینترنشنال جهت داغ و برخط نگهداشتن این قضیه تا به امروز نمی توان چشم‌‌پوشید. 🔸از طرفی دیگر در یک حرکت تقابلی، عده دیگری از بانوان و دانشجویان و چادری اقدام به گرفتن عکس در مقابل دانشگاه تهران کردند که این تصویر نیز دست به دست شد و رسانه های بیگانه‌ی مذکور نیز آن را پوشش دادند. 🔹پوشش رسانه‌ای این مساله توسط شبکه های معاند، نکاتی را به ذهن تداعی می‌کند: 1⃣تولید گسل اجتماعی با باحجاب و بی‌حجاب 2⃣ رفتارهاری خلاف شرع و قانون با عنوان ساده "عکس یادگاری" 3⃣استفاده از "حجاب اجباری" جهت ایجاد مقاومت ذهنی در برابر مفاهیم و گزاره های دینی 4⃣ بکار بردن عنوانی مثل"صف‌کشی" برای دختران محجبه جهت القای گروه فشار بودن آنها و در ذهنیت افکارعمومی 5⃣حاشیه سازی و تولید برای دولت و حواس‌پرتی از موضوعات اصلی با تحریک مدیران جامعه ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
♦️ امری چند بعدی و دست کم متضمن از توانمندی است: 1⃣ توانمندی شناختی(درک ابعاد معرفتی محصولات رسانه‌ای توسط عقل) 2⃣ توانمندی عاطفی(درک ابعاد هیجانی این محصولات توسط قلب) 3⃣توانمندی زیباشناختی(درک ابعاد هنری محصولات رسانه‌ای توسط حواس) 4⃣ توانمندی اخلاقی(درک ابعاد ارزشی این محصولات توسط عقل عملی). 🆔@andisheengelabi
از برچسب زدن و تکرار تا پاره‌حقیقت گویی و دروغ بزرگ 🆔@andisheengelabi
هفت فاز عملیات روانی جریان معاند در تجمعات اصفهان که ناکام ماند! 🔻خیلی کثیری از کشاورزان و مردم شریف اصفهان، چند روز متوالی در اطراف پل خواجو و زاینده رود تجمع کردند و مطالبات به حقی را توام با متانت و تمرکز بر شعارهای مشخص پیرامون خشکی زاینده رود و حق‌آبه زمین هایشان ترتیب دادند. 🔸از آنجایی که تجمعات مردمی به هردلیلی همیشه عامل تحریک جریان های معاند نظام جهت ایجاد اختلال و اغتشاش بوده، رسانه هایی همچون "من و تو" و "ایران اینترنشنال" نیز بیکار نماندند و جهت مهندسی و جهت دهی مطالبات را استارت زدند. 🔸هرچند که بصیرت و باهوشی و پوشش به موقع و بدون سانسور و رسانه های جریان اصلی و همچنین حضور و پاسخگو بودن بالاترین دولتی از اولین لحظه های تجمع باعث شد که توطئه های بیگانه شود ولی تکنیک هایی که در رسانه های معاند به کار گرفته شد، محل توجه و تامل بود. 1⃣ تعمیق هیجان با پخش حداکثری فضای احساسی و شعاری تجمع و ترغیب برای حضور بیشتر و تحریک افراد حاضر در تجمع برای ورود به فازهای جدی تری از اعتراضات مثل مثل شعار "اگر که آب باز نشه، اصفهان قیامت میشه" 2⃣ تولید تنفر از مسئولین و ایجاد گسل عاطفی میان مردم و حاکمیت و بنوعی توزیع ناامیدی از حل مساله در سطح حکمرانی با شعارهای "وزیر بی لیاقت استعفا" یا شعار "۳۰ ساله رودخونه رو آبشو به ما ندادن" 3⃣تخریب مرجعیت رسانه جهت جلوگیری از بازنمایی واقعی و بدون حاشیه از تجمع بدلیل ایجاد زمینه برای روایت سازی های وارونه با برجسته کردن شعارهایی چون "ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما" که البته مثل خیلی از شعارهای اپوزسیونی کم رمق بود و ابتر ماند. 4⃣ فرافکنی مسیر شعارها و تصویرسازی مخدوش از گروه های مرجع ازجمله روحانیت با القای اینکه فارغ از صحنه و بی تفاوت از مشکلات مردم هستند با این تیتر و گزارش که "روحانیون فقط خمس و زکات ما‌ را خوردند" و در واقع با این سبک تهیه گزارش، در صدد تولید کانال های جدید برای تحریف اعتراضات بودند. 5⃣القای بحران و اختناق در فاز بعدی و امنیتی جلوه دادن فضای تجمعات با عبارات و تیترهای مسمومی چون "بسته شدن مسیرهای منتهی به پل خواجو" و "اعزام نیروهای سرکوب به محل تجمع اصفهان" و از همه مهمتر "اختلال اینترنت در اصفهان همزمان با اعتراض گسترده مردم و کشاورزان" 6⃣تعمیم شعارها با هجمه به کلان روایت های نظام و به چالش کشیدن کلیت اتمسفر سیاسی و القای ناکارآمدی نظام با تهیه گزارش و تیتری تحت این عنوان که "مطالبه ما فقط نباید آب باشه" و " واکنش منفی مردم هنگام دعا کردن برای سلامتی(آیت الله) خامنه ای" 7⃣ آلترناتیوسازی در فاز همراهی و حمایت و پشتیبانی و القای این نکته که صدای شما اگرچه در داخل سرکوب شود ولی در خارج از کشور شنیده می شود و گزینه‌ رهایی هم روشن است. پیامی که از ربع پهلوی با تیتر "همبستگی مردم و کشاورزان اصفهان، الگوی اعتراضات است" در همین محور قابل بازخوانی است و البته اپیدمیک سازی اعتراضات را هم در ضمن خود داراست. ⏪همانگونه که گفته شد، طرح تکرار آبان ۹۸ که ماه ها توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه روی آن سرمایه گذاری شده بود، با مثلث مردم بصیر، رسانه باهوش و مسئول پاسخگو و درصحنه خنثی شد. این مدل از مدیریت صحنه نشان داد که هرسه محور بایستی همدیگر را پوشش داده و فقدان یکی از اضلاع، باعث تولید بحران خواهد شد و همگامی اضلاع مثلث، آزادی و مطالبه توام با انسجام و امنیت را به دنبال خواهد داشت. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
✍️ نقد و بررسی یک فیلم جنجالی؛ تصویری شبه سکولار از ایمان و روحانیت در سریال روز بلوا 🔺داستان مینی سریال ، درباره یک روحانی به نام عماد یا همان حاج آقای بدیعی است که استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی معروف نیز به شمار می رود. 🛎 ذهنیت پردازنده یا پردازندگان مینی سریال روز بلوا، از دو زاویه و قابل ارزیابی و تحلیل است. از حیث درام ماجرا با طلبه ای مواجه هستیم که به دلیل چهره موجه خود، اعتماد مردم را جلب کرده و حال با یک چالش جدی در باب آبرو و اعتبارش مواجه شده است. 🔴 لغزش ها و استرس ها و تردیدهای عماد را در پلان ها و سکانس های مختلف تجربه می کنیم و یک روحانی زمینی و چه بسا رئالیستیک را در صحنه می بینیم. 🛎 که روحانی داستان دست و پا کرده و خانه چندمیلیاردی و ماشین چندصد میلیونی و گوشی بیست میلیونی جزو دارایی های این روحانی به تصویر کشیده می شود، هرچند به تبع پدرخانم سرمایه دارش باشد، ذوق و ارتکاز مخاطب را نسبت به روحانیت تغییر می دهد. 🔴 اوج روایت سبملیک ماجرا هم، بازی با نام برادر عماد در فیلم است. دیالوگ های متعددی در باب فرار و تنهایی ایمان و ضرورت بازگشت ایمان رد و بدل می شود که حاکی از محوری بودن این مساله در ذهنیت پردازندگان داستان است. اینکه ایمان آلوده بوده یا شریک جرم بوده یا چون در ساختار بوده دچار آلودگی شده و یا اینکه چون ایمان غایب است، بحران و نابسامانی را شاهد هستیم... 🖊علیرضا محمدلو متن کامل یادداشت: v-o-h.ir/?p=32832 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ پساحقیقت 👤کارگردان: اندرو راسی ✔ سال تولید: ۲۰۲۰ 📱ما در عصری زیست می‌کنیم که اخبار گوناگون نه تنها از مراجع رسمی، بلکه از هر منبعی قابلیت این را دارند که با ساز و کار خاص شبکه‌های اجتماعی به اطلاع میلیون‌ها نفر برسند. 🎬 این مستند افرادی را به نمایش می‌گذارد که هر کدام به نحوی به این محیط مسموم دامن می‌زنند و فرایند کشیده‌ شدن اخبار جعلی از فضای مجازی به فضای حقیقی را به تصویر می‌کشد. 🆔@andisheengelabi
جهت ذهنیت سازی به سبک بی‌بی‌سی 🖼 ۹ فریم از استانداردهای دوگانه BBC فارسی 🔹 از ماجرای آرمان عبدالعالی تا کرونا و قهرمانی پرسپولیس 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| همزمان با آغاز مذاکرات وین، در اروپا و آمریکا در خدمت تصویرسازی ضعیف از ایرانی و تلاش بر کاهش تاب‌آوری ذهنی مردم ایران هستند. 🔺 القای ضروری بودن برای خروج از بن بست و باورسازی با عنوان "توافق به هرقیمتی" هدف عملیات روانی جنتلمن های رسانه ای دشمن، شناسایی شده است. 📎 یادداشت مرتبط را در پست پایین مطالعه بفرمایید: 👇👇👇👇👇 🆔 @sedayehowzeh
✍️تکنیک‌های جنگ روانی در خدمت برجامیزه کردن مذاکرات 🔺 خوانش اخبار، غالبا بصورت موقعیتی و مقطّع و تک‌خبر صورت می گیرد. یعنی تک دیتاهای خبری را از خبرگزاری ها یا شبکه های خبری می خوانیم و دربهترین حالت، همان تک خبر را بصورت مجزا تحلیل می کنیم. اما باید توجه داشت که برخی بنگاه های خبری جهت تاثیرگذاری بیشتر، افراد را هدف قرار می دهند و بصورت اخبارمتصل و پوششی و باکمترین اشاره به اصل مدعا، پیام رسانه ای خود را منتقل می کنند. 🛎 به عنوان مثال، شبکه معاند لندنی، با یک چینش خبری و اتصال دیتاها، پیام ای مدنظرش را در ذهنیت مخاطب جاسازی می کند. خبر اول را با تکنیک بزرگنمایی تحت عنوان اعتراضات و تجمعات در سفر مخابره می‌کند. خبردوم را با و برچسب زنی، عقب نشینی تیم مذاکره کننده القا می کند و بطور موذیانه و مختصری در ادامه از آمادگی تیم آمریکایی برای سخن می گوید. در انتها نیز صفر بودن رشد اقتصادی ایران طی ده سال اخیر را از زبان یک مقام مسئول اقتصادی درجه دو یا سه مطرح می کند. 🔹 این متن خبری سه گانه که حاوی اعتراض، عقب نشینی و رشد صفر اقتصادی است، در خدمت یک کانتکست پیام پنهانی است که البته خیلی مختصر در خود خبر هم اشاره شد. 🔴 ترجمه اش می شود اینکه: 1️⃣ شرایط خیلی سخت است 2️⃣مردم خسته شده اند 3️⃣نظام است و به بن بست رسیده 4️⃣راه حل مذاکره است 🔺 این موارد مذکور را در کنار خبری بُرش خورده و عملا تحریف شده از آیت الله قرار بدهید که تیتر خورده:"چه بخواهیم چه نخواهیم باید با جهان مذاکره کنیم" در حالیکه اصل سخن ایشان مبنی بر بوده که همچون گذشته عوامانه انجام نگیرد. 🛎 الغرض که حریف یا بهتر بگویم دشمن، درصدد احیای و تکرار زیاده خواهی با استراتژی مکانیسم ماشه و تهدید بر اعمال فشارهای بیشتر اقتصادی و است. اقتصاد به شرط مذاکره و در سایه غرب والا هیچ. ⏹ صحبت های سخنگوی کاخ سفید مبنی بر آماده بودن سایر گزینه ها درصورت عدم موفقیت مذاکرات و همچنین اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیرامون مذاکره مستقیم و ادعاهای واهی وزیردفاع اسرائیل و آمریکا مبنی بر آمادگی حمله به تاسیسات ایران را هم با همین فرمول می توان تحلیل نمود. 🛎 پروپاگاندای رسانه‌ای و نفوذ در بازار ارز و نوسانات آزاردهنده قیمت موادغذایی یعنی همراه کردن ذهنیت و عینیت برای تعجیل در بازگشت به باند برجامی که جز خسران محض نبود. همراهی مردم در ، با انعکاس رسانه ای درست و عملکرد میدانی هوشمندانه و نتیجه بخش، امکان پذیر و سهل الوصول است. 🖊 علیرضامحمدلو سردبیر 🆔 @sedayehowzeh