radio-goftego-01_03_02-16_30.mp3
14.4M
پادکست علوم شناختی/برنامه اول_بخش #دوم
تاریخ ۱۴۰۱/۳/۲، در #رادیو_گفتگو، پیرامون علوم شناختی و راهبردهای نفوذ، گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم میکنم.
🔹در این برنامه، دکتر داودی کارشناس ارشد علوم شناختی، پنج ساحت برای نفوذ مطرح کردند و بنده نیز از برجسته بودن بعد شناختی و معرفتی ماجرای نفوذ و سلسله مراتب آلودگی در این مساله، ارائه بحثی انجام دادم...
🔉برنامه بیستوچهار و یکدقیقه
🆔@asre_tabyin
📝رسانه ها چگونه اولویت های زندگی ما را ایجاد میکنند؟/ چرا برخی از مفاهیم و اخبار در نظر ما کمرنگ میشوند و برخی پررنگ؟
🔹 قبلا رسانههای خبری سنتی یک رویداد را پوشش میدادند و داستانهای خود را به شیوهای بسیار همانند ارائه میکردند.
🔸بنابراین، اگر شما هر روز می خواستید درباره یک رویداد ملی یا بینالمللی مطلع شوید، مهم نبود اخبار شبانگاهی کدام شبکه را تماشا کنید یا یک روزنامه روزانه را بخوانید؛ درهرحال، شما در معرض یک داستان قرار می گرفتید.
🔹این الگو باعث شد پژوهشگران مشاهده کنند که #رسانه_های_سنتی هر روز با تصمیم گیری درباره اینکه چه چیزی را پوشش دهند و چه چیزی را نادیده بگیرند، #اولویت_ها را تعیین می کنند.
🔸این گزینش و تأکید باعث تعیین اولویت می شود؛ یعنی، مردم آنچه را رسانه ها بر آن تأکید می کنند به عنوان مهم ترین چیز می پذیرند.
📚منبع؛ اخبار چگونه دستور مدنی برای ما شکل میدهند؟ نوشته مک کامبز و رینولدز، (۲۰۰۹).
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقش شبکههای اجتماعی در جنگ روسیه و اوکراین
🔹هیدی کار (Heidi carr) استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه میامی میگوید: جنگ اوکراین نشان داد که #شبکههای_اجتماعی تا چه اندازه میتوانند بر برداشت مردم جهان از واقعیتهای میدانی تاثیرگذار باشند.
او می گوید: #جنگهای_امروز، بیش از آنکه در میدان های نبرد باشند، پشت کامپیوترها و گوشیهای هوشمند جریان دارند و برنده کسی است که نبض شبکه های اجتماعی را در دست دارد.
🆔 @andisheengelabi
#رادیو_گفتوگو با مشارکت فرهنگسرای رسانه برگزار میکند؛
#عصرانه_مطبوعات یکشنبه ۲۹ خرداد از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۰۰ با موضوع روایتگری صحیح رسانههای گروهی برای تحقق جهاد تبیین
🔹با حضور #کارشناسی:
حجت الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، دکتر عباس محمدیان، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور
🆔@asre_tabyin
radio-goftego-01_03_04-16_00.mp3
14.4M
پادکست علومشناختی/ جلسه دوم_بخش #اول
در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴، در رادیو #گفتگو، پیرامون علوم شناختی و پدیده نفوذ نقطه ای، خطی، ترکیبی گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم میکنم.
کارشناسان برنامه، دکتر داودی، دکترعلیرضامحمدلو و مجری کارشناس برنامه؛ دکتر نصیری
🔈برنامه بیست و چهار و یک دقیقه
🆔 @andisheengelabi
radio-goftego-01_03_04-16_30.mp3
14.4M
پادکست علومشناختی/ جلسه دوم_بخش #دوم
در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴، در رادیو #گفتگو، پیرامون علوم شناختی و پدیده نفوذ نقطه ای، خطی، ترکیبی گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم میکنم.
کارشناسان برنامه، دکتر داودی، نصیری و علیرضامحمدلو
🔈برنامه بیست و چهار و یک دقیقه
🆔 @andisheengelabi
#یادداشت_سوادرسانه
تیپولوژی سه گانه در باب رسانه خوان ها
تیپ اطلاعات محور: برخی بشدت عاشق خبرند و در پی اطلاعات و داده بیقرارند. اینکه چه کسی چه گفت برایشان بسیار اهمیت دارد و کارکرد اصلی این پیگیری مجدانه، اشباع حس کنجکاوی و قدرت نقل خبر بالا برای صاحبان چنین روحیه و تیپ رفتاری است. #انبار_اطلاعات_خام هستند و انسان مطلع در پیشانی آنها نقش بسته است و به دلیل فقدان مبانی، تحلیل درست و واقع نمایانه ای ندارند و دچار نزدیک بینی یا دوربینی های بد موقع می شوند.
تیپ دانش محور: برخی برایشان دانش رسانه ای مهم است و کبریات و قواعد رسانه ای را بشدت دنبال می کنند و هیجان شناختی بالایی دارند. عمده کتاب های در باب رسانه و ارتباطات را خریده و خوانده اند و قافله دانش را رهروی قدران و جدی هستند و دغدغه چگونه گفتن ها را دارند. این تیپ رفتاری نیز دانشمندانی با پرستیژ و دیسیپلین بالا به شمار می آیند و از سر هیجان شناختی و نداشتن داده های کافی در تحلیل مسائل، چه بسا در #تله_های_ادراکی و خطاهای شناختی ناشی از ضعف در مساله شناسی گیر افتاده اند.
تیپ مساله محور: برخی از رسانه دان ها و خبرخوان ها به معنای واقعی، هم قواعد رسانه ای و راهبردها را خوب بلدند و هم دیتا و اطلاعات کافی جهت آنالیز و ارزیابی در چنته دارند و اساسا در رسانه به دنبال حل مساله هستند. دچار افراط و تفریط در خوانش رسانه ای نمی شوند و کمتر هیجانی شده و واکنش های تکانشی و آنی ندارند. #نقل_خبر_برایشان_یک_راهبرد_است نه جبران ضعف خودکم بینی و از طرفی ارائه دانش برایشان یک رسالت به شمار می آید نه یک پرستیژ و افزایش شخصیت و سرمایه اجتماعی.
✅این تیپ رفتاری سوم، اطلاعات را با نگاهی قاعده مند و چینشی پازل گونه و حتی الامکان متصل باهم و شبکه ای مطالعه می کنند. از آنجایی که صرف مطالعه اخبار باعث کاشت روحیه انفعالی و اقدام انعکاسی می شود، هر متنی را با فرامتن و زیرمتن آن ضرب نموده، چیستی و منبع خبر، چرایی و عقبه خبر و چگونگی و قواعد حاکم بر خبر را به تفاهم می رسانند و جمع بندی دقیق تری برای کنشگری فعال در اتمسفر رسانه ای طراحی می کنند تا از مارپیچ مصرف کننده های ساکت و مقلد رسانه ای به در آیند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
#رادیو_گفتوگو با مشارکت فرهنگسرای رسانه برگزار میکند؛ #عصرانه_مطبوعات یکشنبه ۲۹ خرداد از ساعت ۱۷:
#روایت_یک_گفتوگو
پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی:
رسانه از اضلاع تمدن سازی است/ جهاد تبیین دکترینی برای وضعیت امروز رسانه
برنامه «عصرانه مطبوعات» رادیو گفتوگو با موضوع روایت گری صحیح رسانه های گروهی برای تحقق #جهاد_تبیین و با مشارکت فرهنگ سرای رسانه و با حضور حجتالاسلام دکتر علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی به روی آنتن رفت.
حجت الاسلام محمدلو از رسانه به عنوان یکی از اضلاع تمدن ساز یاد کرد و گفت: جهاد تبیین یک #دکترین برای وضعیت امروز رسانه های کشور است تا از حالت انفعالی به #حالت_فعال و کنشگری شیفت کنند.
ادامه خبر در لینک
http://seda.ir/sh/?4169623
🆔@asre_tabyin
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایدهآل!
🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد.
1⃣رسانهخوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسهزنی و #سرگرمی_خبری هستند و فقط میخوانند و متعجب میشوند و فوروارد میکنند.
2⃣رسانهدان ها: این صنف هم میخوانند و هم تحلیل میکنند. دروازهبانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است.
3⃣رسانهبان ها: این افراد هم میخوانند، هم تحلیل و دروازهبانی خبر انجام میدهند و هم در پی جریان سازی و #روشنگری هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم میکنند.
🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی #راستی_آزمایی_خبر را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم.
🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه #لاسول بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف #پنج_آیتمی که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید.
🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانهای در عصری که به #اینفودمی و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستیآزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار میرود.
🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار میرود. با اینکه #معرفتشناسی در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکهای درآمده و انسجام اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان میتوان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد.
✍علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه
🆔 @asre_tabyin
#سرمقاله_روزنامه_سراج
اسکیت سواران نوجوان؛ تراژدی فرهنگ یا موقعیت خطر؟!
🔸علیرضا محمدلو نوشت:اخیرا شاهد جنجال رسانهای پیرامون کژرفتاری عدهای نوجوان در یکی از خیابانهای شیراز بودهایم. بچههایی که به بهانه روز اسکیت، با سر و وضع خلاف عرف و شرع و قانون تجمعی تفریحی ترتیب داده بودند و بگذریم از اینکه از لحظه تشکیل این تجمع تا وایرال و بازنشر شدنش در #شبکههای_مجازی، چقدر مهندسی شده بود.
🔹بررسی کنیم که این #پارههویتها چگونه تبدیل به رویداد میشوند و نمایشی از یک #کجروی_فرهنگی را یدک میکشند؟ مگر همین جامعه نیست که دهه هشتادی و نودیهایش، مرزهای ایرانی و عربی و آفریقایی و انگلیسی را با سرود فاخر سلام فرمانده در نوردیدند؟!
🔸«دیوید رایزمن» در بررسی دورههای بشری از منظر ارتباطات، سومین مرحله از سیر تطورات بشر را «دوره انسانهای دگر راهبر» نام مینهد که تحت تأثیر گروه همسالان و رسانهها و اتمفسر اجتماعی، #هویتسازی اتفاق میافتد. در چنین عصری، خانواده و سیستم کم اثر شده و شخصیت فرزندان به شدت انفعالی، رسانهزده و تاییدطلب افراطی میشود که به تدریج تحت تأثیر رسانهها، انبوه انسانهای تنها در شهرهای بزرگ شکل میگیرد.
🔹گذشته از این نظریه و در این خصوص، قطعا نقش #چهار_عنصر سیستم، خانواده، مدرسه و رسانه بایستی درست سنجیده شده و نسبت به سهم هر متغیری به تناسب دوری و نزدیکیاش به عمق ماجرا، وزندهی دقیقی صورت گیرد.
ادامه دارد👇👇👇👇👇
https://serajonline.com/newspaper/item/9296
https://serajonline.com/newspaper/item/9295
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
پادکست علومشناختی/ جلسه دوم_بخش #دوم در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴، در رادیو #گفتگو، پیرامون علوم شناختی و پ
🔎علوم شناختی و رسانه| نفوذ در چه حوزههایی و با چه روشهایی شکل میگیرد؟
🔸برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» که با همکاری #خبرگزاری_فارس و #رادیو_گفتوگو به روی آنتن میرود، با استفاده از تکنیکهای علوم شناختی به گفتمان سازی بر مبنای تکنیکها و شگردهای رسانهای در حوزه شناختی میپردازد.
🔹در قسمت هشتم از فصل چهارم برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه»، معصومه نصیری به عنوان کارشناس مجری به گفت و گو با علیرضا داودی (کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی) و علیرضا محمدلو (کارشناس رسانه و سردبیر پایگاه خبری صدای حوزه) درباره #علوم_شناختی و مدلهای نفوذ نقطه ای، خطی و ترکیبی پرداختند.
برای مشاهده گزارش کامل این گفتوگو، اینجا کلیک کنید یا از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید؛
http://fna.ir/1py5ra
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
📝 اثرهای رسانه ای مثل خرید از یک فروشگاه! (سواد رسانه)
🔸بسیاری از مردم طوری به اثرهای رسانه ها فکر می کنند که انگار آنها شکلات هستند. همین طور که در خیابان راه می رویم، کسانی را می بینیم که همه نوع شکلات را به رایگان به مردم می دهند. آنها از ما می خواهند این شکلات ها را بچشیم و سپس وارد فروشگاه شویم و چیزی بخریم. ما وسوسه می شویم. وقتی یک دانه در دهان می گذاریم، مزه خوبی می دهد و باعث می شود یکی دیگر هم بخواهیم. ما یکی دو تای دیگر هم می خوریم و فکر می کنیم ضرری ندارد؛ اما، چند دقيقه بعد قندمان بالا می زند و سپس احساس می کنیم انگار داریم از حال می رویم. همچنین، مزه شیرینی شکلات همچنان در دهان ما می ماند و پس از مدتی حالتی ناخوشایند پیدا می کند. احساس می کنیم شکلات در حفره های دندانمان گیر کرده است. اگر بچه هایمان با ما باشند، آنها بدقلقی می کنند و برای شکلات های بیشتر بهانه گیری می کنند و اینجاست که باید نقش آدم بده را بازی کنیم و به آنها بگوییم نه، این باعث می شود نتوانی شام بخوری.
🔹بسیاری از مردم به #رسانه_ها به عنوان یک فروشگاه شکلات فکر می کنند. پیام های رسانه ها وسوسه انگیز است و ما به خودمان اجازه می دهیم نمونه ای از آنها را امتحان کنیم و اغلب از این تجربه خوشمان می آید؛ اما، پس از آن، احساس گناه می کنیم. ما حس می کنیم باید با وقتمان کاری اساسی تر یا سودمندتر می کردیم. ما حس می کنیم که آن پیام ها اکنون سوراخ هایی در مغز ما دست کرده اند و ما دیگر نمی توانیم یک ترانه تبلیغاتی، آهنگ یا جک مسخره را از ذهنمان بیرون کنیم. اگر بچه هایمان با ما باشند، می ترسیم که آنها به سرعت آن زبان بد، نگرش بد، رفتار بدی را که در پیام های رسانه ای دیده اند، تقلید کنند.
♦️بله، رسانه ها پیام های «شکلاتی» بسیاری عرضه می کنند. اگر ما سالیان سال خودمان را با یک رژیم پیوسته از شکلات آرام کنیم، سرخرگ هایمان را با چربی بند می آوریم و همه گونه #اثر_منفی را بر تندرستی مان تجربه می کنیم؛ اما، رسانه ها گونه های پرشمار دیگری را هم عرضه می کنند. اگر بتوانیم در برابر وسوسه اولیه در شکلات ایستادگی کنیم و در مقابل، پیام های دارای ارزش خوراکی بیشتری در دیگر بخش های کافه تریای رسانه ای بیابیم، می توانیم مواد معدنی و ویتامین های گوناگون تر و متوازن تری را مصرف کنیم. برای اینکه زندگی سالم تری داشته باشیم، باید بدانیم چه چیزی را مصرف کنیم و باید خودمان به خودمان سروسامان بدهیم.
📚منبع؛ کتاب سواد رسانه نوشته جیمز پاتر
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
پیش نشست چهارم در راستای #نخستین_کنفرانس_بینالمللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری با موضوع جایگاه اخلاق در نقشه راه حکمرانی سایبری برگزار میشود.
کارشناسان نشست:
➖حجت الاسلام مرتضی حاجیانی، مدیرکل معاونت فضای مجازی،هنر و رسانه دفترتبلیغات اسلامی قم
➖حجت الاسلام علیرضامحمدلو، سردبیر صدای حوزه
دبیرعلمی نشست:
➖حجت الاسلام مهدی خراسانی
🔹چهارشنبه ۲۲ تیرماه ساعت ۱۰:۳۰
🔺محل برگزاری: دفتر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه در پردیسان قم
📡 لینک پخش زنده:
🌐 http://www.aparat.com/SedayeHowzeh/live
🆔 @sedayehowzeh
🔎مدتی قبل، نشستی با موضوع "بررسی تحلیلی الگوهای موج آفرینی در فضای مجازی با تولیدات مذهبی، با تمرکز بر سرود «سلام فرمانده»" در اندیشگاه رسانو معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
سه محور مهمی که بنده در این نشست، طرح نمودم را خدمتتان تقدیم میکنم:
1⃣این سرود توانست #سن_جنبشهای_اجتماعی را بشدت پایین آورد که در نوع خودش بینظیر بود و یک تئوری محسوب میشود. با توجه به اینکه سن جنبش های اجتماعی حداقل از ۱۴ ۱۵ سال شروع میشود، فراموجی که توسط بچه های ۵ تا ۱۲ ساله خلق شد و حتی مرزهای جغرافیایی را هم در نوردید، یک جنبش اجتماعی را رقم زد که البنه نیاز به تعمیم نظری و فرهنگی بیشتری دارد.
2⃣این سرود در قبال دوگانه فرد و جامعه، امر سومی به نام #فضا را تاکید کرد که متناظر مفهومی آن فرهنگ و رسانه را می توان نام برد. فناوری و ابزار فضاسازی نیز مسجد و هیات و کانونهای فرهنگی هستند که جهت بازتولید قدرت هم که شده بایستی جدی گرفته شده و حمایت شوند.
3⃣انسجام اجتماعی در قبال انسجام سیستمی، اثری بود که این سرود بر جای نهاد. غرب با تکیه بر فن سالاری و تکنولوژی، #انسجام_سسیتمی را پایه قدرت خود قرار داده و شرق و نظامات دین مدار، با توجه به سرمایه های معنوی و مردمی خود بایستی بر انسجام اجتماعی متمرکز شوند.
#سلام_فرمانده
#ابوذر_روحی
#دهه_نودیا
#دهه_هشتادیا
لینک فیلم این نشست👇
https://majazina.ir/?p=3430
🆔@andisheengelabi
🔎دمکراسی، آزادی مطبوعات و اسارت مخاطب
🔸حس قدرتطلبی که در زیر لفافهی دموکراسی به فعالیت مشغول است شاهکار خود را به چنانخوبی انجام داده که حتی وقتی مردم را به شدیدترین وضعی به بردگی میکشد، اینان بهقدری #اغفال شدهاند که تصوّر میکنند معنی آزادی همین است و هرچه طوق اسارت تنگتر میشود به نظر مردم چنین جلوه میکند که دایرهی آزادی وسیعتر شده است.
🔸همه با رضا و رغبت، بلکه با ذوق و شوق و جوش و خروش به ساز عدهی معدودی قدرتطلب بیباک میرقصند. آزادیخواهانِ طبقه متوسط، مغرور و خشنودند که مطبوعات آزاد شده و سانسور از میان رفته است.
🔸غافل از اینکه #دیکتاتور_مطبوعات یا آن چند نفری که تمام روزنامهها و مجلات را به ضرب پول در اختیار خود در آوردهاند اسیران خود، یعنی خوانندگان را زیر تازیانههای سرمقالهها و تلگرافها و عکسها و تصویرها به هر طرف که بخواهند سوقمیدهند.
اسوالد اشپنگلر
#سواد_رسانه
🆔@andisheengelabi
🔎در چهارمین پیش نشست کنفرانس بینالمللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» مطرح شد:
حجت الاسلام حاجیانی: زیست سایبری امروز مبتنی بر منطق آمریکایی است/حجت الاسلام محمدلو: رویکرد سایبری موجود به اخلاق، ابزاری ، سکولار و مبتذل است
🔹رسانه نباید سادهلوح آفرین یا یاغی پرور باشد و به تعبیر رایزمن:« #انسانهای_درون_راهبر» تربیت کند که از دگر راهبری و انفعال خارج شده و به درون راهبری میرسند، انسان مستقلی که حقیقت و عدالت برایش اهمیت دارد و اخلاق بر آنها شامل و حاکم است.
🔸موضوع اخلاق در حکمرانی سایبری را باید در #چهار_ساحت ببینیم، اخلاق در ساحت حاکمیت که همان نقش حاکمان در نسبت با اخلاق در فضای سایبری است و ضلع دوم رسانهها و ضلع سوم مردم هستند و اینکه مردم به عنوان مصرف کننده چه پروتکلهایی را باید رعایت کنند تا #زیست_سایبری شان زیست سالمی باشد و ضلع چهارم هم گروههای مرجع هستند که به شدت تأثیر گذار بوده و همان نخبگان و افراد مشهور و صاحبان تریبون و مخاطب و سکوی رسانه ای را شامل می شود.
مشروح گزارش نشست را اینجا مطالعه بفرمایید
https://v-o-h.ir/?p=44311
🆔@andisheengelabi
🔎اخبار زیگزاگی، اختلال شناختی و ضرورت مراقبت از افکار عمومی
◾️سکانس اول: قمه کشی و دعوای خیابانی #دختران_بوشهری که صحنه های ناراحت کننده و البته قابل تاملی را رقم زد و ذهن و جان هر شهروند عادی و البته مقام مسئول صاحب وجدانی را تکان داد و بررسی زمان و مکان دقیقش را هم از نظرها ربود.
◽️سکانس دوم: انعقاد #بزرگترین_تفاهمنامه_اقتصادی کشور با هدفگذاری تجاری ۷۰ میلیارد دلاری میان ایران_روسیه و ایران_ترکیه بدون نیاز به برجام و FATF که صحبت از نظم نوین جهانی در غیاب غرب را به رسانههای بینالمللی کشانید.
◾️سکانس سوم: برخورد فاجعه آمیز یک گشت و وَن پلیس با دختر بیحجاب و خانواده اش(هرچند که مورد توبیخ شدید قرار گرفت)که باعث تحریک احساسات و ایجاد جو منفی در افکار عمومی شد.
◽️سکانس چهارم: آماری را مرکز افکارسنجی #ایسپا درباره میزان اعتماد مردم به اصناف و نهادهای مسئول مختلف منتشر کرد که #صنف_معلمین در صدر اعتماد مردم قرار داشتند و نهاد پلیس و امنیت با اختلاف خیلی کمی رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود.
◾️سکانس پنجم: آزار و اذیت چند دانش آموز توسط یک معلم در یکی از شهرها یا روستاهای خراسان جنوبی که با عنوان آزار و تعرض جنسی به ۱۸ دانش آموز در خبرها نقل شد!
◽️سکانس ششم: جشن _۱۰_کیلومتری عیدغدیر در خیابان ولیعصر تهران که با مشارکت ۳میلیون نفری مردم شریف و دیندار برگزار شد و رکوردی را در جشن های مذهبی با مشارکت مردم به ثبت رساند.
🔸این چند نمونه خبری که ذکر شد، مشتی از خروارها خبر مثبت و منفی است که طی چند روز اخیر، افکار عمومی را در نوردیده است. حجم بالایی از #اطلاعات_گمراه_کننده و دروغ(disinformation) را هم به این حجم خبری متناقض و پارادوکسیکال اضافه کنید که چه میزان تردید، بیاعتمادی و اختلال شناختی را بهمراه خواهد داشت.
🔸سوای از خنثی شدن اخبار مثبت به نفع اخبار منفی، با این اوصاف زیگزاگی از اخبار، چه بلایی بر سر #سرمایه_اجتماعی این نظام، سرازیر می شود و مصرف افراطی، وارونه و غلط اخبار، چه کژکارکردهای فرهنگی و اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد آورد؟
🔸مستحضرید که #فیک_نیوزها، بَدنیوزها، آنارشیست ها، اپوزیسیون و البته برخی دوستان غافل و عوامل نادانشان با گافهای عجیب، نقطه مقابل انسجام اجتماعی(Social integration) پیشرفت و توسعه فرهنگی بوده و مرکز تهدید محسوب میشوند.
🔻در #جنگ_روایتها که تهدیدی نرم و تدریجی و قطره چکانی است و باهدف ذهنیت سازی منفی، تولید شکاف و بیاعتمادی میان مردم و حاکمیت بوده و در بازه میان مدت، نافرمانی مدنی فراگیر را دنبال می کند، بایستی با اقدام درست، دلسوزانه، باحوصله و البته روایت بموقع، #هبیتاس_جامعه(عادتواره ها، ارتکازات و ذهنیتهای اجتماعی فراگیر) را از محاصره شناختی دشمن نجات داد و سنگرهای فکری و فرهنگی را با تدابیر هوشمندانه، کمهزینه و با حفظ ادب و کرامت حفظ نمود.
✍علیرضامحمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه
🆔@andisheengelabi
🔎ژوئی سانس چیست؟
🔹لذتی که در نهایت و به دلیل افراط و زیاده روی به درد و عذاب وجدان منتهی میشود.
🔹عصر مدرن که سرشار از مصرف گرایی مبتنی بر پرسه زنی و لذت گرایی است، مبتلا به ژوئی سانس مزمن است.
🔹اگر رفتار خود و اطرافیانمان را در فضای مجازی بررسی کنیم، به این نوع عذاب وجدانهای ناشی از اتلاف وقت یا مواجهه یا خشونت یا شکست عشقی یا...که بعد از #پرسه _زنی در فجازی نصیبمان می شود اعتراف میکنیم.
#رفتار_رسانهای
#سواد_رسانهای
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎چرایی واقعه عاشورا در یک بازخوانی رسانه ای
🔻اگرچه مطالعات سوادرسانه یک موضوع نوین است و در ادامه ظهور تکنولوژی، جایگاهی در مباحث علمی پیدا کرده است، اما تاریخ، مملو از موقعیت هایی است که اگر سوادرسانه ای وجود داشت، مسیر بشر بطور کلی تغییر میکرد. واقعه عاشورا را در چندگام رسانه ای هم میتوان نگاه کرد و تحلیل نمود. جامعه ای که تسلیم شایعه شد و #دروازه_بانی خبر انجام نداد.
🔹مردمانی که تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دادند و حوصله مکث و تامل و بررسی پیام را نداشتند. اجتماعی که بدون اطمینان از صحت و سقم پیام، #فوروارد کرد و اطلاعات فیک و جعلی را ویروس وار در بدنه جامعه رسوخ داد و مریض شد.
1⃣گام اول آنجایی بود که گفتند؛ حسین ابنعلی سر جنگ دارد و قدرتطلب است. خارجی است و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است. مردم نیز بدلیل زمینه ذهنی ضعیف و مسمومی که داشتند و عافیتطلبی در جانشان رسوب یافته بود و مهمتر از همه، بدون تحقیق درباره اهداف قیام و گفتوگو با امام و اصحابش، اتهام ساختگی را پذیرفتند.(#تکنیک_برچسب_زنی و انگاره سازی منفی جهت انحراف افکارعمومی)
2⃣گام دوم آنجایی بود که مسلم ابن عقیل را در عرض یک وعده ظهر تا شام و با تبلیغات ابن زیاد مبنی بر در راه بودن لشگر شام و تولید شایعه توام با ترس، تنها گذاشتند و خلف وعده کردند.
این درحالی بود که اگر محاصره قصر ابن زیاد را ادامه میدانند، کار تمام بود و مسیر تاریخ عوض میشد. ولی زنان و مادران باور کردند و همسران و فرزندان را ترساندند و شد آنچه که نباید میشد.(#تکنیک_شایعه، تولید ترس و دروغ بزرگ که باعث اختلال در مسیراصلی جامعه میشود)
3⃣گام سوم هم زمانی بود که قبیله هانی ابن عروه که شجاع و جنگجو بودند، سخن #شریح_قاضی که یکی از خواص فریب خورده و تطمیع شده زمان بود را در رابطه با سلامتی هانی، پذیرفتند و از اطراف قصر ابنزیاد متواری شدند. موقعیتی بود که شجاعت و غضب قبیلهای، با بصیرت و سوادرسانهای گره نخورده بود و بدون بررسی و #سرچ_دقیقتر، فریب خوردند و صحنه حساسی را برای شکست ابنزیاد از دست دادند.(#تکنیک_خلق_اعتبار و استفاده از شخصیتهای مرجع برای فریب و دور زدن فرایند تحقیق و استدلال)
🔸هرکدام از این موقعیتها اگر با سوادرسانه ای همراه میبود و #مقاومت_ذهنی_مردم در برابر شایعات و فیک نیوزها و تبلیغات شکننده نبود، قطعا مسیر تاریخ طور دیگری رقم میخورد و امام جامعه، اسیر اجتماع خبرزده، راهی قتلگاه نمیشد.
🔸سوای بصیرت سیاسی و معرفت امام که عناصر مهمی در زمانشناسی و درک موقعیت هستند، توانایی در برابر اخبارگمراهکننده و جعلی ضلع سومی است که جامعه را از خطاهای فاحش و غیرقابل جبران تاریخی نجات میدهد.
✍علیرضامحمدلو،کارشناس و پژوهشگر رسانه
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل #غربت_اندیشه_امام کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟
پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم
یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند.
#اول اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. #دوم اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله #سوم نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود.
مدل های شش گانه حمایت
اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل #مارپیچ_سکوت حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و #ارتجاع گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم.
حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد.
#عبادت_در_صحنه را به نفع #عبادت_در_صومعه ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند.
حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود.
حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، #حسابگرانه چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، #استراتژی_فرار را در پیش گرفتند.
حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در #منطق_مبارزه با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار #اشتباه_محاسباتی شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند.
حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در #شناخت_اولویت_ها و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند.
حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به #نصرت امام زمان خویش نائل شدند.
#تحلیل۴ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi