eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎چرا نظام، گارد امنیتی تمام عیار ندارد؟/آیا پشت صحنه امیدوارند که نظام یک جایی کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود؟ ✍مهدی محمدی 🔸اجازه بدهید یک مرور بکنیم. از منظر امنیتی در مرحله استمرار اجباری آشوب هستیم. طرف طراح، در حال سوزاندن دسترسی ها و سرمایه های بیست و گاهی ۳۰ ساله خود است، فقط برای اینکه بتواند آشوب را ولو یک روز بیشتر کش بدهد. 🔸در یک شبکه حداقل دو سه ساله خرج شد. در شبکه بیش از ده ساله خود را سوزاندند. عبدالحمید در سرمایه ۳۰ ساله است. شبکه نفوذی در خیلی قدیمی بود. ولی برایشان مهم نیست. دسترسی ها را می سوزانند و شبکه ها را قربانی می کنند چون کابوسی بدتر از خاموش شدن شعله آشوب برایشان قابل تصور نیست. 🔸قبلا نوشتم که در هفته های اول موقعیت جامعه ایران را انقلابی ارزیابی کرده بود. اکنون کمی ارزیابی را تصحیح کرده. می گویند ایران در 'آغاز' شکل گیری وضعیت انقلابی است. طراحی این است که مستقل از هزینه، خیابان فعال بماند. تنها راه تحقق این هدف برای طرف طراح، وارد کردن نظام به 'چرخه خشونت افزایشی' است. 🔸این بازی را جمهوری اسلامی از همان ساعت نخست خوانده بود. تا امروز جمهوری اسلامی در مقابل سنگین ترین فشارها برای برخورد شدیدتر مقاومت کرده است. 🔸فقط در همین دو روز ۷ نیروی نظامی و امنیتی به شهادت رسیده اند. استفاده از ظرفیت انتظامی در خیابان، صرفا در حد پراکندن تجمعات برای جلوگیری از رخ دادن فجایع امنیتی است. استعداد امنیتی اصلی کلافه است که تا کی باید صبر کند. 🔸از حیث تکنیکی و تاکتیکی شاید نقدهای جدی به مهارت های ضد اغتشاش وارد باشد اما از جهت راهبردی نظام عمدا به سمت سرکوب حرکت نکرده و نخواهد کرد. تصمیم گیران می دانند که باید شهید بدهند اما کسی نباید کشته شود. 🔸برای مردانی که کالجبل الراسخ چهل سال جنگیده اند خیلی سخت است. ولی خب این جنگ را هم باید بجنگند و این یکی قانون خودش را دارد. 🔸در این روزها من از نزدیک دیده ام ذهن سیستم بیش از آنکه درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحاتی است که باید بکند. بحث های بسیار پر حرارتی در جریان است که بخشی از جامعه دیده نشده و باید بشود.بدون یک برنامه اجتماعی، تدبیر امنیتی عقیم می ماند. 🔸از حیث شناختی هم در واقع با یک مواجهیم. در واقع خبری نیست. آشوب درست و درمانی هم نیست چه رسد به انقلاب‌. صحنه هایی خلق می شود فقط برای اینکه ویدئوهایی از آن وایرال شود. 🔻طرف طراح امیدوار است نهایتا مردم تصمیم بگیرند بازیگر این تئاتر بشوند. منتها مردم فقط موبایل که نمی بینند. خیابان هم می روند و مشاهده شکاف عمیق میان نهاده شناختی و داده فیزیکی به آنها می گوید یک جای این کار می لنگد.حتی بسیار معترضان کمتر آشوب می کنند. 🔸شیوه فعلی طرف طراح را ناگزیر به سمت خواهد بود. چاره ای ندارد. انقلاب که نشده، ولی زخم باید زده شود. ضمن اینکه ویدئو لازم دارند و ماشین تحریک مردم بیکار بماند، می میرد. 👌همچنان امیدوارند سیستم یک جا کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود. اما نخواهد شد. پیام رهبر انقلاب برای شهدای شاه چراغ یا تصمیم شورای تامین سیستان درباره فرماندهی انتظامی زاهدان را ببینید. دل، گرم ولی ذهن سرد است. 🔸نهایتا طرف طراح می داند ایران ایستادن و تماشا کردن یا خوردن و پاسخ ندادن بلد نیست. یک جایی معادله منطقه ای و بلکه جهانی خواهد شد. در نقطه ای از مسیر قرار نداریم که بتوان به عقب برگشت. 🆔@asre_tabyin
🔎تکنیک های جریان معاند در جنگ ترکیبی 1⃣تولید نارضایتی در با بزرگنمایی ضعف‌ها و کوچکنمایی و تحقیر قوت ها با ترفند بایکوت و 2⃣ القای ناکارآمدی در و مدیریتی با ضریب دهی به اشتباهات جزء و تعمیم آن به کل و برچسب‌زنی تحت عنوان 3⃣ انگاره‌سازی مسموم و ذهنیت سازی وارونه، هیجانی و در ذیل محورهای مذهبی، قومیتی، جنسیتی و سبک زندگی 4⃣ با الگوریتم تولید گسل و شکاف اجتماعی در ماجرا و امتداد جریان به سمت الگوی تجزیه ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎پیامدشناسی "راهپیمایی" در جنگ های شناختی و ناآرامی‌های اجتماعی 🔸در چنین شرایطی که سه فاز ذهنیت، مجازی و میدان هرکدام سهمی از ناآرامی را یدک می‌کشند، چگونه می توان متغیری چون راهپیمایی سراسری را تحلیل و پیامدسنجی نمود؟ 🔸جهان مجازی اتفاقات حاکم بر دو ساحت دیگر را راهبری می‌کند. در واقع سطح عمومی و میدانی در امتداد هشتگ ها و پیج های مجازی آموزش دیده جریان اپوزیسیون، محل جولان اوباش و لمپن ها شده است. 🔸ذهنیت نخبگانی، متاثر از فضای مجازی و مارپیچ سکوت رخ داده در میدان، تحلیل های منفی و محافطه کار تولید و تدوین می‌کنند و مجموعا ذهنیت اجتماعی و به تعبیر بوردیو، هبیتاس جامعه در قبال میدان، تصویری آشوبناک به خود می‌گیرد. 🔸با این اوصاف، راهپیمایی و حضور میدانی مردم باعث خنثی سازی برخی مسمومیت‌های مجازی مثل اکثریت پنداری مجازی و مارپیچ سکوت میدانی می شود. روشن می کند که هر هشتگ مساوی یک انسان نیست و شمارش واقعی مردم در چنین میدانی قابل ارزیابی است نه صرفا مانورهای مجازی با ابزارمکانیکی و هشتگ‌بازی! 🔸توام با این آثار روانشناختی و جامعه شناختی در سطح عمومی و نخبگانی، دستگاه های تصمیم گیر امنیتی و قضایی را در برخورد با ناامنی و متخلفین معاند حمایت و محکم می گرداند...درود بر مردم بصیر و باشرف ایران اسلامی ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎امتداد ناواقعیت اغتشاشات با مصادره و جعل افکارعمومی 🔸فرسایشی شدن اغتشاشات و خشونت افزایی‌ آن باعث شده، پروژه بودن و مهندسی شدن آن به فکت غیرقابل انکاری تبدیل شود. اما ماجرا چیست؟ جعل یا جلب افکار عمومی، قلب تمام تکنیک هایی است که این روزها از جانب اغتشاشگران در فضای مجازی و میدانی به کار بسته می‌شود. 🔹دختری با حمایت دوربین های درکمین نشسته، مقابل نیروهای ضداغتشاش رجزخوانی می کند و سعی در تحریک و ایجاد درگیری دارد. در تلاش است که نتایج این برخورد به تثبیت روایت دروغ کشته شدن مهساامینی منجر شود. 🔸دختری دیگر در خیابان با وضعیتی رها سراغ سوژه های مردمی از خردسال و نوجوان تا پیرمرد و بازاری و دختر و پسر می رود. مشت صمیمی که حاوی شکلات و نوشته‌ای مبنی بر پیام آزادی با کلیدواژه مهسا امینی است را بعنوان نماد این مانور استفاده می‌کند. 🔹به بهانه چهلم دختری، سر مزارش معرکه می‌گیرند و سرودهای مخصوص جنگ و اتحاد اقلیمی سر می‌دهند و در تلاشند که تعداد اندک، هیجان زده و غافلگیر خود را با جوسازی جبران کنند. 🔸تمامی این ترفندها تکنیک‌هایی در راستای بوده که فرامتن آن، خالی شدن فرایند اغتشاشات از ظرفیت افکارعمومی است. چرا که بعنوان پیش درآمد براندازی مخملین، جلب یا جعل و است که با دوربین و تدوین و غافلگیری مردم با چاشنی سرودی تراژیک قابل تحقق است. 🔹 یک بوده که از مبدا همراهی(پخش‌شکلات) تا مقصد درگیری یا از مبدا درگیری(رجزخوانی) تا مقصد همراهی در رویای تحققش هستند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
▫️این روزها تولید محتوا و ضرورت تبیین و روشنگری در زمین افکارعمومی بیش از پیش احساس می شود. امروز نقطه ثقل ، جدال بر سر اقناع یا فریب افکارعمومی و قشر خاکستری جامعه است. در باب قضایای اخیر، تحلیل وضعیت و نسخه عملیاتی و در قالب یادداشت و pdf و word در کانال کار شده که لینک های مرتبط تقدیم می‌شود؛ 1⃣تکنیک های کنش رسانه‌ای موثر در جنگ روایت ها 2⃣ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی 3⃣مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران 4⃣جنگ روایت ها و مدل جریان‌سازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی 5⃣مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال 6⃣ده فاز جنگ روایت‌ها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیکهای عملیات روانی/ بخش چهارم 🔸در شمارگان پیشین به تعریف عملیات روانی و انواع آن در #طرح‌ریزی_ج
📝تکنیک‌های جنگ روانی/ قسمت پنجم در این شماره دو مفهوم «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» که در پیوستگی محتوایی یکسان، امکان اثرگذاری بر جامعه مخاطب عملیات روانی را دارا هستند؛ مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت. تظاهر به بی طرفی 🔸بسیاری از رسانه های خبری برای القای بی طرفی خود به مخاطبان و در نتیجه آنان، از روش «تظاهر به بی طرفی» استفاده می کنند. در این روش سخنان و دیدگاه های مخالفان به اشکال مختلف نظیر گزارش، مصاحبه، مقاله و یادداشت منعکس می شود. 🔹رسانه به دلیل اتخاذ یک موضع بی طرف، اعتبار بیشتری در میان مخاطبان خود کسب می کند. همچنین رسانه با حفظ پوشش بی طرفی، می تواند پیام های خود را به آسانی به مخاطب القا کند و اهداف موردنظر خود را تأمین سازد. 🔸در این اصل ضمن اظهار بی طرفی و حفظ احترام مخالفان، اقدام به پخش سخنان و نظرات مخالفان می کنند و به دنبال آن، مطالب خود را القا می کنند. در واقع با پوشش خبری به شکل بی طرفانه و حتی مؤدبانه سعی می شود حمایت های لازم یا تخریبهایی در راستای اهداف موردنظر اعمال شود؛ زیرا همیشه از جبهه گیری بیزار است و به سمت و سویی سوق پیدا می کند که نشانه های بیشتری از بیطرفی ببیند و احساس امنیت بیشتری می کند. 🔹اهمیت این تکنیک در عرصه رسانه به قدری بالاست که رسانه ها همواره در کاربست این تکنیک عملیات روانی با یکدیگر رقابت داشته و سعی دارند برتری خود را نسبت به دیگران در نمایش مواضع بی طرفانه‌تر به رخ بکشند. اهریمن سازی 🔸در روش اهریمن سازی، شخص مبلغ تلاش می کند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطب را نسبت به عقیده گروه با کشورهای خاص برانگیزد، به نحوی که اگر (گروهی از دیدگاه رسانه) سیاست خارجی را پشتیبانی کند، صرف نظر از درست یا نادرست بودن آن، وجهه منفی گروه حامی این سیاست را می کند و از این طریق بر مواضع جمعیت مخاطب اثر می گذارد. 🔹بر اساس نظریات پراتکانیس یکی از زیان بارترین پیامدهای ، تسهیل نابودی افراد یک ملت به وسیله ملت دیگر بدون عذاب وجدان است. 🔸جنگ نابودی و آسیبهای فراوانی به بار می آورد. در چنین وضعیتی طراح عملیات روانی برای کاهش ناهماهنگی احتمالی در جبهه خودی، در به حداقل رساندن ماهیت انسانی قربانیان اعمال خود یا به حداکثر رساندن استحقاق آنان در آنچه نصیبشان شده است، خواهد داشت. 🔹در این زمینه تانکارد معتقد است یکی از مؤثرترین فنون در تحریک به خصومت علیه دشمن استفاده از داستانهایی در مورد قساوت و بی‌رحمی طرف مقابل است. . از این رو کارشناسان عملیات روانی، با ترسیم چهره دردمند و سختی کشیده قربانیان، خشم و غضب مردم خودی و احساس همدردی با قربانیان را برمی انگیزند. 🔸مصداق اهریمن سـازی را می توان اقدامات ایالات متحده آمریکا دانست. آمریکا در کاربست این تاکتیک نسبت به دشمنان خود همواره آنان را دشمن بشریت و خطری برای جامعه جهانی معرفی کرده است. در همین راستا آنان با واژه گزینی «» از این تکنیک در قبال کشورهای ایران، کره شمالی و لیبی پرداختند. 🔹کاربست این تاکتیک عملیات روانی در حمله ارتش آمریکا به افغانستان به بهانه و همچنین اشغال کشور عراق به بهانه وجود سلاح شیمیایی را شاهد هستیم. کاربست دیگر این تکنیک در رخدادهای داخلی را می توان به رفتار پهلوی دوم اشـاره کـرد. محمدرضا پهلوی برای جلوگیری از استمرار موج انقلاب در سال ۱۳۵۶ به سطح روستاهای کشـور ، معترضان انقلابی را با اهریمن سازی، معرفی می کرد که خواهان غصب زمینهای روستاییان هستند. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎 شِش سوال راهبردی برای رهایی از قفس فیک نیوزها 1⃣این پیام چیست و چه می گوید و معنای مطابقی‌اش چیست؟( سی ثانیه مکث بعد از مطالعه) 2⃣چه کسی یا منبعی مستقیم یا غیرمستقیم پشت این پیام، مضمر و پنهان است؟(دو دقیقه سرچ و پرس و جو بعد مطالعه) 3⃣مخاطب این پیام کیست و چه رده یا شاخص سنی و جنسی و دانشی می تواند و بایستی در ایستگاه مصرف این پیام قرار بگیرد؟(زیر سی ثانیه قابل فهم است) 4⃣هدف مستقیم و غیرمستقیم و زیرمتن این پیام چیست؟(یک دقیقه تفکر و تامل یا گفتگو بعد از سرچ و پرس و جو) 5⃣این پیام به نفع یا ضرر چه کسی است؟(یک دقیقه تحلیل و گمانه زنی و پرسش بعد از فهم اجمالی زیرمتن) 6⃣اساسا آیا این پیام صحیح است و با استدلال کافی بیان شده است؟(اگر مراحل قبلی درست طی شود این مرحله کمتر از یک دقیقه زمان میطلبد، امتحان کنید) 🔸این شش سوال با صرف کمتر ازپنج دقیقه می تواند فرد و جامعه را از ترور خبری فیک نیوزها واکسینه کند. این صبر و حوصله کوتاه و اهل گفتگو و پرس و جو بودن پیرامون اخبار و فکت های رسانه ای، همان آموزش فهم انتقادی رسانه است. 🔻پدافند غیرعامل و مقام مسئول آموزش و تربیت بایستی از صدر تا ذیل جامعه را مجهز به چنین دستگاه اندیشه ای نماید تا هزینه اضافی بلحاظ اتلاف انرژی و اسراف سرمایه اجتماعی در وضعیت های عادی و بحرانی متوجه سیستم و جامعه نگردد. ✍علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیلگر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎سواد رسانه و دروازه بانی خبر با شش سوال راهبردی ▫️این روزها شاهد جولان فیک نیوزها هستیم که با رویکرد جنگ شناختی و تکنیک های عملیات روانی، ذهنیت و باورهای و کلان‌روایت های نظام را مورد هجمه قرار داده اند. نبض این حملات، افکار عمومی است که نیاز به بازسازی و تکنیک مواجهه دارد. که در این مواجهه می توانند افق گشا بوده و ایجاد کنند را در اسلایدها مشاهده و مطالعه بفرمایید. 🆔@asre_tabyin
🔴 اخبار جعلی یا FakeNews چیست؟! 🔴دروغ‌هایی که آگاهانه و عامدانه ساخته شده و در قالب خبر منتشر می‌شوند تا مردم را گمراه کنند. 🔴منظور از Disinformation اطلاعات نادرستی است که با قصد ضربه و آسیب زدن به یک فرد، گروه، سازمان یا کشور، تولید و عرضه می‌شود. به عنوان مثال، در موضوع مهسا امینی خبر جعلی و دروغ ضرب و شتم وی توسط گشت ارشاد از سوی پدرش و رسانه‌های بیگانه بهانه‌ای برای اغتشاش و ناآرامی در کشور شد. 🔴در تعریف Misinformation هم بر روی این نکته تأکید می‌شود که یک فرد یا مجموعه، خبری را منتشر می‌کند که نادرست است. اما خود فرد منتشرکننده از نادرستی آن‌چه نشر یا بازنشر کرده خبر ندارد. به عنوان مثال، یک نفر در یک کانال تلگرامی می‌بیند که گفته‌اند «دولت به کسب و کارهای کوچک وام بلاعوض می‌دهد.» این خبر نادرست است. او به آن کانال اعتماد می‌کند و بدون تحقیق بیشتر، خبر را برای یکی از دوستانش که کسب و کار کوچکی دارد می‌فرستد. 🔴کلمه‌ی Malinformation هم در مورد اطلاعاتی به کار می‌رود که درست و معتبر هستند، اما عمداً با نیت آسیب زدن به یک فرد یا گروه منتشر شده‌اند. یکی از مثال‌های رایج در مورد malinformation انتشار اسناد خصوصی زندگی سیاستمداران و ... است 🆔@asre_tabyin
🔎روایت، تبیین، شناخت؛ سه کلیدواژه راهبردی رهبرانقلاب در جنگ شناختی ▫️اساس جنگ های شناختی امروز بر محور مهندسی منطق محاسباتی است. سه سطح مسئول، نخبه و افکار عمومی بعنوان این مدل از جنگ های نوین تعریف شده است. ▫️ نیز ۱.تاریخ سازی، ۲.جامعه پردازی و ۳.آینده پژوهی است. یعنی برای اینکه مسئولین، نخبگان و افکارعمومی را دچار کنند، تحریف گذشته، سانسور امروز و سیاهنمایی و ابهام درباب آینده را دستور روز میز جنگ‌های شناختی قرار می‌دهند. ▫️با این اوصاف، رهبرانقلاب در بیانات دیروزشان مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ در دیدار با دانش‌آموزان، سه راهبرد عملیاتی را برای خنثی سازی جنگ شناختی_ترکیبی آمریکایی‌ها بیان کردند: 1⃣راهبرد اول: مستند از دیروز(تاریخ) در بخشی از بیاناتشان فرمودند:"آمریکایی‌ها در تبلیغاتشان، حادثه سفارت را سرآغاز چالش میان ملّت ایران و آمریکا معرّفی میکنند. آغاز چالش ما ۲۸ مرداد سال ۳۲ است. چرا یک دولت ملّی را که با انتخاب مردم سرِ کار آمده بود سرنگون کردید؟ درباره اسناد دشمنی آمریکا و غرب با ایران نیز بیان داشتند: سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بی‌شرمی میگویند ما طرف‌دار ملّت ایرانیم! شما در این چهار دهه‌ای که از انقلاب گذشته، چه ‌کار میتوانستید علیه ملّت ایران بکنید که نکردید؟ ▫️ بر دشمنی آمریکا 📌هر کاری توانستند کردند: ۱.حمایت از گروه‌های تجزیه‌طلب در اوّل انقلاب ۲.حمایت از کودتای نوژه در همدان ۳.حمایت از تروریسم منافقین ۴.حمایت از صدام در جنگ هشت ساله ۵.سرنگون کردن هواپیمای مسافری ما بر روی آسمان خلیج فارس ۶.تحریم ملت ایران ۷.حمایت از فتنه‌گرها در سال ۸۸ ۸.به شهادت رساندن شهید سلیمانی ۹.حمایت از قاتلان دانشمندان هسته‌ای ما ۱۰حبس میلیاردها دلار از اموال ملّت ایران 2⃣راهبرد دوم:جهاد برای امروز امن(جامعه‌شناسی) نوجوان امروز برخلاف قدیم، یک عنصر بالغ و عاقل است. دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع میکند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن.اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین» برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند. احساس مسئولیّت کنید برای اینکه: بتوانید تشخیص بدهید حقیقت را از دروغ. مراقب کسانی باشید که با دشمن هم‌صدایی میکنند؛ ارشادشان کنید. در بخش دیگری از صحبت هایشان درباب وضعیت شناسی امروز دشمن نیز فرمودند: آمریکای امروز همان آمریکای دیروز است اما دو تفاوت دارد: روشهای دشمنی پیچیده‌تر شده، امروز، آمریکا قدرت مسلّط جهان نیست. نشانه‌های افول آمریکا: مشکلات داخلی بی‌سابقه، خطاهای محاسباتی در مسائل دنیا، بر سر کار آمدن کسانی مثل رئیس‌جمهور فعلی و قبلی آمریکا در اغتشاشات اخیر آمریکا نقش روشنی داشت. ظاهر قضیّه این است که یک مشت جوان یا نوجوان در میدانند. اینها بچّه‌های خود ما هستند؛ ما با اینها بحثی نداریم. اینها هیجان و احساسات و یک قدری بی‌دقّتی در فهم مسائل است.بحث سر آنهایی است که دارند میگردانند قضایا را. 3⃣راهبرد سوم؛ آینده برای فردای بهتر(آینده پژوهی) در فراز دیگری از بیاناتشان فرمودند: علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند. در این نظم جدید بدین صورت خواهد بود: ۱)انزوای آمریکا ۲)انتقال قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و علمی، از غرب به آسیا ۳)گسترش فکر مقاومت و جبهه‌ی مقاومت در مقابل زورگویی قدرتهای غربی که مبتکر ایده مقاومت، جمهوری اسلامی است. 🔸باید فکر کرد که جایگاه ایران اسلامی در نظم نوین جهانی با این خطوط اساسی کجا خواهد بود. اما در بخشی ناظر بر این سوال، عوامل توانایی ملّت ایران در دستیابی به جایگاهی برجسته در نظم جدید جهانی را بدین صورت تشرح کردند: ۱.نیروی انسانی بسیار خوب ۲.منابع طبیعی متنوّع و سرشار ۳.موقعیّت جغرافیایی ممتاز ۴.از همه مهم‌تر، منطق حکومتی و تمدّنی ما، که همان جمهوری اسلامی است. در فراز پایانی نیز از ضرورت فرستادن پیام مقاومت به دنیا سخن گفتند و فرمودند: ▫️همه‌ی کارهای شماها و ماها، یک پیامی به بیرون کشور میفرستد. حتی نوع نشستن شما و گاهی تجمّع شما، گاهی شعاری که میدهید پیام دارد. مراقب این پیامی که به دنیا میدهید باشید. ▫️مهم‌ترین چیزی که باید از طرف ملّت و جوانان ایران به جبهه‌ی دشمن منتقل بشود، عبارت است از قدرت مقاومت ملّت ایران. 🔻این سه راهبرد که مبتنی بر شناخت تاریخ، جامعه شناسی و آینده پژوهی است برای هر سه سطح مسئولین، نخبگان و (قلب جنگ های شناختی امروز)، ضرورت اجتناب ناپذیر است. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎چهار مطالبه حضرت آقا در دیدار به مناسبت روز دانش آموز از دستگاه های مختلف کشور 1.(سه حادثه 13 آبان: تبعید امام، شهادت دانش آموزان، تسخیر لانه جاسوسی) نباید فراموش بشود... من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم مضامین این کتابها [اسناد لانه جاسوسی] را در کتابهای درسی بیاورید، متأّسفانه نکردند. (ترک فعل مسئولین!) مّلت ایران با آمریکا از روز بیست وهشتم مرداد است نه روز تسخیر لانه 1⃣مخاطب این مطالبه: سازمان پژوهش آموزش و پرورش، دفتر تالیف کتب درسی، رسانه ها، صدا و سیما، وزارت ارشاد... 2.بعضی از قدرتهای دیگر غربی هم در این زمینه مثل آمریکایند؛ در رسانه هایشان آموزش تخریب می دهند، آموزش اغتشاش می دهند. [اینها] جنایت است...یک حادثه ی دروغین را، در سکوهای اطلاعاتیشان در اینترنت، هزاران بار تکرار میکنند اّما اسم آرشام را در ممنوع می کنند...ما یقه ی اینها را رها نخواهیم کرد. نظام جمهوری اسلامی به حساب این جنایتکارها خواهد رسید. هر کس ثابت بشود که همکاری داشته با این جنایتها، در این جنایتها دستی داشته، انشاءالله حتمًا مجازات خواهد شد؛ بدون تردید. 2⃣مخاطب این مطالبه: وزارت امور خارجه، حقوق بشر قوه قضاییه، وازرت ارتباطات، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی، نیروهای مسلح... 3. اینکه من مدام میگویم "جهاد تبیین، جهاد تبیین" برای این است. را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم میگویم؛ مسئولین رسانه ها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوانها؛...من سه مورد از خطوط اساسی را گفتم: انزوای آمریکا، انتقال قدرت به آسیا، گسترش جبهه ی مقاومت و منطق مقاومت؛ البّته چیزهای دیگری هم میشود گفت، در ذهن من هم هست، حاال مسائل اساسی تر اینها است. خب، حالا در این دنیای جدید ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ این آن چیزی است که جوان ایرانی میتواند انجام بده 3⃣مخاطب این مطالبه: وزارت ارشاد. صدا و سیما. آموزش و پرورش، آموزش عالی، ، معاونت علمی، بنیاد ملی نخبگان... 4. روی معادن بنده چقدر تکیه کرده ام در دولتهای مختلف، متأّسفانه خب خیلی نپرداختند، و خیلی از دولتها گوش نکردند به حرف ما. امیدواریم انشاءالله این دولت [به این امور بپردازد]....ما در یک نقطه ی حّساس هستیم. بسیار پیشرفته و خوبی می توانیم در دنیا باشیم. البّته احتیاج دارد به خطوط راه آهن، خطوط ریلی؛ من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درد دلها را با شما جوانها باید بکنیم ــ مکّرر در دولتهای مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده ام؛ (ترک فعل مسئولین مربوطه!) 4⃣مخاطب این مطالبات: وزارت صنعت، وزارت راه منبع: کانال ایتای "هاد" 🆔@asre_tabyin
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیک‌های جنگ روانی/ قسمت پنجم در این شماره دو مفهوم «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» که در پیوس
📝تکنیک های جنگ روانی/ قسمت ششم 🔹در شمارگان پیشین به تکنیک «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» در عملیات روانی با هدف آگاهی بخشی به اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی و طراحی آنان با کاربست این تکنیک اشاره کردیم؛ در این شماره دو مفهوم «ایجاد تفرقه و تضاد» و «دروغ بزرگ» که در پیوستگی محتوایی یکسان، امکان اثرگذاری بر جامعه مخاطب عملیات روانی را دارا هستند؛ مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت. ایجاد تفرقه و تضاد 🔸از مهم ترین اقدامات در فرآیند جنگ روانی، تضعیف دشمن از بعد روانی است؛ دشمن باید به شکست خوردن انس گیرد و آن را در وجود خود نهادینه بداند. آنچه در این زمینه می تواند مؤثر باشد، ایجاد یا تلقین تضادهای مختلف در جبهه دشمن است به طوری که تمرکز دشمن را از صحنه جنگ به خاکریزهای داخلی بکشاند و مشغولیتی پیچیده را برایش فراهم کند. 🔹رسانه می تواند با میان اقلیت ها، قومیتها، نخبگان و حاکمیت وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد. از آنجایی که وحدت و یگانگی دو عامل اصلی در موفقیت هر ملت و هر نظام حکومتی است، تفرقه نیز عامل اصلی ذلت و بدبختی هر ملتی است و همواره در تاریخ هرجا پای تفرقه باز شده است شاهد ضربه جدی به پیکره حکومت بودیم تا جایی که منجر به سقوط آن شده است. 🔸به طور خلاصه می توان این گونه ابراز نمود که این روش تقریبا نتیجه تمام روشهایی است که دشمن در جنگ روانی به کار می برد و حقیقتا، دشمن در به راه انداختن جنگ روانی در پی ایجاد و حاکمان می باشد تا از این طریق بتواند به منافع خود دست یابد و توسط نیروهای داخلی ضربه اش را وارد سازد. 🔹برای مصداق کاربست ایجاد تفرقه و تضاد به دوران باید اشاره کنیم. حزب بعث عراق برای جذب عشایر عرب ساکن استان خوزستان از تشکیل استان الاحواز خبر دادند و نبرد با جمهوری اسلامی را جنگ میان عرب و عجم برساخت کردند تا از این طریق به اختلاف افکنی و تفرقه میان اعراب استان خوزستان با اقوام دیگر بپردازند؛ هرچند با هوشیاری و فداکاری عشایر عرب، این عملیات روانی به شکست منجر گشت. دروغ بزرگ 🔹تاکتیک قدیمی دروغ که هنوز در رسانه ها فراوان به کار می رود، عمدتا برای یا حتی برای مرعوب کردن استفاده میشود. در این روش دشمن سعی می کند تا مخاطب موردنظر را به سمت یک فضای ذهنی متفاوت با واقعیات سوق دهد و این عمل یعنی فریب یا دروغ بزرگ، باید به گونه ای ساخته و پرداخته شود که افراد، بدون هیچ مقاومتی وارد آن شوند و القائاتی را که می شود، بپذیرند؛ بنابراین دشمن سعی می کند با تلاش و کوشش، ذهن مخاطب را به نتیجه مورد انتظار خویش برساند. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند. 🔹دروغ تا زمانی که کشف نشود و متناسب با اوضاع و احوال مخاطبان طرح و پخش گردد، همانند اسلحه ای بسیار مؤثر عمل می نماید. معروف ترین استفاده این تاکتیک، در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است؛ گوبلز می گوید: «دروغ را به حدی بزرگ بگویید که هیچ کس جرئت و فکر تکذیب آن را نکند» 🔸در راستای کاربست این تکنیک علیه جامعه ایرانی می توان به ریاست جمهوری ۱۳۸۸ اشاره نمود. در این انتخابات رسانه های خارجی با بهره گیری از اشتباهات نیروهای سیاسی داخل کشور و تکنیک دروغ بزرگ مسئله و سپس ابطال انتخابات را مطرح کنند و هدف اصلی آنان ایجاد درگیری در جامعه ایرانی و سپس اسلامی بود. 🔹برای مقابله با این رویکرد دشمن، نهادهای رسمی سازوکار انتخابات در کشور را به افکار عمومی توضیح دادند و مانع استمرار دروغ بزرگ شدند. ادامه دارد... کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
🔎بی‌بی‌سی فارسی و تغییر جهت جنگ شناختی بسمت روحانیت 🔻بی‌بی‌سی فارسی ۱۲ آبان ۱۴۰۱، در گزارشی با عنوان "اعتراضات در ایران؛ «عمامه‌پرانی» از چه زمانی آغاز شد؟" نوشت: در جریان اعتراضات اخیر، معترضان عمامه بعضی از روحانیون را از سرشان برداشتند!... ▫️اما اهداف احتمالی این فاز جنگ شناختی روانی چیست؟ 1⃣تاریخ سازی جهت و هویت بخشی به توهین علیه روحانیت 2⃣عادی سازی و برای پرتکرار شدن این قبیل رفتارهای زشت و مبتذل 3⃣فانتزی سازی تا علیه روحانیت بدلیل امکان برخورد و تنش از جانب طلاب مورد آسیب و آزار 4⃣ و احترام شکنی از لباس و هویت و منزلت روحانیت در سطح افکارعمومی با وایرال کردن بی‌احترامی‌ها 5⃣تهدید روحانیت در جهت برای واکنش های روشنگرانه، تحلیلی و میدانی و بنوعی فلج تبیینی با هراس افکنی از ارتباط مستقیم روحانیت با مردم 6⃣تحریک و قشر نخبگانی ساکت و نه چندان فعال و روشنگر برای 7⃣ به اغتشاشات از طریق تحریک و به میدان کشیدن پای روحانیت غیرهمسو با حاکمیت 8⃣ و حکومتی زدن به روحانیت مخالف اغتشاش و ناآرامی جهت خنثی سازی افکار و رفتار تبیینی طلاب و فضلای روشنفکر انقلابی 9⃣ترویج و و تفکیک دین از سیاست با طرح جداسازی روحانیت از حکومت و پیوستن به مردم!! 🔟 تکمیل در جنگ شناختی با تولید نفرت، ترویج سکولاریسم، برچسب آخوند درباری و چالش عمامه‌پرانی ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
▫️رهبری معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰/۵/۱۲) می‌فرمایند: 🔸امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و و تبلیغات رسانه‌ای است… 🔸کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانه‌های داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [درباره‌ی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کم‌کاری داریم. 🔻در زمینه‌ی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم. 🆔@asre_tabyin
🔎چرا ورزشکاران قهرمان ایرانی خوشحال نیستند؟ ▫️شادی نکردن و نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان و کادر فنی فوتبال ساحلی و کشتی فرنگی که به ترتیب قهرمان جام بین قاره‌ای و جام جهانی شدند را با چگونه می توان تحلیل کرد؟ ▫️واقعا به مردم اهمیت نمی دهند و مقابل شادی ملت، گارد گرفته اند یا پای واقعیت دیگری در میان است؟ فارغ از اینکه فدراسیون و پروتکل های موجود باید پاسخگوی این در سطح ملی و بین المللی باشند، این مساله را از زوایه دیگری هم می‌شود فهمید. ▫️۴ مهرماه در همین رابطه، یادداشتی نگاشته شد که برای فهم این موقعیت و نوع واکنش رسانه ای ما موثر است.👇 🔎سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک! https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980