🔎گاف بیبیسی؛ این قسمت، نوزده بهمن
▫️آیت الله خامنهای همیشه برای رسانههای بیگانه سورپرایز دارند. دیدارشان به مناسبت #جشن_تکلیف_دختران، حسابی نقطه زن بوده و پیج و آنتن انگلیسی را #غافلگیر کرده است.
▫️این رسانه برای جبران این نقطهزنی، مطابق عادت همیشگیاش، دست به دروغ و جوسازی و برچسبزنی کرده و واژهها و عبارات ضعیف و سمّی مثل "دیداری تشریفاتی"، "دختران نابالغ"، "نارضایتیهای ارتش و خروج گسترده پرسنل ارتش" را برای کوچکنمایی و روایت تقلیلگرایانه از یک دیدار کاملا حساب شده، به استخدام درآورده است.
▫️نکته مضحک این روایت مسموم آنجاست که این آنتن لورفته و پرتناقض گویا که دچار اختلال تقویمی و بحران زمان شده و نوشته: هرساله در چنین روزی(نوزده بهمن) فرماندهان، پرسنل و خلبانان ارتش به دیدار آیت الله خامنه ای میرفتند. راستی الان در لندن چندم بهمن است؟۲۲بهمن و راهپیمایی انقلابی؟
🆔@asre_Tabyin
۱۷ بهمن ۱۴۰۱
#رسانه_و_عقلانیت
از استاد پرسیدم موبایل دارید؟
گفت: بله
شمارهاش رو گرفتم.
هر وقت زنگ میزدم خاموش بود!
یه روز باهاش لای درختهای دانشگاه قدم میزدم. از تو جیبش موبایل رو درآورد روشن کرد به کسی زنگ زد و دوباره خاموش کرد گذاشت تو جیبش!
گفتم استاد این چه کاریه؟ پس موبایل برای چی گرفتین؟
گفت موبایل نگرفتم که هرکی هر وقت خواست منو پیدا کنه؛ گرفتم خودم هر وقت خواستم به کسی زنگ بزنم!
خدا رحمتش کنه؛ چقدر عقلش میرسید.
یکی از بلاهایی که موبایل سر ما میاره همینه که "همیشه در دسترس" میشیم. آدم یکی از اصیلترین نیازهاش، "خلوت" رو داره به فراموشی میسپره و اگر دقیقهای امکان در دسترس بودن رو از دست بده، مضطرب میشه.
🖋وحید یامینپور
🆔 @asre_Tabyin
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
یادداشت امروز:
علیرضا محمدلو نوشت:اگر روایت نکنیم، روایت میشویم/منبرها را با مِمبرها گره بزنیم
https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/16066
#روزنامه_سراسری_سراج
🆔 @asre_Tabyin
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎نگاهی به چگونگی پوشش اخباربحران توسط شبکههای خبری ترکیه پس از زلزله
▫️اگر در چندروز گذشته شبکههای خبری، ازجمله شبکهtrt1 ترکیه را دیده باشید، متوجه استراتژی خاص آنها در امیدبخشی و افزایش همدلی در پوشش اخبار بحران میشوید.
▫️با آنکه بعد از هر حادثه، همه معمولا انتظار مواجهه با تصاویر نشاندهنده میزان آسیبهای جدی و تلفات را دارند، اما نحوه پوشش خبری در اینکه این حوادث چه احساسی در مردم ایجاد کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
▫️این که بعد از بروز حوادث، احساس ناراحتی زیاد و بهخصوص، احساس ناکارامدی دولت و مسئولین در مردم ایجاد شود، یا اینکه حس قدردانی،مسئولیت اجتماعی و همدلی پیدا کنند، به طرز قابل توجهی به نحوه پوشش خبری آن اخبار و عملکرد خبرنگاران بر میگردد.
▫️در این چندروز، بارها این تصاویر از شبکههای خبری ترکیه پخش شده که هربار با بیرون آمدن هر فرد زنده از زیر آوار،همه دست میزنند و صدای تکبیر، نشان از موفقیت آنها دارد.
▫️تاکید بر زنده بیرون آمدن فردی که درحال نمازبوده، زنی که برای بیرون آمدن از آوار صبرمی کندتا روسری به اوبرسانند، تاکیدبرنمازودعابرای مردم،عبارات وجملات امیدبخش امدادرسانان به افراد درحال نجات یابازمانده،تاکیدبرعباراتی مثل"نگران نباش،من اینجام،پیش تو هستم"،صدای دست زدن وشادی باهرنجات،پخش تصاویر نجات به جای تصاویرحمل جنازه،گریه و..همگی نشان ازاستراتژی امیدبخشی وافزایش حس همدلی وامید ازطریق اخبار به مردم دارد.
▫️خوب است اصحاب رسانه وخبرنگاران مابادید یک کلاس آموزشی،پوشش خبری بحران درترکیه رامشاهده کنند
✍لیلا وصالی،دکترای علوم ارتباطات
🆔 @asre_Tabyin
۲۰ بهمن ۱۴۰۱
عصر انقلاب 20بهمن.mp3
17.4M
#رادیو_عصر_انقلاب
با موضوع؛ دشمن و سرمایه گذاری بر پدیده #نفوذ و استحاله در انقلاب اسلامی و بایسته های مقابله با آن
🔸مهمانان برنامه:
▫️حجت الاسلام دكتر علیرضا محمدلو(مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی)
▫️دكتر علیرضا افشار(ریاست اندیشكده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی)
▫️دكتر رضا اكبری پویا(كارشناس مسائل سیاسی)
#محورهای_گفتگو:
1⃣ چرا از نفوذ و نفوذی گفتگو میکنیم؟
2⃣ تاریخچه و مانیتورینگ پدیده نفوذ از اول انقلاب تا امروز
3⃣ محورهای نفوذ مستقیم و غیرمستقیم
4⃣کدام مدل نفوذ عمیقتر و جدیتر است؟
5⃣ نقش شبکههای اجتماعی در تعمیق پدیده نفوذ
6⃣ تاثیر شبکه نمایش خانگی در شکلگیری نفوذ
7⃣راهکنش مقابله با نفوذ و نفوذی ها در جریان انقلاب
🆔 @asre_Tabyin
۲۰ بهمن ۱۴۰۱
۲۱ بهمن ۱۴۰۱
🔎ده گلوگاه اصلی فرهنگ و تربیت و هویت
۱.صدا و سیما(#تلویزیون بیشتر و رادیو کمتر)
۲.صنعت کتاب و نشر و بالاخص #رُمانهای زرد و فانتزی و فقدان معناگرایی و تعالی
۳.فضای مجازی و #شبکههای_اجتماعی که با ولنگاری موجود، جولانگاه فیک نیوزها شده است.
۴.شبکه نمایش خانگی و #سریالهای_بودارش
۵.موسیقی و کنسرت/اگر موسیقی اصیل حمایت و ترویج نشود به سمت افسرده سازی و فانتزی بازی سوق پیدا میکند
۶.بازیهای رایانهای و شبکههای دوستی شکننده
۷.سینما/اگر مدیریت و راهبری نشود به سمت سیاهنمایی و زردسازی میل میکند
۸.سلبریتی و فرهنگ شهرت/ اگر حواسمان نباشد در حباب اطلاعاتی و تله پژواک غرق میشوند و غرق میکنند.
۹.ورزش و خصوصا صنعت فوتبال که اگر مدیریت نشود سر از فساد و باندبازی و خیالانگیزیهای نوجوان سوز در میآورد.
۱۰.صنعت مد و لباس که در برخی نقاط با شیب تندی به سمت ابتذال حرکت میکند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_Tabyin
۲۴ بهمن ۱۴۰۱
🔎چگونه با یک متن یا خبری در رسانه مواجه شویم؟
▫️برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید:
#متن:
هرآنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هرچیزی که بهطور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیرمستقیم و باتأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایههای مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متناند و ارجاع به آنها و استفاده از آنها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن میگردد.
#زیرمتن:
زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل میگیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق میکند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی دارد و آثاری خلق میکند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط میشوند، نیز، در اساس از جهانبینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفتهاند که به نوبۀ خود بهطور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است.
#فرامتن:
فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.
#سواد_خبرخوانی
#سواد_رسانه
🆔@asre_Tabyin
۲۴ بهمن ۱۴۰۱
🎯 تیکتاک: پلتفرمی که دنیای نوجوانها را تباه و منفجر کرده است
🔹 چطور شد که نوجوانی #شانزدهساله ناگهان از ریانا و تیلور سوئیفت، پرطرفدارتر شد؟
📍دنیای نوجوانها همیشه تا حدی برای بزرگترها عجیبوغریب بوده است. کلمههای نامفهوم، خندهها و گریههای افراطی، احساساتِ متناقض و فکر و خیالهای فانتزی. اما این سالها، ماجرا سرعت دیوانهکنندهای به خود گرفته است. طوری که انگار نوجوانهای امروزی اساساً ساکنِ دنیای دیگری هستند که بقیه چیزی از آن نمیدانند.
🔺تیکتاک، شبکۀ اجتماعیای که نوجوانها به تسخیر خود درآوردهاند، سیارۀ بیگانهای است که در آن چهارده پانزده سالههای معمولی، از فوقستارههای هالیوودی مشهورترند.
▪︎در تیکتاک چه میگذرد و چطور به اینجا رسیده است؟
🔗 ادامۀ مطلب را اینجا بخوانید.
🆔@asre_Tabyin
۲۶ بهمن ۱۴۰۱
🔎 رهبر انقلاب: ما در تبلیغات و کارهای رسانهای ضعیفیم...
📩 پیشرفت کشور ما در شرایط تحریم موجب حیرت ناظران است اما در کار تبلیغات و رسانهای کردن آنها هنوز تبحر لازم را نداریم
🔻 رهبر انقلاب: ما گفتیم که پیشرفت کردیم واقعیت این است؛ از خیلی از پیشرفتها ممکن است آحادی از مردم مطلع نباشند. خب، بله ما در تبلیغات و کارهای رسانهای هم ضعیفیم، این را هم بدانید. در تبلیغات در کارهای رسانهای ما آن تبحر و مهارت لازم را هنوز پیدا نکردهایم یک مقداری ضعیفیم، لذا گفته نمیشود، دیده نمیشود، فهمیده نمیشود.
آنهایی که میروند بازدید میکنند میبینند نمایشگاهها را و بعضی جاها را، مبتهج میشوند. بعضیها به شدت متعجب میشوند خارجیها که میآیند گاهی اوقات اینها را میبرند یک جاهایی را نشانشان میدهند تعجب میکنند میگویند شما در شرایط تحریم به این چیزها دست پیدا کردید؟ ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
🆔@asre_Tabyin
۲۶ بهمن ۱۴۰۱
17.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جنگ_روایتها: این روایت جالب را هم از فروش ایران به چین و روسیه بشنوید!
🔹با سفر مقامات ایرانی به کشور چین دوباره بحث فروش ایران به چین مطرح شده؛ بعنوان یک ایرانی که دغدغهای جز پیشرفت ایران و ایرانی ندارم، توصیه میکنم یکبار برای همیشه این کلیپ را ببینیم تا متوجه شویم علت اینهمه هجمه علیه همکاری ایران با قدرتهای شرقی چیست؟!
🆔@asre_Tabyin
۲۹ بهمن ۱۴۰۱
🔎سرقت و مهندسی اجتماعی به سبک تلگرام
📷روایت یک کاربر فضای مجازی از جاسوسی پنهان تلگرام از گوشی خود!
✍با این قسمت از مساله کاری ندارم که اگر این اتفاقات در پلتفرمهای ایرانی رخ دهد، عدهای قیامت بپا میکنند، اما حواسمان باشد که پلتفرمهای خارجی یک #بیزینسمن هستند و از طریق سرقت و فروش اطلاعات، تجارت میکنند.
▫️عربستان هم شانه به شانه سرویس های آمریکایی و اروپایی، از مشتری های پروپاقرص آنهاست. #امنیت و #حریمخصوصی اگر باشد آزادی هم معنی خواهد داشت والا بایستی باج بدهی تا امن بمانی. بلی #شعار گردش آزاد اطلاعات برای این جنتلمن های پشت میزنشین، چیزی جز سرقت و فروش اطلاعات و مهندسی اجتماعی نیست.
▫️در دانش ارتباطات و رسانه، معروف است که میگویند: رسانه تعیین میکند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم. اما نکته اینجاست که این تز با کدام استراتژی به ثمر مینشیند و رسانه چگونه به این قدرت دست پیدا میکند که #دستور_روز و روش تفکر را مشخص کند؟
▫️پاسخ این است که گاهی از مکتب #ماکیاولیسم برای پیاده سازی این طرح و رسیدن به قدرت مهندسی اجتماعی بهره میبرند. هدف وسیله را توجیه میکند و سرقت اطلاعات و تجارت از طریق حریم خصوصی مردم با شعار گردش آزاد اطلاعات هم یک وسیله برای این هدف میتواند باشد.
🆔@asre_Tabyin
۲۹ بهمن ۱۴۰۱