◀️سلبریتیها چه فرقی با آدمهای مشهور دارند؟
#به_وقت_مطالعه
💢سلبریتیها گرچه در شیپور آشنایی میدمند، اما فاصلهای کهکشانی با مخاطبشان دارند...
*⃣بعضیها را همه میشناسند، اما نمیشود به آنها گفت «سلبریتی». سلبریتیشدن چیزی بیشتر از شهرت لازم دارد. برخلاف آن آدمهای سرشناسی که شاید از زندگیشان چندان سر درنیاوریم، سلبریتیها بهطرز عجیبی به ما شباهت دارند. مثل ما شوخی میکنند، بچهدار میشوند، و غذا میخورند. اما این شباهت ذرهای از فاصلۀ کهکشانی آنها با ما کم نمیکند. مهمترین اتفاقات زندگی ما به گوش کسی نمیرسد، درحالیکه خبرهای پیشپاافتادۀ آنها دنیا را پر میکند. این نزدیکانِ بسیار دور واقعاً چه فرقی با دیگران دارند؟
ادامه دراینجا بخوانید👇
http://m.tarjomaan.com/neveshtar/9537/
@andisheengelabi
امام جواد علیه السلام فرمودند:
اعتماد به خداوند متعال؛ بهای هر چیز گرانی است ؛ و نردبان رسیدن به هر بلندایی
📚منبع :منتخب میزان الحکمه ج۲ص۱۰۸۹
◾️شهادت #امام_جواد علیه السلام تسلیت
@andisheengelabi
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️نظارتها کجاست؟
⚠️گسترش استفاده از واژگان شنیع اروتیک و ادبیات رختخوابی در برنامه روحوضی و بی در و پیکر ام شو
⛔️این تاک شو زرد و مهوع از بدو شروع با تیزر مازوخیستی که منتشر کرد معلوم بود به کجا خواهد رسید و تا امروز هم تنها با حرکت در مسیر ابتذال و خالتوربازیهای رایج این روزهای فضای مجازی، خودش را زنده نگه داشته...
🚫این سوال از حسین انتظامی و اعضای شورای صدور پروانه سازمان سینمایی مطرح است که چطور در پی #تغییر_ذائقه_مخاطب و جذب بیننده به هر قیمتی، حاضر به عدول از خطوط قرمز اخلاقی و پختن نان مبتذل خود در تنور بی نظارتی VOD ها شدند؟
@irwipe
@andisheengelabi
❇️❇️❇️❇️
📚برشی از کتاب
🔸شلوغی و درهمی مدارهای کوتاه اینترنت، هم افکار آگاهانه و هم ناآگاهانه ذهن ما را از تفکر عمیق یا خلاق باز میدارد.
🔸مغز ما به واحدهای پردازشگر ساده ای تبدیل می شود که صرفا اطلاعات را به بخش ناخودآگاه هدایت می کند و فورا عقب می نشیند.
✅✅✅
#برشی_از_کتاب
#چهار_کوارتت
#تی_اس_الیوت
🌐🌐🌐
عصر جدید عصر رسانه
@andisheengelabi
- رَبّمادیوارِبیتشزینسببتخریبکرد؛
تابفھماندکھاوخانهخرابِحیدر؏است(:
عیدولایت مبارک...
ناخودآگاه تسخیرشده، کنشگری مدیریت شده
رسانه امروز ما را مطلع می خواهد ولی محقق نمی خواهد، ما را کنجکاو میخواهد ولی عمیق نمیخواهد، به احساسات ما احترام می گذارد ولی به شعور و عقلانیت ما بها نمی دهد. خود را دلسوز ما می داند ولی ما را اسیر خود می خواند.
آری #ماجرای_قفس_آهنین در عصرجدید و دنیای رسانه شاید همین باشد که اگر رسانه را لحظه ای دست کم بگیریم و درحدسرگرمی با آن برخورد کنیم و مواجهه هوشمندانه نداشته باشیم، راه مفرّ و دررویی را از قبول عوارض و نتایج آن، پیش پای خود نخواهیم داشت و بدلیل ناخودآگاه تسخیر شده، کنشگری مدیریت شده در عرصه فردی و اجتماعی را شاهد خواهیم بود.
با این اوصاف مجبوریم که از وضع موجود با تمام کم و کاستی هایش لذت ببریم و اگر نبریم بازنده نامیده می شویم و در تنازع بقا نیز از حذف شدگان دنیای رسانه از ما اسم برده خواهد شد.
اگر چندگام جلوتر و چندگام عقب تر از ماجرای رسانه ها را ندانیم و نخوانیم، همراه رسانه خواهیم بود و روایت خواهیم شد و بدون اینکه هژمونی حاکم و #سرکوبگری_رضایتمندانه آن را متوجه شویم همدل و همصدای رسانه نیز خواهیم شد.
برای همین منظور بایستی سه محور مبانی، مسائل و نتایج رسانه ای را ضروری پنداشته و در خاطر داشته باشیم. ضروری است که مبانی(چندگام عقب تر) و نتایج(چندگام جلوتر) هرفعالیت و محتوای رسانه ای را #رمزگشایی کنیم تا بتوانیم از مسائل و موقعیت موجود، تحلیل و ارزیابی درستی داشته باشیم.
#چرایی_ها و چیستی ها و چگونگی ها سوالاتی سخت ولی بنیادین برای فهم و مصرف رسانه ای و البته تولید و فعالیت رسانه ای است که اگر در قبال چنین سوالاتی، دچار تنبلی فکری یا #دیابت_ذهنی باشیم و حوصله یا قدرت پردازش داده ها را سانسور نماییم، قطعا در مدت کوتاهی، عوارض خبرخوانی غیرحرفه ای، از زودباوری در مواجهه با شایعات گرفته تا افسردگی و استرس درقبال خبرهای منفی و ناامیدی و بی رغبتی و سردرگمی بدلیل مواجهه با اخبارمتناقض و... را تجربه خواهیم کرد.
علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و فرهنگ
@andisheengelabi
ماسک،گرما،فاصله،ضدعفونی،وقت کم
روضه هایت،ناز دارد،هرچه باشد می خرم
#در_عزای_حسین🏴
@andisheengelabi
18.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ گریه مخدر یا گریه انسانساز؟
➖ مجموعه #پیغام_خون قسمت اول
◀️ در مکتب انقلاب اسلامی اگر عزاداری، جهتگیری سیاسی نداشته و فقط به گریه و کسب ثواب محدود بمانند، بیش از پیش، از هدف و انگیزه قیام سیدالشهدا فاصله خواهند گرفت.
🎙#امام_خمینی:
💬 این مجالس روضه و عزای سیدالشهدا و این تبلیغات بر ضد ظلم، تبلیغ بر ضد طاغوت است. بیان ظلمی که به مظلوم شده تا آخر باید باشد.
@andisheengelabi
کربلا، نتیجه بحران معنویت و بینش اجتماعی
قال امام حسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
جامعه شناسی سال ۶۱ قمری در بیان حضرت نشان از فاجعه ای است که در پی دنیامداری و ارتجاع معنوی مردم بوجود آمده است. دوقطبی دین و دنیا و مصادره دین به کام دنیا، همان منطق لذت گرا و هدونیستی است که حاصل جهان بینی تقلیل یافته و ایدئولوژی تحریف شده آن جامعه می باشد.
بینش مردم تحت تاثیر قلم بدستان و صاحبان کرسی و کالج و ارباب تریبون و رسانه دچار تحدید و تحریف گشته و به مرور منطق دنیا بر فلسفه دین سایه افکنده و تقدس زدایی از مذهب و سکولاریسم سیاسی_اجتماعی رقم خورده است.
"الناس عبیدالدنیا" حاصل تفکری است که نظام سلطه برای پایداری سلطنت و بقای هژمونی اش پایه ریزی کرده و به مرور در یک چرخه فرهنگی_رسانه_ای، در بدنه اجتماعی تزریق نموده است.
طبیعتا مثلث تهدید و تطمیع و تبلیغ برای به انزوا کشاندن و ساکت نمودن اهل فکر و نخبگان جامعه بخشی از پروژه عرفی شدن دین و تغییر ذایقه عمومی مردم می باشد. بالاخره مهندسی اجتماعی با تغییر ذایقه عوام با چاشنی سکوت خواص به مرور محقق می شود و به ثمر می نشیند.
رونق چرخه معنویت در جامعه از دنیامدار شدن و حاکمیت منطق لذت در میان عموم مردم جلوگیری می کند و درثانی، شجاعت و جسارت را در وجود نخبگان جامعه جهت ایفای نقش روشنگری و افشای فساد و ظلم زنده نگه می دارد.
#تحلیل ۱ از واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
کربلا نتیجه تحریف روایت ها و مهندسی عادت ها
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
چگونه می شود که دین لقلقه زبان می شود و به نوعی از مقام اعتقادمقدس به یک عادت صرف تنزل پیدا می کند؟ چگونه می شود که در لحظه بلا و در بزنگاه ها که جامعه نیاز به منجی و ایفای نقش مردمی دارد تا تفاوت ها رقم خورده و بنوعی ورق برگردد، خیل کثیری از مردم آنزمان تماشاگر می شوند و حتی متوجه انحراف و فاجعه هم نشده و آنچنان متاثر نمی شوند؟
جامعه شناسی سال۶۱ برای شناخت لحظه های حساس و نقاط عطف تاریخی بسیار مهم است والا چه کسی است نداند که وفاداری و بصیرت مردم الان ما کجا و کوفیان دوران حضرات معصومین(ع) کجا؟ مساله اینجاست که ممکن است شبیه سازی در یک سطح متفاوت تری رقم بخورد. ممکن است کاملا موقعیتی و نقطه ای از ماکت جامعه سال۶۱ ق بهره برداری شود.
در این راستا مساله راهبردی این است که بدانیم دشمنان ما برای تحریم انقلاب چگونه از خط تحریف بهره برده اند و می برند و خواهند برد..خیلی موقعیتی و نقطه ای انتخاب های ما را مهندسی می کنند و خیلی مدیریت شده روایت های جدید و خوانش های متفاوت از مبانی و مسائل و شاخص ها و شخصیت های انقلاب ارائه می کنند و به نوعی #انگاره_سازی_کنترل_شده برای تحریف اسلام و انقلاب را رقم می زنند.
علاوه بر مهندسی انتخاب ها و تولید روایت متفاوت از مبانی و شاخص ها، نتیجه بذر تحریف را بایستی در جاده صاف کنی کنش های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی رصد نمود.
آنچه که اهمیت دارد فهم روایت درست بجای #فهم_کاریکاتوری از جریان عاشورا در منابر و مداحی هاست. سه عنصر ۱.منطق ۲.حماسه ۳.عاطفه بایستی باهم فهم شوند و قرائت مسیحی یا انتحاری از امام حسین(ع) نقد و محکوم شود.
اگر فهم درست و روایت صحیح و جامع از کربلا و حرکت عاشورایی امام حسین صورت بگیرد، جریان تحریف در لحظه های خاص نمی تواند با گروگان گرفتن اقتصاد و معیشت جامعه و با تکیه بر خوانش متفاوت از مبانی ایدئولوژیک، در عرصه های فرهنگی و دیپلماتیک، خلاف انتظار و اعتقاد جامعه و با تئوری شوک و بهت عمل کند.
الغرض که باید گفت: دینداران زمانی کم می شوند که عادت های فرسوده و کلیشه ای تحریف شده.، برخلاف گفتمان مقدس بر ذهنیت هایشان حاکم شده و کنشگری آن ها را دچار تاخیر یا انحراف بنماید. عادت های ذهنی نیز حاصل روایت ها و انگاره سازی هایی که صاحبان تریبون و ارباب سیاست و رسانه رقم می زنند و به تدریج با شبیه سازی موقعیتی_تاریخی، رفتارهای منفعلانه در عوام یا کنشگری بی خاصیت و کم اثر در سطح خواص اتفاق می افتد.
#تحلیل۲ از واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 «رفیق قدیمی»؛ با حال و هوای روضههای خانگی و شعری از میلاد عرفانپور
@Farsna
سه محور جنگ روانی_رسانه ای، در شکل گیری واقعه عاشورا
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
چرا در شرایط سخت و فشار، دینداران کم می شوند؟ چه فرایندی در فضای سیاسی و اجتماعی رقم می خورد که میزان تاب آوری جامعه پایین می آید؟ چرا عادت های ضعیف و سخیف و دنیامدار بر اعتقادات و ذهنیت های مقدس سایه می اندازد؟
یک زاویه تحلیل از این ماجرا می تواند بررسی محورهای ثبات سیاسی جامعه قرار بگیرد. هرنظام سیاسی برای تثبیت و پایداری و توسعه دربلندمدت ، نیازمند توجیه در سه ساحت عقل(نخبگانی) و شرع(قانون) و عرف(مردمی) است.
هرگاه یکی از این سه محور دچار اختلال یا نارسایی شود، به تدریج بایستی منتظر رخدادهای سیاسی اجتماعی یا فرهنگی باشیم که بعنوان پاشنه آشیل نظام حاکم عمل نماید.
سیستم عامل هر نظام حاکم مستقل و پایدار و مدعی پیشرفت، ضرورت دارد که سه وجهی عمل کند درغیراینصورت یا دچار #وابستگی می شود یا خفقان و #دیکتاتوری را چاره کار می بیند که هیچکدام نسخه دینی برای اداره جامعه نمی باشد.
در سال۶۱ ق نظام سلطه اموی که جریان انقلابی و صاحب نظریه شیعه را #آلترناتیو جدی و مدعی قدرت می دید و بشدت از قداست و نفوذ و ظرفیت فکری و مردمی آن ها نگران بود، سیستم عامل و موتور محرک شیعه را مورد تهاجم رسانه ای قرار داد.
۱.در ساحت مشروعیت و قانون، امام حسین(ع) را #اپوزیسیون خواندند و برای حرکت انقلابی ایشان، برچسب خروج از حاکمیت و شرع و قانون زدند.با اینکه یزید در راس حکومت دچار فساد و لاابالیگری بود، اما ثبات اجتماعی_سیاسی بعنوان اولویت اول برجسته شد و مخالفانش به اتهام مخالفت با این مساله، تحت پیگیرد قرار گرفتند.
۲.در ساحت عقلانیت، اندیشه ورزان جامعه را با تهدید و تطمیع و ترور از ریل دفاع و #حمایت_نخبگانی نسبت به امام جامع الشرایط، خارج کردند و تریبون ها و کرسی ها را علیه حضرت ساکت کردند و بعضا(شریح قاضی) مصادره نمودند.
۳.در ساحت مقبولیت و عرف نیز با تبلیغ منفی و روایت جنگ طلبانه و ضدزندگی و مخالف آسایش از تفکرسیاسی و حکومت امام حسین(ع) و در نتیجه عقب نشستن مردم و مستولی شدن ترس تنبلی از آینده مبهم، جنگ روانی_رسانه ای علیه ایشان را تکمیل نمودند.
مجموع این سه محور که مباشر یا غیرمباشر با ابزار رسانه و جنگ روانی صورت گرفت، افکار عمومی را مهندسی نمود و "قلّ الدیّانون" را باعث شد و واقعه کربلا را با ظلم حاکمیت و سکوت خواص و خواب مدنی_مردمی رقم زد.
#تحلیل۳ از واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi