eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
666 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
پیش نشست چهارم در راستای رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری با موضوع جایگاه اخلاق در نقشه راه حکمرانی سایبری برگزار می‌شود. کارشناسان نشست: ➖حجت الاسلام مرتضی حاجیانی، مدیرکل معاونت فضای مجازی،هنر و رسانه دفترتبلیغات اسلامی قم ➖حجت الاسلام علیرضامحمدلو، سردبیر صدای حوزه دبیرعلمی نشست: ➖حجت الاسلام مهدی خراسانی 🔹چهارشنبه ۲۲ تیرماه ساعت ۱۰:۳۰ 🔺محل برگزاری: دفتر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه در پردیسان قم 📡 لینک پخش زنده: 🌐 http://www.aparat.com/SedayeHowzeh/live 🆔 @sedayehowzeh
🔎مدتی قبل، نشستی با موضوع "بررسی تحلیلی الگوهای موج آفرینی در فضای مجازی با تولیدات مذهبی، با تمرکز بر سرود «سلام فرمانده»" در اندیشگاه رسانو معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. سه محور مهمی که بنده در این نشست، طرح نمودم را خدمتتان تقدیم می‌کنم: 1⃣این سرود توانست را بشدت پایین آورد که در نوع خودش بینظیر بود و یک تئوری محسوب می‌شود. با توجه به اینکه سن جنبش های اجتماعی حداقل از ۱۴ ۱۵ سال شروع می‌شود، فراموجی که توسط بچه های ۵ تا ۱۲ ساله خلق شد و حتی مرزهای جغرافیایی را هم در نوردید، یک جنبش اجتماعی را رقم زد که البنه نیاز به تعمیم نظری و فرهنگی بیشتری دارد. 2⃣این سرود در قبال دوگانه فرد و جامعه، امر سومی به نام را تاکید کرد که متناظر مفهومی آن فرهنگ و رسانه را می توان نام برد. فناوری و ابزار فضاسازی نیز مسجد و هیات و کانون‌های فرهنگی هستند که جهت بازتولید قدرت هم که شده بایستی جدی گرفته شده و حمایت شوند. 3⃣انسجام اجتماعی در قبال انسجام سیستمی، اثری بود که این سرود بر جای نهاد. غرب با تکیه بر فن سالاری و تکنولوژی، را پایه قدرت خود قرار داده و شرق و نظامات دین مدار، با توجه به سرمایه های معنوی و مردمی خود بایستی بر انسجام اجتماعی متمرکز شوند. لینک فیلم این نشست👇 https://majazina.ir/?p=3430 🆔@andisheengelabi
🔎دمکراسی، آزادی مطبوعات و اسارت مخاطب 🔸حس قدرت‌طلبی که در زیر لفافه‌ی دموکراسی به فعالیت مشغول است شاهکار خود را به چنان‌خوبی انجام داده که حتی وقتی مردم را به شدیدترین وضعی به بردگی می‌کشد، اینان به‌قدری شده‌اند که تصوّر می‌کنند معنی آزادی همین است و هرچه طوق اسارت تنگ‌تر می‌شود به نظر مردم چنین جلوه می‌کند که دایره‌ی آزادی وسیع‌تر شده است. 🔸همه با رضا و رغبت، بلکه با ذوق و شوق و جوش و خروش به ساز عده‌ی معدودی قدرت‌طلب بی‌باک می‌رقصند. آزادی‌خواهانِ طبقه متوسط، مغرور و خشنودند که مطبوعات آزاد شده و سانسور از میان رفته است. 🔸غافل از این‌که یا آن چند نفری که تمام روزنامه‌ها و مجلات را به ضرب پول در اختیار خود در آورده‌اند اسیران خود، یعنی خوانندگان را زیر تازیانه‌های سرمقاله‌ها و تلگراف‌ها و عکس‌ها و تصویرها به هر طرف که بخواهند سوق‌می‌دهند. اسوالد اشپنگلر 🆔@andisheengelabi
🔎در چهارمین پیش نشست کنفرانس بین‌المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» مطرح شد: حجت الاسلام حاجیانی: زیست سایبری امروز مبتنی بر منطق آمریکایی است/حجت الاسلام محمدلو: رویکرد سایبری موجود به اخلاق، ابزاری ، سکولار و مبتذل است 🔹رسانه نباید ساده‌لوح آفرین یا یاغی پرور باشد و به تعبیر رایزمن:« » تربیت کند که از دگر راهبری و انفعال خارج شده و به درون راهبری می‌رسند، انسان مستقلی که حقیقت و عدالت برایش اهمیت دارد و اخلاق بر آن‌ها شامل و حاکم است. 🔸موضوع اخلاق در حکمرانی سایبری را باید در ببینیم، اخلاق در ساحت حاکمیت که همان نقش حاکمان در نسبت با اخلاق در فضای سایبری است و ضلع دوم رسانه‌ها و ضلع سوم مردم هستند و اینکه مردم  به عنوان مصرف کننده چه پروتکل‌هایی را باید رعایت کنند تا شان زیست سالمی باشد و ضلع چهارم هم گروه‌های مرجع هستند که به شدت تأثیر گذار بوده و همان نخبگان و افراد مشهور و صاحبان تریبون و مخاطب و سکوی رسانه ای را شامل می شود. مشروح گزارش نشست را اینجا مطالعه بفرمایید https://v-o-h.ir/?p=44311 🆔@andisheengelabi
🔎اخبار زیگزاگی، اختلال شناختی و ضرورت مراقبت از افکار عمومی ◾️سکانس اول: قمه کشی و دعوای خیابانی که صحنه های ناراحت کننده و البته قابل تاملی را رقم زد و ذهن و جان هر شهروند عادی و البته مقام مسئول صاحب وجدانی را تکان داد و بررسی زمان و مکان دقیقش را هم از نظرها ربود. ◽️سکانس دوم: انعقاد کشور با هدفگذاری تجاری ۷۰ میلیارد دلاری میان ایران_روسیه و ایران_ترکیه بدون نیاز به برجام و FATF که صحبت از نظم نوین جهانی در غیاب غرب را به رسانه‌های بین‌المللی کشانید. ◾️سکانس سوم: برخورد فاجعه آمیز یک گشت و وَن پلیس با دختر بی‌حجاب و خانواده اش(هرچند که مورد توبیخ شدید قرار گرفت)که باعث تحریک احساسات و ایجاد جو منفی در افکار عمومی شد. ◽️سکانس چهارم: آماری را مرکز افکارسنجی درباره میزان اعتماد مردم به اصناف و نهادهای مسئول مختلف منتشر کرد که در صدر اعتماد مردم قرار داشتند و نهاد پلیس و امنیت با اختلاف خیلی کمی رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود. ◾️سکانس پنجم: آزار و اذیت چند دانش آموز توسط یک معلم در یکی از شهرها یا روستاهای خراسان جنوبی که با عنوان آزار و تعرض جنسی به ۱۸ دانش آموز در خبرها نقل شد! ◽️سکانس ششم: جشن _۱۰_کیلومتری عیدغدیر در خیابان ولیعصر تهران که با مشارکت ۳میلیون نفری مردم شریف و دیندار برگزار شد و رکوردی را در جشن های مذهبی با مشارکت مردم به ثبت رساند. 🔸این چند نمونه خبری که ذکر شد، مشتی از خروارها خبر مثبت و منفی است که طی چند روز اخیر، افکار عمومی را در نوردیده است. حجم بالایی از و دروغ(disinformation) را هم به این حجم خبری متناقض و پارادوکسیکال اضافه کنید که چه میزان تردید، بی‌اعتمادی و اختلال شناختی را بهمراه خواهد داشت. 🔸سوای از خنثی شدن اخبار مثبت به نفع اخبار منفی، با این اوصاف زیگزاگی از اخبار، چه بلایی بر سر این نظام، سرازیر می شود و مصرف افراطی، وارونه و غلط اخبار، چه کژکارکردهای فرهنگی و اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد آورد؟ 🔸مستحضرید که ، بَدنیوزها، آنارشیست ها، اپوزیسیون و البته برخی دوستان غافل و عوامل نادانشان با گاف‌های عجیب، نقطه مقابل انسجام اجتماعی(Social integration) پیشرفت و توسعه فرهنگی بوده و مرکز تهدید محسوب می‌شوند. 🔻در که تهدیدی نرم و تدریجی و قطره چکانی است و باهدف ذهنیت سازی منفی، تولید شکاف و بی‌اعتمادی میان مردم و حاکمیت بوده و در بازه میان مدت، نافرمانی مدنی فراگیر‌ را دنبال می کند، بایستی با اقدام درست، دلسوزانه، باحوصله و البته روایت بموقع، (عادتواره ها، ارتکازات و ذهنیت‌های اجتماعی فراگیر) را از محاصره شناختی دشمن نجات داد و سنگرهای فکری و فرهنگی را با تدابیر هوشمندانه، کم‌هزینه و با حفظ ادب و کرامت حفظ نمود. ✍علیرضامحمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
🔎ژوئی سانس چیست؟ 🔹لذتی که در نهایت و به دلیل افراط و زیاده روی به درد و عذاب وجدان منتهی می‌شود. 🔹عصر مدرن که سرشار از مصرف گرایی مبتنی بر پرسه زنی و لذت گرایی است، مبتلا به ژوئی سانس مزمن است. 🔹اگر رفتار خود و اطرافیانمان را در فضای مجازی بررسی کنیم، به این نوع عذاب وجدان‌های ناشی از اتلاف وقت یا مواجهه یا خشونت یا شکست عشقی یا...که بعد از _زنی در فجازی نصیبمان می شود اعتراف می‌کنیم. 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎چرایی واقعه عاشورا در یک بازخوانی رسانه ای 🔻اگرچه مطالعات سوادرسانه یک موضوع نوین است و در ادامه ظهور تکنولوژی، جایگاهی در مباحث علمی پیدا کرده است، اما تاریخ، مملو از موقعیت هایی است که اگر سوادرسانه ای وجود داشت، مسیر بشر بطور کلی تغییر می‌کرد. واقعه عاشورا را در چندگام رسانه ای هم می‌توان نگاه کرد و تحلیل نمود. جامعه ای که تسلیم شایعه شد و خبر انجام نداد. 🔹مردمانی که تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دادند و حوصله مکث و تامل و بررسی پیام را نداشتند. اجتماعی که بدون اطمینان از صحت و سقم پیام، کرد و اطلاعات فیک و جعلی را ویروس وار در بدنه جامعه رسوخ داد و مریض شد. 1⃣گام اول آنجایی بود که گفتند؛ حسین ابن‌علی سر جنگ دارد و قدرت‌طلب است. خارجی است و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است. مردم نیز بدلیل زمینه ذهنی ضعیف و مسمومی که داشتند و عافیت‌طلبی در جانشان رسوب یافته بود و مهمتر از همه، بدون تحقیق درباره اهداف قیام و گفت‌وگو با امام و اصحابش، اتهام ساختگی را پذیرفتند.( و انگاره سازی منفی جهت انحراف افکارعمومی) 2⃣گام دوم آنجایی بود که مسلم ابن عقیل را در عرض یک وعده ظهر تا شام و با تبلیغات ابن زیاد مبنی بر در راه بودن لشگر شام و تولید شایعه توام با ترس، تنها گذاشتند و خلف وعده کردند. این درحالی بود که اگر محاصره قصر ابن زیاد را ادامه می‌دانند، کار تمام بود و مسیر تاریخ عوض می‌شد. ولی زنان و مادران باور کردند و همسران و فرزندان را ترساندند و شد آنچه که نباید می‌شد.(، تولید ترس و دروغ بزرگ که باعث اختلال در مسیراصلی جامعه می‌شود) 3⃣گام سوم هم زمانی بود که قبیله هانی ابن عروه که شجاع و جنگجو بودند، سخن که یکی از خواص فریب خورده و تطمیع شده زمان بود را در رابطه با سلامتی هانی، پذیرفتند و از اطراف قصر ابن‌زیاد متواری شدند. موقعیتی بود که شجاعت و غضب قبیله‌ای، با بصیرت و سوادرسانه‌ای گره نخورده بود و بدون بررسی و ، فریب خوردند و صحنه حساسی را برای شکست ابن‌زیاد از دست دادند.( و استفاده از شخصیت‌های مرجع برای فریب و دور زدن فرایند تحقیق و استدلال) 🔸هرکدام از این موقعیت‌ها اگر با سوادرسانه ای همراه می‌بود و در برابر شایعات و فیک نیوزها و تبلیغات شکننده نبود، قطعا مسیر تاریخ طور دیگری رقم می‌خورد و امام جامعه، اسیر اجتماع خبرزده، راهی قتلگاه نمی‌شد. 🔸سوای بصیرت سیاسی و معرفت امام که عناصر مهمی در زمان‌شناسی و درک موقعیت هستند، توانایی در برابر اخبارگمراه‌کننده و جعلی ضلع سومی است که جامعه را از خطاهای فاحش و غیرقابل جبران تاریخی نجات می‌دهد. ✍علیرضامحمدلو،کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟ پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند. اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود. مدل های شش گانه حمایت اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم. حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد. را به نفع ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند. حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود. حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، را در پیش گرفتند. حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند. حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند. حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به امام زمان خویش نائل شدند. ۴ واقعه عاشورا علیرضامحمدلو @andisheengelabi