نکاتی که از علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه، در باب بینش و #سوادرسانه_ای به یادگار ماند....
🆔 @andisheengelabi
مسیری برای رهایی از قفس آهنین و تراژدی فرهنگ
🔸در عصری هستیم که به تعبیر زیمل، جامعه شناس آلمانی، ساختارها و دولت ها فربه تر و چاق تر می شوند و عامل ها و افراد، کوچک و کوچک تر. او اسم این رویداد را #تراژدی_فرهنگ می نامد.
🔸یعنی مدرنیته با سرعت بالا و نامهربانی تمام، در حال حذف و محو و یکسان سازی انسان هاست. #مرگ_سوژه یعنی همین حالت که دیگر کسی توان و جرات دیده شدن نخواهد داشت و مدرنیته و ساختارهای مدرن، یکه تاز میدان سلطه خواهد بود.
🔸انسان بی هویت و سرگردان، محصول همین بی تفاوتی و نامهربانی مدرنیته است. مرگ سوژه در چهره اجتماعی خود، #انسان_پرسه_زن را میسازد که هدف خاصی جز پرسه زنی و گذران وقت را در سر نمی پروراند و در چهره فرهنگی خود، انسان شهرت طلب و به تعبیر امروزی، #سلبریتی را رقم میزند.
🔸حال در این هیاهو و سرگردانی، عده ای هستند که قصد و مرام مقدس را برای رهایی از #قفس_آهنین_مدرنیته انتخاب کرده اند. از اتوبان به ظاهر شیک و در باطن، چدنیِ مدرنیته، به جاده در ظاهر خاکی و در باطن پر از معنا و آزادی و آزادگی نجف تا کربلا پناه میبرند.
🔸معنایی که گمشده عصر جدید است و اربابانش با چاشنی تکنیک و فن سالاری و رسانه، آنرا از ملت ها دریغ میکنند. چرا که #بیداری و آگاهی و معنویت، شاه کلید آغاز دوران طلایی بشریت خواهد بود.
🔸اربعین نه یک روز در میان روزها و کربلا نه شهری در میان شهرهاست. پیاده روی اربعین یک تفریح اجتماعی و توریستی نیست که بیست سی میلیون عاشق را هرساله تجربه میکند. یک #مسافرت_لاکچری نیست که با کت وشلوار و کراوات آغاز شده و با چمدان های پر از سوغاتی های آنچنانی به پایان برسد.
🔸این پیاده روی یک حرکت تمدنی است. تجلی فرهنگی است که از ۱۴۰۰سال پیش آغاز شده و تا برپایی کامل حقیقت و عدالت در سایه ولایت ادامه خواهد داشت.
🔸 مسافرت نیست بلکه یک هجرت از خویشتن و ماتریالیسم تاریخ و جامعه بهت زده و گرفتار است. یک #هجرت از خویشتن برای رسیدن به خودآگاهی و خودشناسی.
🔸تلاشی که در مسیر بازگشت، در خدمت جامعهسازی قرار خواهد گرفت. نورانیت و اتحاد و سلامت و معنویت و گذشت را به جامعه و محیط، هدیه خواهد داد و گام های رسیدن به تمدن سازی را سرعت خواهد بخشید.
🔸افرادی را تربیت خواهد کرد که خودخواهی را رها کنند و به یک #خودتعمیم_یافته برسند. انسانی بامرام و دوست داشتنی که اهل دروغ و ریا و تنبلی و خیانت در امانت نیست و آیتم ها و اقتضائات مدرنینه را با اخلاق اربعینی دُور خواهد زد.
🔸اینجا کسی طالب #شهرت و دیده شدن نیست و احدالناسی در خیل جمعیت میلیونی، احساس غربت و تنهایی ندارد. اینجا مثل لندن، #وزارت_تنهایی لازم ندارد و مثل ژاپنِ تا دندان تکنولوژیک، از بحران #خودکشی رنج نمی برد. اینجا خلوت ها و شلوغی هایش یک طعم و رنگ دارد. تمامش صفاست و بوی زندگی و عشق میدهد.
🔸اما یادمان نرود که مُبدع و مبدا مکتب اربعین، پاهای مقدس شیرزنی است که در سوریه مدفون است و ما این مسیر را به نام و یاد عمه سادات میشناسیم. ویزای لشگر اربعینی ها در سفارت زینب کبری(س) به امضا رسیده و این حرکت نورانی تا رسیدن به آن #مقصد_مقدس در جان های عاشقانش ادامه خواهد داشت.
🔸ما جاماندگان نیز همچون مدافعان حرمش میسراییم #کلنا_عباسکِ_یا_زینب. بی بی جان برای دیدن برادرت سر از پا نمی شناسیم و نشد که پای پیاده به حرمش رهسپار شویم. اما بدان و شاهدباش که برای عزت و امتداد قیامی که شما آغازگرش بودید، نه دست و پا که سر و جانمان را فدا می کنیم و نشان میدهیم که اگر آنروز همراه شما بودیم نه سری بالای نیزه ها می رفت و نه به گوشواره و معجری جسارت میشد.
یا زینب یا زینب ما عاشق حسینیم
یازینب یازینب ما سائل دمشقیم
یازینب یازینب بی نام و بی نشانیم
یازینب یازینب تاکربلا روانیم
✍️علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سوادرسانه
تأثیرفضای مجازی بر روابط خانواده
🆔 @andisheengelabi
#سوادرسانه
اگر از خودتان بدتان میآید، اینستاگرام را کنار بگذارید
🔺تحقیق فیس بوک نشان می دهد:
🔹 محتوایی که سلبریتیها در اینستاگرام منتشر میکنند به ایجاد احساس منفی در فالوئرهایشان منجر می شود.
🔹به طور دقیقتر محققان فیس بوک متوجه شدند هرچه کاربر محتوایی که #سلبریتی ها در این شبکه به اشتراک میگذارند، بیشتر تماشا کند، با #احساس_منفی بیشتری در نتیجه مقایسه اجتماعی روبرو میشود.
🆔 @andisheengelabi
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌فیلمی که با تماشای آن دیگر به چشمانتان اعتماد نمیکنید!
دنیای رایانهها به قدری پیشرفت کرده است که میتوان با کمک آنها تصاویری تا حد ممکن حقیقی ایجاد کرد. ویدئوی زیر با #جلوههای_تصویری رایانهای ویدئویی خلق شده است که در نگاه اول باعث حیرت افراد میشود.
🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت اول)
🔻مسئله هویت دیرزمانی است که در کانون توجه اندیشمندان و محققان جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته است.
🔹هویت نه تنها ارتباط اجتماعی را امکان پذیر می کند، بلکه به زندگی افراد معنا می بخشد، در این میان هویت یابی کودکان نیز فرآیندی برای خودشناسی آن به عنوان کنشگران اجتماعی است که معناسازی نیز به واسطه آن صورت می گیرد.
🔹هویت ها معانی کلیدی هستند که ذهنیت کودکان را شکل می دهند. به واسطه هویت کودکان به سایرین می گویند که چه کسی هستند و مهمتر اینکه نزد خودشان نیز شناسانده می شوند و کیستی روشنی پیدا میکنند.شکل گیری هویت در اجتماعات گوناگون به شکل های متفاوتی صورت می گیرد.
🔹با این مقدمه وقتی از هویت میخواهیم صحبت کنیم هدف این است که پاسخ های درست و تکیه گاه مستحکمی برای سوال "من که هستم" یا من کیستم؟ داشته باشیم.
🔹انسان از همان ابتدای تولد این سوال را در پس ذهن خود دارد ولی به دلیل غرق شدن در محیط و جابجا شدن نظام نیازها و ارضاها و به هم خوردن ترتیب سوالات اصلی و فرعی و عقب رفتن سوالات بنیادین و پیش آمدن سوالات روزمره بدلیل اقتضائات زندگی جمعی حس فراموشی و فاصله گرفتن از این دست سوالات به انسان دست می دهد.
🔹ارتباطات باعث می شود که اطلاعات از کانال های متعدد وارد ذهن انسان شده و #فرصت_خودکاوی و عمیق شدن در مبانی و بنیادهایی چون "من چه کسی هستم؟" را از شخص سلب می نماید .
🔹دغدغه هویت نه یک دغدغه فردی که یک دغدغه فلسفی_دانشی و البته اجتماعی و فرهنگی است که امروزه ابعاد سیاسی و اقتصادی نیز پیدا کرده است و باعث و بانی جهت یافتن فناوری ها و سیاست گذاری ها در سطح کلان جوامع و حتی تغییر و تحول #مدل_حکمرانی در جهان شده است.
🔹در این میان صحبت از هویت دیجیتال، یک دغدغه و سوال جدی تری است که مطرح شده و مساله ای است که کودکان ما را درگیر کرده است. مقابل چشمان والدین، فرزندان جامعه در حال شکل گرفتن به #سبک_متفاوتی هستند. جنس سوالاتشان و نوع رفتارشان و سطح تخیل و میزان تعقل و رنگ باورهایشان متفاوت شده و شکل جدیدی را تجربه می کند.
🔹انعکاس متفاوتی از جهان و جامعه و انسان ارائه می دهند و جهان بینی متفاوتی را #درونی_سازی می کنند.
🔹بازی و سرگرمی را حداکثری زندگی می کنند و ابزار بازی را بازوهای زندگی و عین خوشبختی تلقی می کنند. اسباب بازی در واقع #اسباب_هویت_سازی است و در زمینه سرگرمی، شخصیت کودک را می سازد. بهانه ای است که #ضمیر_ناخودآگاه_کودک را تسخیر می کند و نقش معماری رفتار کودک را به دوش می کشد. همین کودک درعصر جدید و به عنوان نسل جدید، آلوده به ابزاری چون کامپیوتر و تبلت و لپ تاپ شده است.
ادامه دارد...
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت دوم)
🔸زندگی کودک هویتی دیجیتالی پیدا کرده و از حالت عادی و روتین خارج شده است. دیگر مثل قبل ساده نمی اندیشد و معمولی عمل نمی کند. مختصات ذهنی اش و منطق زندگی اش تغییر پیدا کرده و لذت و منفعت را جور دیگر و نوع دیگری می چشد و مدل دیگری درک می کند. نه تنها زاویه نگاهش به زندگی از چارچوب جعبه ای جادویی و دیجیتالی است اساسا دنیایی که ترسیم می کند نیز حال و هوایی متفاوت تر از قبل پیدا کرده است.
🔸زمان و مکان تصویری جدید و غیرمشخص یافته و دیگر تصور از حال و جغرافیا و پیشرفت نیز دچار نسبیت شده است. شخصیت کودک آن ثبات گذشتگان را ندارد و تزلزلی عجیب اطراف حال کودک را احاطه نموده است. نگرانی جای خود را به استرس داده و خوشحالی و مسرت رنگ و بوی هیجانی و تپش قلب گرفته است.
🔸#سرعت، چاشنی زندگی شده و شتاب دهنده های مصنوعی دیجیتال، تصمیم ساز حال و احوال خوش و ناخوش بچه ها شده اند. بدون رسانه، حس نشاط از روح کودک رخت بربسته و ذهن بچه نسبت به تجربه شادابی در کنار رسانه و کارتون ها و بازی های دیجیتالی، #شرطی شده است.
🔸وقتی از کودک درباره خودش سوال می شود، در پاسخ، از دیدنی ها و شنیدنی های دیجیتالش دریافت می کنیم و وقتی حال کودک را در طول روز و هفته مانیتورینگ می کنیم و در سبد آنالیز و ارزیابی قرار می دهیم، مشاهده می شود که انس جدی و مداومی با رسانه و اسباب بازی های دیجیتالش پیدا کرده است. تا رها می شود خود را بسمت #کلبه_دیجیتالش پرتاب می کند و وابستگی جدی با فضای رسانه ساخته اش پیدا کرده است.
🔸هویت دیجیتالی بطور کلی و باهمه توضیحات مطرح شده یعنی بینش ها و گرایش ها و کنش های کودک تحت تاثیر ابزار و فضا و مسائل زندگی دیجیتالی قرار می گیرد و در سطح بینش دچار #کم_عمقی و سطحی نگری می شود.
🔸در سطح گرایشی نیز محبت ها و احساسات کم عمق و زودگذر را تجربه می کند و #لذت_های_موقت مانع دریافت و ادراک لذت های عمیق خواهد شد. در سطح کنشی نیز #رفتارهای_خطی و بدون تحلیل و کم بهره از هوش و آینده نگری را شاهد خواهیم بود.
🔸برآیند این فرایند دیجیتالیستی، چیزی جز یک شخصیت کم عمق و کمترجذاب و بی بهره از موفقیت های بنیادین نخواهد بود.
ادامه دارد....
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت سوم)
🔸شخصیت های دیجیتالی علاوه بر اینکه به تعبیر نیکلاس کار مولف کتابی در همین رابطه، دچار کم عمقی می شوند، حوصله و صبر پایین، #اراده_های_انفجاری و نه مستمر و مقاوم، نوسان رفتاری و فردیت عاری از معنا می شوند بگونه ای که هم از جمع و جامعه گریزان هستند و هم از تنهایی بشدت هراسان.
🔸این تناقض آنها را دچار شخصیتی متزلزل، ضعیف، #کم_اراده، افسرده و دارای اعتمادبه نفس پایین می نماید.
برای جبران چنین آسیب ها یا پیشگیری از چنین وضعیتی می توان مدیریت فضای تربیت کودک را جدی تر گرفت.
🔸عناصری که در تعلیم و تربیت کودک، #مداخله_کننده_مثبت محسوب می شوند را تقویت کرد و عناصر منفی را حذف یا کمرنگ و تضعیف نمود.
🔸مثلا میزان حضور اجتماعی و ارتباط با همسالان را بایستی افزایش و ارتباطات مجازی و میزان دسترسی به بازی های دیجیتال را کاهش داد.
🔸#لذت_های_دیجیتال چون آنی و در دسترس و سهل الوصولند و نیاز به عرق ریختن و جنب و جوش و همکاری و ارتباط میان فردی ندارند، انفجاری هستند.
🔸یعنی بطور حبابی #متورم می شوند و خیلی سریع نیز رو به خاموشی و سکوت می گرایند.اما لذت های ارتباطات واقعی که با کانال های ادراکی چشمی، شنوایی و حتی لامسه و بویایی در ارتباط مستقیم قرار دارند، #جرعه_جرعه به تجربه در می آیند و درونی سازی می شوند و جزیی از وجود و شخصیت فرد یا کودک می شوند.
🔸راز ماندگاری و ثبات و عمق اتفاقاتی که در غیر از فضای دیجیتال و مجازی رخ می دهند در همین مساله است. شخصیت دیجیتال یعنی شخصیتی که امکان #توهم_دانایی بالایی دارد و با حافظه اطلاعاتی چه بسا بسیار بالا، عاقله و هوش پایینی به سبب تحلیل های اندک داراست.
🔸جهانی بسیار متنوع و مشوش و شلوغ دارد اما درون و واقعیتی نحیف، کوچک و #زودرنج را یدک می کشد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش اول)
🔹مشغول مطالعه مقاله ای با موضوع رسانه و تکنولوژی بودم که در انتهایش نوشته بود: تکنولوژی یک تقویتکننده است که خصلتهای خوب ما را پررنگ و خصلتهای بد ما را بدتر میکند. آنچه تکنولوژی انجام نمیدهد تبدیلکردن ما به آدمهایی بهتر است. این وظیفهای است که نمیتوانیم به ماشین محول کنیم.
🔸ضروری است که از نگاه یک پدر یا مادر دلسوز و مهربان و در نسبت با فرزندانمان این پاراگراف بالا را دومرتبه بخوانیم و دقیق تر بنگریم که آیا واقعا در #دهکده_جهانی به تعبیر مک لوهان که تکنولوژی فراگیر شده و اطلاعات به وفور در دسترس کودک سال و بزرگسال قرار گرفته و ارتباطات به موضوعی اینترنشنال و اپیدمیک بدل گشته چگونه باید از رسانه و تکنولوژی گوی سبقت را در تربیت کودکانمان بربابیم و به عنوان والدین کودک، تبدیل به واژه حاشیه ای و موجودی مزاحم نشویم؟
🔸در جنگ تربیت میان تکنولوژی و خانواده یا جهان حقیقی و مجازی که برای ارباب رسانه با شکار توجه کودکانمان، بودجه های هنگفت و اقتصادکلانی به دنبال دارد، چگونه می توان انسان بهتری بود و بازی را به نفع خانواده ازآب درآورد و کودک متعادل و موفق و سالمی تربیت نمود؟
🔸برای بهره برداری درست از رسانه در مسیر تربیت فرزند نه می توان دنیای مجازی اپیدمیک و فراگیر را بطور کامل پس زد و از اساس نپذیرفت و نه اینکه خیلی افراطی و بدون برنامه و #رژیم_مصرف، خود و خانواده را در اختیار تام و تحت آموزه های رادیکال رسانه ای قرار داد.
🔸آنچه که مهم و ضروری است و مسیر تربیت رسانه ای موفق و کم تنش و پرلذت را رقم می زند، شناخت صحیح #قوای_درگیر در ساحت رشد کودک است. #توجه، #تخیل،#تعقل سه عنصر اصلی برای شکل دهی شخصیت کودک هستند که اگر این زیربنا به درستی فهم و مدیریت شود، ابزار رسانه در خدمت اراده و اختیار انسان برای هرچه بهترشدن قرار خواهد گرفت.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش دوم)
🔸اساسا توجه انسان و خصوصا کودک، با ابزار چشم و گوش جلب می شود و برخی روانشناسان پایه رشد کودک و ذهن فعال را #درست_دیدن و طرح اساسی برای #چه_دیدن و #چگونه_دیدن می دانند.
🔸خب در این موضوع باید حساسیت لازمرا به خرج داد تا متناسب با سن و اقتضای فهم کودک، خوراک تصویری وارد مغز و ذهن او شده و دچار #اختلال_تصویری نشود. می توان ادعا نمود که اگر دیدنی های کودک به درستی و دقت مدیریت نشود، ذهنی مشوش و #شخصیتی_فانتزی و تنوع طلب برای دوران نونهالی اش درحال شکل دهی خواهیم بود.
🔸در مرحله دوم اگر چه دیدن و چگونه دیدن و در یک کلام، توجهات کودک را درست ریل گذاری نکنیم، #تخیلات او را نیز مبتلا به پرتاب شدگی و #ولنگار خواهیم یافت. یکی از لوازم کسب تخیل در مسیر رشد، #قصه_خوانی برای کودک و گوش دادن و در اصطلاح زبان آموزی، لیسینینگ(lisining) از جانب کودک ماست.
🔸 هرچقدر از قهرمانان و الگوهای شایسته برای کودک بخوانیم و #عادت_های_شنیداری فرزندانمان را حماسی و باچاشنی مهربانی و قدرت و نه با خشونت و شهوت موزیکال و نه با ترانه های فانتزی و کم مایه از معرفت و واقعیت مهندسی نماییم، تمرکز، دقت و تخیل و آرمان گرایی مقدس را برایش به ارمغان خواهیم آورد.
🔸تعقل کودک و نونهال نیز بعد از شکل گیری توجهات و تخیلات هارمونیک و منسجم، شروع به رشد و شکوفایی می نماید و با #آموزش_کشفی در دریافت، پردازش و انتقال داده ها به یک وضعیت مناسب و فعالی بلحاظ ذهنی و ضریب هوشی خواهد رسید.
🔸 در این مرحله با سرمایه گذاری مجدد و توام با مهارت و بهره گیری از رژیم درست مصرف در #سه_سطح 1.گوش فعال و 2.ذهن گیرا و 3.زبان گویا، می توان قدرت تعقل کودک را مدیریت و اسباب شکوفایی اش را فراهم نمود.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش سوم)
🔸با این توضیحات بایستی تفاوت کودک فعال و کودک منفعل را به درستی درک نماییم. #کودک_منفعل کودکی است که فارغ از فضای خانواده و با فاصله گرفتن از دریافت عاطفه و تجربه و اطلاعات معتبر و متناسب با سن و حال و موقعیت خود، به راحتی و بدون فیلتر در دسترس رسانه ها اعم از تلویزیون و گوشی موبایل و سایروسایل ارتباط جمعی قرار گرفته و به اصطلاح، #مصرف_میشود.
🔸نظام توجهات بچه های منفعل بشدت متکثر و #متنوع و بدون اصول و ریتم خاصی می باشد که قابلیت درآمدن به هر فرم و صورتی را همچون ژله ای داراست.
🔸سطح تخیلات این بچه ها نیز از طریق رسانه ها #کانالیزه شده و به شکل و چهره تقلیدی از سوپرمن های خیالی و مجازی درآمده است که نه مهارت و نه هیچ ارزش افزوده ای را در بر نخواهد داشت.
🔸باید افزود از آنجایی که کودک رسانه زده، بطور مرتب درگیر کارتون ها و تصاویر اکشن بوده، عنصرسرعت در این ماجرای رسانه ای، به تنهایی، عامل کاهش تمرکز و دقت و پایین آمدن سطح حوصله و تفکر می شود. پس بایستی وارد کنترل و مهار ورودی های ذهنی کودک بشویم و به اصطلاح رسانه ای، اطلاعات دریافتی کودک را بطور نامحسوس و غیرمستقیم دروازه بانی نماییم.
🔸کنترل برنامه های کودک به معنای #مدیریت_توجه، #تخیل و #تعقل کودک است و همانطور که اشاره شد، عامل سرعت را بایستی با ابزار و مانع مطمینی همچون رژیم مصرف به نفع تربیت مصادره نمود.
🔸منظور از رژیم مصرف کودک شامل چیستی برنامه و تناسبش با سن و فهم و فرهنگ کودک، چرایی برنامه و اهداف پدیدآورندگان آن و میزان اعتبار و امتیازات آموزشی و فرهنگی اش و شرط سوم، چگونه دیدن و آشنایی با تکنیک های به کار رفته در برنامه ها و بحث و تبادل نظر بصورت کشفی یا #بارش_فکری پیرامون کارتون های موردعلاقه کودک و تزریق و کاشت سوادرسانه و #تفکرانتقادی در مواجهه با تمام تصاویر و ویدئوها در ساحت رسانه هاست.
🔸در توضیح مدل کشفی در دریافت محتوا و اطلاعات برای کودک باید گفت: ذهن کودک به دلیل فرم خاصی که دارد همیشه به دنبال #کشف است، هرگز عادت نمی کند، به هر چیزی که عادت کند بلافاصله به دنبالش ترک عادت می آید و کنار می گذارد.
🔸بارها دیده ایم که بچه ها بعضی از اسباب بازی ها را فقط یک بار بازی می کنند و بعد کنار می گذارند، چون دیگر چیز جدیدی برایشان ندارد. کودک عادت نمی کند، این بزرگسال است که عادت می کند.
🔸نکته دیگری که برای مهندسی ذهن و تربیت فکری-رسانه ای کودک ضروری است، کاربرد خاطرات خوب در فضای حقیقی است و هرازگاهی مرور این خاطرات در آلبوم مخصوص، بشدت باعث #شرطی_شدن و انس و علاقه وافر کودک به فضای باز و دور از رسانه می باشد و #تجربه_زیسته_کودک در کوه و دشت و صحرا و دریا و فضاهای باز هم باعث خنثی شدن عوارض مصرف رسانه ای می شود و هم باعث تعادل روحی و فاصله گرفتن از افسردگی و حفظ سلامت جسمی ذهنی و روانی کودک خواهد شد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi