#ده_تکنیک_پرکاربرد_پروپاگاندا
از برچسب زدن و تکرار تا پارهحقیقت گویی و دروغ بزرگ
🆔@andisheengelabi
هفت فاز عملیات روانی جریان معاند در تجمعات اصفهان که ناکام ماند!
🔻خیلی کثیری از کشاورزان و مردم شریف اصفهان، چند روز متوالی در اطراف پل خواجو و زاینده رود تجمع کردند و مطالبات به حقی را توام با متانت و تمرکز بر شعارهای مشخص پیرامون خشکی زاینده رود و حقآبه زمین هایشان ترتیب دادند.
🔸از آنجایی که تجمعات مردمی به هردلیلی همیشه عامل تحریک جریان های معاند نظام جهت ایجاد اختلال و اغتشاش بوده، رسانه هایی همچون "من و تو" و "ایران اینترنشنال" نیز بیکار نماندند و #روایت_سازی_وارونه جهت مهندسی و جهت دهی مطالبات را استارت زدند.
🔸هرچند که #مثلث بصیرت و باهوشی #مردم و پوشش به موقع و بدون سانسور #صداسیما و رسانه های جریان اصلی و همچنین حضور و پاسخگو بودن بالاترین #مقامات دولتی از اولین لحظه های تجمع باعث شد که توطئه های بیگانه #خنثی شود ولی تکنیک هایی که در رسانه های معاند به کار گرفته شد، محل توجه و تامل بود.
1⃣ تعمیق هیجان با پخش حداکثری فضای احساسی و شعاری تجمع و ترغیب برای حضور بیشتر و تحریک افراد حاضر در تجمع برای ورود به فازهای جدی تری از اعتراضات مثل مثل شعار "اگر که آب باز نشه، اصفهان قیامت میشه"
2⃣ تولید تنفر از مسئولین و ایجاد گسل عاطفی میان مردم و حاکمیت و بنوعی توزیع ناامیدی از حل مساله در سطح حکمرانی با شعارهای "وزیر بی لیاقت استعفا" یا شعار "۳۰ ساله رودخونه رو آبشو به ما ندادن"
3⃣تخریب مرجعیت رسانه جهت جلوگیری از بازنمایی واقعی و بدون حاشیه از تجمع بدلیل ایجاد زمینه برای روایت سازی های وارونه با برجسته کردن شعارهایی چون "ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما" که البته مثل خیلی از شعارهای اپوزسیونی کم رمق بود و ابتر ماند.
4⃣ فرافکنی مسیر شعارها و تصویرسازی مخدوش از گروه های مرجع ازجمله روحانیت با القای اینکه فارغ از صحنه و بی تفاوت از مشکلات مردم هستند با این تیتر و گزارش که "روحانیون فقط خمس و زکات ما را خوردند" و در واقع با این سبک تهیه گزارش، در صدد تولید کانال های جدید برای تحریف اعتراضات بودند.
5⃣القای بحران و اختناق در فاز بعدی و امنیتی جلوه دادن فضای تجمعات با عبارات و تیترهای مسمومی چون "بسته شدن مسیرهای منتهی به پل خواجو" و "اعزام نیروهای سرکوب به محل تجمع اصفهان" و از همه مهمتر "اختلال اینترنت در اصفهان همزمان با اعتراض گسترده مردم و کشاورزان"
6⃣تعمیم شعارها با هجمه به کلان روایت های نظام و به چالش کشیدن کلیت اتمسفر سیاسی و القای ناکارآمدی نظام با تهیه گزارش و تیتری تحت این عنوان که "مطالبه ما فقط نباید آب باشه" و " واکنش منفی مردم هنگام دعا کردن برای سلامتی(آیت الله) خامنه ای"
7⃣ آلترناتیوسازی در فاز همراهی و حمایت و پشتیبانی و القای این نکته که صدای شما اگرچه در داخل سرکوب شود ولی در خارج از کشور شنیده می شود و گزینه رهایی هم روشن است. پیامی که از ربع پهلوی با تیتر "همبستگی مردم و کشاورزان اصفهان، الگوی اعتراضات است" در همین محور قابل بازخوانی است و البته اپیدمیک سازی اعتراضات را هم در ضمن خود داراست.
⏪همانگونه که گفته شد، طرح تکرار آبان ۹۸ که ماه ها توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه روی آن سرمایه گذاری شده بود، با مثلث مردم بصیر، رسانه باهوش و مسئول پاسخگو و درصحنه خنثی شد. این مدل از مدیریت صحنه نشان داد که هرسه محور بایستی همدیگر را پوشش داده و فقدان یکی از اضلاع، باعث تولید بحران خواهد شد و همگامی اضلاع مثلث، آزادی و مطالبه توام با انسجام و امنیت را به دنبال خواهد داشت.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️ نقد و بررسی یک فیلم جنجالی؛
تصویری شبه سکولار از ایمان و روحانیت در سریال روز بلوا
🔺داستان مینی سریال #روز_بلوا، درباره یک روحانی به نام عماد یا همان حاج آقای بدیعی است که استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی معروف نیز به شمار می رود.
🛎 ذهنیت پردازنده یا پردازندگان مینی سریال روز بلوا، از دو زاویه #دراماتیک و #سمبلیک قابل ارزیابی و تحلیل است. از حیث درام ماجرا با طلبه ای مواجه هستیم که به دلیل چهره موجه خود، اعتماد مردم را جلب کرده و حال با یک چالش جدی در باب آبرو و اعتبارش مواجه شده است.
🔴 لغزش ها و استرس ها و تردیدهای عماد را در پلان ها و سکانس های مختلف تجربه می کنیم و یک روحانی زمینی و چه بسا رئالیستیک را در صحنه می بینیم.
🛎 #سبک_زندگی_لاکچری که روحانی داستان دست و پا کرده و خانه چندمیلیاردی و ماشین چندصد میلیونی و گوشی بیست میلیونی جزو دارایی های این روحانی به تصویر کشیده می شود، هرچند به تبع پدرخانم سرمایه دارش باشد، ذوق و ارتکاز مخاطب را نسبت به روحانیت تغییر می دهد.
🔴 اوج روایت سبملیک ماجرا هم، بازی با نام برادر عماد در فیلم است. دیالوگ های متعددی در باب فرار #ایمان و تنهایی ایمان و ضرورت بازگشت ایمان رد و بدل می شود که حاکی از محوری بودن این مساله در ذهنیت پردازندگان داستان است. اینکه ایمان آلوده بوده یا شریک جرم بوده یا چون در ساختار بوده دچار آلودگی شده و یا اینکه چون ایمان غایب است، بحران و نابسامانی را شاهد هستیم...
🖊علیرضا محمدلو #سردبیر #صدای_حوزه
متن کامل یادداشت:
v-o-h.ir/?p=32832
🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ پساحقیقت
👤کارگردان: اندرو راسی
✔ سال تولید: ۲۰۲۰
📱ما در عصری زیست میکنیم که اخبار گوناگون نه تنها از مراجع رسمی، بلکه از هر منبعی قابلیت این را دارند که با ساز و کار خاص شبکههای اجتماعی به اطلاع میلیونها نفر برسند.
🎬 این مستند افرادی را به نمایش میگذارد که هر کدام به نحوی به این محیط مسموم دامن میزنند و فرایند کشیده شدن اخبار جعلی از فضای مجازی به فضای حقیقی را به تصویر میکشد.
#سواد_رسانه_ای
#پسا_حقیقت
#فیک_نیوز
🆔@andisheengelabi
#مهندسیتیتر جهت ذهنیت سازی به سبک بیبیسی
🖼 ۹ فریم از استانداردهای دوگانه BBC فارسی
🔹 از ماجرای آرمان عبدالعالی تا کرونا و قهرمانی پرسپولیس
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| همزمان با آغاز مذاکرات وین، #پروپاگاندای_رسانه_ای در اروپا و آمریکا در خدمت تصویرسازی ضعیف از #تیم_مذاکره_کننده ایرانی و تلاش بر کاهش تابآوری ذهنی مردم ایران هستند.
🔺 القای ضروری بودن #مذاکرات برای خروج #اقتصاد_ایران از بن بست و باورسازی با عنوان "توافق به هرقیمتی" هدف عملیات روانی جنتلمن های رسانه ای دشمن، شناسایی شده است.
📎 یادداشت مرتبط را در پست پایین مطالعه بفرمایید: 👇👇👇👇👇
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️تکنیکهای جنگ روانی در خدمت برجامیزه کردن مذاکرات
🔺 خوانش اخبار، غالبا بصورت موقعیتی و مقطّع و تکخبر صورت می گیرد. یعنی تک دیتاهای خبری را از خبرگزاری ها یا شبکه های خبری می خوانیم و دربهترین حالت، همان تک خبر را بصورت مجزا تحلیل می کنیم. اما باید توجه داشت که برخی بنگاه های خبری جهت تاثیرگذاری بیشتر، #ناخودآگاه افراد را هدف قرار می دهند و بصورت اخبارمتصل و پوششی و باکمترین اشاره به اصل مدعا، پیام رسانه ای خود را منتقل می کنند.
🛎 به عنوان مثال، شبکه معاند لندنی، با یک چینش خبری و اتصال دیتاها، پیام #رسانه ای مدنظرش را در ذهنیت مخاطب جاسازی می کند. خبر اول را با تکنیک بزرگنمایی تحت عنوان اعتراضات و تجمعات در سفر #رئیس_جمهور مخابره میکند. خبردوم را با #تحریف و برچسب زنی، عقب نشینی تیم مذاکره کننده القا می کند و بطور موذیانه و مختصری در ادامه از آمادگی تیم آمریکایی برای #مذاکره_مستقیم سخن می گوید. در انتها نیز صفر بودن رشد اقتصادی ایران طی ده سال اخیر را از زبان یک مقام مسئول اقتصادی درجه دو یا سه مطرح می کند.
🔹 این متن خبری سه گانه که حاوی اعتراض، عقب نشینی و رشد صفر اقتصادی است، در خدمت یک کانتکست پیام پنهانی است که البته خیلی مختصر در خود خبر هم اشاره شد.
🔴 ترجمه اش می شود اینکه:
1️⃣ شرایط خیلی سخت است
2️⃣مردم خسته شده اند
3️⃣نظام #ناکارآمد است و به بن بست رسیده
4️⃣راه حل مذاکره است
🔺 این موارد مذکور را در کنار خبری بُرش خورده و عملا تحریف شده از آیت الله #جوادی_آملی قرار بدهید که تیتر خورده:"چه بخواهیم چه نخواهیم باید با جهان مذاکره کنیم" در حالیکه اصل سخن ایشان مبنی بر #هوشمندی_در_مذاکرات بوده که همچون گذشته عوامانه انجام نگیرد.
🛎 الغرض که حریف یا بهتر بگویم دشمن، درصدد احیای #برجام و تکرار زیاده خواهی با استراتژی مکانیسم ماشه و تهدید بر اعمال فشارهای بیشتر اقتصادی و #سایه_جنگ است. اقتصاد به شرط مذاکره و در سایه غرب والا هیچ.
⏹ صحبت های سخنگوی کاخ سفید مبنی بر آماده بودن سایر گزینه ها درصورت عدم موفقیت مذاکرات و همچنین اظهارات #رابرت_مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیرامون مذاکره مستقیم و ادعاهای واهی وزیردفاع اسرائیل و آمریکا مبنی بر آمادگی حمله به تاسیسات #هسته_ای ایران را هم با همین فرمول می توان تحلیل نمود.
🛎 پروپاگاندای رسانهای و نفوذ در بازار ارز و نوسانات آزاردهنده قیمت موادغذایی یعنی همراه کردن ذهنیت و عینیت برای تعجیل در بازگشت به باند برجامی که جز خسران محض نبود. همراهی مردم در #دیپلماسی، با انعکاس رسانه ای درست و عملکرد میدانی هوشمندانه و نتیجه بخش، امکان پذیر و سهل الوصول است.
🖊 علیرضامحمدلو سردبیر #صدای_حوزه
🆔 @sedayehowzeh
چطور #اینستاگرام به معبد فرقه ها تبدیل می شود؟
تحلیل کوتاهی از مقوله "فالوور" در بستر فضای #مجازی با اسلایدهای سایت ترجمان را مطالعه بفرمایید.
#فالوور
#سوادرسانه
#فرقه_شناسی
🆔@andisheengelabi
🔎تبیین سه کانون راهبردی در جنگ روایتها
🔺 #رهبر_انقلاب صبح امروز در دیدار با پرستاران و در بخشی از سخنان خود فرمودند: شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر #انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی #دفاع_مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثهی #تسخیر_لانهی_جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفهی جوانهای ما است. ۱۴۰۰/۹/۲۱
🛎 چیستی و چرایی اینکه #حضرت_آقا درباره بروزترین جنگ عصر معاصر سخن می گویند و روایت صحیح از انقلاب و دفاع مقدس و تسخیرلایه جاسوسی را هم بعنوان مثالهای مهمی برجسته میکنند بسیار حائز اهمیت است. #جنگ_رسانهای، امروزه در دو ساحت شناختی و روانی متمرکز شده و در بُعد شناختی نیز محور روایت سازی برجسته شده و وزن بالایی گرفته است. اما دلیل این روایت سازی و میزان بُرد و امتدادش در سه محور قابل رصد بوده و ضرورت واکاوی دارد.
🔴 در ادبیات #استراتژیک، تاریخ اهمیت ویژه ای دارد و اساس جامعه پردازی و #آینده_پژوهی تلقی میشود. از همین زاویه نگاه می توان مساله #جنگ_روایت_ها را تبیین نمود.
1⃣ تاریخ سازی: فاز اول روایت سازی، بازخوانی موقعیت یا به عبارت دقیق تر، بازسازی موقعیت هاست که مجموعه ای از خرده روایت ها را تبدیل به کلان روایتی در خدمت یک سیاست یا #ایدئولوژی نماید. واقعه #غدیرخم در صدر اسلام را به عنوان شاهد قضیه، مرور کنید که چگونه روایت شد و چه پیامدهایی داشت! مثال های به روزش را نیز در بیانات #مقام_معظم_رهبری مطالعه کردیم.
2⃣ فرهنگسازی: وقتی که تاریخ شکل گرفت و موقعیت جدیدی ساخته یا بازآفرینی شد، فاز دوم کار یا همان تولید ذهنیت اتفاق می افتد. اساس فرهنگ بر باورها و ارزشهایی است که در ذهنیت و ارتکاز عمومی جامعه کاشته می شود. در واقع #فرهنگ_سازی بدلیل ذهنیت سازی و در ادامه تاریخ سازی شکل می گیرد.
3⃣ دکترین سازی: حال که تاریخ صورتبندی شد و ذهنیت و فرهنگ نوینی آفرید، در سطح سیاستگذاری و مطابق ایدئولوژی و فرهنگ عمومی حاکم، بایدها و نبایدهای تازه ای خلق می شود. با چه کسی دوست یا دشمن باشیم، تعریف جدیدی پیدا می کند و خطوط زرد و سبز و قرمز بازسازی می شود. در واقع دکترینهای کشورداری و سیاستگذاری جامعه، رنگ متفاوت تری گرفته و تغییر ایدئولوژی کامل می شود.
⏹ پس وقتی صحبت از جنگ روایت ها میشود، ترجمه اش همان جنگ شناختی در سطح تاریخ(گذشته)، فرهنگ(حال) و دکترین(آینده) را باید در نظرداشت. اینکه چه بودیم، تعیین می کند که، که هستیم و چگونه باید باشیم. تاریخ ما، حال ما را توضیح میدهد یا توجیه میکند و حال ما، آینده ما را پایه گذاری می کند.
🛎 یک روایت دروغین از هشت سال #جنگ_تحمیلی، باعث خالی شدن انقلاب از عقبه مقدس و سوژه های قهرمان می شود و روایت جعلی از تسخیرلانه جاسوسی هم می شود #آرگو که انقلاب را نتیجه حماقت توده ها، اشتباه روشنفکران و موجسواری قشری ضدمدرن، تصویرسازی می کند.
🔴 اضافه کنید به این محورها، عبارتی از ایشان را که فرمودند اگر جریان #تحریف شکست بخورد، جریان #تحریم هم شکست میخورد. روایت سازی های جعلی و موازی، اثر جریان تحریفی است که خروجی اش جاده صاف کنی برای تحمیل گفتمان تحریمی_برجامی بر کشور میشود.
✍علیرضا محمدلو، کارشناس و مدرس رسانه
🆔 @andisheengelabi