eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
چطور به معبد فرقه ها تبدیل می شود؟ تحلیل کوتاهی از مقوله "فالوور" در بستر فضای با اسلایدهای سایت ترجمان را مطالعه بفرمایید. 🆔@andisheengelabi
🔎تبیین سه کانون راهبردی در جنگ روایت‌ها 🔺 صبح امروز در دیدار با پرستاران و در بخشی از سخنان خود فرمودند: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه‌ی جوانهای ما است. ۱۴۰۰/۹/۲۱ 🛎 چیستی و چرایی اینکه درباره بروزترین جنگ عصر معاصر سخن می گویند و روایت صحیح از انقلاب و دفاع مقدس و تسخیرلایه جاسوسی را هم بعنوان مثال‌های مهمی برجسته می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. ، امروزه در دو ساحت شناختی و روانی متمرکز شده و در بُعد شناختی نیز محور روایت سازی برجسته شده و وزن بالایی گرفته است. اما دلیل این روایت سازی و میزان بُرد و امتدادش در سه محور قابل رصد بوده و ضرورت واکاوی دارد. 🔴 در ادبیات ، تاریخ اهمیت ویژه ای دارد و اساس جامعه پردازی و تلقی می‌شود. از همین زاویه نگاه می توان مساله را تبیین نمود. 1⃣ تاریخ سازی: فاز اول روایت سازی، بازخوانی موقعیت یا به عبارت دقیق تر، بازسازی موقعیت هاست که مجموعه ای از خرده روایت ها را تبدیل به کلان روایتی در خدمت یک سیاست یا نماید. واقعه در صدر اسلام را به عنوان شاهد قضیه، مرور کنید که چگونه روایت شد و چه پیامدهایی داشت! مثال های به روزش را نیز در بیانات مطالعه کردیم. 2⃣ فرهنگ‌سازی: وقتی که تاریخ شکل گرفت و موقعیت جدیدی ساخته یا بازآفرینی شد، فاز دوم کار یا همان تولید ذهنیت اتفاق می افتد. اساس فرهنگ بر باورها و ارزش‌هایی است که در ذهنیت و ارتکاز عمومی جامعه کاشته می شود. در واقع بدلیل ذهنیت سازی و در ادامه تاریخ سازی شکل می گیرد. 3⃣ دکترین سازی: حال که تاریخ صورتبندی شد و ذهنیت و فرهنگ نوینی آفرید، در سطح سیاستگذاری و مطابق ایدئولوژی و فرهنگ عمومی حاکم، بایدها و نبایدهای تازه ای خلق می شود. با چه کسی دوست یا دشمن باشیم، تعریف جدیدی پیدا می کند و خطوط زرد و سبز و قرمز بازسازی می شود. در واقع دکترین‌های کشورداری و سیاستگذاری جامعه، رنگ متفاوت تری گرفته و تغییر ایدئولوژی کامل می شود. ⏹ پس وقتی صحبت از جنگ روایت ها می‌شود، ترجمه اش همان جنگ شناختی در سطح تاریخ(گذشته)، فرهنگ(حال) و دکترین(آینده) را باید در نظرداشت. اینکه چه بودیم، تعیین می کند که، که هستیم و چگونه باید باشیم. تاریخ ما، حال ما را توضیح می‌دهد یا توجیه می‌کند و حال ما، آینده ما را پایه گذاری می کند. 🛎 یک روایت دروغین از هشت سال ، باعث خالی شدن انقلاب از عقبه مقدس و سوژه های قهرمان می شود و روایت جعلی از تسخیرلانه جاسوسی هم می شود که انقلاب را نتیجه حماقت توده ها، اشتباه روشنفکران و موج‌سواری قشری ضدمدرن، تصویرسازی می کند. 🔴 اضافه کنید به این محورها، عبارتی از ایشان را که فرمودند اگر جریان شکست بخورد، جریان هم شکست می‌خورد. روایت سازی های جعلی و موازی، اثر جریان تحریفی است که خروجی اش جاده صاف کنی برای تحمیل گفتمان تحریمی_برجامی بر کشور می‌شود. ✍علیرضا محمدلو، کارشناس و مدرس رسانه 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎کلبه دبجیتال تافلری یا خانواده اجاره‌ای ژاپنی 1⃣ژاپن کشوری که معضل باعث شکل گیری بنگاه هایی برای کرایه خانواده شده است. هفنه ای دوساعت یا ماهی چندساعت، هنرپیشه یا شخصیت هایی را اجاره می کنند تا اوقات تنهایی شان را پر کنند. با آنها جشن تولد بگیرند یا تفریح و هایشان‌را به انجام رسانند. 2⃣نتیجه تکنولوژی زدگی و رباتیک شدن زندگی، چیزی جز این نیست که در ژاپن و اجاره ای شکل می‌گیرد و در اروپا و انگلیس، دست و پا می شود. سبک زندگی و فرهنگ، متاثر از شده و به معنای واقعی باید دیجیتالیسم را یک مکتب فکری نامید که در تمام ساحت های فردی و اجتماعی، ظهور و بروزش را شاهد هستیم. 3⃣نکته اینجاست که با ظهور و دنیای که ذهن و ساحت موازی و پیشرفته تری را به ارمغان خواهند آورد، چه بسا الوین تافلری، معنای نوینی پیدا کرده و وارد یک عصر بسیار پیچیده تر و ضدانسانی تری بشویم که دیگر عمر طولانی و زیست بلندمدت و بی انتها هم جاذبه چندانی برای بشر به حساب نخواهد آمد. دنیایی نامهربان تر از امروز و مجازی تر از همیشه و به تعبیری کاذب ترین عصر بشر را تجربه خواهیم کرد. علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
✍️ آنفولانزای نیویورکی در کمین حوزه و روحانیت 🔺 سال ۱۳۸۶ که دومین قطعنامه آمریکا در سازمان ملل تصویب شد، آنان به دنبال تحقق یک نوع در ایران بودند که نفرت از اسلام (شماتت اسلام)، نفرت از ایرانیت (شماتت ایرانیت)، نفرت از نظام جمهوری اسلامی (شماتت نظام)، نفرت از رهبران (شماتت رهبران) و نفرت از همدیگر (شماتت از همدیگر) را دنبال می‌کردند. 🔴 این استراتژی در موسسه آمریکن اینترپرایز (AmericanEnterprise Institute) توسط نو محافظه کاران در ایالات متحده طراحی و تدوین شده بود. آن ها بر این باور بودند که اگر این ویروس‌ِپنج لایه در میان ایرانیان ایجاد شود، انسجام و درهم تنیدگی آنان از هم خواهد پاشید. 🔹 برای انجام و شروع این استراتژی، آقای نیکلاس برنز درخواست بودجه ۱۲۵میلیون دلاری را از کمیسیون خزانه داری کنگره آمریکا درخواست کرده بود که با موافت نمایندگان در اختیار وی و مراجع ذیربط قرار گرفت. 🔴 حال این‌روزها با رصد شبکه های ماهواره ای معاند و برخی کانال های داخلی، شاهدیم که بخش زیادی از پست ها و اخبارشان را علیه جهت داده و دستور روز قرار می‌دهند و با ایجاد خط خبری، کامنت ها و فیدبک های داغ و پر‌بحثی را مهندسی می‌کنند. 🔹از جهت دادن عنوان شکایت شخصیت های حقیقی از برخی سلبریتی ها به سمت روحانیت و ادبیات تند یک روحانی در اعتراض به ساز و رقص عده ای کنار خیابان تا خبر افزایش طلاق در میان طلاب و طعنه یکی از به روحانیت و اعتراض به ورود طلاب به و مورد اخیر هم درگیری یک خانم و بی احترامی اش به لباس و عمامه روحانیت، مصادیق پررنگ این خط خبری محسوب می‌شوند. 🛎 آنچه که رخ می‌دهد، یک و بازی رسانه ای می تواند تلقی شود و ضروری است که نسبت به مختصات این پروژه واقف باشیم و از کنشگری های احساسی که باعث عمق گرفتن ذهنیت‌های منفی نسبت به روحانیت می شود، اجتناب کنیم. 🔴 در این موقعیت یعنی اعتبارزدایی از نهاد روحانیت در اذهان عمومی و جهت دادن ناراحتی ها به سمت طلاب و برانگیختن احساسات منفی با تصویرسازی های منفی است. 🔹 یکبار روحانیت را مقابل نمایش می‌دهند و آنها نیز این تقابل را وایرال کرده و به سمت توده مردم سرازیر می‌نمایند. بار دیگر روحانیت را در مقابل معلمین و آموزش و پرورش قرار داده و حساسیت های قشر و دانش‌آموز را برانگیخته می‌کنند. 🔴 اوضاع طلاق در روحانیت را برجسته کرده و چهره وخیم‌تری از ماجرا را به تصویر می‌کشند و در پازل فاجعه‌بار ماجرا، درگیری روحانیت با مردم را با تقطیع و برش از قبل و بعد ماجرا به نمایش می‌‌گذارند. 🛎 با این اوصاف، هم روحانیت باید باهوش تر در سطح اجتماع حاضر شده تا در قرار نگیرند و هم اهالی رسانه و مردم فرامتن ویدیوها را تحلیل کرده و را مراقبت کنند و هم مسئولین مربوطه اگر پشت صحنه ای در ماجراها وجود دارد، بررسی کرده و در صورت تحریف و تنش در افکار عمومی، سریعتر کرده و شفاف سازی نمایند. 🖊 حجت الاسلام علیرضا محمدلو 🆔 @asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکنولوژی مِتاوِرس چیست؟ 📍ماجرای ارتباط تکنولوژی با عوض شدن اسم شرکت فیسبوک به متا 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️چه کنیم تا یک تمدن نابود شود؟! ۱.تقلیل جایگاه مادر ۲.تحقیر جایگاه معلم ۳.تخریب جایگاه عالم مخرج مشترک= مخدوش سازی 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| اینکه شبکه لندنی_سعودی با همکاری تنی چند از ایرانی‌های سابقاً روحانی و حالا ضدانقلاب، دست به روایت روحانیت بزند چیز عجیبی نیست. 🔹 اگر زیر ذره‌بین را اندکی زیر ذره بین قرار دهیم و تحلیلی از این روایت انجام بدهیم، نسبت به وضعیت‌شناسی و راهبردنویسی حوزه و در برخی مسائل چه‌بسا متفاوت‌تر بیندیشیم. 🔸یادداشت مرتبط و آنالیز دقیق‌تر برنامه زیر ذره بین ایران اینترنشنال را در ادامه مطالعه بفرمایید؛ 👇👇👇👇 🆔 @sedayehowzeh
✍️ ده سکانس از جنگ شناختی و ضدروایت علیه روحانیت 🔸روایت این شبکه معاند در باب از چندسوال مهم و جهت دار و سمی شروع می شود و بعد از کاشت تردید و ایجاد شکاف، در ادامه نیز عمامه تا نعلین روحانیت را تحت آنالیز کامل قرار می‌دهد. اما اهداف تاکتیکی و این گزارش چیست؟ 1️⃣ تولید تصویر منفی از روحانیت: وقتی از روحانیت می گوید و واژه را با بار منفی روایت می‌کند و بحث قبل و بعد انقلاب را چاشنی این نوع خوانش قرار می‌دهد. 2️⃣ تولید ادبیات اپوزیسیونی: جایی که سخن از می‌کند و اصرار بر تعمیق این واژه دارد. 3️⃣ تولید تبعیض و دوقطبی‌سازی: جایی که روحانیت را مقابل قشر دانشجو و دانش‌آموز قرار می‌دهد و به گرفتن طلاب طعنه می‌زند و آنرا نوعی تبعیض می‌خواند. 4️⃣ تصویر شبه کاستی و طبقاتی از روحانیت: وقتی که مدل‌های عمامه را روایت می‌کند و از سبک‌‌های نجفی و طبرستانی و طلبگی و علمایی سخن می‌گوید. 5️⃣ تحقیر علمی روحانیت با یک چاشنی معروف انتخاباتی: وقتی که وارد بحث تلبس می‌شود، کفایت شش‌کلاس سواد را برای عمامه‌گذاری طرح می‌کند. نیازی به گفتن نیست که کلیدواژه ، گریز زدن به واژه‌ای است که در ایام انتخابات برای تخریب آقای پخت و پز شده بود و بار دیگر علیه نظام علمی روحانیت مورد سوءاستفاده قرار گرفت. 6️⃣ ترور شخصیت با تمسخر منزلت روحانیت: وقتی در قالب اندازه عمامه ها صحبت می‌کند و چنین گزارش غلطی را سعی در نهادینه سازی دارد که هرچقدر عمامه بزرگتر باشد، مقام و منزلت هم ارتقا یافته و افزایش پیدا می‌کند. 7️⃣ تولید انشقاق و دوقطبی در روحانیت: وقتی از تفاوت عمامه مشکی و سفید گزارش می‌دهد و صاحبان عمامه ‌سفید را با این تعبیر روایت می‌کند که هیچ نسبتی با نداشته و گویی در فقر اعتبارمحض به سر می‌برند. یا جایی که نگاه و لایف استایل سنتی و مدرن را از هم تفکیک می‌کند نیز این تفکیک و انشقاق را تعمیق می‌بخشد. 8️⃣ تولید نفرت و القای کاهش منزلت روحانیت: در بخشی از این گزارش به نقل از می گوید که احترام روحانیت قبل از نزد مردم بیشتر بود. وسط گزارش نیز خیلی موذیانه کلیپی از آقای مجتهدی پخش می‌کند که چیزی جز نفرت‌انگیزی و تولید خشم علیه روحانیت نخواهد داشت. کلیپی که قطعا برش خورده و طنزی که اگر قبل و بعدش بررسی شود مطمئنا چنین برداشتی از آن قریب به محال بنظر می‌رسد. 9️⃣ خوانش فاشیستی از ولایت‌فقیه: وقتی که از شرایط و قوانین تلبس گزارش می‌دهد، التزام به را به گونه‌ای طرح می‌کند که گویی یک مکانیزم اجباری و دیکتاتورگونه در فرایند عمامه گذاری در حوزه وجود دارد. 🔟 روحانیت،حامی حاکمیت و بانی مشکلات: در بخش پایانی که شیب مشکلات را با یک روایت ساده و سرازیری ذهنی که در طول این گزارش ایجاد کرده است به سمت روحانیت هل می‌دهد و چنین خوانشی را القا می نماید که لباس روحانیت، نماد حاکمیت بوده و این قشر، بانی مصائب اقتصادی و جامعه است و در تقابل با مردم قرار دارد. 🛎 اما حوزه علمیه باید بداند و می‌داند که اگر روایت نکند، روایت می‌شود. اگر جزییات زندگی طلبگی را هنرمندانه برای مردم و افکار عمومی به نمایش در نیاورد، خوانش وارونه، زخمی، مقطع و مضحک، صورت‌ خواهد گرفت. 🔸اگر فکر می‌کنیم که هنوز شیوه مواجهه ساختار حوزوی با را چنان امنیتی و با تحفظات ویژه مدلسازی باید نمود که هیچ از ما و مختصات و محیط روحانیت به بیرون حوزه درز نکند و با کوچکترین اطلاعات سرریز شده در خبرگزاری‌های دیگر آشفته شویم، بنظر می‌رسد که سخت در اشتباهیم. 🔹امروز که سینما و تلویزیون هم در صدد تصویرسازی از روحانیت هستند و معنای خود را از دست داده، باید کنشگرانه با این چالش برخورد نمود و ارتباط حوزه با هنر و رسانه را بازخوانی نمود. 🔸سناریوهای نوینی برای ساختار حوزه در نسبت با افکار عمومی و فضای مجازی بایستی طراحی نمود تا حواشی موجود، باعث انزوا یا انحراف از ماموریت‌های حوزوی نگردند. 🔹روایت و روزمره نویسی در عصرجدید، استراتژی نوینی است که برای مدیریت افکار عمومی بکار می‌رود و حتی قوی‌ترین دکترین‌ها با توجه حداکثری به جزییات، توان اقناع و مهندسی اجتماعی را بدست می‌آورند. ✍️حجت الاسلام علیرضامحمدلو 🆔 @sedayehowzeh
🔎 جهاد‌تبیین، آنتی‌تز فرایند تحریف، تردید، تغییر و تولید بحران 🔻اینفودمی به معنای انبوه اطلاعات درست و نادرستی است که یافتن منبع موثق و مطمئن را دشوار می‌سازند. پدیده‌ای است که در زمانی کوتاه، حجم زیادی از اطلاعات، تولید و منتشر می‌شود. 🔸چون اطلاعات بیش از حد، مغز ما را خسته می‌کند، ‌تأثیرگذاری بر ما بسیار راحت‌تر می‌شود. با شیوع اینفودمی، به‌خاطر آوردن و یادآوری، جای دانستن و دانش را می‌گیرد. 🔹حال بررسی کوتاهی از فرایند اینفودمیک را در بستر تغییرات فرهنگی داشته باشیم که چگونه باعث تغییرات جدی در فضای فرهنگی و سیاسی کشور یک جامعه می‌شود! 🔸لازم به توضیح است که و تکنیک های اقناع مبتنی بر اینفودمی، از مدل‌هایی است که افکار عمومی را از هنجارها و مبانی پذیرفته شده در جامعه دور کرده و انسجام اجتماعی را متلاشی می‌کند. 1⃣فاز اول، تحریف یا سانسور یا کتمان واقعیت؛ وقتی همراه با داده‌های درست و نادرست دیگر، وارد رگ‌های جامعه می‌شود، همچون ویروس عمل کرده و افکار عمومی را درگیر و مبتلا به اینفودمی می‌کند. 2⃣فاز دوم، تولید تردید و کاشت ابهام و اجمال در جامعه؛ این اطلاعات گمراه‌ کننده به تدریج و بدلیل عدم شفاف سازی و روشنگری نهادهای مسئول، کاشت تردید و گمراهی و سرگردانی را رقم می‌زند. 3⃣فاز سوم، تغییر ذهنیت و سلوک اجتماعی؛ تردید و ابهام که عمق می‌گیرد و ته‌نشین می‌شود و از طرف مقابل هم پاسخگویی به تاخیر افتاده و واکنش سریع صورت نمی‌گیرد، تبدیل به ذهنیت شده و سلوک اجتماعی غیرمطلوب را منجر می‌شود. 4⃣فاز چهارم، تولید چالش موقعیتی یا بحران عمیق؛ ذهنیت صورتبندی شده و شکل‌یافته از اطلاعات گمراه‌کننده، در بزنگاه‌هایی مثل انتخابات و شرایط بنزینی و آبی و...شکاف‌های ایجاد شده را نشان خواهد داد و سلوک اجتماعی را جلوه‌ای توام با خشونت خواهد بخشید. ◀️آلترناتیو مقابله با فرایند اینفودمیک تا تولید بحران اجتماعی، جهاد تبیین و و روشنگری است. تولید آگاهی در زمان و موقعیت درست و واکنش سریع نسبت به مسائل، تعمیق مساله را مدیریت و شکل گیری بحران را خنثی خواهد نمود. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
چهار محور راهبردی برای وصول به تمدن اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری آنچه که برای تحقق تمدن اسلامی ضروری است و از دل مجموعه بیانات مقام معظم رهبری بدست می‌آید، در چهار محور قابل فهم و ارائه است. 1⃣محور دانش: ترجمه امروزی اش می‌شود نهضت نرم افزاری و تولید علم که مقام معظم رهبری از سال ۸۱ که فرمان نهضت صادر کردند، تعبیر را در نسبت با این موضوع بکار بردند. 2⃣محور تربیت: در کنار نهضت تولید دانش، تربیت نیرو و بعنوان بازوی مکمل تولید دانش برای نیل به تمدن اسلامی، از طرف مقام معظم رهبری مطرح شد که ، یک مساله حیاتی برای حال و آینده انقلاب عنوان گردید. 3⃣محور فرهنگ: این همان چیزی است که حاضرم بخاطرش جانم را فدا کنم. این جمله و عبارتی است که مقام معظم رهبری درباره موضوع فرهنگ فرمودند و جایی دیگر بیان داشتند که بعضی شب‌ها، ، خواب از چشمانم می‌رباید. 4⃣محور رسانه: این محور نیز شامل سینما و تلویزیون و هنر و فضای مجازی و تبلیغات است. در اهمیت این موضوع همین بس که رهبرانقلاب، اهمیت فضای مجازی را به اندازه انقلاب می‌دانند و در جایی دیگر فرموده اند که اگر در مقام رهبری نبودم، مسئولیت فضای مجازی را می‌پذیرفتم. جنگ شناختی و جنگ روایت ها و جنگ روانی نیز کلیدواژه‌های نوینی است که ذیل جهاد تبیین، حضرت ایشان در نسبت با رسانه‌ مطرح کرده‌اند و به عنوان ضرورت‌سه فوریتی امروز انقلاب تلقی می‌شود. 🔻مسئولیت هر کدام از محورها بلحاظ ساختاری واضح و مبرهن است. منطق انقلاب در قالب این محورهای چهارگانه بایستی طرح و انعکاس یابد. هر کدام از این ساحت‌ها بدون دیگری و عاجز خواهد ماند. بدون دانش، پیشرفت و عزتی نخواهد بود. بدون تربیت، دانشی تولید نخواهد شد و عامل مولدی عمل نخواهد کرد و تقلید بجای اجتهاد حاکم خواهد شد‌ بدون فرهنگ نیز تربیت در غربت و تنهایی خواهد ماند و فراگیر نخواهد شد. بدون رسانه نیز فرهنگ، زخمی خواهد شد، شکاف خواهد برداشت و در نهایت دچار خودزنی و شکست و خواهد شد. 🖊علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 شبکه های مجازی از زبان سازندگان و مدیران 🔸 شبکه های مجازی چگونه در آمد کسب میکنند؟ 🔹 آیا آنها تنها از فروش اطلاعات به سازمانهای مختلف پول در میآورند؟ 🔸 اقتصاد توجه چیست و چگونه باعث کسب پول برای کمپانی های گوگل و فیسبوک و توییتر و ... میشود؟ 🔅 تابحال به این قضیه فکر کردید چرا رایگان از شبکه های اجتماعی استفاده میکنیم و بابتش پولی نمیدیم؟ این سخن را شنیدید که "اگر شما برای محصولی، پول پرداخت نمیکنید، پس خودتان محصول هستید"؟ @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان چندشب گذشته در ۴۳ سالگی خودکشی کرد. این خبری بود که جامعه هنری را در شوک دیگری فرو برد. 🔹چندی پیش خبر خودکشی مجری و هنرمند دیگر کشورمان، اتفاق مشابهی را در فضای و هنر رقم زده بود و تعجب توام با اندوه را بر فضای اجتماعی وارد کرده بود. 🔸بدون قصد جسارت و بی‌احترامی به این بازیگر فقید و فقط از باب تحلیل یک پدیده و بی‌تفاوت نبودن نسبت به اتفاقات و تولید تلنگرهای اجتماعی جهت تکرار نشدن ماجرا، خوانشی هرچند کوتاه باتوجه به نشانه‌های کوتاه وایرال شده که در این‌مدت از این مرحومه در صورت گرفت، خواهیم داشت که در مطلب بعدی مطالعه بفرمایید:👇👇👇👇 🆔 @sedayehowzeh
✍️ماجرای یک خودکشی و سهم ساختارهای فرهنگی بی‌تفاوت و کم رمقی در سکوهای معرفتی و معناساز جامعه 🔹به‌طور معمول سالانه یک نفر به ازای هر ۵ تا ۱۵ هزارنفر خودکشی می‌کند.بیشترین آمار در کشورهای اروپایی و صنعتی بوده و کمترین میزان خودکشی نیز مربوط به کشورهای شرق مدیترانه است که غالبا مسلمان یا مذهبی هستند. 🔸در همین موضوع، امیل دورکیم جامعه‌شناس فرانسوی، انواع خودکشی را ذیل چهار عنوان تقسیم بندی کرده است. 1️⃣خودکشی خودخواهانه بیانگر عدم احساس تعلق طولانی مدت فرد به گروه و عدم یکپارچگی در یک جامعه است. نتیجه چنین احساس، خودکشی خودخواهانه بوده چون آنها هیچ اتصالی به جمع ندارند. این غیبت می‌تواند منجر به بی‌معنا شدن، مالیخولیا و افسردگی شود. دورکیم چنین جدایی را «فردشدن بیش از حد» می‌نامد.(دلیل اجتماعی_روانشناختی) 2️⃣خودکشی نوع‌دوستانه با احساس غرق شدن در اهداف و باورهای گروه مشخص می‌شود و در جوامعی با یکپارچگی بالا رخ می‌دهد، جایی که منافع فردی کمتر از منافع کل جامعه مهم تلقی می‌شود. از آنجا که منافع فردی مهم تلقی نمی‌شود، بنظر دورکیم در یک جامعه نوع‌دوستانه دلیل چندانی برای خودکشی افراد وجود ندارد.(دلیل اعتقادی_ایدئولوژیک) 3️⃣خودکشی آنومیک ناشی از نابسامانی بیانگر انحطاط اخلاقی فرد و عدم جهت‌گیری اجتماعی است که با و اقتصادی چشمگیر مرتبط است. مردم نمی‌دانند در جوامع خود در کجا قرار می‌گیرند. وقتی بی‌نظمی اخلاقی حاکم است و افراد حدود خواسته‌های خود را نمی‌دانند، دائماً در حالت ناامیدی به سر می‌برند. این خودکشی می‌تواند زمانی رخ دهد که آنها دچار تغییرات شدید در ثروت شوند.(دلیل اقتصادی_اخلاقی) 4️⃣خودکشی تقدیرگرایانه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بیش از حد تحت نظارت قرار دارد، زمانی که آینده او بی‌رحمانه مسدود شده و احساساتش تحت انضباط ستمگرایانه به شدت خفه می‌شوند.این مدل در جوامعی به وجود می‌آید که ساکنان آنها ترجیح می‌دهند بمیرند تا زندگی کنند.(دلیل سیاسی_اجتماعی) 🔹فارغ از این واقعیت که در جامعه ، فردیت حداکثری حاکم می‌شود و توجهات حداقلی شده و پیوندها کمرنگ می‌شود و بحران عواطف بروز پیدا می‌کند، بنظر می‌رسد که این چهار دلیل، حق مطلب را در رابطه با پدیده خودکشی ادا نکرده اند. مبانی فکری چه بسا توان درک متغیری به نام "معنا در زندگی" را ندارد و در تقسیم‌بندی های چهارگانه، این مفهوم را تحت عناوین دیگری تقلیل داده یا اساسا نادیده انگاشته است. 🔸اینکه آخرین حرف‌های یک بازیگر، در نقد فراگیر از و خود بوده، نشانه یک بحران وضعیت در شرایط فرد است. 🔹خودآگاهی دیرهنگام و انتقادی و اظهار تاسف از نداشتن فرزند و ازدواج دیرهنگام و اینکه بهیچ‌وجه اجازه نخواهد داد بچه‌هایش وارد عرصه شوند و شوریدن علیه مافیای موجود در صنف زیسته خود، یک احساس شکست معنایی را نشان می‌دهد. بحث قضاوت از شرایط یک شخص نیست که ما از زندگی خصوصی این مرحومه اطلاعات کافی نداریم ولی وقتی حس شکست در ساحت هویت غالب زندگی‌اش حاکم می‌شود بطوریکه در گفتگوی تصویری به زبانش جاری شده و عدم رضایت کامل از زمان ازدواج و فرزندآوری را هم مطرح می‌کند، یعنی نقاط اتکا در زندگی یک شخصیت دچار بحران شده است. 🔸هر انسانی در زندگی خود، نقاط اتکایی متشکل از دارایی‌ها و نسبت‌ها و موفقیت‌هایش دارد که باعث دلخوشی و پشتوانه معنایی او برای ادامه زندگی و لذت بردن یا تحمل شرایط محیطی می‌شود.هرگاه انسان نقاط اتکای خود را پوچ می‌انگارد و نسبت به گذشته و آینده خود به یاس منتهی می‌شود، حال خوبی را تجربه نخواهد کرد. آنچه که حال انسان را نرمال نگه‌ می‌دارد، گذشته قابل قبول و آینده قابل احترام است. 🔹در ورای این دو مقوله، و معانی برتر در زندگی می تواند نسبت به همه رویدادهای ریز و درشت زندگی سایه انداخته، و تفسیر باز و افق بدون بن‌بستی در میدان ابتلائات متنوع و متلون زندگی برای انسان رقم بزند. خلاصه و کوتاه باید اذعان نمود که در واقع هرجا که پدیده‌ خودکشی نمایان می‌شود، پیکان انتقادها بایستی سمت‌ نهاد فرهنگ و سکوهای معرفتی و معناساز اجتماعی باشد که باعث شده در بخشی از جامعه، فقدان معنا و یاس فلسفی و ایدئولوژیک مستولی شده و در برخی موارد به خودکشی بینجامد. 🔸ما که جامعه داریم و عنوان دین اسلام و مسلمانی را یدک می‌کشیم، نهادهای فرهنگی همچون حوزه و دانشگاه و مدرارس و ساختارهای فرهنگی همچون وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما و سایر ارگان های عریض و طویل منتسب به فرهنگ بایستی نسبت به درونی‌سازی و عمق بخشی فرهنگ و معرفت دینی برای حل بحران‌های معنایی در جامعه فعال‌تر عمل کنند و با مارپیچ سکوت و اتیکت "من بی‌تقصیرم" نسبت به این معضلات، واکنش خنثی و ناامیدکننده نداشته باشند. 🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو 🆔 @sedayehowzeh
✍️ معرفت شناسی ورزش از صنعت سرگرمی تا چماق دیپلماتیک در خدمت گلوبالیزم 1️⃣به دلیل جنگ تجاوزکارانه علیه ، تیم‌های از رقابت‌های اروپایی کنار گذاشته شده‌اند. یوفا و فیفا تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه را از رقابت‌ها کنار گذاشت تا سران فدراسیون فوتبال روسیه به دادگاه عالی ورزش شکایت کنند. 2️⃣اتحادیه جهانی کشتی تمامی کشتی‌گیران، مربیان، داوران و عوامل روسیه و بلاروس را از حضور در مسابقات بین‌المللی کشتی محروم کرد. میزبانی رویدادها و رقابت‌های کشتی نیز از این دو کشور گرفته شد. 3️⃣ولادیمیر آشنا با ورزش بوده و یک جودوکار حرفه‌ای است و کمربند سیاه این رشته را نیز در ویترین افتخارات خود دارد.اما تحولات اوکراین گریبان او را نیز گرفته و او از ریاست افتخاری فدراسیون جهانی جودو سلب شد. همچنین فدراسیون جهانی تکواندو که دان ۹ افتخاری به رییس جمهور روسیه اهدا کرده بود را پس گرفت. 4️⃣فدراسیون جهانی شطرنج هم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چهل و چهارمین جهانی که یکی از مهمترین و بزرگترین رقابت‌های تیمی در شطرنج به حساب می‌آید در روسیه برگزار نخواهد شد. 🔸غرب امروز در جنگ با همطرازهای خود، نه از ابزارهای سخت، که از مدل استفاده می‌کند. جنگ پلتفرمی و را از طریق فیسبوک و یوتیوپ و...رقم می‌زند و در جنگ اقناع افکار عمومی، به ابزارهای دمکراتیک مثل ورزش متوسل می‌شود تا را به اوج رسانده و از مسیر نرم، مچ رقیب سرسختش را بخواباند. حالا چرا ورزش برای این جنگ انتخاب شد؟! 🔹زمانی برای بشر گذشت که ورزش برای سلامتی و بهداشت بود. نهایتا پادشاهان از ورزش ‌های گلادیاتوری برای تفریح استفاده می‌کردند. بعد از تحولات عصر که همه چیز بوی صنعت و اقتصاد و پول گرفت، ورزش نیز از ساحت بهداشت و سلامت و تفریح عادی به ساحت شیفت کرد و تعریف حرفه‌ای تری پیدا نمود. 🔸ورزش با این اوصاف، کاملا در خدمت قرار گرفت و بنوعی ایستگاه مولدی برای اقتصاد غرب تعیین گردید. این روند ادامه دار بود تا اینکه تفکر غربی که نقشه گلوبالیزم در سر داشت، ورزش را یکی از ابزاری های جهانی سازی برای خود تلقی نمود. دربرگیری بالای صنعت ورزش، باعث شد که عده‌ای از سیاستمداران برخی از ورزش‌ها مثل فوتبال را عنوان کنند. 🔹اتمسفری برای تربیت و تنظیم با ذائقه‌های یکسان که علاوه بر گرم نگهداشتن موتور صنعت، از خدمت به نظام سیاسی غرب نیز دریغ نکنند. در واقع ورزش از سرگرمی صرف به صنعت سرگرمی و سپس به بازوی دمکراسی بدل شد. ظاهرا ماجرا خیلی شیک بود و برای بی‌صدایان و ملت‌هایی که تریبونی برای فریاد زدن علیه ظلم و ستم‌های سیاسی و اقتصادی نداشتند فرصت مناسبی تلقی می‌شد. 🔸اما قاعده چیز دیگری بود. تئوریسین های رسانه و سناریست‌های می‌گویند که رسانه تعیین می‌کند که چگونه فکر بکنیم و در یک پلان قوی‌تر اذعان می‌کنند که رسانه تعیین می‌کند که به چه چیزی فکر بکنید. مثلا در حمله تروریستی به پاریس یا فوت شدن یک شخصیت اروپایی، یک دقیقه سکوت قبل از بازی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و در اروپا مذمت می شود و بازوبند مشکی در بازوی فوتبالیست‌های طراز دنیا، دراماتیک شدن ماجرا را افرایش می‌دهد. 🔹در لیگ انگلیس به نفع ها بادکنک هوا می کنند و بازوبند رنگین‌کمانی در یک بازی حساس پروتکل می شود بطوریکه پخش این برنامه از کنداکتور شبکه ۳ نیز حذف می شود. 🔸اما چرا دوربین ها به سمت خاورمیانه و غرب‌آسیا چرخش نمی‌کنند؟ حتی در خود آسیا هم اتفاقات یمن و سوریه و افغانستان و عراق بایکوت می‌شود، چرا که ورزش باید از سیاست جدا باشد تا دامنش آلوده نشود! آری ورزش برای این نیست که مظلومیت فلسطین به منصه ظهور برسد که اتفاقا برای تثبیت و عادی سازی رژیم صهیونیستی، بیشتر کارآیی دارد. 🔹در قضیه جنگ روسیه و اکراین هم شاهد هستیم که شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه اتخاذ می‌شود و بعد چهارم و دیپلماتیک ورزش نیز خود را نشان می‌دهد. ورزش می‌شود چماقی علیه کشور مهاجم و سوءاستفاده از جنبه دمکراتیک ماجرا که افکار عمومی را پای تحریم یک کشور بکشاند. 🔸البته که ورزش باید در خدمت انسانیت و باشد ولی چرا دوربین‌های ورزش به جهت خاصی گردش می‌کنند و عادلانه تصویرسازی نمی کنند که این محل اشکال و مایه رسوایی ورزش جهانی است. الغرض که ماهیت و معرفت شناسی ورزش تغییر کرده و امروز، پارادایم‌های قدرت تعیین می‌کنند که ورزش کجا سکوت نماید و در چه موقعیتی فریاد بزند! 🔹معیار صحیح و غلط در معرفت شناسی ورزشی امروز به تعبیر نیچه، اراده‌های معطوف به قدرت هستند و بازهم تاکید می‌کنم که ارباب رسانه تعیین می‌کنند که چگونه فکر بکنیم و به چه چیزی فکر بکنیم! 🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو 🆔 @andisheengelabi
🔎یک خبر، یک پسوند امنیتی و یک تصویرسازی منفی 🔹مارشال مک لوهان با جمله قصار خود که «رسانه، پیام است»اندیشه‌های بسیاری را به چالش طلبید. منظور وی از این جمله آن است که پیامی‌که از سوی هر شکل ارتباطات انتقال می‌یابد، اساساً تحت تأثیر است که از طریق آن فرستاده شده است. 🔸لوهان در این نظریه آنقدر تندروی می‌کند که گویا برای او وسیله ارتباطی، ارزشی بیش از پیام یا محتوای ارتباطی دارد. وی رسانه‌ها را به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌کند. 🔹رسانه سرد(Cool Media) اصطلاحی است برای اشاره به رسانه‌هایی که مخاطب برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان احتیاج دارد و لازم است هنگام استفاده از آنها، به نهایت تمرکز حواس تن دهند تا محتوا را بهتر کسب کنند. 🔸در مقابل، رسانه گرم(Hot Media) اصطلاحی است برای اشاره به رسانه‌هایی که مخاطب در برخورد با آنها، احتیاج به تمرکز فراوان ندارد؛ چراکه نحوه انتقال و عرضه پیام و معنی، از وضوح بالا برخوردار است. 🔹این ارزش‌بار بودن رسانه را با ضریب بسیار بالاتر در محتوا و متن خبرها شاهد هستیم. احساس خوب یا احساس بد در مخاطبی که شناختی از سوژه خبر ندارد، یکی از کارویژه‌های رسانه های امروز به شمار می‌رود و باید اذعان کرد که تقریبا رسانه و خبر بی‌طرفی وجود ندارد. 🔸با یک پسوند ، یک شخصیت و تاریخ را روایت کرده و ذهنیت منفی ایجاد می‌کنند. در طرف مقابل نیز با یک پسوند کشتی‌گیر، از قاتل، یک قهرمان می‌سازند. 🔹واژه‌ها در رسانه و خبر، نقش تیر خلاص را بازی کرده و تصویرسازی مثبت یا منفی را رقم می‌زنند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
💠پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید نادانی ⏰زمان مناسب برای مطالعه ۳ دقیقه 🔸 روزانه فقط در تلگرام بیش از ۳ میلیون مطلب منتشر می شود. جالب است بدانید در ساعت ۴ صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می رسد نیز ۲۵ هزار مطلب نشر می یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی نظیر و فوق العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص. 🔹کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن می‌گوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن می‌دانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت می‌کنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم. 🔸این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک می‌شویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با روبرو هستیم. ✍تحلیل و تجویز راهبردی: رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهت‌دار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند: 1⃣ حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها. 2⃣ سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است. 3⃣ سواد مصنوعی: نظرات ما از در شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند، نه مطالعۀ کتاب‌ها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است. به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزش‌اند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم. 🔻چه می توان کرد؟ 1⃣ . نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت. 2⃣ در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست. 3⃣ به ، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شده‌اند مانند «گفته می‌شود» یا «شنیده‌ها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد. 4⃣ برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید: الف) آیا از /گزارش مطمئن هستم؟ ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟ ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟ د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟ 5⃣از و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟ 6⃣در دانش منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید. 7⃣حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند./هدهد رسانه 🆔@andisheengelabi
🔴 ترکیب دروغ و واقعیت، بسیار خطرناکتر از دروغ محض است... 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری" به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه" 🔹دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید است شاه مردم ایران، رضاخان نه! 🔸 هم کم کم افتاد از سر مردم نرفت اما سر آن ها کلاه زورگویان، نه! 🔹گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم نخواهد شد ولی اینبار جمع ما پریشان، نه! 🔸به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری" به هرچه غیر : "نه" 🔹کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد اگرچه قدرت ما می شود تحریم، کتمان نه 🔸دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد زمین کارزار ما تلاویو است، نه! 🆔@andisheengelabi
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن 💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از در افراد را باهم مرور می کنیم. ۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت. ۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است. ۳.خستگی و و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد. ۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد. ۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ... ۶.تنبلی ذهنی و و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای ۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و ۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن ۹.لاغرشدن و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی ۱۰. و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند. 🖌علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 🆔 @andisheengelabi
🔻 قابل توجه کسانی که دارند 💢چه چیزی به ما «مربوط» است؟ 🌀در میان مشتاقان اخبار بد هیچ‌کس به این سوال اهمیت نمی‌دهد که سود واقعی گرایش به چیست؟ اگر از یکی از آن‌ها بپرسید که از میان مثلاً ده هزار خبری که طی سال‌های اخیر شنیده‌اند، تنها به یک خبر اشاره کنند که باعثِ ایجاد یا اتخاذ یک تصمیم درست شده باشد، احتمالاً یک نفر هم نمی‌تواند. ✅در حقیقت، همان‌طور که «آلن باتن» در مقاله «» که سال ۲۰۱۴ در هافینگتن‌پست منتشر شد، می‌گوید، «ما اولین نسل بشر هستیم که دنبال به خودمان می‌گردیم. برای بسیاری، فهمیدن این‌که کدام خبر به آن‌ها ربط دارد، کاری دشوار است، اما به‌سادگی می‌فهمند چه چیزی جدید است چه چیزی جدید نیست.» و رسانه دقیقاً از همین طریق شما را تحریک می‌کند؛ با دادنِ چیزی که اگرچه به‌شما بی‌ربط است، اما جدید و دسته اول به‌نظر می‌رسد. ✅جنگِ میان «» و «» نزاع بنیادین عصر جدید است. این نبردی است که رسانه علیه بشریت آغاز کرد. ✅سازمان‌های رسانه‌ای با ایجاد این حس که اطلاعاتی جدید در اختیار شما می‌گذارند، می‌کوشند این تکه‌های خبری را به‌عنوان مخاطب جا بزنند. آن‌ها سعی می‌کنند به مخاطب بقبولانند که ناآگاهی از این اخبار، آن‌ها را از جریان زندگی عقب می‌اندازد، زیرا هرچه «» باشند، با اوضاع و احوال جامعه «». این اخبار اگرچه جدیدند، اما هیچ ارتباط واقعی با زندگی مخاطب ندارند. بنابراین، بسیاری از افراد زمانی‌که از اخبار دور می‌مانند، دچار می‌شوند، زیرا این وضعیت در ذهن آن‌ها به‌معنی است. 🆔 @andisheengelabi