⁉️ سه اشتباه بزرگ خواص در حوادث اخیر!
💠 رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح فرمودند «در اول کار برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند. برخی از آنها اتهام را به سمت سازمان انتظامی بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند. اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرفهای آنان با برنامهریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابانها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند.» اما اشتباه خواص در این اغتشاشات و تحولات شبیه این چه بوده و هست؟
🔹 تقلیل سطح منازعه: یکی از اشتباهات برخی خواص جامعه ما در اینکه سطح منازعه کجاست؟ و دعوا بر سر چیست؟ به خطا می افتند. لذا بخشی از علت گفتن این عبارت که «دعوا بر سر مسئلهی باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست.» ناظر به همین اشتباه خواص است.
🔹 لاک پشت روایت ها: در جنگ روایت ها کسی پیروز است که جذاب ترین و سریعترین روایت را دارد. اما بدون تعارف باید گفت روایت های ما کلیشه ای و خسته کننده است و یا دیرهنگام مانند نوش داروی پس از مرگ سهراب. بخشی از این هم حاصل نشناختن تغییر ذائقه جامعه است. اینکه در این حوزه چه باید کرد نیازمند بحث مفصل است.
🔹 شترسواری دولا دولا: اشتباه دوم خواص ما عدم موضع گیری سریع و صریح است، در اغتشاشات و تحولات این چنینی یا موضع نمی گیرند یا بعلت ترس از کاهش محبوبیت یا بازخورد منفی در فضای مجازی و حقیقی دوست دارند موضع دوپهلو بگیرند و دولا دولا شترسواری کنند.
✍ یعقوب ربیعی
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مهندسی هشتگها، تولید آشوب و خشم و اختلال در معرفت شناسی مخاطب
▫️چگونه در فضای مجازی، تشخیص راست و دروغ سخت و پیچیده میشود؟
▫️مارپیچ سکوت با چه ترفندی در فضای افکار عمومی حاکم میشود؟
▫️#ترندینگ مهسا امینی با چه فرایندی رقم خورد و چه میزان واقعی بود؟
▫️نبرد هشتگ ها و #انقلاب_مجازی چیست و از کدام پشت صحنه مدیریت میشود؟
✍این کلیپ فقط گزارشی مستند از مهندسی هشتگ ها ارائه میدهد و پاسخ سوالات مطرح شده را در یک جمله میتوان خلاصه کرد: فضای مجازی دنیای فراواقعیت و فریب است که مغز و روان افراد و جوامع را #گروگان میگیرد و #هک_شخصیت_انسان به معنای واقعی رقم میخورد.
🆔@asre_tabyin
🔎دیوارنگارهای با فهم غلط از یک راهبرد کلان
▫️در زمان های تلف شده یک بازی، برخی بازیکنان هستند که توان از آب درآوردن بازی را دارند. فهم درست از محیط بازی و تاکتیک های یک مربی و جاگیری مناسب برای ایفای چنین نقشی بسیار مهم است.
🔸الغرض که وقتی توان جبهه برای خنثی سازی یک بحران مهندسی شده صرف میشود، روا نیست که با کج فهمی و کجسلیقگی، خستگی را بر ذهن و تن مبارزان خط مقدم مضاعف کنیم.
🔹دیوارنگاره ای که در عرص ۲۴ ساعت بالا رفت و پایین آمد و حاشیه هایی در بر داشت و در خدمت #ضدروایت و فضای اعتراضی قرار گرفت. یعنی باعث شد که گفتمان ضعیفی جان نصفه ای بگیرد که اعتراض(اغتشاش) میکنم پس هستم!
🔹شاید منطق بزرگواران، فهم غلط و ناقص از مفهوم جذب حداکثری بعنوان یک راهبرد کلان بود. منطق و چتر این راهبرد اجتماعی، روی نقاط و خطوط و هندسه #خاکستری ماجراست نه روی نقاط و خطوط سیاهی که پرونده معلوم و اندیشه مشخصی دارند.
🔻اشتباه، هیجان زدگی و جوگیری با #وقاحت_نجومی و مستمر و شناخته شده که بیانیه خوانده و رسما کشف حجاب(نداشته) میکند، متفاوت است. رهبرانقلاب وقتی قاطبه هنرمندان و ورزشکاران را از عده معدود جدا میکنند، یعنی التفات دقیقی بر محور زاویه دار با انقلاب داشته و فرمودند: اعتنایی نشود!. اعتنانکردن کجا و در صدر دیوارنگاره حک شدن کجا!؟
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎تحلیل های سه گانه درباب عوامل و پروگاندای حاکم بر #اغتشاشات_اخیر
1⃣هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی
2⃣ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی
3⃣براندازی با تکنیک تصویرسازی و مسمومیت خبری و مبتنی بر فراواقعیت
🆔@asre_tabyin
امواج شبهه.mp3
13.11M
🔎شگرد رسانه های معاند در تخریب وحدت جهان اسلام
#رادیو_گفتگو؛
▫️برنامه زنده پخش شده از رادیو و اپلیکیشن ایران صدا، یکشنبه ۱۷ مهرماه ساعت ۱۶
🔻مهمانان برنامه:
🔹دکتر حسن صدرایی عارف، کارشناس رسانه و مدیرکل فضای مجازی مجمع جهانی اهل بیت
🔸دکترعلیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🔹مجری: آقای مصطفی صادقی، سردبیر روزنامه جامجم
🆔@asre_tabyin
🔎واژه "افکار عمومی" در بیانات رهبرانقلاب و یک دِرَنگ راهبردی_عملیاتی
▫️رهبر انقلاب در بخشی از صحبت هایشان در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند:...وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، #افکار_عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای اداره کشور هم بهطور قهری به آن سمت حرکت میکند.
🔹هرچند که این خطاب، ناظر به کشورها و ملت های منطقه بود، اما نسبت اضلاع مثلث ۱.خواص جامعه، ۲.افکارعمومی و ۳.تغییر سیاست های یک کشور را می توان از باب الغاء خصوصیت و یک #قاعده_کلی مورد تامل جدی قرار داد. در این مجال پیرامون واژه افکار عمومی تاملی کوتاه خواهیم داشت.
🔹در اندیشه کلاسیک، واژه و مفهومی که بر عمومیت و فراگیری یک اندیشه یا رفتار و نماد دلالت داشت را #فرهنگ مینامیدند. اما در عصرجدید و با ظهور تکتولوژی و رسانه با #پدیده_متفاوتی بنام افکارعمومی مواجه هستیم. تفاوت ایندو چیست و کجاست؟
▫️وقتی جوزف نای در #تقسیمبندی_قدرت به سه مدل سخت و نیمه سخت و #نرم اشاره میکند، رگه هایی از این پدیده را پرده برداری مینماید. اما در داخل کشور، توجهات از سطح مباحث فرهنگی جابجا نمیشود و یک مواجهه کلاسیک و روتین با مساله صورت میگیرد که چه بسا باعث آرایش ضعیف، کُند و غلط در موضوع پدافندغیرعامل در بلندمدت میشود.
اما تفاوت های فرهنگ با افکار عمومی چیست؟
1⃣ فرهنگ، معرفت پایه بوده، درحالیکه افکارعمومی، اطلاعات محور و #خبرپایه تعریف شده است.
2⃣ فرهنگ، بنیادین، عمیق و با پایداری نسبتا بالاست ولی افکار عمومی موقعیتی، سطحی و بشدت #سیال است.
3⃣ فرهنگ به تدریج شکل میگیرد و درونی سازی میشود، افکارعمومی چه بسا یک روزه و با #وایرال_شدن_یک_شایعه رقم میخورد.
4⃣ اهداف فرهنگ، باورسازی برای سبک زندگی است ولی هدف در افکارعمومی، #ذهنیتسازی برای کنشگری یا تقویت مارپیچ سکوت است.
5⃣ ابزار فرهنگ، کار فرهنگی و مطالعاتی است ولی ابزار در موضوع افکار عمومی، کنش رسانه ای، #عملیات_روانی و فعالیت ژورنالیستی_مطبوعاتی است.
6⃣ فرهنگ، خواص و مرجعیت فکری متمرکز دارد(شاید یک مطهری در سرچشمه کافی بود) ولی افکار عمومی دچار #چندمرجعیتی و شهروند_خبرنگار است و افسران جنگ نرم میطلبد.
7⃣ فرهنگ با تقویت عقاید و اخلاق و احکام، قوام مییابد ولی افکارعمومی با #سوادرسانهای و آشنایی با جنگ شناختی واکسینه میشود.
8⃣ برای تعمیق فرهنگ بایستی تاریخ را دوره کرد و برای مصونیت افکارعمومی باید #روایت_نخست و درست را جا انداحت.
💢بزرگان عرصه سیاست و فرهنگ و اجتماع و بطورکلی خواص جامعه؛ لطفا افکارعمومی و مختصاتش را جدی بگیرید و #آرایش_مناسبتری را در جنگ رسانه ای امروز، تدارک و طراحی نمایید. وااسفا که فرهنگ را مدتهاست رها کردیم و نتیجه اش را در بیثباتی گاه و بیگاه افکارعمومی درو میکنیم.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پروژه کشتهسازی تا جریان سازی از فیلمها تا واقعیت
🔹سکانسی از سریال "Homeland"(میهن) که پشت پرده #پروژههای_کشتهسازی را به تصویر کشیده تا جامعه آمریکا و غرب را نسبت به این تاکتیک آگاه کند!!
🔸بخشی که نشان میدهد، کشته سازی، روایت سازی و #تولید_شایعه با یک فتوشاپ و کارجاسوسی، تخریب کادر درمان و پلیس و سرگردانی و استیصال رسانه و حاکمیت و در نتیجه تولید #خشونت اجتماعی چگونه اتفاق میافتد!
🔹اما همین تاکتیک و ترفند را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته و تا عملیات توهمی #تجزیه را به سرانجام برساند.
🆔@asre_tabyin
برنامه انعکاس کامل.mp3
24.69M
#رادیو_گفتگو
🔻برنامه انعكاس(پخش زنده شده)، چهارشنبه 20 مهر 1401 ساعت: 22:00 | بمدت: 1 ساعت و 50 دقیقه
▫️واكاوی امپراطوری رسانهای شبكه های اجتماعی تا هشتگ سازی و بحران آفرینی
🔸مهمانان برنامه:
▫️دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد علوم شناختی و رسانه
▫️حجت الاسلام دكتر علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
1⃣عمق و #افق_اغتشاشات اخیر کجا و چه تاریخی بود و چرا به بن بست رسید؟
2⃣ #کشته_سازی و سایر گام های موثر برای جریان آفرینی رسانهای چگونه رقم خورد؟
3⃣نقش موثر متغیرهای فرهنگی همچون #شبکه_خانگی در شکل گیری اتفاقات کف خیابان اتفاقی بود یا آگاهانه؟
4⃣پدیده #نفوذ در ماجراهای اخیر چطور قابل ارزیابی است؟
5⃣آیا جهادتبیین در ماجرای اخیر به سبک #مناظرات_صداوسیما محقق شد یا اشتباه تاکتیکی بود؟
6⃣ چه افراد و ارگان هایی #پازل_دشمن را تکمیل کردند و از طرفی دشمن در چه گام هایی دچار لغزش و تعجیل راهبردی شد؟
7⃣ماجرای #هشتگ_سازی چه بود و چه میزان باعث فرسایش و پیشرفت اتفاقات کف خیابان شد؟
8⃣تاریخ دقیق و نقطه عطف #شروع_اغتشاشات امسال کِی بود و چه تفاوتی با ناآرامی های ۷۸ تا ۹۸ داشت؟
🆔@asre_tabyin
💢 تحلیل روشنفکرانه یا پارازیت روی صدای حقیقت؟
▫️«برای مواجههی عقلانی و منطقی با سخنان دیگران، همواره باید صرفاً خودِ سخن را دید و از پرداختن به انگیزهی گوینده اجتناب کرد.»
▫️به نظر من، این یکی از مؤلفههای #تصور_خام از مواجههی عقلانی و منطقی با سخنان دیگران است چون تأکید بیش از اندازه بر این وجه، بسیاری اوقات گمراهکننده و #عقیمکنندهی_نقد است.
▫️برای مثال، اگر خودمان را به موشکافی منطقی محدود کنیم، در واکنش به کسی مثل عباس عبدی چه باید گفت؟
#عبدی در توئیت اخیرش گفته است:
▪️ «یکی از مهمترین علل دوقطبی شدن جامعه، #جنگ_روایتها بجای کشف حقیقت است. دو طرف ماجرا درگیر این جنگ خانمان برانداز هستند و هر دو سو هم آن را تشدید میکنند به این دلیل رسانه میدان اصلی نبرد شده است. حقیقت تنها شهید این جنگ است.»
▫️چه باید گفت به چنین «تحلیلگر»ی که در یک توئیت کوتاه، با معانی ضمنی سخنانش،#چندین_حقیقت_مهم_را_سر_میبُرد؟
▫️آیا بهراستی مسئلهی ما در موقعیت کنونی این است که حقیقت «به اندازهی کافی» روشن نیست؟
▫️آیا دعوت به «کشف» حقیقت همواره بهجاست؟
▫️ آیا نمیتوان گفت بعضی وقتها دعوت به «کشف» حقیقت صرفاً تخطئهی احقاق حق، و #پارازیت_انداختن روی صدای انبوه حقیقتهایی است که پیشاپیش مکشوف اند؟
▫️آیا «دو طرف» منازعهی این روزها، که در این توئیت کوتاه دو بار (و هر دو بار بدون قائل شدن هیچ تمایزی میان «دو طرف») به آنها اشاره شده، واقعاً جایگاه یکسانی دارند؟
▫️ آیا در این «جنگ روایتها»، بهراستی هیچ کدام از روایتها نتوانسته «تحلیلگر کارکشته»ی ما را #قانع کند که به حقیقت نزدیکتر است؟ واقعاً هیچ یک از این روایتها، ولو اندکی، به حقیقت #نزدیکتر نیست؟!
▫️آیا این «دو طرف» منازعه که با شرکت در «جنگ خانمانبرانداز»، تحلیلگر «کارکشته»ی ما را نگران کردهاند، به یک اندازه در کشیده شدن جنگ به اینجا نقش داشتهاند؟
▫️آیا این واقعیت که یک طرف جنگ سالها (شاید دهها سال) برای احقاق مسالمتآمیز حق خود کوشیده است دلیلی نمیشود که تحلیلگر «کارکشته»ی ما میان این «دو طرف» فرقی بگذارد؟
▫️آیا تحلیلگر شدیداً «کارکشته»ی ما (که سی سال است به اظهارنظرهای اینچنینی مشغول است) نمیداند در موقعیتی که دهها شهید «حقیقی» به خاک افتادهاند، سخن گفتن از معنای مجازی شهید و طرح این ادعا که «حقیقت "تنها" شهید این جنگ است»، علاوه بر #مبتذل_کردن_مفهوم_حقیقت، به خاک و خون کشیدن دوبارهی آن شهیدان واقعی و نمکپاشیدن به زخم خانوادههای آنها و جامعه است؟
▫️بعید است که تحلیلگر کارکشتهی ما – هر قدر هم که در تحلیلگری بیاستعداد باشد – اینها را نفهمد. به همین دلیل است که معتقدم ایشان شاهدی تمامعیار به سود این مدعاست که «خواباندن صدای حقیقت در پوشش « #تحلیل_خونسردانه» کار خیلیهاست؛ و نمیشود همواره با شعار "مواجههی منطقی" از کنکاش در انگیزههای روانشناختی و غیرروانشناختی این گونه افراد اجتناب کرد».
---
پینوشت: محرکِ این پست، صرفاً توئیت عباس عبدی نبوده. در این روزها دهها نوشته با این ویژگیها مشاهده کردهام.
✍🏻 مهدی خسروانی
🆔@asre_tabyin