🔎 شِش سوال راهبردی برای رهایی از قفس فیک نیوزها
1⃣این پیام چیست و چه می گوید و معنای مطابقیاش چیست؟( سی ثانیه مکث بعد از مطالعه)
2⃣چه کسی یا منبعی مستقیم یا غیرمستقیم پشت این پیام، مضمر و پنهان است؟(دو دقیقه سرچ و پرس و جو بعد مطالعه)
3⃣مخاطب این پیام کیست و چه رده یا شاخص سنی و جنسی و دانشی می تواند و بایستی در ایستگاه مصرف این پیام قرار بگیرد؟(زیر سی ثانیه قابل فهم است)
4⃣هدف مستقیم و غیرمستقیم و زیرمتن این پیام چیست؟(یک دقیقه تفکر و تامل یا گفتگو بعد از سرچ و پرس و جو)
5⃣این پیام به نفع یا ضرر چه کسی است؟(یک دقیقه تحلیل و گمانه زنی و پرسش بعد از فهم اجمالی زیرمتن)
6⃣اساسا آیا این پیام صحیح است و با استدلال کافی بیان شده است؟(اگر مراحل قبلی درست طی شود این مرحله کمتر از یک دقیقه زمان میطلبد، امتحان کنید)
🔸این شش سوال با صرف کمتر ازپنج دقیقه می تواند فرد و جامعه را از ترور خبری فیک نیوزها واکسینه کند. این صبر و حوصله کوتاه و اهل گفتگو و پرس و جو بودن پیرامون اخبار و فکت های رسانه ای، همان آموزش فهم انتقادی رسانه است.
🔻پدافند غیرعامل و مقام مسئول آموزش و تربیت بایستی از صدر تا ذیل جامعه را مجهز به چنین دستگاه اندیشه ای نماید تا هزینه اضافی بلحاظ اتلاف انرژی و اسراف سرمایه اجتماعی در وضعیت های عادی و بحرانی متوجه سیستم و جامعه نگردد.
✍علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیلگر رسانه
🆔@asre_tabyin
🔎سواد رسانه و دروازه بانی خبر با شش سوال راهبردی
▫️این روزها شاهد جولان فیک نیوزها هستیم که با رویکرد جنگ شناختی و تکنیک های عملیات روانی، ذهنیت و باورهای #افکارعمومی و کلانروایت های نظام را مورد هجمه قرار داده اند. نبض این حملات، #مصرف_خبری افکار عمومی است که نیاز به بازسازی و تکنیک مواجهه دارد.
#شش_سوال_راهبردی که در این مواجهه می توانند افق گشا بوده و #واکسیناسیون_خبری ایجاد کنند را در اسلایدها مشاهده و مطالعه بفرمایید.
🆔@asre_tabyin
🔴 اخبار جعلی یا FakeNews چیست؟!
🔴دروغهایی که آگاهانه و عامدانه ساخته شده و در قالب خبر منتشر میشوند تا مردم را گمراه کنند.
🔴منظور از Disinformation اطلاعات نادرستی است که با قصد ضربه و آسیب زدن به یک فرد، گروه، سازمان یا کشور، تولید و عرضه میشود. به عنوان مثال، در موضوع مهسا امینی خبر جعلی و دروغ ضرب و شتم وی توسط گشت ارشاد از سوی پدرش و رسانههای بیگانه بهانهای برای اغتشاش و ناآرامی در کشور شد.
🔴در تعریف Misinformation هم بر روی این نکته تأکید میشود که یک فرد یا مجموعه، خبری را منتشر میکند که نادرست است. اما خود فرد منتشرکننده از نادرستی آنچه نشر یا بازنشر کرده خبر ندارد. به عنوان مثال، یک نفر در یک کانال تلگرامی میبیند که گفتهاند «دولت به کسب و کارهای کوچک وام بلاعوض میدهد.» این خبر نادرست است. او به آن کانال اعتماد میکند و بدون تحقیق بیشتر، خبر را برای یکی از دوستانش که کسب و کار کوچکی دارد میفرستد.
🔴کلمهی Malinformation هم در مورد اطلاعاتی به کار میرود که درست و معتبر هستند، اما عمداً با نیت آسیب زدن به یک فرد یا گروه منتشر شدهاند. یکی از مثالهای رایج در مورد malinformation انتشار اسناد خصوصی زندگی سیاستمداران و ... است
🆔@asre_tabyin
🔎روایت، تبیین، شناخت؛ سه کلیدواژه راهبردی رهبرانقلاب در جنگ شناختی
▫️اساس جنگ های شناختی امروز بر محور مهندسی منطق محاسباتی است. سه سطح مسئول، نخبه و افکار عمومی بعنوان #جامعه_هدف این مدل از جنگ های نوین تعریف شده است.
▫️#راهبرد_عملیات_شناختی نیز ۱.تاریخ سازی، ۲.جامعه پردازی و ۳.آینده پژوهی است. یعنی برای اینکه مسئولین، نخبگان و افکارعمومی را دچار #خطای_محاسباتی کنند، تحریف گذشته، سانسور امروز و سیاهنمایی و ابهام درباب آینده را دستور روز میز جنگهای شناختی قرار میدهند.
▫️با این اوصاف، رهبرانقلاب در بیانات دیروزشان مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ در دیدار با دانشآموزان، سه راهبرد عملیاتی را برای خنثی سازی جنگ شناختی_ترکیبی آمریکاییها بیان کردند:
1⃣راهبرد اول: #روایت مستند از دیروز(تاریخ)
در بخشی از بیاناتشان فرمودند:"آمریکاییها در تبلیغاتشان، حادثه سفارت را سرآغاز چالش میان ملّت ایران و آمریکا معرّفی میکنند. آغاز چالش ما ۲۸ مرداد سال ۳۲ است. چرا یک دولت ملّی را که با انتخاب مردم سرِ کار آمده بود سرنگون کردید؟
درباره اسناد دشمنی آمریکا و غرب با ایران نیز بیان داشتند: سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بیشرمی میگویند ما طرفدار ملّت ایرانیم! شما در این چهار دههای که از انقلاب گذشته، چه کار میتوانستید علیه ملّت ایران بکنید که نکردید؟
▫️#ده_دلیل_تاریخی بر دشمنی آمریکا
📌هر کاری توانستند کردند:
۱.حمایت از گروههای تجزیهطلب در اوّل انقلاب
۲.حمایت از کودتای نوژه در همدان
۳.حمایت از تروریسم منافقین
۴.حمایت از صدام در جنگ هشت ساله
۵.سرنگون کردن هواپیمای مسافری ما بر روی آسمان خلیج فارس
۶.تحریم ملت ایران
۷.حمایت از فتنهگرها در سال ۸۸
۸.به شهادت رساندن شهید سلیمانی
۹.حمایت از قاتلان دانشمندان هستهای ما
۱۰حبس میلیاردها دلار از اموال ملّت ایران
2⃣راهبرد دوم:جهاد #تبیین برای امروز امن(جامعهشناسی)
نوجوان امروز برخلاف قدیم، یک عنصر بالغ و عاقل است. دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع میکند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن.اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین» برای این است.
#تولید_محتوا
محتوا را شما درست کنید؛ قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند.
احساس مسئولیّت کنید برای اینکه:
بتوانید تشخیص بدهید حقیقت را از دروغ. مراقب کسانی باشید که با دشمن همصدایی میکنند؛ ارشادشان کنید.
#دشمن_شناسی
در بخش دیگری از صحبت هایشان درباب وضعیت شناسی امروز دشمن نیز فرمودند:
آمریکای امروز همان آمریکای دیروز است اما دو تفاوت دارد: روشهای دشمنی پیچیدهتر شده، امروز، آمریکا قدرت مسلّط جهان نیست. نشانههای افول آمریکا: مشکلات داخلی بیسابقه، خطاهای محاسباتی در مسائل دنیا، بر سر کار آمدن کسانی مثل رئیسجمهور فعلی و قبلی آمریکا
در اغتشاشات اخیر آمریکا نقش روشنی داشت. ظاهر قضیّه این است که یک مشت جوان یا نوجوان در میدانند. اینها بچّههای خود ما هستند؛ ما با اینها بحثی نداریم. اینها هیجان و احساسات و یک قدری بیدقّتی در فهم مسائل است.بحث سر آنهایی است که دارند میگردانند قضایا را.
3⃣راهبرد سوم؛ #شناخت آینده برای فردای بهتر(آینده پژوهی)
در فراز دیگری از بیاناتشان فرمودند: علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند.
#سه_خط_اساسی در این نظم جدید بدین صورت خواهد بود:
۱)انزوای آمریکا
۲)انتقال قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و علمی، از غرب به آسیا
۳)گسترش فکر مقاومت و جبههی مقاومت در مقابل زورگویی قدرتهای غربی که مبتکر ایده مقاومت، جمهوری اسلامی است.
🔸باید فکر کرد که جایگاه ایران اسلامی در نظم نوین جهانی با این خطوط اساسی کجا خواهد بود.
#ظرفیت_شناسی
اما در بخشی ناظر بر این سوال، عوامل توانایی ملّت ایران در دستیابی به جایگاهی برجسته در نظم جدید جهانی را بدین صورت تشرح کردند:
۱.نیروی انسانی بسیار خوب
۲.منابع طبیعی متنوّع و سرشار
۳.موقعیّت جغرافیایی ممتاز
۴.از همه مهمتر، منطق حکومتی و تمدّنی ما، که همان جمهوری اسلامی است.
#پیام_راهبردی
در فراز پایانی نیز از ضرورت فرستادن پیام مقاومت به دنیا سخن گفتند و فرمودند:
▫️همهی کارهای شماها و ماها، یک پیامی به بیرون کشور میفرستد.
حتی نوع نشستن شما و گاهی تجمّع شما، گاهی شعاری که میدهید پیام دارد. مراقب این پیامی که به دنیا میدهید باشید.
▫️مهمترین چیزی که باید از طرف ملّت و جوانان ایران به جبههی دشمن منتقل بشود، عبارت است از قدرت مقاومت ملّت ایران.
🔻این سه راهبرد که مبتنی بر شناخت تاریخ، جامعه شناسی و آینده پژوهی است برای هر سه سطح مسئولین، نخبگان و #افکارعمومی(قلب جنگ های شناختی امروز)، ضرورت اجتناب ناپذیر است.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎چهار مطالبه حضرت آقا در دیدار به مناسبت روز دانش آموز از دستگاه های مختلف کشور
1.(سه حادثه 13 آبان: تبعید امام، شهادت دانش آموزان، تسخیر لانه جاسوسی) نباید فراموش بشود...
من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم مضامین این کتابها [اسناد لانه جاسوسی] را در کتابهای درسی بیاورید، متأّسفانه نکردند. (ترک فعل مسئولین!)
#شروع_اختلاف مّلت ایران با آمریکا از روز بیست وهشتم مرداد است نه روز تسخیر لانه
1⃣مخاطب این مطالبه: سازمان پژوهش آموزش و پرورش، دفتر تالیف کتب درسی، رسانه ها، صدا و سیما، وزارت ارشاد...
2.بعضی از قدرتهای دیگر غربی هم در این زمینه مثل آمریکایند؛ در رسانه هایشان آموزش تخریب می دهند، آموزش اغتشاش می دهند. [اینها] جنایت است...یک حادثه ی دروغین را، در سکوهای اطلاعاتیشان در اینترنت، هزاران بار تکرار میکنند اّما اسم آرشام را در #اینترنت ممنوع می کنند...ما یقه ی اینها را رها نخواهیم کرد. نظام جمهوری اسلامی به حساب این جنایتکارها خواهد رسید. هر کس ثابت بشود که همکاری داشته با این جنایتها، در این جنایتها دستی داشته، انشاءالله حتمًا مجازات خواهد شد؛ بدون تردید.
2⃣مخاطب این مطالبه: وزارت امور خارجه، حقوق بشر قوه قضاییه، وازرت ارتباطات، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی، نیروهای مسلح...
3. اینکه من مدام میگویم "جهاد تبیین، جهاد تبیین" برای این است. #محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم میگویم؛ مسئولین رسانه ها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوانها؛...من سه مورد از خطوط اساسی را گفتم: انزوای آمریکا، انتقال قدرت به آسیا، گسترش جبهه ی مقاومت و منطق مقاومت؛ البّته چیزهای دیگری هم میشود گفت، در ذهن من هم هست، حاال مسائل اساسی تر اینها است. خب، حالا در این دنیای جدید ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ این آن چیزی است که جوان ایرانی میتواند انجام بده
3⃣مخاطب این مطالبه: وزارت ارشاد. صدا و سیما. آموزش و پرورش، آموزش عالی، #حوزههای_علمیه، معاونت علمی، بنیاد ملی نخبگان...
4. روی معادن بنده چقدر تکیه کرده ام در دولتهای مختلف، متأّسفانه خب خیلی نپرداختند، و خیلی از دولتها گوش نکردند به حرف ما. امیدواریم انشاءالله این دولت [به این امور بپردازد]....ما در یک نقطه ی حّساس هستیم. #ترانزیت بسیار پیشرفته و خوبی می توانیم در دنیا باشیم. البّته احتیاج دارد به خطوط راه آهن، خطوط ریلی؛ من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درد دلها را با شما جوانها باید بکنیم ــ مکّرر در دولتهای مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده ام؛ (ترک فعل مسئولین مربوطه!)
4⃣مخاطب این مطالبات: وزارت صنعت، وزارت راه
منبع: کانال ایتای "هاد"
🆔@asre_tabyin
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیکهای جنگ روانی/ قسمت پنجم در این شماره دو مفهوم «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» که در پیوس
📝تکنیک های جنگ روانی/ قسمت ششم
🔹در شمارگان پیشین به تکنیک «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» در عملیات روانی با هدف آگاهی بخشی به اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی و طراحی آنان با کاربست این تکنیک اشاره کردیم؛ در این شماره دو مفهوم «ایجاد تفرقه و تضاد» و «دروغ بزرگ» که در پیوستگی محتوایی یکسان، امکان اثرگذاری بر جامعه مخاطب عملیات روانی را دارا هستند؛ مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت.
ایجاد تفرقه و تضاد
🔸از مهم ترین اقدامات در فرآیند جنگ روانی، تضعیف دشمن از بعد روانی است؛ دشمن باید به شکست خوردن انس گیرد و آن را در وجود خود نهادینه بداند. آنچه در این زمینه می تواند مؤثر باشد، ایجاد یا تلقین تضادهای مختلف در جبهه دشمن است به طوری که تمرکز دشمن را از صحنه جنگ به خاکریزهای داخلی بکشاند و مشغولیتی پیچیده را برایش فراهم کند.
🔹رسانه می تواند با #ایجاد_یا_تلقین_درگیری میان اقلیت ها، قومیتها، نخبگان و حاکمیت وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد. از آنجایی که وحدت و یگانگی دو عامل اصلی در موفقیت هر ملت و هر نظام حکومتی است، تفرقه نیز عامل اصلی ذلت و بدبختی هر ملتی است و همواره در تاریخ هرجا پای تفرقه باز شده است شاهد ضربه جدی به پیکره حکومت بودیم تا جایی که منجر به سقوط آن شده است.
🔸به طور خلاصه می توان این گونه ابراز نمود که این روش تقریبا نتیجه تمام روشهایی است که دشمن در جنگ روانی به کار می برد و حقیقتا، دشمن در به راه انداختن جنگ روانی در پی ایجاد #تفرقه_میان_مردم و حاکمان می باشد تا از این طریق بتواند به منافع خود دست یابد و توسط نیروهای داخلی ضربه اش را وارد سازد.
🔹برای مصداق کاربست ایجاد تفرقه و تضاد به دوران #جنگ_تحمیلی باید اشاره کنیم. حزب بعث عراق برای جذب عشایر عرب ساکن استان خوزستان از تشکیل استان الاحواز خبر دادند و نبرد با جمهوری اسلامی را جنگ میان عرب و عجم برساخت کردند تا از این طریق به اختلاف افکنی و تفرقه میان اعراب استان خوزستان با اقوام دیگر بپردازند؛ هرچند با هوشیاری و فداکاری عشایر عرب، این عملیات روانی به شکست منجر گشت.
دروغ بزرگ
🔹تاکتیک قدیمی دروغ که هنوز در رسانه ها فراوان به کار می رود، عمدتا برای #مرعوب_کردن_حریف یا حتی برای مرعوب کردن #افکار_عمومی استفاده میشود. در این روش دشمن سعی می کند تا مخاطب موردنظر را به سمت یک فضای ذهنی متفاوت با واقعیات سوق دهد و این عمل یعنی فریب یا دروغ بزرگ، باید به گونه ای ساخته و پرداخته شود که افراد، بدون هیچ مقاومتی وارد آن شوند و القائاتی را که می شود، بپذیرند؛ بنابراین دشمن سعی می کند با تلاش و کوشش، ذهن مخاطب را به نتیجه مورد انتظار خویش برساند. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند.
🔹دروغ تا زمانی که کشف نشود و متناسب با اوضاع و احوال مخاطبان طرح و پخش گردد، همانند اسلحه ای بسیار مؤثر عمل می نماید.
معروف ترین استفاده این تاکتیک، در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است؛ گوبلز می گوید: «دروغ را به حدی بزرگ بگویید که هیچ کس جرئت و فکر تکذیب آن را نکند»
🔸در راستای کاربست این تکنیک علیه جامعه ایرانی می توان به #انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ اشاره نمود. در این انتخابات رسانه های خارجی با بهره گیری از اشتباهات نیروهای سیاسی داخل کشور و تکنیک دروغ بزرگ مسئله #تقلب و سپس ابطال انتخابات را مطرح کنند و هدف اصلی آنان ایجاد درگیری در جامعه ایرانی و سپس #براندازی_نظام اسلامی بود.
🔹برای مقابله با این رویکرد دشمن، نهادهای رسمی سازوکار انتخابات در کشور را به افکار عمومی توضیح دادند و مانع استمرار دروغ بزرگ شدند.
ادامه دارد...
کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@asre_tabyin
🔎بیبیسی فارسی و تغییر جهت جنگ شناختی بسمت روحانیت
🔻بیبیسی فارسی ۱۲ آبان ۱۴۰۱، در گزارشی با عنوان "اعتراضات در ایران؛ «عمامهپرانی» از چه زمانی آغاز شد؟" نوشت: در جریان اعتراضات اخیر، معترضان عمامه بعضی از روحانیون را از سرشان برداشتند!...
▫️اما اهداف احتمالی این فاز جنگ شناختی روانی چیست؟
1⃣تاریخ سازی جهت #رسمیت_دادن و هویت بخشی به توهین علیه روحانیت
2⃣عادی سازی و #جسارت_بخشی برای پرتکرار شدن این قبیل رفتارهای زشت و مبتذل
3⃣فانتزی سازی تا #نفرت_پراکنی علیه روحانیت بدلیل امکان برخورد و تنش از جانب طلاب مورد آسیب و آزار
4⃣ #قداست_زدایی و احترام شکنی از لباس و هویت و منزلت روحانیت در سطح افکارعمومی با وایرال کردن بیاحترامیها
5⃣تهدید روحانیت در جهت #ناامن_کردن_فضا برای واکنش های روشنگرانه، تحلیلی و میدانی و بنوعی فلج تبیینی با هراس افکنی از ارتباط مستقیم روحانیت با مردم
6⃣تحریک و #تحت_فشارگذاشتن قشر نخبگانی ساکت و نه چندان فعال و روشنگر برای #موضعگیری_علیه_حاکمیت
7⃣#مشروعیت_بخشی به اغتشاشات از طریق تحریک و به میدان کشیدن پای روحانیت غیرهمسو با حاکمیت
8⃣#برچسب_درباری و حکومتی زدن به روحانیت مخالف اغتشاش و ناآرامی جهت خنثی سازی افکار و رفتار تبیینی طلاب و فضلای روشنفکر انقلابی
9⃣ترویج و #تئوریزه_سازی_سکولاریسم و تفکیک دین از سیاست با طرح جداسازی روحانیت از حکومت و پیوستن به مردم!!
🔟 تکمیل #پروژه_دینزدایی در جنگ شناختی با تولید نفرت، ترویج سکولاریسم، برچسب آخوند درباری و چالش عمامهپرانی
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
#پلان_تفکر
▫️رهبری معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰/۵/۱۲) میفرمایند:
🔸امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و #جنگ_نرم و تبلیغات رسانهای است…
🔸کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم.
حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانههای داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [دربارهی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کمکاری داریم.
🔻در زمینهی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و #تمهیدات_رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم.
🆔@asre_tabyin
🔎چرا ورزشکاران قهرمان ایرانی خوشحال نیستند؟
▫️شادی نکردن و نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان و کادر فنی فوتبال ساحلی و کشتی فرنگی که به ترتیب قهرمان جام بین قارهای و جام جهانی شدند را با #رویکرد_رسانهای چگونه می توان تحلیل کرد؟
▫️واقعا به مردم اهمیت نمی دهند و مقابل شادی ملت، گارد گرفته اند یا پای واقعیت دیگری در میان است؟ فارغ از اینکه فدراسیون و پروتکل های موجود باید پاسخگوی این #پیام_منفی در سطح ملی و بین المللی باشند، این مساله را از زوایه دیگری هم میشود فهمید.
▫️۴ مهرماه در همین رابطه، یادداشتی نگاشته شد که برای فهم این موقعیت و نوع واکنش رسانه ای ما موثر است.👇
🔎سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک!
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جامعه شناسی "چالشی با محوریت عمامه و مشتهای شکلاتی"
▫️تقابل مشت های شکلاتی با متن عفاف یا آزادی(خیالی) و ایده عمامه بوسی در قبال عمامه پرانی، #چالش هایی است که نیاز به تامل رسانه ای و واکاوی جامعه شناختی دارد.
▫️این تقابل ایده ها را چطور می توان روایت کرد؟ اگر این قبیل کنشگری ها را نمادین و سمبلیک در راستای #تسخیر_افکار عمومی و بنوعی #فضاسازی بدانیم، چه بسا نوع تحلیل و کنشگری متفاوتی را شاهد باشیم.
▫️جامعه شناسان بر این باورند که غالب رفتارهای انسان، صورت و شکل فضایی خاص خود را دارد.
#هانری_لوفور، سه گونه فضا را از هم تفکیک کرده هرچند که این سه جزء را بطور دیالکتیکی باهم مرتبط میداند.
1⃣ فضای زیست شده(تجربه شده و اجتماعی)
2⃣ فضای انگاشت شده(درک شده و تاریخی)
3⃣ فضای برداشت شده(خیال شده، مصنوعی و نمادین)
▫️وضعیت حاکم بر امروز، پررنگ شدن #فضای_برداشتشده(مصنوعی)،سمبلیک و پر از نشانه های متکثر در خدمت هویت بخشی، همراه سازی و مصادره یا معنابخشی به افکارعمومی با ارزانترین هزینه و میانبرترین مسیر منتهی به حکمرانی است.
▫️این تقابل پدافندی با چاشنی عملیات روانی که شاهد هستیم ولو اینکه #استبداد_اقلیت(تجزیه طلبان با ابزار عناصر اجیر شده) علیه اکثریت(مردم) بوده ولی جهتگیری و مکانیزم ماجرا، #فضاسازی_مصنوعی و بازی نشانهها در راستای مهندسی و مصادره افکارعمومی است که به #اکثریت_سازی یا #اکثریت_پنداری منجر شود.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🔻با رسانه ما همراه باشید؛ عصرجدید، عصررسانه:
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎۶۰ ثانیه آمار اینترنت یا حکمرانی سایبری!؟
▫️با تامل و دقت به آمار داده کاوی درباره اینترنت نگاه کنید.
🔸وقتی در ۶۰ ثانیه چنین مصرف بالایی در جهان رقم میخورد، وقتی حجم سرسام آوری از #اطلاعات(کالا) مبادله میشود، وقتی تجارت و سرگرمی و #آموزش و حتی #سیاست_ورزی در این فضای به اصطلاح مصنوعی و مجازی شکل می گیرد، یاد الوین تافلر و کتاب #موج_سوم میافتم؛ کلبه الکترونیک.
🔸با تعریف رژیم مصرف مجازی، تجهیز #تفکر_انتقادی و ترمیم ارتباطات خانوادگی و ترتیب سرگرمیهای واقعی، از سلطه کلبه الکترونیک و #هک_شدن در هایپر رئالیتی(فراواقعیتها مجازی) رها شوید.
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎سواد رسانه و تکنیک دروغ بزرگ!
▫️مامور دروغ در موقعیت چهره به چهره و انفرادی جهت #اقناع طرف مقابل، از دروغ کوچک، حساب شده و ساندویچی(وسط دوتا خبر راست مثلا یه دروغ جا میده) استفاده میکند بطوریکه هنگام #پرسش_از_منبع، آچمز نشده و اعتبارش مخدوش نشود.
▫️اما مامور دروغ در موقعیت مجازی و مواجهه با #افکارعمومی، جهت اثر حداکثری و بُرد بیشتر دروغ، از #تکنیک_دروغ_بزرگ استفاده میکند. در چنین صورتی بدلیل حاکم شدن #مارپیچ_سکوت و نادر شدن پرسش از منبع و ماهیت پیام، اثر و گستره دروغ فراگیر میشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🎯 انتشار اخبار جعلی توییتر کار کیست؟ من و شما
— پژوهشی جدید نشان میدهد چرا حل مشکل اخبار جعلی توییتر اینچنین دشوار است
📍در خیابانهای توییتر حقیقت مثل یک ماشین قراضه است و اخبار جعلی شبیه ماشینی آخرین مدل. طبیعی است که ماشینهای آخرین مدل سریعتر از «ماشین قراضه» خیابانهای توییتر را بالا و پایین میکنند و توجه بیشتری جلب میکنند. طبق یافتههای علمی دروغ شش برابر سریعتر از حقیقت در توییتر بازنشر میشود. این شرایط تقصیر کیست و برایش چه میتوان کرد؟
🔖 ۱۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/8998/
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🎯 انتشار اخبار جعلی توییتر کار کیست؟ من و شما — پژوهشی جدید نشان میدهد چرا حل مشکل اخبار جعلی توییت
توییتر؛ شبکه اجتماعی یا ماشین سیاسی؟
▫️این مقاله بلحاظ #سوادرسانهای محتوای خوبی است ولی از سوگیریهای سیاسی توییتر کم نمیکند. اینکه مقصر انتشار اخبار جعلی بنابر این نوشتار، من و شما باشیم بخشی از صورت مساله است نه تمام ماجرا. توییتر در #حذف_ترامپ از این شبکه اجتماعی و #ترند شدن مهسا امینی نشان داد که یک ماشین سیاسی است تا یک شبکه اجتماعی و بر اساس یک پروژه امنیتی ذیل سازمان سیا عمل می کند.
🆔@asre_tabyin