کرونا علاوه بر اتفاقات و بحران های زیستی و سیاسی و اقتصادی و....یک معرفت زایی دیگر هم داشت و نشان داد که آمریکای هالیوودی با آمریکای کرونایی، فرسنگ ها فاصله دارد...
#بالکانیزاسیون_در_ایالات_متحده
@andisheengelabi
🖌یادداشت:
#پایتخت، رسانه ملی، فقدان نگاه راهبردی
وقتی هنرمان راهبردی نیست، بایستی پای پایتخت نشسته و روزمرگی ناشی از سیاست های ضعیف و خسته رسانه ای مان را تماشا کنیم.
هنر راهبردی و استراتژیک، به #بقای_تمدنی یک کشور کمک می رساند و مسائل کلان و نیازهای بلندمدت جامعه را در یک یا چندفصل، تبیین و تحلیل می نماید که عوام و خواص جامعه در موقعیت فهم اولویت های یک نظام قرار بگیرند و بیگانه از فرصت ها و تهدیدهای جامعه نبوده و درک همسویی از رخدادهای خرد و کلان آن داشته باشند.
برفرض مثال، سینمای هالیوود وقتی پای تولید برخی سکانس های سریال یا سینمایی اش، رییس جمهور کشورش را دعوت می کند یا ایده فیلمنامه اش را از وزارت دفاع یا اطلاعات کشورش می گیرد، کاملا نشان می دهد که رسانه باید در خدمت #اقتدار و #حل_مسائل_اصلی یک کشور قرار بگیرد.
بله قرار نیست که تیغ اصلاح گر و نقاد رسانه را کُند نمود و چون #هالیوود به تسخیر سیاستمداران و نظامیان درآمد، اما روا نیست که از آن ور بام افتاد و هرروز بدتر از دیروز و فقط بدلیل خط تعلیقی که طی چندسال اشغال تریبون صداوسیما در شلوغ ترین ساعات حضور مخاطبش، ایجاد شده، #محتوای_ضعیف و غیرآموزشی و صرفا #سرگرم_کننده!(درخوشبینانه ترین حالت) را روی آنتن ببریم و فرصت ویژه تعطیلات برای #ذهنیت_سازی_تمدنی و پاسخ به بسیاری از شبهات و مسائل اجتماعی_سیاسی در قالب فیلم را از دست بدهیم.
سریالی که با خرده روایت های عجیب و ضعیفش، اسیرشدن یک قشر روستایی در چنگال #فرهنگ_شهرنشینی را به بدترین و افراطی ترین وجه ممکن به تصویر می کشد بطوری که تمام #قهرمانان فصل های گذشته اش تبدیل به انسان های #معمولی و تازه به دوران رسیده می شود.
یا یک سیاستمدار متعهد ولی نه چندان مردمی و محبوبش را بقدری ضعیف به تصویر می کشد که توان اداره راننده چموش خود را ندارد.
اگر ایده ناظر فیلم، #خانواده_محور بوده و بر ارزش های خانوادگی تاکید می کند، با تصویر یک پدرضعیف و دروغگو با بنیه مذهبی عوامانه و مادری عاقل ولی جوزده و درگیرحاشیه در فیلم، نقض غرض شده و حتی حساسیت های ویژه آنها درباره #زیست_رسانه_ای فرزندانشان نیز به ثمر نمی نشیند.
گره گشایی و #حماسه_آفرینی و لحظه های ویژه و #الگو در فیلم دیده نمی شود و صحنه های ماندگار و #دیالوگ_های_گفتمان_سازش، بقدری ضعیف و مبتذل است که آورده ی فرهنگی و ادبی برای مخاطب نوجوان و جوان بدنبال ندارد.
الغرض اینکه صداوسیمای ما دچار #روزمرگی شده و از فقدان یک #نگرش_استراتژیک که هم طرح در مسئله، عمیق و جسورانه و با ملاک اولویت و اهمیت عمل کند(پایتخت ۵، گاندو و...) و هم روش حل مساله را در پیچیدگی ها و بحران های شهرنشینی و... به درستی آموزش بدهد، رنج می برد.
امنیت ملی ، پیشرفت ایرانی_اسلامی، سبک زتدگی اسلامی، #اقتصادبیمار، رسانه و سیاست و حتی نگاه آینده پژوهانه به جهان و #آخرالزمان می توانند سوژه های دارای اولویت و بِکری برای فیلمسازان ما باشند که مخاطب ۸۰ میلیونی سریال های محبوب، در ساحت سوادرسانه ای و حرکت تمدنی، رشد محسوسی در نگرش و منش و ادبیاتشان رقم بخورد.
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
📍 جهانی که #بازیها میسازند
🔹محمد گلستانفرد؛ پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻همان طور که شما در بازیهای جنگی راهی جز کشتن طرف مقابلت که دشمن تلقی میشود ندارید؛ اصلا امکان انجام کار دیگری جز این به شما داده نمیشود یا در بازی های استراتژی امکان زیست مسالمت آمیز چند امپراطوری کنار یکدیگر امکان پذیر نیست و تنها با نابودی دیگری شما پیروز بازی خواهید بود.
نکتهای که در تمام این بازیها وجود دارد عقلانیت مدرن است؛ عقلانیتی که انسان و صفات متعالی آن افول میکند و انسان میماند و جهانی که خدایی در آن وجود ندارد. جهانی که انسان تنها ارادهی مطلق بر روی آن است. جهانی که انسان ابزار ساز با عقلانیت دو دوتا چهارتای دکارتی بر آن حاکم شده است و قدرتمندتر از او چیزی نیست. در بین همین انسان ها قدرتمندتر کسی است که تکنولوژی جدیدتر و تعداد بیشتری سرباز و تجهیزات و مقدار بیشتری ثروت داشته باشد.
📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/gu94k/
@andisheengelabi
📙محقق و پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: توسعه صنعت سرگرمی در غرب و به تبع آن در سراسر جهان با هدف حمایت از سرمایه داری صورت گرفته و می گیرد.
علیرضا محمدلو در گفتگو با خبرنگار #خبرگزاری_حوزه، با بیان اینکه در روزگار کنونی، تمام هم و غم بشر مدرن، کار و تلاش برای گذران زندگی است، ابراز داشت: در این سبک #صورت زندگی از #محتوا و معنای آن، گوی سبقت را ربوده و انسان دنیای مدرن، فرصت یا حال بازگشت به خویش و خودآگاهی را از دست داده است.
✅وی با اشاره به اینکه بشر امروز، تحت تاثیر مختصات عصر مدرن، زندگی اش را به دوبخش رسمی(کار) و غیررسمی(تفریح) تفکیک کرده است، افزود: حجم ساعات کار بالا و جدی شدن تفریحات و سرگرمی ها جهت جبران خستگی های ناشی از کار روزمره، از بشر امروز یک #انسان_تک_ساحتی ساخته که هم و غمی جز ظاهر زندگی ندارد و درد باطن و معنا را نیز با داروی مسکنی بنام اوقات فراغت، التیام می بخشد.
✅محمدلو افزود: پدیده هایی چون دیزنیلند و آنتالیا و پاتایا و جزایر قناری و شلوغی جاده های تفریحی در تعطیلات پایان هفته و قرار گرفتن اخبار هواشناسی در صدر پرطرفدارترین های بخش خبری در سطح جهان، راه برون رفت و نسخه نجات جهانی است که معنا و ماوراءالطبیعه را از عرصه زندگی انسان ها به بهانه رسیدن به تمدن و رفاه ذبح نمود و برای جبران فقدان امرقدسی در زندگی انسان امروزی، با برجسته سازی و تکرار و صنعتی کردن پدیده سرگرمی و تعطیلات و همچنین جهت جلوگیری از فرسودگی نیروی کار، عنوان #تمدن_اوقات_فراغت را بر سرزبان ها جاری ساخت.
ادامه گفت و گو در لینک 👇👇
https://www.hawzahnews.com/news/894136/توسعه-صنعت-سرگرم
https://digipostal.ir/shabaan
حتما وارد بشید و پاکت را باز کنید...عیدبزرگ نیمه شعبان خیلی مبارک🌸🌺
📝 #یاداشت
♦️ #کرونا و تجربه تاریخی ما
1⃣ شاید آیندگان، تاریخ را به قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم کنند. هنوز پیامدهای فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی، سیاسی کرونا چنانکه باید و شاید آشکار نشده است با این حال شواهدی از همین الآن درستی این تقسیم را تأیید میکند.
2⃣ در خبرها آمده بود که کرونا در کشورهای سنگاپور هنگ کنگ، اتریش و بعضی کشورهای دیگر شیوع نیافته و در کشور چین، کره جنوبی، تقریباً به نقطه مهار رسیده است. در کشورهایی چون ایتالیا، ایران، امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و مانند آنها به سرعت شیوع یافته است و پیش بینی میشود که ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم مبتلا شوند.
3⃣ مردم یک کشور را به لحاظ نظم و انضباط اجتماعی میتوان به دو گروه متسامحِ متساهل ومنضبطِ سختگیر، تقسیم کرد. این نظم و انضباط میتواند نتیجه تجربه های سخت تاریخی یک ملت و یا نتیجه #حکومت و #نظام سختگیر موجود باشد. این سخن هیچ ربطی به دسته بندی حکومتها به #دموکراتیک وغیر دموکراتیک ندارد.
4⃣ این نتیجه شاید قاطع و قطعی نباشد ولی شواهد نشان میدهد که کشورهایی که مردمان منضبط در رفتارهای اجتماعی دارند توانسته اند از شیوع کرونا پیشگیری و یا آن را مهار کنند.
5⃣ کرونا با خود پیامی تاریخی برای کشورهای متساهلِ متسامح آورده است:
🔹️حتی به زور هم شده مردم را منضبط کنید.
🔹️تسامح وتساهل که جزو ارزش های دموکراسی تلقی میشد دیگر از این پس از فهرست ارزشها خط خواهد خورد.
6⃣ در تاریخ خواهند نوشت که کرونا نظامهایی را که فریاد آزادی، تساهل و مدارا شان گوش فلک را کر کرده بود، مجبور کرد که تبدیل شوند به نظامهایی که آزادی مردم را برای سلامت جانشان با قوه قهریه سلب کنند. دیر یا زود چه بسا بلاهایی دیگر نشان خواهد داد که برای سلامت روح نیز چنین باید کرد. پس باید تاریخ را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.
7⃣ کشور عزیز ما ایران، هم به لحاظ تاریخی تجربههای سختی را پشت سر گذاشته و هم مردم، دینی برگزیدهاند که بر نظم و انضباط اجتماعی بسیار تأکید کرده است.
🔹️پس چرا این ملت نه از تاریخ درس گرفته است و نه از دین خود. چرا فاجعه را جدی تلقی نمیکنیم.
🔹️نتیجه این یاد داشت این است که هرچه زودتر حکومت باید به زور و قوه قهر مردم را منضبط کند.
🔹️ایده این یاد داشت را از مقاله تامس فریدمن در نیورک تایمز گرفتهام. سخنان اورا تکرار نکردهام.
✍🏻نویسنده؛محمد علی عبداللهی
@andisheengelabi
13.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل پنجم (اینک آخرالزمان)
🔻(قسمت ششم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/750
@andisheengelabi
ما از تو به غیر تو نداریم تمنا یابن الحسن(عج)
عیدمنجی بشریت بر تمام انسانیت مبارک..
@andisheengelabi
#چین_هراسی_چرا
نمودار #صادرات ما و شریان اقتصادی کشور را نگاهی بیندازید.
چرا #چین و #عراق بلحاظ اقتصادی مهم است؟ هم برای ما و هم برای چین هراسان.
بعد از تجمیع و تک نرخی شدن ارز و جمع شدن بساط صرافی های داخل و خارج مرز در دوسال گذشته(بخوانید دورزنندگان تحریم)،
حال چین هراسی...
@andisheengelabi
22.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل ششم (خانه پوشالی)
🔻(قسمت هفتم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
@andisheengelabi
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی
🔹از آنجایی که نگاه جهان غرب و نظام سرمایه داری به مقوله #اوقات_فراغت در ساحت زندگی بشر، یک نگاه اقتصادی و سودمحورانه می باشد، پدیده ای بنام #صنعت_سرگرمی شکل می گیرد که با ظاهری تمام فرهنگی و جذاب و با ابزارهای چندرسانه ای، عقبه اقتصادی و بهره کشی از بشر در قالب جدید را رقم می زند.
🔹اساسا #صنعت_فرهنگ در پی بازتولید نظام سرمایه داری است. هرچقدر از آلام بشر غفلت شود و دردهای معنوی بشر نیز به یغما رود، به نفع سردمداران اقتصادی ماجرا خواهد بود.
🔹عصر سرگرمی با شاخص هایی چون #فردگرایی، #مصرف_زدگی، #لذت_گرایی، #اصالت_تجربه و ظاهرگرایی، #غفلت_از_معنا و مسئولیت و جامعه و مبدا و معاد را سبب می شود.
🔹اینکه در نگاه دینی، #زمان را همچون ابرگذران می بیند و اوقات فراغت را با چاشنی #لذت_حلال می نگرد و #کار_برای_خانواده را چون اجر و لذت #مجاهدت_در_راه_خدا قرار می دهد، نشان از عمق فاجعه ای است که در پس صنعت سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت در حال رخ دادن است.
🔹اساسا #مهندسی_افکار_عمومی، صورت جدیدی یافته و با #سرگرم_آموزی و در بستر قهرمان ها و ضدقهرمان های فیلم ها و سریال ها و انیمیشن ها، ذائقه های هک شده ای را تولید و بازتولید می کند.
🔹استعمار فرانو، #تسلیحات و #اطلاعات را در خدمت #تبلیغات درآورده و #مهندسی_موافقت را بعنوان استراتژی اصلی پروژه #جهانی_سازی، در دستور کار قرار داده است.
🔹بهترین گزینه برای #قدرت_هژمونیک غرب، همین صنعت سرگرمی است که یک #شهروند_بسته_بندی شده را تحویل نظام بین الملل می دهد و مجاری اندیشه ها و علایق و اقداماتش را از طریق #سرگرمی_های_فیلتر_شده، کنترل می کند و خروجی های مدنظرش را براحتی پیش بینی می نماید.
🔹دلیل این اتفاق نیز شاید مخاطب منفعلی است که پای رسانه و سرگرمی تربیت می شود و بجای #کشف به دنبال #الگوست و بجای #پردازش و دقت، #تکرار می کند و بجای #ابداع و ابتکار، #انباشت می کند.
🔹در روزهایی که بدلیل بحران ویروس کرونا، رژیم مصرف رسانه ای همه بهم ریخته و سرگرمی های تصویری و دیجیتالی، رکورد خارق العاده ای زده است، به فکر باشیم که خستگی ناشی از مصرف بیش ازحد اطلاعات باعث ازخودبیگانگی و غفلت بیش از حد نشود.
🔹مکث و تامل و #تفکر انتقادی را چاشنی استفاده از رسانه نماییم و اجازه ندهیم سرگرمی های مان، #شخصیت ما را دور زده و مهندسی نمایند.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0004D7
🆔 @vasael_ir
@andisheengelabi