31.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاهی به نقش رسانه در تقویت یا تضعیف «اعتماد به نفس ملی»
در برنامه سلام تهران شبکه پنج بررسی کردیم:
تعریفی از اعتماد بنفس ملی، یک رسانه خوب چگونه با مخاطب رفتار میکند؟ فرزندانمان برای داشتن اعتماد به نفس ملی از ما الگوبرداری میکنند و بررسی نقش بانوان در تقویت عزت نفس ملی در اجتماع و خانواده
@asrehooshmandi
🎯دوره طراحی عملیاتهای آفندی رسانه
▫️زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ۴ و ۵ خردادماه
▫️زمان ثبت نام تا ۲۲ اردیبهشت ماه
🔻ظرفیت محدود و فقط به صورت حضوری است.
🔻شرکتکنندگان حتما باید داره سابقه فعالیت یا مسئولیت رسانهای باشند.
☎️شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:
۰۹۲۲۴۸۲۸۰۷۲
۰۹۹۱۲۷۹۵۱۵۸
@asrehooshmandi
کارگاه «نقش سواد رسانهای در افزایش اعتماد اجتماعی»
پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۹ صبح _ارومیه
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌این قسمت از برنامه امواج شبهه، به موضوع "منشور #همبستگی، طبل توخالی و زمین سوخته رسانههای معاند" با حضور دكتر معصومه #نصیری (مدرس دانشگاه و كارشناس مسائل رسانه) پرداخت.
📌برنامه امواج #شبهه برنامهای درباره #سواد رسانهای كه با حضور متخصصان و #نخبگان این حوزه، به بررسی ماهیت و پشت پرده رسانههای معاند ماهوارهای #فارسی زبان میپردازد.
📍تهیه کننده: سیده فاطمه شعار _رادیو گفت و گو
@asrehooshmandi
🔰کانون هنر و رسانه دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
📌کارگاه ویژه آشنایی با سواد رسانه ای
با حضور دکتر معصومه نصیری _ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران
دو جلسه به صورت حضوری
زمان: پنج شنبه ۱۱ و ۱۸ خرداد ماه ۱۰ الی۱۱:۳۰
به همراه گواهی معتبر حضور در دوره
ظرفیت کارگاه: ۳۰نفر
هزینه کارگاه: ۱۰۰هزار تومان ویژه دانشجویان مذاهب اسلامی
عموم: ۱۵۰ هزار تومان
شرکت برای عموم آزاد است.
ثبت نام از طریق لینک زیر👇
http://kad.mazaheb.ac.ir/1021
✅@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻#جعل_عمیق (Deep Fake) دارد به خطری جدی تبدیل میشود !!!
کمکم با عمومی شدن هوش مصنوعی اصالت و صحت بسیاری از کلیپها، با تردید مواجه خواهد شد و این میتواند علیه امنیت یک جامعه بسیار خطرناک شود.
قبلا میگفتیم تا با چشم خودم نبینم باور نمیکنم، الان و با توجه به شرایط موجود رخ داده در حوزه تکنولوژی، با چشم خودتان دیدید هم باور نکنید.
@asrehooshmandi
💠اخبار خوبند یا بد؟
🔸رولف دوبلی از جمله مخالفان پیگیری افراطی اخبار است و بخشی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن را نیز به این بحث اختصاص داده است. برخی از نکات کتاب او در مورد مصرف افراطی اخبار این است:
⛔️خبرها گمراهکننده هستند. چون بر روی جنجالیترین یا هیجانانگیزترین بخش رویدادها متمرکز میشوند و نه الزاماً مهمترینها.
⛔️ از هزاران خبری که طی یک سال «مصرف» میکنید، موارد معدودی ممکن است بر روی تصمیمهای مهم شما تأثیر بگذارند.
⛔️ خبرها حباب روی دریای رویدادهای جهان هستند. آگاهی از اخبار توان تشریح آنچه در اطرافتان میگذرد را چندان افزایش نمیدهد.
⛔️ خبر مدام قسمت احساسی مغز را تحریک میکند و استرس ایجاد میکند و از این نظر برای بدن میتواند مضر باشد.
⛔️اخبار را میتوان مادر همهی خطاهای شناختی دانست.
⛔️خبر، مانع فکر کردن و تحلیل میشود.
⛔️پیگیری اخبار اعتیاد میآورد.
⛔️پیگیری اخبار، وقت میگیرد.
⛔️ خبرها ما را منفعل میکنند و حس انفعال را القا میکنند [شبیه درماندگی آموخته شده]
📌مانند بسیاری از عبارتهای دیگر، این گزارهها را هم نمیتوان کاملا درست یا غلط دانست اما بیتردید فرصتی ارزشمند برای فکر کردن و تبادلنظر با دیگران فراهم میکنند. برای داشتن درک بهتری از اخبار به این سوالات نیز فکر و در مورد آنها گفتگو کنید
🔹آیا میتوان رسانهها و اخبار را به صورت مطلق ترک کرد و آنها را پیگیری نکرد؟
🔸 آیا میشود حد متعادلی از پیگیری اخبار تعیین کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این حد را چگونه تعیین میکنید؟
🔹 آیا مخالف حد تعادل هستید و فکر میکنید هر نوع پیگیری اخبار، دوباره شما را داخل یک باتلاق خبری فرو میبرد؟
🔸 آیا هزینهی پیگیری نکردن اخبار از هزینههای پیگیری کردنش بیشتر نیست؟
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻رسانه خالق سبک زندگی
همگی بر اینکه رسانه تغییردهنده سبک زندگی است، اتفاق نظر داریم. اما اینکه چگونه این فرایند طی شده و سبک زندگی، نظام ادراک و ترجیحات ما تغییر (چه مثبت و چه منفی) پیدا میکند، موضوع گفت و گوی ما در برنامه سلام تهران بود.
سه لایهای که باید دچار تغییر شوند تا ما و سبک زندگیمان دچار تحول شویم ۱: لایه ذهن و شناخت با ساخت انگاره و مدیریت تصاویر ذهنی، ۲: لایه احساسات که ایجاد ذائقه در این لایه رخ میدهد و ۳: لایه ایجاد رفتار و تغییر ترجیحات که در ساخت عادت سازی و عادی سازی رخ میدهد.
و اما آنچه دارای اهمیت است:
۱: تغییر نظام مطلوبیت
۲: تغییر ساختار هویتی
۳: تغییر انگاره ها و الگوها
۴ اتخاذ تصمیمات و بروز رفتارها
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
#اساتید
📌*دوره نشریات و مکتوبات آوینو*
*(ویژه خواهران)*
⏰ *زمان برگزاری:*
*چهارشنبه،پنجشنبه و جمعه ۱۰، ۱۱ و ۱۲ خرداد
و پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ خردادماه*
📍 *مکان برگزاری:* تهران، مجتمع ۱۳ آبان، به صورت حضوری
🗓 *زمان ثبت نام: تا ۸ خرداد ماه*
*سرفصلهای دوره:*
مدیریت نشریات، نویسندگی خلاق، مخاطبشناسی، جریان شناسی در مکتوبات، خبر، خبرنگاری و خبرنویسی، مصاحبه، گزارشنویسی، حقوق نشریات، مطالبهگری تخصصی، ایده پردازی و سوژه یابی
🔹شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:
*۰۹۲۲۴۸۲۸۰۷۲*
🖇 لینک جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/2E8MZzGM
@asrehooshmandi
34.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اینکه نظام مطلوبیت خلق شده توسط رسانهها برای همه کاربران مخصوصا زنان باعث شده تصور کنیم مطلوب و ایده آل بودن یعنی شبیه تصاویر ذهنی خلق شده باشیم، به طور پیدا و پنهان فشاری را به ذهن و روان ما وارد میکند که برای رفع آن به سمت رفع نیازهای جدید خلق شده و شبیه سایرین شدن، حرکت میکنیم.
🔻کلیشه بدن و ظاهر، کلیشه رفتار، کلیشه گفتار و ... منطق مطلوبیت را از توانمندی و استعداد به سمت سطحی نگری و دور شدن از عمق میبرد.
در برنامه سلام تهران به این موضوع در قالب «خشونت های نوین علیه زنان» پرداختیم.
@asrehooshmandi
💢مدیریت افکار عمومی و افکارسنجیِ داده محور
حکمرانی رسانهای با کلان داده
@asrehooshmandi
🔴 نبض افکارعمومی ایران در دست چه کسانی است؟!
معصومه نصیری ـ تحلیلگر دیتا و کارشناس رسانه
🔘بخش 1 / 2
⭕️ «دیتا» امروز نه تنها عنصر تعیینکننده برای مهندسی اجتماعی و روانی افکار عمومی جوامع مورد بهرهبرداری قرار می گیرد، بلکه عنصری تعیینکننده برای فهم شاخصهای موثر قابل تقویت یا اصلاح جوامع در راستای ایجاد ممانعت برای اخذ سیاستهای مشخص برای مولفههای حیاتی یک جامعه است.
آنچه نباید از نظر دور داشت توجه به این مهم است که دیتا به معنای اطلاعات خام، پردازش نشده و سازمان نیافته تلقی میشود که تحلیل دقیق این اطلاعات و پردازش صحیح میتواند منجر به تبدیل مس به طلا شده و جامعهای را قابل پیشبینی و برنامهریزی کرده یا معکوس رفتار کرده و پیشدستانه و پیشگیرانه عمل کند.
⭕️ با این توضیح، گزارش سالانه دیتاک با عنوان «رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی» که موافقان و منتقدانی در فضای رسانه داشته است، یک تصویر بزرگ قابل اعتنا را خلق کرده است که این تصویر نه بی اثری فیلترینگ یا اثربخشی آن، بلکه به رخ کشیدن میزان فعالیت و البته توجه کاربران ایرانی به رسانههای خارجی فارسی زبان و مقایسه سهم رسانههای جریان اصلی کشور با این دست از رسانهها دارد. این گزارش علاوه بر رسانهها، به نقش سایر موثرانی که سازنده معنا و نظام ادارک برای مخاطبان هستند، اشاره دارد. در میان این چهرهها که بسیاری از شاخصهای معکوس و بعضا منفی برای اثر مبتنی بر فاکتورهای ملی، دینی و قومیتی را دارا هستند، اثری از چهرههای داخلی موثر عیان و آشکار نیست.
🔸اهمیت تصویر
گزارش مذکور نشان میدهد آنچه امروز در حال استحاله یا مهندسی اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران است، ساخته و غلبه و مدیریت تصاویر ذهنی مخاطب است. بررسی قالبهای ارائه محتوا در چهار بستر مورد واکاوی این گزارش یعنی توییتر، اینستاگرام، تلگرام و خبر و میزان پراکندگی مخاطبان در هر یک از این بسترها و میزان پراکنش محتوا نشانگر غلبه بیش از 80 درصدی محتوای تصویری در شقوق مختلف و حتی متون بصریسازی شده است. آنچه در لایههای شناختی جامعه برای تحقق مهندسی اجتماعی به عنوان رکنی بلامنازع دارای اهمیت است، ساخت تصاویر ذهنی جدید، پاکسازی تصاویر پیشین و خلق ادراکی نوین از مقولات است.
ادامه🔽
🔴 نبض افکارعمومی ایران در دست چه کسانی است؟!
معصومه نصیری ـ تحلیلگر دیتا و کارشناس رسانه
🔘بخش 2 / 2
در کنار رویکردهای ذکر شده که باید در خوانش گزارش مذکور مورد توجه و مداقه قرار گیرد، چند نکته به صورت گزارههای قابل تامل باید مورد توجه قرار گیرند:
1️⃣ این گزارش اگرچه کامل نبوده و قابلیت تعمیم به کل را ندارد اما گواه جدی بر این موضوع است که غلبه بالای 90 درصد رسانههای معاند و فعالان اپوزیسیون کشور، حتمی و قطعی است. این مهم به معنای سهم حداقلی رسانههای داخلی (چه جریان اصلیها و شبکههای اجتماعی) در مدیریت و جریانسازی برای افکار عمومی است. این مهم یعنی جریان سیاستگذار حوزه رسانه در کشور نیازمند تغییرات بسیار جدی و مبنایی است. نگاه تک ساحتی و تک صدایی و عدم پژواک صدای اکثریت و در عین حال تاخیر و تعلل در نشر محتوا منجر به کاهش مرجعیت رسانهای و تحویل مخاطب به رسانههای معاند و معارض شده است. چهرهسازی رسانههای فارسی زبان خارج از کشور و ضریب دهی به آنها در کنار عدم چهرهسازی در کشور و بی توجهی به کارکردهای این گروه در موضوعات مختلف، موضوع مهمی است که در بزنگاهها به مدیریت فضا و آگاهسازی کاربران میشود.
2️⃣گزارش، گواه حضور بخش قابل توجهی از افکار عمومی در فضاهایی است که پس از فیلترینگ، قاعدتا باید با کاهش کاربر مواجهه میشدند اما این کاهش عمدتا در بخش برخی فعالان موثر و ارائه محتوا صورت گرفته و مخاطب در این فضا با گروههای معاند تنها رها شده است. فلذا غلبه گفتمان دشمن در افکار عمومی و باورسازی موضوع قابل توجه و غیرقابل اغماض است.
3️⃣بسیاری با خواندن این گزارش عنوان کردند فراوانی موضوع در چهار بستر مورد بررسی محتوا مرتبط با حوزه سرگرمی بوده و سهم اخبار و محتواهای سیاسی چندان قابل اعتنا نبوده است اما آنچه نباید از نظر دور داشت و نباید منجر به اختلال محاسباتی و فهم ما از موضوع شود، نقشآفرینی جدی این فضاها در بزنگاههای سیاسی و امنیتی و انتقال فهم ناقص آنها از موضوعات شود. بررسی دیتا در مواردی مانند ترور شهید فخریزاده، موضوعات برجام، زاهدان و ... نشانگر این مهم است. فضاهایی که مخاطب را طی پروسهای در ساحت سرگرمی به مخاطب وفادار تبدیل کرده و در مواقع مهم محتواها را با سوگیری به خورد اذهان میدهد.
4️⃣گزارش مذکور در بخش هشتگها به جهت چند ماه درگیری کشور در موضوع «زن، زندگی، آزادی» و حواشی مهندسی شده آن در کشور، دارای فراوانی حول هشتگهای آن است اما چند نکته در فهم این بخش باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه گزارش مذکور تاکید دارد فراوانی ضدانقلاب و نقش آنها در تولید و توزیع محتوا در شبکههای اجتماعی پررنگ و قابل تامل است. در چنین فضایی ضریبدهی به هشتگها و اکثریتنمایی آنها دارای سویه و نظام مهندسی شده است. معنای هشتگها در این فرایند و بازه زمانی دال بر نمایندگی اکثریت ندارد و میتواند دارای فاکتورهای تعیینکننده مختلفی باشد.
5️⃣برای فهم مختصات حوزه بروز و ظهور افکارعمومی در شبکههای اجتماعی باید همه بسترهای حضور افکارعمومی مورد بررسی قرارگیرد. پلتفرمهای داخلی و کاربران آن بخشی از فضای افکارعمومی هستند که در این گزارش مورد توجه قرار نگرفته است.
⭕️اما در انتها باید تاکید کرد در عصر پساحقیقت و غلبه سیستماتیک دروغ بر حقیقت و در عصری که شاهد جولان فراواقعیتها هستیم و دست برتر با سازندگان معنا و تصویر در ذهن مخاطب است، اگر در پهنه حکمرانی سایبری عنان افکار تنها در دستان پیامرسانها و پلتفرمها باشد و از سوی دیگر بیاثری و کرختی در حوزه تولید محتوای موثر و شفاف نمایان بوده و فعالیت سازمانیافته رسانهها و فعالان رسانهای جبهه معارض نیز در این فضا همافزا و رگباری باشد، شما در بستر جغرافیایی دارای صلابت حفاظت از مرزها بودهاید اما مرزهای فکری مردم سرزمینت اشغال محض شده است. این افکار عمومی اشغال شده بزرگترین پاشنه آشیل یک کشور برای نیل به هدف تعالی، پیشرفت و باور به توانستن و شدن است.
گزارش سال 1401 دیتاک فارغ از نقاط قوت و ضعفش به مثابه به صدا در آوردن زنگ خطری برای مسوولان است که شما مسوولان افکاری هستید که از جایی دیگر مدیریت میشوند.
@asrehooshmandi
🔻#فتاح تیتر یک رسانههای جهان
🔻دیوارنگاره میدان فلسطین با شعار «۴۰۰ ثانیه تا تل آویو» نمونه یک #پیوست_رسانهای دقیق و حرفه ای
@asrehooshmandi
🔸ممنوعیت استفاده کودکان ایرلندی از تلفن هوشمند برای نخستین بار در جهان
🔻انجمنی متشکل از خانوادههای ٨ دبستان ابتدایی پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت استفاده از تلفنهای هوشمند را برای نخستین بار در جهان در شهر گریاستونز #ایرلند، برای کودکان زیر ۱۲ سال ارائه کردهاند که ممکن است جنبه ملی به خود بگیرد. این ابتکار توسط برخی مدارس این شهر و تعداد زیادی از والدین در منازل به اجرا درآمده است. با وجود توصیههای تعداد زیادی از متخصصین رسمی اطفال در مورد عدم قرار گرفتن #کودکان در معرض نمایشگرها، هنوز هیچ کشوری در این زمینه قانونی وضع نکرده است.
در ایرلند، شهر گریاستونز با منع استفاده از تلفنهای هوشمند برای کودکانی که هنوز وارد کالج نشدهاند، ضروری دانسته است که به طور جدی به این موضوع بپردازد. اقدامی که کودکان کمتر از ۱۲ تا ۱۳ را دربرمیگیرد.
به گزارش گاردین برخی از مدارس این منطقه و والدین دانشآموزان از ماه گذشته "برای حفاظت کودکان خود از نگرانیهای عمومی ناشی از صفحات نمایش و محتوای اینترنتی قابل دسترس برای بزرگسالان" این ممنوعیت را اعمال کردهاند.
راچل هارپر، مدیر مدرسه سنت پاتریک با ابراز نگرانی در اینباره گفت: "دوران کودکی کوتاهتر از همیشه میشود. شاهد درخواست کودکان ۹ ساله برای گوشی هوشمند هستیم. چیزی که پیشتر هرگز تصورش را نمیکردیم،در حال وقوع است."
این اقدام محلی می تواند سایر شهرهای ایرلند را نیز به انجام این کار تشویق کند. این چیزی است که استفان دانلی وزیر بهداشت ایرلند که خود نیز صاحب سه فرزند است، آن را میخواهد.
او در روزنامهی آیریش تایمز در مورد تمایل خود به گسترش این طرح در سطح ملی نوشت: "ایرلند میتواند و باید رهبری جهانی باشد تا اطمینان حاصل کند که کودکان و جوانان از تعاملاتشان با دنیای دیجیتال آسیب نمیبینند."
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اقتصادِ توجه؛ حواست هست که حواست نیست؟!
✅تنها تولید وسیع و توزیع درست اطلاعات کافی نیست؛ بلکه #جلب توجه_انسانها مهم است. اگر مخاطب توجه نکند یا توجهی سطحی نشان دهد تمام تلاشها بر باد رفته است. در اقتصاد توجه سخن از شیوهها و فنونی است که میتوان از طریق آن، دو دنیای متناهی ذهن آدمیان و نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد. هربرت سایمون میگوید: در جهان غنی از اطلاعات، کثرت اطلاعات، به معنای کمبود منبعی دیگر است: کمبود آنچه اطلاعات به مصرف میرساند. به وضوح آنچه اطلاعات مصرف میکند، توجه دریافتکنندگان اطلاعات است؛ بنابراین، غنای اطلاعات موجب فقر توجه میشود و نیاز به تخصیص کارآمد توجه میان دنیایی از منابع اطلاعاتی که آن را به مصرف میرسانند، ضروری است.
✅پوریست اقتصاددان #توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته است؛ که بسیاری از مشخصات پول را دارد. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. حتی کسانی که دارند بیشتر میخواهند. در جوامع فراصنعتی، توجه ارزش خیلی بیشتری از آنچه در حسابهای بانکی ذخیره میکنید دارد. اینکه چگونه توجهها را #جلب و #نگهداری کنید، و چگونه توجه جلب شده را در مواجهه با گزینههای مستغرق سازی #توزیع کنید، مهم است.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
💢ضرورت بالا بردن آستانه تحمل کاربران در فضای مجازی
گفتوگوی با شفقنا درباره بایدها و نبایدهای آداب معاشرت در فضای مجازی
معصومه نصیری ـ کارشناس و مدرس سواد رسانهای میگوید: هر آنچه در زندگی غیرمجازی ما عیب و خطای ارتباطی محسوب میشود و میتواند بین ما با دیگران چالش ارتباطی ایجاد کند، با ضریب جدیتر در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی هم وجود دارد. غریبه همانطور در دنیای واقعی غریبه است در فضای مجازی هم اینگونه است. همانگونه که در فضای واقعی از افشا نشدن اسناد و مشخصات هویتی خودمان مراقبت میکنیم، در این فضا هم باید مراقبت باشیم.
متن کامل این گفتوگو را در لینک زیر بخوانید:
https://fa.shafaqna.com/?p=1595944
@asrehooshmandi
🔹هوش مصنوعی چگونه روزنامهنگاری را تغییر خواهد داد؟
اینکه روزی خبرنویسی، خبرنگاری و روزنامهنگاری هم بیفتد دست هوش مصنوعی و مثلاً یک روبات میکروفن به دست از صحنه جنگ مهم میان دو کشور یا وقوع سیل و… گزارش بدهد کمی به فیلمهای تخیلی شبیه است اما خیلی هم از ما دور نیست.
مدتی پیش حساب رادیو ملی آمریکا در توییتی نوشت: «موشک جنسی عظیم فضایی ایلان ماسک هنگام پرتاب منفجر شد!» پس از مدت کوتاهی معلوم شد روبات خودکار این رسانه کلمه SpaceX را که نام شرکت موشکی ایلان ماسک است، درست درک نکرده و این گاف را داده است. البته با نقش بزرگتری که هوش مصنوعی در آیندهای نزدیک در اتاقهای خبر بازی خواهد کرد، باید خود را آماده دیدن چنین گافهایی بکنیم.
🔻متن مقاله اکونومیست در این باره را در لینک زیر بخوانید:
https://fa.shafaqna.com/?p=1596440
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرانسه در آشوب است، یک نوجوان توسط پلیس به قتل رسیده، تصاویر گویای عمق و سطح درگیری اجتماعی است اما مخاطب درباره آن چقدر میداند؟
✔️نکته: امروز علی رغم توهم اطلاع آزاد از همه رخدادها، رسانه تصمیم میگیرد ما چه چیزی را ببینیم، چقدر ببینیم و از چه زاویه ای ببینیم. رسانه ضریب میدهد یا خفیف میکند.
🔻این جمله مهم را فراموش نکنیم که رسانه، هم میگوید چه چیزی را ببین، هم تعیین میکند چگونه ببین.
🔻مهندسی ذهن بنده و شما، بزرگنمایی یا کوچک نمایی موضوعات، عادی سازی یا قبیح سازی مسایل و بسیاری از روش ها، توسط رسانه به کار گرفته میشود که شما موضوع را در بستر فرهنگی خود فاجعه، اما در سایر بسترهای فرهنگی امری عادی تصور کنید.
#معصومه_نصیری
#استبداد_فرانوین
#مهندسی_ذهن
#سواد_رسانه_ای
#بزرگنمایی
#اندیشکده_عصر_هوشمندی
@asrehooshmandi
💢واکاوی رویکرد تبلیغات اثربخش در عصر پساحقیقت
♨️امروز و در عصر فراگیری و همهجایی بودن محتوا و رسانه؛ عصری که در آن «اذهان، افکار، ادراک و شناخت» مخاطب محل تنازع رسانهها و نظامهای تبلیغی دنیاست، هر آنکسی که قدرت «ساخت معنا» را داشته باشد و از شیوههای متفاوت تبلیغی برای انتقال مبانی و نظام گفتمانی خود بهره ببرد، برنده این میدان خواهد بود. شوربختانه عصر پساحقیقت یا عصر فراواقعیت شرایطی را به مخاطب تحمیل کرده است که اساساً در بسیاری موارد تشخیص دروغ از واقعیت دشوار شده و هر که دروغهای بزرگش را پرتعدادتر نشر دهد، توانسته در نظام شناختی فرد اختلال معنادار ایجاد کرده و او را با ظرافت به سمت پرتگاه مهندسی شده سوق دهد. به این منظور برخی از مهمات تبلیغ اثربخش را مورد واکاوی قرار دادهایم.
ـ اهمیت بنیادین مخاطبشناسی
ـ اهمیت شناخت میدان و وضعیت
ـ بهروزرسانی شیوههای تبلیغ
ـ بازنگری در شیوههای تولید پیام
ـ ضرورت اتخاذ رویکردآفندی مؤثر
ـ ضرورت نگاه ۳۶۰ درجهای مبلغان
ـ نگاهی جهادی به تبلیغ
ـ تنظیم شیوههای اثرگذار تبلیغی
ـ توجه به تبلیغ تربیتکننده
✍️متن کامل را در خبرگزاری مهر بخوانید.
@asrehooshmandi