eitaa logo
عصر هوشمندی
512 دنبال‌کننده
749 عکس
220 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رسانه چگونه می‌تواند برای مخاطبان خلق ذائقه و خلق عادت کند؟ ▪️گوشه‌ای از سری کارگاه‌های سواد رسانه‌ای ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 فرهنگسرای رسانه اینجاست.... ‏🌀https://eitaa.com/isfahanmediacente
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رسانه‌ها همه‌ی حقیقت را به ما نمیگویند آن بخشی را میگویند‌ که میخواهند ▪️مجموعه کارگاه‌های سوادرسانه‌ای ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 فرهنگسرای رسانه اینجاست.... ‏🌀https://eitaa.com/isfahanmediacenter
🔶 از هر چهار پست تلگرامی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه یکی دعوت به آشوب است 🔺 رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان که در یک سال گذشته هر چه داشتند برای زنده نگه داشتن شریان ناآرامی‌ها در ایران به میدان آوردند، در آستانه سالگرد جرقه خوردن آشوب، قصد شعله‌ور کردن مجدد آن را دارند. 🔺 نتایج یک بررسی رندومی نشان می‌دهد رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی ۴۴ درصد محتوای تولیدی خود را به مساله نارضایتی و اعتراضات در ایران اختصاص داده‌اند. 🔺 در فاصله حدود ۱۰ روز مانده به سالگرد شروع ناآرامی‌ها، ۲۵ درصد محتوای چهار رسانه شاخص فارسی‌زبان بیگانه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دعوت به آشوب است 🔺 «تکرار» پرکاربردترین تکنیکی بوده که این رسانه‌ها با بهره‌گیری از آن به دنبال ایجاد خشم، تحریک عمومی و تداوم نارضایتی‌ها بوده‌اند. 🔺 این رسانه‌ها با تولید گزارش‌هایی در مورد «فراخوان اعتراضات سراسری»، انتشار ویدئوهایی از پخش تراکت در شهرهای مختلف برای حضور در خیابان، ادعای استقرار تدابیر امنیتی در برخی شهرها، القای فضای امنیتی و خفقان در کشور و ... می‌کوشند دست به حادثه‌سازی بزنند. متن کامل را در بخش پژوهش ایرنا بخوانید. @asrehooshmandi
⏹داگلاس راشکاف، سایبرپانکی کهنه‌کار که می‌گوید فناوری‌های امروز ضدانسانی‌اند‌ اینترنتی که روزی ساختارشکن بود حالا مردم را مجبور می‌کند همرنگ جماعت شوند «بارها متوجه شدم که فناوری‌های دیجیتالی مشکل را تشدید می‌کنند، همچنان که مشکل را پنهان هم می‌کنند. مشکلات را بدتر می‌کنند و جوری نشان می‌دهند که انگار واقعاً چیزی تغییر کرده» متن کامل را در لینک بخوانید. ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ‌@asrehooshmandi
🔹مذمت پذیرش خبر بدون راستی‌آزمایی در قرآن وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللهِ‌ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاـ آیه 83 سوره نساء و هنگامى‌كه خبرى اميدبخش يا نگران‌كننده به آن‌ها برسد، [بدون تحقيق]، آن را شايع مى‌سازند؛ در‌حالى‌كه اگر آن را به پيامبر و پيشوايانشان بازگردانند، كسانى كه قدرت تشخيص كافى دارند، از ريشه‌هاى مسائل آگاه خواهند شد. [و به آن‌ها اطّلاع خواهند داد] و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، همگى، جز عدّه‌ی كمى، از شيطان پيروى مى‌كرديد [و گمراه مى‌شديد]. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ‌@asrehooshmandi
🎯چند راهکار برای جلوگیری از بازنشر اخبار جعلی: 1️⃣فکر کنید؛ اولین کار برای جلوگیری از پخش اخبار جعلی این است که لحظه‌ای دست نگاه دارید و فکر کنید. 2️⃣منبع خبر را بررسی کنید؛ اگر منبع خبر "دوست دوستتان" یا "همسایه فامیل همکارتان" است، نمی‌تواند خبر خیلی موثقی باشد. 3️⃣وب‌سایت‌ها و حساب‌های کاربری را بررسی کنید؛ فونت‌های ناهمسان از نشانه‌هایی است که یک پست یا نوشته می‌تواند جعلی باشد. 4️⃣اگر از صحت چیزی مطمئن نیستید، به اشتراک نگذارید؛ عکس‌ها و مطالبی که به اشتراک می گذارید ممکن است شوند. 5️⃣هر نکته را جداگانه بررسی کنید؛ مراقب فایل هایی که شامل (ترکیبی از) اطلاعات درست و نادرست است، باشید. 6️⃣مواظب پست‌های احساساتی باشید؛ یکی از بزرگترین عوامل زیاد شدن اخبار جعلی است. 7️⃣آیا سوگیری دارید؟ قبل از همرسانی هر چیز، به این فکر کنید که آیا از صحت آن اطمینان دارید یا فقط با آن موافقید. ما به احتمال زیاد پست‌هایی را به اشتراک می‌گذاریم که به باورهایمان نزدیک است. ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔺 انگلیس طرح «مدیریت فضای مجازی» را تصویب کرد 🔹پارلمان انگلیس طرحی را با هدف مدیریت فضای مجازی و مسئول‌کردنِ شرکت‌های فضای مجازی در قبال آنچه «تضمین ایمنی کاربران در فضای اینترنت» خوانده‌شده تصویب کرد. 🔹براساس این طرح شرکت‌های اینترنتی مجبورند محتوای غیرقانونی و محتوای آسیب‌زا برای کودکان را حذف کنند. وب‌سایت‌های هرزه‌نگاری هم ملزم شدند محتوایشان را برای کودکان نمایش ندهند و سن کاربرانشان را هم چک کنند. 🔹سکوهای مجازی باید نشان دهند به حذف محتواهای دارای سوءاستفادۀ جنسی از کودکان، رفتارهای زورگویانه یا کنترل‌گرایانه، خشونت‌های مفرط جنسی، مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان، ترویج یا تسهیل خودکشی، ترویج خودتخریبی، بی‌رحمی علیه حیوانات، فروش مواد یا سلاح‌های غیرقانونی و تروریسم متعهد هستند. 🔹هر شرکتی از این قانون تبعیت نکند ۱۸ میلیون پوند یا اندازه ۱۰ درصد گردش مالی سالیانه‌اش جریمه می‌شود. @asrehooshmandi
چیست؟ تمام ما که بخشی از وقتمان را شبکه های اجتماعی سپری می کنیم تا چه حد با «اصول و آداب معاشرت شبکه‌ای» یا «نتیکت» آشنایی داریم؟ نتیکت، آداب، تشریفات و مجموعه باید‌ها و نباید‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب ویژه خود را دارد. 📞اما برخی آداب برقراری تماس تلفنی *پست صوتی نگذارید مگر... *قبل از تماس اول پیامک دهید *نیازی نیست همیشه به تلفن پاسخ دهید *احساسات را از طریق صدا انتقال دهید، حقایق را از طریق متن *پشت سر هم تماس نگیرید مگر ... *از پیغامگیر‌های صوتی تصویری خردمندانه استفاده کنید *خیلی تکان نخورید *در مکان های عمومی از بلندگو استفاده نکنید *در خیابان دوربین را بر روی رهگذران نگیرید متن کامل را در لینک بخوانید. ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ‌@asrehooshmandi
📻 فصل هشتم برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه ✅برنامه‌ای متفاوت در ساحت علوم شناختی در بستر رسانه ◀️در این فصل سه علم علوم شناختی، سواد رسانه‌ای و جامعه‌شناسی با تاکید بر جایگاه رسانه در شناخت رفتارسازی پایه به تحلیل مهندسی سازمان رفتارسازی سازمان‌یافته واحد می‌پردازند. کارشناسان این فصل برنامه: 🔻دکتر علیرضا داودی ـ علوم شناختی 🔻دکتر معصومه نصیری ـ سواد رسانه‌ای 🔻دکتر محمدصالح حسین‌زاده ـ جامعه شناسی 🕰این برنامه را دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها ساعت 16 روی موج FM ردیف 5/103 بشنوید. ‌@asrehooshmandi
نشست «تمهیدات رسانه‌ای قانون حجاب و عفاف» دوشنبه _۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲ خانه اندیشه ورزان @asrehooshmandi
تاثیر دیدن تصاویر مدل‌های خانم اینستاگرمی بر روی زنان چیست؟ قسمت اول ممکنه که تصور کنیم وقتی یک خانم‌ با بدن معمولی بدن‌ خوش تراش مدل های خانم اینستاگرمی را می‌بیند باعث می‌شود برای انجام ورزش اقدام کرده و خود را به تصویر رسانه‌ای ارائه شده نزدیک کند و این حداقل باعث سلامت فرد خواهد شد... اما برخی تحقیقات ثابت کرده آمد این تفکر وچندان هم درست نیست. مثلا پژوهشی آثار دیدن عکس های اینستاگرامی را بر روی خانم‌های ۱۷ تا ۲۵ سال بررسی کرده است. نتیجه حاصله این بوده که عموما خانم‌ها از لحاظ اخلاقی و جسمی بعد از دیدن این تصاویر دچار اختلال می‌شوند. مسأله البته به همینجا ختم نمی‌شود و فرد دچار می‌شود. خود شی پنداری هم در سطوح حاد، به افسردگی شدید، اختلال تغذیه و اضطراب بالا منتهی خواهد شد. راه حل چیست؟ فکر می‌کنید زنان و دختران در برابر این خشونت پنهان علیه خود چگونه باید اقدام و رفتار کنند؟ چرا صنعت تبلیغات علاقه دارد همه زنان با میل شدید به تغییر و مصرف گرایی، همواره احساس ناخوشایند خوب نبودن را تجربه کنند؟! حتما در پست‌های بعد درباره چرایی و راهکارها خواهیم نوشت. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 اولین مصاحبه در محیط متاورس را با آواتارهای واقع‌گرایانه ببینید @asrehooshmandi
💢کوتاه درباره علل ایجاد فضا برای غلبه گفتمان رسانه‌ای دشمن 🔻بدترین وضعیت در جنگ رسانه‌ای، همواره غافلگیر شدن، سکوت ناشی از عدم شناخت روش‌های مقابله با مسأله رخ داده، دیر وارد شدن بازیگران مرتبط با موضوع به فرایند اطلاع رسانی و گاهی تعدد و تنوع افرادی که اعلام نظر می‌کنند و در نهایت خلق وضعیتی مبهم و ایجاد فضا برای گفتمان رقیب است. 🔻روایت رسانه‌ایِ که هنگام عطش دریافت اطلاعات ارائه، غالب و قرائت ایجاد می‌کند، فارغ از صحت یا کذب بودن، می‌تواند فرآیندهای بعدی محیط رسانه‌ای را تحت تاثیر جدی خود قرار دهد. 🔻تاکید نهایی اینکه همواره اگر چهارضلع «اهمیت»، «دربرگیری»، «ابهام» و «تناقض گویی» در کنار یکدیگر قرار گیرند، شایعه و فضای مخدوش ذهنی محصول نهایی آن است. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرور لحظه‌به‌لحظۀ آن چیزی که برای آرمیتا گراوند رخ داده از لحظۀ ورود به مترو تا لحظۀ انتقال به اورژانس برای سلامتی آرمینای عزیز دعا کنیم.🤲 @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از این هفته پنجشنبه ها از این برنامه به ایران صبح بخیر گفتیم. در برنامه این هفته به تحلیل اتفاقات رسانه‌ای مربوط به بازی لغو شده فوتبال بین تیمهای الاتحاد و سپاهان پرداختیم. اینکه چگونه غلبه روای صورت می‌گیرد. شیوه اقدامات پیشینی و پسینی رسانه در این زمینه را نقد کردیم و به آنچه مخاطب باید در مواردی اینچنینی که تشنه دریافت اطلاعات است اما با سکوت رسانه های داخلی مواجه می‌شود، اشاره کردیم. در نهایت هم اندکی درباره منبع معتبر و نیات رسانه‌ای گفتیم. بخش کوتاهی از این گفت و گو تقدیم شد. @asrehooshmandi
💢«زمان» و «جذابیت ارائه» مولفه های اصلی جنگ روایت‌ها یک کارشناس سواد رسانه ای گفت: در فضای جنگ روایت‌ها زمان و جذابیت ارائه از مؤلفه‌های اصلی هستند و به همین دلیل رسانه‌های ما نمی‌توانند زمان زیادی را از دست بدهند. معصومه نصیری کارشناس سواد رسانه‌ای صبح پنجشنبه 13 مهر در برنامه صبح بخیر ایران درباره سواد و فضاسازی رسانه‌ای بازی الاتحاد و سپاهان گفت: درصد بالایی از مردم منتظر مشاهده رقابت الهلال و سپاهان بودند، اما به طور ناگهانی این رقابت لغو شد؛ به دنبال این مسئله افراد بسیاری تشنه اطلاعات لازم در رابطه با چرایی این اتفاق بودند. گمانه‌زنی‌هایی بسیاری درباره این بازی صورت گرفت و تشنگی دریافت اطلاعات افزایش یافت، در این حالت مباحث احترام به مخاطب، مرجعیت و اعتبار خبری اهمیت بسیاری دارد. وی افزود: رسانه‌ها موظف هستند به بهترین نحو اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار دهند اما متأسفانه رسانه‌های ما در اسرع وقت اطلاع‌رسانی لازم را انتقال ندادند؛ متأسفانه در این شرایط رسانه‌های عربی مرجع خبری بودند و از آنجایی که ما زمانی طلایی برای اطلاع‌رسانی داریم هر رسانه‌ای که اول روایت خود را به هر نحوی انجام دهد آن روایت در ذهن مردم باقی می‌ماند و تغییر دادن آن به شدت کار دشواری است. متن کامل را در لینک بخوانید. ‌@asrehooshmandi
نگاهی به اقدام مقاومت علیه رژیم صهیونیستی ✍️معصومه نصیری، مدرس سواد رسانه‌ای و دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران یادداشتی پیرامون پیوست رسانه‌ای اقدام نظامی حماس علیه رژیم صهیونیستی نوشته که در ادامه می‌خوانید: ▫️رسانه امروز بازوی جدی و غیرقابل انکار تمام تحولات جهانی محسوب می‌شود. رسانه دیگر صرفاً انعکاس دهنده رخدادها نبوده و خود در توفیق یا عدم توفیق وقایع نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کند. اقدام عملیاتی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در قالب عملیات «طوفان الاقصی» فقط یک اقدام نظامی و امنیتی نبوده و با پیوست رسانه‌ای دقیق در قالب عملیات رسانه‌ای هم‌افزا، توفیقات میدان را نیز مضاعف کرده است. ▫️پیوست‌رسانه‌ای، سندی است که برای پوشش‌ خبری اطلاع‌رسانی و همراه‌سازی افکار عمومی درباره اقدامات، طرح‌ها و رخدادهای مهمی که با طراحی، تدوین و تنظیم، اجرا و ارزیابی دقیق، فرایند توفیق اقدام مذکور را تضمین‌شده‌تر می‌کند. با این وصف طی عملیات «طوفان الاقصی» ما شاهد مجموعه‌ای از اقدامات منظم و هماهنگ رسانه‌ای بودیم که میدان را به خوبی پشتیبانی کرده است. ▫️این اقدامات تنها در محور حماس نبوده و محورهای یمن، عراق، سوریه، ایران و لبنان و ... نیز به صورت منسجم و در قالب «وحدت میادین» در عرصه افکار عمومی و فعلیت بخشی به حمایت‌های رسانه‌ای (بیانیه، مصاحبه، تولیدات مختلف رسانه‌ای و بروز و ظهور در قالب تجمعات) فضایی هم‌افزا را رقم زده است. فضایی که معنای صحیح میدان را به ذهن مخاطب مخابره می‌کند. در این یادداشت سعی داریم به ۱۰ ‌گانه‌ای که به عنوان نقاط قوت اقدام رسانه‌ای پیوست شده به عملیات روز گذشته علیه رژیم صهیونیستی شاهد بودیم، اشاره کنیم: ۱ - تصویرسازی موفق رسانه‌ای ۲ ـ ساخت نماد و نشانه ۳ ـ پیوست فرهنگی ـ هنری ۴ ـ محتوای متنوع و هم‌افزا ۵ ـ توزیع به‌هنگام نظرات ۶ ـ پیوند آمار و تصویر ۷ ـ قول صادق ـ عمل‌گرایی میدانی ۸ ـ ساخت معنا ۹ ـ تنوع قالب ارائه ۱۰ ـ هم‌گامی میدان و رسانه ✅متن کامل را در لینک بخوانید. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
از سوی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو صورت گرفت: محکومیت به شهادت رساندن خبرنگاران در غزه در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان خبرنگاران در غزه و شهادت تعدادی از اصحاب رسانه، کمیته عکاسان و خبرنگاران آسیب‌دیده از جنگ باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران این اقدام جنایت‌آمیز را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «عملیات سراسر غرور طوفان الاقصی و غافلگیری اطلاعاتی، عملیاتی و رسانه‌ای رژیم اشغال‌گر قدس ضمن فروپاشی هیمنه و هژمونی غیرواقعی رژیم غاصب صهیونیستی، بار دیگر نشان داد که سلطه‌گران جهان برای اقدامات ضدحقوق بشری خود حدی قائل نیستند و بر روی خون مظلومان حاکمیت خود را بنا نهاده‌اند و برای حفظ آن از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند. این رژیم مجعول شب گذشته در اقدامی ضدانسانی و ضدادعاهای دروغین خود درباره حمایت از آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات اقدام به حمله هوایی به ساختمان موسوم به "حَجّی" در غرب شهر غزه که ساختمان محل استقرار خبرنگاران است، کرده و منجر به شهادت سه تن از فعالان عرصه رسانه شده است. در جریان این حمله افرادی به شهادت رسیدند که در تلاش برای به تصویرکشیدن شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در عملیات مردم فلسطین و سربازان مقاومت بودند و مظلومیت فلسطینیان را به تصویر می‌کشیدند. رژیم صهیونیستی بداند نوای حق و حق‌طلبی با چنین اقداماتی قطع نخواهد شد و امروز خون شهدای محور مقاومت است که دامان آنها و حامیانشان را گرفته و تا رهای قدس شریف و بازگرداندن حق به صاحبانش نیز این خون‌ها با گرمای خود اعتبار ساختگی آنها را بر باد خواهند داد. این رژیم باید بداند دیگر با اقدامات رسانه‌ای نمی‌تواند برای خود خلق اعتبار کرده و تصویری غیرواقعی به جهان مخابره کند. تصویرواقعی همان است که این روزها از لنز دوربین‌های رسانه‌های حق طلب جهان و قلم منادیان مظلوم علیه ظالم در حال مخابره است. باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران ضمن محکومیت چنین اقدامات ضدحقوق بشری، با تاکید بر اینکه رسانه‌ای مدافع حقیقت در سرتاسر جهان زبان گویای ملت مظلوم فلسطین خواهند بود، اعلام می‌کند رژیم غاصب قدس دیگر به روزهای قبل از طوفان الاقصی بازنخواهد گشت و به فضل الهی در این طوفان استخوان‌شکن له خواهد شد که به یقین وعده الهی حق است و خداوند پناه و دوستدار مظلومان است.» @asrehooshmandi
با همت باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران؛ سمینار «رسانه، هوش مصنوعی و ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای» برگزار می‌شود این نشست که از سلسله نشست‌های هفته جهانی سواد رسانه‌ای است، ۸ آبان ساعت ۱۴ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد. @asrehooshmandi
پایان عصر شبکه‌های اجتماعی نزدیک است؟ «شبکه‌های اجتماعی دیگر چندان اجتماعی نیستند»؛ این ایده یادداشت مهمی است که هفته‌نامه اکونومیست مدتی قبل منتشر کرد. بر اساس این گزارش، فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی، به گروه‌های خصوصی در  پیام‌رسان‌ها (مثل واتس‌اپ و تلگرام) منتقل شده و محتوای درون شبکه‌های اجتماعی (مثل توئیتر و اینستاگرام) با محتوای افراطی جایگزین شده است. امری که مشکلاتی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ایجاد خواهد کرد. خلاصه این یادداشت با کمی تغییر را در ادامه می‌توانید بخوانید: بیش از ۲۰ سال از زمانی که فیس‌بوک متولد شد و دنیای جدیدی را خلق کرد، گذشت؛ اما حالا پس از ۲۰ سال از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها دستخوش دگرگونی عمیقی شده‌اند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جادوی عجیب شبکه‌های اجتماعی آنلاین ترکیب تعاملات شخصی با ارتباطات جمعی بود. اکنون این ترکیب، دوباره به دو قسمت تقسیم شده است. حالا مشاهده آخرین وضعیت دوستان در شبکه‌های اجتماعی جای خود را به ویدیوهایی از افراد غریبه داده است که شبیه تلویزیون است. پست‌های عمومی به طور فزاینده‌ای به گروه‌های بسته در پیام‌رسان‌ها منتقل می‌شود. شبکه‌های اجتماعی در حال تحول هستند و همین امر اکنون مشکلاتی را ایجاد کرده است. این موضوع مهمی است، زیرا مردم اینترنت را از طریق شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌کنند. استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بیش از یک چهارم ساعت بیداری را شکل می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی علاوه بر سرگرم کننده بودن، محل بحث آنلاین و کمپین‌های سیاسی. هستند. ویژگی بارز شبکه‌های اجتماعی جدید این است که دیگر چندان اجتماعی نیستند. با الهام از TikTok، برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک به طور فزاینده‌ای ترکیبی از کلیپ‌هایی را ارائه می‌کنند که توسط هوش مصنوعی انتخاب شده است؛ آن هم بر اساس رفتار تماشای کاربر و نه ارتباطات اجتماعی آن‌ها. در ضمن مردم کمتر از گذشته پست می گذارند. از سال ۲۰۲۰، سهم آمریکایی‌هایی که می‌گویند از انتشار مطالب مربوط به زندگی روزانه‌شان به صورت آنلاین لذت می برند از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته است. چراغ‌های «میدان شهر دیجیتال» در حال خاموش شدن است. البته برخی از نتایج این اتفاق خوشایند است. فعالان سیاسی می گویند که برای جلب نظر گروه‌های خصوصی در پلتفرم‌هایی نظیر واتس‌اپ یا تلگرام، باید پیام‌های خود را ملایم‌تر کنند. یک پست تحریک‌آمیز که ممکن است در توئیتر به‌خوبی لایک بگیرد، ممکن است در گروه واتس‌اپی والدین مدرسه دافعه ایجاد کند. اکنون به‌نظر می‌رسد که گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی، برای سلامت روان نوجوانان مناسب‌تر باشد چرا که زندگی‌شان در فضای عمومی مورد تجزیه و تحلیل دیگران قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این، پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ و تلگرام از این جهت مفیدتر هستند که پست‌ها را بر اساس ترتیب زمانی نشان می‌دهند نه بر اساس الگوریتمی که ایجاد هیجان کند و این نیز برای سلامت روان بهتر است. در دنیای جدید شبکه‌های اجتماعی، کاربران، بیشتر به گروه‌های کوچک در پیام‌رسان‌ها متمایل شده‌اند. اما این دنیای جدید مشکلات خود را به همراه دارد. اگرچه گفت‌وگوهای رمزگذاری‌شده در گروه‌های کوچک در تلگرام یا واتس‌اپ، به حفظ جان انسان در نظام‌های اقتدارگرا کمک می‌کند، اما این گروه‌ها محیط مناسبی برای پخش دروغ‌ها هستند. سیاستمداران در هند از واتساپ برای پخش دروغ‌ها استفاده کرده‌اند در حالی که این دروغ‌ها در شبکه‌های باز مانند فیس‌بوک، حذف می‌شدند. در سمت دیگر، به نظر می‌رسد الگوریتم‌های شبکه باز (مثل توئیتر و اینستاگرام) که توسط رفتار کاربران هدایت می‌شوند، افراطی‌ترین ویدیوها را پخش می‌کنند تا واکنش مخاطب را بگیرند. در گذشته، برای اینکه چیزی در یک شبکه اجتماعی وایرال شود، مردم مجبور بودند آن را به اشتراک بگذارند. اما اکنون آنها آن را صرفاً با تماشا کردن یک ویدئو، به وایرال شدن آن کمک می‌کنند، زیرا الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به محتوایی که بیشترین تعامل را جذب می‌کند، پاداش می دهد. این شرایط جدید به کسانی مانند ترامپ یا تاجران اطلاعات نادرست، سود خواهد رساند چرا که آن‌ها بهتر از هر کس می‌توانند از مخاطب واکنش بگیرند؛ در این وضعیت جدید، محتوایی که با deep fake تولید شده باشد به‌راحتی وایرال می‌شود. آنچه از ظهور اخبار جعلی مهم‌تر است، کمبود اخبار واقعی در شبکه‌های اجتماعی است. از زمان تغییر جهت شبکه به سمت سرگرمی ، اخبار تنها ۳ درصد از آنچه مردم در آن می بینند را تشکیل می دهد. در سراسر شبکه‌های اجتماعی، تنها ۱۹ درصد از بزرگسالان داستان‌های خبررا به اشتراک می گذارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش ۲۶ درصدی داشته است. @asrehooshmandi
رسانه تراز انقلاب اسلامی ایران؛ میداندار مجاهد متشرع کارشناسان در نشست «بررسی رسانه تراز انقلاب اسلامی» مطرح کردند: 🔹میداندار مجاهد متشرع، همان رسانه تراز انقلاب اسلامی است که یک مأموریت بیشتر ندارد و آن این است که نسبت به آینده ایران تصویر امیدوار و نسبت به آنچه دشمن می‌گوید در مقابل مردم به مثابه دژی تسخیرناپذیر عمل کند. 🔹در این رسانه هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و برای رسیدن به هدف از مسیر متعالی عبور می‌کنیم، نه از مسیر نابود کردن شاخص‌های انقلاب یا از بین بردن اخلاق برای تخریب افراد. iqna.ir/00HcKZ @asrehooshmandi
. 🔻صنعت بدن ‼️بصری‌سازی هویت و نظام مطلوبیت ذهنی زنان ▫️زن تراز مدرنیته، زنی عاری شده از هویت اصیل و فاقد عناصر ارزشمندی مانند حیا، عفت و خرد است. در فضای زن تراز مدرنیته، زن کالایی است که باید زیبا شود تا گران‌تر و تجاری‌تر باشد. زن در نگاه مدرن، زنی است که هویت و اصالتش را از ظاهرش دریافت می‌کند؛ نه توانایی خاص اجتماعی و علمی او. ▫️بسیاری از زنان، بر اثر تعریفی که نسبت به آنها وجود دارد و در اثر فشارهایی که از طریق جامعه و شرایط آن احساس می‌کنند، دچار نوعی اضطراب می‌شوند که باعث رفتن به سمت جراحی زیبایی، استفاده از وسایل آرایشی و... می‌شود. ملاک بودن زیبایی زن در جامعه و درکی که زن از آن دارد، اضطراب زنان جامعه را تعمیق بخشیده و نقطۀ تمرکز آنها را به‌شدت جابه‌جا می‌کند. 📝 دکتر معصومه نصیری، دبیر کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه رسانه‌ای یونسکو - ایران متن کامل را در سایت مجله خردورزی به آدرس @kheradvarzi_com بخوانید. @asrehooshmandi