🔗 معرفی صفحات فعال در حوزه سواد رسانهای
🔻پیرو #فراخوان منتشر شده به منظور معرفی صفحات #سواد_رسانهای در فضای مجازی، کانالها و صفحاتی که تا این لحظه برای ما ارسال شده به شرح زیر میباشد. (این لیست در صورت ارسال صفحات جدیدتر قابل ویرایش میباشد)
📱کانالهای تلگرامی:
1️⃣ مسیر رسانه
@massir_resane
2️⃣ کابینا
@kaabinaa
3️⃣ انتخابات و سواد رسانهای
@entekhabat_resane
4️⃣ سواد فضای مجازی
@infosavad
5️⃣ سواد رسانهای
@savaderasanei
6️⃣ رادیو سواد آوا
@savadava
7️⃣ مجاهد مجازی
@vmojahed
8️⃣ عملیات رهایی
@amaliate_rahaee
9️⃣ بازاریابی عصبی #رسانه #مخاطب
@amaliateravani
🔟 رسانه نیاز واقعی
@media_literacy3
1️⃣1️⃣ مدیا لیترسی
@Sresane
1️⃣2️⃣ سواد رسانهای
@medialiteracy
1️⃣3️⃣ آموزش سواد رسانه
@Media_literacy_S
1️⃣4️⃣ سواد رسانه ای برای کودکان و نوجوانان
@koodak6_18medialiteracy
1️⃣5️⃣عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
1️⃣6️⃣رسانه و خانواده
@resane_khanevade
⭕️ مسیر رسانه | مؤسسه تخصصی سواد رسانهای ⭕️
@massir_resane
@asrehooshmandi
🔻روایت خناسان در ماجرای پناهی و شورش آمریکایی
🌀غرض تحلیل حوادث نیست. درین متن کوتاه یک نکته سواد رسانه را با تاکید بر رفتارشناسی خبائث رسانه ای تحلیل می کنیم تا مدلی برای تمیز موارد مشابه باشد.
🌀ماجرای پیرزن کرمانشاهی در یک خط چه بود؟ رفتار زشت وغیرانسانی مامور شهرداری. هم باید برکنار شوند و هم محاکمه. اعمال قانون نیز باید قانونی و انسانی و اخلاقی باشد؛ بگذریم.
🌀طبیعی است که دلسوزان داخلی نسبت به موضوع حساس و اعتراض کنند. ضدانقلاب از اعتراض خودی ها عصبی می شود. لذا ماموریت می گیرند آنرا منحرف کنند.
چه کردند؟
🌀ما در #جنگ_روایتها یک "#قرینه_سازی" داریم و یک "انتقال و تسری". ایندو کارکردشان اینست که ذهن را از یک مصداق به کل تسری دهند؛ بدون اینکه مخاطب متوجه شود.
مرور کنیم؛
🌀مخاطب از مصداق پناهی عصبی است. کافیست همین مصداق را با قرینه سازی کنار یک عکس مشابه از رفتار رژیم سراسر پلشت صهیونیستی قرار دهند. انتقال پیام و تسری باعث می شود که ذهن مخاطب درگیر این سوال شود: " این که یکی است. پس ما چه فرقی با رجاله های صهیونیستی داریم؟" همین سوال کافی است تا تکرار شود. تکرار کمک می کند #ابرروایت_همسان_پنداری یک مصداق با یک ساختار در ذهن شکل بگیرد.
🌀همین پروژه بصورت معکوس در شورش آمریکایی شکل گرفت. ضدانقلاب ابتدا تلاش کرد با سفیدنمایی دولت امریکا را معتقد به آزادی و تحمل اعتراضات نشان دهد. اما وقتی فیلم وحشیگری پلیس در برخورد با زنان وکودکان منتشر شد پروژه قرینه سازی و تسری را مجدد کلید زدند.
🌀اینبار سراغ ماجرای آبان 98 رفتند و با تقلیل رفتار ساختاری از اوباش آمریکایی به مصداق آبان ایرانی، ذهن مخاطب را درگیر یک سوال جدید کردند:" اینکه همانست که ماهم داشتیم. پس آنها چه فرقی با ما دارند؟"
🌀حال آنکه در ماجرای آبان 98 ما بجای اعتراض مردمی با یک عملیات تروریستی بی سابقه مواجه بودیم. تمام سطوح ضدانقلاب، مسلحانه در خیابان ظاهر شدند. از سلطنت طلب ها تا منافقین و اراذل اجیر و...
🌀فراموش نکنیم که روز جمعه بعد از گرانی بنزین در وکیل آباد مشهد هزاران نفر شعار می دادند :رضاشاه روحت شاد" و "مرگ بر دیکتاتور" و بااین حال ناجا از امنیت همین شعاردهندگان مراقبت می کرد. تا اینکه کشتار بی رحمانه تروریست ها و حمله سازمانی اوباش به کلانتری ها و بانک ها و آتش زدن پمپ بنزین ها کلید خورد....
🌀خلاصه روش ضدانقلاب و مزدورهای نقاب زده در مواجهه با حوادث اخیر چنین است؛ توسعه و تسری مصداق ایرانی به کل و تشابه سازی با ساختار فاسد آمریکایی و اسرائیلی. دوم #تقلیل مصداق های آمریکایی و تسری آن به نمونه های مشابه ایرانی.
#سوادرسانه
#جنگ_روایت
محسن مهدیان
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️نمونه ای از تکنولوژی Deep fake
این تکنولوژی ممکن است در آینده بزرگترین تهدید در #جنگ_شناختی مقابل جامعه باشد.
برد پیت از آتش زده شدن جهیزیه دخترش میگوید!
@sawad
@asrehooshmandi
🎯ضعف رسانهای در هویتسازی
امروزه رسانهها شکلدهنده افکار عمومی هستند و در شناخت ما از محیط پیرامون و تعامل با آن، حرف اول را میزنند. هویت ازجمله مسائلی است که در تعامل با محیط شکل میگیرد و رسانهها در شکلگیری آن نقش اساسی دارند و در زمره مسائل بنیادین و حساس هستند چرا که باعث تمایز آنها از دیگران میشود. تأثیر رسانهها بر هویت، ابعاد گوناگونی دارد. منصور ساعی پژوهشگر حوزه هویت یکی از مشکلات جامعه امروز ایران را فراهم نشدن زمینه #گفتوگوینسلی میداند و تاکید دارد رسانهها در هويتبخشی به افراد جایگاهی والا دارند:
از متن:
▪️رسانه تبدیل به یکی از نهادهای #جامعهپذیری در هر جامعهای شده است. حتی میتوان گفت که در میان عوامل گوناگون، رسانهها تبدیل به گروه مرجع ارجح شدهاند. ما اکنون در یک دنیای رسانهای شده زندگی میکنیم. دنیای رسانهای شده به این معنی است که رسانهها در زمینههای گوناگون به ایفای نقش میپردازند و توانستهاند جریانهای اصلی شکلدهی به افکار عمومی را در دست بگیرند.
▪️رسانهها واسطه #درک_ما_از_واقعیتها هستند. در حال حاضر، اصطلاحی که برای این قضیه رایج و غالب شده، چیزی به نام «واقعیت رسانهای» است. یعنی رسانهها واقعیات موجود در جهان را به مخاطبان خود عرضه میکنند و آنها از این مسائل درک و شناخت پیدا میکنند. حتی اگر آن واقعیتی که از طریق رسانهها ارائه میشود دروغین باشد، باز این توانایی نزد آنان وجود دارد که آن را به عنوان چیزی که درست است، به افراد بنمایانند. رسانهها تصویر ذهنی ما از موضوعات و پدیدهها را شکل میدهند و درک نسل کنونی از واقعیت مبتنی بر رسانههاست.
▪️رسانهها در #هویتبخشی و #هویتسازی نیز نقشی اساسی دارند. هویت از کیستی و چیستی صحبت میکند و دارای دو بعد فردی و جمعی است. بعد هویت جمعی به طور کامل تحت تأثیر رسانههاست. رسانهها ما را از جهانی که در آن زندگی میکنیم آگاه میکنند و از مسائل اجتماعی در آن برای ما میگویند. هویت نیز در تعامل با محیط شکل میگیرد.
▫️رسانهها که نقش اصلی را در #شناخت افراد از محیط پیرامون ایفا میکنند، در هویتبخشی جمعی به افراد نیز چنین کارکردی دارند. جامعه ایران یک جامعه رسانهای شده است. نتیجهای پژوهشی که ما انجام دادیم این است که برنامههای ماهوارهای نسبت به برنامههای ملی، تأثیر بیشتری بر هویت ملی افراد دارد.
▫️ایرانیها مباحثی مثل ایرانشناسی و مذهب را متأسفانه بیشتر از این برنامهها دریافت میکنند و رسانه ملی ما در این مرحله خنثی عمل کرده است. ما در حوزه رسانههای مکتوب ضعیف عمل کردهایم، در حالی که غرب این طور نبوده است. خیلی از مسائل و موضوعات، سینه به سینه نقل شدهاند و به همین خاطر میبینیم بعضی از روایات، داستانها و نقلهای مربوط به گذشته دچار تحریف شدهاند.
🗞منبع: بخشی از گفتوگویی به نام «مشکل جامعه ما فراهم نشدن زمینه گفتوگوی نسلی است» منتشر شده در شماره 53 #ماهنامه_مدیریت_ارتباطات، مهر 1393
ماهنامه مدیریت ارتباطات
@asrehooshmandi
💢جورج فلوید و دم خروس بیرون زده رویکرد رسانهای آمریکا
✍معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
🔻این روزها صحنه معادلات جهانی متأثر از "نمیتوانم نفس بکشم" جورج فلوید ۴۶ ساله و وقایع رخ داده در مینیاپولیس تغییرات جدی کرده است. موجی که حالا علاوه بر بیش از ۳۰ شهر آمریکا، به اروپا و نقاط دیگر دنیا نیز کشیده شده است و حنجرههای فراوانی فریاد «نمیتوانم نفس بکشم» را در اعتراض به این رخداد ضدحقوق بشری و اساساً رویکردهای استثماری و استعماری آمریکا فریاد میزنند. این رخداد امپراتوری پوشالی یکی از دیکتاتورترین و متوحشترین هیئت حاکمه های جهان را فرو ریخت. هژمونی که بیش از اینکه واقعیت داشته باشد در زرورق جذاب #انگارهها و #بازنماییهای رسانهای و متأثر از #پروپاگاندای آن ساخته و پرداخته شده است.
🔻جورج فلوید تنها یک رخداد فاجعهبار انسانی نبود؛ این رخداد پرده از چهره بزککرده آمریکا برای افکار عمومی برداشت و زنگ خطر و وضعیت هشدار برای نجات دنیا از سیاستهای ضدانسانی و تمامیتخواهی هیئت حاکمه آمریکا را به صدا درآورد.
🔻اما در این میان نگاهی به رویکرد دوگانه و متناقض رسانهای آمریکا نشان داد علیرغم وجود اندیشکده ها، اتاقهای فکر و کمپانیهای بزرگ رسانهای صهیونیستی ـ آمریکایی، حقیقت در دنیای شبکهای، سرانجام راهش را پیدا خواهد کرد.
🔻مسئولان آمریکایی در این رخداد نشان دادند شعار "رسانه آزاد"، "جریان آزاد اطلاعات" و "حق دانستن" را تنها در چارچوب محدوده دمشان قبول دارند و اگر لازم باشد خبرنگار و عکاس را همچون جورج فلوید خواهند کشت و فرمان محدودیت شبکههای اجتماعی را هم صادر خواهند کرد؛ نشانههایی که بهمنزله اعلام عمومی دروغین بودن شعارهای پیشین و عدم التزام به نهادهای بینالمللی، مردمی و حقوق بشری است.
حالا به لطف شبکههای اجتماعی و قدرت رسانهای، مردم میتوانند با چشم خود ببینند که امپراتوری ساختهشده توسط شعارهای دروغین، امروز چگونه در #باتلاق_دروغهای_بزرگ خود گیر افتاده است و با هر دستوپا زدنی بیشتر و بیشتر فرو میرود. آنها خبرنگار سیانان را مقابل دوربینهای پخش زنده بازداشت میکنند هرچند که این اقدام در تناقض با متمم اول قانون اساسی این کشور باشد، با شلیک گلوله به یک فتوژرنالیست چشم چپ او را برای همیشه نابینا میکنند، خبرنگاران دیگری را مجروح و عدهای را که برای انجام وظیفه رسانهای خود اعتراضات این روزها را پوشش رسانهای میدهند، میکشند. این یعنی آزاد تا جایی آزاد است که ما میگوییم.
🔻البته زانوی آمریکا سالهاست بر روی گلوی ملتهای آزادیخواه و جریان آزاد اطلاعات فشار داده میشود. آنها با سانسور و پنهانکاری غولهای رسانهای خود با #وارونمایی_واقعیت، از خود قهرمان و ناجی ساخته و ملتها را به حاکمیتهایشان بدبین میکنند تا تمام دنیا را در ذیل سیاستها و منافعشان تعریف کرده و موانع کشورگشایی خود را از بین ببرند. اما امروز پای افکار عمومی بیدار دنیا روی گلوی خوی استکباری آمریکا فشرده شده است.
🔻شاید تا پیشازاین با کمک غولهای رسانهای میشد فشردن پای آمریکا روی گلوی یمنیها دیده نشود و مرگ هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل سوءتغذیه و نبود خدمات بهداشتی به گوش جهانیان نرسد، شاید هژمون رسانهای آنها عمق خشونت در عراق و فجایع در سوریه و ... را سانسور میکرد و اساساً مسائل را بهگونهای در تعارض با واقعیت نشان میداد، اما امروز از دل آمریکا توسط خود آمریکا خون تمام مظلومانی که قربانی سیاستهای آمریکا شدهاند، دامن آنها را گرفته است و الحق که وعده الهی صادق است و بهیقین کسانی که خداوند عهدهدار امورشان باشد و جز خدا کسی را نداشته باشند، روزی از جایی که حتی کسی فکرش را نمیکند مورد نصرت الهی قرار میگیرند.
🔻حالا این روزها دیگر کسی شکی در اینکه قرن ۲۱، قرن آغاز سریع و شتابان فروپاشی آمریکاست، ندارد. روزی که لشگر #فیک_نیوزها و اخبار ساختگی ترامپ را سکاندار ایالاتمتحده میکردند نمیدانستند این فرد که امروز نماد ناسیونالیسم افراطی است چگونه آمریکای ابرقدرت را ذلیل خواهد کرد و مناسبات جهان را به سمتی پیش خواهد برد که دیگر برای افکارعمومی دنیا نظام تکقطبی و دوقطبی فاقد معنا باشد.
🔻امروز باید پذیرفت عصر، قدرتهای نوظهور منطقهای و محلی است. عصری که تمدنهای نوین در آنها شکلگرفته و به مدد رسانههای جدید ندای حقیقتخواهی به گوش مخاطبان تشنه شنیدن حقیقت میرسد. امروز دیگر زمان #حبس_اطلاعات و توفیق بلندمدت اطلاعات دروغین نیست. امروز وقتی «آنتیفا»(ضد فاشیسم) واژه خبری در ناآرامیهای آمریکا میشود، یعنی اعتراض به رفتارهای فاشیستی این کشور در برابر دنیا، یعنی جورج فلوید جرقهای شد برای پس زدن نقابها و دیدن لایههایی که از واقعیت آمریکا برای دنیا.
@asrehooshmandi
🔸آمریکا امروز در باتلاق دروغهای بزرگ خود گیر افتاده و با هر دست و پا زدنی بیشتر فرو می رود. پای آمریکا سالهاست روی گلوی جریان آزاد اطلاعات فشرده میشود و برای همین اخبار مرگ هر ۱۰دقیقه یک کودک یمنی به گوش دنیا نمیرسد. اما امروز پای افکار عمومی روی گلوی آمریکا فشرده شده است.
@asrehooshmandi
🔸نتیجه جستجوی واژه نژادپرست در توییتر: ترامپ
💢اگر در توییتر واژه #نژادپرست یا #نژادپرستانه را به زبان انگلیسی جستجو کنید نام #دونالد_ترامپ حساب در صدر فهرست ظاهر میشود. بدون اینکه در نام، توضیحات یا آدرس حساب او واژه racist باشد.
💢روزنامه #ایندیپندنت، اولین رسانهای بود که در گزارشی به این موضوع پرداخت. موضوعی که توسط #خبرگزاری_فرانسه هم تائید شد.
💢همزمانی این اتفاق با اعتراضات در آمریکا پس از قتل #جورج_فلوید و خشونت پلیس و تهدید معترضان توسط ترامپ سوالی را مطرح میکند:دلیل این اتفاق چیست؟
💢حساب کاربری ترامپ در توییتر بیش از ۸۱ میلیون فالوئر دارد اما به نظر میرسد که اکثریت این تعداد را مخالفان وی تشکیل میدهند. کارشناسان شبکههای اجتماعی هم دلیل این اتفاق را فعالیت مخاطبان مخالف با تکرار پیامهای حاوی کلمه نژادپرست یا نژادپرستانه در زیر توییتهای ترامپ میدانند.
💢سخنگوی توییتر میگوید: همراه شدن مکرر یک حساب کاربری با واژهای خاص؛ آن واژه را در الگوریتم توییتر به آن حساب پیوند میدهد و بنابراین در توصیههای جستجو ظاهر میشود.
عرصه های ارتباطی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اثرگذاری رسانه را با دقت ببینید.
🌀کودکان از رسانه ها تقلید و الگوبرداری می کنند، مراقب باشیم که چه محتوایی را در اختیار آنها قرار می دهیم. این محتوا میتواند با #تکرار، به #سبک_زندگی فرزندمان تبدیل شود.
🌀به باربی به چشم یک عروسک و تعدادی انیمیشن نگاه نکنید؛ باربی #انگاره و #کلیشه_ذهنی دختران از بدن، پوشش و زیبایی را تغییر داد. برای همین هم بی بی سی در سالگرد شصت سالگی باربی از مخاطبانش سوال کرد آیا این عروسک در نوع نگاه شما به اندام و بدن ایده آل تغییر ایجاد کرد؟
🌀 #انتخاب محتوای دقیق و در عین حال #همراهی با فرزندانمان از اولیه ترین وظایف والدین برای کمک به تربیت رسانهای عزیزانشان است.
#تربیت_رسانه_ای
نسرا یزد
@asrehooshmandi
🎧 درس گفتارهای صوتی اساتید جبهه انقلاب را در کانال اتاق آرشیو دنبال کنید
🔹کانال اتاق آرشیو تلگرام
t.me/ArchiveRoom
🔸کانال اتاق آرشیو ایتا
eitaa.com/ArchiveRoom
@asrehooshmandi
#حباب_فیلتر
حباب فیلتر (filter bubble) به شکلی از فیلتر شدن محتوا گفته میشود که معمولاً در شبکههای اجتماعی روی میدهد که فرد با شخصیسازی محتوا، ضمن اجتناب ازقرار گرفتن در معرض دیدگاههای مخالف، تنها در معرض مطالبی قرار میگیرد که تأییدکننده تعصبات یا تفکراتش بوده و از قبل به آنها اعتقاد داشته است. این مهم، منجر به #حصراطلاعاتی کاربر و شکلگیری حباب فیلتر و #پیلههای_اطلاعاتی اطراف وی میشود.
اگر اطلاعات منتشر شده، در فضای این حبابها و اتاقهای پژواک، همچون اخبار جعلی، آسیبزا باشند، خطرهای متعددی را به همراه دارد؛ تا جاییکه میتواند فرایند دموکراسی و تفاهم اجتماعی را مختل سازد و جامعهای چندپاره را سبب شود.
حباب فیلتر در واقع سبب می شود شما در حصار عقاید خود گرفتار شوید و در نهایت برای تحلیل یک موضوع تک سویه نگریسته و احتمال اشتباهتان زیادتر باشد.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
🍃🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🍃
📢 گروه "گفتمان اتحادیه عماریون" برگزار می کند:
🔻موضوع پرسش و پاسخ:
«فضای مجازی و انتظارات از مجلس یازدهم»
👤 استاد مدعو: سرکار خانم #معصومه_نصیری
🗓زمان: شنبه ۹۹/۰۳/۱۷
🕰 ساعت ۲۲
🔻دوستانتان را به گروه دعوت فرمایید.
http://eitaa.com/joinchat/1907425297C40136ba990
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☠️ هزینه ترسناک استفاده از #سایتهای_رایگان!
💢فکر میکنید گوگل، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و ... از کجا پول در میآورند...؟!
👈 در ویدیوی بالا، آدام کانوور، کمدین معروف آمریکایی، با کمک ماتریکس همه چیز را خیلی ساده توضیح میدهد!
اوسینت
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
مقایسه خبر رسانی بی بی سی فارسی با بی بی سی انگلیسی زبان!
🔻بی بی سی فارسی؛ مرگ جورج فلوید ؛ همه افسران یگان ضد شورش بوفالو استعفا دادند.
🔻بی بی سی انگلیسی زبان؛ یگان ضد شورش بوفالو برای حمایت از دو افسری که مردی را هل دادند استعفا کردند.
#سواد_رسانه_ای_را_جدی_بگیریم.
نردبان گفت و گو
@asrehooshmandi
#جنگ_رسانهای
انتشار ۱۸۲۵ خبر منفی «ایران اینترنشنال» علیه ایران در ۱۰۰ روز؛ روزانه حدود ۱۸ خبر منفی
متن کامل این گزارش آماری و تصویری را در لینک زیر بخوانید:
👉 http://fna.ir/exq2os
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
🆔 @asrehooshmandi
🔸#انسان_سرگرمشده و #استعماراندیشه
🔹امروز دیگر مردم «سرکوب» نمیشوند؛ «سرگرم» میشوند .رسانهها از مخاطب خود میپرسند که چه برنامههایی را بیشتر دوست داری تا پروژهی "احمقسازی" خود را تکمیل کنند. (تئودور آدورنو)
🔹شاید این تعبیر نزدیک به این گفته ادگار مورن جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی باشد که معتقد بود که جهان در پایان قرن ۱۹ به پایان استعمار مادی رسیده و در قرن ۲۰ استعمار اندیشه انسانی انجام می گیرد. او بر این اعتقاد بود که نظام موجود جوامع غربی به کمک رسانه های جمعی وابسته به سرمایه داری با عرضه کالاهای فرهنگی و آثار #تخدیری، به استعمار اندیشه پرداخته و به وسیله غیرسیاسی کردن بیشتر افراد، دوام خود را استوارتر کرده است.
🔹مورن معتقد است وجه اصلی فرهنگ وسایل ارتباط جمعی، #سرگرمی_عوامالناس است که معمولاً با سرگرمىهاى معمول و لذت حاصل از تماشاى تلويزيون، شنيدن برنامههاى راديو، ديدن فيلم، خواندن داستان، روزنامه و مجله به دست می آید.
#مکتب_انتقادی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ابتذال سلیقه جامعه را تغییر می دهد
مهران مدیری در «دورهمی»:
🔹چرا هیچ ممنوعیتی در مورد ابتذال وجود ندارد؟
🔹بالای ۸۰ درصد خوراکی که بازار موسیقی ارائه میشود را نگاه کنید، سینما و کتاب و خیلی چیزهای دیگر را نگاه کنید!
🔹بازگذاشتن مسیر ابتذال چندان هم #اتفاقی_نیست!
🔹ابتذال سلیقه جامعه را تغییر میدهد و به تدریج افرادی که در این مسیر نیستند حذف و بازار می افتد دست مبتذل ها...
#صنعت_فرهنگ
@asrehooshmandi
🎯حرکت از پله دوم!
💢عملیات روانی به مثابه اقداماتی است که با هدفگیری ضمیر ناخودآگاه و ذهن مخاطب برای تحقق هدفی خاص طرحریزی میشود.
💢در تیترهای بی بی سی یکی از اقدامات برای شبههافکنی در ذهن مخاطب #حرکت_از_پله_دوم است؛ یعنی بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسه علت و معلولی آن.
۱-افسران بوفالو در حمایت از همکارشان بخاطر حرکت منجر به مرگ یک پیرمرد دسته جمعی استعفا دادند.
۲- مسئولین ایرانی پذیرفتهاند که به لاستیک ماشین شلیک کردهاند اما راننده با ادامه مسیر باعث آتش سوزی شده!(عدم توجه به ایست.)
۳ـ مسئولین ایرانی گفته اند عامل حادثه (راننده) را مورد پیگرد قرار میدهند.
💢چند نکته درباره انتخاب تیتر:
۱: نه تنها اخبارِ مهم تیتر میشود، بلکه آنچه تیتر شود نیز مهم جلوه میکند.
۲: در تیتر با انتخاب گزینشی یک عبارت، به کل گفته و منظورِ گوینده و البته برداشت مخاطب جهت میبخشیم.
۳: گاهی متن مغایر با مفهوم ظاهری تیتر است.
۴: تعداد خوانندگان تیتر یک خبر بیشتر از خوانندگان متن همان خبر است.
🔻معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
@asrehooshmandi
🔸یک بام و دو هوای مضحک بی بی سی
بی بی سی نوشته دو مامور یگان ضد شورش شهر بوفالو آمریکا که پیرمردی را هل داده و باعث مرگش شدند، « فقط در حال انجام وظیفه بودند»
حالا اگر این اتفاق مربوط به ایران بود مینوشت:
پلیس علیه مردم
یگان ویژه رژیم ایران با ضرب و شتم یک پیرمرد معترض به فسادها، او را کشتند.
معصومه نصیری
@asrehooshmandi
🔻طرح «ازدواج اجباری»؛ شایعهای که همه باور کردیم
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سوادرسانهای
💠چند روزی است که فضای رسمی و غیر رسمی شبکههای اجتماعی پر شده است از کلیدواژه «طرح ازدواج اجباری»؛ موضوعی که علاوه بر اینکه در کانالهای سرگرمی مستمسک ساختن لطیفه و محتواهای طنز گوناگون قرار گرفته است، در فضای جدیتر نیز منتقدانی پیدا کرده است. طرحی که در عالم واقع وجود خارجی ندارد و اساسا در مجلس نیز چنین موضوعی مطرح نشده است.
💠اما اصل ماجرا چه بوده است و این هیاهو چگونه به راه افتاده است؟ متنی با عنوان «قانون دوازدهگانه برای تسریع و شتاب ازدواج» اولین بار در سال ۱۳۹۷ بدون داشتن نام نویسنده در یک سایت منتشر شده بود و یک رسانه اخیرا آن متن را بازنشر داده است.
💠چگونه میشود که در هزاره سوم و عصر جامعه شبکهای و در زمانهای که امکان راستی آزمایی انواع محتواهای رسانهای وجود دارد؛ بازهم شایعات، فیکنیوزها و اخبار دارای اطلاعات غلط و گمراه کننده ما را بهگونه ای اسیر خود میکند که واقعیت را علیرغم ظاهری شفاف، نادیده گرفته و در شیپور محتوای غلط میدمیم؟!
💠آنچه میتواند به عنوان دیواری بلند در برابر اخبار و اطلاعات نادرست و گمراه کننده رسانهها، مردم و مسوولان را مصون نماید، تجهیز به دانش و مهارت #سوادرسانهای و اطلاعاتی است. مهارتی که به مخاطبان میآموزد بررسی «منبع» دارای اهمیت برای پذیرش یا عدم قبول یک محتواست و آنها را در راستای کشف «#منبعمعتبر» یار میرساند. به مخاطبان میآموزد به محض قرار گرفتن در معرض یک محتوا نباید اصل را بر صحت تام و تمام آن بگذارند و باید آن را از سه رسانه معتبر و اصلی نیز راستی آزمایی کنند.
💠مخاطبان دارای سواد رسانهای میدانند شایعات دارای چه نشانههایی هستند و از فوریت بخشیهای ساختگی داخل متون رسانهای آگاه هستند. مخاطبان دارای سواد رسانهای میدانند در عصر سرریز اطلاعات احتمال ساخت محتوای فریبنده که احساسات آنها را برانگیخته سازد، زیاد است و مخاطب اساسا به عنوان کالایی جهت کسب سود (چه اقتصادی و چه سیاسی و فرهنگی و...) تلقی میشود و از این رو فاصله و نسبت خود را با رسانه به درستی تنظیم میکنند. مخاطبان دارای سواد رسانهای میدانند #کثرتاطلاعات و فراوانی پخش یک محتوا لزوما به معنای صحیح بودن آن نیز قلمداد نشده و هر محتوایی بدون ارجاع مشخص به منبع معین، فاقد اعتبار لازم است.
💠به هر روی در زمانهی فیکها و شایعات رسانهای بسر میبریم و بستر مناسب توسعه این دست از اطلاعات نیز شبکههای اجتماعی هستند. امکان و ابزاری که این روزها فراگیر شده و حتی برخی مواقع از رسانه های اصلی نیز سبقت میگیرد و همین سبقت نیز بازار اخبار دروغ را علی رغم زیست در عصر شفافیت، داغ میکند تا جایی که موضوعی در عالم واقع وجود خارجی ندارد اما برایش میزگرد برگزار میکنند، در تاکسی و مترو همه دربارهاش صحبت میکنند و عدهای نیز به لطیفههایش میخندند. این وضعیت یعنی سواد رسانهای منجر به #خرد_و_تربیت_رسانهای از نان شب هم واجبتر است.
✅متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
👉mehrnews.com/xS42r
@asrehooshmandi
کنفرانس بینالمللی «آوردگاه کرونا؛ مقایسه آثار تفکر اسلامی و تفکر غربی بر عملکرد دولتها و ملتها» روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد و سه یادداشت علمی برتر این رویداد تقدیر شد.
۱: «جنگ روایتها؛ از حادّواقعیت شدن تا ربایش افکار عمومی» ـ معصومه نصیری
۲: «از بحران کرونا تا دلیل تشکیل اجتماع ایرانی» ـ سیدجواد طاهایی
۳: «کروناویروس سنگ محک جدی برای مبانی اخلاق مدرن و اخلاق اسلامی» ـ حسین مطلبی کربکندی و سیدجمال قریشی
اساتیدی از دانشگاههای دوبلین، ییل، تربیت مدرس، تهران و... تجربیات و دستاوردهای علمی و تجربی جهان درباره کرونا را به اشتراک گذاشته و بر ضرورت #آینده_پژوهی در این زمینه زمینه تاکید کردند.
زندگی دیجیتالی شده، بیاعتباری عقل ابزاری و سیاستهای نئولیبرالی، زیر سوال رفتن عنصر هژمون غرب، قرار گرفتن جهان در کفه یکسان ترازو و مشاهده خروجی متناقض با آنچه توسط رسانهها حقیقتنمایی شده است و... از اهم موارد مورد بحث در این رویداد بود.
متن کامل سخنرانیهای این کنفرانس را در خبرگزاری تسنیم https://www.tasnimnews.com/ بخوانید.
@asrehooshmandi
34.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گام_دوم
🔻بررسی رویکردهای رسانهای بیانیه گام دوم انقلاب و نقش رسانهها در تحقق اهداف مندرج در بیانیه در برنامه گام دوم
💢معصومه نصیری_کارشناس و مدرس رسانه:
🌀داشتن پیوست رسانه ای جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم، ضرورتی است.
🌀ارتقای سواد رسانهای مردم، رسانه ها و مسوولان در برابر تزریق محتوای ناامیدکننده و مایوس کننده، مصونیت ایجاد می کند.
گام دوم را از #شبکه_دو سیما بعد از گفت و گوی ویژه خبری مشاهده کنید.
@asrehooshmandi
📲تأثیر شبکههای اجتماعی روی مغز افراد/ چرا عکسهایمان را به اشتراک میگذاریم؟
◽️توجه مثبت به شبکههای اجتماعی روی بخشهای مختلفی از مغزمان تاثیر میگذارد. طبق مقالهای که در نشریه «علوم اعصاب شناختی اجتماعی و عاطفی» منتشر شده، همین «لایکهای» ساده در فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام موجب فعال شدن «مدار عصبی مرتبط با #سیستم_پاداش» در مغزمان میشود.
◽️زمانی که پست دوستانتان را لایک میکنید، دو منطقه از مغزتان به نامهای تگمنتوم شکمی و جسم مخطط یا استریاتوم فعال میشود که اولی بخش #هیجانی است که مسئولیت آزادسازی دوپامین را دارد و دومی ورودیها را از قشر مغز دریافت میکند و نقش مهمی در پیادهسازی حافظه کوتاه مدت دارد.
◽️محققان در یک تحقیق، مغز بزرگسالان را در حین اینستاگرام گردی تحلیل کردند و دریافتند که هر چقدر میزان لایک عکسها بیشتر باشد، فعالیت گستردهتری در بخش عصبی مرتبط با #سیستم_پاداشدهی، #شناخت_اجتماعی و #توجه آنها مشاهده میشود. جالب است بدانید که #قمار و #موادمخدر نیز به همین روش بخشهای مربوط به پاداشدهی مغز را فعال میکنند.
◽️باید بدانید که به غیر از سیستمهای پاداشدهی، رسانههای اجتماعی روی #تصمیمگیری و عملکرد #پردازش_عاطفی مغز نیز تاثیر میگذارد.
◽️در مطالعه دیگری که در آن فعالیت مغز نوجوانان مورد بررسی قرار گرفته، محققان دریافتند که قسمتهایی از مغز که با پردازش عاطفی و حسی سروکار دارند، به طرز چشمگیری زمانی که داوطلبان احساس محرومیت داشتند، فعال میشود.
◽️در این پژوهش، تاثیرات «#محرومیت_اجتماعی_آنلاین» روی مغزهای در حال رشد نوجوانان بررسی شد. به این معنا که زمانی که کاربران شبکههای اجتماعی خود را از گروههای آنلاین، چتها یا رویدادها محروم میشوند، این قسمت از مغزشان فعال میشود.
◽️ادامه مطلب درباره انگیزههای روانشناختی برای پست محتوا در شبکههای اجتماعی و تاثیرات شناختی شبکه های اجتماعی بر ذهن مخاطبان را در سایت زیر بخوانید:
👉http://asrehooshmandi.ir
#علوم_شناختی
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
🔻نکتهای که همه مخاطبان باید بدانند
🔹دالاس اسمایت با توجه به عملکردهای اقتصادی وسایل ارتباط جمعی در نظام سرمایهداری میگوید: «نقش مهم رسانههای جمعی، فروش بستههای ایدئولوژی به مصرفکنندگان نیست، بلکه هدف آنها فروش مخاطبان به تبلیغات و صاحبان آگهیهای تجاری است.
🔹او خاطرنشان میکند که مخاطبان عملاً برای صاحبان تبلیغات (یعنی استثمارگران اصلی خود) کار میکنند، چراکه وقت خود را به طور رایگان به رسانه ها اختصاص می دهند و رسانه ها نیز وقت آن ها را یک جا و بهعنوان یک کالا به صاحبان تبلیغات میفروشند.»
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:
🔹فضای مجازی رها شده است
🔹کل بودجه فرهنگی هزینه ساخت ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه است
🔹۶۰ تا ۷۰ درصد فضای مجازی در اختیار اینستاگرام است
🔹۳۰ درصد جرایم یارانهای، ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت و درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در فضای مجازی اتفاق میافتد.
🔻در حوزه فضای مجازی میبینیم که تصمیم نظام بستن یک شبکه مجازی است اما باید ببینم آیا حالا بهتر شده است که همه فیلتر شکن دارند؟ البته در همه جای دنیا رفتار سلبی در کنار رفتار ایجابی لازم است در پیوست حکم دوره اول شورای عالی فضای مجازی آقا هرگونه بالا بردن سرعت و پهنای باند اینترنت را منوط به #شبکه_ملی_اطلاعات کردند و محتوا را مقدم بر توسعه زیرساخت خدمات کردند اما این اتفاق نمیافتد و فرزندان من و شما در فضای مجازی چه میبینند؟
🔻قمی با بیان این که ۵ آهنگ آخر یک خواننده ۱۹۸ میلیون بار دیده شده تصریح کرد: متاسفانه #فضای_مجازی_رها شده است در کمتر از یک سال گذشته پهنای باند دو و نیم برابر شده است. ۶۰ تا ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است. جایی که شاعری با ۲۰۰ فالور وقتی از حاج قاسم سلیمانی میگویند صفحهاش بسته میشود ما ادعای #حکمرانی در فضای مجازی را داریم اما آنها هر کاری میخواهند میکنند. ۳۰ درصد جرایم یارانهای، ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت و درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در همین فضا اتفاق میافتد. عشق مثلثی، مربعی، خیانت و خشونت و جرایم انسانی در این فضا عرضه میشود و جوانان از آن استفاده میکنند که مسئولیتش با تک تک شما و من است.
www.isna.ir/news/99032515575
@asrehooshmandi
🔻یک بازخوانی #مهم_تاریخی
💢 ۱۰محور مهم وظایف و مأموریتهای شورای عالی فضای مجازی در حکم مقام معظم رهبری
1️⃣انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، بهمنظور تحکیم جایگاه فراقوهای و موقعیت محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی.
2️⃣ تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیشبینی و آیندهنگری تحولات در این فضا در سطح ملی و بینالمللی، ایجاد هماهنگی و همافزایی میان وزارتخانهها، سازمانها و نهادهای مختلف ذیربط در ابعاد علمی، فنی، اقتصادی، بازرگانی، حقوقی، انتظامی، امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاهها و بخشهای ذیربط در چارچوب مصوبات شورای عالی.
3️⃣ ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرتهای تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکلدهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاقمدار و عادلانه.
4️⃣ اهتمام ملی و همهجانبه و سرمایهگذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوریها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشتههای نوین دانشگاهی و تربیت سرمایههای انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخشهای سختافزاری و نرمافزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی بهویژه در برنامه ششم توسعه و برنامهریزی سالانه کشور.
5️⃣ تسریع در راهاندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راهاندازی و بهرهبرداری از آن.
6️⃣ اهتمام ویژه به سالمسازی و حفظ امنیت همهجانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دستاندازی بیگانگان در این عرصه.
7️⃣ ترویج هنجارها، ارزشها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنهها و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همهجانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه.
8️⃣ احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانشبنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی کشور و برنامهریزی همهجانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوریهای مجازی و بهرهگیری از فرصتهای اشتغالزایی و نیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه.
9️⃣ توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزشها و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکتهای مردمی و بکارگیری ظرفیتهای بخش خصوصی در این زمینه.
🔟 تدوین و تصویب نظامهای امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی.
✅نکته: گزارش میزان تحقق اهداف مذکور را از دستگاههای مسوول #مطالبه کنیم. مراقب باشیم جای مطالبهگر، مسوول، مجری و پاسخگو عوض نشود.
@asrehooshmandi