🎯لطفا چند لحظه به این سوالات فکر کنید
💠چند درصد از احساس یاس و ناامیدی که بر شما غلبه دارد ناشی از واقعیت و چند درصد را پیامهای رسانهای برایتان درونی کردهاند؟ چقدر مطالب فضای مجازی که ما ایرانیها عصبانی هستیم، بدبخت هستیم، خوشحال نیستیم، به یکدیگر رحم نمیکنیم، بینظم هستیم، صادق نیستیم و... در ذهن شما متاثر از #تکرار پیامهایی با این محتواست؟
💠#تکرار به عنوان یکی از روشهای رسانهای میتواند در شما باور عزتمندی ملی ایجاد کرده یا برعکس، آن را از بین ببرد.
💠برخی جریانات رسانهای در خارج و داخل با برچسب زدن به خصلتهای ایرانی میخواهند ما ایرانیها باور کنیم بیخاصیتیم، دزدیم، بیرحمیم و... امروزه در برنامههای رسانهای که درباره ایران ساخته میشود به بعضی از کلمات، طوری جهتدهی میکنند تا دارای بار #منفی شوند. به مرور کلماتی به عنوان کلمات جایگزین معرفی میشوند که در خود جامعه نیز مورد اقبال قرار گرفته و تکرار میشوند.
💠کلماتی مثل مردان سنتی بهجای مردان غیرتمند، افراد افراطی بهجای پایبند به اصول و از ایندست عبارات. آنها تصویر ذهنی مخاطب را دستکاری میکنند. مردان باغیرت را افرادی گرفتار در تفکرات متحجرانه و سنتی نشان میدهند، پایبند بودن به آرمانها را افراطیگری میپندارند؛ بهطور خلاصه، آنها از هر چیز متضاد با مبانی فلسفی و اعتقادی غرب، با عنوان تحجر، سنتگرایی و ازکارافتادگی یاد میکنند.
💠شاید بد نباشد بررسی کنیم که چند درصد از تصاویر ذهنی ما مخصوصا آن بخش که مربوط به ملیت، مذهب، خانواده و سبک زندگیمان است را بر اساس همین تغییرات واژگان و تکرار آنها تغییر دادهایم. آیا ایرانیها واقعا مردم بدی هستند؟ آیا مذهبیها واقعا بیسواد یا متحجر هستند؟ آیا زندگی مدرن یعنی زندگی بدون قواعد و چارچوب؟
💠همه اینطور لباس میپوشند، همه اینطور حرف میزنند، همه اینطور رفتار میکنند، همه دزد هستند، همه خیانت میکنند و... "همه اینطور هستند" ها را همیشه باور نکنید. گاهی همه اینطور هستندها #ساخته میشوند برای اینکه ما باور کنیم در اقلیت قرار گرفتهایم و مجبور به تبعیت شویم. برای اینکه ما باور کنیم مردمی ناتوان هستیم و پر از ناهنجاری.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سوادرسانه
@asrehooshmandi
زبان و ادبیات فارسی در قربانگاهی به نام فضای مجازی! - ایسنا
💢گفت و گوی ایسنا با معصومه نصیری _عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران درباره «اهمیت صیانت از زبان فارسی در فضایمجازی»
https://www.isna.ir/news/98090905384/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C
@asrehooshmandi
✍️نگاهی به یک تکنیک آشنا و مهم
🎯#کانال_انحرافی
📍 منحرف کردن توجه مخاطب از یک مساله با طرح کردن موضوعی دیگر هدف اصلی این تکنیک است. این روش معمولا زمانی بیشتر به کار گرفته میشود که بناست بخشی از داستان پنهان شود یا آن بخشی که به ضرر گروه خاصی هست کمتر برجسته شود. به همین خاطر است که گاهی در جنجالهای خبری مشاهده می شود که برخی، موضوعات جدیدی را طرح و جریانات و روایتهایی را ایجاد میکنند تا توجه #مخاطب را از موضوع اصلی و ریشهای منحرف کنند.
📍در کنار این مساله، هرگاه مثلث «سلبریتی»، «رسانهها چه داخلی چه خارجی» و «سیاسیون داخلی و خارجی» روی موضوعی تمرکز کنند به این معناست که بناست افکار عمومی به نفع هدفی مشخص و تعیین شده، مدیریت شود. موج رسانه ای یعنی حرکت آگاهانه روی امواج خبر باهدف هدایت فرآیند ایجاد شده به سمت و سوی خاص و تحت کنترل درآوردن پیامدها و آثار یک جریان یا بهره برداری از آن.
📍با این فرمول مخاطبان بررسی کنند هشتگ #صدای_آبان۹۸ سلبریتیها و ادعای برخی چهرهای سیاسی مبنی بر کشته شدن مردم به دلیل اعتراض و... بناست چه اصلی را به حاشیه ببرد. آیا اصل مساله تغییرات قیمت بنزین و تاثیرات آن بر زندگی مردم، عدم اطلاع رسانی به موقع جهت اجرای این تصمیم، شوک یکباره به مصرفکنندگان و البته محترم شمردن حق اعتراض مردم است، که باید توسط سه ضلعی که عنوان شد پیگیری شود یا گام دوم رویداد.
📍یکی از روشها در عملیات روانی #حرکت_از_پلهدوم است، یعنی بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسه علت و معلولی آن.
💢#نکته: بد نیست مخاطب بررسی کند سلبریتیهای مروج هشتگ مذکور، نمایندگانی که تویئتهای جنجالی میزنند و برخی سیاسیون هنگام اعلام خبر گرانی بنزین چه اظهاراتی داشتند. آیا نسبت به اصل مساله و نحوه اجرای آن اعتراض کردهاند؟ آیا آن زمان سکوت کردهاند؟ چرا سکوت کردهاند؟ چرا از میانه راه مردم برایشان اهمیت پیدا کرده است؟ آیا دغدغه اصلی مردم هستند یا ...؟
#معصومه_نصیری
@asrehooshmandi
حواسمان بهنامههای جعلی باشد
نامهای بامهر وزارت خارجه درحال بازنشر است که البته سفارت ایران درلندن درصفحه توییترخوداعلام کرده سندی جعلی وباهدف تخریب روابط کشور با برخی همسایگان ساخته ومنتشرشده است.
💢نشانههای جعلی بودن این نامه
🎯این طرزنگارش که درعرف دیپلماتیک«یادداشت »نامیده می شود ازطرف یک سفارتخانه به دولت مقابل یابرعکس داده میشودو درمکاتبه یک سفارتخانه بادولت متبوع خودبه هیچوجه مرسوم نیست ووجود ندارد.
🎯مطالب محرنامه درقالب تلکس ارسال میشود نه نامه.
🎯ازنظرامور حسابداری به هیچوجه سفیر نمیتواند ازحساب کنسولی مبلغی برداشت وبرای اموری هزینه کند.قانونا درآمدکنسولی به خزانه واریزمیشود.
🎯هیچگاه درمکاتبه مقام عالیتر پس ازمقام پایینتر قرار نمیگیرد.دراین متن ابتدا وزارت امورخارجه آورده شده سپس دفتررهبری!
🎯درنامههای داخلی وزارت خارجه ازمهر استفاده نمیشود.
💠این روزها شاهد انتشارانواع نامههای جعلی منتسب به دستگاههای مختلف درفضای مجازی هستیم.ازنامه درگیری نیروهای سپاه با یکدیگرمنجر به زخمی شدن۴۱نفر شده تانامه فوق که جهت جلب توجه مخاطب ازواژه محرمانه استفاده کردهاند.
#معصومهنصیری
@asrehooshmandi
✍️حسابهای کاربری جعلی منشأ خشونت در «ادبیات کامنتی» است/ قضاوت با عکس پروفایل!
🔻تلقی ناصواب در شبکههای اجتماعی/ فرصت انتقام در کامنتها با چاشنی تمسخر
🔻حرمتهایی که در ادبیات کامنتی شکسته میشود
🔻فکر میکنیم اینترنت یک زبالهدان است! / ابزار لیبرالیسم جهانی در پوشش ادبیات کامنتی
🔶در لینک زیر متن دو گفتوگو درباره ادبیات کامنتی را بخوانید:
https://www.farsnews.com/news/13980913000461/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B4%D8%A3-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
👉 @asrehooshmandi
#خبر_خوب
«اونقدر غرق اخبار منفی و سیاه شدیم که انگار خبر پیشرفت علمی جوانان مملکت برامون جذابیت نداره!
دیروز سورنا ۴ رونمایی شد، یک ربات انسان نمای کاملا ایرانی، نماد پیشرفت علم و فناوری کشور، رباتی که در آینده میتونه در محیطهای خطرناک که معضلات جانی و مالی به همراه داره به کمکمون بیاد.» محمد اکبرزاده
#پیشرفت_ایران
#ما_میتوانیم
@asrehooshmandi
✍️#یادداشتمهمان
🎯بررسی تطبیقی اینستاگرام با ساختار شخصیتی فروید
📍اغلب باور عمومی بر این است که عصر ارتباطات، عصر بروز انسان است. همان چیزی که انسان از بدو تولد خواسته باشد و ناخواسته توسط قوانین و باید و نبایدها، محصور شده است. ناگهان فرصتی چون فعالیت در شبکههای اجتماعی برایش فراهم میشود که به نظر، ساختاری متفاوت با جوامع واقعی نیز دارد. اینجا درست همانجاست که نه قانونی وجود دارد نه سلطهی قدرت؛ اینجا هر چقدر دل بخواهد، میتوان به لذتها پاسخ داد. یکی از شبکههایی که در چندسال اخیر قابل توجه میلیاردی کاربران بوده است، شبکه جهانی اینستاگرام است که عمد دارم ساختار این شبکه را مخصوصا در ارتباط با ساختار شخصیتی فروید تطبیق بدهم تا در آخر نتیجه تطبیق این دو مدل قابل تشخیص شود.
📍طبق نظریه ساختار شخصیت فروید، نهاد انسان هنگام تولد تا لحظه مرگ در او وجود دارد، نهاد منطق و قانون را نمیپذیرد و میخواهد به هر آنچه میخواهد دست پیدا کند. نهاد انسان، در طول زندگی به واسطه قوانین، شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مدام دست به سرکوب خواستهها، آرزوها و لذتها میزند؛ به همین خاطر ورود به دنیای که قانون و تابویی در آن وجود ندارد تا حد زیادی میتواند این زمینه را برای هشیاری ناخواگاهش فعال کند. حال چگونه این زمینه فراهم میشود؟
📍مهمترین بخش شبکه اینستاگرام (موتور جستجو) است که عهدهدار به وجود آوردن همین زمینه است؛ درست همانجا که مرز دنیا از بین میرود و شرق به غرب و شمال به جنوب بهم وصل میشوند و همه نوع اطلاعاتی از قبیل تصویر، موسیقی، اخبار، هنر، مد و... در دسترس کاربران قرار میگیرد. در این راستا مدت زمان کوتاهی لازم است تا اینستاگرام با چند جستجوی یک کاربر تازه وارد، از ضمیر نیمه هشیار او مطلع شود؛ طی همین فرایند اینستاگرام به کاربر فرصت ساخت و فعال سازی یک صفحه شخصی نیز میدهد؛ مصداق این صفحه شخصی همان فرصتی است که جوامع واقعی به یک شخص، برای بروز خود میدهند، البته با در نظر رفتن اداب اجتماعی، آداب معاشرت و استانداردهایی که یک جامعه تعریف کرده است؛ این استانداردها شامل پوشش تا ادبیات شخص برای بیان ایدهها و نظراتش میشود، که البته در نگاه اول شخص به این فکر نمیکند که فعالیت در صفحه شخصی نیازمند قانون خاصیست اما در ناخوداگاه او این موضوع که باید با در نظر گرفتن دید و تفکر اشخاص نسبت به خود فعالیت داشته باشم، اتفاق میافتد که اتفاقن در این شبکه جهانی، یک چهره مشهور در قارهای دیگر تا خانواده، همکلاسی، فامیل و... نیز حضور دارند پس در عین حال این دنیای بی مرز هم بی نهایت کوچک هم بی نهایت بزرگ تلقی میشود. بنابرین کاربران بدون آنکه بدانند، #لذتجوییکاذب را در قسمت جستجو به دست میآورند و صفحه شخصی خود را نیز مطابق الگوی حضور در اجتماع واقعی، راهاندازی میکنند. اما قسمت مهم دیگر این شبکه همچنان باقیست و آن هم بخش پنهان این شبکه است؛ جایی که در آن نهاد #ناهشیار انسان، هشیار شده است و اجازه هشیار ماندن نیز میدهد؛ بسیاری از اوقات ما را راضی نگه میدارد تا همچنان حضور گستردهای برای فعالیت داشته باشیم، همچنین بسیاری از اوقات نجات دهنده است از آن که جهت ناخودآگاهمان ارضا میشود. این بخش مهم قسمت (ذخیرهشدهها) است. کافیست همین حالا سه خط گوشه سمت چپ بالا را باز کنید و نگاهی به قسمت ( ذخیرهشدهها) بیندازید، مسلما چیزهایی ذخیره نگهداشتهاید که هرگز مایل به انتشار آنها در صفحه شخصیتان نیستید؛ بنابر چنین #مهندسیاجتماعی نتیجه خواهیم گرفت، که ما با کپیای از اجتماع واقعی طرف هستیم، جایی که در آن برای خواست سیاستمداران و مردان قدرت تربیت میشویم.
🌀یادداشت از: مرجان دشتی شولی ـ از مخاطبان خوب کانال عصر هوشمندی
❌❌مخاطبان گرانقدر #عصرهوشمندی اگر یادداشت یا تحلیلی درباره سواد رسانهای دارید به آیدی کانال ارسال کنید. پس از خوانش و بررسی با نام خودتان در کانال بازنشر داده خواهد شد.❌❌
👉 @asrehooshmandi
✳️ عقوبتی بالاتر از این نیست!
🔻 یکی از عقوبتهای بسیار وحشتناک خدای متعال، مسئلهی #تسویل است. اگر کتابها در این باره نوشته شود، جا دارد. تسویل را گاهی به نفس نسبت میدهند و گاهی به شیطان و عبارت است از زشت را خوب و خوب را زشت نشان دادن؛ حق را باطل و باطل را حق نشان دادن؛ سعادت را شقاوت و شقاوت را سعادت نشان دادن. عقوبتی بالاتر از این نیست.
📺 در این روزگار ما هر لحظه تسویل است. امپراتوری #رسانهی_غرب کارش تسویل است. #دجال کارش تسویل است. دجل یعنی شما به یک فلز رویهی طلایی بزنی و طرف خیال کند طلاست. آنقدر کار و تبلیغ میکنند که #بیعفتی را کلاس نشان بدهند؛ یا #رشوه که انسان آن را برای خودش موفقیت ببیند.
‼️ تسویل نتیجهی #گناه است. اگر گناه کنیم، این سراغ ما میآید. #تقوا که باشد، نتیجهی آن #فرقان و قدرت تشخیص است؛ یعنی میتواند تشخیص بدهد این راه است یا چاه است. اگر تقوا باشد «یعلمکم الله» هم هست. دیگر هیچوقت نمیگوید: #رشوه برای من #توسعه در زندگی میآورد. هیچوقت نمیگوید: #ربا بیع است.
👤 #آیت_الله_سیدحسن_عاملی
اینجا #حرف_حساب بخوانید 👇🏻
[Telegram.me/harfehesab114]
▪️نشریه جهانی فوربس، با انتشار یک نمودار، قطع شدن اینترنت در کشورهای مختلف دنیا در دو سال گذشته را به تصویر کشیده است. هند با ۱۵۴ بار قطع، رتبه نخست را دارد، ترکیه با ۷ بار سابقه قطع رتبه پنجم را دارد.
@asrehooshmandi
❌بررسی حواشی پیش از اعتراضات بنزینی آبان ۹۸ در فضای مجازی
🌀چه کسانی از گرانی بنزین و قطعی اینترنت خبر داشتند؟
👈 گزارشی از بررسی حواشی پیش از اعتراضات با چهار سوال محوری:
1️⃣ آیا میتوان اسنادی درباره اعتراضات پیش از وقوع آن پیدا کرد؟
2️⃣ آیا این وقایع از پیش سازماندهی شده بودند؟
3️⃣ چه کسانی (از مردم عادی) پیش از این ماجرا، از گرانی ناگهانی بنزین یا اعتراضات درباره آن اطلاع داشتهاند؟
4️⃣ آیا کسانی بودهاند که از قبل قطع سراسری و ناگهانی اینترنت را میدانستهاند؟
📍حتما گزارش کامل را بخوانید. متن کامل در لینک زیر:👇
➡️ osint.ir/?p=2078
@asrehooshmandi
باشگاه سواد رسانه ای برگزار میکند
" مقدمه ای بر سواد رسانه ای "
ویژه دانشجویان و طلاب با حضور اساتید باشگاه سواد رسانه ای
⏰یکشنبه ها از ساعت 16:30 تا 18:30 در 12 جلسه ارائه می گردد.
🔸هزینه شرکت در دوره :250 هزار تومان
🔸هزینه شرکت در تک جلسه :30 هزار تومان
🔶 جلسه اول: ارتباطات توسعه( با محوریت سیراکیوز، لولهنگ و توسعه ایران)
مدرس: دکتر محمد صادق باطنی / یکشنبه 1 دی ماه
🖋ثبت نام در:
Imlc.ir
@imlc_ir
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻از شایعه تا واقعیت
🌀جازدن پلیس مکزیک جای ناجا!
⚠️مراقب #شایعات در فضای مجازی باشید
@asrehooshmandi
❌بررسی حواشی پیش از اعتراضات بنزینی آبان ۹۸ در فضای مجازی
🌀چه کسانی از گرانی بنزین و قطعی اینترنت خبر داشتند؟
👈 گزارشی از بررسی حواشی پیش از اعتراضات با چهار سوال محوری:
1️⃣ آیا میتوان اسنادی درباره اعتراضات پیش از وقوع آن پیدا کرد؟
2️⃣ آیا این وقایع از پیش سازماندهی شده بودند؟
3️⃣ چه کسانی (از مردم عادی) پیش از این ماجرا، از گرانی ناگهانی بنزین یا اعتراضات درباره آن اطلاع داشتهاند؟
4️⃣ آیا کسانی بودهاند که از قبل قطع سراسری و ناگهانی اینترنت را میدانستهاند؟
📍حتما گزارش کامل را بخوانید. متن کامل در لینک زیر:👇
➡️ osint.ir/?p=2078
@asrehooshmandi
✍️نگاهی به اتفاقات آبان ۹۸ از زاویه علوم شناختی
🎯گفتوگوی خبرگزاری فارس با معصومه نصیری ـ عضو هیأت علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه
🔹تولیدات رسانهای مبتنی بر حوزه شناختی مشکلات برخورد با حریفان رسانهای را کاهش میدهد.
🔹مایوس سازی مردم نسبت به آینده با اتکا به مولفههای علوم شناختی
🔹اینکه برخی از محصولات رسانهای و برخی از تولیدات میتوانند در کمترین زمان ممکن بیشترین همراهی افکار عمومی را جذب کنند به جهت این است که آنها توانستند به مدد دانش شناختی دقیقتر عمل کنند.
🔷تشکیل مرزهای شناختی در ذهن، افراد را به انجام امری یا اساسا نگرشی تشویق یا منع میکند.
متن را در لینک روبرو بخوانید: 👈تولیدات رسانهای مبتنی بر حوزه شناختی مشکلات برخورد با حریفان رسانهای را کاهش میدهد
@asrehooshmandi
🎯نگاهی به فاز جدید جنگ رسانهای
📌حواسمان به فیکها، شایعات و اخبار ساختگی باشد
کشتهسازی؛تکنیک نخنمای این روزهای برخی رسانههاست. خبر ساخته و جهت باورپذیری،عکسهایی نیز به آن پیوست میشود.عکس مربوط به گزارش فعالیت بهمن پرورش که به جادوگر آبهای ایران و یکهتاز بیتوقع نجات غرقشدگان است، مربوط بوده اما بهعنوان جسد دستگیرشدگان آبان به مخاطب عرضه شده است.
امروز بی بی سی اعلام کرد: روزگذشته گزارشى منتشر کردهایم که حاوى ويديويى از شليك رگبار گلوله بود كه گفته مى شد شامگاه دوشنبه ٢٧ آبان در شهرك طالقانى ماهشهر گرفته شده است. اما اكنون دريافتهایم اين ويدئو قديمى و درحوادث اخير ايران ضبط نشده است.ضمن پوزش از اين اشتباه،گزارش را حذف كردهايم.
البته این چندمین باراست بی بیسی دست به انتشار ویدئوها وتصاویری درباره ایران میزندوبعد از بازنشر گسترده آن،عذرخواهی میکند.در ناآرامیهای بازار ارز نیز شاهد این رویه بودیم.
نکته:
محتواهای رسانهای دارای هدف هستند پس هیچ چیز اتفاقی نیست.
گاهی رسانه برای رسیدن به هدف تعمدا اشتباه و تبعات یک عذرخواهی را نیز میِپذیرد.
#معصومهنصیری
#سوادرسانهای
@asrehooshmandi
پنج ویژگی #مخاطب_فعال که او را از مخاطب منفعل جدا میکند
✅گزینش گر است: یعنی خود مخاطب، پیام موردنظر را از بین مجموعه پیام هایی که از طریق رسانهها فرستاده میشود، انتخاب میکند.
✅فایده گرا است: یعنی پیامهایی را انتخاب میکند که برایش سود داشته باشد، یا نیازی را از او برطرف کند.
✅هدفمند است: یعنی بطور آگاهانه و ارادی و براساس طرح ذهنی خود، رسانهای را برای استفاده و دریافت پیام انتخاب میکند.
✅خود را با رویدادها درگیر میکند: یعنی فکر میکند و دنبال تکمیل یا توقف اطلاعات است. در واقع بعد از فکر کردن و درگیری با خبر، بهره لازم را از آن میبرد.
✅در برابر نفوذ رسانهها مقاومت میکند: یعنی نفوذ رسانه در او بسیار کم است، مقاومت میکند، انتخاب میکند و متفاوت عمل میکند.
@asrehooshmandi
🔴 زنی تهرانی بنام ثریا به خبرنگار ركنا گفته از شدت گرسنگی بخاطر یک فلافل، داخل قبر به ۳مرد تنفروشی کرده!
👈 هفته پيش اين خبر در فجازی منفجر شد
👈ايلنا با مديركل استانداری تهران درباره ثريا مصاحبه كرد
👈همشهری به خبر ضريب داد
👈العربيه موضوع را جهانی كرد و آبروی ايران و ايرانی را برد
✅پيگيری یک خيريه برای نجات ثريا روشن كرد این ماجرا فیک و ساختگی بوده!
✅در این روزگار وانفسا که سوتدبيرهای داخلی و جنگ روانی خارجی، جیب و سفره و اعصاب مردم را در فشارگذاشته، ساختن و پخش اينجور خبرها عادیه؟
✅انصافه بخاطر لایک و رنک، اینطور اعصاب مردم را خُرد و کامها را تلخ میکنند؟
سید امیر سیاح
@asrehooshmandi
🔍 تصویر فساد
تصویر مشکلات، فساد و ناکارآمدی از خود آن بزرگتر است؛ زیرا اخبار منفی
۱. خلاف انتظار و روال طبیعی است
۲. بیشتر مورد توجه قرار میگیرد
۳. بیشتر منتشر میشود
۴. بیشتر در ذهن میماند
۵. بیشتر مورد بهرهبرداری رسانهها و جریانهای رقیب قرار میگیرد
۶. بیشتر قابلیت بحث و اظهارنظر دارد
twitter.com/GhadiriNetwork
@GhadiriNetwork
@asrehooshmandi
❌#اخبار_بد و چند نکته
این روزها از در و دیوار رسانه ها خبرهای بد می ریزد، برخی می گویند رسانه کارش انعکاس رویدادهاست و رویدادهای منفی زیادی رخ می دهد و رسانه ناچار به انتشار. اما من معتقدم رسانه در کنار وظیفه انعکاس مطالب، باید مسوولیت اجتماعی را نیز سرلوحه کارش قرار دهد. ابتدا به تاثیرات اجتماعی این حجم انبوه از خبرهای درست و نادرست منفی که به مدد فضای مجازی مشمول یک کلاغ و چهل کلاغ، می شوند می پردازیم و بعد نگاهی خواهیم داشت به تجربه دنیا در شرایط مشابه.
✳️تاثیر اجتماعی موج اخبار بد:
روانشناسان بر این باورند جامعه ما تابآوری خود را از دست داده و جامعهای که تابآوریاش کم شود، دچار افسردگی اجتماعی میشود و جامعه افسرده به شدت کرخت و بیتفاوت میشود و این با افسردگی فردی بسیار متفاوت است. در چنین جامعهای نوعدوستی کم میشود و هرج و مرج افزایش مییابد. جامعهای که اخبار دلهرهآمیز آن زیاد باشد، سلامت اجتماعیاش پایین میآید.
❇️دنیا اینطور مواقع چه می کند؟
حوادثی مثل ۱۱ سپتامبر یا بمبگذاری در ماراتن بوستون آمریکا
در حادثه بوستون آمریکا و یازده سپتامبر کلی آدم کشته شد و قدرت امنیتی آمریکا هم زیر سؤال رفت اما در همین حوادث سعی کردند خبرهای انساندوستانه را پررنگ کنند.
#قهرمان_سازی کنند و سویه منفی خبر را تا میتوانند کمرنگ کنند. مثلاً گفتند که مردم هنگام برخورد با برجها چه واکنشهای خوبی نشان دادند. یا از فردی نام بردند که در حادثه یازده سپتامبر کنار معلولها ماند.
ما چقدر و چطور به این اخبار میپردازیم؟ مثلاً چقدر به این اشاره کردهایم که بعد از زلزله، هنوز افرادی در کنار زلزلهزدهها ماندهاند. یا چقدر فکر کردیم افراط در پوشش یک رویداد معنای اطلاع رسانی نداردو اینها یعنی سواد و مدیریت رسانهای که کمتر در رسانههای ما دیده میشود.
یک جامعه شناس مطرح می کرد حالا که ناگزیر اخبار بد رخ می دهد ما باید با این اخبار کنار بیاییم و برای جبرانش به صورت سیستماتیک در شبکههای اجتماعی #شادی ایجاد کنیم. مشکل ما این است که نهادهای شادیسازی نداریم که بتوانند با ایجاد مناسبتهای شاد، غم و اندوه به وجود آمده از این اخبار را بازسازی کنند.
باید به دو چیز فکر کنیم؛ یک: نحوه #مدیریت_خبر. دو: پالایش روانی جامعه با #تولید_شادی.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سواد_رسانه
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺تبلیغ عجیب در صدا و سیما
👁🗨تبلیغ عالیس به مدل نوشیدنیهای الکلی
🔻تغییرات فرهنگی خزنده، آرام و تدریجی صورت میگیرند؛ گاه در قامت یک تبلیغ، گاه رفتار و پوشش سلبریتی و گاه در فیلمها و سریالها و... حال اگر صدا و سیمایی که بنا بود دانشگاه باشد، مروج فرهنگی خاص شود، باید نگران شتاب یافتن تغییرات شد.
🔻تا حالا فکر کردهاید چطور فرهنگ جامعه تغییر میکند و ما آن را میپذیریم؟ یا تغییرات سبک زندگی چگونه رخ میدهند؟ سهم ما (مردم، مسوولان، تصمیمسازان و...) در تحقق این تغییرات چقدر است؟
🔻آقایان! منافع اقتصادی حاصل از تبلیغات بازرگانی سبب غفلتتان از آنچه ترویج می کنید، نشود.
#معصومه_نصیری
مدرس سوادرسانهای
#سبک_زندگی
@asrehooshmandi
🎞سومین کارگاه تحلیل فیلم «زوم» با همکاری مدرسه هنر و ادبیات دفتر موسیقی و سرود صداوسیما برگزار میشود.
📽تماشاخانهٔ کابینا| سینمایی «جشـن دلتـنگی»
با تسهیلگری سرکار خانم دکتر معصومه نصیری
⏰ زمان: همین پنجشنبه، ۵ دی ماه، از ساعت ۱۵
📍مکان: تهران، خیابان مطهری، خیابان کوهنور، کوچه هفتم، مدرسه هنر و ادبیات
💰هزینه: ۲۰ هزارتومان|۵۰ درصد تخفیف|ویژهٔ ثبت نام گروهی
🔹ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر:
@kabina_admin
۰۹۳۹۴۲۷۹۷۴۱
#سواد_رسانه_ای
#زوم
#کابینا
@kaabinaa
💠دوره تربیت مربی سوادرسانه
همراه با اعطای مدرک مربیگری از ۲۳ دی ماه روزهای دوشنبه از ساعت ۱۴ در میدان آزادی برگزار میگردد.
جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۶۶۲۸۰۲۵۹ تماس بگیرید.
🌀با حضور اساتید کشوری
ابراهیم عزیزی بهروز
دکتر معصومه نصیری
علی رضایی والا
سیدحسین رضاییان
محمدرضا توکلی
نرجس سادات بکائی
سیداحسان حسینی
شروین سلطانعلی یزدی
سیدامیرحسین حسینی
🔷عناوین دوره تربیت مربی
#فن_بیان
#فضای مجازی
#اینستاگرام و #توئیتر
#رژیم_مصرف_رسانه_ای
#اعتیاد_سلامت_فضای_مجازی
#ارزیابی_و_تحلیل_پیام
#ژانرشناسی_رسانه
#علل_جذابیت_رساته
#مخاطب_شناسی
#امنیت و #هک
#تاریخچه_سوادرسانه
@asrehooshmandi
💢نگاهی به #کلان_روایت و #خرده_روایت_های رسانهای درباره سقوط هواپیما
🔻روز گذشته شاهد سانحه دردناک سقوط هواپیمای مسیر تهران_کی اف بودیم. حادثه ای که نزدیکی زمانی آن به پاسخ موشکی ایران در عین الاسد ماشین جنگ رسانهای دشمن را برای ساخت شایعات و اخبار گمراه کننده و جعلی فعال کرد.
🔻نگاهی به پروسه روایت سازی برخی جریانات رسانهای نشان می دهد کلان روایتی(هدف اصلی) که بناست تقلیل اهمیت داده شود، بحث پاسخ موشکی ایران است.
🔻برای تحقق این کلان روایت، نیاز به خرده روایتهایی نیز هست تا با تاثیر بر احساسات افکار عمومی تحقق هدف اصلی را پیگیری کند.
🔻انتشار تصاویر بدون منبع و سند معتبر، ترویج گسترده شایعات مبنی بر تروریستی بودن یا عمدی بودن یا برخورد موشک به هواپیما از جمله خرده روایتهایی است که منتشر شده است.
🔻روایت رسانهای ساخته میشود تا نگرش سازی کند. یعنی مخاطب یا باور کند یا دچار تردید شود و با تکرار ادعاهای ساختگی، روایت ساخته شده از سوی افکار عمومی پذیرفته شود.
🔻معمولا میزان انتشار شایعات و اطلاعات و اخبار جعلی در بازه زمانی که طرف رسانهای ضربه مهلکی خورده است، بیش از پیش می شود. پس مخاطبان دارای #سوادرسانهای ضمن شناخت زمین بازی دشمن، نسبت به پذیرش اطلاعات فاقد منبع معتبر حساس بوده و هوشمندانه تر رفتار می کنند.
🔻رفتار هوشمندانه یعنی خبر بدون سند و منبع معتبر را نپذیریم. تا مطمئن نشدیم برای کسی ارسال نکنیم و حتما نسبت به چرایی انتشار حجم عظیمی از محتواهایی که یک قصد را پیگیری می کنند، تامل می کنیم.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سوادرسانه
@asrehooshmandi